Full version: LCHF
Sidor: 1, 2, 3, 4
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 08:31) *
Jo, det var knappast förvånande med blodsockret. Jag undrar lite vad deltagarna åt innan? Det är inga problem att få upp sockerkonsumtionen genom att äta "vanlig" inköpt mat. Det hade kanske räckt med att skära ner intaget istället för att helt utesluta.

I det här fallet skar de ju ner på alla kolhydrater också. Då vore det konstigare om blodsockret inte hade sjunkit.

Det är dock inte alls säkert att det räcker med att sluta enbart med socker.

Andra snabba kolhydrater ger samma effekt på kort sikt.

Är man riktigt illa däran är det nog svårt att få samma snabba effekt utan att äta LCHF men om man kompletterar med motion så blir det en annan sak.

Vart har motionen tagit vägen i kostdebatten?
Gossen Ruda
I min kemivärld är socker en kolhydrat. Består av kol, syre och väte.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 09:24) *
Kanske bäst att variera. Ekologiskt kallpressat i mörka flaskor köper jag förståss alltid.

Men om någon måste äta blodförtunnande medicin får man inte längre använda oljan i mörka flaskor. Likaså med många grönsaker, also blir det potatis och pasta

Elisabeth
Red Top
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 10:25) *
Men om någon måste äta blodförtunnande medicin får man inte längre använda oljan i mörka flaskor. Likaså med många grönsaker, also blir det potatis och pasta

Elisabeth

Intressant.

Varför är ekologisk olja sämre än annan i samband med blodförtunnande medel? Kan vara bra att veta om man måste börja äta sådan medicin.
Christa
CITAT (Red Top @ 13-09-2011, 10:32) *
Intressant.

Varför är ekologisk olja sämre än annan i samband med blodförtunnande medel? Kan vara bra att veta om man måste börja äta sådan medicin.

Har du någon åsikt om vilken olja som är bäst? Olivolja eller rapsolja? Alltså för dom som inte äter blodförtunnande medel. Jag ställde den frågan tidigare i tråden. Ville bara påminna. Det stod ju inte så mycket i länken du gav mig. Det var ju bara instruktioner till dom som äter LCHF.
CITAT (Red Top @ 13-09-2011, 10:32) *
Intressant.

Red Top inte speciell ekologisch Olja utan oljan i mörka flaskor
Red Top
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 10:43) *

OK. Tack för svaret.
Christa

Har läkaren sagt att du skall unvika olja i mörka flaskor men att det går bra med olja från ljusa? Jag har påpekat för en leverantör att e-vitaminet bryts ner när de säljer oljan i ofärgade flaskor så jag blev lite nyfiken.
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 11:24) *
Har läkaren sagt att du skall unvika olja i mörka flaskor men att det går bra med olja från ljusa? Jag har påpekat för en leverantör att e-vitaminet bryts ner när de säljer oljan i ofärgade flaskor så jag blev lite nyfiken.

Christa det är ingenting jag har hittad på själv.

När man börjar med Waran så får man anvisningar vad man skall undvika, vad som går bra. Och man får en massa broschyrer som man måste/skall läsa för att veta vad det handlar om.

Matlagningen här blir krångligare och krångligare sedan gubben fick waran. Att hitta mat som vi bägge kan äta och framförallt också gillar, är inte lätt. Maten skall ju vara gott

Elisabeth
Jubbe063

Det är en väldigt konstig anvisning att säga att man inte får äta olja från mörka flaskor. Vad innebär det egentligen?

Jag har två flaskor med solrosolja hemma. Enda skillnaden mellan dem är fabrikat och att den ena ligger i ofärgad plastflaska och den andra oljan i en grönbrun exklusiv flaska.

Så enligt de anvisningar du hört så skulle man kunna äta olja från plastflaskan men inte från glasflaskan som jag har hemma trots att det är samma olja i bägge.... De läkare eller de listor du och din man har varit i kontakt med måste ju ha generaliserat nåt fruktansvärt. Be dem precisera sig exakt vilka oljor det gäller än att prata om färgen på flaskan.
mamamaggan
CITAT (merlin68 @ 12-09-2011, 22:17) *
Håller med dig helt och hållet Gossen Ruda, lägg därtill motion tummenupp.gif Dessutom så gick testpersonernas onda kolesterolvärdenupp i två av fallen. Att det inte gick upp alt stagnerade hos de två andra kan bero på att de åt mycket dåliga fetter i stora mängder innan och "bytte" till bättre fettsorter. Låt bli fettet och dra ner på stora mängder kolhydrater av den sort som finns i vitt bröd. Länge leve potatisen naughty.gif

Deras onda kolesterol gick upp men det goda gick upp mer så totalt sett blev deras kolesterolvärde bättre var väl vad de sa i programmet ?!

Mitt kolesterol gick ner när jag drog ner på kolhydraterna rejält och började äta mer mättat fett. Inget konstigt enligt min VC , äter du mycket kolhydrater så lagras de i kroppen som fett.
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 11:35) *
Christa det är ingenting jag har hittad på själv.

När man börjar med Waran så får man anvisningar vad man skall undvika, vad som går bra. Och man får en massa broschyrer som man måste/skall läsa för att veta vad det handlar om.

Matlagningen här blir krångligare och krångligare sedan gubben fick waran. Att hitta mat som vi bägge kan äta och framförallt också gillar, är inte lätt. Maten skall ju vara gott

Elisabeth

Självklart tror jag inte att du hittat på det själv. Det jag frågade var om det var läkaren som sagt det. Du skulle ju ha kunnat få fakta från annat håll.

Det skulle ju i så fall bevisa att olja i ljusa flaskor har lägre e-vitamininnehåll än olja i mörka flaskor. Det man kan undra är om minskningen sker snabbt eller om det är en gradvis minskning. Om det är det senare så borde även åldern på oljan ha betydelse för om den är blodförtunnande eller inte.

Det vore mycket värdefullt om du kan berätta om det stod i en broschyr och exakt hur det stod eller vad läkaren sa.
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 13-09-2011, 12:41) *
Deras onda kolesterol gick upp men det goda gick upp mer så totalt sett blev deras kolesterolvärde bättre var väl vad de sa i programmet ?!
Mitt kolesterol gick ner när jag drog ner på kolhydraterna rejält och började äta mer mättat fett. Inget konstigt enligt min VC , äter du mycket kolhydrater så lagras de i kroppen som fett.

Det sista tror jag inte på. Kroppen är jättedålig på att omvandla kolhydrater till fett även om det går. Däremot är det ingen konst för kroppen att skyffla undan allt fett och lagra detta om den samtidigt får kolhydrater att förbruka.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 12:46) *
Självklart tror jag inte att du hittat på det själv. Det jag frågade var om det var läkaren som sagt det. Du skulle ju ha kunnat få fakta från annat håll.

Det skulle ju i så fall bevisa att olja i ljusa flaskor har lägre e-vitamininnehåll än olja i mörka flaskor. Det man kan undra är om minskningen sker snabbt eller om det är en gradvis minskning. Om det är det senare så borde även åldern på oljan ha betydelse för om den är blodförtunnande eller inte.

Det vore mycket värdefullt om du kan berätta om det stod i en broschyr och exakt hur det stod eller vad läkaren sa.

Vart skulle vitaminerna ta vägen i en stängd flaska?

CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 12:47) *
Det sista tror jag inte på. Kroppen är jättedålig på att omvandla kolhydrater till fett även om det går. Däremot är det ingen konst för kroppen att skyffla undan allt fett och lagra detta om den samtidigt får kolhydrater att förbruka.

Nu får du allt ta och läsa på lite bättre! flirting.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 12:50) *
Nu får du allt ta och läsa på lite bättre! flirting.gif

Que?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 12:50) *
Vart skulle vitaminerna ta vägen i en stängd flaska?

Kemiska föreningar kan brytas ner. När det gäller vitamin E så kan ljuset bryta ner det.

*Stintan*
Brytas ned till vad?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 13:11) *
Brytas ned till vad?

Det vet jag inte i det här fallet. Det är säkert inget farligt i alla fall. Grejen är att om man köper rapsolja för att man vill ha en olja med E-vitamin så kanske man inte får det om den är tappad på en ljus flaska.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 13:11) *
Brytas ned till vad?

Till inaktiva substanser kanske? Det är mycket som inte tål det livgivande solljuset.
Hur var det med sockret till fett nu då?
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 12:47) *

Att kroppen lagrar fettet i första hand och förbrukar kolhydraterna stämmer säkert. Drar man ner på kolhydraterna så används fettet som bränsle i större utsträckning.

När det gäller ditt påsående att kroppen har väldigt svårt att omvandla kolhydrater till fett så skulle det dock vara intressant att få en referens.

Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 14:11) *
Att kroppen lagrar fettet i första hand och förbrukar kolhydraterna stämmer säkert. Drar man ner på kolhydraterna så används fettet som bränsle i större utsträckning.

När det gäller ditt påsående att kroppen har väldigt svårt att omvandla kolhydrater till fett så skulle det dock vara intressant att få en referens.

Det är svårt att lagra socker, det finns en del sockerreservoarer i kroppen men där får inte plats med så mycket. Fettdepåer finns det mängder av. Som bekant. biggrin.gif Tyvärr var det länge sen jag läste om svårigheten för kroppen att lagra och omvandla socker, innan internet, så jag har inga referenser. Andra djur har inte detta problem. Björnen exempelvis vräker i sig bär på hösten och det lagras som fett, mängder av fett. Sen halvslumrar nalle hela vintern och förbrukar fettet. Ur människosynvinkel ett helt förkastligt liv men det går bra. Även fåglar lagrar en massa fett.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 14:34) *
Det är svårt att lagra socker, det finns en del sockerreservoarer i kroppen men där får inte plats med så mycket. Fettdepåer finns det mängder av. Som bekant. biggrin.gif Tyvärr var det länge sen jag läste om svårigheten för kroppen att lagra och omvandla socker, innan internet, så jag har inga referenser. Andra djur har inte detta problem. Björnen exempelvis vräker i sig bär på hösten och det lagras som fett, mängder av fett. Sen halvslumrar nalle hela vintern och förbrukar fettet. Ur människosynvinkel ett helt förkastligt liv men det går bra. Även fåglar lagrar en massa fett.

"Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre och stabilare blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer."

Från: // http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf#teori //

Christa
CITAT (Jubbe063 @ 13-09-2011, 12:29) *
Det är en väldigt konstig anvisning att säga att man inte får äta olja från mörka flaskor. Vad innebär det egentligen?

Jag har två flaskor med solrosolja hemma. Enda skillnaden mellan dem är fabrikat och att den ena ligger i ofärgad plastflaska och den andra oljan i en grönbrun exklusiv flaska.

Så enligt de anvisningar du hört så skulle man kunna äta olja från plastflaskan men inte från glasflaskan som jag har hemma trots att det är samma olja i bägge.... De läkare eller de listor du och din man har varit i kontakt med måste ju ha generaliserat nåt fruktansvärt. Be dem precisera sig exakt vilka oljor det gäller än att prata om färgen på flaskan.

Det är alltså oljor med E-vitamin det gäller. Förutom att konsumenten går miste om E-vitaminet så skyddar det oljan mot härskning. Det var så jag först upptäckte att det inte var bra med flaskor som inte är mörka. Oljan jag köpte smakade härsket långt innan bäst före datum.

Sedan läste jag om att E-vitaminet bryts ner av ljus osv.

Hoppas att Elisabeth svara på frågan om informationen som jag ställde.
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 12:46) *

Christa nu är du där igen. Du frågar och frågar och ifrågasätter allt.....

Nej jag vet inte varje ord läka<ren och Waransköterskan sa, skriver inte upp det.

Och nång gång får man också litar på det dom säger och inte alltid försöker att vara bättre.

Jag har mina krämpor och när sedan också gubben fick en hel del så blir det mycket.

Och jubbe inte begär jag en extra läkartid för att får reda på vad det har att göra med dom mörka flaskor rapsölja att göra.

Då kund vi bosätta osss på sjulhuset eller på VC och det vill ingen av oss. Nån gång får man lita på det dom säger.

Waransköterskan har dag in och dag ut med dessa patienter att göra och ser vad som höjer Waranhalten i blodet.

Även om jag har ifrågasatt mycket men på vissa grejer får man lita på. Man kan inte går genom livet att bara ifrågasätta allt och alla. Då gör man det svårt för sig själv

Elisabeth

Lena i Torslanda
Inget svar men en förklaring.
Det vitamin som är intressant vid Waranbehandling är K-vitaminet. K-vitamin krävs för att blodet ska koagulera. Waran ges för att motverka koagulation (förhindra proppbildning) genom att negativt påverka K-vitaminets förmåga att hjälpa till vid koagulationsprocessen.
Olja som förvaras i ljusa flskor har mkt lägre halt av K-vitamin än den som förvaras i mörka flaskor. K-vitamin är mkt ljuskänsligt. Man vill inte öka blödningsrisken som redan finns vid Waranbehandling genom att eliminera ännu mer K-vitaminer (som faktiskt är livsnödvändiga) .
Jubbe063
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 15:09) *
Det är alltså oljor med E-vitamin det gäller. Förutom att konsumenten går miste om E-vitaminet så skyddar det oljan mot härskning. Det var så jag först upptäckte att det inte var bra med flaskor som inte är mörka. Oljan jag köpte smakade härsket långt innan bäst före datum.

Sedan läste jag om att E-vitaminet bryts ner av ljus osv.

Hoppas att Elisabeth svara på frågan om informationen som jag ställde.

Ok. Gissade nästan det. Men när Elisabeth sa att enda instruktionen var "undvik olja i mörk flaska" så tyckte jag det lät konstigt av den anledningen att vissa oljor saluförs i både ljusa och mörka flaskor. Alltså att den informationen inte sa ett dyft om vad det handlar om. För övrigt gäller ju det omvända med jämfört med det jag skrev i förra inlägget såg jag nu när jag tittade i mitt skafferi. Olivolja finns med i både ofärgade och färgade flaskor, inte bara solrosolja och rapsolja. Så jag antar att alla oljor kan saluföras i alla sorters flaskor.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 15:10) *
Och jubbe inte begär jag en extra läkartid för att får reda på vad det har att göra med dom mörka flaskor rapsölja att göra.

Nej, det vore ju onödigt. Var ju inte någon kritik mot dig, utan mer kritik på en väldigt bristfällig information om nu instruktionen endast var "undvik olja i mörk flaska".

För som jag sa så har jag hemma solrosolja, rapsolja och olivolja som pakiterats både i ofärgade och färgade flaskor. Jag hade med den instruktionen inte kunnat avgöra vilken olja jag kan använda eller inte om jag skulle äta Waran, hade själv velat ha en lista med vilka oljor som är ok och vilka som ska undvikas.
Tack Lena....

Jubbe hur gör du dina mjölksyrada grönsaker?

Jubbe063
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 15:31) *
Tack Lena....

Jubbe hur gör du dina mjölksyrada grönsaker?

har lite olika recept, men grundreceptet är detsamma. Mjölksyrerika grönsaker som kål låter jag självjäsa, eller tillsätter vinbärsblad. Morötter, lök etc tillsätter jag vassle från fil, eller blandar i lite vitkål.

Kan skicka PM till dig med några varianter.
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 15:10) *
Christa nu är du där igen. Du frågar och frågar och ifrågasätter allt.....

Nej jag vet inte varje ord läka<ren och Waransköterskan sa, skriver inte upp det.

Och nång gång får man också litar på det dom säger och inte alltid försöker att vara bättre.

Jag har mina krämpor och när sedan också gubben fick en hel del så blir det mycket.

Då kund vi bosätta osss på sjulhuset eller på VC och det vill ingen av oss. Nån gång får man lita på det dom säger.

Waransköterskan har dag in och dag ut med dessa patienter att göra och ser vad som höjer Waranhalten i blodet.

Även om jag har ifrågasatt mycket men på vissa grejer får man lita på. Man kan inte går genom livet att bara ifrågasätta allt och alla. Då gör man det svårt för sig själv

Elisabeth

Nej nu blir jag faktiskt förbannad. Vaddå ifrågasätter? Jag har inte ifrågasatt någonting. Jag är bara intresserad. Det är intressant att få veta hur informationen faktiskt är formulerad och som jag skrev så bevisar det ju att E-vitaminet faktiskt försvinner när rapsolja är tappad på ljusa flaskor.

Jag känner mig djupt kränkt av din ogrundade anklagelse.

CITAT (Lena i Torslanda @ 13-09-2011, 15:25) *
Det vitamin som är intressant vid Waranbehandling är K-vitaminet. K-vitamin krävs för att blodet ska koagulera. Waran ges för att motverka koagulation (förhindra proppbildning) genom att negativt påverka K-vitaminets förmåga att hjälpa till vid koagulationsprocessen.
Olja som förvaras i ljusa flskor har mkt lägre halt av K-vitamin än den som förvaras i mörka flaskor. K-vitamin är mkt ljuskänsligt. Man vill inte öka blödningsrisken som redan finns vid Waranbehandling genom att eliminera ännu mer K-vitaminer (som faktiskt är livsnödvändiga) .

Här står så här

Vid litteratursökning har emellertid flera referenser hittats där vitamin E har rapporterats kunna motverka effekten av vitamin K och således leda till en ökad risk för blödningar, särskilt hos patienter som behandlas med orala antikoagulantia (1-5).

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyhete...amininnehallet/
Lena i Torslanda
Christa - om du hade läst mitt svar så hade du sett att E-vitaminet är ointressant i detta sammanhang. De har inget med de rekommendationer att göra som Elisabeth talar om i samband med Waran.
*Stintan*
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-09-2011, 15:25) *

Men Elisabeth sa ju att dom inte skulle använda olja ur mörka flaskor vi waranbehandling. Det blir ju tvärtemot det du säger. confused.gif
Lena i Torslanda
OK - då tar vi en vända igen. Waran påverkar endast K-vitaminet. Det är oerhört viktigt att en patient som äter Waran har ett stabilt intag av K-vitamin för att inte nivåerna ska svaja vid medicineringen. Detta är elementär kunskap hos alla oss sjuksköterskor.
För att E-vitamin ska påverka behövs höga doser därför avråder man från extra intag av den vitaminen (t.ex vitamintillskott) , det absolut viktigaste för en framgångsrik medicinering är att ha koll på K-vitaminintaget.
Christa
CITAT (Lena i Torslanda @ 13-09-2011, 16:03) *
OK - då tar vi en vända igen. Waran påverkar endast K-vitaminet. Det är oerhört viktigt att en patient som äter Waran har ett stabilt intag av K-vitamin för att inte nivåerna ska svaja vid medicineringen. Detta är elementär kunskap hos alla oss sjuksköterskor.
För att E-vitamin ska påverka behövs höga doser därför avråder man från extra intag av den vitaminen (t.ex vitamintillskott) , det absolut viktigaste för en framgångsrik medicinering är att ha koll på K-vitaminintaget.

Såg du mitt inlägg om vad dom skriver på Läkemedelsverkets webbplats?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 14:52) *
"Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre och stabilare blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer."

Från: // http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf#teori //

Jag håller med i allt. Det står nämligen inte att insulin direkt hjälper till att omvandla socker till fett. Jag googlade lite på lipogenes och hittade exempelvis detta: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4...enes-egentligen
Det styrker vad jag vill säga, ett högt sockerintag ger högt insulinvärde vilket gör att kroppen direkt lagrar allt fett, inte att sockret omvandlas till fett.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 16:07) *
Jag håller med i allt. Det står nämligen inte att insulin direkt hjälper till att omvandla socker till fett. Jag googlade lite på lipogenes och hittade exempelvis detta: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4...enes-egentligen
Det styrker vad jag vill säga, ett högt sockerintag ger högt insulinvärde vilket gör att kroppen direkt lagrar allt fett, inte att sockret omvandlas till fett.

Paulun uttrycker det som att "insulin trycker in fettet i fettcellerna". Han var ju tidigt ute med att förklara nackdelen med att ha mycket insulin cirkulerande i blodet.

Kroppen föredrar kolhydrater som bränsle så finns det tillräckligt med kolhydrater så lagrar den fettet. Insulin är ett lagrande hormon.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 16:07) *

Vad menar du då händer om man överkonsumerar kolhydrater, dom måste ju ta vägen någonstans?
Kolhydrater som inte förbrukas eller lagras som glykogen kommer att omvandlas till fett... har iallfall jag läst mig till.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 16:30) *
Vad menar du då händer om man överkonsumerar kolhydrater, dom måste ju ta vägen någonstans?
Kolhydrater som inte förbrukas eller lagras som glykogen kommer att omvandlas till fett... har iallfall jag läst mig till.

http://www.halso.info/kolhydrater-info.html

De kolhydrater som inte förbrukas direkt, lagras som glykogen i levern och musklerna. När du inte har ätit på ett tag börjar ditt blodsocker sjunka. Då frigörs glykogen från levern, och blodsockret höjs.

Glykogenet som finns i musklerna används när du rör på dig. Glykogenförbrukningen ökar när du tränar hårt. Under ett tufft träningspass förbrukas mer glykogen än under en stillsam promenad.

Tränar man mycket, bör man också äta mycket kolhydrater så att glykogendepåerna inte töms. Om musklerna är tömda på glykogen kommer ens prestationsförmåga att bli mycket lidande.

Kolhydrater som inte förbrukas eller lagras som glykogen kommer att omvandlas till fett. Det sker faktiskt inte så ofta. När du proppar i dig en massa kolhydrater kommer kroppen att prioritera förbränningen av dem vilket leder till att fettförbränningen sjunker. Under tiden som kroppen är upptagen med att använda energin i kolhydraterna, hamnar nästan allt fett du äter direkt i dina fettlager.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 13-09-2011, 16:32) *

Kolhydrater som inte förbrukas eller lagras som glykogen kommer att omvandlas till fett. Det sker faktiskt inte så ofta. När du proppar i dig en massa kolhydrater kommer kroppen att prioritera förbränningen av dem vilket leder till att fettförbränningen sjunker. Under tiden som kroppen är upptagen med att använda energin i kolhydraterna, hamnar nästan allt fett du äter direkt i dina fettlager.

Det var väl inte svar på min fråga till Ruda?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 16:30) *

Jo, men du måste nästan vräka i dig socker och andra kolhydrater för att det skall bildas fett av glykogen.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 16:34) *
Det var väl inte svar på min fråga till Ruda?

jo det var det. Du frågade ju vad som händer med Kolhydrater som du inte förbrukar om du äter mycket av det. Och undrade var de tar vägen.

så svaret är:

De kolhydrater som inte förbrukas direkt, lagras som glykogen i levern och musklerna. När du inte har ätit på ett tag börjar ditt blodsocker sjunka. Då frigörs glykogen från levern, och blodsockret höjs.

Glykogenet som finns i musklerna används när du rör på dig. Glykogenförbrukningen ökar när du tränar hårt. Under ett tufft träningspass förbrukas mer glykogen än under en stillsam promenad.

Tränar man mycket, bör man också äta mycket kolhydrater så att glykogendepåerna inte töms. Om musklerna är tömda på glykogen kommer ens prestationsförmåga att bli mycket lidande.

Christa även om du är förbannad på mig, så skulle jag aldrig beräter wad läkaren och vi pratade o.-Du frågade ju, vad sa läkaren? Tror du på aöövar att jag lägger ut det här? Ja du frågar och frågar och frågar, alls skall berätta bara inte du själv..... Men du vet det var ju tal om hör förut....

Och hör och häpna ich detta fall litar jag på lakaren och Waransköterskan och int epå ett forum.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 16:36) *
Jo, men du måste nästan vräka i dig socker och andra kolhydrater för att det skall bildas fett av glykogen.

Ja var tror du all fetma kommer ifrån?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 16:40) *
Ja var tror du all fetma kommer ifrån?

Från fett. Det är i dagens kosthåll svårt att hitta mat som inte innehåller fett. Innehåller det dessutom mycket kolhydrater styr kroppen allt fettet direkt till fettdepåerna eftersom insulinet rusar i höjden.
*Stintan*
Det blir ju dubbelt påslag
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 16:39) *
Christa även om du är förbannad på mig, så skulle jag aldrig beräter wad läkaren och vi pratade o.-Du frågade ju, vad sa läkaren? Tror du på aöövar att jag lägger ut det här? Ja du frågar och frågar och frågar, alls skall berätta bara inte du själv..... Men du vet det var ju tal om hör förut....

Och hör och häpna ich detta fall litar jag på lakaren och Waransköterskan och int epå ett forum.

Jag blev arg därför att du var oförskämd. Inte för att du inte vill berätta det ena eller det andra. Man tilltalar inte människor på det viset. Skulle aldrig falla mig in att göra det.

När det gäller min fråga om vad läkaren sa så är ju information om vad man får äta eller inte äta när man äter Waran inte någon personlig information.

Det var i alla fall bra att du berättade om det där med flaskorna. Jag skall ta reda på vilken information sjukvården ger till dom som äter blodförtunnande läkemedel.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 16:43) *
Från fett. Det är i dagens kosthåll svårt att hitta mat som inte innehåller fett. Innehåller det dessutom mycket kolhydrater styr kroppen allt fettet direkt till fettdepåerna eftersom insulinet rusar i höjden.

Jag är tveksam till om du har rätt. Man kan ju inte höja enerergiförbrukningen så himla mycket. Även om fettet lagras i första hand så kan det ju bli ett rejält kolhydratöverskott.

Många mal ju i sig en massa godis framför TV´n och kanske dessutom dricker söta drycker till. Skulle man bränna bort det som värme när lagren är fulla så skulle man ju fullkomligt koka.

Måste ju gå att hitta i någon bok hur det faktiskt är med den saken.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 16:47) *
Det blir ju dubbelt påslag

Förstår inte?

CITAT (Christa @ 13-09-2011, 16:59) *
Jag är tveksam till om du har rätt. Man kan ju inte höja enerergiförbrukningen så himla mycket. Även om fettet lagras i första hand så kan det ju bli ett rejält kolhydratöverskott.

Många mal ju i sig en massa godis framför TV´n och kanske dessutom dricker söta drycker till. Skulle man bränna bort det som värme när lagren är fulla så skulle man ju fullkomligt koka.

Jag har inga siffror men kroppen förmår att magasinera en hel del glykogen, dessutom så innehåller också sockerstinna matvaror egentligen inte så mycket socker. Förmodligen kommer man att kissa ut en del överskottsglykogen eller rentav glykos. Det var ju så man förr i tiden konstaterade sockersjuka. Urinen var söt.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 16:52) *
Jag blev arg därför att du var oförskämd. Inte för att du inte vill berätta det ena eller det andra. Man tilltalar inte människor på det viset. Skulle aldrig falla mig in att göra det.

När det gäller min fråga om vad läkaren sa så är ju information om vad man får äta eller inte äta när man äter Waran inte någon personlig information.

Det var i alla fall bra att du berättade om det där med flaskorna. Jag skall ta reda på vilken information sjukvården ger till dom som äter blodförtunnande läkemedel.

Läste du inte vad Lena i Torslanda skrev?
Jubbe063
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 16:59) *

Du har ju redan fått svaret, kolhydrater blir till glykogen i lever och muskler och andra organ, dessa depåer kan bli rätt stora, men till sist kommer kroppen att omvandla detta till fett när hela kroppen är mättad på glykogen.
Under tiden kommer allt fett du får i dig att gå till fettreserverna.

Så riktigt feta människor som äter mycket kolhydrater kommer att bära omkring på enorma mängder energi lagrat som fett och glykogen.

Bästa sättet att gå ner i vikt är att bygga upp så mycket muskler som möjligt, ju större muskelmassa ju större energiomsättning, ju mindre muskler ju lägre energiomsättning.

Så, minska på energiintaget så du bara få i dig miniminivå för ämnesomsättningen (alltså inte svälta) och rör på dig, träna, bygg muskler och allt överskott kommer inom sinom tid att förbrännas.

Men svälter du dig så kommer kroppen att prioritera att spara och inte förbränna, dvs i brist på energi genom föda kommer kroppen i första hand att bryta ner muskelmassa för att få energi och hålla på fettet i det längsta. Därav viktigt att ge kroppen lagom med energi via födan så den inte går in i sparläge och samtidigt öka förbränningen genom att träna.
acacia
Jag tror inte att en del bantnings metoder passar alla sorters människor. Vi har olika föräldrar,olika DNA,olika förbränning i kroppen. och olika kroppsbyggnad. crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon