|
*Stintan*
19-09-2011, 16:43
CITAT (Jubbe063 @ 19-09-2011, 17:32)  Säg inte det. Jag åt välidgt sunt och välbalanserat men bytte kost i alla fall av ideologiska skäl till Raw Food. Vet andra som gör det av hälsoskäl på grund av celiaki, laktosintollerans, mjölkproteinintollerans, diabets eller något annat. Ja men då finns det ju en anledning, det är ju det jag säger. Att någon skulle börja med LCHF av ideologiska skäl har jag svårt att tro och det är väl den kosten vi talar om. Ingen har heller påstått att LCHF skulle passa alla individer. Det jag menar är ju att har man inga problem så varför ska man då ändra kosten. Att ändra kosten av ideologiska skäl är ju något helt annat och hör ju inte hit alls.
Jubbe063
19-09-2011, 17:14
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2011, 17:43)  Ja men då finns det ju en anledning, det är ju det jag säger. Att någon skulle börja med LCHF av ideologiska skäl har jag svårt att tro och det är väl den kosten vi talar om. Ingen har heller påstått att LCHF skulle passa alla individer. Det jag menar är ju att har man inga problem så varför ska man då ändra kosten. Att ändra kosten av ideologiska skäl är ju något helt annat och hör ju inte hit alls. Jodå, det hör hit lika mycket som allt annat tycker jag. Finns åtskilliga som äter LCHF av ideologiska skäl eller vad man nu ska kalla det. Den grupp av människor som hellre vill att kropp och hjärna ska förbränna ketoner istället för glukosen. Ketogena dieter verkar även hungersdämpande på vissa personer, varför en del naturmänniskor föredrar ketogen kost när de är ute i skog och mark på hike bland annat. Det finns tre typer av ketogena dieter. Standard Ketogenic Diet (SKD) - Den vanligaste varianten. Under en SKD äter man håller kolhydratintaget lågt hela tiden. (den variant som de flesta här inne verkar följa, rekomenderad för viktminskning och diabetes hos vissa)Targeted Ketogenic Diet (TKD) - När man följer en TKD äter extra kolhydrater i samband med träningen. Syftet är att fylla på glykogenet som förbrukas under träningen. (förekommer även bland en del av naturmänniskorna jag sa ovan, där de fyller på glykogen innen de drar ut till skog och fjäll för att orka med sina strapatser och kör benhårt med ketogen förbränning under tiden de är ute i naturen för att dämpa hungerkänslan..... Alternativt kör de med rawfood köttdiet)Cyclical Ketogenic Diet (CKD) - Cykliska Ketogena Dieter är vanliga bland kroppsbyggare. Under en CKD har du en eller två ätardagar per vecka då du proppar i dig kolhydrater för att fylla på glykogenlagren. (Här ligger träningsideologin som största grund, bättre mättnadskänsla så att de kan träna sina långa hårda pass utan att störas allt för mycket av att bli hungriga hela tiden)
*Stintan*
19-09-2011, 17:21
Ja Ok fast jag trodde att det var LCHF vi diskuterade och där ska ju kolhydratintaget vara lågt hela tiden. Jag kan då inte tycka att de båda andra är LCHF.
Christa
19-09-2011, 19:27
CITAT (levstarkt @ 19-09-2011, 14:52)  Hej Lev Starkt här! Jag såg att ni diskuterade mina kolesterol värden och om vad jag åt tidigare och hur mycket jag tränar. Så här ser mina kolesterol värden ut idag: http://levstarkt.areaventyr.se/?p=1044Vad jag ungefär åt tidigare en vanlig dag kan ni se här: http://levstarkt.areaventyr.se/?p=539Vad jag ungefär äter idag: http://levstarkt.areaventyr.se/?p=529Hur mycket jag har tränat de 2 senaste månaderna: http://levstarkt.areaventyr.se/?cat=12Mer frågor? Lev Starkt Har du haft problem med höga blodfetter? Jag har inte gränsvärdena i huvudet så siffrorna säger mig inte så mycket. Hur visste du att du var nämnd i det här forumet? Har du något program som söker av nätet eller hur gick det till?
tomas99
20-09-2011, 05:42
CITAT (Red Top @ 19-09-2011, 11:42)  Vad grundar du det tvärsäkra uttalandet på??
Är du kostexpert, läkare eller forskare?
Hittills finns det, mig veterligt, inte några studier som stödjer din teori. Inte heller några som stödjer motsatsen. Vad jag har för yrke har du inte med att göra. jag svarade på rubriken till den här tråden och det tycker jag att du skall med göra,dvs dra inte in vad jag har för yrke det hör inte till ämnet.
*Stintan*
20-09-2011, 07:28
CITAT (tomas99 @ 20-09-2011, 06:42)  Vad jag har för yrke har du inte med att göra. jag svarade på rubriken till den här tråden och det tycker jag att du skall med göra,dvs dra inte in vad jag har för yrke det hör inte till ämnet. Men nog kan du väl svara på frågan vad du grundar ditt tvärsäkra uttalande på? Det är väl ändå en väldigt relevant fråga!
Red Top
20-09-2011, 07:44
CITAT (tomas99 @ 20-09-2011, 06:42)  Vad jag har för yrke har du inte med att göra. jag svarade på rubriken till den här tråden och det tycker jag att du skall med göra,dvs dra inte in vad jag har för yrke det hör inte till ämnet. Kors i allsinadar så arg man kan bli, för en alldeles adekvat fråga.  Skriver man ett så kortfattat, tvärsäkert yttrande i en fråga, där varken läkare, kostexperter eller forskare är överens om några sanningar, får man vara beredd på att ens kompetens ifrågasätts.
Anki på Öland
20-09-2011, 08:03
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 14:37)  En sista fråga. Vad är det ni tror att jag inte tror på? Flera av er har ju skrivit att jag ifrågasätter osv men vad är det då ni menar att jag ifrågasätter eller inte tror på? Tänker inte svara på pm - men märker du inte själv att du inte godtar några svar utan alltid kommer med bortförklaringar eller följdfrågor som visar att du inte är nöjd med svaren. Titta bara på svaret till levstark - istället för att vara tacksam för att han faktiskt registrerade sig på forumet för att svara på dina frågor och hänvisar till avsnitt i sin blogg där du kan få svar börjar du fråga hur han hittade tråden och kommer med följdfrågor. Kan du inte kolla själv när du får info om var du ska titta. Det verkar ju bara vara du som mäter och håller exakt koll på var du stoppar i och gör av med för energi. Har sagt det förut och säger igen, tror du har eller står på gränsen till ätstörning. Kan tala om att jag har aldrig i mitt liv räknat en kalori, har ingen aning om hur mycket något innehåller eller vad man gör av med på olika sätt. Har inte den ringaste aning om hur mycket jag stoppar i mig av något, jag äter det jag tycker är gott och vad jag anser passar mig, etiskt, hälsomässigt och smakmässigt.
Christa
20-09-2011, 08:32
CITAT (Anki på Öland @ 20-09-2011, 09:03)  Tänker inte svara på pm - men märker du inte själv att du inte godtar några svar utan alltid kommer med bortförklaringar eller följdfrågor som visar att du inte är nöjd med svaren. Titta bara på svaret till levstark - istället för att vara tacksam för att han faktiskt registrerade sig på forumet för att svara på dina frågor och hänvisar till avsnitt i sin blogg där du kan få svar börjar du fråga hur han hittade tråden och kommer med följdfrågor. Kan du inte kolla själv när du får info om var du ska titta. Det verkar ju bara vara du som mäter och håller exakt koll på var du stoppar i och gör av med för energi. Har sagt det förut och säger igen, tror du har eller står på gränsen till ätstörning. Kan tala om att jag har aldrig i mitt liv räknat en kalori, har ingen aning om hur mycket något innehåller eller vad man gör av med på olika sätt. Har inte den ringaste aning om hur mycket jag stoppar i mig av något, jag äter det jag tycker är gott och vad jag anser passar mig, etiskt, hälsomässigt och smakmässigt. Bara tomma ord och allmänt gnäll nu igen. Kan inte du och en del andra sluta gnälla och tala om vilka frågeställningar ni menar och inte gå som katten kring het gröt. Att ställa frågor kring något som någon berättar är f öv att visa intresse. Det tråkigaste som finns är människor som bara tiger och börjar prata om sitt när man berättat något. Skulle bli rätt trista diskussioner om alla bara sprutade ut sina åsikter utan att reflektera eller visa intresse för vad andra har skrivit. När det gäller frågan till levstark så blev jag intresserad av hur han hittade tråden eftersom han troligen använt något program som registrerar om hans namn eller något annat som rör honom kommer upp någonstans på nätet. Hur i hela friden skulle han annars ha koll på vad vi diskuterade? Internet är ju ganska omfattande...
*Stintan*
20-09-2011, 08:49
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 09:32)  Bara tomma ord och allmänt gnäll nu igen. Kan inte du och en del andra sluta gnälla och tala om vilka frågeställningar ni menar och inte gå som katten kring het gröt.
Att ställa frågor kring något som någon berättar är f öv att visa intresse. Det tråkigaste som finns är människor som bara tiger och börjar prata om sitt när man berättat något. Skulle bli rätt trista diskussioner om alla bara sprutade ut sina åsikter utan att reflektera eller visa intresse för vad andra har skrivit.
När det gäller frågan till levstark så blev jag intresserad av hur han hittade tråden eftersom han troligen använt något program som registrerar om hans namn eller något annat som rör honom kommer upp någonstans på nätet. Hur i hela friden skulle han annars ha koll på vad vi diskuterade? Internet är ju ganska omfattande... Du är ju sanslös
tomas99
20-09-2011, 09:16
CITAT (Red Top @ 20-09-2011, 08:44)  Kors i allsinadar så arg man kan bli, för en alldeles adekvat fråga.  Skriver man ett så kortfattat, tvärsäkert yttrande i en fråga, där varken läkare, kostexperter eller forskare är överens om några sanningar, får man vara beredd på att ens kompetens ifrågasätts. Det handlar om härskar teknik från din sida, och om det är något som jag har lärt mej i min terapi, så är det att inte låta folk med härskar teknik styra! inte fan frågar jag vad du jobbar med, det har inte med ämnet att göra.
Christa
20-09-2011, 09:36
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 09:49)  Du är ju sanslös  Ja det är ju vad man kan förvänta sig att du skriver när du inte har något att komma med.
Christa
20-09-2011, 09:56
CITAT (Anma @ 18-09-2011, 12:11)  Katrin, den där som Fuck you Right Back har tydligen ätit LCHF i ett år och tre månader. Jag citerar hennes värden ett par månader efter att hon börjat med LCHF och idag: --------------------------------------- Totalt kolesterol: November 2010: 5,4 September 2011 4,8 LDL (dåligt kolsesterol): November 2010: 3,6 September 2011 3,4 HDL (bra kolesterol): November 2010: 1,4 September 2011 1,2 Triglycerider: November 2010: 0,96 September 2011 0,55 ----------------------------------- En kommenterare på samma ställe: LDL (det farliga kolesterolet) Nu 2,3 tidigare 4,0 (Lågt är bra) HDL (det goda kolesterolet) Nu 1,74 tidigare 1,24 (Högt är bra) LDL/HDL Nu 1,3 tidigare 3,2 (Lågt är bra) Triglyceriderna Nu 0,6 tidigare 1,5 (Lågt är bra) Totalkolesterol Nu 4,3 tidigare 5,9 (Lågt är bra) ---------------------------------------------------- Intressant. Jag ska själv ta alla mina värden och sedan äta LCHF och jämföra. Hoppas att jag fixar LCHF hela vägen bara, jag är tyvärr en sån som faller tillbaka i gamla idiotvanor väldigt lätt. Den här senaste diskussionen började med att anma lade ut dom här värdena. Då tycker tydligen Anki att man skall säga tack så mycket och så är det bra med det. Men vad är det för intressant med någons blodfettvärden om man inte relaterar det till något? Jag kan lägga ut mina blodfettvärden också Anki om du är så himla intresserad av andras blodfettvärden.
Jag har ätit enligt LCHF nu 6 år och även min familj ( 5 personer).
Jag upplever att vi äter gammaldags mat nuförtiden.
Förr åt vi som folk vanligt, tror jag . Ibland hemlagat ibland halvfabrikat, cola, chips och godis på fredagar och för det mesta havregrynsgröt på morgonen. Jag började sakta äta mer och mer lite godis var och varannan dag. Vi älskade bröd. Ett par år åt vi lakto-ovo-vegetariskt för att kolla om det skulle ge mig bättre hälsa. Jag satte mig verkligen allt med proteinkällor, kokade sojabönor och gjorde linssoppa. Jag märkte inga nämnbara hälsoförbättringar och maken började känna sig matt och trött, han saknada köttprotein.
Då läste jag vidare och vi sakta bytte vi till LCHF, snart därefter till helt ekologiskt mat.
Jag TROR att folk har den bilden av LCHF att man kokar kött i smör och äter ständigt bacon och stekta ägg. De skulle bli förvånade om de såg våran mat.
Frukost kan vara: mezeyogurt med bär kokta ägg mosad i varmt smör + tomat/ pizzasallad middagens rester bröd ( bakad på ägg, smör, påfiber) med valfri pålägg makrill med ost på en tallrik
Lunch och middag kan vara kött/fisk/ fågel , protein i helt vanliga mängder. gräddsås, vitlökssmör eller någon creamfrance med krydda till ungsrostade grönsaker ( vi använder även rotfrukter om vi inte känner att vi vill gå ner i vikt och vara väldigt strikta), sallad av olika slag, smörstekta morötter/ palsternacka, kokt/ stekt potatis ibland.
Frit tillgång till bär i frysen, mörk choklad då och då. barnen äter skolmat men försöker undvika de värsta kolhydratbomberna, men äter sig givetvis mätta där.
Nu äter vi förstklassiga råvaror ( ekokött från bonden, eko-ägg från bonden, egna grönsaker från trädgården nästan året om, mjölkprodukter och annat så ekologiskt som det går)
Vi äter pizza med nött/påfiberbotten, vi äter paj utan bottendeg, vi bakar olika sorters bröd; knäcke med fröer, mättande nöttbröd och thekakor av pofiber, ungspannka blir det varje vecka och stekta plättar flera gånger i veckan ( 1 liter grädde 20 ägg och ev. 1 dl vetemjöl om man vill) gottas med bär ibland med minimalt med socker.
Det blir tillfällen då vi slarvar ( jul, födelsedagar), men man har lärt sig hur man gör, vad man tål och vad fungerar inte alls. Sockersuget kommer ju på några timmar, men tar flera dagar att köra ut.
Jag tror att maten ser väldigt olika ut hos olika LCHF-ätare, den som behöver gå ner i vikt är kanske lite striktare , den som bara äter för att må bra och behålla vikten kan tillåta mer. Jag skulle kunna ha gräddglass ( egentillverkad eller köpevariant) i frysen och ta bara lite då och då, medan maken skulle vräka i sig en liter varje dag. Så sånt kan vi inte ha hemma. Jag har svårare att ransonera mörk choklad, så det måste man köpa sparsamt hem. En annan älskar kött och överäter lätt där en annan kan inte låta bli att koka massa potatisar om det nu finns hemma.
För mig handlar det hela om naturliga råvaror ( inga lightvarianter), hemlagat mat utan tillsatser som kan trigga matsuget ( glutamat) och naturligt fett som håller mättnaden bra. Sedan är det upp till var och en att välja kolhydratnivån, och råvaror efter smak och vad man tål.
*Stintan*
20-09-2011, 10:21
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 10:36)  Ja det är ju vad man kan förvänta sig att du skriver när du inte har något att komma med. Men förstår du inte att det känns rätt meningslöst att försöka förklara något för dig längre eftersom du antingen inte vill ta till dig det man säger eller så läser du inte. Du blir ju aldrig nöjd med vad andra säger. Kan det bero på att vi inte säger det du vill höra för isåfall är ju det ytterligare en bekräftelse på att du borde diskutera dina frågor på olika kostforum istället för på ett trädgårdsforum. Varför går du t.ex. inte till Lev Starkts blogg och frågar honom direkt där? Du fick ju länkar av honom! Det finns ju massor av sidor på nätet där du kan ställa dina frågor direkt till folk som i stort sett bara sysslar med sånt du undrar. Våra svar duger ju uppenbarligen inte. Du startar tråd efter tråd om samma sak och inte minst det du skrivit i den här tråden motsäger ju ditt påstående om att du minsann vet vad LCHF är och går ut på. Man behöver ju bara läsa trådstarten för att fatta att du inte läst så värst mycket. Jag tror inte någon längre fattar vad du är ute efter och än mindre vad du kan ha för nytta av våra svar.
Christa
20-09-2011, 10:37
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 11:21)  Men förstår du inte att det känns rätt meningslöst att försöka förklara något för dig längre eftersom du antingen inte vill ta till dig det man säger eller så läser du inte. Du blir ju aldrig nöjd med vad andra säger. Kan det bero på att vi inte säger det du vill höra för isåfall är ju det ytterligare en bekräftelse på att du borde diskutera dina frågor på olika kostforum istället för på ett trädgårdsforum. Varför går du t.ex. inte till Lev Starkts blogg och frågar honom direkt där? Du fick ju länkar av honom! Det finns ju massor av sidor på nätet där du kan ställa dina frågor direkt till folk som i stort sett bara sysslar med sånt du undrar. Våra svar duger ju uppenbarligen inte. Du startar tråd efter tråd om samma sak och inte minst det du skrivit i den här tråden motsäger ju ditt påstående om att du minsann vet vad LCHF är och går ut på. Man behöver ju bara läsa trådstarten för att fatta att du inte läst så värst mycket. Jag tror inte någon längre fattar vad du är ute efter och än mindre vad du kan ha för nytta av våra svar. Vad är det ni vill att jag skall säga då när ni "förklarar"? Att LCHF är den enda kost som man kan hålla sig frisk och smal på? Halleluja Att jag aldrig skrivit något emot kosten spelar ju ingen roll.
Anki på Öland
20-09-2011, 10:42
CITAT (katah @ 20-09-2011, 10:57)  Jag har ätit enligt LCHF nu 6 år och även min familj ( 5 personer).
Jag upplever att vi äter gammaldags mat nuförtiden.
Förr åt vi som folk vanligt, tror jag . Ibland hemlagat ibland halvfabrikat, cola, chips och godis på fredagar och för det mesta havregrynsgröt på morgonen. Jag började sakta äta mer och mer lite godis var och varannan dag. Vi älskade bröd. Ett par år åt vi lakto-ovo-vegetariskt för att kolla om det skulle ge mig bättre hälsa. Jag satte mig verkligen allt med proteinkällor, kokade sojabönor och gjorde linssoppa. Jag märkte inga nämnbara hälsoförbättringar och maken började känna sig matt och trött, han saknada köttprotein.
Då läste jag vidare och vi sakta bytte vi till LCHF, snart därefter till helt ekologiskt mat.
Jag TROR att folk har den bilden av LCHF att man kokar kött i smör och äter ständigt bacon och stekta ägg. De skulle bli förvånade om de såg våran mat.
Frukost kan vara: mezeyogurt med bär kokta ägg mosad i varmt smör + tomat/ pizzasallad middagens rester bröd ( bakad på ägg, smör, påfiber) med valfri pålägg makrill med ost på en tallrik
Lunch och middag kan vara kött/fisk/ fågel , protein i helt vanliga mängder. gräddsås, vitlökssmör eller någon creamfrance med krydda till ungsrostade grönsaker ( vi använder även rotfrukter om vi inte känner att vi vill gå ner i vikt och vara väldigt strikta), sallad av olika slag, smörstekta morötter/ palsternacka, kokt/ stekt potatis ibland.
Frit tillgång till bär i frysen, mörk choklad då och då. barnen äter skolmat men försöker undvika de värsta kolhydratbomberna, men äter sig givetvis mätta där.
Nu äter vi förstklassiga råvaror ( ekokött från bonden, eko-ägg från bonden, egna grönsaker från trädgården nästan året om, mjölkprodukter och annat så ekologiskt som det går)
Vi äter pizza med nött/påfiberbotten, vi äter paj utan bottendeg, vi bakar olika sorters bröd; knäcke med fröer, mättande nöttbröd och thekakor av pofiber, ungspannka blir det varje vecka och stekta plättar flera gånger i veckan ( 1 liter grädde 20 ägg och ev. 1 dl vetemjöl om man vill) gottas med bär ibland med minimalt med socker.
Det blir tillfällen då vi slarvar ( jul, födelsedagar), men man har lärt sig hur man gör, vad man tål och vad fungerar inte alls. Sockersuget kommer ju på några timmar, men tar flera dagar att köra ut.
Jag tror att maten ser väldigt olika ut hos olika LCHF-ätare, den som behöver gå ner i vikt är kanske lite striktare , den som bara äter för att må bra och behålla vikten kan tillåta mer. Jag skulle kunna ha gräddglass ( egentillverkad eller köpevariant) i frysen och ta bara lite då och då, medan maken skulle vräka i sig en liter varje dag. Så sånt kan vi inte ha hemma. Jag har svårare att ransonera mörk choklad, så det måste man köpa sparsamt hem. En annan älskar kött och överäter lätt där en annan kan inte låta bli att koka massa potatisar om det nu finns hemma.
För mig handlar det hela om naturliga råvaror ( inga lightvarianter), hemlagat mat utan tillsatser som kan trigga matsuget ( glutamat) och naturligt fett som håller mättnaden bra. Sedan är det upp till var och en att välja kolhydratnivån, och råvaror efter smak och vad man tål. Exakt!
Red Top
20-09-2011, 10:45
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 11:37)  Vad är det ni vill att jag skall säga då när ni "förklarar"? Att LCHF är den enda kost som man kan hålla sig frisk och smal på? Halleluja
Att jag aldrig skrivit något emot kosten spelar ju ingen roll. Vi vill inte säga eller påstå något. Däremot, så undrar vi varför du frågar, när du själv säger: CITAT (Christa @ 19-09-2011, 12:20)  Jag har läst mycket om LCHF. Där finns nog inte så mycket som jag inte känner till.
*Stintan*
20-09-2011, 10:46
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 11:37)  Vad är det ni vill att jag skall säga då när ni "förklarar"? Att LCHF är den enda kost som man kan hålla sig frisk och smal på? Halleluja
Att jag aldrig skrivit något emot kosten spelar ju ingen roll. Nu ljuger du!  Ingen har påstått att LCHF är den enda kost som man kan hålla sig frisk och smal på!!!!!!!!!! Hur många gånger ska man behöva säga det för att det ska gå in?
Christa
20-09-2011, 11:14
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 11:46)  Nu ljuger du!  Ingen har påstått att LCHF är den enda kost som man kan hålla sig frisk och smal på!!!!!!!!!! Hur många gånger ska man behöva säga det för att det ska gå in? Vad är det då ni är så missnöjda med i det jag skriver? CITAT (Red Top @ 20-09-2011, 11:45)  Vi vill inte säga eller påstå något. Däremot, så undrar vi varför du frågar, när du själv säger: Om någon lägger ut sina eller andras blodfettvärden så förstår inte jag varför. Varför är det intressant och varför dessa suckar när jag försöker ställa en fråga för att få något att referera till?
*Stintan*
20-09-2011, 11:43
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 12:14)  Vad är det då ni är så missnöjda med i det jag skriver? Att du ifrågasätter allt man säger och frågar samma sak flera gånger fast du redan fått svar, att du säger att du redan vet allt fast du inte vet och att du krånglar till det mesta och hittar på saker som aldrig sagts. Dessutom verkar det väldigt svårt för dig att svara på frågor vi ställer. T.ex. varför lägger du så mycket krut på just LCHF när det inte är en kost som passar dig? Vad ska du ha alla uppgifter till? Varför läser du inte i länkar du får?
Christa
20-09-2011, 11:47
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 12:43)  Att du ifrågasätter allt man säger och frågar samma sak flera gånger fast du redan fått svar, att du säger att du redan vet allt fast du inte vet och att du krånglar till det mesta och hittar på saker som aldrig sagts. Dessutom verkar det väldigt svårt för dig att svara på frågor vi ställer. T.ex. varför lägger du så mycket krut på just LCHF när det inte är en kost som passar dig? Vad ska du ha alla uppgifter till? Varför läser du inte i länkar du får? Alltid dessa allmäna klagomål och ingen konkret sakfråga. Om du inte tar upp något konkret så går det inte att klara ut det hela. Det framstår bara mer och mer som allmänt gnäll. I den här tråden så var det Anki som suckade och anklagade i samband med kolesterolvärdena och jag förstår fortfarande inte varför. Jag har redan ställt frågor om detta men inte fått något svar. Lägger till ett svar på det rödmarkerade. Jag är intresserad av kost och hälsa. Andra är intresserade av t ex historia som jag tycker är dötrist.
*Stintan*
20-09-2011, 12:02
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 12:47)  Alltid dessa allmäna klagomål och ingen konkret sakfråga. Om du inte tar upp något konkret så går det inte att klara ut det hela.
Det framstår bara mer och mer som allmänt gnäll.
I den här tråden så var det Anki som suckade och anklagade i samband med kolesterolvärdena och jag förstår fortfarande inte varför. Jag har redan ställt frågor om detta men inte fått något svar. Du ställde en allmän fråga och fick ett allmänt svar men inte ens det duger. Att du inte märker själv hur du håller på är bara tragiskt. Du har ju fått de svar du kan få här så jag förstår inte varför du inte nöjer dig med det. Lägger till: Varför svarade du inte på min sista fråga?
Christa
20-09-2011, 12:08
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 13:02)  Du ställde en allmän fråga och fick ett allmänt svar men inte ens det duger. Att du inte märker själv hur du håller på är bara tragiskt. Du har ju fått de svar du kan få här så jag förstår inte varför du inte nöjer dig med det.
Lägger till: Varför svarade du inte på min sista fråga? Jag har ofta frågat efter konkreta exempel men gång efter gång kommer det allmänna klagomål och gnäll. Vad faan skall man tro Jo jag svarade på sista frågan men som ett tillägg men då hade du nog redan läst.
*Stintan*
20-09-2011, 12:11
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 13:08)  Jag har ofta frågat efter konkreta exempel men gång efter gång kommer det allmänna klagomål och gnäll. Vad faan skall man tro Jo jag svarade på sista frågan men som ett tillägg men då hade du nog redan läst. Du kan inte få bättre svar än du fått helt enkelt. Nej du svarade inte på min sista fråga!
Christa
20-09-2011, 12:19
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 13:11)  Du kan inte få bättre svar än du fått helt enkelt.
Nej du svarade inte på min sista fråga! Men snälla du. Du förstår väl ändå att ingen kan ta det du skriver på allvar om du inte kan hålla dig till konkreta saker.
*Stintan*
20-09-2011, 12:42
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 13:19)  Men snälla du. Du förstår väl ändå att ingen kan ta det du skriver på allvar om du inte kan hålla dig till konkreta saker. Varför inte? Man svarar väl så gott man kan och om det inte räcker för dig så är det ju ditt problem och du får då söka bättre svar någon annanstans. Tycker du att dina egna svar är så konkreta förresten? Du har fortfarande inte svarat på min sista fråga!
Christa
20-09-2011, 12:52
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 13:42)  Varför inte? Man svarar väl så gott man kan och om det inte räcker för dig så är det ju ditt problem och du får då söka bättre svar någon annanstans. Tycker du att dina egna svar är så konkreta förresten?
Du har fortfarande inte svarat på min sista fråga! Det jag vill veta är varför det orsakar irritation och suckar när jag t ex frågar efter något att referera till när någon lägger ut en serie blodfettvärden. Om orsaken till klagomålen är att jag inte är någon hängiven LCHF-anhängare så är det snarare ni som bör byta forum och inte jag.
*Stintan*
20-09-2011, 13:14
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 13:52)  Det jag vill veta är varför det orsakar irritation och suckar när jag t ex frågar efter något att referera till när någon lägger ut en serie blodfettvärden.
Om orsaken till klagomålen är att jag inte är någon hängiven LCHF-anhängare så är det snarare ni som bör byta forum och inte jag. Och jag svarar igen att det beror på att alla har svarat så gott dom kan och gett dig länkar där du kunnat få utförligare svar kanske men att det inte duger åt dig utan du fortsätter fråga. Kan man inte svara utförligare så får du ju nöja dig med det. Kan du vara snäll och svara på min sista fråga nu eller varför vägrar du? Den löd: Varför läser du inte länkar du får?
Christa
20-09-2011, 13:24
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 14:14)  Och jag svarar igen att det beror på att alla har svarat så gott dom kan och gett dig länkar där du kunnat få utförligare svar kanske men att det inte duger åt dig utan du fortsätter fråga. Kan man inte svara utförligare så får du ju nöja dig med det.
Kan du vara snäll och svara på min sista fråga nu eller varför vägrar du? Den löd: Varför läser du inte länkar du får? Vaddå "svarat så gott dom kan"? Det är ni som är missnöjda med mina svar och inte tvärtom. Jag är här för att diskutera och belysa saker från olika håll. Det där eviga tjatet om svara hit och svara dit förstår jag inte alls. Anki suckade över det jag skrev angående blodfetterna men varför vet jag fortfarande inte. När det gäller länkarna som du tjatar om så vet jag inte vilka länkar du menar. Hur många gånger skall jag behöva skriva att du måste vara konkret om vi skall kunna reda ut någonting. Läser du inte vad jag skriver?
*Stintan*
20-09-2011, 13:40
Det har lagts in ett flertal länkar åt dig i den här tråden det är dom jag hänvisar till. Har du inte sett dom. Såg du inte länkarna i Lev Starkts länkar heller?
Dina svar består oftast av motfrågor och det är du som tjatar om att du vill ha konkreta svar, inte vi. Allvarligt hur ofta svarar du rakt på en fråga du får?
Varför frågar du så mycket om LCHF när du samtidigt säger: "Jag har läst mycket om LCHF. Där finns nog inte så mycket som jag inte känner till."
Suckar gör man när man tröttnat på att du inte bryr dig om vad man säger och att du frågar fast du säger dig veta det mesta.
Crista, faktum är att om du vill ha 100% säkra fakta om LCHF så ska du nog gå direkt på upphovspersonerna. Att fråga "lekmannautövare" gör att du faktiskt inte kan lita helt och fullt på uppgifterna ändå. Alla gör sin egen tolkning av konceptet och de flesta anpassar dieten efter sina egna förutsättningar. Märker du inte att du stångar dej själv blodig genom att ställa frågor som ingen här kan svara på med 100% säkerhet? Alla de länkar som andra medlemmar här ger dej borde du dessutom kunna hitta själv om du bara letar lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|