Sidor: 1, 2, 3, 4
masa
CITAT (ingaröbo @ 10-08-2012, 15:05) *
Inte lätt det här inte.
Kan löken bli förstörd eller förlora hållbarhet om man råkar få bort det översta skalet?

Löken blir inte förstörd, men om det rör sig om det sista skalet kommer klyftorna att torka ut snabbare. Det tar tid att putsa torr vitlök, man får lätt med sig mer än ett skal. Det lättaste sättet är att använda en tandborste. Man gör en liten rispa i toppen lökskalet och sopar nedåt med tandborsten tills skalet är borta.

Det enklaste är att spola ren löken, torka den och sedan putsa bort rötter och blad.
ingaröbo
Om man vill prova att fläta, ska man då vänta tills blasten har vissnat?
masa
Låt blasten torka ett tag. När den är färsk är den oftast lite för styv. Väntar man för länge blir blasten för spröd.
Fågelvägen
Vissa vitlökssorter har så styva stjälkar att de inte kan flätas.
Om vädret är mycket regnigt funkar det inte att hänga upp lökknippena för torkning utomhus under tak. De kan mögla, det har hänt hos oss. Att skölja dem verkar riskabelt och onödigt. Torkar de inomhus ramlar mull och skräp av i allafall när man klipper av stjälkar och rötter.
masa
CITAT (Fågelvägen @ 11-08-2012, 18:07) *
Vissa vitlökssorter har så styva stjälkar att de inte kan flätas.
Om vädret är mycket regnigt funkar det inte att hänga upp lökknippena för torkning utomhus under tak. De kan mögla, det har hänt hos oss. Att skölja dem verkar riskabelt och onödigt. Torkar de inomhus ramlar mull och skräp av i allafall när man klipper av stjälkar och rötter.

Givetvis är det bara Silverskin-sorter och ibland Artichoke-lökar som går att fläta, jag utgår från att man inte försöker fläta Hardneck-vitlökar.

Det är inte bra att göra knippen av vitlökar, det bästa är att breda ut dem luftigt, t.ex. på ållor med hönsnät.

Vill man ha rena skal på vitlöken är sköljning effektivast. Löken är givetvis lika bra med smutsigt skal, men skall man sälja vitlök så förväntas det att löken är ren. Den jord som har fastnat på ytterskalet ramlar garanterat inte av. En renspolad vitlök torkar på ett par timmar en solig och lite blåsig dag, en lök med jord på blir inte torr så mycket snabbare.
ingaröbo
vad jag har förstått så kan man fläta båda sorterna jag har, Vigor och Cledor. Här kommer ett smakrov på en fin Vigor. För mig är den ganska så stor, smaskens!

[attachment=71910:vigor_20...llis_030.jpg]
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 11-08-2012, 19:25) *
vad jag har förstått så kan man fläta båda sorterna jag har, Vigor och Cledor. Här kommer ett smakrov på en fin Vigor. För mig är den ganska så stor, smaskens!

tjusigt tummenupp.gif
Fågelvägen
masa Jag tänkte på somrar som bjuder på hög luftfuktighet, ideliga regnskurar med mycket oförutsägbara stunder av sol och blåst. Och på vitlöksodlare som odlar för eget bruk, inte för försäljning.
Kanske sorterna är olika? När våra vitlökar har torkat inomhus ett par veckor - utan avsköljning - lossnar det tunna ytterskalet lätt och följande skal är rosastrimmigt och alldeles rent. Också lerjord, sandjord, torvblandad kompost spelar väl roll?
masa
CITAT (Fågelvägen @ 11-08-2012, 22:31) *
masa Jag tänkte på somrar som bjuder på hög luftfuktighet, ideliga regnskurar med mycket oförutsägbara stunder av sol och blåst. Och på vitlöksodlare som odlar för eget bruk, inte för försäljning.
Kanske sorterna är olika? När våra vitlökar har torkat inomhus ett par veckor - utan avsköljning - lossnar det tunna ytterskalet lätt och följande skal är rosastrimmigt och alldeles rent. Också lerjord, sandjord, torvblandad kompost spelar väl roll?

Det blir besvärligare med fuktigt väder under skörden. Då måste jag använda mitt torkskåp med varmluftsfläkt.
Det är sant att skalen sitter olika hårt fast på olika sorter. Och om skalet är bara lite skadat så lossar dett lätt efter några veckors torkning. Men på andra sorter, främst hardnecks, med helt intakt skal går det inte att få bort jordfläckarna utan att man offrar ett skal. När jag tar upp vitlök så är den helt inbakad i jord, dett känns helt logiskt att spola bort jorden så att man ser vad man har skördat. En stor fördel är också att man upptäcker sjuka och skadade lökar och kan sortera bort dessa.

Angående flätning av vitlök. Vigor är en Artichoke-lök och skall i princip kunna flätas. Tyvärr är det så att i vårt klimat får man de flesta åren en styv lite kortare stjälk på denna typ av vitlök, och då blir flätningen näst intill omöjlig. Om man skördar Vigor tidigt kan det också fungera bra, ty stjälken på Artichoke-lökarna kommer oftast ganska sent på säsongen, och har den kommit bara en liten bit, kan man fortfarande fläta blasten.
Scout
Nu är vitlöksskörden avklarad. Sorterna Vigor, Leningradskij och Siberian red var fina. Eftersom jag är ingenjör var jag tvungen att väga dem individuellt, ledsnade dock på att mäta diametern med skjutmåttet efter bara 10st. Totalt 6,7kg, 69st, medelvikt 98g

Vigor:
58st, medelvikt 102g, största vägde 183g (8cm diameter).
48% hade halslök, medelvikt med halslök 77g, medelvikt utan halslök 125g.
Jag verkar ha satt 5st dubbelklyftor, som dock gett 10 fina lökar ändå.

Leningradskij:
6st, medelvikt 70g, största vägde 86g. Bulbillerna var ~2mm.

Siberian red:
5st, medelvikt 94g, största vägde 119g. Bulbillerna var ~5mm.

Att jämföra med Casablancas medelvikt på ~13g. Antar att utsädets storlek har stor del i det hela. Frågan är: varför sälja sånt pytteutsäde? Är ju upplagt för besvikna kunder.

Ska bli en fläta av Vigorlökar (de utan halslök). Känns som att det blev långt mer än en årskonsumtion även om jag räknar bort lite för utsäde, Många vigor är ju stora som äpplen, med klyftor som inte ens kommer att få plats i vitlökspressen. Vardagsrummet stinker vitlök, garanterat vampyrfritt. Är riktigt nöjd och lite exalterad!
Preussen
CITAT (Scout @ 19-08-2012, 00:11) *
Nu är vitlöksskörden avklarad. Sorterna Vigor, Leningradskij och Siberian red var fina. Eftersom jag är ingenjör var jag tvungen att väga dem individuellt, ledsnade dock på att mäta diametern med skjutmåttet efter bara 10st. Totalt 6,7kg, 69st, medelvikt 98g

Vigor:
58st, medelvikt 102g, största vägde 183g (8cm diameter).
48% hade halslök, medelvikt med halslök 77g, medelvikt utan halslök 125g.
Jag verkar ha satt 5st dubbelklyftor, som dock gett 10 fina lökar ändå.

Leningradskij:
6st, medelvikt 70g, största vägde 86g. Bulbillerna var ~2mm.

Siberian red:
5st, medelvikt 94g, största vägde 119g. Bulbillerna var ~5mm.

Att jämföra med Casablancas medelvikt på ~13g. Antar att utsädets storlek har stor del i det hela. Frågan är: varför sälja sånt pytteutsäde? Är ju upplagt för besvikna kunder.

Ska bli en fläta av Vigorlökar (de utan halslök). Känns som att det blev långt mer än en årskonsumtion även om jag räknar bort lite för utsäde, Många vigor är ju stora som äpplen, med klyftor som inte ens kommer att få plats i vitlökspressen. Vardagsrummet stinker vitlök, garanterat vampyrfritt. Är riktigt nöjd och lite exalterad!

Fin skördebeskrivning. Riktiga jättar du skördat. Vigor, ska se om jag kommer över några till hösten som jag kan så.
Klart du gör av med din lök. Torka och mal till pulver. Halvera och grilla. Marinera.
Förresten, kalla mig gärna glömsk, hur odlar du? Hur har du gödslat och vad för sorts jord odlar du i?
Eva i Västerås
Nu har jag skördat mina sibiriska vitlökar.
Trots lite "preliminära" odlingsförhållanden, med trång pallkrage, som byttes ut mot den mer permanenta odlingslåda jag ska fortsätta med, diverse mysko jordblandningar osv, så blev vitlökarna hyfsade.
Allt grodde inte i våras, så jag fyllde i med några klyftor till. Ibland blir dom färdiga och ninner klyfta sig, ibland inte.
Jag har sparat 7 fina sättlökar och några av vårsådden som inte delat sig. Sedan har jag en skål full med bulbiller, från 5-12 mm. Funderar på sätta lite av dom också, om jag hittar något bra ställe.
Sedan har jag nästan 1 kg vitlök att äta. Långt ifrån vinterförbrukningen ännu, men vi är på väg! Nästa höst blir bättre.
Schalottenlöken har trivts sämre med den oroliga odlingen, så där får jag ungefär lika mycket som jag satt...
Scout
CITAT (Preussen @ 19-08-2012, 17:29) *
Fin skördebeskrivning. Riktiga jättar du skördat. Vigor, ska se om jag kommer över några till hösten som jag kan så.
Klart du gör av med din lök. Torka och mal till pulver. Halvera och grilla. Marinera.
Förresten, kalla mig gärna glömsk, hur odlar du? Hur har du gödslat och vad för sorts jord odlar du i?

Tung lera i 2dm upphöjd låda (typ pallkrage fast 5mx1,2m) i Uppsala. Ekeby bruk tillverkade förstklassigt porslin av samma lera förr.

Förra året (våren 2011) skyfflade jag dit lite aska+kolbitar efter eldandet av gamla kvickrotsrötter och sen odlade jag tomater och gurka där, med gräsklippstäckning. Innan dess vet jag inte vad den förra ägaren gjorde med marken. I år täckte jag med gräsklipp först i mitten av juli. Frågan är väl om vitlöken dragit nytta av det. Satte klyftorna med 15cm mellanrum.

Fascinerande stor försämring av vikten vid halslök tycker jag, nästan halverad.

Hur gör du när du torkar vitlök? Torkar du dem hela? eller delar du upp klyftorna i bitar/skivor innan torkning? eller pressar/maler du dem och torkar gegget?
jo_1
Nu har även jag skördat alla mina lökar. Resultat: 18 st, dvs alla klyftor grodde. Alla lökarna var inte så stora, men alla hade klyftat sig så jag är supernöjd med min första skörd.

Vitlöksruskan jag visade sist har torkat finfint och jag har nu hängt upp en till bredvid. Inga vampyrer här, inte! biggrin.gif

Jag ser redan fram emot att få sätta nya och framför allt fler sorter!

CITAT (Eva i Västerås @ 09-08-2012, 08:23) *
Se för all del till att äta av den färska vitlöken!
Den är underbart god ugnsstekt eller grillad.
Lägg små lökar hela på grillen med skal o allt, eller klyv en stor hel på mitten på höjden och lägg på halvorna med skalsidan neråt och grilla.
Kläm ut det mjuka milda innanmätet och NJUT!
Supergott till kött, fisk eller grönsaker.

Red: För att få den riktigt fina smaken ska lökarna vara alldeles nyskördade och helst inte helt mogna. Skalet ska inte ha hunnit torka.

Tack för tipset om att grilla dem! Jag fegade och la hela klyftor i folieknyten med potatis, men de blev väldigt goda!
Preussen
CITAT (Scout @ 20-08-2012, 13:24) *
Tung lera i 2dm upphöjd låda (typ pallkrage fast 5mx1,2m) i Uppsala. Ekeby bruk tillverkade förstklassigt porslin av samma lera förr.

Förra året (våren 2011) skyfflade jag dit lite aska+kolbitar efter eldandet av gamla kvickrotsrötter och sen odlade jag tomater och gurka där, med gräsklippstäckning. Innan dess vet jag inte vad den förra ägaren gjorde med marken. I år täckte jag med gräsklipp först i mitten av juli. Frågan är väl om vitlöken dragit nytta av det. Satte klyftorna med 15cm mellanrum.

Hur gör du när du torkar vitlök? Torkar du dem hela? eller delar du upp klyftorna i bitar/skivor innan torkning? eller pressar/maler du dem och torkar gegget?

jag har faktiskt inte torkat vitlök till pulver tidigare. idén kom upp i år när jag läste instruktionsboken till mattorken som föreslår att man skivar klyftorna. jag måste hitta ett sätt att ta hand om skörden innan de jäkliga svamparna förstör. vad jag förstått så går det utmärkt att torka i varmluftsugn.

odlingsförutsättningarna låter väldigt bra.

jepp, halslök är av ondo, man får hitta användningsområde för dessa för att undgå att bli bitter coolgleam.gif
Jordgubbe
Fantastisk lagringstid på hemmaodlad vitlök. Jag har knaprat lite rå vitlök nu i förkylningstider och vitlöken från förra året är lika fräsch ett år senare.
Preussen
CITAT (Jordgubbe @ 26-08-2012, 16:07) *
Fantastisk lagringstid på hemmaodlad vitlök. Jag har knaprat lite rå vitlök nu i förkylningstider och vitlöken från förra året är lika fräsch ett år senare.

Rätt hantering gör underverk. Ofta lagras och transporteras vitlök som säljs i mataffären i kyla vilket får löken att torka. Garderoben är bästa lagringen men det är jag ensam i hushållet att tycka:-)
Lite otur i går, regnet slog in på min torkade lök. Nåja, idag har det varit soligt och blåsigt.
Poken
CITAT (Scout @ 20-08-2012, 13:24) *

Tung lerjord? Jag som alltid trott att det ska vara sandjord/väldränerad.

RullRull
Blev hyfsad nöjd med årets skörd då lökarna kom ned i jorden först på annandagen!
/RullRull
Preussen
CITAT (RullRull @ 05-09-2012, 20:37) *
Blev hyfsad nöjd med årets skörd då lökarna kom ned i jorden först på annandagen!
/RullRull

Du ska vara nöjd kompiskram.gif
Kajsa
CITAT (Kajsa @ 05-08-2012, 23:56) *

Tog upp min vitlök i veckan, andra sommaren jag odlar, inga större problem med vitlök.

Någon frågade vad sorten heter, idag var jag på Bo Grönt och köpte nya vitlök till hösten och frågade då trädgårdsmästaren vad sorten hette " Sabadrome " den hade dom sålt i flera år.
Så den blev det i år också.
RullRull
Vilka vitlökar Kajsa!
Av en slump stötte jag i dag på ett ställe som säljer fransk vitlök (för den som misslyckats med sin skörd?), den såg fantastisk ut! "Vi har köpt av samma bonde i alla år", stället heter Chez Albert & Son på Roslagsgatan 33 sthlm. Lite off topic här kanske men som kvalitetsmedveten" vitlöks-lover så kanske tipset hjälper ngn. som inte kommit igång eller som sagt misslyckats (men det gör väl inen här på forumet smile.gif
/RullRull
Ps. Var kommer jag över alla dessa sorter ni här i tråden skriver om? Själv kommer jag bara över sabba/teraadrome?
Preussen
CITAT (RullRull @ 11-09-2012, 19:27) *
Vilka vitlökar Kajsa!
Av en slump stötte jag i dag på ett ställe som säljer fransk vitlök (för den som misslyckats med sin skörd?), den såg fantastisk ut! "Vi har köpt av samma bonde i alla år", stället heter Chez Albert & Son på Roslagsgatan 33 sthlm. Lite off topic här kanske men som kvalitetsmedveten" vitlöks-lover så kanske tipset hjälper ngn. som inte kommit igång eller som sagt misslyckats (men det gör väl inen här på forumet smile.gif
/RullRull
Ps. Var kommer jag över alla dessa sorter ni här i tråden skriver om? Själv kommer jag bara över sabba/teraadrome?

www.tomatklubben.se
Törnvik frö
Fråga masa, han finns här på forumet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon