Sidor: 1, 2, 3, 4
herkules
CITAT (Huggorm @ 17-08-2011, 21:24) *
Det tror jag knappast, varken procentuellt eller i absoluta tal.

sitt inte och tro, ta reda på fakta och kom igen sen.
Anma
CITAT (Huggorm @ 17-08-2011, 21:24) *
Det tror jag knappast, varken procentuellt eller i absoluta tal.

Du vet väl att den som har sjukbidrag på 8000:- före skatt betalar lika mycket i skatt som för 6 år sedan. Procentuellt.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 17-08-2011, 21:17) *
Naturligtvis, eftersom de som tjänar lite och därmed betalar lite vet att de får mer än sin andel av samhällsservice tillbaka. Desto mindre skatt man betalar, desto högre skatter vill man ha för alla andra.

Tsss, nu dummar du dej bara igen... flirting.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 17-08-2011, 21:25) *

De som tjänar riktigt mycket får betala långt över 50% i inkomstskatt, arbetsgivaravgiften inte inräknad. Jag tror det blir svårt för en låginkomsttagare att slå det.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-08-2011, 21:36) *
De som tjänar riktigt mycket får betala långt över 50% i inkomstskatt, arbetsgivaravgiften inte inräknad. Jag tror det blir svårt för en låginkomsttagare att slå det.

ja, enligt skattetabellen...
Vippan
CITAT (Huggorm @ 17-08-2011, 21:36) *

Några ska väl betala kalaset för alla som går på bidrag....
herkules
CITAT (Vippan @ 17-08-2011, 21:55) *
Några ska väl betala kalaset för alla som går på bidrag....

vad tänker du då för bidrag?

sen att det förmodligen är pensionärer och sjukpensionärena som betalar för andra kanske vi ska tala tyst om?
gnon49
Sjukförsäkringen borde ses över, medges, men i övrigt har vi en välfärd som heter duga. Vi får enorm mycket för våra skattepengar i form av samhällsservice när vi behöver den.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 17-08-2011, 22:45) *
Sjukförsäkringen borde ses över, medges, men i övrigt har vi en välfärd som heter duga. Vi får enorm mycket för våra skattepengar i form av samhällsservice när vi behöver den.

Vilka vi?
mamamaggan
Här kan ni se vilken skatt man betalar http://www.skatteverket.se/download/18.6fd...skatt_30_33.pdf

De som betalar mest är bl a de som har pension men ännu inte fyllt 65 t ex sjukpensionärer , även arbetslösa betalar mer än andra..

Kolumn 1 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1946 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 2 avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1945 eller tidigare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 3 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1938—1945. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till ett högre jobbskatteavdrag än enligt kolumn 1.

Kolumn 4 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1937 eller tidigare. Allmän pensionsavgift ska därför inte betalas. Inkomsten ger samma rätt till jobbskatteavdrag som enligt kolumn 3.

Kolumn 5 avser andra pensionsgrundande ersättningar än löner m.m., t.ex. ersättning från arbetslöshetskassa och egen arbetsskadelivränta, till den som är född 1938 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas på inkomsten men denna ger inte rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 6 avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1946 eller senare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.
Samma skatteavdrag kan förekomma i vissa inkomstskikt i fler än en kolumn.

Svart på vitt !
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 17-08-2011, 23:06) *
Här kan ni se vilken skatt man betalar http://www.skatteverket.se/download/18.6fd...skatt_30_33.pdf

De som betalar mest är bl a de som har pension men ännu inte fyllt 65 t ex sjukpensionärer , även arbetslösa betalar mer än andra..

58% är det högsta som jag hittar, det får man betala om man har en månadslön på 2,5 miljoner. Får man betala mer än 58% om man har pension före 65 års ålder, eller om man är arbetslös? Eller om man är låginkomsttagare? Jag begriper inte riktigt hur ni menar som anser att dessa får betala mer än höginkomsttagarna? confused.gif
Aqvakul
I praktiken betalar nästan ingen så hög skatt. Höginkomsttagare har stora möjligheter att minska sin skatt genom skatteplanering.
Gita
CITAT (herkules @ 17-08-2011, 21:25) *

Ja, gör det! Ta reda på fakta menar jag.
Gita
*Stintan*
De flesta noll-taxerare finnns bland dessa höginkomsttagare! Huggorm att kunna leva som du och bara jobba några månader per år och ändå ha så mycket avdrag och få tillbaka så mycket på skatten tyder på att du inte är en vanlig inkomsttagare utan har något som vanligt folk inte har. Då är det jäkligt lätt att sitta och gapa om hur bra fattiga människor har det. no.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 17:57) *
De flesta noll-taxerare finnns bland dessa höginkomsttagare! Huggorm att kunna leva som du och bara jobba några månader per år och ändå ha så mycket avdrag och få tillbaka så mycket på skatten tyder på att du inte är en vanlig inkomsttagare utan har något som vanligt folk inte har. Då är det jäkligt lätt att sitta och gapa om hur bra fattiga människor har det. no.gif

Det du hävdar ovan är det något du verkligen vet? Om ja, hur kommer det sig att du har så god insyn i andras ekonomi? Är det oförskämt att anta att du inte har en aning om hur mycket skatt andra betalar?
Gita
*Stintan*
Det är självklart olika hur mycket folk betalar i skatt men du tror väl inte på allvar att låginkomsttagare kan smita ifrån skatt på samma sätt som höginkomsttagare. D kan väl själv bidra med fakta istället för nedlåtande kommentarer.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 17:57) *

Just i fjol när jag kunde dra av så mycket så jobbade jag faktiskt sju eller åtta månader. Och då som elektriker, ett helt vanligt svenssonyrke. Men lättaste sättet att få ordning på sin ekonomi är faktiskt att minska utgifterna. Att höja inkomsterna är mycket jobbigare.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 18:39) *
Just i fjol när jag kunde dra av så mycket så jobbade jag faktiskt sju eller åtta månader. Och då som elektriker, ett helt vanligt svenssonyrke. Men lättaste sättet att få ordning på sin ekonomi är faktiskt att minska utgifterna. Att höja inkomsterna är mycket jobbigare.

Ingen vanlig arbetare har avdragsgilla utgifter i den omfattning som du har, om man lever som du, så det finns antagligen annat bakom. Det du inte betalar in måste tas av någon annan skattebetalare.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 18:45) *
Ingen vanlig arbetare har avdragsgilla utgifter i den omfattning som du har, om man lever som du, så det finns antagligen annat bakom. Det du inte betalar in måste tas av någon annan skattebetalare.

Avdrag för dubbelt boende samt en väldig massa mil gör gott. Medelsvensson kan också dra av rätt mycket för låneräntor, men den förmånen har "tyvärr" inte jag.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 18:39) *
Det är självklart olika hur mycket folk betalar i skatt men du tror väl inte på allvar att låginkomsttagare kan smita ifrån skatt på samma sätt som höginkomsttagare. D kan väl själv bidra med fakta istället för nedlåtande kommentarer.

Vill du ha fakta:gå in på www.skatteverket.se, där hittar du fakta dvs. skattetabeller.
Kollade just, min kollega och jag har i princip samma lön per timme men jag jobbar heltid och kollegan halvtid.Jag betalar drygt 36% i skatt, kollegan ca 25 %. Är det rättvist? Tycker inte det, tycker att skatten borde beräknas på timlönen.
Gita
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 19:11) *
Avdrag för dubbelt boende samt en väldig massa mil gör gott. Medelsvensson kan också dra av rätt mycket för låneräntor, men den förmånen har "tyvärr" inte jag.

Ja det är ju lite märkligt eftersom du skryter om att du i princip bor gratis i din stuga och jämför dina utgifter med normalfolk i övrigt.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 19:23) *
Ja det är ju lite märkligt eftersom du skryter om att du i princip bor gratis i din stuga och jämför dina utgifter med normalfolk i övrigt.

Folk får väll anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Om jag drar på mig fasta utgifter på 20.000kr per månad, tycker du synd om mig också då?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 19:29) *
Folk får väll anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Om jag drar på mig fasta utgifter på 20.000kr per månad, tycker du synd om mig också då?

Självklart inte men du tycker ju inte att det finns några fattiga människor dvs såna som tvingas leva på i princip existensminimum. Inbillar du dig att fattigpensionärer har råd med medicin, tandvård utan att leva på havregrynsgröt?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 19:39) *
Självklart inte men du tycker ju inte att det finns några fattiga människor dvs såna som tvingas leva på i princip existensminimum. Inbillar du dig att fattigpensionärer har råd med medicin, tandvård utan att leva på havregrynsgröt?

Ja det inbillar jag mig, vi har ju faktiskt högkostnadsskydd...
Anma
CITAT (Gita @ 18-08-2011, 19:19) *
Vill du ha fakta:gå in på www.skatteverket.se, där hittar du fakta dvs. skattetabeller.
Kollade just, min kollega och jag har i princip samma lön per timme men jag jobbar heltid och kollegan halvtid.Jag betalar drygt 36% i skatt, kollegan ca 25 %. Är det rättvist? Tycker inte det, tycker att skatten borde beräknas på timlönen.
Gita

Eller så kan du välja att gå ner i lön så att du betalar samma skatt.

flirting.gif
merlin68
Hur fungerar högkostnadsskyddet?

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3000 kronor. Sedan får du ersättning för
•50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
•85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Om tandläkaren skulle ha tagit ut ett högre pris än referenspriset för någon åtgärd som ingick i behandlingen hade din kostnad blivit högre

Hur kan du tro att en pensionär med garantipension ska ha råd med tandvård??? confused.gif
Anma
Är det rättvist att en sjuk som har en inkomst på 10000 före skatt betalar över 800 mer i skatt än en som är frisk med samma inkomst?

Gita
CITAT (Anma @ 18-08-2011, 20:20) *
Eller så kan du välja att gå ner i lön så att du betalar samma skatt.

flirting.gif

Jamen självklart kan jag välja att jobba halvtid. Inte så lyckat ur samhällsekonomisk synpunkt dock. vad tror du skulle hända om alla valde att halvera sin arbetstid?
Det jag ville visa på var att de som jobbar mest också betalar mest i skatt.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 18-08-2011, 19:19) *
Gita

Men i sak håller jag faktiskt med dig. Jag tycker att skatten ska vara platt. Oavsett hur mycket man tjänar eller om man är sjuk, pensionär, arbetstagare eller arbetslös. Dessutom bör man slopa alla avdrag, sänk skatten i överlag istället så att det blir samma lika för alla.

CITAT (Gita @ 18-08-2011, 20:32) *
Jamen självklart kan jag välja att jobba halvtid. Inte så lyckat ur samhällsekonomisk synpunkt dock. vad tror du skulle hända om alla valde att halvera sin arbetstid?
Gita

Jag sa i för sig inget om att gå ner i tid. Jag pratade om att gå ner i lön. smile.gif
Men jag skojade, det var därför jag petade dit ett flirting.gif

CITAT (Gita @ 18-08-2011, 20:32) *
Gita

Förresten, det har inte att göra med hur mycket man jobbar. Det har att göra med hur mycket man tjänar. En som tjänar 15000 före skatt på en heltid betalar lika mycket i skatt som en som tjänar 15000 på en halvtid.

edit: skrev fel.
Huggorm
CITAT (Anma @ 18-08-2011, 20:27) *
Är det rättvist att en sjuk som har en inkomst på 10000 före skatt betalar över 800 mer i skatt än en som är frisk med samma inkomst?
Arbetslinjen kallas det, det skall löna sig att arbeta.
CITAT (Anma @ 18-08-2011, 20:34) *
Men i sak håller jag faktiskt med dig. Jag tycker att skatten ska vara platt. Oavsett hur mycket man tjänar eller om man är sjuk, pensionär, arbetstagare eller arbetslös. Dessutom bör man slopa alla avdrag, sänk skatten i överlag istället så att det blir samma lika för alla.

Avdragen infördes ju för att ta bort orättvisor, så det vore dumt att ta bort dem. Plattskatt är dock ingen dum idé, tänk bara på alla miljarder i minskad byråkrati som skulle sparas.
Anma
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 20:38) *
Arbetslinjen kallas det, det skall löna sig att arbeta.

Avdragen infördes ju för att ta bort orättvisor, så det vore dumt att ta bort dem. Plattskatt är dock ingen dum idé, tänk bara på alla miljarder i minskad byråkrati som skulle sparas.

Har man platt skatt behövs inga avdrag för att minska orättvisor.
Huggorm
CITAT (Anma @ 18-08-2011, 20:40) *
Har man platt skatt behövs inga avdrag för att minska orättvisor.

Nja, ta till exempel reseavdragen, de skall ju kompensera för folk som måste pendla till arbetet
gnon49
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 20:47) *
Nja, ta till exempel reseavdragen, de skall ju kompensera för folk som måste pendla till arbetet

Slopade man ränteavdragen kunde nog mäklarna packa ihop och gå till AF. fear.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 19:57) *
Ja det inbillar jag mig, vi har ju faktiskt högkostnadsskydd...

Du vet inte vad du snackar om!
gnon49
Rätta mig om jag har fel men slapp pensionärerna betala för medicinen under patron Perssons styre? Eller tandvården? Misstänker att s.k fattigpensionärer inte hade det bättre under hans styre. Snarare tvärtom. Fast lätt har dom det inte nu heller. Men pensionerna är ju fastställda enligt en mall som riksdagen antagit en gång. Är väl bara skattevägen man kan förbättra situationen för dom.
*Stintan*
Tyvärr är tandvården idag en klassfråga precis som det var förr då endast bättre bemedlade hade råd med tandvård.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2011, 21:37) *
Tyvärr är tandvården idag en klassfråga precis som det var förr då endast bättre bemedlade hade råd med tandvård.

Men tandborstar har vem som helst råd med, och använder man sådana så behöver man i princip inte någon tandvård
ninnisky
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 19:39) *
Men tandborstar har vem som helst råd med, och använder man sådana så behöver man i princip inte någon tandvård

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 21:39) *

Kanske inte när man är 30-40 år.
Anma

Inte sant. Flera av mina tänder har gått i bitar, inga hål men de gick sönder bara. Ändå är jag en flitlig med både tandborste och tandtråd.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 18-08-2011, 16:55) *
58% är det högsta som jag hittar, det får man betala om man har en månadslön på 2,5 miljoner. Får man betala mer än 58% om man har pension före 65 års ålder, eller om man är arbetslös? Eller om man är låginkomsttagare? Jag begriper inte riktigt hur ni menar som anser att dessa får betala mer än höginkomsttagarna? confused.gif

Om du klickar på länken så ser du vad man får betala i skatt i de olika kolumnerna. Kolumn 5 och 6 . om du läser om dem i inlägget , är för t ex sjukpensionärer och arbetlösa , medan kolumn 1 är för vad man kallar en vanlig inkomsttagare som jobbar .

Vilka betalar mest i skatt , både i kronor och procent , jo de som betalar enligt kolumn 5 och 6 d v s säga de som redan har det jobbigt får betala mer än andra.

Om man kollar på en inkomst på 15 000:- så betalar en sjukpensionär 4 171 :- i skatt medan en som jobbar och har samma inkomst betalar 3 104:-.

Kollar man på inkomsten 20 000:- betalar sjukpensionären 5 986 :- och den som jobbar 4609 :-.

Likadant om man kollar på höga månadsinkomster , på 80 000:- betalar sjukpensionären 46 % i skatt medan den som jobbar betalar 44 %.

Det är fakta !!!
Törnsångare
Jisses vilka åsikter man läser här! Hur ego är folk egentligen?

Har ni glömt hur majoriteten av Sveriges befolkning levde under början och en bra bit in på det förra seklet? Okej, jag är inte lastgammal så jag var inte född men det finns båda fakta- och skönlitteratur man kan läsa och därmed få en inblick om hur det var och framförallt perspektiv på sitt eget liv. Är vi så historielösa eller ointresserade att vi har glömt bort hur det var?

En sak som vi ska vara väldigt rädda om är det välfärdssystem vi byggt upp och som nu börjar naggas i kanterna. Bara en sådan sak som skolmaten. I Norge serverar man inte skolmat i de statliga (eller kommunala) skolorna och man kommer nog heller aldrig att göra det, trots att Norge är ett välfärdsland. Det skulle bli alldeles för dyrt att introducera i efterhand. Matsalar, skolkök, personal, leverantörer m.m. det är en stor apparat.

Ett system som byggts upp från grunden, där allt integreras från början, är svårt att bygga upp igen efter en ev. nedmontering. Därför är det med sorg jag läser vissa inlägg här som blott och bart handlar om hur mycket pengar man själv kan "sno" åt sig. Jag betalar mer än gärna skatt om det går till vård, skola, omsorg, socialt skydd etc. till ALLA och inte bara till mig själv. Jag är en ordinär, heltidsarbetande medelinkomsttagare som gärna skulle ha mer pengar i plånboken men banne mig inte på bekostnad av någon annan!

BOKTIPS: "Mäster" av Alexandra Coelho Ahndoril, Trilogin om Nancy av Elsie Johansson, "Raskens" av Wilhelm Moberg, "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Cacki

a0a.gif Du är bara inte sann!! Jisses så förvånad du kommer att bli när du själv blir lite äldre och torr bakom öronen....för att inte tala om den dag du kanske råkar ut för sjukdom....
blink.gif Fast kanske det skulle räcka med att du bara hittar dej en partner som hjälper dej ur dina smått galna och cyniska tankar om mångt och mycket... biggrin.gif Men kul är du, inget snack om saken! tummenupp.gif
Huggorm
Hur kommer det sig då att jag aldrig har några hål i tänderna, om det inte beror på att jag sköter tandborstningen? Kanske för att jag inte går på kafferep och knaprar söta småkakor varje dag?
Cacki
CITAT (Huggorm @ 19-08-2011, 18:27) *
Hur kommer det sig då att jag aldrig har några hål i tänderna, om det inte beror på att jag sköter tandborstningen? Kanske för att jag inte går på kafferep och knaprar söta småkakor varje dag?

Sen får man allt ha lite flax med genetiken också. Och du...tror du att tandproblem bara orsakas av Karius och Baktus?
*Stintan*

Men du är ju bara barnet giggle.gif Min ena dotter (35) har aldrig haft ett hål, inte särskilt märkvärdigt men det finns så mycket mer än kafferep och sötsaker som påverkar tandstatusen och som inte tandborstning kan påverka.
Anma

Människor har olika slags saliv och munmiljö. min syster var dryga trettio när hon fick första hålet. jag har haft en miljard hål och trasiga tänder (ja, lite överdrivet men ändå). Min man har massor med tandsten för jämnan, jag har aldrig haft tandsten.
Som med allt annat, alla är vi olika. Till och med i munnen.
xlxl67
Har inte haft hål sedan 1979 typ men så har jag mycket tandsten istället. Vet inte om det är det eller "salivet" som gör att det inte blir några hål för borsta tänderna gör jag inte så noga om ändå 2 ggr/dag. Verker mer tur/otur om man inte får hål?

Jo förresten allt detta okynnessmåätande som det sägs skall vara bra. Mellanmål etc.. Är det verkligen så bra? "Varje gång du äter så sätts en syraattack igång" säger ju reklamen...
mamamaggan

Nu finns det mer än tandborstning och småkakor som påverkar tänderna . Min fem år äldre bror har varit extremt noga med sin tandhygien och knaprar inte småkakor i tid och otid men hans tänder är jättedåliga , har varit det i många år.

Själv har jag fortfarande, är 58 år , bra tänder trots mediciner som gör att jag får näst intill ingen saliv . Borstar tänderna en gång om dagen .

Min mamma fick väldigt dåliga tänder under sina graviditeter trots en oklanderlig munhygien . Pappa förstörde sina tänder p g a något problem med dricksvattnet .

Du är som vanligt provokativ och jämför bara med dig själv , ett alltför dåligt forskningsunderlag kan man väl tycka , men jag tror inte jag ska ta dig på allvar längre .
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 19-08-2011, 23:46) *
Du är som vanligt provokativ och jämför bara med dig själv , ett alltför dåligt forskningsunderlag kan man väl tycka , men jag tror inte jag ska ta dig på allvar längre .

Har du gjort det hittills? fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon