Sidor: 1, 2, 3
batski
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 16:49) *
De har ju då fått hö istället. Fåglar är rätt så "programmerade" när det gäller sånt, de gör saker och ting i en viss ordning så en ejder kommer nog inte på tanken att plocka sig en gång till i ett så sent skede.

Hmm är du säker på det? Jag har läst att de gör det om de är tvungna... Men det var ett bra tag sen så jag minns tyvärr inte var jag läste det.
Kryddan03
CITAT (silos @ 15-09-2011, 12:50) *
CITAT (Kryddan03 @ 15-09-2011, 00:57) *

Blir det kallt i vinter får jag väl ta en av katterna.

FY PÅ DIG,du skojar väl?!?

Nej, jag skojar inte. Om det drar från fönstrena är det gôrgott att ha en av katterna liggandes bakom nacken. De är så mjuka, goa och varma så. biggrin.gif
En levande katt är mycket varmare och mysigare. Om de dessutom spinner får man lite gratismassage! wink.gif
Anki på Öland
Om Myosotis skriver något som har med fåglar att göra (ja, även annat!!) så litar jag 100%-igt på henne vilket jag inte kan säga om DR.
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 15-09-2011, 21:00) *
Om Myosotis skriver något som har med fåglar att göra (ja, även annat!!) så litar jag 100%-igt på henne vilket jag inte kan säga om DR.

tummenupp.gif
batski
CITAT (Anki på Öland @ 15-09-2011, 21:00) *

Har du ens varit i kontakt med Djurens Rätt, pratat med någon i personalen, tagit reda på vilka kunskaper som finns inom organisationen, eller är det mest förutfattade meningar ocg fördomar som du grundar din inställning på?

Jag ifrågasätter allstå inte Myosotis kunskaper om fåglar. Känner henne inte och har ingen aning om hur mycket hon kan om fåglar och därför kan jag varken ifrågasätta eller förlita mig på hennes kunskaper, men det finns tydligen en del här som har en massa åsikter om en organisation som ni tydligen inte vet så mycket om...
*Stintan*
Det börjar osa fanatisk propaganda tycker jag vilket gör en vettig diskussion omöjlig tyvärr. Känner igen det från en del andra DR-anhängare.
silos
CITAT (Kryddan03 @ 15-09-2011, 19:14) *
FY PÅ DIG,du skojar väl?!?

Nej, jag skojar inte. Om det drar från fönstrena är det gôrgott att ha en av katterna liggandes bakom nacken. De är så mjuka, goa och varma så. biggrin.gif
En levande katt är mycket varmare och mysigare. Om de dessutom spinner får man lite gratismassage! wink.gif

Då missuppfattade jag det,och klart är att levade varelse är mysiga!
batski
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 21:58) *
Det börjar osa fanatisk propaganda tycker jag vilket gör en vettig diskussion omöjlig tyvärr. Känner igen det från en del andra DR-anhängare.

Ursäkta? Vari finns fanatismen i det jag skrivit? Nu tar jag det som du skrivit som en förolämpning mot mig som person och det är INTE ok!!!!

Om du skulle ha varit medlem i en organisation de senaste 17 åren och dessutom engagerad i densamma både på lokal och riksnivå skulle inte det ha gett dig bra insyn i hur organisationen fungerar och vilka kunskaper som finns inom organisationen?

Om någon sen skulle slänga ur sig en del ogrundade, illvilliga och anklagande fördomar om den organisationen skulle inte du reagera? Om jag ska vara riktigt ärlig så kan jag inte låta bli att tänka tanken att folk som håller på på det sättet redan i förväg har bestämt sig för att de inte gillar organisationen för att de inte gillar det som organisationen står för och då tycker de att det går bra att bara slänga ur sig vilken skit som helst om organisationen fast man inte har en aning om vad man pratar om.

Men då ska jag tala om för dig att den typen av oseriöst beteende bara gör att jag tappar förtroende för vad människan i fråga säger.

Så, är Djurens Rätt perfekt? Självklart inte. Det är ju ingen organisation som är det. Tycker jag alltid likadant som organisationens officiella linje? Nej det gör jag givetvis inte och har vid flera tillfällen kommit med konstruktiv kritik. Finns det saker som kan bli bättre? Ja det är klart det gör. Men kom inte och snacka en massa skit om att Djurens Rätt inte skulle vara pålästa för att det är inget annat än illvilligt skitsnack - ja förtal - och som bara visar att du inte vet vad du snackar om!!
*Stintan*
Då får väl du tro att jag inte vet vad jag snackar om. Det bryr jag mig inte ett skvatt om. Helt klart går det inte att diskutera med dig. Du skriver här på forumet som om du tror att folk är helt tappade bakom en vagn och inte bryr sig om eller vet något om varken djur, natur eller miljö. Tanken har väl aldrig slagit dig att just folk som är roade av att odla oftast också är naturmänniskor som verkligen värnar om natur, miljö och djur.

Fanatism ligger i att du inte respekterar andras val av liv. Det finns bara ett rätt sätt och det är ditt sätt. Håller man inte med dig så är man okunnig. Jag blir obstinat när folk får för sig att tala om hur andra ska leva och försöker påverka genom domedagspredikningar. Många av oss kanske redan gör vad vi kan inom rimliga gränser. Varför går du i taket för att inte alla har fullt förtroende för DR. Det måste väl ändå vara upp till var och en om man gillar allt DR står för eller ej.

Har du överhuvudtaget några glädjeämnen i ditt liv eller kretsar allt kring elände och mörk framtid.
batski
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 23:50) *
Då får väl du tro att jag inte vet vad jag snackar om. Det bryr jag mig inte ett skvatt om. Helt klart går det inte att diskutera med dig. Du skriver här på forumet som om du tror att folk är helt tappade bakom en vagn och inte bryr sig om eller vet något om varken djur, natur eller miljö. Tanken har väl aldrig slagit dig att just folk som är roade av att odla oftast också är naturmänniskor som verkligen värnar om natur, miljö och djur.

Vi känner ju inte varandra så jag kan bara utgå ifrån det som folk skriver. Om någon påstår att pertsonalen på Djurens Rätt är opålästa - vilket jag VET inte stämmer - kan jag inte annat än att utgå ifrån att folk inte vet vad de pratar om.

Fanatism ligger i att du inte respekterar andras val av liv. Det finns bara ett rätt sätt och det är ditt sätt. Håller man inte med dig så är man okunnig.

Men hallå det var väl inte folks val av liv som diskussionen handlade om, utan jag reagerade på att folk påstod saker som jag vet inte stämmer och ja man är okunnig om man påstår saker som inte stämmer. Eller så är man illvillig. Jag hoppas jag alltid har behandlat dig med respekt även fast vi inte har samma syn på saker och ting. Men att behandla någon med respekt är inte samma sak som att hålla med om allt som den andra säger. Och att inte hålla med och komma med invändningar är verkligen inte samma sak som att vara fanatisk, För i så fall är du också fanatisk wink.gif

Jag blir obstinat när folk får för sig att tala om hur andra ska leva och försöker påverka genom domedagspredikningar.

Predikningar?? Så att lyfta fram frågor som man tycker är livsviktiga och tillhandahålla information är att predika? Hör du inte hur du låter? Att förklara varför man ser på saker och ting som man gör, är det att predika? Sen är det så att vare sig vi gillar det eller ej så lever vi inte i ett vacuum och hur vi lever påverkar andra. Alltså hur folk lever runt om i världen påverkar mig och då har jag faktiskt all rätt i världen att prata om det. Men jag är inte förvånad, för samma anklagelser som du kommer med (om att jag är fanatisk, att det inte går att prata med mig, att jag inte respekterar andras val av liv, osv osv) har många andra som i olika tider kämpat mot orättvisor och för en bättre värld blivit anklagade för. Minoriteter är ju lätta måltavlor för den sortens skit.

Många av oss kanske redan gör vad vi kan inom rimliga gränser. Varför går du i taket för att inte alla har fullt förtroende för DR. Det måste väl ändå vara upp till var och en om man gillar allt DR står för eller ej.

Men ÅH det handlar ju inte om att gilla Djurens Rätt eller inte, utan om att slänga ur sig felaktiga anklagelser.

Har du överhuvudtaget några glädjeämnen i ditt liv eller kretsar allt kring elände och mörk framtid.

Du har tydligen missat de trådarna där jag pratat om t ex musik, film, komedier och annat. Men jaja, folk ser bara det de vill se... Fast dessa är faktiskt inte livsviktiag frågor som påverkar miljarder individers liv - även ditt och dina nära och käras...

Hur som helst, jag tycker du har varit otrevlig mot mig och jag tänker faktiskt inte ta skit från dig eller från nån annan bara för att jag står för mina övertygelser.

Om jag nån gång har varit otrevlig mot dig var det iaf inte meningen och isf ber jag om ursäkt, men jag tänker inte hålla tyst om livsviktiga frågor och orättvisor. Om du inte gillar det jag skriver behöver du inte läsa. Ingen tvingar dig att göra det. Men du vill tydligen tvinga mig att vara tyst...
Piccante
Djurens Rätt (eller Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök) gav jag upp hoppet om i mitten av 90-talet när djurskyddstanken gick förlorad till djurrättsförespråkare o militant veganism. Djurrättsrörelsen då var lika balanserad som bokstavsvänstern var på 70-talet.

Jag har vuxit upp med egna och andras höns, får, ankor, kor och grisar mm, studerat etologi och beteendeekologi, viltvård, naturskydd mm och djurrättstomtarna ger jag inte mkt för tyvärr.
omk
Håller helt med dig, Markus !
NSPD /DR har blivit helt invaderat av veganer, som, visst, håller fanan högt och protesterar mot vidriga förhållanden, men jag, som faktiskt är, och kommer att förbli, köttätare och som också försöker kämpa EMOT plågsamma förhållanden för de djur jag så småningom kommer att äta, känner mig totalt utestängd.

DR har blivit en klubb för inbördes vegan-beundran ...
*Stintan*
CITAT (batski @ 16-09-2011, 00:38) *
Vi känner ju inte varandra så jag kan bara utgå ifrån det som folk skriver. Om någon påstår att pertsonalen på Djurens Rätt är opålästa - vilket jag VET inte stämmer - kan jag inte annat än att utgå ifrån att folk inte vet vad de pratar om.

Men hallå det var väl inte folks val av liv som diskussionen handlade om, utan jag reagerade på att folk påstod saker som jag vet inte stämmer och ja man är okunnig om man påstår saker som inte stämmer. Eller så är man illvillig. Jag hoppas jag alltid har behandlat dig med respekt även fast vi inte har samma syn på saker och ting. Men att behandla någon med respekt är inte samma sak som att hålla med om allt som den andra säger. Och att inte hålla med och komma med invändningar är verkligen inte samma sak som att vara fanatisk, För i så fall är du också fanatisk wink.gif

Predikningar?? Så att lyfta fram frågor som man tycker är livsviktiga och tillhandahålla information är att predika? Hör du inte hur du låter? Att förklara varför man ser på saker och ting som man gör, är det att predika? Sen är det så att vare sig vi gillar det eller ej så lever vi inte i ett vacuum och hur vi lever påverkar andra. Alltså hur folk lever runt om i världen påverkar mig och då har jag faktiskt all rätt i världen att prata om det. Men jag är inte förvånad, för samma anklagelser som du kommer med (om att jag är fanatisk, att det inte går att prata med mig, att jag inte respekterar andras val av liv, osv osv) har många andra som i olika tider kämpat mot orättvisor och för en bättre värld blivit anklagade för. Minoriteter är ju lätta måltavlor för den sortens skit.

Men ÅH det handlar ju inte om att gilla Djurens Rätt eller inte, utan om att slänga ur sig felaktiga anklagelser.

Du har tydligen missat de trådarna där jag pratat om t ex musik, film, komedier och annat. Men jaja, folk ser bara det de vill se... Fast dessa är faktiskt inte livsviktiag frågor som påverkar miljarder individers liv - även ditt och dina nära och käras...

Hur som helst, jag tycker du har varit otrevlig mot mig och jag tänker faktiskt inte ta skit från dig eller från nån annan bara för att jag står för mina övertygelser.

Om jag nån gång har varit otrevlig mot dig var det iaf inte meningen och isf ber jag om ursäkt, men jag tänker inte hålla tyst om livsviktiga frågor och orättvisor. Om du inte gillar det jag skriver behöver du inte läsa. Ingen tvingar dig att göra det. Men du vill tydligen tvinga mig att vara tyst...

Har du nån sorts ensamrätt att ifrågasätta andras kunskap och källor? Det du tar som anklagelser är bara hur jag upplever dina skriverier.
När det gäller DR så måste man ha rätt att tycka vad man vill om den föreningen även om du tycker att man har fel.

Jag är faktiskt inte heller ute efter att vara otrevlig men jag talar om hur jag upplever dina diskussioner. Det blir helt enkelt för mycket "religion" av det hela och detta trots att här bara finns folk som faktiskt bryr sig om hur djur, natur och miljö. Jag vill inte tvinga dig att vara tyst, varför skulle jag? Det är ju ämnen som är både viktiga och intressanta. Det vore däremot önskvärt att du inte betraktar alla som inte till 100% delar din övertygelse som totalt okunniga om vad det handlar om.
batski
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 09:12) *
Har du nån sorts ensamrätt att ifrågasätta andras kunskap och källor?

Givetvis inte.

Det du tar som anklagelser är bara hur jag upplever dina skriverier.
När det gäller DR så måste man ha rätt att tycka vad man vill om den föreningen även om du tycker att man har fel.

Givetvis har var och en rätt att tycka vad h*n vill, men om någon säger nånting som jag vet inte stämmer om något som jag är insatt i kan jag inte annat är reagera och förklara hur det ligger till. Men en del människor verkar vara mer intresserade av att få behålla sina fördomar än at någon talar om för dem om hur det verkligen ligger till... och om nån gör det så är människan i fråga fanatisk. Förstår du verkligen inte att det är kränkande att anklaga nån för att vara fanatisk bara för att personen i fråga har övertygelser som inte klaffar med dina? Vilka andra fördomar har du om mig? Det skulle faktiskt vara intressant att höra lite om vilken bild du har av mig. Hur gammal är jag, vad lyssnar jag på för musik, är jag konfliktbenägen, röker jag eller intre, är jag nykterist, vad är mina andra intressen förutom växter, osv? För du måste endå ha en bild av hur såna fanatiska veganer ser ut och beter sig, eller? Om det låter att jag har tagit det personligt så är det därför att jag har det. Jag avskyr fanatism och fundamentalism, så att bli kallad för fanatiker känns inte det minsta trevligt och rättvist. Och förresten att stätta stämplar på sin motpart i en diskussion brukar ofta vara ett fult trick för att inte behöva komma med väsentliga argument.

Jag är faktiskt inte heller ute efter att vara otrevlig men jag talar om hur jag upplever dina diskussioner. Det blir helt enkelt för mycket "religion" av det hela och detta trots att här bara finns folk som faktiskt bryr sig om hur djur, natur och miljö. Jag vill inte tvinga dig att vara tyst, varför skulle jag? Det är ju ämnen som är både viktiga och intressanta. Det vore däremot önskvärt att du inte betraktar alla som inte till 100% delar din övertygelse som totalt okunniga om vad det handlar om.

Det gör jag inte heller, iaf inte automatiskt. Jag utgår ifrån vad folk säger. Ibland har jag mött människor som är mycket kunniga, men även en hel del som bara utgår ifrån att jag inte vet vad jag pratar om trots att jag haft flera år på mig att sätta mig in i saker och ting och fast de själva t ex inte ens vet att en ko inte bara får en massa mjölk hela tiden, utan att hon måste bli insiminerad varje år för att hennes kropp ska börja producera mjölk precis som vilken annan däggdjursmamma som helst. Det här var bara ett exempel men det finns faktiskt många fler.

... Vad ska jag säga om allt det här? Det känns tungt just nu och jag är sårad. Jag tycker diskussioner kan vara kul och givande men hatar när folk blir otrevliga och eleka. Just nu känner jag mig lite som Dr. Semmelweis...
Iren
CITAT (merlin68 @ 15-09-2011, 00:11) *
Nu börjar den kalla årstiden och många funderar på att köpa en ny vinterjacka/kappa. Snälla snälla snälla köp inga kläder med äkta päls/dun och liknande! thanks.gif

För den som har starka nerver finns här en film om pälsindustrin i China angry.gif :

http://www.linkfun.net/fun-videos/ekelhaft...trie_video-6209

Aldrig någonsin jag köper det! Bra ämne att ta upp hursomhelst.
batski
CITAT (Markus_H @ 16-09-2011, 01:44) *
Djurens Rätt (eller Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök) gav jag upp hoppet om i mitten av 90-talet när djurskyddstanken gick förlorad till djurrättsförespråkare o militant veganism. Djurrättsrörelsen då var lika balanserad som bokstavsvänstern var på 70-talet.

Jag kan inte annat än tycka att det är tråkigt att du uppfattar det så. Djurens Rätt arbetar faktiskt fortafarande med djurskyddsfrågor paralellt med djurrättsfrågorna. Och militant veganism har aldrig varit nånting som Djurens Rätt sysslat med. Visst gick det en våg av militant djurrättsaktivism på 90-talet, men det var inte Djurens Rätt, utan Djurens Befrielse Front (DBF) plus några andra små självständiga grupper (som inte ens finns längre) som sysslade med det.

CITAT (Markus_H @ 16-09-2011, 01:44) *
Jag har vuxit upp med egna och andras höns, får, ankor, kor och grisar mm, studerat etologi och beteendeekologi, viltvård, naturskydd mm och djurrättstomtarna ger jag inte mkt för tyvärr.

Det finns tydligen etologer, veterinärer, ekologister, jurister, läkare och andra som tror på djurrättstomtarna som du kallar dem. Det måste de väl göra eftersom de jobbar på, samarbetar med eller är engagerade i Djurens Rätt. Det som jag tycker är olyckligt är när folk avfärdar en hel rörelse utan att ens ha försökt förstå hur de tänker och varför de gör det. I mina 17 år som engagerad djurrättsförespråkare har jag tyvärr mött på betydligt mer fördomar om djurrätt och dess förespråkare än informerade och seriösa motargument. Är det någon här t ex som har läst boken Tomma burar av Prof Tom Regan, eller nån annan bok som förklarar varför rörelsen finns och växer, vad man kämpar för och varför?
batski
CITAT (omk @ 16-09-2011, 01:56) *
Håller helt med dig, Markus !
NSPD /DR har blivit helt invaderat av veganer, som, visst, håller fanan högt och protesterar mot vidriga förhållanden, men jag, som faktiskt är, och kommer att förbli, köttätare och som också försöker kämpa EMOT plågsamma förhållanden för de djur jag så småningom kommer att äta, känner mig totalt utestängd.

DR har blivit en klubb för inbördes vegan-beundran ...

Det får du stå för. Du verkar prata om veganer som nånting ont... Varför? Vad är det som är så hemskt med folk försöker leva på ett sätt som innebär så lite lidande och dödande av okyldiga, så lite klimatpåverkan och så lite användande av naturresurser som möjligt? Hemska hemska människor va?
*Stintan*
CITAT (batski @ 16-09-2011, 11:25) *
Givetvis inte.

Givetvis har var och en rätt att tycka vad h*n vill, men om någon säger nånting som jag vet inte stämmer om något som jag är insatt i kan jag inte annat är reagera och förklara hur det ligger till. Men en del människor verkar vara mer intresserade av att få behålla sina fördomar än at någon talar om för dem om hur det verkligen ligger till... och om nån gör det så är människan i fråga fanatisk. Förstår du verkligen inte att det är kränkande att anklaga nån för att vara fanatisk bara för att personen i fråga har övertygelser som inte klaffar med dina? Vilka andra fördomar har du om mig? Det skulle faktiskt vara intressant att höra lite om vilken bild du har av mig. Hur gammal är jag, vad lyssnar jag på för musik, är jag konfliktbenägen, röker jag eller intre, är jag nykterist, vad är mina andra intressen förutom växter, osv? För du måste endå ha en bild av hur såna fanatiska veganer ser ut och beter sig, eller? Om det låter att jag har tagit det personligt så är det därför att jag har det. Jag avskyr fanatism och fundamentalism, så att bli kallad för fanatiker känns inte det minsta trevligt och rättvist. Och förresten att stätta stämplar på sin motpart i en diskussion brukar ofta vara en ful trick för att inte behöva komma med väsentliga argument.

Det gör jag inte heller, iaf inte automatiskt. Jag utgår ifrån vad folk säger. Ibland har jag mött människor som är mycket kunniga, men även en hel del som bara utgår ifrån att jag inte vet vad jag pratar om trots att jag haft flera år på mig att sätta mig in i saker och ting och fast de själva t ex inte ens vet att en ko inte bara får en massa mjölk hela tiden, utan att hon måste bli insiminerad varje år för att hennes kropp ska börja producera mjölk precis som vilken annan däggdjursmamma som helst. Det här var bara ett exempel men det finns faktiskt många fler.

... Vad ska jag säga om allt det här? Det känns tungt just nu och jag är sårad. Jag tycker diskussioner kan vara kul och givande men hatar när folk blir otrevliga och eleka. Just nu känner jag mig lite som Dr. Semmelweis...

Man kan ju undra varför du tar åt dig allt så personligt och iklär dig offerrocken. Om nu dina övertygelser är så starka så borde du ju inte känna dig det minsta kränkt för att någon upplever dina övertygelser som fanatiska. Ta ett djupt andetag!

De bilder jag skapar mig av människor här är helt baserade på vad och hur de skriver på forumet såvida det inte är någon jag träffat IRL. Jag har inget behov av att sitta och fantisera ihop något om någon.
batski
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 12:28) *
Man kan ju undra varför du tar åt dig allt så personligt och iklär dig offerrocken. Om nu dina övertygelser är så starka så borde du ju inte känna dig det minsta kränkt för att någon upplever dina övertygelser som fanatiska. Ta ett djupt andetag!

För det första så har jag blivit kallad för fanatiker och det är ju verkligen inte trevligt. För det andra har jag väldigt svårt för orättvisor. Har alltid haft det, ända sen jag kan minnas.

CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 12:28) *
De bilder jag skapar mig av människor här är helt baserade på vad och hur de skriver på forumet såvida det inte är någon jag träffat IRL. Jag har inget behov av att sitta och fantisera ihop något om någon.

Fair enough. Tråkigt att du har fått uppfattningen att jag är fanatisk sad.gif
silos
CITAT (batski @ 16-09-2011, 12:42) *
För det första så har jag blivit kallad för fanatiker och det är ju verkligen inte trevligt. För det andra har jag väldigt svårt för orättvisor. Har alltid haft det, ända sen jag kan minnas.
Fair enough. Tråkigt att du har fått uppfattningen att jag är fanatisk sad.gif

När någon brinner för en sak kallar Stintan dessa för fanatiker och predikanter har jag lärt mig!
Jubbe063
CITAT (batski @ 16-09-2011, 12:17) *
Det får du stå för. Du verkar prata om veganer som nånting ont... Varför? Vad är det som är så hemskt med folk försöker leva på ett sätt som innebär så lite lidande och dödande av okyldiga, så lite klimatpåverkan och så lite användande av naturresurser som möjligt? Hemska hemska människor va?

Delar OMK:s inlägg förutsatt vi talar om den vegan-falang som jag träffat på i Djurens rätt i Gällivare och Umeå bland annat.

Det fu beskriver i ditt citat är väl bra. Men när den egna övertygelsen sätts som norm är det lätt att se ner på andra som inte är veganer. Finns många sätt att få andra att känna sig ovälkommen i en gemskap. Frysa ut, inte lyssna, förminska, förlöjliga och ge små vasst spydiga kommentarer.

Nu är inte alla veganer sådana, inte alla i DR är sådana. Men tyvärr finns sådana människor.......

Inom serviceyrken säger man " en nöjd kund berättar det för fem andra, en missnöjd berättar det för 20 andra" (eller liknande). Tror Djurens rätt drabbats av detta. Hur väl organisationen än vill så skadas den av fanatiker av alla de slag även om dessa är minoritet. Kedjans svagaste länk helt enkelt...

Bäst vore det om Djurens rätt skulle göra "storsatsning" på att skapa goodwill och offentligt göra upp med 1990-talets våg sv rättshaverister, för tydligen förknippas organisationen med minkutskäpp och brinnande slakteribilar.

Endast djurens rätt kan själv ändra folks negativa bild av organisationen genom att visa att de tar avstånd från fanatiker, militanta veganer och allt annat som cirkulerar i folks sinne.

Ansvar och bevisbörda kan inte läggas på andra, organisationen och dess medlemmar har ansvaret själv att bevisa att de är bra, behövs och gör nytta.

Sen skulle en kurs i vett och etikett vara bra, så att alla ska känna dig välkomna oavsett om man är vegan eller ej.
*Stintan*
CITAT (silos @ 16-09-2011, 13:23) *
När någon brinner för en sak kallar Stintan dessa för fanatiker och predikanter har jag lärt mig!

Det beror på hur det man brinner för framförs och inget annat.
silos
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 13:33) *
Det beror på hur det man brinner för framförs och inget annat.

Så kan det ju också vara.
batski
CITAT (Jubbe063 @ 16-09-2011, 13:24) *
Delar OMK:s inlägg förutsatt vi talar om den vegan-falang som jag träffat på i Djurens rätt i Gällivare och Umeå bland annat.

När hände detta? Blir lite nyfiken, inte minst för att jag känner 2 personer från Umeåavdelningen.

Det fu beskriver i ditt citat är väl bra. Men när den egna övertygelsen sätts som norm är det lätt att se ner på andra som inte är veganer. Finns många sätt att få andra att känna sig ovälkommen i en gemskap. Frysa ut, inte lyssna, förminska, förlöjliga och ge små vasst spydiga kommentarer.

Sånt är givetvis inte bra eller konstruktivt och det är riktigt tråkigt när det händer sad.gif

Nu är inte alla veganer sådana, inte alla i DR är sådana. Men tyvärr finns sådana människor.......

Ja tyvärr, men de finns ju även bland icke-veganer

Inom serviceyrken säger man " en nöjd kund berättar det för fem andra, en missnöjd berättar det för 20 andra" (eller liknande).

Ja visst så är det nog.

Tror Djurens rätt drabbats av detta. Hur väl organisationen än vill så skadas den av fanatiker av alla de slag även om dessa är minoritet. Kedjans svagaste länk helt enkelt...

Bäst vore det om Djurens rätt skulle göra "storsatsning" på att skapa goodwill och offentligt göra upp med 1990-talets våg sv rättshaverister, för tydligen förknippas organisationen med minkutskäpp och brinnande slakteribilar.

Men det kan iaf inte bero på något annat än okunskap. För Djurens Rätt har aldrig nånsinn avänt sig av såna metoder och tom kritiserat dem

Endast djurens rätt kan själv ändra folks negativa bild av organisationen genom att visa att de tar avstånd från fanatiker, militanta veganer och allt annat som cirkulerar i folks sinne.

Där håller jag inte med dig. Jag vet av egen erfarenhet att Djurens Rätt visst redan gjort det du efterfrågar, men det finns tyvärr aktörer som har ett intresse av att upprätthålla den dåliga bilden...

Ansvar och bevisbörda kan inte läggas på andra, organisationen och dess medlemmar har ansvaret själv att bevisa att de är bra, behövs och gör nytta.

Både ja och nej. Visst har organisationen ett anvar att visa att det de gör är bra, men jag önskar att det vore så enkelt. De som sprider osanningar och fördomar bär en stor del av ansvaret. Just hur dessa strukturer fungerar i ett samhälle (där stora ekonomiska intressen spelar en avgörande roll) tar Tom Regan upp i sin bok Tomma Burar. I USA har det tom gått så långt att man vid några tillfällen aniltat folk som begått brott i djurrättsrörelsens namn för att deskreditera rörelsen och vända folk mot den. Det här är inga sagor, sånt som senare upptäckts.

Sen skulle en kurs i vett och etikett vara bra, så att alla ska känna dig välkomna oavsett om man är vegan eller ej.

Håller med och det händer faktiskt. Det är dock inte helt lätt i en organisation med över 30 000 medlemmar och en hel del olika lokalavdelningar där folk kan komma och gå. Men tro mig, organisationen arbetar faktiskt med såna frågor. T ex får man gå en kort kurs inför sommarturnén (då man åker runt och står vid infobord på festivaler och gator och torg runt om i landet). En del är ganska nya och entusiastiska medlemmar medens andra har varit med ett tag och kan betydligt mer om organisationens sakfrågor. Men man får iaf gå den kursen i vilken man bl a. tar upp just bemötande av folk och hur man bör och inte bör bete sig när man möter folk som representant för organisationen. Det finns även en aktivist handbok där man tar upp sånt. Tyvärr är en del människor bättre än andra på sånt.
Jubbe063
CITAT (batski @ 16-09-2011, 14:03) *
När hände detta? Blir lite nyfiken, inte minst för att jag känner 2 personer från Umeåavdelningen.
Sånt är givetvis inte bra eller konstruktivt och det är riktigt tråkigt när det händer sad.gif
Ja tyvärr, men de finns ju även bland icke-veganer
Ja visst så är det nog.
Men det kan iaf inte bero på något annat än okunskap. För Djurens Rätt har aldrig nånsinn avänt sig av såna metoder och tom kritiserat dem
Där håller jag inte med dig. Jag vet av egen erfarenhet att Djurens Rätt visst redan gjort det du efterfrågar, men det finns tyvärr aktörer som har ett intresse av att upprätthålla den dåliga bilden...
Både ja och nej. Visst har organisationen ett anvar att visa att det de gör är bra, men jag önskar att det vore så enkelt. De som sprider osanningar och fördomar bär en stor del av ansvaret. Just hur dessa strukturer fungerar i ett samhälle (där stora ekonomiska intressen spelar en avgörande roll) tar Tom Regan upp i sin bok Tomma Burar. I USA har det tom gått så långt att man vid några tillfällen aniltat folk som begått brott i djurrättsrörelsens namn för att deskreditera rörelsen och vända folk mot den. Det här är inga sagor, sånt som senare upptäckts.
Håller med och det händer faktiskt. Det är dock inte helt lätt i en organisation med över 30 000 medlemmar och en hel del olika lokalavdelningar där folk kan komma och gå. Men tro mig, organisationen arbetar faktiskt med såna frågor. T ex får man gå en kort kurs inwför sommarturnén (då man åker runt och står vid infobord på festivaler och gator och torg runt om i landet). En del är ganska nya och entusiastiska medlemmar medens andra har varit med ett tag och kan betydligt mer om organisationens sakfrågor. Men man får iaf gå den kursen i vilken man bl a. tar upp just bemötande av folk och hur man bör och inte bör bete sig när man möter folk som representant för organisationen. Det finns även en aktivist handbok där man tar upp sånt. Tyvärr är en del människor bättre än andra på sånt.

Visst. DR sysslade inte med minkutsläpp, säkert så kritiserade man med... Men tyvärr misslyckades man eftersom folk förknippar DR med detta.

Nej, ansvaret för sitt goda namn och goda rykte är organisationens. Man kan inte skylla på andra. De dom svärtar ner DR är ett problem, men då får DR tydligt peka ut att man utsatts för sabotage. Ett företag som drabbas av samma sak går i kk om de ej agerar genom information, polisanmälan, publicera korrekt information för att kunder och samarbetspartners får sanningen. Det är att ta ansvar för sin organisation, att sitta och gnälla över att andra är dumma bygger man ingen goodwill på, snarare ses gnället som svaghet och inger inget förtroende.

Tråkigt att negativa bilder finns. Tråkigt att DR får jobba i ständig motvind. Men delvis är det bevis på att DR lider av förtroendeunderskott och misslyckats med sin kommunikation med allmänheten. Att bygga förtroende kräver tid och tålamod att stegvis och repitativt föra ut attitydförändrande information.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 16-09-2011, 14:32) *
Visst. DR sysslade inte med minkutsläpp, säkert så kritiserade man med... Men tyvärr misslyckades man eftersom folk förknippar DR med detta.

Nej, ansvaret för sitt goda namn och goda rykte är organisationens. Man kan inte skylla på andra. De dom svärtar ner DR är ett problem, men då får DR tydligt peka ut att man utsatts för sabotage. Ett företag som drabbas av samma sak går i kk om de ej agerar genom information, polisanmälan, publicera korrekt information för att kunder och samarbetspartners får sanningen. Det är att ta ansvar för sin organisation, att sitta och gnälla över att andra är dumma bygger man ingen goodwill på, snarare ses gnället som svaghet och inger inget förtroende.

Tråkigt att negativa bilder finns. Tråkigt att DR får jobba i ständig motvind. Men delvis är det bevis på att DR lider av förtroendeunderskott och misslyckats med sin kommunikation med allmänheten. Att bygga förtroende kräver tid och tålamod att stegvis och repitativt föra ut attitydförändrande information.

tummenupp.gif Kanske behövs det även en attitydförändring hos DR:s budbärare.
batski

Och varför tror du att det är så? wink.gif

Åh vad jag önskar att det vore så enkelt...

Djurens Rätt är noga (nästan lite väl noga enligt mig) med att informera både på sin site och på sitt tryckta material att organisationen enbart arbetar med lagliga metoder (inte för att jag tycker att allt som är lagligt är bra och allt som är olagligt är dåligt - tänk bara på t ex Greepeace - men det är ju en helt annan diskussion), men har det hjälpt? Tydligen inte. Folk ser vad de vill se och hör vad de vill höra...

Men visst, kan man bli bättre? Ja det tror jag man kan. Men grejen är att man redan är betydligt bättre än vad en del tror.
batski
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 15:05) *
tummenupp.gif Kanske behövs det även en attitydförändring hos DR:s budbärare.

I vissa fall tror jag faktiskt du har rätt. Men tänk på att DjR är en organisation med rätt många ideellt engagerade. De är ju vanliga människor precis som du och jag, med olika personligheter och erfarenheter och det är tyvärr inte alltid som de återspeglar organisationens oficiella attityd. Men det är faktiskt nånting som organisationen arbetar med. Det är ju positivt att utvecklas och bli bättre och den viljan finns.
merlin68
CITAT (batski @ 16-09-2011, 15:50) *
Och varför tror du att det är så? wink.gif
Åh vad jag önskar att det vore så enkelt...

Djurens Rätt är noga (nästan lite väl noga enligt mig) med att informera både på sin site och på sitt tryckta material att organisationen enbart arbetar med lagliga metoder (inte för att jag tycker att allt som är lagligt är bra och allt som är olagligt är dåligt - tänk bara på t ex Greepeace - men det är ju en helt annan diskussion), men har det hjälpt? Tydligen inte. Folk ser vad de vill se och hör vad de vill höra...

Men visst, kan man bli bättre? Ja det tror jag man kan. Men grejen är att man redan är betydligt bättre än vad en del tror.

Exakt så är det. Tråkigt att behöva tampas med folk som sprider åklagelser som saknar grund när DR har så mycket viktigare saker att sysselsätta sig med. Att tid och kraft ska behöva ägnas åt idiotiska fördomar istället för åt djurfrågor är beklagligt thumbdown.gif Bättre kan man dock alltid bli och därför är en vettig dialog med medlemmarna viktig yes.gif
Är själv inte medlem i DR men engagerar mig i en annan organisation. Även där finns ibland helt ogrundade fördomar, jag tror att de flesta organisationer drabbs av detta med jämna mellanrum.
batski
CITAT (merlin68 @ 16-09-2011, 19:30) *
Exakt så är det. Tråkigt att behöva tampas med folk som sprider åklagelser som saknar grund när DR har så mycket viktigare saker att sysselsätta sig med. Att tid och kraft ska behöva ägnas åt idiotiska fördomar istället för åt djurfrågor är beklagligt thumbdown.gif Bättre kan man dock alltid bli och därför är en vettig dialog med medlemmarna viktig yes.gif

Åh ja 000.gif

CITAT (merlin68 @ 16-09-2011, 19:30) *
Är själv inte medlem i DR men engagerar mig i en annan organisation. Även där finns ibland helt ogrundade fördomar, jag tror att de flesta organisationer drabbs av detta med jämna mellanrum.

Ja tyvärr! Som du säger så finns det betydligt viktigare saker att ägna sig åt.
omk
CITAT (batski @ 16-09-2011, 12:17) *

Nej då, jag tycker inte alls att veganer är "hemska människor" men en del av dem, vill få MIG att tro att JAG är en hemsk människa ! Och DET gillar jag INTE !

Bara för att jag vill äta kött, så betyder ju inte det, att jag vill att de djur jag kommer att äta, får leva ett ovärdigt liv !! Det var ju DÄRFÖR jag gick med i DR från första början, för att försöka påverka, så att djuren hålls på, för dem, bästa sätt !

Ofta känns det som om veganer sätter likhetstecken mellan köttätare och "missbruk" av djuren. Jag måste väl inte bli vegan för att "få rätten" att värna om djuren, eller ??

Edit; felstavning
*Stintan*
CITAT (omk @ 17-09-2011, 02:18) *
Nej då, jag tycker inte alls att veganer är "hemska människor" men en del av dem, vill få MIG att tro att JAG är en hemsk människa ! Och DET gillar jag INTE !

Bara för att jag vill äta kött, så betyder ju inte det, att jag vill att de djur jag kommer att äta, får leva ett ovärdigt liv !! Det var ju DÄRFÖR jag gick med i DR från första början, för att försöka påverka, så att djuren hålls på, för dem, bästa sätt !

Ofta känns det som om veganer sätter likhetstecken mellan köttätare och "missbruk" av djuren. Jag måste väl inte bli vegan för att "få rätten" att värna om djuren, eller ??

Edit; felstavning

tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (batski @ 16-09-2011, 15:50) *
Folk ser vad de vill se och hör vad de vill höra...

Så är det, det är mänskligt. Det händer nog alla så man får se upp att det inte händer en själv. Om du tänker efter har du också drabbats av det, för du hoppade på mig som om jag var Gossen Ruda och precis hade sagt hur bra det är med päls när jag i själva verket är på din sida och håller med nästan allt du säger. Jag bara efterlyste en mer nyanserad syn på ejderdun. Jag har som du ett utvecklat sinne för rättvisa och kände att du fått fel bild av mig, det är ju dumt att slåss inbördes när det finns så mycket hemskheter att slåss emot. Det är den reaktionen på folk som håller med dig som gör att du verkar lite fanatisk. Försök att inte stoppa in människor du inte känner i olika fack.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 17-09-2011, 09:33) *
Så är det, det är mänskligt. Det händer nog alla så man får se upp att det inte händer en själv. Om du tänker efter har du också drabbats av det, för du hoppade på mig som om jag var Gossen Ruda och precis hade sagt hur bra det är med päls när jag i själva verket är på din sida och håller med nästan allt du säger. Jag bara efterlyste en mer nyanserad syn på ejderdun. Jag har som du ett utvecklat sinne för rättvisa och kände att du fått fel bild av mig, det är ju dumt att slåss inbördes när det finns så mycket hemskheter att slåss emot. Det är den reaktionen på folk som håller med dig som gör att du verkar lite fanatisk. Försök att inte stoppa in människor du inte känner i olika fack.

bravo.gif
batski
CITAT (omk @ 17-09-2011, 02:18) *

Edit; felstavning

Hmm, det är komplicerat att vara människa. Ibland önskar jag att vi styrdes lite mindre av våra känslor och vanor. Nej man är inte nödvändigtvis en hemsk människa för att man äter djur. Jag har själv ätit djur och andra djurprodukter större delen av mitt liv och när jag tänker på det så har mina känslor för djuren nog inte ändrats nämnvärt mellan "före och efter". Jag har brytt mig om djur hela mitt liv och ville inte att de skulle lida. Men det kom en dag då jag insåg att vissa av mina handlingar innebar att djur faktiskt led och dog och det ville jag inte att de skulle göra. Jag hade varit ovo-lakto-vegetarian en tid under tonåren (för att jag ville gå ner i vikt) så för mig kändes det inte så främmande eller svårt att välja bort djurprodukterna ur min kost (men jag antar att det kan kännas svårare för andra). När jag väl började tänka på det tyckte jag att mina kostvanor och mina smaker var skitsaker i jämförelse med deras liv och välfärd.

Det är inte bara lidandet som jag tänker på, utan deras liv. Viljan att fortsätta leva är en stark instinkt, inte bara hos oss, utan även hos dem. Även de blir rädda när deras liv hotas, försöker fly eller försvara sitt liv, kan få panik och dödsångest, precis som jag. Det slog mig att deras liv är värdefulla för dem precis som mitt är för mig. Som Plutarchus uttryckte det "For every morsel of meat, you take from a soul, all the sunlight and time and the life it was born into this world to enjoy."

Sen fanns det ytterligare en aspekt av det hela. Mitt intresse för - och senare även engagemang i - sociala frågor började nog den dan då en av mina gymnasielärarinnor bad oss läsa Martin Luther Kings berömda tal "I Have a Dream". Det berörde mig djupt. Några år senare gick serien "Roots" på TV. Jag hade nog alltid känt starkt emot orättvisor och nånting inom mig ville stoppa dem. Senare när jag började reflektera över det blev det ganska tydligt för mig att djuren fortfarande utsattes för samma orättvisor (och mer) som slavarna en gång utsatts för och som jag så starkt reagerade mot. Djuren bryr sig också om sina ungar men vi tar dem ifrån dem. De har också vänskapsrelationer men dem tar vi ingen hänsyn till. Vi stänger in dem och tycker vi äger dem. Hur kan man äga en annan varelse som också har egna intressen och behov? De vill leva och vi dödar dem.

Jag inser att dessa tankar och reflexioner kanske kan uppfattas som främmande, extrema och kanske även orimliga i jämförelse med vad man är van vid. Men jag ville vara öppen och ärlig mot er. Det här är - i väldigt korta drag - min resa hittills. Jag minns inte exakt hur gammal jag var när jag läste "I Have a Dream" för första gången, men jag var 33 när jag bestämde mig för att jag inte ville bidra till exploateringen av djuren och i dag är jag 50, snart 51 - hjälp! Och jag har aldrig ens för en sekund ångrat det beslutet jag fattade för 17 år sen. Det är helt enkelt det bästa beslutet jag nånsin fattat. Det handlar inte om mig utan om dem, men det finns en inre frid som följer med det som är min stora personliga vinst av ett beslut som jag fattat för andras skull. Jag har inga illusioner om att jag genom att leva veganskt aldrig bidrar till andras lidande och död (så enkelt är det inte), men det är ett sätt att leva som orsakar så lite lidande och död som möjligt. Varför ska jag döda (eller låta andra döda) för att leva när jag kan leva utan att döda?

Sen dess har jag tagit del av massvis med information som pekar på att mitt beslut även är bra ur klimatsynpunkten och mitt lilla bidrag mot världssvälten, vilket bara gjort mig ännu mer övertygad om vilket sjukt bra beslut jag fattade för 17 år sen. Önskar bara jag hade gjort det tidigare.

Låt mig vara riktigt ärlig med er igen. Tycker jag att människor som äter djur är onda eller dåliga människor? Nej det gör jag inte. Jag tycker inte jag var en ond människa när jag fortfarande åt djur. Tycker jag att vissa av deras vanor och handlingar är hemska? Ja om jag ser det ur djurens perspektiv kan jag inte annat än tycka det. Blir jag frustrerad när de inte ser det jag ser? Ja det blir jag. Vill jag tvinga dem att ändra sitt beteende? Nej, jag tror inte på tvång. Men skulle jag vilja att de ändrar sitt beteende. Ja verkligen.
silos
Så fint skrivet av dig och många av oss borde ta efter! smiley_small_hug.gif
batski
Så är det, det är mänskligt. Det händer nog alla så man får se upp att det inte händer en själv.

Åh ja jag är medveten om det. Jag är ju inte mer än mänsklig precis som alla andra här. Så även om jag försöker vara självkritiskt och hålla ögonen och öronen öppna är jag ändå begränsad av min egen mänsklighet.

Om du tänker efter har du också drabbats av det, för du hoppade på mig som om jag var Gossen Ruda och precis hade sagt hur bra det är med päls när jag i själva verket är på din sida och håller med nästan allt du säger. Jag bara efterlyste en mer nyanserad syn på ejderdun. Jag har som du ett utvecklat sinne för rättvisa och kände att du fått fel bild av mig, det är ju dumt att slåss inbördes när det finns så mycket hemskheter att slåss emot. Det är den reaktionen på folk som håller med dig som gör att du verkar lite fanatisk. Försök att inte stoppa in människor du inte känner i olika fack.

Åh nej nu blev det ett olyckligt missförstånd sad.gif Förlåt så hemskt mycket om det jag skrev gav det intrycket! För det var verkligen inte det intrycket jag fick av dig. Jag har aldrig fått uppfattningen att du skulle tycka att det var bra med päls. Shit vad fel det kan bli ibland sad.gif Jag ber uppriktigt om ursäkt!
batski
CITAT (silos @ 17-09-2011, 11:50) *
Så fint skrivet av dig och många av oss borde ta efter! smiley_small_hug.gif

Tack biggrin.gif smiley_small_hug.gif
Huggorm
Nr det gäller vinterjackor föredrar jag bävernylon, och om bävrarna lider av det struntar jag i naughty.gif
*Stintan*
CITAT (batski @ 17-09-2011, 11:43) *
Låt mig vara riktigt ärlig med er igen. Tycker jag att människor som äter djur är onda eller dåliga människor? Nej det gör jag inte. Jag tycker inte jag var en ond människa när jag fortfarande åt djur. Tycker jag att vissa av deras vanor och handlingar är hemska? Ja om jag ser det ur djurens perspektiv kan jag inte annat än tycka det. Blir jag frustrerad när de inte ser det jag ser? Ja det blir jag. Vill jag tvinga dem att ändra sitt beteende? Nej, jag tror inte på tvång. Men skulle jag vilja att de ändrar sitt beteende. Ja verkligen.

Det är ju jättebra att du är nöjd med att vara vegan. Men det har helt klart blivit en "religion" för dig att leva och tänka som du gör. Eftersom du blir frustrerad så tar du likt en predikant till alla verbala medel för att "omvända" andra. Du vill, medvetet eller ej låter jag vara osagt, ge mig och andra dåligt samvete för att vi äter kött bl.a. Vad ger dig rätten att ta ut din frustration på oss och ifrågasätta vad vi äter och hur vi tänker och försöka påverka genom hot om jordens undergång om vi inte börjar tänka som du. Är det inte fanatiskt att inte respektera andras rätt att själva få välja.

Jag kan mycket väl förstå att du bara vill gott men jag är rädd för att sättet du agerar på får motsatt verkan. Man kanske faktiskt ser det du ser utan att vilja bli som du.
silos
CITAT (*Stintan* @ 17-09-2011, 13:23) *
Det är ju jättebra att du är nöjd med att vara vegan. Men det har helt klart blivit en "religion" för dig att leva och tänka som du gör. Eftersom du blir frustrerad så tar du likt en predikant till alla verbala medel för att "omvända" andra. Du vill, medvetet eller ej låter jag vara osagt, ge mig och andra dåligt samvete för att vi äter kött bl.a. Vad ger dig rätten att ta ut din frustration på oss och ifrågasätta vad vi äter och hur vi tänker och försöka påverka genom hot om jordens undergång om vi inte börjar tänka som du. Är det inte fanatiskt att inte respektera andras rätt att själva få välja.

Jag kan mycket väl förstå att du bara vill gott men jag är rädd för att sättet du agerar på får motsatt verkan. Man kanske faktiskt ser det du ser utan att vilja bli som du.

DU Stintan,nu är du ute och cykla så att det visslar om dig!Är det någon här som är fanatisk och håller dig stenhårt på din "religion".
Batski försöker absolut INTE omvända oss här på småprat,lika lite som jag ville det med mina trådar om tro!!!Utan det handlar om att man skriver och talar om sådant man brinner för!
Vad brinner du Stintan för,kan det vara att du brinner för att "predika" för oss här på småprat om hur fel andra tycker och tänker!?Det är verkligen tragiskt,tycker jag!
Och nu väntar jag med spänning på ditt svar!Jag kan dock gissa hur den blir,eller så svarar du inte alls,vilket vore det bästa för oss alla!!!
batski
Det är ju jättebra att du är nöjd med att vara vegan.

Fast det handlar ju inte om mig och hur nöjd jag är. Det handlar om andra verkliga, livslevande och lika kännande varelser som du och jag. Jag förstår inte hur du kan vrida allting jag säger till att det handlar om dig och mig? Det är faktiskt ingen som hotar att döda vare sig dig eller mig för att äta upp oss wink.gif Du och jag sitter faktiskt rätt tryggt och får leva våra liv och må ganska bra. Men det finns andra som tvingas leva i helvetet och det hade de inte behövt göra om folk verkligen verkligen brydde sig...

Men det har helt klart blivit en "religion" för dig att leva och tänka som du gör. Eftersom du blir frustrerad så tar du likt en predikant till alla verbala medel för att "omvända" andra.

Du får kalla det för vad du vill. Om det är religion att reagera mot att andra lider och dödas i onödan och försöka göra det man kan för att försöka hjälpa dem so be it. Tycker du att det är religion att folk engagerar sig mot t ex rasism och sexism och att de pratar med andra om hur det ligger till och vad man faktiskt kan göra åt saken?

Du vill, medvetet eller ej låter jag vara osagt, ge mig och andra dåligt samvete för att vi äter kött bl.a.

Men det handlar ju som sagt inte om mig eller dig eller mitt eller ditt samvete. I mitt förra inlägg skrev jag öppet och ärligt och utan att anklaga nån om min syn på det hela och mina övertygelser och hur jag kom fram till det. Om du får dåligt samvete pga det jag skrivit kanske du ska fundera på varför men kom inte och anklaga mig för det.

Vad ger dig rätten att ta ut din frustration på oss

Min frustration får jag leva med och tar inte ut den över nån annan. Åter igen, detta handlar inte om mig! Tror du att jag tycker det är roligt eller njuter av att sitta här och skriva om lidande och död i oändliga trådar och ta emot anklagelser och skit? Då ska jag tala om för dig att det tär på krafterna och hade det varit för min egen skull hade jag mycket hellre gjort annat.

och ifrågasätta vad vi äter

Jag ifrågasätter att oskyldiga levande och kännande varelser ska lida och dö för nånting så trivialt som någon annans lust att uppleva en viss smak.

och hur vi tänker och försöka påverka genom hot om jordens undergång om vi inte börjar tänka som du.

Det är faktiskt en annan fråga, men visst om dina eller någon annans preferenser och vanor kan hota min och så många andras existens så har jag all rätt i världen att ta upp det och göra så gott jag kan för att informera dig och alla andra om det. Hotet mot livet på Jorden som vi känner det är ju ingenting jag själv kommit på, så don't shoot the messenger.

Är det inte fanatiskt att inte respektera andras rätt att själva få välja.

Men ärligt talat på vilket sätt får du inte välja? Det är just det du får, men för att kunna välja måste man också veta vad det är man väljer. Men det finns faktiskt de som verkligen inte kan välja - djuren. Det är ju dem det handlar om.

Så du tycker att det är bäst att bara sitta tyst och skita i allt och alla andra än mig själv? Jaja även slaverimotståndarna, suffragetterna och många andra som har engagerat sig i olika, för sin tid, kontrorversiella frågar har blivit bemötta på samma sätt så jag ska inte vara förvånad.
*Stintan*
CITAT (silos @ 17-09-2011, 14:24) *
DU Stintan,nu är du ute och cykla så att det visslar om dig!Är det någon här som är fanatisk och håller dig stenhårt på din "religion".
Batski försöker absolut INTE omvända oss här på småprat,lika lite som jag ville det med mina trådar om tro!!!Utan det handlar om att man skriver och talar om sådant man brinner för!
Vad brinner du Stintan för,kan det vara att du brinner för att "predika" för oss här på småprat om hur fel andra tycker och tänker!?Det är verkligen tragiskt,tycker jag!
Och nu väntar jag med spänning på ditt svar!Jag kan dock gissa hur den blir,eller så svarar du inte alls,vilket vore det bästa för oss alla!!!

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Var har jag sagt att andra tycker och tänker fel? Nu är du allt ute i ogjort väder Silos. Jag respekterar fullt ut att du har den tro du har och att batski tycker och tänker som han gör men jag reagarar mot att ni försöker få andra att tycka som ni genom hot om domedag och att försöka ge oss dåligt samvete för något vi inte ska behöva ha dåligt samvete för. Det är väl självklart att batski vill ha över så många han bara kan till sin sida annars skulle han väl inte lägga in så mycket länkar och starta så många trådar.
silos
CITAT (*Stintan* @ 17-09-2011, 14:52) *
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Var har jag sagt att andra tycker och tänker fel? Nu är du allt ute i ogjort väder Silos. Jag respekterar fullt ut att du har den tro du har och att batski tycker och tänker som han gör men jag reagarar mot att ni försöker få andra att tycka som ni genom hot om domedag och att försöka ge oss dåligt samvete för något vi inte ska behöva ha dåligt samvete för. Det är väl självklart att batski vill ha över så många han bara kan till sin sida annars skulle han väl inte lägga in så mycket länkar och starta så många trådar.

Jag har läst vad du skrev.
Ja ja,det är ju fullständig meningslöst att diskutera med dig;eftersom du inte tycks förstå vad man har skrivit!
Att du respektera min tro,det kan jag tro på,men inte det att du påstår att jag skulle vilja att du tycker som jag eller genom att skriva om"domedagen" ge dig dåligt samvete,det skaffar du alldeles på egen hand,INGEN kan tvinga dig till det!!!
VAD är du för en människa om du så så lätt bli tvingad till sådant som du inte tycker om?!?
Du har faktiskt en alldeles fri vilja,precis som alla andra har här!
batski
CITAT (silos @ 17-09-2011, 15:02) *
Du har faktiskt en alldeles fri vilja,precis som alla andra har här!

Precis! Och att tillhandahålla information och argumentera utifrån sina övertygelser och till andras försvar är inte samma sak som att tvinga någon till nånting.
*Stintan*
CITAT (batski @ 17-09-2011, 14:37) *
Fast det handlar ju inte om mig och hur nöjd jag är. Det handlar om andra verkliga, livslevande och lika kännande varelser som du och jag. Jag förstår inte hur du kan vrida allting jag säger till att det handlar om dig och mig? Det är faktiskt ingen som hotar att döda vare sig dig eller mig för att äta upp oss wink.gif Du och jag sitter faktiskt rätt tryggt och får leva våra liv och må ganska bra. Men det finns andra som tvingas leva i helvetet och det hade de inte behövt göra om folk verkligen verkligen brydde sig...

Du får kalla det för vad du vill. Om det är religion att reagera mot att andra lider och dödas i onödan och försöka göra det man kan för att försöka hjälpa dem so be it. Tycker du att det är religion att folk engagerar sig mot t ex rasism och sexism och att de pratar med andra om hur det ligger till och vad man faktiskt kan göra åt saken?

Men det handlar ju som sagt inte om mig eller dig eller mitt eller ditt samvete. I mitt förra inlägg skrev jag öppet och ärligt och utan att anklaga nån om min syn på det hela och mina övertygelser och hur jag kom fram till det. Om du får dåligt samvete pga det jag skrivit kanske du ska fundera på varför men kom inte och anklaga mig för det.

Min frustration får jag leva med och tar inte ut den över nån annan. Åter igen, detta handlar inte om mig! Tror du att jag tycker det är roligt eller njuter av att sitta här och skriva om lidande och död i oändliga trådar och ta emot anklagelser och skit? Då ska jag tala om för dig att det tär på krafterna och hade det varit för min egen skull hade jag mycket hellre gjort annat.

Jag ifrågasätter att oskyldiga levande och kännande varelser ska lida och dö för nånting så trivialt som någon annans lust att uppleva en viss smak.

Det är faktiskt en annan fråga, men visst om dina eller någon annans preferenser och vanor kan hota min och så många andras existens så har jag all rätt i världen att ta upp det och göra så gott jag kan för att informera dig och alla andra om det. Hotet mot livet på Jorden som vi känner det är ju ingenting jag själv kommit på, så don't shoot the messenger.

Men ärligt talat på vilket sätt får du inte välja? Det är just det du får, men för att kunna välja måste man också veta vad det är man väljer. Men det finns faktiskt de som verkligen inte kan välja - djuren. Det är ju dem det handlar om.

Så du tycker att det är bäst att bara sitta tyst och skita i allt och alla andra än mig själv? Jaja även slaverimotståndarna, suffragetterna och många andra som har engagerat sig i olika, för sin tid, kontrorversiella frågar har blivit bemötta på samma sätt så jag ska inte vara förvånad.

Precis det handlar inte om dig och mig men det är ju människors agerande du kritiserar. Kom inte och påstå att du inte kritiserar dom som inte tänker som du. Nästan vad som helst kan bli "religion" det beror som jag ser det helt på hur det framförs som jag sagt förut. Information är något annat... det borde du veta.

Jag tycker också att du ska bära din frustration själv men det gör du inte i och med att du talar om att du blir frustrerad p.g.a. att andra inte ser det du ser. Jag vill inte vara orsak till att du blir frustrerad/mår dåligt. Det är precis samma sak som när Silos säger att hon blir ledsen för att jag inte tror på gud. Lägg så till lite domedagsprofetior. Jag vill ju inte att ni ska må dåligt för att jag inte tänker precis som ni. Men det är urgammal beprövad teknik för att få över församlingen på sin sida.

Var har jag sagt att det är bäst att bara sitta tyst och skita i allt och alla? Det är väl jättebra att det finns engagerade människor. Varför läser du in sånt jag inte sagt med ett ord?
*Stintan*
CITAT (batski @ 17-09-2011, 15:10) *
Precis! Och att tillhandahålla information och argumentera utifrån sina övertygelser och till andras försvar är inte samma sak som att tvinga någon till nånting.

Visst jag har min fria vilja som tur är men jag har också rätt att opponera mig mot era fanatiska frälsningsmetoder. Vem har pratat om att tvinga någon till något?
silos
CITAT (*Stintan* @ 17-09-2011, 15:41) *
Precis det handlar inte om dig och mig men det är ju människors agerande du kritiserar. Kom inte och påstå att du inte kritiserar dom som inte tänker som du. Nästan vad som helst kan bli "religion" det beror som jag ser det helt på hur det framförs som jag sagt förut. Information är något annat... det borde du veta.

Jag tycker också att du ska bära din frustration själv men det gör du inte i och med att du talar om att du blir frustrerad p.g.a. att andra inte ser det du ser. Jag vill inte vara orsak till att du blir frustrerad/mår dåligt. Det är precis samma sak som när Silos säger att hon blir ledsen för att jag inte tror på gud. Lägg så till lite domedagsprofetior. Jag vill ju inte att ni ska må dåligt för att jag inte tänker precis som ni. Men det är urgammal beprövad teknik för att få över församlingen på sin sida.

Var har jag sagt att det är bäst att bara sitta tyst och skita i allt och alla? Det är väl jättebra att det finns engagerade människor. Varför läser du in sånt jag inte sagt med ett ord?

Suck sleeping.gif

CITAT (*Stintan* @ 17-09-2011, 15:47) *
Visst jag har min fria vilja som tur är men jag har också rätt att opponera mig mot era fanatiska frälsningsmetoder. Vem har pratat om att tvinga någon till något?

Vi är två olika människor!
[attachment=64822:e.png]
*Stintan*
CITAT (silos @ 17-09-2011, 15:52) *
Suck sleeping.gif

Vi är två olika människor!
[attachment=64822:e.png]

Ja det är väl en jäkla tur att vi inte är samma människa! Hur var det nu med din syn på andra människor?
silos
CITAT (*Stintan* @ 17-09-2011, 15:57) *
Ja det är väl en jäkla tur att vi inte är samma människa! Hur var det nu med din syn på andra människor?

Hur menar du?

Jag måste lägga till att jag är besviken på mänskligheten och håller mig heller till djuren och mina barn och barnbarn och några till....
http://www.youtube.com/watch?v=ZQWmomGI_9M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon