Sidor: 1, 2, 3, 4
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 10-11-2011, 11:22) *
Om du menar mig så har jag redan föreslagit att man skulle kunna lämna en ofarlig högstubbe, den skulle ju dessutom faktiskt stå kvar längre än hela trädet om det så småningom ramlar.
Det finns människor vars personligheter skulle förbättras avsevärt av att få en ek i skallen, de flesta politiker t.ex., men eftersom även barn skulle kunna drabbas är det ju kanske lite onödigt att ta risken.

Tycker mig ana lite politikerförakt. smile.gif Helt borttag eller en högstubbe kan väl kvitta? Fö behöver du inte känna dig utpekad, ingen nämnd och ingen klämd.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2011, 12:07) *
Helt borttag eller en högstubbe kan väl kvitta?

Nej, varför det? Högstubbar = död ved, bra för naturen. Informationsskylt om vikten av död ved = bra mot folks dumhet.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 10-11-2011, 12:28) *
Nej, varför det? Högstubbar = död ved, bra för naturen. Informationsskylt om vikten av död ved = bra mot folks dumhet.

Jo, men den exakta platsen är väl mindre noga? Man kan väl gräva upp trädliket och plantera det i skog nånstans.
Huggorm
De insekter som lever på död ved från bland annat ek är ju ganska stationära så jag vet inte om de kommer kunna hitta en ensam högstubbe mitt i stan
Anders zon 1
Fast eken är inte riktigt lika värdefull som död. Det finns mängder av organismer som lever på gamla ekar och som är beroende av att den är just gamma och skröplig. När den väl dött kan dom inte leva där längre. En död ek är dock bättre än ingen alls (även om man flyttar veden någon annanstans).

Ibland kan jag tycka att vi människor är rätt motsägelsefulla i vår oro för faror. Jag skulle tro att risken för att den eken skulle falla och döda eller skada någon är minimal jämfört med risken att någon blir överkörd av en bil på samma plats. Om det är risken för skada på människor som är problemet borde man alltså först och främst ta bort bilarna!

Gossen Ruda
CITAT (Anders zon 1 @ 10-11-2011, 20:14) *
Fast eken är inte riktigt lika värdefull som död. Det finns mängder av organismer som lever på gamla ekar och som är beroende av att den är just gamma och skröplig. När den väl dött kan dom inte leva där längre. En död ek är dock bättre än ingen alls (även om man flyttar veden någon annanstans).

Ibland kan jag tycka att vi människor är rätt motsägelsefulla i vår oro för faror. Jag skulle tro att risken för att den eken skulle falla och döda eller skada någon är minimal jämfört med risken att någon blir överkörd av en bil på samma plats. Om det är risken för skada på människor som är problemet borde man alltså först och främst ta bort bilarna!

Fast om du är försiktig och ser dig omkring lär du kunna undvika bilarna, lite svårt att undvika att få en gren i skallen.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2011, 21:11) *
... lite svårt att undvika att få en gren i skallen.

Jaa eller en på bilen.
Anders zon 1
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2011, 21:11) *
Fast om du är försiktig och ser dig omkring lär du kunna undvika bilarna, lite svårt att undvika att få en gren i skallen.

Jo i och för sig men risken att någon står precis på "rätt" ställe när en gren faller är nog ganska liten. En bil har en större yta så där kanske risken att en gren träffar är större (plus att det säkert passerar fler bilar än fotgängare där per tidsenhet) men fortfarande liten. Tror nog som sagt att bilarna är många gånger farligare för människor än eken. Men kruxet är väl att alla faror som vi är ovana vid eller som vi inte kan bedöma förefaller mycket värre än de vi tror oss kunna kontrollera. Faran med bilar ställs ju också mot nyttan som vi anser att vi har av bilarna. Eken däremot antar jag att många tycker är helt onödig (d v s gör ingen nytta) och då blir ju minsta risk en oacceptabel fara.
Bassam
Hej

Vi ska inte glömma att den träd är över 500år gammal , så den är viktigt till svenska kulturarvet och Kärleksfull miljö , vi måste upprätthåller den Så mycket som möjligt, med hänsyn till säkerheten för människor och trafiken och det är dyrt , vi ska inte lämna månniskor som de tycker bara pengar , men de tänker inte på fram tiden till miljö och Heritage .

H.Bassam
Robbanp
Nu får jag också lägga mig i lite.

Att påstå att det skulle vara större fara med nedfallande grenar från ett halvdött träd än från bilarna på en (förmodar jag) ganska hårt traffikerad väg är bara löjligt! Visst finns risken att det ska falla ner nån gren men om man har proffesionella arborister som tittar till den ett par gånger om året och kan plocka av de svagaste grenarna i tid så förefaller den minimal.

Är det bestämt att trädet inte får stå kvar på sin plats så kan det flyttas om viljan finns. Det kan inte ens kosta så förfärligt mycket att gräva upp hela rotsystemet och lyfta iväg hela schabanget till lämpligare plats. Jag har sett en ek som flyttats hel och den växte faktiskt bättre efter flytten än några grannar som stått där hela tiden. Visserligen var detta ett betydligt yngre exemplar.

Rent naturvärdemässigt betvivlar jag att den gör någon större nytta där den står eftersom den är så pass isolerad från andra äldre ekar. Även om den inte skulle överleva transporten gör den betydligt större nytta som död stående ved (vilket är det det råder allra störst brist på i svenska marker) i närhet av andra åldrande ekar än som döende i ensamhet. De svamparoch lavar med mera som behöver den gamla eken som livsmiljö flyttar sig inte några längre sträckor. Finns det föresten någon rapport tillgänglig som talar om vad som finns på/i eken för närvarande? (Jag erkänner att jag inte följt alla länkar i tråden.)
addo
"Det kan inte ens kosta så förfärligt mycket att gräva upp hela rotsystemet och lyfta iväg hela schabanget till lämpligare plats."

Bara att stänga av en så hårt traffikerad väg i någon vecka kostar några hundra tusen kronor. Sen tillkommer "bygg"-arbetet och kostnaden för inhyrd expertis som ska till för att entrepenören inte ska råka ha ihjäl trädet i processen.

Men det är klart vad som räknas som förfärligt mycket pengar är ju rellativt.
Robbanp
Stänga av vägen får de göra oavsett om de flyttar eller sågar ner trädet, gräva upp roten och asfaltera om lär de också få göra oavsett vilket.
Så många experter kan inte behövas: En skicklig grävmaskinist och någon med kunskap om träd samt ett par hantlangare och ett någorlunda specialanpassat transportfordon (där ligger nog den största merkostnaden) sen ska det nog bara ta en dag extra jämfört med att såga ner och elda upp.
Erkännes att jag inte har några som helst erfarenheter av vägarbeten (mer än ur bilistens synvinkel), så om någon vet så kommentera gärna!
Gossen Ruda
CITAT (Robbanp @ 11-11-2011, 10:56) *
Stänga av vägen får de göra oavsett om de flyttar eller sågar ner trädet, gräva upp roten och asfaltera om lär de också få göra oavsett vilket.
Så många experter kan inte behövas: En skicklig grävmaskinist och någon med kunskap om träd samt ett par hantlangare och ett någorlunda specialanpassat transportfordon (där ligger nog den största merkostnaden) sen ska det nog bara ta en dag extra jämfört med att såga ner och elda upp.
Erkännes att jag inte har några som helst erfarenheter av vägarbeten (mer än ur bilistens synvinkel), så om någon vet så kommentera gärna!

Rotsystemet lär vara enormt så uppgrävning för flytt av det levande trädet går knappast. Fö är det väl inte frågan om att elda upp trädet, det kan läggas i någon skog till nytta för många.
Robbanp
Nja, så enormt är det väl knappast (förmodligen ganska djupt dock) att det blir någon omöjlighet. Orealistiskt..., kanske.
Uppeldning var en grov förenkling som jag verkligen inte hoppas på. Även som liggande död ved kan det göra stor nytta, ja.

Hur som helst kan vi dividera till oändlighet, vi lär inte få något att säga till om ändå. Någon som passerar och orkar hålla koll på det får gärna återkomma och berätta om slutresultatet så småningom.
addo
CITAT (Robbanp @ 11-11-2011, 10:56) *

Klart man får stänga av vägen i vilket fall, men att precissionsschakta runt trädrötter tar oerhört mycket längre tid än att bara gräva som vanligt, och det är kostnaden för att stänga av vägen som är den huvudsakliga kostnaden vid sånna här arbeten.

Edit. Kan tillägga att jag jobbar i byggbranchen och vet.
Huggorm
CITAT (Robbanp @ 11-11-2011, 12:42) *
Nja, så enormt är det väl knappast (förmodligen ganska djupt dock) att det blir någon omöjlighet. Orealistiskt..., kanske.

Växtplatsen är ju väldigt speciell, sett ur en eks synvinkel. Hårdgjorda ytor gör att ingen ny näring tillförs jorden ovanifrån, så rötterna kommer sträcka sig extra långt ut åt sidorna i stället. Samma sak med vatten, det mesta rinner snabbt av stenläggningen och ned i dagvattenbrunnar, och trädet får leta efter varje droppe. Därtill blir det väldigt varmt på en stenlagd plats, så det kommer gå åt mycket vatten. Om nu inte trädet lyckats hitta ned i något avloppssystem eller liknande med sina rötter...
Bassam

Hej

Att flytta träd från sitt plats enkelt, första gräva jorden runt trädet när marken är torr , och försöka undvika att skada rötterna för säkerhet försök att gräva inte i marken till en djup nivå, efter det placera två träbitar ringar
kopplade till varandra och knöt ett stark rep, och ansluta sedan en träbit trädstammen med ett tygstycka , för att undvika skador på skalet eller barken på trädet oskadda,sedan , fast den änden av repet på en bil ,
vilket gör att löpare när du drar sladden lätt rotlösa träd. på marken kan du lägga ved på marken att ta emot träd när träd kraschade , Efter röjning av träd, gräva ett håll i den där du vill planterade, och sedan fylla hålet med gödsel vatten och jord sedan placera trädet . support några av trädets grenar att låta henne få tillbaka vad de förlorat från hela roten till följd av ablation.

Obs

Jag kan hjälpa er om ni vill .

Bassam

Gossen Ruda
Bassam, du har nog missuppfattat det mesta i ärendet. Trädstorlek, växtplats mm.
Anders zon 1
Flytta trädet utan att det dör tror jag blir väldigt svårt. Det är ju mycket stort och lär väga ett antal ton (vad jag förstår har man har ju dessutom fyllt delar av trädets håligheter med betong) plus att man måste få med massor av jord som väger ännu mer. Det är ju inte i allra bästa form heller och tål säkert inte lika mycket som ett ungt och friskt träd. Fast det är väl i och för sig en fråga om hur mycket resurser man är beredd att lägga ner på det. I teorin kan det kanske fungera men det är nog mycket mera tveksamt i praktiken.

Förutom att eken har ett värde för biologisk mångfald så tycker jag personligen att den är väldigt vackert. Undrar hur många andra storstäder som har flerhundraåriga ekar mitt i en trafikerad väg inne i stadsbebyggelsen? Måste vara ganska unikt!
Bassam
Hej

vi kan beskära detta hårda beskärning innan start överförning , vi behöver stopa trafiken genom arbeta.

Hej Gossen Ruda :

Jag förstår precis vad jag säger, men mitt första mål är att spara träd Oavsett kostnaden för trötthet och pengar.Du vet inte vad jag menar växter personligen , för detta måste vi alla bevara växter annars låt oss lämna jordbruket jobb .

H. Bassam
Robbanp
CITAT (addo @ 11-11-2011, 16:22) *
Klart man får stänga av vägen i vilket fall, men att precissionsschakta runt trädrötter tar oerhört mycket längre tid än att bara gräva som vanligt, och det är kostnaden för att stänga av vägen som är den huvudsakliga kostnaden vid sånna här arbeten.

Edit. Kan tillägga att jag jobbar i byggbranchen och vet.

Så bra att du vet! Då måste jag passa på att fråga hur det kan vara så kostsamt att stänga av en väg några dagar? Traffiken får köra en liten omväg och det går långsammare att ta sig fram. På vilket sätt ger det en kostnad för kommun/vägansvarig (trafikstyrelsen?)? Ofta leds inte ens traffiken runt på alternativa vägar utan man får hitta själv.

Huggorm: När det gäller rötterna och deras utbredning var mitt resonemang följande:
Just eftersom marken runt är hårdgjord och därmed lär vara extremt vattenfattig borde trädet ha gett upp försöken att hitta vatten med sidorötter utan satsa på djupet istället. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte tar det mesta från grundvattnet (alternativt att den stött på någon trevlig vatten-/avloppsledning) Jag vill dessutom minnas att ek inte har särskilt mycket sidorötter utan främst använder sig av en rejäl pålrot. (Det var ett tag sedan jag läste på i den aktuella frågan så jag kan naturligtvis ha blandat ihop allting i min hjärna.)

Bassam: Du får ringa någon ansvarig på Stockholms kommun och erbjuda dina tjänster.
Du verkar vara den ende som håller med mig om att det borde vara möjligt att genomföra en flytt.

Det skulle vara intressant om någon med mer handfast erfarenhet uttalade sig. Någon arborist (Mike?) som varit med om eller hört talas om något liknande äventyr? Om även proffesionen sågar mitt förslag så kommer jag att vika mig i frågan...
Huggorm
CITAT (Robbanp @ 12-11-2011, 08:28) *
Huggorm: När det gäller rötterna och deras utbredning var mitt resonemang följande:
Just eftersom marken runt är hårdgjord och därmed lär vara extremt vattenfattig borde trädet ha gett upp försöken att hitta vatten med sidorötter utan satsa på djupet istället. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte tar det mesta från grundvattnet (alternativt att den stött på någon trevlig vatten-/avloppsledning) Jag vill dessutom minnas att ek inte har särskilt mycket sidorötter utan främst använder sig av en rejäl pålrot. (Det var ett tag sedan jag läste på i den aktuella frågan så jag kan naturligtvis ha blandat ihop allting i min hjärna.)

Nja, ek har ju ett rotsystem som både är djupt och utbrett. Men jag håller med om pålroten, den kan ha gått mycket djupt i sökande efter vatten. Tio meter är absolut inte omöjligt, så det är inte alls lätt att gräva upp en sådan rot.
Bassam

Hej

Men svårigheterna blir lätt om vi tänker tillsammans,Jag menar att Jag kan hjälpa till genom att arbeta tillsamman för överföringen av träd .

Robbanp

Följ med mig att tro för att att vi skickar upplösa till kommunen denna lösning kommer att präglas av
Kvalitet och snabbhet i förandet .

H.Bassam
Robbanp
Jag hittade en ganska intressant syudie angående rotdjup för olika trädslag Rotdjupsrapporten

Det var ganska svårt att utläsa något konkret men vad jag fick ut av den angående eken (observera att det gäller på skogsmark) var att 80% av rotsystemet fanns inom ett djup på 60 cm. Det nämndes dock en rapport som uppgav att de hittat ekrötter ner till 9 meters djup. Bra gissat Huggorm! Frågan är hur mycket av dessa rötter som behövs för att trädet ska överleva? Som jag förstod det så minskar pålrotens betydelse med åldern och den bildar flera lite mindre djuprötter.

Att få upp hela rotsystemet kan jag hålla med om verkar väldigt svårt, hur mycket som faktiskt behövs för återhämtning och överlevnad är en intressant fråga som vi nog tyvärr aldrig får reda på.
*Stintan*
Tycker hela diskussionen är märklig. Hur många här vet ens hur det ser ut i TV-ekens närområde och är berörda? Denna ek står i utkanten av nationalstadsparken som bl.a. har norra Europas största bestånd av grova ekar. TV-eken står ensam mitt i gatan och inte i parkområde.
Man får nog väga skaderisken mot hur biologiskt viktigt det är att spara just denna ek. Det råder ingen brist på gamla ekar i Stockholmsområdet men här låter det som om TV-eken vore den enda av sitt slag. Dessutom tror jag inte att eken tas bort om det inte är nödvändigt.

Är det någon som på fullt allvar tror att det skulle gå att flytta en månghundraårig betongfylld döende ek med gott resultat?
Robbanp
CITAT (*Stintan* @ 13-11-2011, 09:30) *
Är det någon som på fullt allvar tror att det skulle gå att flytta en månghundraårig betongfylld döende ek med gott resultat?

Jag tror på fullt allvar att det skulle gå!

Det är knappast värt besväret, men att det är möjligt är jag övertygad om!
Hur länge den skulle överleva efter flytten har jag ingen gissning om eftersom jag(som du mycket riktigt påpekar) inte vet hur den i övrigt mår. Jag har inte ens kunskap att bedömma det om jag hade tittat närmare på trädet ifråga.

Det skulle vara intressant att se ett alvarligt försök göras men den totala nyttan blir nog större om man bara sågar ner trädet och lägger det på lämpligt ställe.

För att klargöra: Min argumentation kring levandeflytt är hypotetisk, jag anser egentligen inte att det bör utföras men diskussionen var intressant.
Bassam
Hej

trädet är möjligt att leva länge efter transport särskilt om citerad väl under transport och efter över föreningen, för vi behöver beskära starka före föreningen , detta i sig vi kallar på jordbruket ( ung beskärning ) , eftersom återställer vitalitet på växter .

Obs

Jag har ett annat förslag :

Stärka det goda i trädet för att vi undevika risken att fall , men måste vara periodiska granskningen för sådana träd för att arbeta med att öka stöd vid behöv.

H:Bassam
Huggorm
Rent praktiskt har eken förmodligen rötter som sträcker sig åtminstone 10-15m ut åt sidorna och kanske tio meter ner. Hur skulle man kunna gräva upp något så enormt, och utan att skada rötterna mer än absolut nödvändigt? Anledningen till att man undviker ek som stadsträd är ju bland annat att de har känsliga rotsystem som inte tål att man gräver upp marken som man ofta gör i städer för att fixa rör eller annat. Hade det varit en lind i samma storlek hade det kanske gått, men jag vill hävda att det i praktiken är omöjligt att flytta den där eken. Och jag är inte alls säker på att en månghundraårig döende ek skulle svara bra ens på kontrollerad rotbeskärning eller beskärning ovan mark.

Om den här bilden fungerar kan man fundera över hur det skulle se ut att göra samma sak med stockholmseken. Betänk att den till skillnad från detta träd har ett mycket djupt rotsystem samt är mångdubbelt större.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Transplant.jpg
Orkidétjuven

The largest tree to be transplanted was an oak tree (Quercus lobata), aged between 180-220 years and measuring 17.67 m tall, 31.6 m wide (branch-span), weighing approximately 415.5 tonnes and with a trunk girth of 5 m . "Old Glory" was moved 400 meters by Senna Tree Company (USA) to a new park in Los Angeles, California, USA on January 20, 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=dGC7isTRWGs

När jag ser detta, så verkar inget omöjligt biggrin.gif Det var f--n inget litet träd...

Dessutom kanske vi kan sätta sthlm på världskartan om att slå ett rekord om det nu finns ngt med detta träd.

Heja bravo.gif
Robbanp
Ser man på...

Dock verkar de inte ha fått med särskilt mycket av rotsystemet:
"Valley oak typically has several vertical roots that tap groundwater and extensive horizontal root branches. Vertical root depth has been measured as deep as 80 feet (262 m) in some individuals."
Taget från.

Det skulle vara intressant att veta huruvida trädet repade sig efter flytten.

En intressant artikel angående flytt av Quercus agrifolia
Här pratas det om en jordklump på 7-9 gånger stammens diameter (då är vi väl ungefär på Huggorms 18 meter) men det nämns inget om djupet tyvärr. Det är mycket jord men kan man flytta hela hus med källare och allt så...

Omöjligt?: Icke!
Rimligt?: Knappast!
Eva 33c
CITAT (Robbanp @ 14-11-2011, 08:36) *
Det skulle vara intressant att veta huruvida trädet repade sig efter flytten.

Blev också nyfiken och hittade detta så trädet verkade må bra i alla fall 5 år senare. Kostnaden för flytten var över 1 miljon dollar sägs det...
Gossen Ruda
Att flytta ett friskt träd kan nog gå även om det är stort. Att flytta ett ännu större träd som redan är halvdött har stora utsikter att misslyckas.
Bassam
hej

sida rötter som levererar träd med mat och vatten men andra rötter installera träd , tyvärr vi talade mycket om denna träd , men vad vi hoppas på försummade politikerna hälsa på människor , särskilt äldre människor nu för att spara pengar är vi plågas Sverige kapitalisternas regering som bara räkna pengar .

Obs

Mina förväntningar kommer att eliminera dessa.

H.Bassam

addo
CITAT (Robbanp @ 12-11-2011, 08:28) *
Så bra att du vet! Då måste jag passa på att fråga hur det kan vara så kostsamt att stänga av en väg några dagar? Traffiken får köra en liten omväg och det går långsammare att ta sig fram. På vilket sätt ger det en kostnad för kommun/vägansvarig (trafikstyrelsen?)? Ofta leds inte ens traffiken runt på alternativa vägar utan man får hitta själv.

Politikerna ser väll en sammhällsekonomisk förlust i infrastrukturstörningar.
Sen kan jag ju tillägga att det skulle ta minst en vecka att utföra schakten och återställningen av vägen om eken skulle flyttas. Annars kommer dom stänga av vägen bara under själva fällningen, och vänta med att lägga om asfalten tills dom kan göra det i samband med andra vägarbeten.
Huggorm
CITAT (Robbanp @ 14-11-2011, 08:36) *
Dock verkar de inte ha fått med särskilt mycket av rotsystemet:
"Valley oak typically has several vertical roots that tap groundwater and extensive horizontal root branches. Vertical root depth has been measured as deep as 80 feet (262 m) in some individuals."
Taget från.

Måste bara påpeka att 262m djupa rötter måste vara ett missförstånd från något håll, det är inte rimligt. Jag har sett olika siffror för hur djupt rötter kan nå, men enligt wikipedia innehar "Boscia albitrunca", ett träd som växer i kalahariöknen rekordet med 68m.

Fast 80 feet blir väll bara runt 24m? Låter som att de har räknat fel på den där sidan.
Bassam

Hej

Som jag sa tidigare bryr mig inte djupt rotad vi kan bli av 80% utan att påverkas av trädet men för rötter som på sida vi kan bli av massa längd om vi gjorde hård beskärning .

H.Bassam

*Stintan*
CITAT (Bassam @ 14-11-2011, 19:31) *
Hej

Som jag sa tidigare bryr mig inte djupt rotad vi kan bli av 80% utan att påverkas av trädet men för rötter som på sida vi kan bli av massa längd om vi gjorde hård beskärning .

H.Bassam

Hur många 1000-åriga betongfyllda döende ekar har du flyttat?
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 13-11-2011, 23:20) *
The largest tree to be transplanted was an oak tree (Quercus lobata), aged between 180-220 years and measuring 17.67 m tall, 31.6 m wide (branch-span), weighing approximately 415.5 tonnes and with a trunk girth of 5 m . "Old Glory" was moved 400 meters by Senna Tree Company (USA) to a new park in Los Angeles, California, USA on January 20, 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=dGC7isTRWGs

Häftigt, det trodde jag inte var möjligt.

Har man funderat på att stödja trädet? Borde bli lite billigare om det är möjligt. Typ som den här linden:

Tusenårig lind
Myosotis
Var kan man läsa mer om eken och planerna/beslutet (?) att ta bort den? Ber om ursäkt om jag har missat någon länk, men jag kan inte hitta någon.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 15-11-2011, 12:42) *
Var kan man läsa mer om eken och planerna/beslutet (?) att ta bort den? Ber om ursäkt om jag har missat någon länk, men jag kan inte hitta någon.

http://www.dn.se/blogg/epstein/2011/11/07/...munfullmaktige/

Du kan googla på TV-eken så hittar du en hel del.
Orkidétjuven
Jag gillar varianten som myosotis föreslog. Kan bli ganska snyggt med om det görs på schysst sätt.
Det är kanske tillochmed kan bli billigare än att hyra ngn ta ner trädet? tongue.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 15-11-2011, 12:32) *
Häftigt, det trodde jag inte var möjligt.

Har man funderat på att stödja trädet? Borde bli lite billigare om det är möjligt. Typ som den här linden:

Tusenårig lind

Bästa förslaget hittills, och fullt genomförbart om bara viljan finns. Man skulle nästan skicka in tipset till de ansvariga, man kan ju inte vara helt säker på att de tänkt på den lösningen
Gossen Ruda
Det känns lite som ryssen som grävde upp lik och klädde på dem. Om ett träd börjar bli så dåligt att grenar dör är slutet nära, varför förlänga plågan?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2011, 19:19) *
Det känns lite som ryssen som grävde upp lik och klädde på dem. Om ett träd börjar bli så dåligt att grenar dör är slutet nära, varför förlänga plågan?

Skall vi dra en parallell till mänskliga pensionärer, eller blir det övertydligt?
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2011, 15:20) *
http://www.dn.se/blogg/epstein/2011/11/07/...munfullmaktige/

Du kan googla på TV-eken så hittar du en hel del.

Tack! Heter den TV-eken? blink.gif Varför då?
*Stintan*
Därför att den står utanför TV-huset smile.gif
Orkidétjuven
Står eller stod.
Imorgon ryker den.

http://www.dn.se/sthlm/tv-eken-ska-fallas
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 16-11-2011, 16:59) *
Står eller stod.
Imorgon ryker den.

Ja, det var ju långt från en frodig Sparbanksek.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 16-11-2011, 15:02) *
Därför att den står utanför TV-huset smile.gif

Jaha.

CITAT (Orkidétjuven @ 16-11-2011, 16:59) *
Står eller stod.
Imorgon ryker den.

sad.gif
Huggorm
Nu ser jag på TV att de verkar ha höjt upp markytan runt om eken minst en meter. Stammen står som i en brunn, med kanske 20 cm luft runt om nedre delen av stammen. Inte konstigt att den är döende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon