Sidor: 1, 2, 3, 4
Preussen
CITAT (Mickebombom @ 08-11-2011, 12:51) *
Tack för svaret!

Bor strax utanför Stockholm, köpte tre olika sorter på Åkersberga Växthus (klart seriöst ställe). Har tyvärr tappat bort lappen på vad sorterna hette... :-(

/micke

Hade underlättat att veta vilka sorter det är för att kunna ge ett bra svar. Sabadrome? Messidrome? Vigor? Sprint? Det kan vara den milda hösten som påverkar och att skörden blir bra. Det kan vara hantering av löken som gör det, tex frysförvaring under frakt, och lökarna dör när de fryser ner. Ring till Åkersberga växthus och berätta.
Preussen
Äntligen har vi haft några frostnätter. Hoppas nu att lökarna går i idé.
Preussen
som bekant skall man inte ropa hej förrän man är över bäcken. mina nepalesiska vitlök har den dåliga smaken att titta upp redan nu. fast å andra sidan har den alltid varit klimatvilsen.
Scout
Inga av mina har tittat upp ännu, och det har gått mer än en månad sen jag satte dem, det är bara att hoppas att de fattat att det är vinter. Ska nog gå bra för det är lite av ett köldhål här, hittade centimetertjock is i en skuggad vattenpöl i helgen.
johanna_zon3
Jag bara måste visa en bild på en av klyftorna från en Elephant garlic (Allium ampeloprasum var. ampeloprasum) som jag beställde från The garlic farm (Isle of Wight).

Surrealistiskt :-))
[attachment=66279:elefante...r_anl_nt.jpg]

Det är som sagt ingen äkta vitlök men den liknar vitlök till utseende. Smaken ska vara mildare än originalet. Hoppas, hoppas, hoppas att alla 12 klyftorna tar sig!
Myosotis
blink.gif
merlin68
CITAT (Preussen @ 20-11-2011, 21:59) *
som bekant skall man inte ropa hej förrän man är över bäcken. mina nepalesiska vitlök har den dåliga smaken att titta upp redan nu. fast å andra sidan har den alltid varit klimatvilsen.

Nepalesiska vitlök w00t.gif Hur fick du tag på såna???? Om du lyckas få en skörd kan vi kanske byta? Jag har en fin sorts vitlök från Sicilien som översatt heter "musens svans" laugh.gif
Preussen
CITAT (johanna_zon3 @ 21-11-2011, 17:44) *
Jag bara måste visa en bild på en av klyftorna från en Elephant garlic (Allium ampeloprasum var. ampeloprasum) som jag beställde från The garlic farm (Isle of Wight).

Det är som sagt ingen äkta vitlök men den liknar vitlök till utseende. Smaken ska vara mildare än originalet. Hoppas, hoppas, hoppas att alla 12 klyftorna tar sig!

Ska bli spännande att få läsa mer om dessa släktingar. Lycka till och hoppas allt går bra.
Preussen
CITAT (merlin68 @ 21-11-2011, 20:05) *
Nepalesiska vitlök w00t.gif Hur fick du tag på såna???? Om du lyckas få en skörd kan vi kanske byta? Jag har en fin sorts vitlök från Sicilien som översatt heter "musens svans" laugh.gif

Via goda vänner. Detta är 3e säsongen jag odlar dem och jag kan väl säga att de varit mer spännande att följa än vad de gett i skörd. Någon sa att de är de mest omskrivna vitlökarna som finns och syftade då påmin blogg. Länk dit hittar du längst ner och där kan du läsa mer.
Byte? Frågan är mer om du vill ha dem med tanke på svampsjukdom jag har i jorden.
Fågelvägen
Tråkigt med svampsjukdom i jorden. Du har visst begränsade möjligheter till växelbruk?

Igen undrade jag vad du menar med "garanterat mycket läsning för pengarna!"
Vadå pengar? confused.gif
Preussen
CITAT (Fågelvägen @ 22-11-2011, 11:24) *
Tråkigt med svampsjukdom i jorden. Du har visst begränsade möjligheter till växelbruk?

Igen undrade jag vad du menar med "garanterat mycket läsning för pengarna!"
Vadå pengar? confused.gif

Visst är det surt men den fanns där när jag tog över lotten. Har bra växelbruk på 5år och arbetat upp humushalten i jorden.
Hm, får ta o byta ut "slogan". Givetvis kostar den inget.:-)
Vickjohansson
Så bra att jag hittade den här tråden! :-) Jag trodde det var försent, men det är det alltså inte (finns själv i Skåne) Ska genast ut och sätta några nya (dom gamla har gått åt nästan) innan mörkret faller.
Preussen
Hej vitlöksodlare! Nu skjuter det fart i vitlökslandet. Jag var förbi en kort sväng och såg att mer än hälften av sorterna tittat upp. Nu blir det att gödsla med kväve(N) för att ge dom en bra start.
Pata
Spännande!

Ska bli kul att följa din odling i år igen. Även jag vitlök i år, jag gödslade jorden i samband med planteringen. Ska jag gödsla nu också?

Med vänlig hälsning,

Patrik

Preussen
CITAT (Pata @ 02-03-2012, 07:54) *
Spännande!

Ska bli kul att följa din odling i år igen. Även jag vitlök i år, jag gödslade jorden i samband med planteringen. Ska jag gödsla nu också?

Med vänlig hälsning,

Patrik

tackar tackar. själv ser jag oxå framemot detta år med nya roliga sorter samt olika jämförelser.
en bra förberedelse av jorden ger ett bra resultat. själv göder jag jorden någon vecka innan plantering. löken börjar gro under hösten och då är det viktigt att näringen är lättillgänglig. en giva kväve(N) på våren när lökarna tittat upp 5-10cm är en bra start efter vintern. för mycket och senare kvävegiva ger inte lika mycket som det kostar och kan ge bra grogrund för svampsjukdomar att växa sig starkare.
ingaröbo
CITAT (Preussen @ 03-03-2012, 07:50) *
tackar tackar. själv ser jag oxå framemot detta år med nya roliga sorter samt olika jämförelser.
en bra förberedelse av jorden ger ett bra resultat. själv göder jag jorden någon vecka innan plantering. löken börjar gro under hösten och då är det viktigt att näringen är lättillgänglig. en giva kväve(N) på våren när lökarna tittat upp 5-10cm är en bra start efter vintern. för mycket och senare kvävegiva ger inte lika mycket som det kostar och kan ge bra grogrund för svampsjukdomar att växa sig starkare.

Vilken kväve använder du, ska den vattnas på eller grävas ner?
Mina vitlökar tittar också upp nu, främst Vigor som tittade upp lite redan i höstas eftersom det var milt väder. Cledor är också på god väg.

Nu väntar jag ivrigt på en bra skörd i år för förra säsongens vitlök är redan uppäten för det blev inga mängder. Men i år ska jag försöka göra allt rätt.
katah
Jag krafsade bort lövtecket förra veckan och såg att några vitlökar hade redan börjat titta ut även här
i Östergötland
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 03-03-2012, 11:13) *
Vilken kväve använder du, ska den vattnas på eller grävas ner?
Mina vitlökar tittar också upp nu, främst Vigor som tittade upp lite redan i höstas eftersom det var milt väder. Cledor är också på god väg.

Nu väntar jag ivrigt på en bra skörd i år för förra säsongens vitlök är redan uppäten för det blev inga mängder. Men i år ska jag försöka göra allt rätt.

Jag använder pelleterad hönsgödsel som jag lägger på jorden och låter blandas med jorden när jag luckrar den. Hönsgödsel innehåller bra med kväve och ger snabb effekt samt är lättilgängligt till bra pris, se upp så att du inte övergödslar bara. Något år testade jag kalksalpeter 28% kväve och det var mycket bra smile.gif
Scout
CITAT (Preussen @ 01-03-2012, 22:13) *
Hej vitlöksodlare! Nu skjuter det fart i vitlökslandet. Jag var förbi en kort sväng och såg att mer än hälften av sorterna tittat upp. Nu blir det att gödsla med kväve(N) för att ge dom en bra start.

Det är ju fusk med ert milda mesiga klimat där nere i södern. Åkte ut till lotten igårkväll. De upphöjda bäddarna stack upp stelfrusna men snöfria i vad som i övrigt liknade ett glaciärområde. Inte en vitlök i synhåll, inget levande alls syntes till. Det känns som långt till våren.

Eftersom området var folktomt passade jag på att guldvattna lite när jag ändå inte syntes i kvällsmörket. Urin ju ska vara kväverikt i lättupptagbar form. Frågan är, var det en bra idé? och hur mycket behövs för att göra skillnad...
duo2010
Halloj äe det inte llite väl koncentrerat? utspätt är det utmärkt under förutsättning att man inte är sjuk eller äter medciner.
gunilla
Scout
CITAT (duo2010 @ 06-03-2012, 13:19) *
Halloj äe det inte llite väl koncentrerat? utspätt är det utmärkt under förutsättning att man inte är sjuk eller äter medciner.
gunilla

Har hört att man ska spä ut det 1 till 10, men sen tänkte jag att leran är ju stelfrusen och fullkommligt mättad med vatten, det är så sjukt mycket is på området, när det smälter borde utspädningen skötas automatiskt. Risken är väl snarare att urinen dräneras iväg med smältvattnet än går ner i jorden till vitlökarna. En pissning av okänd volym, gissningsvis kanske runt 3-4dl (godtycklig gissning), utspritt på 2kvadratmeter känns lite lite, men jag har ingen aning hur starkt det är. Kan det behövas mer kväve än så?
Preussen
CITAT (Scout @ 07-03-2012, 10:34) *
Har hört att man ska spä ut det 1 till 10, men sen tänkte jag att leran är ju stelfrusen och fullkommligt mättad med vatten, det är så sjukt mycket is på området, när det smälter borde utspädningen skötas automatiskt. Risken är väl snarare att urinen dräneras iväg med smältvattnet än går ner i jorden till vitlökarna. En pissning av okänd volym, gissningsvis kanske runt 3-4dl (godtycklig gissning), utspritt på 2kvadratmeter känns lite lite, men jag har ingen aning hur starkt det är. Kan det behövas mer kväve än så?

själv brukar jag inte guldvattna sådant som jag äter själva växten tex sallad, vitlök, grönkål mm. det är mest en smaksak.
om du nu ändå väljer att pinka så kan du nog pinka igen så vet du att dina lökar får kväve.
ingaröbo
CITAT (Preussen @ 07-03-2012, 10:58) *
själv brukar jag inte guldvattna sådant som jag äter själva växten tex sallad, vitlök, grönkål mm. det är mest en smaksak.
om du nu ändå väljer att pinka så kan du nog pinka igen så vet du att dina lökar får kväve.

Smaksak giggle.gif
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 07-03-2012, 12:35) *
Smaksak giggle.gif

visst var det fyndigt naughty.gif
Natrix
Nu har de flesta av mina vitlökssorter tittat upp ur jorden. Tom den som i höstas snabbt blev 15 cm innan det till slut blev kallt verkar ha repat sig. Äntligen vår!
Preussen
CITAT (Natrix @ 19-03-2012, 04:53) *
Nu har de flesta av mina vitlökssorter tittat upp ur jorden. Tom den som i höstas snabbt blev 15 cm innan det till slut blev kallt verkar ha repat sig. Äntligen vår!

Alla mina löksatta sorter har tittat upp, sist var Purple haze. De jag satte från bulbill har alla utom just Purple haze kommit upp. Nepalesen får jag se om den repar sig och kommer igen.
Jag får hoppas att du har tid att ta hand om vitlöken i varje fall ;-)
Preussen
CITAT (Preussen @ 19-03-2012, 18:28) *
Alla mina löksatta sorter har tittat upp, sist var Purple haze. De jag satte från bulbill har alla utom just Purple haze kommit upp. Nepalesen får jag se om den repar sig och kommer igen.
Jag får hoppas att du har tid att ta hand om vitlöken i varje fall ;-)

Vid en närmare anblick på sortlistan såg jag att det var spanish red som var den sort som kom upp sist. Tur att en skriver upp saker och ting.
Fågelvägen
Nu sticker 75 av våra 90 estniska vitlökar upp. Ingen kom upp under hösten fast vi satte dem några veckor innan vintern kom.
Ett nytt problem: Vi har förvarat vitlöksskörden (drygt 80 st.) som vi brukar, dvs. luftigt inomhus i ca 18°. Alla år har vi ätit perfekta lökar långt in på sommaren. Men i år har enstaka klyftor blivit torra och skruttiga, medan flera klyftor i samma lök varit helt bra.

Undrar om det beror på att vi skördade dem tidigare än vanligt (26 juli-). De nedersta bladen hade vissnat, men klyftornas skal verkade inte så hårda som vanligt.
help.gif Någon som har märkt samband mellan hållbarhet och tidig skörd?
Preussen

CITAT (Fågelvägen @ 27-03-2012, 19:11) *
Nu sticker 75 av våra 90 estniska vitlökar upp. Ingen kom upp under hösten fast vi satte dem några veckor innan vintern kom.
Ett nytt problem: Vi har förvarat vitlöksskörden (drygt 80 st.) som vi brukar, dvs. luftigt inomhus i ca 18°. Alla år har vi ätit perfekta lökar långt in på sommaren. Men i år har enstaka klyftor blivit torra och skruttiga, medan flera klyftor i samma lök varit helt bra.

Undrar om det beror på att vi skördade dem tidigare än vanligt (26 juli-). De nedersta bladen hade vissnat, men klyftornas skal verkade inte så hårda som vanligt.
help.gif Någon som har märkt samband mellan hållbarhet och tidig skörd?

Härligt att redan nu prata skörd tummenupp.gif
Givetvis borde för tidig skörd ge de kvalitéförsämringar du beskriver. Förra sommaren var hos mig nederbördrik vilket gav längre torktid. Kanske samverkan?
Att vänta med skörden för länge ger snabbt påtaglig kvalitéförsämring vilket en god vän fick erfara. Även till min förvåning trillade klyftorna isär när han tog tag i bladskaftet och drog försiktigt. Ytterskalet var helt borta. Nu var det inte många lökar och vännen min skulle använda vitlöken inom en vecka.
Generellt kan jag säga att vitlöken har mognat 1-2 veckor tidigare de senaste 3-4 åren än vad jag och litteraturen varit vana vid.
masa
Jag planterade vitlöken sent i höstas, november-december, och trots den milda vintern kom inget upp förrän i mars i år. Detta beror sannolikt på att jag täckte bänkarna med gräs- och lövklipp vid en tidpunkt strax efter planteringen då det var lite kallare väder, och därmed blev kylan isolerad i jorden och hindrade löken från att sticka upp. Det blev ca 3500 klyftor av ca 135 sorter i höstas, nu skall jag plantera 6 silverskinsorter som ger finare lökar vid vårplantering.

/masa
mattias__o
De flesta av mina har kommit upp nu. Så här ser det ut i min pallkrage

[attachment=68914:IMG_4387.jpg]
Preussen
CITAT (masa @ 03-04-2012, 14:04) *
Jag planterade vitlöken sent i höstas, november-december, och trots den milda vintern kom inget upp förrän i mars i år. Detta beror sannolikt på att jag täckte bänkarna med gräs- och lövklipp vid en tidpunkt strax efter planteringen då det var lite kallare väder, och därmed blev kylan isolerad i jorden och hindrade löken från att sticka upp. Det blev ca 3500 klyftor av ca 135 sorter i höstas, nu skall jag plantera 6 silverskinsorter som ger finare lökar vid vårplantering.

/masa

spännande. av de 135 sorterna, hur är de fördelade på de olika typerna vitlök?

CITAT (mattias__o @ 03-04-2012, 21:29) *
De flesta av mina har kommit upp nu. Så här ser det ut i min pallkrage

ser fint ut. vad är det för jord i pallkragen? har du gött dem nu under våren?
masa
CITAT (Preussen @ 04-04-2012, 14:26) *
spännande. av de 135 sorterna, hur är de fördelade på de olika typerna vitlök?

Grovt sett är fördelningen 10 Silverskin, 25 Artichoke, 10 tidiga kinesiska (som uppträder som både hardneck och softneck), 5 Creole och resten hardnecks (som kan uppdelas i ett antal undergrupper)
EKLO
Äsch: Mina 15 klyftor planterade jag i november, zon 1-2. De kom blixtsnabbt upp och har stått gröna en dm hela vintern, men nu har de vissnat ned verkar det som. Inget att hoppas på?
Preussen
CITAT (EKLO @ 04-04-2012, 21:27) *
Äsch: Mina 15 klyftor planterade jag i november, zon 1-2. De kom blixtsnabbt upp och har stått gröna en dm hela vintern, men nu har de vissnat ned verkar det som. Inget att hoppas på?

Vad är det för sort? Typ1, messidrome, sabadrome etc, brukar komma upp i innan eller vid årsskiftet. Många gånger vissnar de ner men kommer åter. Ge dem lite näring och hoppas men det är ingen utlovelse att de kommer upp.
mattias__o
CITAT (Preussen @ 04-04-2012, 14:26) *

Jorden heter grönsaksjord. Jag har köpt den på plantagen. Jag gav dom en omgång näring för två veckor sedan. Behöver man ge dom näring regelbundet n under våren?
Preussen
CITAT (mattias__o @ 10-04-2012, 23:08) *
Jorden heter grönsaksjord. Jag har köpt den på plantagen. Jag gav dom en omgång näring för två veckor sedan. Behöver man ge dom näring regelbundet n under våren?

Nej, inte om du grundgödslat bra. Några av de lärda menar att gödning efter april inte ger någon särskild tillväxtökning av löken. Övergödning gynnar dessutom svampsjukdom.
Mycket fin blogg du har.
Suz
Jag har inte läst igenom tråden och ber om ursäkt om svaret finns någonstans....

Någon har ätit upp blasten på mina vitlökar....vem??
Kan det vara rådjur??
Jag trodde i min enfald inte att rådjur åt vitlök....men kanske är "mina" rådjur konstigt skolade för de tycks äta allt!! angry.gif
Preussen
CITAT (Suz @ 12-04-2012, 19:36) *
Jag har inte läst igenom tråden och ber om ursäkt om svaret finns någonstans....

Någon har ätit upp blasten på mina vitlökar....vem??
Kan det vara rådjur??
Jag trodde i min enfald inte att rådjur åt vitlök....men kanske är "mina" rådjur konstigt skolade för de tycks äta allt!! angry.gif

Det kan det med stor sannolikhet vara. Det positiva är att de är färdigmarinerade. Hoppas att löken återkommer.
Preussen
nu börjar det växa så det knakar på riktigt. har inventerat vitlökslandet och skriver lite om det http://postannelund.chilipeppar.com/?p=516
mattias__o
Hur går det för era vitlökar? Hos mig växer det mycket bra. Särskilt nu när det har blivit lite varmare har vitlökarna skjutit i höjden rejält. Här är en bild tagen idag.

[attachment=69777:IMG_4568.jpg]
Preussen
tjusigt coolgleam.gif
RullRull
Jag och min sambo hittade ett nytt landställe att hyra i höstas. Dock hade vi ännu ej något land att plantera vår vitlök i. Min sambo rensade dock ett litet utrymme där hon fick för sig att det där tidigare odlats. Annandag jul satte vi vår vitlök, sabadrome och de två av de vi sparat av lökarna vi köpt i köpenhamn. Det salufördes som provenscalsk vitlök. Det stod dock tydligt på lådorna att det var vitlök från Bretagne, kanongod! Någon som vet vilken sort det kan vara? Bägge sorterna har tagit sig jättebra! lika bra som förra årets skörd som vi satte i november.
/RullRull
Preussen
CITAT (RullRull @ 23-05-2012, 18:54) *
Jag och min sambo hittade ett nytt landställe att hyra i höstas. Dock hade vi ännu ej något land att plantera vår vitlök i. Min sambo rensade dock ett litet utrymme där hon fick för sig att det där tidigare odlats. Annandag jul satte vi vår vitlök, sabadrome och de två av de vi sparat av lökarna vi köpt i köpenhamn. Det salufördes som provenscalsk vitlök. Det stod dock tydligt på lådorna att det var vitlök från Bretagne, kanongod! Någon som vet vilken sort det kan vara? Bägge sorterna har tagit sig jättebra! lika bra som förra årets skörd som vi satte i november.
/RullRull

Va kul! Med den information du delgav oss är det svårt att veta vad det kan vara för sort. Skriv gärna mer om hur den växer och fotodokumentera så kanske chanserna ökar att någon här vet.
Scout
Rapport från min lott

Vigor: ~75/80st kom upp. Kraftiga och fina
Siberian red: 6/6st kom upp. Kraftiga och fina.
Casablanca: 2/8st kom upp. Taniga och små.
49FA: 6/8st kom upp. normalstora. (Detta är en "ny" sort som nelsons undrade om jag ville utvärdera, när jag klagade på casablanca).
Leningradskij: 6/6st kom upp. Störst och kraftigast av alla.

Känner att casablanca kommer att utgå ur min odling till nästa säsong. Den står sig helt enkelt inte så bra i statistiken. Nästa projekt blir att försöka odla upp sololökar av bulbillerna från Siberian red och Leningradskij. Vad tror ni om det är det lämpliga sorter frö sololökar?
[attachment=70157:20120523...vitl_kar.JPG]
Preussen
CITAT (Scout @ 24-05-2012, 22:39) *
Rapport från min lott

49FA: 6/8st kom upp. normalstora. (Detta är en "ny" sort som nelsons undrade om jag ville utvärdera, när jag klagade på casablanca).

Känner att casablanca kommer att utgå ur min odling till nästa säsong. Den står sig helt enkelt inte så bra i statistiken. Nästa projekt blir att försöka odla upp sololökar av bulbillerna från Siberian red och Leningradskij. Vad tror ni om det är det lämpliga sorter frö sololökar?

Vilken bra redogörelse, tack för den. Då har vi svart på vitt att Casablanca inte håller måttet och att vi kan avråda folk att odla den. Hoppas den utgår från sortimentet. Kul att lord nelson anförtror sig av sin nya sort och att den verkar bättre. Ska bli skoj att följa.
Tror inte att leningradskij och siberian red är sorterna du ska försöka odla sololök av, du kan odla bulbiller av andra anledningar ändå. nu kan jag inte på rak arm säga vilken typ det är utan får titta i Truedssons häfte vid tillfälle.
mattias__o
Mina Casablanka som jag odlar i år ser faktiskt riktigt fina ut. De växer lika bra som mina andra sorter. Jag sparade några klyftor från förra årets katastrofala odling och sådde dom för att ha som jämförelse. I år växer dom mycket bättre.
masa
CITAT (Scout @ 24-05-2012, 22:39) *
Rapport från min lott

[attachment=70157:20120523...vitl_kar.JPG]

Det är de tidiga kinesiska sorterna du bör använda om du skall försöka få sololökar, t.ex. SPRINT och PRIMOR.
masa
Några ord om vitlökssorten Casablanca. Sent på våren 2010 hittade jag några Casablanca-utsädesvitlökar. Jag planterade några klyftor i början av juni. Förvånad upptäckte jag att upp kom trådlika blad från de planterade klyftorna. Jag trodde att det var frågan om "witchbrooming", dvs att det inte bildas någon lök alls utan bara blad, ungefär som en purjolök. Men bladen vissnade ganska snart och det kom nya mer normala blad. Skörden blev minimal, de flesta gav bara en liten odelad lök.

Hösten samma år planterade jag några av lökarna, och 2011 fick jag en del riktigt fina Casablanca-lökar. Även i år ser plantorna helt OK ut.

Det jag vill säga att man måste ha lite tålamod med nya sorter av vitlök. Det tar en tid för dem att acklimatisera sig och om man hela tiden selekterar de bästa klyftorna till plantering, kan till synes dåliga sorter bli riktigt bra.
Jag kan nämna att jag för 15-20 år sedan fick en del små klyftor och bulbiller av olika stammar av vild vitlök. Under många år blev det bara ynkliga små lökar, men jag tog hela tiden de största klyftorna och planterade och nu är några av stammarna klart odlingsvärda.

Men det kan gå åt andra hållet också. Flera sorter av fransk vitlök av artichoke-typ har hos mig degenererat och sakta tynat bort, trots alla odlingsfrämjande åtgärder. Det kan kanske röra sig om för kraftig virusbelastning. Generellt är artichoke-typerna, (Thermidrome, Germidour, mm) ojämna i avkastning, ofta beroende på oönskad stor andel av lökar som går i "blom". Jag tror att man bör förnya sitt utsäde av dessa sorter ganska ofta.
Preussen
CITAT (masa @ 31-05-2012, 15:35) *
Några ord om vitlökssorten Casablanca. Sent på våren 2010 hittade jag några Casablanca-utsädesvitlökar. Jag planterade några klyftor i början av juni. Förvånad upptäckte jag att upp kom trådlika blad från de planterade klyftorna. Jag trodde att det var frågan om "witchbrooming", dvs att det inte bildas någon lök alls utan bara blad, ungefär som en purjolök. Men bladen vissnade ganska snart och det kom nya mer normala blad. Skörden blev minimal, de flesta gav bara en liten odelad lök.

Hösten samma år planterade jag några av lökarna, och 2011 fick jag en del riktigt fina Casablanca-lökar. Även i år ser plantorna helt OK ut.

Det jag vill säga att man måste ha lite tålamod med nya sorter av vitlök. Det tar en tid för dem att acklimatisera sig och om man hela tiden selekterar de bästa klyftorna till plantering, kan till synes dåliga sorter bli riktigt bra.
Jag kan nämna att jag för 15-20 år sedan fick en del små klyftor och bulbiller av olika stammar av vild vitlök. Under många år blev det bara ynkliga små lökar, men jag tog hela tiden de största klyftorna och planterade och nu är några av stammarna klart odlingsvärda.

Men det kan gå åt andra hållet också. Flera sorter av fransk vitlök av artichoke-typ har hos mig degenererat och sakta tynat bort, trots alla odlingsfrämjande åtgärder. Det kan kanske röra sig om för kraftig virusbelastning. Generellt är artichoke-typerna, (Thermidrome, Germidour, mm) ojämna i avkastning, ofta beroende på oönskad stor andel av lökar som går i "blom". Jag tror att man bör förnya sitt utsäde av dessa sorter ganska ofta.

Håller med dig men när det gäller att köpa utsäde som utlovar något annat så är det en annan fråga. Då kan man köpa annat utsäde som ger bättre resultat. Vill man sen fortsätta så är det bara kul. Själv har jag försökt anpassa en nepalesisk sort men den gav upp i vintras, troligen pga svamp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon