Full version: Terrordåd i Oslo
Sidor: 1, 2, 3, 4
herkules
CITAT (Motti @ 23-07-2011, 01:17) *
Finns även norrmän som vill hämnas på Bin laden !även om de inte är Al Kaida ,som du skriver man vet aldrig vilka dårar som verkar.Ett bra tips !lås in alla dårar så slipper vi sånt här .Leif GW Persson tipsade om det för flera år sedan.Vi har massor av psykiskt störda människor i Sverige som går lösa och är potentsiella mördare eller terrorister.men oj vad det är synd på dom vi måste ju gulla med dom så de blir vanliga svenska medborgare lite terapi och gulligulli sen släpper vi ut dom i det Helyllesvenska samhället så blir de friska allesammans !bullskitt.

en tokig frimurare, galen högeridiot. tur att de fick fast honom.
Rihane
Tittade först på TV-nyhetskanalen(TV4 på internet) och sedan på kunskapskanalen och tv2 igår. Dom sa ju tidigt igår att det var en norrman och om man ser att det var en ö full av socialdemokratiska ungdommar förstår jag inte att den här tråden har tuggat på om islamister?

Ofattbara siffror för ön.
Meriona
Ja hur kan det vara 84 nu, när jag lade mig var det 9. sad.gif Jag började faktiskt att gråta, det här är ju helgalet. -cry-.gif
ängsvädd
Fruktansvärt - jag finner inga ord! Det var en högerextrem, kristen norsk medborgare som utförde terrorhandlingarna.

Till offren: Vila i frid rose.gif
mamamaggan
Oavsett varför det skedde så är det helt ofattbart . Hur kan man döda så många ?

Tänker på de anhöriga och de som ännu inte fått klarhet i om just deras släktingar lever eller inte . Går inte att sätta sig in i hur de har det .

Överbölingen
Finns det någon skillnad på religiösa fundmentalister och politiska fundamentalister? Hitler, Jugoslaviengenaraler, han i Irak (har redan glömt namnet), Ignatius Loyola, massjälvmordsprofeterna, suspekta presidenter och många fler.
Alla bygger på människor som förlorat all empati och humanism. Jaget har tagit befälet. Du tycker inte som jag, därför har du inget berättigande och är psykopat. Inte jag, jag står över det där!

Är det inte fruktansvärt?
Red Top
Ett fruktansvärt terrordåd av den kristna högern. Jag kräver att företrädarna för de kristna stiger fram och ber världen om ursäkt för det fasansfulla dåd de gjort sig skyldiga till.

Jag vill inte uppmana någon att bränna de kristna kyrkor som finns över hela världen. Däremot kanske vi borde införa förbud mot kristna sammankomster i allmänhet.

Vi har ju nu sett vad kristendomen gör sig skyldig till i modern tid.

Mina tankar går till alla drabbade.
Meriona
Jag hoppas och tror att du är ironisk RedTop! ohmy.gif
Huggorm
CITAT (Red Top @ 23-07-2011, 11:09) *
Ett fruktansvärt terrordåd av den kristna högern. Jag kräver att företrädarna för de kristna stiger fram och ber världen om ursäkt för det fasansfulla dåd de gjort sig skyldiga till.

Jag vill inte uppmana någon att bränna de kristna kyrkor som finns över hela världen. Däremot kanske vi borde införa förbud mot kristna sammankomster i allmänhet.

Så vitt jag vet har något motiv ännu inte offentliggjorts, så ännu kan vi inte veta att om han gjort det i kristendomens namn. Jag förstår att du jämför med muslimska terrorister, men skillnaden är att de oftast gör det i allahs namn, och för jihad, det heliga kriget mot otrogna.

För övrigt tror jag man är uppe i 91 döda nu, men det kan fortfarande finnas döda i vattnet runt ön samt skadade som avlider. Jag gissar att det blir ett tresiffrigt slutresultat.
Anma

Exakt så hade det ju låtit om det varit ett islamisitiskt terrordåd. Ett mycket bra sätt att tydliggöra detta, Red Top.
Anma
CITAT (Motti @ 23-07-2011, 00:51) *
Oavset så var det väntat från mig !hämdens timma är slagen för avrättningen på "Usaama Bin Laden" ,inte ska vi gå här och tro att inte hämden kommer var så säker det här är bara början det kommer mer .Att Ussama dog innerbär inte att "Al Kaida är dött tvärt om !hämden kommer var så säker.Dom har ingen som helst empati eller bryr sig om vilka hämden drabbar.Undrar just vad profeterna skulle tänka i dag tex Muhamed confused.gif Säger som Strindberg :det är synd om människan .Vart kommer allt hat ifrån.

Edit: Jag ångrar mitt svar.
Cacki
CITAT (Anma @ 23-07-2011, 11:31) *
Exakt så hade det ju låtit om det varit ett islamisitiskt terrordåd. Ett mycket bra sätt att tydliggöra detta, Red Top.

Ditt inlägg ställer jag upp på till 100%!! Ibland behöver man använda sej av ironiska exempel för att ge människor en tankeställare. Speciellt om någon är mer än lovligt trångsynt i vissa frågor...
Piccante
Sverigedemokraterna gjorde bort sig rejält på Twitter, men de har ju aldrig förnekat sig:
CITAT
CITAT
Bara ett par timmar efter explosionen i Oslo twittrade riksdagsledamoten Kent Ekeroth om det som hänt.
- Någon som vågar sig på en gissning vem som ligger bakom bomberna i Norge? skrev han.
Och en stund senare:
- Nej, jag kommer inte kalla er islamofober.

CITAT
Ungefär samtidigt konstaterade partiledaren Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund på twitter:
- Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om alla snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer avföljas!

Nu visade det sig vara en ung man som är ganska typisk för SD´s medlemmar och väljare.
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 23-07-2011, 11:52) *
Ditt inlägg ställer jag upp på till 100%!! Ibland behöver man använda sej av ironiska exempel för att ge människor en tankeställare. Speciellt om någon är mer än lovligt trångsynt i vissa frågor...

tummenupp.gif
sqrulan
Det är fruktansvärt! Undrar om han verkligen var helt "ensam" om allt detta och om någon annan låg bakom?
malcolm
Undrar jag också och hur hann han rent praktiskt ta livet av så många, inte ens i krig lär en person döda 84 människor på en och samma gång, i alla fall inte med handeldvapen.
Huggorm
De överlevande från ön sade sig ju ha hört skottlossning från två håll, och även att de sett ytterligare en man.

CITAT (malcolm @ 23-07-2011, 12:23) *
Undrar jag också och hur hann han rent praktiskt ta livet av så många, inte ens i krig lär en person döda 84 människor på en och samma gång, i alla fall inte med handeldvapen.

Han hade även hagelgevär och något automatvapen. Och han var på en ö proppfylld med ungdomar. Det lär inte ha rådit brist på mål, och inget som helst motstånd heller. Det har ju bara varit att vandra runt och skjuta på allt som rör sig. Ingenstans kunde offren ta vägen heller utom i vattnet där de blev lätta måltavlor.
gnon49
Ja, lovorda eller kritisera islam. Det är frågan. Vad man än gör så retar man upp halva mellanöstern, radikala vänstermuppar eller högerfanatiker. Och för det mesta är det oskyldiga civila som drabbas. Kan han verkligen ha varit ensam? Förhoppningsvis var han det, så inte fler sjuka dårar går runt med samma inställning.
Jag mår dåligt när jag tänker på alla föräldrar till dom drabbade och vilket helvete dom genomgår. Straffet borde vara livstid+200 år.
Anma
CITAT (gnon49 @ 23-07-2011, 12:42) *
Ja, lovorda eller kritisera islam. Det är frågan. Vad man än gör så retar man upp halva mellanöstern, radikala vänstermuppar eller högerfanatiker. Och för det mesta är det oskyldiga civila som drabbas. Kan han verkligen ha varit ensam? Förhoppningsvis var han det, så inte fler sjuka dårar går runt med samma inställning.
Jag mår dåligt när jag tänker på alla föräldrar till dom drabbade och vilket helvete dom genomgår. Straffet borde vara livstid+200 år.

Jag vet inte om jag missförstår, men menar du att detta som hänt nu är islams fel?
Monaxe
Finns även norrmän som vill hämnas på Bin laden !även om de inte är Al Kaida ,som du skriver man vet aldrig vilka dårar som verkar.Ett bra tips !lås in alla dårar så slipper vi sånt här .Leif GW Persson tipsade om det för flera år sedan.Vi har massor av psykiskt störda människor i Sverige som går lösa och är potentsiella mördare eller terrorister.men oj vad det är synd på dom vi måste ju gulla med dom så de blir vanliga svenska medborgare lite terapi och gulligulli sen släpper vi ut dom i det Helyllesvenska samhället så blir de friska allesammans !bullskitt.

slap.gif blink.gif
*Stintan*
Man borde väl inte längre bli förvånad över somligas inlägg men det är svårt att låta bli när man läser den här tråden. Suck säjer jag bara ohmy.gif slap.gif
silos

Du har ju fördomar så att det skriker om det! fear.gif FY SKÄMS PÅ DIG!!!!!!!!!!!

Elisabeth-Västkustkolonisten

det är hets mot folkgrupp.....

Han är blond också, skall då även alla blonda stiger fram och ber världen om ursäkt?

Eller alla norrman?

Din extreme åsikt är lika farligt som alla extrema inställningar

Elisabeth
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-07-2011, 14:44) *

Han är blond också, skall då även alla blonda stiger fram och ber världen om ursäkt?

Eller alla norrman?

Elisabeth

Synd att du inte förstod ironin i Red Tops inlägg blink.gif
silos

Menar du verkligen detta???
Red Top
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-07-2011, 14:44) *

Eller alla norrman?

Elisabeth

CITAT (silos @ 23-07-2011, 15:09) *
Menar du verkligen detta???

I stället för att svara själv, lägger jag in Anmas kommentar till mitt inlägg. Hon förstod ju direkt varför jag skrev så.

CITAT (Anma @ 23-07-2011, 11:31) *

Tack och lov var anma inte ensam om att förstå. [attachment=63105:grouphugko6.gif]

Det skulle glädja mig om alla reagerade som du, Elisabeth, varje gång man säger likadant om de som valt koranen, som sitt rättesnöre. yes.gif
Meriona
Jo jag var nog ganska säker på att det var ironi, men det finns alltid en osäkerhet så länge det inte klart markeras att det är en sådan. Därför kan det lätt missförstås, åtminstone av någon som inte känner personen så väl.
Red Top
CITAT (Meriona @ 23-07-2011, 16:50) *
Jo jag var nog ganska säker på att det var ironi, men det finns alltid en osäkerhet så länge det inte klart markeras att det är en sådan. Därför kan det lätt missförstås, åtminstone av någon som inte känner personen så väl.

Jag vet. Jag brukar undvika ironi. Men just i det här fallet kändes det berättigat utan förklaring.
Huggorm
Jag upphör aldrig att förundras över folks oförmåga att uppfatta ironi.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 23-07-2011, 16:58) *
Jag upphör aldrig att förundras över folks oförmåga att uppfatta ironi.

Det är mycket svårare när man bara har ett skrivet ord, inget röstläge och inga miner eller gester.
gnon49
CITAT (Anma @ 23-07-2011, 13:43) *
Jag vet inte om jag missförstår, men menar du att detta som hänt nu är islams fel?

Nej, skulden för detta är givetvis inte islams fel. Men ändå har tydligen dådet med " islam gentemot kristendomen" att göra i hans sjuka hjärna. Ja du förstår säkert.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 23-07-2011, 17:16) *
Nej, skulden för detta är givetvis inte islams fel. Men ändå har tydligen dådet med " islam gentemot kristendomen" att göra i hans sjuka hjärna. Ja du förstår säkert.

Hur vet du det?
malcolm
CITAT (Huggorm @ 23-07-2011, 12:29) *
De överlevande från ön sade sig ju ha hört skottlossning från två håll, och även att de sett ytterligare en man.
Han hade även hagelgevär och något automatvapen. Och han var på en ö proppfylld med ungdomar. Det lär inte ha rådit brist på mål, och inget som helst motstånd heller. Det har ju bara varit att vandra runt och skjuta på allt som rör sig. Ingenstans kunde offren ta vägen heller utom i vattnet där de blev lätta måltavlor.

Tycker ändå att det låter konstigt att en enda man skulle kunna hinna döda så många, vid de skolskjutningar som förekommit runt om i världen har ingen lyckats döda alla i ett klassrum trots automatvapen och att ensam gärningasman lyckas döda 84 st låter för mig omöjligt. Även om man med en kulspruta/hagelgevär eller vad det nu kan vara skjuter rakt in i en folkmassa så lär de flesta överleva men med fruktansvärda skador så klart. Jag tycker hur som helst att dådet är vedervärdigt och jag lider men de anhöriga till alla offer samt undrar hur föräldrarna til denna man (om de fortfarande lever) mår.
Meriona

Ja vi elsker

Hittade den här på fb. Tycker den talar för sig själv.

malcolm
[attachment=63117:280px_Fl...ions_svg.png]
Anki på Öland
CITAT (silos @ 23-07-2011, 14:36) *
Du har ju fördomar så att det skriker om det! fear.gif FY SKÄMS PÅ DIG!!!!!!!!!!!

Håller inte så ofta med dig Silos men här håller jag med till 200%!!!
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 23-07-2011, 18:29) *
Håller inte så ofta med dig Silos men här håller jag med till 200%!!!

hamnade fel
Red Top
CITAT (Meriona @ 23-07-2011, 18:10) *

Ja vi elsker

Den är väldigt fin. crying.gif

Nu fick du mig att fälla en tår. Till.
Meriona
CITAT (Red Top @ 23-07-2011, 18:50) *
Den är väldigt fin. crying.gif

Nu fick du mig att fälla en tår. Till.

Ber om ursäkt. kompiskram.gif
Här har grinats en hel del också. Att titta på de norska utsändningarna blir på nåt sätt extra jobbigt.
Klint
CITAT (Meriona @ 23-07-2011, 18:10) *

Ja vi elsker

håller med.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 23-07-2011, 17:22) *
Hur vet du det?

Hur vet vad? Följa nyheterna är inte fel.
*Stintan*
Har lyssnat hela dagen men just det där har jag inte hört.
zaaritha
Tydligen var han nazist--om jag ej missförstått?
Jag känner djupt för föräldrar, släkt o kompisar!
Och vilket trauma för de överlevande.............
Fruktansvärt!
Piccante
CITAT (zaaritha @ 23-07-2011, 22:31) *
Fruktansvärt!

Inte organiserad nynazist men rörde sig i sådana kretsar. Han hade börjat i Framstegspartiet och varit distriktsordförande i ungdomsförbundet fram till 2007 då han lämnade politiken och radikaliserades.
Piccante
Norsk media har nya uppgifter om hans bakgrund och hans politiska manifest som han publicerade timmar före bombdådet.
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/gjerni...et-3545104.html

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/siv-je...et-3544743.html
Monaxe
CITAT (zaaritha @ 23-07-2011, 22:31) *
Fruktansvärt!

En kristen frimurare med diverse högerextrema åsikter.
Motti
Ack så fel vi hade liksom många andra !vi fick veta i går av våra gäster att de bombat i Norge så mycket mer fick vi ju inte veta av nyheterna och många liksom jag och våra gäster tog för givet att det var en hämdaktion från Al kaida eller hur det stavas.MEN så var det inte alls !en blond högerextremistisk norrman en psykopat stog för detta blodbad,ja man har nog inte tagit in allt än.Min dotters man har släktingar i Norge som är här i småland och firar semester vi skickade ett slags kondoleans SMS till dom i dag ,ja vad ska man säga ?helt kallt och noga uträknat av en galning som utgav sig för att odla grönsaker .Våra tankar och sympatier går till Norge kompiskram.gif
Monaxe
CITAT (Motti @ 23-07-2011, 22:50) *
Ack så fel vi hade liksom många andra !vi fick veta i går av våra gäster att de bombat i Norge så mycket mer fick vi ju inte veta av nyheterna och många liksom jag och våra gäster tog för givet att det var en hämdaktion från Al kaida eller hur det stavas.MEN så var det inte alls !en blond högerextremistisk norrman en psykopat stog för detta blodbad,ja man har nog inte tagit in allt än.Min dotters man har släktingar i Norge som är här i småland och firar semester vi skickade ett slags kondoleans SMS till dom i dag ,ja vad ska man säga ?helt kallt och noga uträknat av en galning som utgav sig för att odla grönsaker .Våra tankar och sympatier går till Norge kompiskram.gif

Eh...vi hade fel? Det var du Motti som gastade om muslimska hämndaktioner och dårar som skulle vara inspärrade och allt vad det var.

Det var helt klart i går kväll att det var en blond norrman som stod bakom dessa vansinnes då, inte några terrorister från den muslimska världen. Fast du kanske inte tittade på nyheterna?
Motti
Som jag skrev så hade vi gäster och ägnade ingen tid att titta på nyheter då efter som vi hade fullt upp med matlagning och umgänge.Men i dag har jag tittat på alla extra nyhetsutsändningar och tydligen var inte vi de enda i världen som trodde att det var en hämnd aktsion från Bin Ladens anhängare .Man sitter ju inte precis klistrad vid Tv:n när man har gäster att ta hand om .
*Stintan*
Varför ens spekulera när man inget vet undrar jag då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon