|
mamamaggan
20-08-2011, 18:49
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 09:26)  Har du gjort det hittills?  Varför inte ?
Jan Lindgren
20-08-2011, 19:38
Hej! Jag förstår inte riktigt varför det är synd om oss pensionärer. En liten höjning av maxbeloppet för medicin är inte mycket att bråka om. Jag är oerhört tacksam att maxbeloppet finns. Jag vet att när min nuvarande gratisperiod går ut så kommer min medicin att kosta mig hela maxbeloppet på en gång. Alltså får jag spara så att jag har pengarna då. Lever jag över mina tillgångar så får jag belåna huset som naturligtvis är betalt. Jag tycker faktiskt att det är billigt att var svårt sjuk i Sverige, möjligen kan det vara kännbart att ligga på sjukhuset. Det kostar 80 kr om dagen. Nu har jag en bra pension och får ut 9 000 kr i månaden efter skatt. MVH Jan Lindgren
*Stintan*
20-08-2011, 19:51
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2011, 20:38)  Hej! Jag förstår inte riktigt varför det är synd om oss pensionärer. En liten höjning av maxbeloppet för medicin är inte mycket att bråka om. Jag är oerhört tacksam att maxbeloppet finns. Jag vet att när min nuvarande gratisperiod går ut så kommer min medicin att kosta mig hela maxbeloppet på en gång. Alltså får jag spara så att jag har pengarna då. Lever jag över mina tillgångar så får jag belåna huset som naturligtvis är betalt. Jag tycker faktiskt att det är billigt att var svårt sjuk i Sverige, möjligen kan det vara kännbart att ligga på sjukhuset. Det kostar 80 kr om dagen. Nu har jag en bra pension och får ut 9 000 kr i månaden efter skatt. MVH Jan Lindgren Så bra att du klarar dig bra på din pension det är bara att gratulera. Går det att driva en gård på den pensionen och utan att den genererar någon form av sidoinkomst? Det konstiga är att folk alltid tar sig själva som någon sorts riktlinje och inte förstår att alla andra kanske inte har det likadant.
merlin68
20-08-2011, 19:58
Där jag bor kostar en hyresrätts 2:a omkring 6000 - 6500kr i månaden. Om man sedan har ytterligare ett par tusen kronor i övriga kostnader är man snabbt uppe i 9000kr per månad. Då har man inte köpt busskort mat eller varit hos doktorn. Bil kan man väl glömma...Gratulerar om du klarar dig på 9000kr i månaden fast jag antar att du inte har många utgifter + bor i ett betalt hus.
Huggorm
20-08-2011, 20:37
Problemet med höga bostadskostnader beror ju på att folk tvunget skall trängas på samma platser. Sprider man ut sig lite så sjunker priserna dramatiskt. Och är man pensionär så har man ju inte ens behov av att vara nära jobben, så då förstår jag verkligen inte varför man skall fortsätta betala överpris för att bo centralt. Det är ju mycket billigare att bo på landet, och då får man både plats för trädgård och får andas frisk luft.
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv.
*Stintan*
20-08-2011, 20:51
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 21:37)  Problemet med höga bostadskostnader beror ju på att folk tvunget skall trängas på samma platser. Sprider man ut sig lite så sjunker priserna dramatiskt. Och är man pensionär så har man ju inte ens behov av att vara nära jobben, så då förstår jag verkligen inte varför man skall fortsätta betala överpris för att bo centralt. Det är ju mycket billigare att bo på landet, och då får man både plats för trädgård och får andas frisk luft.
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv. Förstår inte vad du menar. Var finns dom billiga bostäderna på landet som du tycker att pensionärer ska bo i? Hur ska skröppliga gamla pensionärer kunna fixa trädgård och hur ska dom ta sig till affären utan bil? För övrigt betalar väl inte du så mycket i skatt eftersom du gör så mycket avdrag och får tillbaka massor. Dessutom så har pensionärer oftast arbetat och betalat en himla massa skatt under oftast fler år än du är gammal. Sluta att jämföra dig själv med andra!
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 21:37)  Problemet med höga bostadskostnader beror ju på att folk tvunget skall trängas på samma platser. Sprider man ut sig lite så sjunker priserna dramatiskt. Och är man pensionär så har man ju inte ens behov av att vara nära jobben, så då förstår jag verkligen inte varför man skall fortsätta betala överpris för att bo centralt. Det är ju mycket billigare att bo på landet, och då får man både plats för trädgård och får andas frisk luft.
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv. Vad tror du händer med boendekostnader om alla stadsbor ger sej ut och letar sej en liten stuga på landet med boendekostnader i klass med de du säger dej ha?? Och vad dina resor till jobbet beträffar, vem har sagt att en som bor i stan med cykelavstånd till jobbet vill vara med och finansiera dina avdrag för resorna till jobbet?? Ibland är du mer än lovligt blind för verkligheten utanför dina egna små snäva cirklar.
andersen
20-08-2011, 20:58
Jag skulle leva som en kung på 9k, och särskilt om jag inte behövt bil för att ta mig till jobbet så jag kunnat göra mig av med den. Om jag kan leva bra med boendekostnader på 1000kr per månad inklusive el, så varför skall jag då betala en massa skatt för att andra skall kunna bo mycket dyrare än mig? Vill man ha mer än det nödvändiga bör man helt enkelt betala det själv. Fattar inte riktigt hur tanken är med att ta upp att du klarar dej på 1000kr per månaden i boende kostnad? skall dom som inte klarar det bo i en jordkula?
Huggorm
20-08-2011, 21:02
CITAT (Cacki @ 20-08-2011, 21:56)  Vad tror du händer med boendekostnader om alla stadsbor ger sej ut och letar sej en liten stuga på landet med boendekostnader i klass med de du säger dej ha?? Och vad dina resor till jobbet beträffar, vem har sagt att en som bor i stan med cykelavstånd till jobbet vill vara med och finansiera dina avdrag för resorna till jobbet?? Ibland är du mer än lovligt blind för verkligheten utanför dina egna små snäva cirklar. Även med reseavdragen inräknade så går ju staten med plus på grund av all fordonsskatt och bränsleskatt. Cykling kostar enbart pengar, eftersom cykling inte inbringar en enda skattekrona och de skall ändå ha en massa cykelbanor överallt. CITAT (andersen @ 20-08-2011, 21:58)  Fattar inte riktigt hur tanken är med att ta upp att du klarar dej på 1000kr per månaden i boende kostnad? skall dom som inte klarar det bo i en jordkula? Varför skall en person som väljer att leva enkelt behöva finansiera andras luxulösa boenden?
Jan Lindgren
20-08-2011, 21:12
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2011, 20:51)  Så bra att du klarar dig bra på din pension det är bara att gratulera. Går det att driva en gård på den pensionen och utan att den genererar någon form av sidoinkomst? Det konstiga är att folk alltid tar sig själva som någon sorts riktlinje och inte förstår att alla andra kanske inte har det likadant. Hej! Det handlar om att spara i god tid. Man behöver inga jätteinkomster för att betala sitt hus. Ska man däremot gå på krogen och åka på semesterresor utomlands så är det svårt att spara. Det du kallar gård kallar jag för en stor tomt och det går faktiskt att köpa stängsel och lite foder på min pension men att jag klarar mig beror naturligtvis på att jag började spara till ett hus när jag var klar med min utbildning vid 22 års ålder. Jag är väl medveten att en del människor är sjuka i hela sitt liv och då går det inte att lägga undan några pengar. Det finns fall där sjukersättningen är för låg. När jag var långtidssjuk så fick jag i alla fall 15 000 kr i månaden före skatt. Jag är bara ett exempel på att vi pensionärer inte har det så dåligt. MVH Jan Lindgren
*Stintan*
20-08-2011, 21:17
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 22:02)  Även med reseavdragen inräknade så går ju staten med plus på grund av all fordonsskatt och bränsleskatt. Cykling kostar enbart pengar, eftersom cykling inte inbringar en enda skattekrona och de skall ändå ha en massa cykelbanor överallt.
Varför skall en person som väljer att leva enkelt behöva finansiera andras luxulösa boenden? Vem bor luxiöst? Vi pratar om normala små lägenheter många av dem byggda långt innan du ens var påtänkt. Finns inte tillstymmelse till lyx. Det går inte ens att hyra en husvagnsplats för såna kostnader du snackar om.Hur mycket bidrar du med till dom?
Huggorm
20-08-2011, 21:20
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2011, 22:17)  Vem bor luxiöst? Vi pratar om normala små lägenheter många av dem byggda långt innan du ens var påtänkt. Finns inte tillstymmelse till lyx. Det går inte ens att hyra en husvagnsplats för såna kostnader du snackar om.Hur mycket bidrar du med till dom? Förra månaden med 7458kr i inkomstskatt, ett par tusen i moms, ett par tusen i bränsleskatt och sedan ytterligare någon tusenlapp i övriga skatter
*Stintan*
20-08-2011, 21:28
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2011, 22:12)  Hej! Det handlar om att spara i god tid. Man behöver inga jätteinkomster för att betala sitt hus. Ska man däremot gå på krogen och åka på semesterresor utomlands så är det svårt att spara. Det du kallar gård kallar jag för en stor tomt och det går faktiskt att köpa stängsel och lite foder på min pension men att jag klarar mig beror naturligtvis på att jag började spara till ett hus när jag var klar med min utbildning vid 22 års ålder. Jag är väl medveten att en del människor är sjuka i hela sitt liv och då går det inte att lägga undan några pengar. Det finns fall där sjukersättningen är för låg. När jag var långtidssjuk så fick jag i alla fall 15 000 kr i månaden före skatt. Jag är bara ett exempel på att vi pensionärer inte har det så dåligt. MVH Jan Lindgren Och så har du väl en fru antar jag. Fortfarande så finns det massor med fattigpensionärer som aldrig ägt ett hus, aldrig haft någon hög inkomst och därför nu har låg pension. Framförallt gäller det kvinnor så var snäll att sluta generalisera. CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 22:20)  Förra månaden med 7458kr i inkomstskatt, ett par tusen i moms, ett par tusen i bränsleskatt och sedan ytterligare någon tusenlapp i övriga skatter Du kan ju skaffa dig ett boende närmare jobbet eller tvärtom så slipper du bränsleskatt. Dessutom jobbar du ju inte ens hela året och du har själv skrivit att du fick tillbaka 10000-tals kronor på skatten så snacka inte så mycket skit. Moms betalar väl alla, skatt betalar även pensionärer.
Huggorm
20-08-2011, 21:33
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2011, 22:28)  Du kan ju skaffa dig ett boende närmare jobbet eller tvärtom så slipper du bränsleskatt. Dessutom jobbar du ju inte ens hela året och du har själv skrivit att du fick tillbaka 10000-tals kronor på skatten så snacka inte så mycket skit. Moms betalar väl alla, skatt betalar även pensionärer. Vad har det med saken att göra? Du undrade hur mycket jag bidrog med.
När jag blev sjukpensionär flyttade jag ut på landet och fick lägre hyra. Fast bil o bensinkostnaderna åt ju upp det och lite till. Men egen trädgård är ju guld värd även om jag bara hyr. Visst får man prioritera vissa månader när utgifterna skenar men ett litet men träget sparande gör att man alltid klarar sig. Alla månader är ju inte lika tuffa. Så, jo, jag är nöjd och klagar inte över min lott.
*Stintan*
20-08-2011, 21:37
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 22:33)  Vad har det med saken att göra? Du undrade hur mycket jag bidrog med. Massor har det att göra med saken!Du måste ju se till totalen. Tror inte att du bidrar med en krona till mitt boende eller andras i samma situation.
mamamaggan
20-08-2011, 22:03
Stopp nu !
Har ni inte följt fastighetspriserna på sista tiden ?
Det är numera , på väldigt många lantliga platser , dyrare att bo än i stan. För att inte tala om vilka priser det är på fritidshus , en enkel bostad kanske som man tycker skulle passa en pensionär , många gånger är de dyrare än fastigheter för fast boende.
Var hittar man en lantlig liten billig bostad där en pensionär inte måste vara beroende av bil ? En bostad som ligger nära en Vårdcentral eller lasarett ? En bostad dit kommunerna gladeligen bekostar att hemtjänsten gör besök flera gånger om dagen ?
Dessutom måste man väl köpa en lantlig fastighet ? Inte många som går att hyra . Hur får man fram pengar till köp om man i princip , som sjukpensionär , lever ur hand i mun ?
Dessutom ska ju en sjukpensionär betala mer skatt än den som jobbar och därmed finansiera för andra !!!
Börjar tro att en del av er hämtar era argument ur någon gammal sagobok !
Tror ni på sagoslutet där de " levde lyckliga i alla sin levnads dagar " ?
Ibland undrar man om det i dag går ut på att göra sig av med alla som inte har jobb ,kan jobba eller lever på en ynklig pension.
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2011, 23:03)  Stopp nu !
Har ni inte följt fastighetspriserna på sista tiden ? Det är numera , på väldigt många lantliga platser , dyrare att bo än i stan. För att inte tala om vilka priser det är på fritidshus , en enkel bostad kanske som man tycker skulle passa en pensionär , många gånger är de dyrare än fastigheter för fast boende.
Var hittar man en lantlig liten billig bostad där en pensionär inte måste vara beroende av bil ? En bostad som ligger nära en Vårdcentral eller lasarett ? En bostad dit kommunerna gladeligen bekostar att hemtjänsten gör besök flera gånger om dagen ?
Dessutom måste man väl köpa en lantlig fastighet ? Inte många som går att hyra . Hur får man fram pengar till köp om man i princip , som sjukpensionär , lever ur hand i mun ?
Dessutom ska ju en sjukpensionär betala mer skatt än den som jobbar och därmed finansiera för andra !!!
Börjar tro att en del av er hämtar era argument ur någon gammal sagobok ! Tror ni på sagoslutet där de " levde lyckliga i alla sin levnads dagar " ?
Ibland undrar man om det i dag går ut på att göra sig av med alla som inte har jobb ,kan jobba eller lever på en ynklig pension. Bara att borsta tänderna! Fast en liten undantagsstuga på "gammelpappa bondens" utmarker till en symbolisk summa eller nåt skulle säkert ge en marginal att slarva med tandborstningen ibland också.... Hemtjänst, vem behöver det?? "RUT" i stugan nästgårds kan väl skjutsa en till krogen så att man kan äta billigt också...i alla fall snart.
Tyvärr är det ju så att den som aldrig varit yrkesarbetande får en mager pension. Där hjälper inga ATP-reformer till. Garantipension är vad staten kan ge. Den har alltid legat på gränsen till existensminimum. Så kommer verkligheten att se ut så länge det finns garantipensionärer. Hade jag inte haft hyfsade ATP-poäng vete skam om jag kunnat leva som jag gör. Ett arbete i ryggen gör enorm skillnad.
CITAT (mamamaggan @ 20-08-2011, 23:03)  Dessutom ska ju en sjukpensionär betala mer skatt än den som jobbar och därmed finansiera för andra !!!
Börjar tro att en del av er hämtar era argument ur någon gammal sagobok ! Tror ni på sagoslutet där de " levde lyckliga i alla sin levnads dagar " ? Halaj! Öhh, vänta nu, det där med nationalekonomi är knepigt. Men sjukpensioner? Var kommer de pengarna ifrån? Är inte det pengar som vi som arbetar lägger åt dem som inte kan arbeta, via skattesedeln? Helt OK, i min bok. Men jag blir nyfiken: vad eller vilka är det som sjukpensionerarna finansierar? //T
mamamaggan
21-08-2011, 00:02
CITAT (Tapio @ 21-08-2011, 00:32)  Halaj!
Öhh, vänta nu, det där med nationalekonomi är knepigt. Men sjukpensioner? Var kommer de pengarna ifrån? Är inte det pengar som vi som arbetar lägger åt dem som inte kan arbeta, via skattesedeln? Helt OK, i min bok.
Men jag blir nyfiken: vad eller vilka är det som sjukpensionerarna finansierar?
//T De som har pension i dag har väl arbetat de också , eller ? Tror du verkligen att de aldrig arbetat och betalat in till pensionssystemet ? Sjukpensionärer är tillsammans med t ex arbetslösa de som får betala mest skatt i dagens samhälle och de pengarna går till några andra , eller hur ? Men du kanske tror att sjukpensionärer inte betalar skatt ? En sjukpensionär har betalat in till en försäkring precis som man gör med t ex en bilförsäkring. Då fungerar systemet precis som vilket annat försäkringssystem som helst . Likartat är det för en " vanlig " pensionär. Om någon som har bilförsäkring får sin bil stulen så får h*n ut pengar på försäkringen , pengar som alla som har försäkring i samma bolag får vara med och betala. Klagar folk då över att de får vara med och betala för andra ?
Huggorm
21-08-2011, 07:32
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2011, 01:02)  De som har pension i dag har väl arbetat de också , eller ? Tror du verkligen att de aldrig arbetat och betalat in till pensionssystemet ?
Sjukpensionärer är tillsammans med t ex arbetslösa de som får betala mest skatt i dagens samhälle och de pengarna går till några andra , eller hur ? Men du kanske tror att sjukpensionärer inte betalar skatt ? Tar man 100kr från skattesystemet och betalar tillbaka 50kr, så blir resultatet -50kr. Att man skall behöva betala skatt på pensioner och A-kassa är märkligt, det vore bättre att betala ut nettosumman på en gång.
andersen
21-08-2011, 08:01
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 08:32)  Tar man 100kr från skattesystemet och betalar tillbaka 50kr, så blir resultatet -50kr. Att man skall behöva betala skatt på pensioner och A-kassa är märkligt, det vore bättre att betala ut nettosumman på en gång. ångrar inlägget.
Huggorm
21-08-2011, 08:02
CITAT (andersen @ 21-08-2011, 09:01)  Men dom andra försäkringarna då?tex om du skall ha ersättning för att din bil har blivit stulen, skall det vara en nettosumma där åxå? Man betalar väll inte skatt på försäkringsutbetalningar? Eller gör man det, jag har aldrig fått någon utbetalning, jag får som vanligt bara betala in
Du Huggorm, du verkar ha väldigt svårt att ta ett litet steg utanför ditt eget ego. Du lever likt en tonåring, bara precis här och nu och tänker inte på att du själv åldras och med det riskerar att råka ut för något på vägen genom livet, som t.ex "arbetslöshet eller sjukdom. Förstår du inte hur sånt snack som du håller på med skulle ställa till med för dej själv om/när du själv råkar illa ut? Skulle alla tänka som du så "kan du hälsa hem" den dagen.
Det låter på dej som att du bara tar för givet att du skulle ha det så här bra om inte generationer före dej hade bäddat för dej genom att vara med att bygga upp t.ex det försäkringssystem som vi har idag. Det är bl.a de som är äldre idag, som knegat och betalat in skatt till de starka statsfinanserna vi har, så att unga människor som du kan gå och känna sej trygg genom att få vara med och ta del av systemet. Visst är du med och fyller på men än har du inte hunnit bidra med speciellt mycket (detta oavsett om du så hade hade varit en höginkomsttagare av största mått). Hur långt skulle dina besparingar räcka tror du, även om du hade fått stoppa de ynkliga kronorna som du hittills hunnit bidra med i egen ficka istället för att betala skatt, om du t.ex råkar krocka med en älg under dina långa "fartdårefärder" till jobbet? Om du skulle behöva avancerad sjukvård? (För ens några bra vägar att köra på med viltstängsel och annat hade du ju naturligtvis inte kunnat räkna med, de pengarna har ju gått till cykelbanor istället enligt dej.) Hade dina besparingar räckt t.ex till hela den stab med sjukvårdspersonal och till all den medicinska utrustning som kanske hade behövts till din 24-timmarsvård? "Med 2 armar i paket och benfrakturer så att du inte ens klarar av att ta dej till toa och pissa själv, med käkfrakturer och spräckta tarmar så att du inte hade kunnat få i dej föda på vanligt sätt" osv osv. Det behöver inte ens handla om ett ev fortsatt livslångt handikapp förrän dina pengar hade tagit slut, inse det lille pôjk! Det här är saker man kan råka ut för redan som ung snabbare än du tror om du har otur. Vill du att vi andra bara lämna dej i sticket då?
Och vidare, om alla hade ditt egotrippade sätt att tänka, hur motiverad tror du då att en pensionär som redan själv har både utbildning, barnafödande och yrkesliv överstökat, att vara med och betala skatt för att underlätta livet för dej? Naturligtvis ska de egna inbetalda skattepengarna användas för att trygga den egna ålderdomen och inte gå till snorvalpar som har hela livet på sej att betala in skatt till den egna framtiden. Vem tusan bryr sej om barnbidrag, skolor och nya vägar då?? "Jag klarar mej nog med det som redan finns mitt liv ut", är det så man ska tänka den dag man blir gammal?
Väx upp nån gång, din bortskämda snorvalp! Var tacksam att alla inte resonerar som du för då hade du fått gå en sjuhelsikes strävsam framtid tillmötes som den ynka grovarbetare du är!!
Huggorm
21-08-2011, 10:02
CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 10:41)  Du Huggorm, du verkar ha väldigt svårt att ta ett litet steg utanför ditt eget ego. Du lever likt en tonåring, bara precis här och nu och tänker inte på att du själv åldras och med det riskerar att råka ut för något på vägen genom livet, som t.ex "arbetslöshet eller sjukdom. Förstår du inte hur sånt snack som du håller på med skulle ställa till med för dej själv om/när du själv råkar illa ut? Skulle alla tänka som du så "kan du hälsa hem" den dagen.
Det låter på dej som att du bara tar för givet att du skulle ha det så här bra om inte generationer före dej hade bäddat för dej genom att vara med att bygga upp t.ex det försäkringssystem som vi har idag. Det är bl.a de som är äldre idag, som knegat och betalat in skatt till de starka statsfinanserna vi har, så att unga människor som du kan gå och känna sej trygg genom att få vara med och ta del av systemet. Visst är du med och fyller på men än har du inte hunnit bidra med speciellt mycket (detta oavsett om du så hade hade varit en höginkomsttagare av största mått). Hur långt skulle dina besparingar räcka tror du, även om du hade fått stoppa de ynkliga kronorna som du hittills hunnit bidra med i egen ficka istället för att betala skatt, om du t.ex råkar krocka med en älg under dina långa "fartdårefärder" till jobbet? Om du skulle behöva avancerad sjukvård? (För ens några bra vägar att köra på med viltstängsel och annat hade du ju naturligtvis inte kunnat räkna med, de pengarna har ju gått till cykelbanor istället enligt dej.) Hade dina besparingar räckt t.ex till hela den stab med sjukvårdspersonal och till all den medicinska utrustning som kanske hade behövts till din 24-timmarsvård? "Med 2 armar i paket och benfrakturer så att du inte ens klarar av att ta dej till toa och pissa själv, med käkfrakturer och spräckta tarmar så att du inte hade kunnat få i dej föda på vanligt sätt" osv osv. Det behöver inte ens handla om ett ev fortsatt livslångt handikapp förrän dina pengar hade tagit slut, inse det lille pôjk! Det här är saker man kan råka ut för redan som ung snabbare än du tror om du har otur. Vill du att vi andra bara lämna dej i sticket då?
Och vidare, om alla hade ditt egotrippade sätt att tänka, hur motiverad tror du då att en pensionär som redan själv har både utbildning, barnafödande och yrkesliv överstökat, att vara med och betala skatt för att underlätta livet för dej? Naturligtvis ska de egna inbetalda skattepengarna användas för att trygga den egna ålderdomen och inte gå till snorvalpar som har hela livet på sej att betala in skatt till den egna framtiden. Vem tusan bryr sej om barnbidrag, skolor och nya vägar då?? "Jag klarar mej nog med det som redan finns mitt liv ut", är det så man ska tänka den dag man blir gammal?
Väx upp nån gång, din bortskämda snorvalp! Var tacksam att alla inte resonerar som du för då hade du fått gå en sjuhelsikes strävsam framtid tillmötes som den ynka grovarbetare du är!! Nu börjar det likna något  En del grejer har du fått om bakfoten, men det var en kul sammanfattning i alla fall
*Stintan*
21-08-2011, 10:08
CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 10:41)  Du Huggorm, du verkar ha väldigt svårt att ta ett litet steg utanför ditt eget ego. Du lever likt en tonåring, bara precis här och nu och tänker inte på att du själv åldras och med det riskerar att råka ut för något på vägen genom livet, som t.ex "arbetslöshet eller sjukdom. Förstår du inte hur sånt snack som du håller på med skulle ställa till med för dej själv om/när du själv råkar illa ut? Skulle alla tänka som du så "kan du hälsa hem" den dagen.
Väx upp nån gång, din bortskämda snorvalp! Var tacksam att alla inte resonerar som du för då hade du fått gå en sjuhelsikes strävsam framtid tillmötes som den ynka grovarbetare du är!!  bra skrivet. CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:02)  Nu börjar det likna något  En del grejer har du fått om bakfoten, men det var en kul sammanfattning i alla fall Har någon fått något om bakfoten så är det du!
Huggorm
21-08-2011, 10:12
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2011, 11:08)  Har någon fått något om bakfoten så är det du! Då vill jag påminna om att vi har en borgerlig regering dominerad av moderater, och att vänsterpartiet knappt klarar 4%-spärren.
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:02)  Nu börjar det likna något  En del grejer har du fått om bakfoten, men det var en kul sammanfattning i alla fall Ibland anar jag att de urbota dumma åsikter du skriver om endast är för att provocera och få igång debatt och inte alls är det du egentligen tycker. Är det det du tror att jag fullständigt har gått på? För i så fall kan jag upplysa om att den tanken i alla fall har slagit mej åtskilliga gånger, men man vet ju aldrig. Sådana dårar som tänker som det du uttrycker, dom finns!
*Stintan*
21-08-2011, 10:25
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:12)  Då vill jag påminna om att vi har en borgerlig regering dominerad av moderater, och att vänsterpartiet knappt klarar 4%-spärren. Vad har det med dina egotrippade åsikter att göra?
Huggorm
21-08-2011, 10:33
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2011, 11:25)  Vad har det med dina egotrippade åsikter att göra? Jag är inte ensam om mina åsikter, medan de vänsterorienterade är en ganska gles skara CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 11:16)  Ibland anar jag att de urbota dumma åsikter du skriver om endast är för att provocera och få igång debatt och inte alls är det du egentligen tycker. Är det det du tror att jag fullständigt har gått på? För i så fall kan jag upplysa om att den tanken i alla fall har slagit mej åtskilliga gånger, men man vet ju aldrig. Sådana dårar som tänker som det du uttrycker, dom finns! Skulle du skriva en så långt och genomarbetat inlägg som det ovan om du inte trodde jag var uppriktig? Vore det värt en halvtimmes arbete då?
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:12)  Då vill jag påminna om att vi har en borgerlig regering dominerad av moderater, och att vänsterpartiet knappt klarar 4%-spärren. Du tycks glömma att socialdemokraterna också finns och hur starka de är! Hjälp till att rösta bort sabotörerna istället för att fega och vända kappan efter vinden då! Visa att det finns lite stake i dej vettja! Tillsammans är vi starka vet du väl, det har historien visa förr...
Huggorm
21-08-2011, 10:35
CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 11:34)  Du tycks glömma att socialdemokraterna också finns och hur starka de är! Hjälp till att rösta bort sabotörerna istället för att fega och vända kappan efter vinden då! Visa att det finns lite stake i dej vettja! Tillsammans är vi starka vet du väl, det har historien visa förr... Förr hette det ju att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:33)  Jag är inte ensam om mina åsikter, medan de vänsterorienterade är en ganska gles skara Skulle du skriva en så långt och genomarbetat inlägg som det ovan om du inte trodde jag var uppriktig? Vore det värt en halvtimmes arbete då? JA!! Det finns som sagt fler lättlurade dårar som inte kan se längre än näsan räcker än du....
Huggorm
21-08-2011, 10:41
CITAT (Cacki @ 21-08-2011, 11:37)  JA!! Det finns som sagt fler lättlurade dårar som inte kan se längre än näsan räcker än du....  Tänk om jag faktiskt kan se längre än näsan räcker? Glöm inte att peak oil snart är här, och då kommer det bli svårt för folk att behålla sin höga levnadsstandard. Vi lever redan nu över världens tillgångar, och var och en bör begränsa sitt konsumerande till ett minimum.
*Stintan*
21-08-2011, 10:43
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:33)  Jag är inte ensam om mina åsikter, medan de vänsterorienterade är en ganska gles skara Vem är vänsterorienterad?
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:41)  Tänk om jag faktiskt kan se längre än näsan räcker? Glöm inte att peak oil snart är här, och då kommer det bli svårt för folk att behålla sin höga levnadsstandard. Vi lever redan nu över världens tillgångar, och var och en bör begränsa sitt konsumerande till ett minimum. Där har vi samma åsikter även om jag inte tror att det behöver gå riktigt så illa att vi kommer att behöva dra ner på levnadsstandarden så långt, om vi låter utveckling och forskning gå sin gilla gång. Däremot tycker jag att vi alla ska hjälpas åt, även de som sitter på klirret....
*Stintan*
21-08-2011, 10:48
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 11:41)  Tänk om jag faktiskt kan se längre än näsan räcker? Glöm inte att peak oil snart är här, och då kommer det bli svårt för folk att behålla sin höga levnadsstandard. Vi lever redan nu över världens tillgångar, och var och en bör begränsa sitt konsumerande till ett minimum. Säg det till dom som inte redan tvingas begränsa sitt konsumerande till ett minimum istället för att ge dig på sjuk- och fattigpensionärer.
Huggorm, du är lite rolig du för att du är så himla splittrad. Ditt tänk om den egna privatekonomin kontra dina politiska åsikter. De tu kan aldrig mötas. Det roligaste är att du inte inser det själv.
Huggorm
21-08-2011, 12:06
CITAT (Anma @ 21-08-2011, 12:58)  Huggorm, du är lite rolig du för att du är så himla splittrad. Ditt tänk om den egna privatekonomin kontra dina politiska åsikter. De tu kan aldrig mötas. Det roligaste är att du inte inser det själv. Hur menar du? Att jag inte personligen gynnas av borgerlig politik vet jag, men man måste se en större helhet och ha visioner.
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 13:06)  Hur menar du? Att jag inte personligen gynnas av borgerlig politik vet jag, men man måste se en större helhet och ha visioner. Ha visioner om att sådana som du och jag går under medan de som har får ännu mer? intressant är det att följa dina tankegångar i vilket fall.
Huggorm
21-08-2011, 12:11
CITAT (Anma @ 21-08-2011, 13:09)  Ha visioner om att sådana som du och jag går under medan de som har får ännu mer? intressant är det att följa dina tankegångar i vilket fall. Nej, jag har visioner om att så många som möjligt skall klara sig på egen hand, och att den som vill skall kunna förverkliga sina egna visioner utan att ständigt bromsas upp av andra. Mina visioner innehåller även stor personlig frihet, och då frihet under ansvar.
Din vision är ungefär lika omöjlig som att alla ska ha det precis lika.
I en värld som du vill ha slås alla som inte har förmågan att tala för sig ut från dag ett. Det räcker med att man är blyg och inåtvänd, i din vision finns det inte palts för sådana människor. I frihetens land USA, hur många är det som lyckas där, egentligen? Hur många går under och bor på gatan? Det finns alldeles för många ofullkomliga (förstå mig rätt) människor för att ett samhälle du har visioner om ska kunna fungera utan att ha skamfläckar som stora slumområden med mera. Vad är det som har hindrat människor under de senaste 50 åren att välja sitt liv själva? Inte är det socialdemokraterna eller den politik som förts. Det är människan själv. Varför har just du annars inte exakt det liv du vill ha? Du är till exempel singel, inte precis ditt drömliv, va? Sverige är ett fritt land och har så varit länge. Vi har fått yttra oss och göra i princip vad vi vill med våra liv, inom lagens ramar. Laglöst land är väl inte vad du heller är ute efter? Inte de borgerliga som styr i alla fall, med tanke på deras "hårdare tag". Vad jag vill ha är också personlig frihet. Men också att man värnar om de som inte har möjligheten att välja. Den borgerliga politiken går ut på att alla har möjligheten att välja. Men alla människor vet innerst inne att det är en lögn. Den största lögnen av dem alla.
*Stintan*
21-08-2011, 12:25
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 13:11)  Nej, jag har visioner om att så många som möjligt skall klara sig på egen hand, och att den som vill skall kunna förverkliga sina egna visioner utan att ständigt bromsas upp av andra. Mina visioner innehåller även stor personlig frihet, och då frihet under ansvar. Vad är det som är så speciellt borgerligt med dom visionerna?
Tänk vad det kan svänga. Nu flirtar MP med M och S med C och FP. Och VP är ute i kylan och har inga kompisar. Och Juholt lovar guld o gröna skogar om han får makten. Då lär pensionerna störtdyka. Får hoppas det bara är skådebröd för att locka vilsna väljare. För svada har den mannen även om innehållet är ganska tunt.
ninnisky
21-08-2011, 14:33
CITAT (gnon49 @ 21-08-2011, 13:26)  Tänk vad det kan svänga. Nu flirtar MP med M och S med C och FP. Och VP är ute i kylan och har inga kompisar. Och Juholt lovar guld o gröna skogar om han får makten. Då lär pensionerna störtdyka. Får hoppas det bara är skådebröd för att locka vilsna väljare. För svada har den mannen även om innehållet är ganska tunt. Instämmer med risk för att bli halshuggen!
CITAT (gnon49 @ 21-08-2011, 15:26)  Tänk vad det kan svänga. Nu flirtar MP med M och S med C och FP. Och VP är ute i kylan och har inga kompisar. Och Juholt lovar guld o gröna skogar om han får makten. Då lär pensionerna störtdyka. Får hoppas det bara är skådebröd för att locka vilsna väljare. För svada har den mannen även om innehållet är ganska tunt. Ja, nog ar han fantstisk den mannen. Rena trollkarlen faktiskt. Han skall fixa allt, alla skall få precis allt de vill ha och trolleri, trollera, ingen behöver betala. Gita
Huggorm
21-08-2011, 18:46
Waidelich vill ta Sverige ur krisen genom att låna pengar till infrastrukturbygge, har han inte lärt sig något alls av Grekland, USA eller andra krisländer?
CITAT (Huggorm @ 21-08-2011, 19:46)  Waidelich vill ta Sverige ur krisen genom att låna pengar till infrastrukturbygge, har han inte lärt sig något alls av Grekland, USA eller andra krisländer? I för sig tror jag inte att deras kris beror på lånade pengar till infrastrukturen.
Huggorm
21-08-2011, 19:20
CITAT (Anma @ 21-08-2011, 20:19)  I för sig tror jag inte att deras kris beror på lånade pengar till infrastrukturen. Vad har de lånat till då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|