Sidor: 1, 2, 3
Överbölingen
Men hallå! Inte menar väl någon att en författare som på prosa skriver skönlitteratur kan påverka. Det är ju helt fria fantasier.
Till och med små barn fattar att Ninja och annat TV-dravel är just det. Dravel. Det hindrar ju inte att det är spännande läsning eller besevärt om man inte har annat att göra. T ex Sience fiction.
silos
CITAT (Aqvakul @ 13-09-2011, 20:44) *
Citera gärna och ange källa när du skriver av andras texter...

http://www.tidenstecken.se/dem0.htm
silos
CITAT (Aqvakul @ 13-09-2011, 21:28) *
Jag har läst en och den var spännande, men absolut harmlös...

Margit Sandemo hade själv berättat om sina upplevelse,medans hon skrev böckerna,(om det nu var hon själv)
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 22:02) *
Silos, du är en fascinerande människa enligt min mening. Du skriver här på ett sätt som visar att du är både klipsk och intelligent. Då är det så märkligt att du går på allt som har med det ickevärdsliga att göra. Demoner, andar, Jesus, fan och Bibeln och jag vet inte vad. Är det en del av din bipolära person? För mig finns bara den materiella världen och jag hade önskat att det även gällde dig. Du får dock välja din väg själv.

Tak för dina goa ord!
Det där om bipolära personlighet har jag själv tänkt på,att den säkert påverkar mig mycket starkt!

Men ändå så tror jag på Jesus,Bibeln och att det även finns en ond andevärld!

Nog har jag önskat många många gånger att mitt liv vore annorlunda,men tyvärr så kan jag inte välja,har försökt,men det har aldrig lyckats,förutom att jag har blivit lyckligare med Jesus i mitt liv och inte rädd som förr!

Igårkväll var jag dock rädd efter allt som jag hade läst så jag bad min son att komma och sova över.
herkules
nej, jag tror inte att det finns demoner, en del människor har en skörhet i skallen och tror på demoner - jag menar att det är fantasifoster och bör botas med mediciner eller terapi.
för att det inte ska gå käpprätt åt helvete i skallen på folk alltså ...
silos
CITAT (herkules @ 14-09-2011, 08:47) *
nej, jag tror inte att det finns demoner, en del människor har en skörhet i skallen och tror på demoner - jag menar att det är fantasifoster och bör botas med mediciner eller terapi.
för att det inte ska gå käpprätt åt helvete i skallen på folk alltså ...

Jag hoppas innerligt att det vore på det viset!

Läs här och berätta gärna vad du tänker om det!
http://www.christian-faith.com/forjesus/de...cult-domination
malarmaster
sådan smörja skrämmer verkligen mig,att det finns de som tror på det är obegripligt.
hört talas om inkvisitionen? de älskade sånt här. ska vi tillbaks till den tiden?
religiösa grupper o sekter i framförallt amerika är det största hotet mot världsfreden jämsides med muslimska terrorister, okunniga,intoleranta,trångsynta Huuuuuu........ devil.gif .
behövs inget helvete så länge religiösa grupper finns med dessa åsikter,de gör livet till ett helvete för sina medmänniskor. Ulf
herkules
CITAT (silos @ 14-09-2011, 08:50) *
Jag hoppas innerligt att det vore på det viset!

Läs här och berätta gärna vad du tänker om det!
http://www.christian-faith.com/forjesus/de...cult-domination

jag tänker att det är ren jävla skit du sitter och läser.
dessutom passar jag mig noga för att surfa in på massa idiotiska sidor, jag vill inte ha min dator full med virus.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Att tro på demoner och sån skit har ingenting med tro att göra.

Kanske med sekter men inte med kristen tro
silos
CITAT (malarmaster @ 14-09-2011, 09:02) *
sådan smörja skrämmer verkligen mig,att det finns de som tror på det är obegripligt.
hört talas om inkvisitionen? de älskade sånt här. ska vi tillbaks till den tiden?
religiösa grupper o sekter i framförallt amerika är det största hotet mot världsfreden jämsides med muslimska terrorister, okunniga,intoleranta,trångsynta Huuuuuu........ devil.gif .
behövs inget helvete så länge religiösa grupper finns med dessa åsikter,de gör livet till ett helvete för sina medmänniskor. Ulf

Nu drar du alla över samma kam!
Inkvisitionen var en fruktansvärd tid och då prästerskapen var vidrig!!!!
Och visst finns det hemska sekter och speciellt i U.S.A!Dessa religiösa grubber lyssnar nog mest på sig själva och inte på Gud,vi människor skall inte döma varandra om någon kommer att dömas är det Guds sak att döma!

Helvetet finns verkligen här på jorden!Vad det gäller den osynliga helvetet så finns det olika tankar på den så jag överlämnar även det till Gud!

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-09-2011, 09:29) *

Läs Bibeln så ser du annorlunda på det!Demoner är ju de fallna änglarna som följde sin mästare Lucifer=Satan till jordens atmosfär.Fast du vet väl detta!?

CITAT (herkules @ 14-09-2011, 09:12) *
jag tänker att det är ren jävla skit du sitter och läser.
dessutom passar jag mig noga för att surfa in på massa idiotiska sidor, jag vill inte ha min dator full med virus.

Visst finns det en massa skit!
*Stintan*
Vem är det du försöker övertyga med dina predikningar Silos?
malarmaster
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-09-2011, 09:29) *

vet inte hur du definierar kristen tro men kristendomen baseras på bibeln o berättelserna om bl.a jesus.
där hittar du lucifer,helvetet o en jäkla massa demoner.katolska kyrkan drev detta med demoner hårt med bränningar av häxor,kättare m.fl. även i sverige brändes häxor .
kontentan är att om du tror på Gud,att bibeln är hans budskap måste man följaktligen tro på Guds motsats dvs djävulen o hans anhang,allt finns ju beskrivet.
personligen tar jag bibeln för vad den är,en lös historiebok full av myter o legender,nya testamentet en samling skrifter berättande om en man som skall vara guds son,väl tillrättalagd med alla dygder o goda föresatser,ett föredöme för efterföljarna.
inte mycket stämmer med forskningen om jesu liv eller den verkliga historien överhuvudtaget men är man okunnig o inte vill ta till sig kunskap kan man ju i brist på annat leva efter detta.en del är ju faktiskt lyckliga i sin dumhet.
religioner vid sidan av kristendomen har sina berättelser o förklaringar till allt men de är lika vilsna när de blir granskade.
religioner är instiftade av samhället för att hålla befolkningen i schack o inget annat.
tyvärr är det så att alltför många människor måste ha något att tro på,någon högre makt som de kan förlita sig på när de själva inte räcker till,är ju mest ett utslag på dålig självkänsla .
ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 14-09-2011, 10:41) *
vet inte hur du definierar kristen tro men kristendomen baseras på bibeln o berättelserna om bl.a jesus.
där hittar du lucifer,helvetet o en jäkla massa demoner.katolska kyrkan drev detta med demoner hårt med bränningar av häxor,kättare m.fl. även i sverige brändes häxor .
kontentan är att om du tror på Gud,att bibeln är hans budskap måste man följaktligen tro på Guds motsats dvs djävulen o hans anhang,allt finns ju beskrivet.
personligen tar jag bibeln för vad den är,en lös historiebok full av myter o legender,nya testamentet en samling skrifter berättande om en man som skall vara guds son,väl tillrättalagd med alla dygder o goda föresatser,ett föredöme för efterföljarna.
inte mycket stämmer med forskningen om jesu liv eller den verkliga historien överhuvudtaget men är man okunnig o inte vill ta till sig kunskap kan man ju i brist på annat leva efter detta.en del är ju faktiskt lyckliga i sin dumhet.
religioner vid sidan av kristendomen har sina berättelser o förklaringar till allt men de är lika vilsna när de blir granskade.
religioner är instiftade av samhället för att hålla befolkningen i schack o inget annat.
tyvärr är det så att alltför många människor måste ha något att tro på,någon högre makt som de kan förlita sig på när de själva inte räcker till,är ju mest ett utslag på dålig självkänsla .
ulf

Klarspråk. Instämmer till 95%. De övriga procenten är ursprunget till religioner som jag tror är en följd av människans inneboende drift att få allt förklarat. När man inte visste började man tro och på den vägen är det. Sen har religionerna blivit som du beskriver.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 10:26) *

kanske sig själv... unsure.gif
silos
CITAT (malarmaster @ 14-09-2011, 10:41) *
ulf

Ja ja...var och en får tror vad de vill,MEN var vänlig och dumförklara inte dina troende medmänniskor!!!!!

På tal om att inte räcka till själv så har du TOTALT fel vad det gäller mig!!!!!
Jag har rest runt i världen alldeles ensam sedan 16 års ålder(inte under de senaste åren 1987....)
Undersökt kulturer,religioner,sekter,vetenskap,etc....varit allvarligt sjuk,förr 4 barn,tagit hand om omplaceringshundar,hjälpt till där jag kunnat,arbetat tills jag blev sjuk.
Så kom inte och påstå att jag skulle ha dålig självkänsla,jag tror att jag känner mig bättre en många andra här i världen annars hade jag aldrig vågat ge mig ut i världen från Finland,utan att vetat någonting om världen utanför Finland och talande endast finska och här är jag:talar finska,svenska,engelska och kan göra mig förstod på franska och är mycket nyfiken på saker och ting både i de synliga världen och i det andliga världen!
Jag vill egentligen inte försvara mig själv,eftersom allt detta är ingenting som jag kan ta med mig när jag dör!

CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 10:26) *

Men Stintan,här är det ju mening att vi skall diskutera och här är jag intresserad av att diskutera demoner!
Nu är du allt ut och cykla,när du tycks inte se längre än din näsa räcker!

Jag är mycket nyfiken på VAD du är intresserad av,men kan tänka mig att du ej vill berätta om sådana personliga saker,men du har en massa åsikter om precis allting och precis detta gör mig nyfiken på din personlighet!

EDIT:Vill bara lägga till här att du tjatar ofta om att jag predikar så VAD är du rädd för egentligen?

CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2011, 10:57) *
Klarspråk. Instämmer till 95%. De övriga procenten är ursprunget till religioner som jag tror är en följd av människans inneboende drift att få allt förklarat. När man inte visste började man tro och på den vägen är det. Sen har religionerna blivit som du beskriver.

Men Gossen Ruda,det är ju du själv som vill ha allting förklarat med vetenskap,är du lite kluven nu?
Gud,Jesus Kristus och den helige Ande kan man INTE förklara med vetenskapliga metoder,tror i alla fall jag!
merlin68
Jag kan ofta "känna av onda personer" . T o m om vederbärande inte är i min omedelbara närhet eller exempelvis går bakom mig. Känns som pilar, lite skärande i kroppen. Någon som har likande erfarenheter, ett sjätte sinne mot "ondskan"? Det är kanske det somi folkmun kallas för demoner, någon som vill en illa eller har ett ont uppsåt. -fear-.gif Onda ögat finns ju i flera kulturer exempelvis.
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 14-09-2011, 11:44) *
Men Gossen Ruda,det är ju du själv som vill ha allting förklarat med vetenskap,är du lite kluven nu?
Gud,Jesus Kristus och den helige Ande kan man INTE förklara med vetenskapliga metoder,tror i alla fall jag!

Visst, men på vetenskapliga grunder. Att bara tro på något utan någon grund är inget för mig. Treenigheten går knappast att förklara, om nu inte projektet som skall utröna varför det är så lätt att skapa religioner i människans hjärna kommer fram till något. Människan är bra på att dagdrömma, fantisera och hitta på. Självsuggestion förekommer också.

CITAT (merlin68 @ 14-09-2011, 12:20) *
Jag kan ofta "känna av onda personer" . T o m om vederbärande inte är i min omedelbara närhet eller exempelvis går bakom mig. Känns som pilar, lite skärande i kroppen. Någon som har likande erfarenheter, ett sjätte sinne mot "ondskan"? Det är kanske det somi folkmun kallas för demoner, någon som vill en illa eller har ett ont uppsåt. -fear-.gif Onda ögat finns ju i flera kulturer exempelvis.

Kanske en liten lätt släng av paranoia? rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (silos @ 14-09-2011, 11:44) *
Men Stintan,här är det ju mening att vi skall diskutera och här är jag intresserad av att diskutera demoner!
Nu är du allt ut och cykla,när du tycks inte se längre än din näsa räcker!

Jag är mycket nyfiken på VAD du är intresserad av,men kan tänka mig att du ej vill berätta om sådana personliga saker,men du har en massa åsikter om precis allting och precis detta gör mig nyfiken på din personlighet!

EDIT:Vill bara lägga till här att du tjatar ofta om att jag predikar så VAD är du rädd för egentligen?

Det går inte att diskutera om saker som inte finns annat än i din fantasi. Varför skulle jag vara rädd? Jag tror ju inte på sagor! Det är ju du som är så rädd så du inte vågar sova ensam om natten. Varför håller du på med sånt som skrämmer dig så?

Du får nog fortsätta vara nyfiken för jag har, precis som de flesta här, inget som helst behov av att vända ut och in på mig i ett forum på nätet.
Det har inget allmänintresse.
silos
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 12:43) *
Det går inte att diskutera om saker som inte finns annat än i din fantasi. Varför skulle jag vara rädd? Jag tror ju inte på sagor! Det är ju du som är så rädd så du inte vågar sova ensam om natten. Varför håller du på med sånt som skrämmer dig så?

Du får nog fortsätta vara nyfiken för jag har, precis som de flesta här, inget som helst behov av att vända ut och in på mig i ett forum på nätet.
Det har inget allmänintresse.

Varför då komma och skriva överhuvudtaget!
Ja,jag var rädd.
Jag undersöker saker för att kunna känna fienden=Satan!
Jag vet vem du är,de finns nämligen dem som känner dig,du är ju inte så okänd.
Allmänt intresse,nej det har det inte så klart!
gnon49
CITAT (silos @ 14-09-2011, 16:37) *
Ja,jag var rädd.

Silos, vänd på det. Varför skulle en troende människa drabbas av allt hemskt, medan vi övriga förskonas. Tro på det goda men tro inte på det onda. Goda krafter hoppas jag existerar, onda krafter vet jag inte existerar. Då skulle ju varenda sann kristen drabbas. Så är det ju inte. Det du läser på nätet är ren o skär propaganda skrivet av människor med oftast dunkla motiv. Tron skall upplevas, inte läsas sig till. Att bli vägledd är ofta det samma som att bli vilseledd. Det gäller inte bara religionen.
*Stintan*
CITAT (silos @ 14-09-2011, 16:37) *
Ja,jag var rädd.

Varför skulle jag inte få skriva här precis som alla andra? Du får väl skylla dig själv om du får svar som du inte gillar när du skriver så mycket rappakalja.

Hahaha du har ingen aning om vem jag är. Självklart finns det ett antal personer som känner mig men det är inte människor som du på något sätt vet vilka det är och ännu mindre skulle dom säga något om mig till dej eller någon annan på forumet.
På vilket annat sätt skulle jag vara känd än mitt nick menar du?
silos
CITAT (gnon49 @ 14-09-2011, 17:01) *
Silos, vänd på det. Varför skulle en troende människa drabbas av allt hemskt, medan vi övriga förskonas. Tro på det goda men tro inte på det onda. Goda krafter hoppas jag existerar, onda krafter vet jag inte existerar. Då skulle ju varenda sann kristen drabbas. Så är det ju inte. Det du läser på nätet är ren o skär propaganda skrivet av människor med oftast dunkla motiv. Tron skall upplevas, inte läsas sig till. Att bli vägledd är ofta det samma som att bli vilseledd. Det gäller inte bara religionen.

De troende kan drabbas av allt hemskt för att Satan vill inte att de skall tro på Jesus Kristus.
Många av de övriga d.v.s.de som inte tro på Jesus bryr sig inte Satan inte om eftersom han har lurat dem att tro att Satan och demoner inte finns,för då är de inte fara för hans existens!

Ser du verkligen inte att det finns vidriga onda krafter som har makten i världen?

Ta inte nu illa upp men de finns troende som är så kallade ljumma halvhjärtare kristna och Satan är inte det minsta rädd för dem.Om dessa kristna står det i Bibeln.

Menar du med att tron skall upplevas att man har kärlek i sitt hjärta=Aposteln Paulus fick genom Guds Nåd och Kärlek upptäcka kraften i Guds Ord. Ty genom tro fick Paulus uppleva hur Kärlekens Ande, Renhetens Ande, Rättfärdighetens Ande, Tacksamhetens Ande, Nåden & Barmhärtighetens Ande, Trons Ande, Bönens Ande, Givmildhetens Ande, Ödmjukhetens Ande, Friden & Glädjens Ande, o.s.v, fördrev den onda Andarna, i hans ande. Och han blev fri!(hämtat härifrån:http://369614.hotellet.bahnhof.net/Tankar9.htm)

Ja,det finns mycket skräp inne på nätet!
Piccante
som jag förstår det hela är det bättre att inte tro för då drabbas jag inte av något ont som jag inte tror på... alltså fortsätter jag min otrohet som tidigare och lever väl tongue.gif
malarmaster
ja,otroligt.
du öppnar en tråd med frågan finns demoner o hänvisar till en massa rappakalja skrivet av religiösa dårar.
några bevis om demoner finns inte,lika lite som bevis på att den kristne guden finns.
tro är en sak,dumhet en annan,du har lång väg att vandra silos. lycka till på den vandringen,själv förstår jag inte dina trådar,du skrämmer nog mer än du övertygar andra att tro på din jesus. Ulf
Biggan_
CITAT (silos @ 14-09-2011, 17:34) *
Ja,det finns mycket skräp inne på nätet!

Ja och du har lyckats leta upp en hel del! biggrin.gif

Glädj dej åt naturen och dina nära och kära och ägna din tid till det, så mår du säkert mycket bättre än att sitta och leta upp all sköns dravel på nätet! kompiskram.gif Inte kan man må bra av att ta till sej så mycket skräp så man blir rädd!
silos
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 17:25) *
Varför skulle jag inte få skriva här precis som alla andra? Du får väl skylla dig själv om du får svar som du inte gillar när du skriver så mycket rappakalja.

Hahaha du har ingen aning om vem jag är. Självklart finns det ett antal personer som känner mig men det är inte människor som du på något sätt vet vilka det är och ännu mindre skulle dom säga något om mig till dej eller någon annan på forumet.
På vilket annat sätt skulle jag vara känd än mitt nick menar du?

Jag tänker som att VARFÖR vill en människa(du)vilja läsa och sedan svara inne på ett ämne som hon inte ens är intresserad av!?Dina svar stör mig inte det minsta eftersom jag vill ha ALLA svar inte bara svar som skulle passa mig!

Det har du nog rätt i eftersom det var en person som sa att hon känner dig.
Det är bara att hennes beskrivning om "den stintan"passade exackt på dig som du är här,alltså sättet som du skriver.
Jubbe063
Vina vinyasa yogena asanadin na karayet crazy.gif
silos
CITAT (Jubbe063 @ 14-09-2011, 18:14) *
Vina vinyasa yogena asanadin na karayet crazy.gif

Vad betyder de orden?
*Stintan*
CITAT (silos @ 14-09-2011, 17:54) *
Jag tänker som att VARFÖR vill en människa(du)vilja läsa och sedan svara inne på ett ämne som hon inte ens är intresserad av!?Dina svar stör mig inte det minsta eftersom jag vill ha ALLA svar inte bara svar som skulle passa mig!

Det har du nog rätt i eftersom det var en person som sa att hon känner dig.
Det är bara att hennes beskrivning om "den stintan"passade exackt på dig som du är här,alltså sättet som du skriver.

Jag förstår att du inte fattar varför det är svårt att stillatigande bara låta rappakaljan stå oemotsagd men som du ser så är det ju ingen av skribenterna i tråden som tror på det du letar upp och lägger in här.

Garanterat Silos så känner inte den personen mig alls och eftersom du inte gör det heller så tycker jag inte du ska yttra dig om mig som person.
Mårbacka
För mig är bara silos ett troll och med tendens att spamma forumet. Hon har hållt på så i flera år (såg jag), allt från jesus till talande dockor. Det är för mycket och jag har svårt att tro om hon är seriös eller skojar med er.
silos
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 18:16) *
Jag förstår att du inte fattar varför det är svårt att stillatigande bara låta rappakaljan stå oemotsagd men som du ser så är det ju ingen av skribenterna i tråden som tror på det du letar upp och lägger in här.

Garanterat Silos så känner inte den personen mig alls och eftersom du inte gör det heller så tycker jag inte du ska yttra dig om mig som person.

Okej!

CITAT (Mårbacka @ 14-09-2011, 18:18) *
För mig är bara silos ett troll och med tendens att spamma forumet. Hon har hållt på så i flera år (såg jag), allt från jesus till talande dockor. Det är för mycket och jag har svårt att tro om hon är seriös eller skojar med er.

Troll är jag inte!Men jag är konstnär bl.a.
Dockorna har aldrig talat med riktiga röster!
Skojar gör jag INTE,det vore inte bra!

CITAT (Biggan_ @ 14-09-2011, 17:47) *
Ja och du har lyckats leta upp en hel del! biggrin.gif

Glädj dej åt naturen och dina nära och kära och ägna din tid till det, så mår du säkert mycket bättre än att sitta och leta upp all sköns dravel på nätet! kompiskram.gif Inte kan man må bra av att ta till sej så mycket skräp så man blir rädd!

Jag är ute med mina hundar och älskar att göra det!Jag mår alldeles utmärkt,jag har ju Jesus hos mig!
Rädd var jag endast igår kväll och jag hoppas innerligt att det inte upprepar sig,men man vet ju aldrig vad den onde gör!
herkules
du mårbacka ska nog ta tillbaka det där om att solis är ett forumtroll, hon trollar inte det här forumet och vill du inte läsa hennes inlägg så gör det inte. anklaga ingen för något du inte vet något om.
tack.
gnon49
På min tid hade vi kristendomsundervisning i skolan. Sedan blev jag konfirmerad. Men aldrig att jag hörde något om onda makter eller mörkrets krafter, vare sig av lärare eller präst. Däremot finns nog extrema kristna samfund som predikar sådant. Men knappast svenska kyrkan.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 14-09-2011, 18:41) *
På min tid hade vi kristendomsundervisning i skolan. Sedan blev jag konfirmerad. Men aldrig att jag hörde något om onda makter eller mörkrets krafter, vare sig av lärare eller präst. Däremot finns nog extrema kristna samfund som predikar sådant. Men knappast svenska kyrkan.

kyrkan har ju förändrats de senaste 50 åren,särskilt svenska kyrkan.det finns nog inte många helvetespredikanter kvar.förr var det ju betydligt vanligare särskilt om du kommer ner på artonhundratalet o de äldre kyrkorna är ju oftast "prydda" med djävlar m.m .nu tror jag man i trosfrågor koncentrerar sig på kärleksbudskapet o kristen moral istället för att skrämma folk till lydnad,det var väl det som de första kristna började med.. Ulf
silos
CITAT (gnon49 @ 14-09-2011, 18:41) *

De vågar inte predika om mörkrets makter eftersom de då förlorar medlemar av sin kyrka.
*Stintan*

Inte särskilt insiktsfullt vill jag påstå!
Red Top

Silos är definitivt inget troll dvs forumtroll.

Silos är för mig, en sökande människa, som ibland blir "förtrollad" av det hon läser och hör. Det är säkert inte hennes avsikt att störa, utan hon vill nog bara ha oss, som bollplank. Och också varna oss för det hon upplever som skrämmande just nu.

Silos har något, som många vuxna människor saknar. Hon har barnasinnet kvar. smile.gif

På gott och ont.

Mårbacka
CITAT (herkules @ 14-09-2011, 18:40) *
du mårbacka ska nog ta tillbaka det där om att solis är ett forumtroll, hon trollar inte det här forumet och vill du inte läsa hennes inlägg så gör det inte. anklaga ingen för något du inte vet något om.
tack.

Ja, jag kan ju ha en uppfattning om "vad" som är troll och inte troll och jag ser det inte som en anklagning här inte.
xlxl67
CITAT (silos @ 14-09-2011, 18:59) *
De vågar inte predika om mörkrets makter eftersom de då förlorar medlemar av sin kyrka.

Ditt sökande är fascinerande men undrar var du får alla länkar ifrån?
Är du med i något annat forum där de lägger ut länkar till mer eller mindre bisarra artiklar eller You-Tube-klipp?

Brukar du kolla "Det okända"?

Det känns inte riktigt som du vill diskutera något utan bara lägger ut länkar som du fastnar för för tillfället?

Skulle mycket hellre sett nya bilder på dockor, hundbilder och annat skapande som du ju är helt fantastisk på!

Vet inte om du är mottaglig för "fakta" men alla länkar du lägger ut går till sekter/konspirationer som är kusliga att ta del av.

Men må väl du sprider mycket värme mellan varven! smile.gif
merlin68
Måste bara "bidra" till diskussionen med detta jätteroliga klipp biggrin.gif

http://www.linkfun.net/fun-videos/vom_teuf...ssen_video-6006

Kryddan03
Hm, jag hade ju bestämt mig för att inte skriva i den här tråden. Men, anden är villig och fingrarna är svaga...

Silos,
Jag har läst Bibeln flera gånger - från pärm till pärm och enstaka böcker i en salig röra - och den uppfattning jag tagit till mig från den är att den beskriver att det finns gott och ont och att vi människor har ett val att gör däremellan. Oftast tyvärr på ett ganska klumpigt och otidsenligt sätt.
Djävulen och demoner förekommer inte så ofta som domedagspredikanter vill göra gällande. Oftast är det människor som - av okunskap, illvilja eller svaghet - väljer att göra ont. Men, även för dem finns förlåtelse - titta t ex på David eller Petrus m fl. Min uppfattning är alltså att Gud ger oss ett val (av kärlek - annars skulle vi bara vara robotar eller nickedockor) mellan ont eller gott. Våra handlingar speglar de val vi gör (jag skriver medvetet inte gjort för inget är "hugget i sten" och människan är föränderlig) men även de val vi gör kan försonas genom Guds nåd. En klok präst sade en gång när han fick frågan om Gud även skulle kunna förlåta Judas: "Det är inget jag kan svara på då jag inte är Gud. Jag som människa har svårt att förlåta honom, men jag tror på att vi alla kommer att bli mer eller mindre förvånade på domedagen."

Att skylla handlingar som gjorts genom historien (t ex nazisternas i en annan tråd) på demoniskt inflytande är att göra det enkelt för sig. Vi måste alla stå till svars för de val vi gör. Människor kan vara ansatta av demoner, men för att besättas (om man nu tror på det) måste man göra ett val att ta dem till sig. Det är grundläggande i mina ögon annars skulle Gud aldrig givit oss en fri vilja. Och Bibeln beskriver egentligen aldrig att någon mot sin vilja har blivit besatt av demoner. Däremot beskriver den att Gud kan befria någon från demoner. Huruvida dessa finns där för mot någons vilja eller inte sägs aldrig. Men, Jesus själv avvisar, som människa, Djävulen och hans demoner vilket borde innebära att vi också har det valet. Man kan därmed bortse från psykisk sjukdom (som inte är ett fritt val). Ondska och (om man så vill) att vara besatt av demoner är något som vi själva får till svars för. Däremot finns det alltid utrymme för att att få förlåtelse och att bli befriad från demoner vi tagit till oss i och med att vi alla omfattas av Guds nåd. Men, även där måste vi själva göra ett val i och med den fria viljan.

Jag tror också att människor som inte vill vistas i Guds närhet inte nödvändigtvis behöver beskrivas som onda, demonbesatta eller förtappade. Det finns väldigt många goda människor som inte tror på Guds existens- Jag tror helt enkelt att Gud i sin kärlek tycker det är helt ok även om det antagligen smärtar honom då han själv älskar alla. Men, eftersom han p g a sin kärlek givit oss en möjlighet att själva välja så skulle han aldrig kunna tvinga någon till sig. Jag tror inte att han vid den yttersta domen kommer att kasta någon i en brinnande sjö av svavel och aska utan jag tror att han den dagen helt enkelt låter dem som vill komma till honom och de som inte vill får tillbringa evigheten utan honom (vilket inte nödvändigtvis behöver betyda evigt lidande). Svavelsjön är, i mina ögon, en personlig bild för att beskriva en evighet utan Gud från någon som inte kan tänka sig en evig tillvaro utan Gud och hur hemskt det skulle vara - för just denna människa (läs Sankt Johannes).

Det jag nog vill säga med det är: Skapa dig en egen uppfattning, Silos! Lyssna inte på hur andra tolkar skriften*. Den varnar ju f ö även för falska profeter som kan synas tala för Gud men egentligen försöker att snärja. "Demoner" skulle jag personligen vilja kalla dem som försöker att skrämma andra till en tro på Gud, som enligt min mening, är kärleksfull och aldrig själv skulle kunna tänka sig att göra detsamma. Religion och människors tolkning av den må ibland vara av ondo, men i min tro är Gud god, tålmodig, kärleksfull och väldigt, väldigt förstående och förlåtande.

*Det gäller naturligtvis även det jag skrivit. Det viktigaste för Gud tror jag är hur du tar till dig hans ord - inte hur andra har tolkat dem för dig.
batski
CITAT (merlin68 @ 14-09-2011, 21:15) *

biggrin.gif
Cacki
CITAT (merlin68 @ 14-09-2011, 21:15) *

rotfl.gif
silos
CITAT (Kryddan03 @ 14-09-2011, 21:18) *
Hm, jag hade ju bestämt mig för att inte skriva i den här tråden. Men, anden är villig och fingrarna är svaga...

Silos,
Jag har läst Bibeln flera gånger - från pärm till pärm och enstaka böcker i en salig röra - och den uppfattning jag tagit till mig från den är att den beskriver att det finns gott och ont och att vi människor har ett val att gör däremellan. Oftast tyvärr på ett ganska klumpigt och otidsenligt sätt.
Djävulen och demoner förekommer inte så ofta som domedagspredikanter vill göra gällande. Oftast är det människor som - av okunskap, illvilja eller svaghet - väljer att göra ont. Men, även för dem finns förlåtelse - titta t ex på David eller Petrus m fl. Min uppfattning är alltså att Gud ger oss ett val (av kärlek - annars skulle vi bara vara robotar eller nickedockor) mellan ont eller gott. Våra handlingar speglar de val vi gör (jag skriver medvetet inte gjort för inget är "hugget i sten" och människan är föränderlig) men även de val vi gör kan försonas genom Guds nåd. En klok präst sade en gång när han fick frågan om Gud även skulle kunna förlåta Judas: "Det är inget jag kan svara på då jag inte är Gud. Jag som människa har svårt att förlåta honom, men jag tror på att vi alla kommer att bli mer eller mindre förvånade på domedagen."

Att skylla handlingar som gjorts genom historien (t ex nazisternas i en annan tråd) på demoniskt inflytande är att göra det enkelt för sig. Vi måste alla stå till svars för de val vi gör. Människor kan vara ansatta av demoner, men för att besättas (om man nu tror på det) måste man göra ett val att ta dem till sig. Det är grundläggande i mina ögon annars skulle Gud aldrig givit oss en fri vilja. Och Bibeln beskriver egentligen aldrig att någon mot sin vilja har blivit besatt av demoner. Däremot beskriver den att Gud kan befria någon från demoner. Huruvida dessa finns där för mot någons vilja eller inte sägs aldrig. Men, Jesus själv avvisar, som människa, Djävulen och hans demoner vilket borde innebära att vi också har det valet. Man kan därmed bortse från psykisk sjukdom (som inte är ett fritt val). Ondska och (om man så vill) att vara besatt av demoner är något som vi själva får till svars för. Däremot finns det alltid utrymme för att att få förlåtelse och att bli befriad från demoner vi tagit till oss i och med att vi alla omfattas av Guds nåd. Men, även där måste vi själva göra ett val i och med den fria viljan.

Jag tror också att människor som inte vill vistas i Guds närhet inte nödvändigtvis behöver beskrivas som onda, demonbesatta eller förtappade. Det finns väldigt många goda människor som inte tror på Guds existens- Jag tror helt enkelt att Gud i sin kärlek tycker det är helt ok även om det antagligen smärtar honom då han själv älskar alla. Men, eftersom han p g a sin kärlek givit oss en möjlighet att själva välja så skulle han aldrig kunna tvinga någon till sig. Jag tror inte att han vid den yttersta domen kommer att kasta någon i en brinnande sjö av svavel och aska utan jag tror att han den dagen helt enkelt låter dem som vill komma till honom och de som inte vill får tillbringa evigheten utan honom (vilket inte nödvändigtvis behöver betyda evigt lidande). Svavelsjön är, i mina ögon, en personlig bild för att beskriva en evighet utan Gud från någon som inte kan tänka sig en evig tillvaro utan Gud och hur hemskt det skulle vara - för just denna människa (läs Sankt Johannes).

Det jag nog vill säga med det är: Skapa dig en egen uppfattning, Silos! Lyssna inte på hur andra tolkar skriften*. Den varnar ju f ö även för falska profeter som kan synas tala för Gud men egentligen försöker att snärja. "Demoner" skulle jag personligen vilja kalla dem som försöker att skrämma andra till en tro på Gud, som enligt min mening, är kärleksfull och aldrig själv skulle kunna tänka sig att göra detsamma. Religion och människors tolkning av den må ibland vara av ondo, men i min tro är Gud god, tålmodig, kärleksfull och väldigt, väldigt förstående och förlåtande.

*Det gäller naturligtvis även det jag skrivit. Det viktigaste för Gud tror jag är hur du tar till dig hans ord - inte hur andra har tolkat dem för dig.

Tack snälla du!Ditt svar är det bästa svaret som jag någonsin har fått av alla människor som jag har talat med!
Detta är bara så underbart:
Det viktigaste för Gud tror jag är hur du tar till dig hans ord - inte hur andra har tolkat dem för dig.
tack än en gång! smiley_small_hug.gif
Kryddan03
CITAT (silos @ 14-09-2011, 21:50) *
Tack snälla du!Ditt svar är det bästa svaret som jag någonsin har fått av alla människor som jag har talat med!
Detta är bara så underbart:
Det viktigaste för Gud tror jag är hur du tar till dig hans ord - inte hur andra har tolkat dem för dig.
tack än en gång! smiley_small_hug.gif

Guds frid och all hans välsignelse, Silos! smile.gif

PS Joh 13:34 Det är det vi skall följa, enligt min mening- wink.gif
silos
CITAT (xlxl67 @ 14-09-2011, 20:02) *
Ditt sökande är fascinerande men undrar var du får alla länkar ifrån?
Är du med i något annat forum där de lägger ut länkar till mer eller mindre bisarra artiklar eller You-Tube-klipp?

Brukar du kolla "Det okända"?

Det känns inte riktigt som du vill diskutera något utan bara lägger ut länkar som du fastnar för för tillfället?

Skulle mycket hellre sett nya bilder på dockor, hundbilder och annat skapande som du ju är helt fantastisk på!

Vet inte om du är mottaglig för "fakta" men alla länkar du lägger ut går till sekter/konspirationer som är kusliga att ta del av.

Men må väl du sprider mycket värme mellan varven! smile.gif

Allt hittar jag med google hjälp.
Jag kollar inte "det okända"

Det ligger nåt i det som du skriver.

Jag skall försöka nu låta bli dessa länkar och läsa min bibel istället!

Det kommer i sinom tid bilder från utställninmgen och inne på min blog visar jag bilder av mina hundar.
Kryddan03
CITAT (silos @ 14-09-2011, 22:06) *
Allt hittar jag med google hjälp.
Jag kollar inte "det okända"

Det ligger nåt i det som du skriver.

Jag skall försöka nu låta bli dessa länkar och läsa min bibel istället!

Det kommer i sinom tid bilder från utställninmgen och inne på min blog visar jag bilder av mina hundar.

Silos,
När du läser din Bibel, försök att läsa bortom allt det onda som beskrivs (och det är en hel del). Ta fasta på det som talar dig som gott! smile.gif
silos
CITAT (Kryddan03 @ 14-09-2011, 22:06) *
Guds frid och all hans välsignelse, Silos! smile.gif

PS Joh 13:34 Det är det vi skall följa. wink.gif

ÄNTLIGEN en trossyster som svarar!

Gudvälsigne dig Kryddan,det känns som att Gud har nu svarat på mina böner!
Kram f.Kyllikki smiley_small_hug.gif

CITAT (Kryddan03 @ 14-09-2011, 22:08) *
Silos,
När du läser din Bibel, försök att läsa bortom allt det onda som beskrivs (och det är en hel del). Ta fasta på det som talar dig som gott! smile.gif

Du är verkligen mycket klok!!!!
Det är visst min pappa som lärde mig att se alltid det onda i världen:(

CITAT (Red Top @ 14-09-2011, 19:34) *
Silos är definitivt inget troll dvs forumtroll.

Silos är för mig, en sökande människa, som ibland blir "förtrollad" av det hon läser och hör. Det är säkert inte hennes avsikt att störa, utan hon vill nog bara ha oss, som bollplank. Och också varna oss för det hon upplever som skrämmande just nu.

Silos har något, som många vuxna människor saknar. Hon har barnasinnet kvar. smile.gif

På gott och ont.

Det stämmer bra!
smiley_small_hug.gif
Kryddan03
CITAT (silos @ 14-09-2011, 22:08) *
ÄNTLIGEN en trossyster som svarar!

Gudvälsigne dig Kryddan,det känns som att Gud har nu svarat på mina böner!
Kram f.Kyllikki smiley_small_hug.gif

Hm, jag är nog mer bror än syster (i alla fall när jag senast tittade efter... wink.gif)

Det jag vill poängtera för dig, Kylliki, är att du inte ens skall lyssna till det jag skriver utan att du skall lyssna till det Gud vill säga dig - och är det gott är det från Gud. Alla dessa självutnämnda predikanter och profeter talar inte alltid för Gud. Och det står också att vi måste lyssna till våra hjärtan och finna det som är gott.
Jag är inte något svar på dina böner. Jag är en människa som alla andra. Förlita dig på dig själv, din intelligens och dina känslor - och Gud.
silos
CITAT (Kryddan03 @ 14-09-2011, 22:13) *
Hm, jag är nog mer bror än syster (i alla fall när jag senast tittade efter... wink.gif)

Det jag vill poängtera för dig, Kylliki, är att du inte ens skall lyssna till det jag skriver utan att du skall lyssna till det Gud vill säga dig - och är det gott är det från Gud. Alla dessa självutnämnda predikanter och profeter talar inte alltid för Gud. Och det står också att vi måste lyssna till våra hjärtan och finna det som är gott.
Jag är inte något svar på dina böner. Jag är en människa som alla andra. Förlita dig på dig själv, din intelligens och dina känslor.

Hi hi,för en stund tillbaka kom jag på att du kanske inte är en kvinna.
Du har alldeles rätt!Under livets dagar har jag lyssnat för mycket på mina medmänniskor,därav en kännsla av att vara som en vindflöjel:(

Det är så att jag aldrig har hört Guds röst inom mig så därför har jag febrilt letat efter alla möjliga bevis på att Gud har talat till människor idag och andra bevis för att Gud faktiskt finns! Så galet det kan bli!!!
Jag måste säga att dina ord har faktiskt hjälp mig mycket!!!!!
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon