|
malarmaster
28-09-2011, 20:18
socialmoderaterna?
Huggorm
28-09-2011, 20:22
CITAT (gnon49 @ 28-09-2011, 21:16)  Rot o Rut vill inte socialdemokratin heller ta bort vad jag förstod. Skuggbudgeten som dom lägger innehåller inte några större förändringar mot idag. Vi slår ihop alla partier till ett enda och blir en stor lycklig familj vetja.  Det fungerar bara om moderaterna får bestämma. För vi ser ju nu hur de genomför en massa reformer som socialdemokraterna först skriker rätt ut över, men sedan accepterar och tar till sig. Det tar ju ett par år, men det är ju avancerade grejer så man får väll ha överseende med att det tar tid att begripa för den som fortfarande mentalt är kvar i sextiotalets industrisamhälle.
Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende.
herkules
28-09-2011, 22:51
jaha så du tror inte att man röstar socialdemokratiskt för att man vill ge människor rätt till sjukersättning och ekonomiskt bistånd - utan man är "beroende" själv?
*Stintan*
29-09-2011, 05:13
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. En ovanligt korkad analys må jag säga.
VitaFingrar
29-09-2011, 13:47
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. Ah, för bidragen är ju den ENDA politiska fråga som har någon betydlese för vilket parti man röstar på. INGEN annan fråga har någon betydelse.  Lite mer seriöst, tycker du inte att du är lite väl stereotypisk nu?
Aqvakul
29-09-2011, 14:17
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. Jag har röstat på dem i många val, även om det blev mp senast. Jag har haft tur och sluppit att vara "bidragstagare". Rent privatekonomiskt hade moderaterna varit det bästa valet. Men jag tror inte på deras idé om hur ett samhälle ska fungera. Jag anser att jämlikhet, trygghet och solidaritet är grundstenar i ett gott och hållbart Sverige. Jag röstar faktiskt på ideologi, inte på egna fördelar. Jag följer samhällsdebatten noga och röstar definitivt inte "av gammal vana"... Det är märkligt hur många moderater som slänger sig med simpla föraktfulla klyschor...
Red Top
29-09-2011, 14:56
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2011, 15:17)  Jag har röstat på dem i många val, även om det blev mp senast. Jag har haft tur och sluppit att vara "bidragstagare". Rent privatekonomiskt hade moderaterna varit det bästa valet. Men jag tror inte på deras idé om hur ett samhälle ska fungera. Jag anser att jämlikhet, trygghet och solidaritet är grundstenar i ett gott och hållbart Sverige. Jag röstar faktiskt på ideologi, inte på egna fördelar. Jag följer samhällsdebatten noga och röstar definitivt inte "av gammal vana"... Det är märkligt hur många moderater som slänger sig med simpla föraktfulla klyschor... Instämmer i att ideologin är det viktigaste, inte den egna plånboken.
herkules
29-09-2011, 15:01
fast så är det ju inte, klart plånboken styr när det röstas, annars skulle vi inte ha en borgarregering :/
andersen
29-09-2011, 15:05
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. Vet du om att den här borgliga regeringen betalar ut mycket mera i bidrag än vad andra regeringar har gjort och det beror på att Utbetalningarna av ekonomiskt bistånd ökar sk socialbidrag och det är inget positivt med det, sedan skall man hålla isär vad som är bidrag och vad som är försäkring, det är två olika saker.
Red Top
29-09-2011, 15:14
CITAT (herkules @ 29-09-2011, 16:01)  fast så är det ju inte, klart plånboken styr när det röstas, annars skulle vi inte ha en borgarregering :/ Nu pratade jag om hur jag röstar.
Huggorm
29-09-2011, 15:34
CITAT (herkules @ 29-09-2011, 16:01)  fast så är det ju inte, klart plånboken styr när det röstas, annars skulle vi inte ha en borgarregering :/ Och det är enbart nu när borgarna styr som folk röstar med plånboken, för tidigare när sossarna styrde så röstade folk ideologiskt?
Aqvakul
29-09-2011, 15:37
CITAT (herkules @ 29-09-2011, 16:01)  fast så är det ju inte, klart plånboken styr när det röstas, annars skulle vi inte ha en borgarregering :/ faktiskt inte i mitt fall... någon annan kan jag inte tala för!
Chamomille
29-09-2011, 16:50
CITAT (herkules @ 29-09-2011, 16:01)  fast så är det ju inte, klart plånboken styr när det röstas, annars skulle vi inte ha en borgarregering :/ Jaha minsann.
malarmaster
29-09-2011, 16:53
plånboksfrågor har alltid varit viktiga,tror faktiskt inte att så många röstar ideologiskt.så insatta i politik är inte folk i allmänhet.räcker att lyssna på intervjuer utanför vallokaler på valdagen så inser man att politiken inte är det viktigaste. jobb o pengar överväger. ulf
Tror att plånbok o ideologi går sida vid sida till en viss brytpunkt. Sedan får ideologin stryka på foten. Vi vill ju inte ha det sämre och mindre pengar i plånboken. Dom som lever på små marginaler är knappast mottagliga för ideologiska politikers brandtal. Särskilt inte när dom ser hur politiker i alla läger lever mer än gott på riksdagens generösa förmåner. Så visst röstar flertalet för mer i plånboken, åtminstone när en viss gräns för trygghet o välfärd har uppnåtts.
herkules
29-09-2011, 19:49
jag tror inte alls att det är människor med små marginaler som sviker sin ideologi. mycket vill ha mer, svårare än så är det inte.
Huggorm
29-09-2011, 20:06
Om vi skall återgå till trådens ämne så har rödtotten sparkat ut Maud Olofsson och i stället anlitat Mauds gamla ärkerival Lena Ek. Sin egen kontrahent Anna-Karin Hatt har rödtotten satt på ministerpost, och slutligen har hon sparkat ut varg-Andreas Carlgren. Intressanta förändringar.
CITAT (Huggorm @ 29-09-2011, 21:06)  Om vi skall återgå till trådens ämne så har rödtotten sparkat ut Maud Olofsson och i stället anlitat Mauds gamla ärkerival Lena Ek. Sin egen kontrahent Anna-Karin Hatt har rödtotten satt på ministerpost, och slutligen har hon sparkat ut varg-Andreas Carlgren. Intressanta förändringar. Kanske ett smart val. Varför skall man gör sig ovän med gamla rivaler om dom är en tillgång i partiet. Jag väntar med spänning på första duellen mellan Lööf o Juholt. Först då kan man bedöma hennes styrka o svagheter, liksom Juholts. Lyckas hon få centern på fötter så är ju valet 2014 i stort sett vunnet för alliansen.
Gossen Ruda
29-09-2011, 21:23
CITAT (gnon49 @ 29-09-2011, 21:26)  Kanske ett smart val. Varför skall man gör sig ovän med gamla rivaler om dom är en tillgång i partiet. Jag väntar med spänning på första duellen mellan Lööf o Juholt. Först då kan man bedöma hennes styrka o svagheter, liksom Juholts. Lyckas hon få centern på fötter så är ju valet 2014 i stort sett vunnet för alliansen. Juholt - Lööf är nog ett ganska omaka och svårtänkt debattpar så du får nog vänta.
*Stintan*
29-09-2011, 21:58
CITAT (Huggorm @ 29-09-2011, 21:06)  Om vi skall återgå till trådens ämne så har rödtotten sparkat ut Maud Olofsson och i stället anlitat Mauds gamla ärkerival Lena Ek. Sin egen kontrahent Anna-Karin Hatt har rödtotten satt på ministerpost, och slutligen har hon sparkat ut varg-Andreas Carlgren. Intressanta förändringar. Vadå sparkat ut och ersatt? Det hade väl varit mycket märkligt om Maud Olofsson suttit kvar efter partiledarbytet. Det var väl knappast hennes egen vilja heller. Skulle en ny partiledare inte själv få välja vilka hon vill ha omkring sig? A-K Hatt hade ju redan innan en ministerpost. Lena Ek har dessutom mer eller mindre fungerat som mentor till Annie Lööf så det valet är inte alls konstigt och det är väl Annie Lööf själv som ersatt Maud Olofsson inte Lena Ek. Du kan väl åtminston försöka hålla dig till fakta.
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2011, 06:13)  En ovanligt korkad analys må jag säga.  Tja, kanhända det. Fast ändå, det var ju endast 22 % av dem som arbetar som röstade på sossarna i senaste valet och det får väl dem att framstå som ett "bidragsparti" Gita
CITAT (Red Top @ 29-09-2011, 15:56)  Instämmer i att ideologin är det viktigaste, inte den egna plånboken. Vet du vad, jag tror att ideologin är precis lika viktig eller lika lite viktig för dem som röstar på moderaterna som för alla andra. Den stora skillnaden är nog synen på vad som är hönan och vad som är ägget, dvs vägen till en bra välfärd samt klarsynen att allt ju faktiskt måste betalas av någon. Gita
CITAT (herkules @ 29-09-2011, 16:01)  fast så är det ju inte, klart plånboken styr när det röstas, annars skulle vi inte ha en borgarregering :/ Oj vilken klarsynt analys! Enligt dig är alltså alla borgerliga väljare onda egoister medan sossar och vänsterpartister är goda och osjälviska. Bullshit! Gita
Aqvakul
30-09-2011, 06:56
CITAT (Huggorm @ 29-09-2011, 21:06)  Om vi skall återgå till trådens ämne så har rödtotten sparkat ut Maud Olofsson och i stället anlitat Mauds gamla ärkerival Lena Ek. Sin egen kontrahent Anna-Karin Hatt har rödtotten satt på ministerpost, och slutligen har hon sparkat ut varg-Andreas Carlgren. Intressanta förändringar. Inget oväntat... Kommer inte att sakna vare sig Olofsson eller Carlgren...
*Stintan*
30-09-2011, 07:26
CITAT (Gita @ 30-09-2011, 06:03)  Tja, kanhända det. Fast ändå, det var ju endast 22 % av dem som arbetar som röstade på sossarna i senaste valet och det får väl dem att framstå som ett "bidragsparti" Gita Som om alliansen avskaffat bidragen.  Det har ju aldrig betalats ut så mycket bidrag som nu så sitt inte där och slå dig för bröstet.
CITAT (*Stintan* @ 30-09-2011, 08:26)  Som om alliansen avskaffat bidragen.  Det har ju aldrig betalats ut så mycket bidrag som nu så sitt inte där och slå dig för bröstet. Detta tillhör inte hit,men jag måste säga-skriva att du Stintan är mycket kunnig i allt,vare sig det är politik,religion,djurens väl mm och det är verkligen beundransvärt! Du kan ju själv bli politiker till.ex.
Red Top
30-09-2011, 07:47
CITAT (Gita @ 30-09-2011, 06:10)  Vet du vad, jag tror att ideologin är precis lika viktig eller lika lite viktig för dem som röstar på moderaterna som för alla andra. Den stora skillnaden är nog synen på vad som är hönan och vad som är ägget, dvs vägen till en bra välfärd samt klarsynen att allt ju faktiskt måste betalas av någon. Gita Just för att all välfärd måste betalas av någon valde jag att ge min röst till de grönröda och inte till moderaterna med bihang. Är inte intresserad av mer pengar i den egna plånboken, har så jag klarar mig, utan delar gärna med mig till de som bättre behöver pengarna. Inte som bidrag utan som sjukvårdsförsäkring, arbetslöshetsförsäkring etc. Att lägga sin röst på M med bihang innebär bara att pengarna för alla som nekas både sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring, numera belastar kommunernas budget i form av försörjningsstöd. Detta i sin tur försämrar skola och äldrevård, eftersom kommunens pengakista inte värper guldägg. På tal om hönor och ägg.
herkules
30-09-2011, 07:50
CITAT (Gita @ 30-09-2011, 06:16)  Oj vilken klarsynt analys! Enligt dig är alltså alla borgerliga väljare onda egoister medan sossar och vänsterpartister är goda och osjälviska. Bullshit! Gita japp, precis så är det! människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har. det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket. no bull.
CITAT (herkules @ 30-09-2011, 08:50)  japp, precis så är det! människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har. det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket. no bull. Detta stämmer bra!!!
Huggorm
30-09-2011, 14:34
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2011, 22:58)  Vadå sparkat ut och ersatt? Det hade väl varit mycket märkligt om Maud Olofsson suttit kvar efter partiledarbytet. Det var väl knappast hennes egen vilja heller. Skulle en ny partiledare inte själv få välja vilka hon vill ha omkring sig? A-K Hatt hade ju redan innan en ministerpost. Lena Ek har dessutom mer eller mindre fungerat som mentor till Annie Lööf så det valet är inte alls konstigt och det är väl Annie Lööf själv som ersatt Maud Olofsson inte Lena Ek. Du kan väl åtminston försöka hålla dig till fakta. Vad är inte fakta? CITAT (herkules @ 30-09-2011, 08:50)  japp, precis så är det! människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har. det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket. no bull. Floskler skulle jag vilja påstå. De som har det knapert har visserligen stor empati - för sig själv! Vilket man generellt kan säga om alla människor, fattig som rik. Alla är lika goda kålsupare.
*Stintan*
30-09-2011, 14:49
CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 15:34)  Vad är inte fakta? Hon har inte sparkat ut någon! Hon har bytt ut A Carlgren mot Lena Ek. Maud Olofsson har ju själv valt att avgå och kan såklart inte sitta kvar i regeringen. A-K Hatt satt ju redan i regeringen så hon är inte ny. Det du skrev är bara löjligt! Men du ville väl bara provocera som vanligt  CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 15:34)  Floskler skulle jag vilja påstå. De som har det knapert har visserligen stor empati - för sig själv! Vilket man generellt kan säga om alla människor, fattig som rik. Alla är lika goda kålsupare. Du har verkligen en urusel människokännedom och det är inte första gången du visar det.
Huggorm
30-09-2011, 15:00
CITAT (*Stintan* @ 30-09-2011, 15:49)  Hon har inte sparkat ut någon! Hon har bytt ut A Carlgren mot Lena Ek. Maud Olofsson har ju själv valt att avgå och kan såklart inte sitta kvar i regeringen. A-K Hatt satt ju redan i regeringen så hon är inte ny. Det du skrev är bara löjligt! Men du ville väl bara provocera som vanligt  Du har verkligen en urusel människokännedom och det är inte första gången du visar det. Att sparka ut en person är väll samma sak som att byta ut densamme mot dennes vilja? Maud är heller inte speciellt frivillig, hon tvingas ju avgå. Och Anna-Karin Hatt slutligen har fått en ny befattning, Annie Lööf har gett henne posten som It- och energiminister. Jag har mycket svårt att se vad som var löjligt i mitt inlägg, men däremot är din protest löjlig. Och angående människokännedom är det kanske du som är för naiv? Eller tillhör du rent av själv "de sämre bemedlade", och det är därför att du anser de ha större empatiförmåga?
*Stintan*
30-09-2011, 15:22
Maud satt i regeringen därför att hon var partiledare och den posten har hon själv valt att avgå ifrån. Hatt har fått en portfölj till inget annat och det därför att A Lööf också ska få tid till att vara också just partiledare vilket Olofsson inte hade. Ibland är du bara FÖR spydig!
Huggorm
30-09-2011, 15:32
CITAT (*Stintan* @ 30-09-2011, 16:22)  Maud satt i regeringen därför att hon var partiledare och den posten har hon själv valt att avgå ifrån. Hatt har fått en portfölj till inget annat och det därför att A Lööf också ska få tid till att vara också just partiledare vilket Olofsson inte hade. Ibland är du bara FÖR spydig! Vadå jag spydig, det är ju du som letar fel som inte finns? Maud var inte frivillig, hon drevs bort. Att hon sedan fick lov att säga upp sig själv i stället för att bli uppsagd har inte med saken att göra, hon var inte frivillig. Det är som att ge någon en pistol och låta denne välja mellan att skjuta sig eller bli skjuten, även om man väljer att göra det själv så är det inget frivilligt självmord. Och angående Anna-Karin Hatt så är det ganska anmärkningsvärt att hon fick behålla sin ministerpost, och att den dessutom utökades. Hon var ju Annie Lööfs främsta konkurrent om partiledarposten, och vid andra tillfällen har sådana flyttats så långt från makten som möjligt. Jämför exempelvis maktkampen mellan Maud Olofsson och Lena Ek, där den senare förlorade och skickades ner till Bryssel som EU-parlamentariker. Jag förstår inte vad som är så kontroversiellt i detta att du är tvungen att skriva ett långt inlägg om det och avsluta med att det inte är fakta?
*Stintan*
30-09-2011, 16:25
Det är nog bara du som tycker att det är anmärkningsvärt.
Huggorm
30-09-2011, 16:29
CITAT (*Stintan* @ 30-09-2011, 17:25)  Det är nog bara du som tycker att det är anmärkningsvärt. Du är alltså i tråden om "Rödtotten" Annie Lööf nu, här handlar det om hennes göranden och låtanden.
*Stintan*
30-09-2011, 16:32
Japp och jag tycker inget hon gjort är anmärkningsvärt.
malarmaster
30-09-2011, 16:39
både andreas carlgren o maud olofsson blev "utsparkade". i mauds fall i o med att hon inte fick vara kvar som partiledare(saknade stöd) och följaktligen inte heller kan vara kvar i regeringen. andreas visste att om annie lööf blir partiledare skulle han få gå.de två går inte ihop, och ärligt,som miljöminister har han väl inte lämnat något större avtryck,mycket snack o lite verkstad. håller med huggis,blir man tvingad att avgå är man väl på svenska sparkad? nästa man att gå är KD-ledaren. vem vill hålla i yxan? ohly är också utan stöd och efterträdaren är nästan utsedd.men ohly vill sitta kvar. kan man kalla honom sparkad? Ulf
Chamomille
30-09-2011, 16:48
CITAT (herkules @ 30-09-2011, 08:50)  japp, precis så är det! människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har. det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket. no bull. Jaså du säger det. Har du mindre marginaler? Är du empatisk?
*Stintan*
30-09-2011, 16:56
Det ingår väl i sakens natur att man får avgå som partiledare när man inte längre har stöd i partiet. Att kalla det för att "sparka" tycker inte jag är rätt.
Huggorm
30-09-2011, 17:15
CITAT (malarmaster @ 30-09-2011, 17:39)  både andreas carlgren o maud olofsson blev "utsparkade". i mauds fall i o med att hon inte fick vara kvar som partiledare(saknade stöd) och följaktligen inte heller kan vara kvar i regeringen. andreas visste att om annie lööf blir partiledare skulle han få gå.de två går inte ihop, och ärligt,som miljöminister har han väl inte lämnat något större avtryck,mycket snack o lite verkstad. håller med huggis,blir man tvingad att avgå är man väl på svenska sparkad? nästa man att gå är KD-ledaren. vem vill hålla i yxan? ohly är också utan stöd och efterträdaren är nästan utsedd.men ohly vill sitta kvar. kan man kalla honom sparkad? Ulf Och sedan är bara Reinfeldt kvar av det gamla partiledargänget. Det har hänt väldigt mycket på den fronten det sista åren.
Aqvakul
30-09-2011, 17:49
CITAT (herkules @ 30-09-2011, 08:50)  japp, precis så är det! människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har. det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket. no bull. Det är nog ingen generalisering som håller precis... Det handlar nog mer om personliga egenskaper och mindre om ekonomisk förmåga..
CITAT (herkules @ 30-09-2011, 08:50)  japp, precis så är det! människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har. det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket. no bull. Ännu ett oerhört klarsynt inlägg! När man läser sådant som du ger uttryck för ovan så tycker man faktiskt att det skulle vara en god idé att beskatta självgodhet och dumdryghet. Gita
Aqvakul
30-09-2011, 18:23
CITAT (Gita @ 30-09-2011, 19:21)  Ännu ett oerhört klarsynt inlägg! När man läser sådant som du ger uttryck för ovan så tycker man faktiskt att det skulle vara en god idé att beskatta självgodhet och dumdryghet. Gita Då hade det kommit in mycket skatt, från diverse håll..
Jag har lyssnat lite på Lööv idag och måste säga att jag är lite imponerad. Intelligent, påläst, verbal samt också med förmåga att lyssna. Jag tror att hon kan komma att hämta många röster bland förnyarfalangen inom socialdemokratin och därmed stärka både alliansen och centerpartiet. Detta förutsatt förstås att man inte byter ut Juholt mot någon något mer fräsch i tankesättet i god tid före valet. Gita
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2011, 19:23)  Då hade det kommit in mycket skatt, från diverse håll..  Javisst, kanske t.o.m.du blivit tvungen att betala en liten slant i så fall. Gita
*Stintan*
30-09-2011, 18:45
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2011, 19:23)  Då hade det kommit in mycket skatt, från diverse håll.. 
*Stintan*
30-09-2011, 18:55
CITAT (Gita @ 30-09-2011, 19:28)  Jag har lyssnat lite på Lööv idag och måste säga att jag är lite imponerad. Intelligent, påläst, verbal samt också med förmåga att lyssna. Jag tror att hon kan komma att hämta många röster bland förnyarfalangen inom socialdemokratin och därmed stärka både alliansen och centerpartiet. Detta förutsatt förstås att man inte byter ut Juholt mot någon något mer fräsch i tankesättet i god tid före valet. Gita Kan tro att det vore en önskedröm för dig nu när moderaterna backat 5 % men det är nog knappast sossar som plötsligt går över till borgarblocket.
malarmaster
30-09-2011, 19:19
opinionsmätningar mellan valåren är relativt ointressanta,dessutom är de inte särskilt tillförlitliga oftast pga för lite statistiskt underlag(1000-1500 tillfrågade).regeringen är ju vald o sitter där oavsett mätningar. vilket block som leder är betydelselöst,sahlinskan ledde stort enl. mätningar före sista valet o vänstersidan var övertygade om en seger men det ändrade sig snabbt o blev en intressant valspurt. mer intressant är huruvida de nya partiledarna kommer att kunna föra ut sin politik och locka väljare. givetvis kommer vi att se ändringar inom blocken men även mellan. min personliga övertygelse är att moderaterna kommer att tvingas tona ner sin politik o låta småpartierna höras mer,om inte bryts nog alliansen upp. vänstersidan har samma problem med nya ledare som inte drar åt samma håll,nu senast miljöpartiet som kan tänkas stöda regeringen i vissa frågor,givetvis vill de ha något i gengäld,kommer att bli intressant vad regeringen kan släppa på. men för att återgå till tråden. jag håller med gita,annie kommer att bli en frisk fläkt o dra nya röster till centern. som jag sagt innan,en smart tjej,hoppas bara att hon inte stupar på sin relativa oerfarenhet inom den högre politiken,ett ministerjobb är inte lite att ta på sig. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|