Sidor: 1, 2, 3, 4
Preussen
Hej. De flesta av mina vitlökar har börjat sätta topplök/ormlök. Vi närmar oss, oavsett om vi vill det eller ej, midsommar och då brukar ormarna komma. Med andra ord, det är fullt normalt. Får knipa av dem i det närmaste förutom på en av var för utsäde. Givetvis har jag skrivit lite om det på bloggen.
Fågelvägen
Våra vitlökar mår fint, alla 90. Men de har fått svampbesök. Två toppmurklor uppenbarade sig vid kanten av en av pallkragarna. Jag tror de har kommit med barkmull, ett tunt lager som jag strödde överst i pallkragarna i höstas.
Preussen
CITAT (Fågelvägen @ 08-06-2012, 22:16) *
Våra vitlökar mår fint, alla 90. Men de har fått svampbesök. Två toppmurklor uppenbarade sig vid kanten av en av pallkragarna. Jag tror de har kommit med barkmull, ett tunt lager som jag strödde överst i pallkragarna i höstas.

Skönt att höra. Dina svampar ska nog inte påverka vitlökarna i större omfattning.
Preussen
Nu har jag skördat topplöken/ormlöken på min vitlök, upptäckte även svampangrepp. Hur går det för er andra? Halslök/pseudolök?
Bilder på mina finns givetvis på bloggen.
Helen966
Hej
Är nybörjare på det här med att odla den underbara vitlöken.
Satte några i höstas. Dom kom upp fint.
Nu har blasten har börjat att vissna. Är det förtidigt ? confused.gif
Helen
masa
CITAT (Helen966 @ 24-06-2012, 18:56) *
Hej
Helen

Låter lite tidigt, beror dock på hur många blad som har vissnat. Om alla har gulnat är det med största sannolikhet frågan om ett svampangrepp. Det skall finnas 3-4 gröna blad kvar på plantan när man skördar. Hos mig i zon 3 är de allra tidigaste sorterna skördefärdiga 10-15 juli, medan huvudskörden börjar kring 25 juli.
Piccante
Intressant att följa er erfarna vitlöksodlare. Jag köpte den enda sorten jag hittade dvs Casablanca från Nelsons. Just nu ser den inte mycket ut för världen... Har sett på nätet att många har gett den sorten ganska dåligt omdöme efter odling.
officinalis
Jag satte aldrig i höstas, men hade glömt några i jorden som jag nu skördar som "färsk vitlök".
Vilken leverantör tycker ni är smidigast/billigast att köpa ifrån? Dags att planera inför nästa år snart. Känns ju som höst med det här skräpvädret.
Preussen
CITAT (Helen966 @ 24-06-2012, 18:56) *
Hej
Helen

Har dom nyligen börjat vissna eller har dom varit gula hela våren och försommaren? Kan som sagt vara svamp men om de varit gula en påtagligt lång tid kan det vara väderpåverkan, dvs vind, torka och kyla. Hur är näringstillgång och har ni haft torka? Lägg gärna upp bild eller hänvisa till bild så blir det enklare att bedömma.

CITAT (Markus_H @ 24-06-2012, 19:54) *
Intressant att följa er erfarna vitlöksodlare. Jag köpte den enda sorten jag hittade dvs Casablanca från Nelsons. Just nu ser den inte mycket ut för världen... Har sett på nätet att många har gett den sorten ganska dåligt omdöme efter odling.

Casablanca har diskuterats flitigt på vitlökstrådarna. Summa av all diskussion är att den kan ge någorlunda skörd andra året men är annars inget att rekomendera r/t pris.

CITAT (officinalis @ 24-06-2012, 20:16) *
Jag satte aldrig i höstas, men hade glömt några i jorden som jag nu skördar som "färsk vitlök".
Vilken leverantör tycker ni är smidigast/billigast att köpa ifrån? Dags att planera inför nästa år snart. Känns ju som höst med det här skräpvädret.

Törnvik frö har många god erfarenhet av men du måste vara snabb att beställa. Har själv ej beställt därifrån.
I vitlökstrådarna finns i början information om leverantörer eller hänvisning till information. Kolla där.
duo2010
CITAT (officinalis @ 24-06-2012, 20:16) *

Hej
Åke Truedsson har ju lista på många olika vitlökar se hans tomatsida.
gunilla
officinalis
Har sett det. Men säljer han?
Preussen
CITAT (officinalis @ 26-06-2012, 11:22) *
Har sett det. Men säljer han?

om du är medlem i tomatklubben så finns det utsäde till salu.
Scout
CITAT (Preussen @ 26-06-2012, 18:59) *
om du är medlem i tomatklubben så finns det utsäde till salu.

Jag gick med i tomatklubben förra året just för att köpa vitlök. Men när jag väl fick listan med vitlöksutsäde så stod det "slut" på nästan alla sorter. Så det var ju inte så mycket vits med. Beställde från Törnviks istället, dock är deras minsta beställningsmängd rätt stor. Det var dock stora fina lökar. Men vill man bara prova några enstala lökar men av flera sorter så är de inte så lämpliga. Om man inte går ihop några stycken förstås.
Scout
CITAT (Preussen @ 08-06-2012, 21:32) *
Hej. De flesta av mina vitlökar har börjat sätta topplök/ormlök. Vi närmar oss, oavsett om vi vill det eller ej, midsommar och då brukar ormarna komma. Med andra ord, det är fullt normalt. Får knipa av dem i det närmaste förutom på en av var för utsäde. Givetvis har jag skrivit lite om det på bloggen.

Är det verkligen någon vits att ta bort ormlöken i toppen. Jag har hört delade meningar om det. Vissa säger att ormlöken tar energi från plantan vilket ska ge mindre lökar. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad för storleken på lökarna. Det verkar vara mycket teorier, tro och tyckande. Hur är det egentligen?

Har någon gjort pålitliga försök på lagom många plantor och vägt skörden för att utvärdera hur stor skillnad det gör?
masa
Det blir definitivt större lökar om man kapar "blomstjälken" på hardneck-vitlök. Men effekten är inte speciellt stor, eftersom en toppad planta "lägger av" snabbare än en som man inte har gjort något med. Min erfarenhet är att toppade plantor kan lättare råka ut för svampsjukdomar om vädret är olämpligt när skörden närmar sig.

Sedan finns det en diskussion om hålbarheten hos toppade och icke toppade lökar, och även tidpunkten när operationen skall göras. Kolla Engelands bok "Growing Great Garlic"
Preussen
CITAT (Scout @ 28-06-2012, 09:36) *
Är det verkligen någon vits att ta bort ormlöken i toppen. Jag har hört delade meningar om det. Vissa säger att ormlöken tar energi från plantan vilket ska ge mindre lökar. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad för storleken på lökarna. Det verkar vara mycket teorier, tro och tyckande. Hur är det egentligen?

Har någon gjort pålitliga försök på lagom många plantor och vägt skörden för att utvärdera hur stor skillnad det gör?

Som sagt, det råder delade meningar. För mig är vitsen den att jag får ytterligare skörd av vitlök. Ormlök är ätbart även det. På så sätt är skördeutfallet större.
Till nästa år, ta lika stora klyftor av samma sort som växer under samma betingelser där en får behålla ormen och sedan jämföra skördeutfallet. Hoppas jag kommer ihåg det.
Som masa skriver använder även jag Engelands bok som referens.

CITAT (Scout @ 28-06-2012, 09:24) *
Jag gick med i tomatklubben förra året just för att köpa vitlök. Men när jag väl fick listan med vitlöksutsäde så stod det "slut" på nästan alla sorter. Så det var ju inte så mycket vits med. Beställde från Törnviks istället, dock är deras minsta beställningsmängd rätt stor. Det var dock stora fina lökar. Men vill man bara prova några enstala lökar men av flera sorter så är de inte så lämpliga. Om man inte går ihop några stycken förstås.

Var likadant för mig första året men den som väntar på något gott får bra grejer av ordförande Åke. Det mesta han säljer är av hansegen skörd. Även den har ett slut.
Preussen
Jag tjuvstartade skörden för 2 dagar sen. Chinese White, som jag köpt av masa, togs upp då blasten började ge vika. Eftersom lökarna såg små ut(tunna stjälkar) och jag behöver utrymmet för att ogräsrensa bättre chansade jag med mognaden. Givetvis är de inte tillfredsställande mogna men ändock överraskande kommit långt. På blastens nedvissningsgrad ser de mogna ut men under det översta pappersliknande skalet liknar löken en färsklök. Egentligen spelar det ingen roll för jag ska ej ta utsäde av den och den går ändock i befintligt skick att ha i matlagningen.
Preussen
Chinese white smakar och doftar underbart gott. En av lökarna var dessutom sololök. Bild finns på alternativ.nu då bilden är för stor för odlas album. Besök på min blogg avråds då den kan ha ev malware.
Preussen
CITAT (Preussen @ 06-07-2012, 00:07) *
Chinese white smakar och doftar underbart gott. En av lökarna var dessutom sololök. Bild finns på alternativ.nu då bilden är för stor för odlas album. Besök på min blogg avråds då den kan ha ev malware.

tänker i det snaraste lägga upp en bild på bloggen. nu är den rensad från alla otäckheter.
Preussen
Har idag skördat all vitlök. Estnisk röd är det stora utropstecknet.
Åsa, mälardalen zon 2
Skördade min vitlök för ca 10dagar sedan då var den klar och den blev väldigt stor och fin iår. Skickade efter 2st nya sorter från Törnviks frö förra veckan, de börjar levera i början av september men skadar ju inte vara ute i god tid sorterna kan ju ta slut.
Scout
Har skördat lite vitlök. Skrev fel sortnamn när jag skrev i tråden i maj.

Sorten Casablanca
5st små vitlökar av 8st sådda. Skördade lite sent så att höljet som håller ihop klyftorna hade vittrat bort på hälften. Alla 5 hade bildat halslök i varierande storlek.
Lökdiameter 2,5-3,5cm
Vikt (utan halslökarna) 5st 64g = ~12,8g/st
Vikt utsädeslökar i oktober ~33g/st

Sorten 49FA
2st vitlökar av 8st sådda. Inga klyftor, båda två var runda och fina sololökar, mycket mystiskt. Inga halslökar.
Sololökdiameter 3,5cm
Vikt 2st 36g = ~18g/st

Båda gav alltså en rätt blygsam skörd, för att inte säga helt patetisk. Kul med sololökar, men varför blir det så när jag satte vitlöksklyftor och inte bulbiller?

Leningradskij och Siberian red har skickat upp sina toppstänglar som jag låtit vara kvar. Båda ser gröna, glada och frodiga ut. Vigor har bildat halslökar på ett antal plantor, blasten ser grön och fin ut. Väntar med skörd av dessa, Och hoppas att den blir bättre, sämre lär den ju knappast bli...
Preussen
CITAT (Scout @ 31-07-2012, 19:02) *
Har skördat lite vitlök. Skrev fel sortnamn när jag skrev i tråden i maj.

Sorten Casablanca
5st små vitlökar av 8st sådda. Skördade lite sent så att höljet som håller ihop klyftorna hade vittrat bort på hälften. Alla 5 hade bildat halslök i varierande storlek.
Lökdiameter 2,5-3,5cm
Vikt (utan halslökarna) 5st 64g = ~12,8g/st
Vikt utsädeslökar i oktober ~33g/st

Sorten 49FA
2st vitlökar av 8st sådda. Inga klyftor, båda två var runda och fina sololökar, mycket mystiskt. Inga halslökar.
Sololökdiameter 3,5cm
Vikt 2st 36g = ~18g/st

Båda gav alltså en rätt blygsam skörd, för att inte säga helt patetisk. Kul med sololökar, men varför blir det så när jag satte vitlöksklyftor och inte bulbiller?

Leningradskij och Siberian red har skickat upp sina toppstänglar som jag låtit vara kvar. Båda ser gröna, glada och frodiga ut. Vigor har bildat halslökar på ett antal plantor, blasten ser grön och fin ut. Väntar med skörd av dessa, Och hoppas att den blir bättre, sämre lär den ju knappast bli...

märkligt med sololökar. jag har fått samma resultat av en chinese white och min kära mor fick sololökar efter sabadrome (eget utsäde). instabilitet är mitt heta staltips då jag fick sololökar ett annat år av en nepalesisk sort som jag sådde klyftor av.

Vikten du anger är den innan torkning?
då får vi hoppas på bra skörd av de andra.
ingaröbo
Hallå på er alla duktiga o kunniga vitlöksodlare !

Jag behöver hjälp med när jag ska skörda mina 2 sorter. Jag har Vigor och Cledor. Tog några foton igår och hoppas ni kan hjälpa mig.
Cledor har ormlök och Vigor har halslök. Ormlöken har idag börjat slå ut. Först här kommer Cledor:

[attachment=71753:800_cledor_3.jpg]

[attachment=71754:800_cledor_2.jpg]

Båda sorterna har börjat att lägga sig ner.

Och nu kommer Vigor:

[attachment=71756:800_vigor_1.jpg]

[attachment=71757:800_vigor.jpg]

Tacksam för lite råd angående skördetidpunkt för vår lilla hemmaodling.
Preussen
Fina bilder tummenupp.gif
Vigor kan du skörda meddetsamma och cledor kan du ta upp i helgen. Från att 1/4 har vissnat är vitlök redo att skördas.
ingaröbo
Vigor har jättestora lök medans Cledor har ganska så små. Är det så att båda sorterna har slutat att växa helt? Har även dessa 2 sorter på annat ställe i trädgården men där har de inte blasten börjat vissna så mycket.

Och nu när jag skördar, ska jag fläta med en gång (ska försöka mig på det) eller ska jag vänta med det tills blasten har torkat?

Vi har grillat några lökar under senaste veckorna och då särskilt Vigor och jag har sett att det är ganska mycket "väggar" mellan klyftorna, är detta något som försvinner under lagring/torkning? Det vore ju bra om lökarna blev lite större istället yes.gif

Nu har jag tagit upp 5 lökar av Vigor. På själva löken är det ett tunnt brunt skal som sitter ihop med nedersta bladet, hoppas ni förstår vad jag menar.
Skalet går lätt att peta bort men jag undrar om det kan vara ett tecken på att löken kan vara kvar i jorden lite till?
masa
Av bilderna att döma är det inte någon akut brådska att skörda vitlökarna, speciellt Cledor har mycket grönt kvar. En av Vigor-lökarna ser ut att vara angripen av någon svampsjukdom, så den kan man ta upp. Rent allmänt bör man först skörda lökar som gulnar snabbare än andra av samma sort och äta upp dem ganska snart, det kan bli problem med lagring.

Vigor är en Artchoke-typ och Cledor är av Silverskin-typ och Silverskintyperna brukar bli betydligt mindre än Artichoke-lökarna. Pröva att plantera Cledor på våren, hos mig ger den bättre skörd på det sättet. Detta gäller Silverskin-lökarna generellt.

Varje blad på plantan är ett ytterskal på vitlöken. När bladen vissnar löses motsvarande skal upp så småningom, olika snabbt på olika typer av vitlök. För att få hållbarhet vid lagring bör minst två skal vara hela.

På olika typer av vitlök är ytterskalen "arrangerade" på olika sätt. Alla har de yttersta skalen runt alla klyftor. Vissa skal däremot "omfamnar" bara en del av klyftorna. Dessa skal kommer ej att försvinna, däremot torkar de och blir tunnare, liksom skalen på själva klyftorna.
ingaröbo
Tack för info masa.
Kan du förklara vilken av lökarna som ev har svamp så jg kan kolla närmare, jag har inte misstänkt något men jag är ju nybörjare.
masa
På den andra Vigor-bilden har bladen på plantan längst till vänster (den som fortfarande står upprätt) gulnat på ett sätt som kan indikera ett svampangrepp. Det behöver inte vara allvarligt och det är svårt att avgöra från en bild. Ett bra sätt att avgöra om en vitlök är frisk eller sjuk är att lukta på den. En frisk vitlök luktar nästan ingenting, medan olika svampsjukdomar ger olika slags dofter.

Vitlök samlar på sig sjukdomar ganska fort, t.ex. sägs odlad vitlök vara angripet av i genomsnitt 6 olika virus. Det är viktigt att ha växelbruk och inte odla lökväxter på samma ställe allt för ofta. Det är också bra att samla upp allt lökavfall från odlingsbäddar och destruera det på något sätt (eller frakta det långt bort). Många svampsjukdomar övervintrar på skörderester.

Ett sätt att minimera virusangrepp är att köpa nytt virusfritt utsäde varje år, men redan första året har man antagligen fått flera virusarter på plantorna.
Preussen
Jungfrulig mark/jord är det bästa att odla vitlök i, man minimerar risken för sjukdom då. Å andra sidan är det inte så lätt att avgöra vad som är jungfrulig mark. När jag tog över min odlingslott 2008 sa grannarna att den inte odlats så hårt tidigare. Tyvärr visade det sig att den innehåller olika sorter av svampkulturer som angriper allium. Hållbarheten försämras och löken ser inte så vacker ut när den växer. Sen ökar risken för missväxta lökar eller att satta klyftor ej växer upp. Sen kanske det finns sämre och bättre förutsättningar att odla vitlök på, tex jordmån och klimat. Sen hur man odlar, bevattning och gödning påverkar även det svampkulturer. Viktigt att hålla god växtföljd och tvätta sina redskap.
ingaröbo
CITAT (masa @ 05-08-2012, 00:15) *
På den andra Vigor-bilden har bladen på plantan längst till vänster (den som fortfarande står upprätt) gulnat på ett sätt som kan indikera ett svampangrepp. Det behöver inte vara allvarligt och det är svårt att avgöra från en bild. Ett bra sätt att avgöra om en vitlök är frisk eller sjuk är att lukta på den. En frisk vitlök luktar nästan ingenting, medan olika svampsjukdomar ger olika slags dofter.

Menar du plantan som ser mest vissen ut?
Har nu kollat plantorna lite närmare och alla har dom minst 4 gröna blad kvar i toppen, även den som i bild ser ut att ha vissnat, blasten har lagt sig lite åt sidan o syns därför inte på fotot. Ska försöka hitta foton på lökar med svamp så jag vet vad jag ska vara observant med.

CITAT (Preussen @ 05-08-2012, 21:18) *
Jungfrulig mark/jord är det bästa att odla vitlök i, man minimerar risken för sjukdom då. Å andra sidan är det inte så lätt att avgöra vad som är jungfrulig mark. När jag tog över min odlingslott 2008 sa grannarna att den inte odlats så hårt tidigare. Tyvärr visade det sig att den innehåller olika sorter av svampkulturer som angriper allium. Hållbarheten försämras och löken ser inte så vacker ut när den växer. Sen ökar risken för missväxta lökar eller att satta klyftor ej växer upp. Sen kanske det finns sämre och bättre förutsättningar att odla vitlök på, tex jordmån och klimat. Sen hur man odlar, bevattning och gödning påverkar även det svampkulturer. Viktigt att hålla god växtföljd och tvätta sina redskap.

Dina råd är bra, ska komma ihåg dom. Jag funderar på att byta ut jorden helt där jag ska sätta vitlök, den gamla jorden kan jag använda till annan utfyllnad, låter väl inte så fel att göra så? Alternativt anvnder jag pallkragar o byter jord varje år, fast pallkragar gillas inte alltför mycket av andra i hushållet..
Kajsa

Tog upp min vitlök i veckan, andra sommaren jag odlar, inga större problem med vitlök.
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 05-08-2012, 23:43) *
Menar du plantan som ser mest vissen ut?
Har nu kollat plantorna lite närmare och alla har dom minst 4 gröna blad kvar i toppen, även den som i bild ser ut att ha vissnat, blasten har lagt sig lite åt sidan o syns därför inte på fotot. Ska försöka hitta foton på lökar med svamp så jag vet vad jag ska vara observant med.
Dina råd är bra, ska komma ihåg dom. Jag funderar på att byta ut jorden helt där jag ska sätta vitlök, den gamla jorden kan jag använda till annan utfyllnad, låter väl inte så fel att göra så? Alternativt anvnder jag pallkragar o byter jord varje år, fast pallkragar gillas inte alltför mycket av andra i hushållet..

Har man begränsat utrymme kan den strikta versionen av växtföljd på 7års mellanrum på allium vara svår att hålla. Använder man även samma redskap hit och dit i landet sprids jordbundna svampar snabbt och enkelt. Du har en bra plan, håll dig till den och testa. Med pallkragar kan det vara som så att sjukdom kan sitta kvar i virket.
Sen när det gäller svampsjukdom är det väldigt svårt att undvika om man inte vet att utsädet är garanterat rent, då blir det att köpa nytt varje år om inte jorden döljer hemligheter.
Preussen
CITAT (Kajsa @ 05-08-2012, 23:56) *
Tog upp min vitlök i veckan, andra sommaren jag odlar, inga större problem med vitlök.

Fin bild bravo.gif
Skörden ser bra ut. Vad är det för sort?
ingaröbo
CITAT (Preussen @ 06-08-2012, 10:14) *
Har man begränsat utrymme kan den strikta versionen av växtföljd på 7års mellanrum på allium vara svår att hålla. Använder man även samma redskap hit och dit i landet sprids jordbundna svampar snabbt och enkelt. Du har en bra plan, håll dig till den och testa. Med pallkragar kan det vara som så att sjukdom kan sitta kvar i virket.
Sen när det gäller svampsjukdom är det väldigt svårt att undvika om man inte vet att utsädet är garanterat rent, då blir det att köpa nytt varje år om inte jorden döljer hemligheter.

Är just vitlök så känsligt för svamp? Spadar etc brukar jag inte rengöra förstås men det går att fixa. Vad gäller pallkragar så har jag ett flertal helt nya jag kan använda och jord köper jag varje år.
Nu köpte jag ju utsäde förra året med tanken att spara eget utsäde för höstens sådd så jag ska försöka i alla fall. Jag har flera platser att sätta löken på men att ha en växtfljd på 7 år känns för länge.

Kajsas vitlök ser fin ut, mina står kvar i marken.
Kajsa
CITAT (Preussen @ 06-08-2012, 10:31) *
Fin bild bravo.gif
Skörden ser bra ut. Vad är det för sort?

Tyvärr ingen aning, köpte dom hos Bo Grönt, minns inte om det stod något namn, ska titta lite bättre i år när jag sätter nya. Förvånad förra vintern att dom höll så fina länge i en papp påse i kylskåpet.
Eva i Västerås
Men - jag har aldrig märkt att vare sig lök eller vitlök skulle vara SÅÅ känsliga.
Jag har kört med samma 3-4-åriga växtföljd som med allt annat, och bortsett från lökflugor har jag inte haft några problem.
Men jag har någon gång lärt mig att täckodling är bra mot svamp, och kör alltid med täcke.
Orsaken skulle då vara att täcket hindrar att det stänker upp jord som är svampinfekterad. Sporerna finns i jorden, och det är bladen som infekteras.
Vad nu orsaken är att det fungerar, så har jag odlat lök o vitlök i 27 år och väldigt sällan haft svampproblem.
masa
CITAT (Eva i Västerås @ 06-08-2012, 15:50) *
Men - jag har aldrig märkt att vare sig lök eller vitlök skulle vara SÅÅ känsliga.
Jag har kört med samma 3-4-åriga växtföljd som med allt annat, och bortsett från lökflugor har jag inte haft några problem.
Men jag har någon gång lärt mig att täckodling är bra mot svamp, och kör alltid med täcke.
Orsaken skulle då vara att täcket hindrar att det stänker upp jord som är svampinfekterad. Sporerna finns i jorden, och det är bladen som infekteras.
Vad nu orsaken är att det fungerar, så har jag odlat lök o vitlök i 27 år och väldigt sällan haft svampproblem.

Skatta dig lycklig om det har gått problemfritt med lökodling. Om man som jag odlar 3000-6000 vitlöksplantor varje år med sättlök från alla håll i Europa, så är man lite orolig och kollar plantorna ofta för att kunna upptäcka ev sjukdomssymptom. Dessutom har jag kännedom om ett par odlare i UK som har fått den ultimata katastrofen i sina odlingar, nämligen vitmögel, och det innebär slutet för lökodling på den platsen. Så det skadar inte att vara på sin vakt.

Jag har inte heller haft några större problem med lökodling, men tillräckligt för att lära känna Botrytis, Fusarium, Puccinia, Peronospora och Penicillium mögel. Problemen varierar med hur vädret är olika somrar.
I år är det Lökmalen som har orsakat de flesta svampangreppen, larverna äter sig nedåt i vitlöks- och purjolöksplantor, tuggar sönder de inre bladen som då lättare angrips av olika mögelsvampar.

Jag har täckodlat i mer än 30 år, men jag tror inte att det skyddar speciellt mycket mot svampangrepp. Vitmögel och Fusarios övervintrar visserligen i jorden, men de flesta svampsjukdomar kommer från övervintrande skörderester, kvarglömda lökar i jorden och smittat utsäde.

Lökflugan har jag inte behövt bekanta mig med.

Preussen
Vitlök är känsligt när det gäller svamp. Köper man behandlat utsäde och håller något års mellanrum i växtföljd är risken minimal om man inte har svamp som är jordbunden. Fortsätter man odla på detta utsäde ska det inte vara några problem.. Om man börjar odla utsäde man är osäker på ska detta odlas på mark som man kan ha i karantän om oturen är framme. Vanliga symtom på sjukdom är att löken inte kommer upp, får dvärgväxt eller missbildning. Tidigt gulnande blad är även symtom på att löken inte trivs med odlingsomständigheter men kan oxå vara symtom på sjukdom. Svarta eller rostfärgade prickar får jag ofta r/t de svampsjukdomar jag har. Generellt tror jag att symtom på sjukdom på vitlök är ganska okända bland gemene odlare i Sverige, oftast säger den litteratur som finns på svenska att odlingen är problemfri. Åke Truedsson skriver kortfattat om sjukdomar i sitt häfte men finns tyvärr inga bilder på hur symtom ser ut. I sin nya version av sin grönsaksbok skriver han dock mer om att det finns svampsjukdom som är ganska vanliga vilket nog tyder på att kunskapen ökat. Vill man veta mer finns givetvis referensbibliotek på SLU men att googla garlic diseases ger mycket bra information.
Väljer man utsäde från grönsaksdisken skall man vara medveten om att risken ökar för otrevligheter.
masa
Det finns en bra skrift som beskriver löksjukdomar nämligen: Compendium of Onion and Garlic Diseases and Pests, utgiven av APS Press (The American Phytopathological Society).

Där beskrivs förhållandena i USA. Det innebär t.ex. att insektsproblemen inte är identiska Over There och i Europa. Exempelvis är Lökmalen mycket sällsynt i Nordamerika och beskrivs ej i boken.

Svampsjukdomar däremot tycks ha spridit sig över hela jordklotet.
jo_1
Jag är nybliven vitlöksodlare, satte mina första förra hösten och har nu skördat hälften. Jag läste om rotmögel på någon blogg och blev lite nervös så jag tog upp hälften nu och tar resten när jag kommer hem från sommarstugan.

Hur förvarar man vitlöken under vintern och hur torkar man den bäst? Jag "flätade" (nåja, knöt ihop dem i alla fall) och hängde upp dem under tak för att torka. Det ser ut lite som en Anti-vampyrmobil, så grannarna undrar väl om allt står rätt till. Vad tror ni, blir det bra att torka dem så?[attachment=71846:vitl_k.gif]
Preussen
CITAT (jo_1 @ 08-08-2012, 13:42) *
Jag är nybliven vitlöksodlare, satte mina första förra hösten och har nu skördat hälften. Jag läste om rotmögel på någon blogg och blev lite nervös så jag tog upp hälften nu och tar resten när jag kommer hem från sommarstugan.

Hur förvarar man vitlöken under vintern och hur torkar man den bäst? Jag "flätade" (nåja, knöt ihop dem i alla fall) och hängde upp dem under tak för att torka. Det ser ut lite som en Anti-vampyrmobil, så grannarna undrar väl om allt står rätt till. Vad tror ni, blir det bra att torka dem så?

Det ser bra ut, bara där är god luftcirkulation. Låt dem hänga där tills de torkat, dvs visst gulnat. Klipp då av blasten ca 15 cm från löken och låt stjälken sitta kvar till den torkat och mjuknar. Klipp då av stjälken ca 1-2 cm från löken och så är du färdig.
Av bilden att döma kan du låta resterande vitlök vara kvar i jorden utan anledning till oro. Förresten, vad är det för sort och i vilken odlingzon odlar du i?
jo_1
CITAT (Preussen @ 08-08-2012, 21:15) *
Det ser bra ut, bara där är god luftcirkulation. Låt dem hänga där tills de torkat, dvs visst gulnat. Klipp då av blasten ca 15 cm från löken och låt stjälken sitta kvar till den torkat och mjuknar. Klipp då av stjälken ca 1-2 cm från löken och så är du färdig.
Av bilden att döma kan du låta resterande vitlök vara kvar i jorden utan anledning till oro. Förresten, vad är det för sort och i vilken odlingzon odlar du i?

Tack för snabbt svar! smile.gif Jag testade en lök förra veckan och jag är sjukt nöjd över att ha odlat egen vitlök, den var så himla god!
Jag bor i Borås så det är odlingszon 4, men har sommarstuga i skärgården på ostkusten (dvs snarare zon 1) så nästa år/i höst blir det till att sätta ny lök på bägge ställena! smile.gif

Jag vet tyvärr inte vad det var för sort, det var sambon som köpte den i någon handelsträdgård. I år tänkte jag vara lite mer på och försöka få tag på flera sorter.
Kan jag använda en av dessa jag har fått fram i år som utsäde? Hur ska man i så fall behandla den tills man sätter den?
Eva i Västerås
Se för all del till att äta av den färska vitlöken!
Den är underbart god ugnsstekt eller grillad.
Lägg små lökar hela på grillen med skal o allt, eller klyv en stor hel på mitten på höjden och lägg på halvorna med skalsidan neråt och grilla.
Kläm ut det mjuka milda innanmätet och NJUT!
Supergott till kött, fisk eller grönsaker.

Red: För att få den riktigt fina smaken ska lökarna vara alldeles nyskördade och helst inte helt mogna. Skalet ska inte ha hunnit torka.
Preussen
CITAT (jo_1 @ 08-08-2012, 23:45) *
Tack för snabbt svar! smile.gif Jag testade en lök förra veckan och jag är sjukt nöjd över att ha odlat egen vitlök, den var så himla god!
Jag bor i Borås så det är odlingszon 4, men har sommarstuga i skärgården på ostkusten (dvs snarare zon 1) så nästa år/i höst blir det till att sätta ny lök på bägge ställena! smile.gif

Jag vet tyvärr inte vad det var för sort, det var sambon som köpte den i någon handelsträdgård. I år tänkte jag vara lite mer på och försöka få tag på flera sorter.
Kan jag använda en av dessa jag har fått fram i år som utsäde? Hur ska man i så fall behandla den tills man sätter den?

Ja, du kan använda av eget utsäde. Torka som övriga. Ta stora klyftor från stora lökar så har du gjort ett bra urval. Om du mot förmodan hittar mögel och svampangrepp på en klyfta i en lök, använd ingen klyfta från denna lök till utsäde. Vissa sorter har problem med sk dubbelklyftor, dvs 2 klyftor i skalet av en. Av bilden att döma har troligen inte din sort detta problem. Läs mer om fenomenet på min blogg.
Kul att du vill testa olika växtzoner. Finns de som framgångsrikt odlar vitlök uppe i Umeå. Vitlök tackar absolut inte nej till en kall vinter med tjäle, bara den slipper stå i blöta. För mer odlingstips finns det länkar i början av tråden, främst till tidigare vitlökstrådar här på odla.
Förresten, du skrev tidigare att du läst om rotröta på en blogg. Vilken var det?
jo_1
CITAT (Preussen @ 09-08-2012, 08:31) *
Ja, du kan använda av eget utsäde. Torka som övriga. Ta stora klyftor från stora lökar så har du gjort ett bra urval. Om du mot förmodan hittar mögel och svampangrepp på en klyfta i en lök, använd ingen klyfta från denna lök till utsäde. Vissa sorter har problem med sk dubbelklyftor, dvs 2 klyftor i skalet av en. Av bilden att döma har troligen inte din sort detta problem. Läs mer om fenomenet på min blogg.
Kul att du vill testa olika växtzoner. Finns de som framgångsrikt odlar vitlök uppe i Umeå. Vitlök tackar absolut inte nej till en kall vinter med tjäle, bara den slipper stå i blöta. För mer odlingstips finns det länkar i början av tråden, främst till tidigare vitlökstrådar här på odla.
Förresten, du skrev tidigare att du läst om rotröta på en blogg. Vilken var det?

Det var på http://lindastradgard.blogspot.se/2012/08/...kordetider.html som jag såg att hon i sin tur hade läst om det och tänkte att det var lika bäst att dra upp hälften i alla fall. Det har ju regnat en hel del i Borås.. hrm.. Men vi verkar ha bra dränerad jord för det var inte så blött som det borde vara.

Tack för tipsen, jag ska både grilla färska och torka till utsäde!
Det är så himla bra att Odlaiterna finns att tillgå när man inte vet vad man ska göra! smile.gif
masa
CITAT (jo_1 @ 09-08-2012, 12:32) *
Det var på http://lindastradgard.blogspot.se/2012/08/...kordetider.html som jag såg att hon i sin tur hade läst om det och tänkte att det var lika bäst att dra upp hälften i alla fall. Det har ju regnat en hel del i Borås.. hrm.. Men vi verkar ha bra dränerad jord för det var inte så blött som det borde vara.

Tack för tipsen, jag ska både grilla färska och torka till utsäde!
Det är så himla bra att Odlaiterna finns att tillgå när man inte vet vad man ska göra! smile.gif

Du behöver inte oroa dig för någon rotröta så länge plantorna ser så friska ut som på din bild. Om någon svampsjukdom har gått så långt att det är röta på rötterna, då är plantan nedvissnad och död.

Sorten är av Artichoke-typ, kanske Thermidrome. Denna typ av vitlök ger en ojämn skörd hos oss, eftersom den ofta får en kort hård blomstjälk med bulbiller, vilket gör att själva löken blir mindre. Den är anpassad till Medelhavsklimat.

Det som fungerar bäst här i våra trakter är Centralasiatiska- och Östeuropeiska sorter. Tyvärr finns inte dessa till salu i den allmänna handeln, i princip all sättlök som säljs kommer från Frankrike. Om du är intresserad kan du kontakta mig, jag har över 100 sorter i odling.
ingaröbo
Nu har jag tagit upp hälften av båda sorterna. Cledor är inte särskilt stora och på Vigor blev det några som är enorma.

Vad jag funderar på är hur noga man ska tvätta av lökarna, ska man bara spola av jorden lite lätt eller ska man gnugga också? Vore kul o se någon expert göra detta så man förstår bättre..
masa
Vissa experter säger att man inte får skölja vitlökarna vid skörd, men om jorden får torka in på ytteskalet, är det nästintill omöligt att få löken ren utan att avlägsna det yttersta skalet, vilket inte är helt enkelt.

Av detta har jag dragit den konsekvensen att jag spolar av lökarna så att de blir rena, och försöker sedan att få dem torra snabbt, vilket går ganska lätt vid soligt väder.
ingaröbo
CITAT (masa @ 10-08-2012, 14:42) *
Vissa experter säger att man inte får skölja vitlökarna vid skörd, men om jorden får torka in på ytteskalet, är det nästintill omöligt att få löken ren utan att avlägsna det yttersta skalet, vilket inte är helt enkelt.

Av detta har jag dragit den konsekvensen att jag spolar av lökarna så att de blir rena, och försöker sedan att få dem torra snabbt, vilket går ganska lätt vid soligt väder.

Inte lätt det här inte.
Kan löken bli förstörd eller förlora hållbarhet om man råkar få bort det översta skalet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon