|
herkules
12-11-2011, 10:59
Red Top
12-11-2011, 11:08
Azur.
Tycker du alltså att det är rätt att sälja ut äldrevården till riskkapitalbolag, vars enda syfte är att gå med vinst. En vinst, som går direkt till skatteparadis, och inte renderar en enda krona i skatt till Sverige.
Avsikten med utförsäljningen var ju att ge riskvilliga svenskar möjlighet att driva vården i egen regi. Inte som nu att sälja ut vården till 3-4 riskkapitalbolag, som dominerar marknaden.
Det förstår ju varje människa med grundläggande ekonomisk kunskap, att äldrevården inte kan gå med vinst, om man inte sänker kvalitén.
Jag förstår att du inte läste artikeln av Johan Alvehus i Svenska Dagbladet, som jag lade in.
Red Top
12-11-2011, 11:15
CITAT (herkules @ 12-11-2011, 10:59)  När jag läser om eller hör den skenheliga kristdemokraten, Maria Larsson [attachment=66097:vomit.gif], blir jag så förbannad att det är bäst att jag lämnar datorn en stund, innan jag skriver något förfärligt.
Blomstertanten
12-11-2011, 11:21
CITAT (herkules @ 12-11-2011, 10:59)  "I Kristdemokraternas värld är det inte riskkapitalet som vill spara på de gamla. Det är personalen som är så feg att den inte vågar skvallra. Maria Larsson vill inte ens införa den meddelarfrihet som skulle underlätta för privatanställda att berätta om vanvård utan att avslöjas. I stället uppmanar hon till – civilkurage. Kristdemokraterna pratar ofta om just vikten av civilkurage. Länge krävde partiet en lag som skulle tvinga medborgarna att visa extra mycket mod. En utredning blev klar i våras, men rättschefen Olle Abrahamsson avrådde från en lag. – Det går inte att tvinga människor att bli goda, menade han. Men Kristdemokraterna framhärdar. De vill tvinga fram den där godheten. I ”Aktuellt” står partiets representant i justitieutskottet, Caroline Szyber, och pläderar för att människor ska tvingas att ingripa i slagsmål, knivattacker och våldtäkter. – Vi måste betvinga likgiltigheten, säger hon, och menar att de som inte ingriper ska kunna dömas till två års fängelse. Caroline Szyber hänvisar till att vi ser allt fler exempel på våldsamma situationer i samhället. Så kan det vara, våldet ökar sannolikt i ett samhälle där många unga män går utan jobb. Där trångboddheten gör att de måste hänga ute på stan. Där klyftorna ökar mellan de som har och de som aldrig kommer att få något. Men det är då Kristdemokraterna väljer att lägga ansvaret på den enskilda människan. Vanvård och knivöverfall blir privatsaker och ingenting samhället behöver ta ansvar för." Ansvaret är tydligen alltid någon annans!
CITAT (Red Top @ 12-11-2011, 11:08)  Azur.
Tycker du alltså att det är rätt att sälja ut äldrevården till riskkapitalbolag, vars enda syfte är att gå med vinst. En vinst, som går direkt till skatteparadis, och inte renderar en enda krona i skatt till Sverige. Det är helt irrelevant vart pengarna går så länge man följer lagen. Det som spelar roll är i första hand kvalitén på vården och i andra hand kostnaden. CITAT Avsikten med utförsäljningen var ju att ge riskvilliga svenskar möjlighet att driva vården i egen regi. Inte som nu att sälja ut vården till 3-4 riskkapitalbolag, som dominerar marknaden.
Som jag förstått det var avsikten med utförsäljningen att sänka de skenande vårdkostnaderna och ge kommunerna möjlighet att byta ut vårdgivare som misskött sig. Jag tycker illa om monopol och skulle gärna se fler aktörer, men statens jobb är att se till att medborgarna har så bra sjukvård som möjligt så billigt som möjligt, inte att detaljstyra marknaden av ideologiska skäl. CITAT Det förstår ju varje människa med grundläggande ekonomisk kunskap, att äldrevården inte kan gå med vinst, om man inte sänker kvalitén. Det vet varje människa med grundläggande ekonomisk kunskap att det finns nåt som heter slöseri. Om de privata aktörerna kan ge lika god vård för mindre pengar, betyder det att de kommunala aktörerna är misskötta och slösar bort skattebetalarnas pengar. CITAT Jag förstår att du inte läste artikeln av Johan Alvehus i Svenska Dagbladet, som jag lade in. Johan Alvehus poäng var att vårdföretagen konkurrerar om kontrakt genom att ge det lägsta budet - den som säger sig kunna ge vård billigast får kontraktet. Så fungerar all upphandling, det är inget problem förutsatt att man har tydliga krav och regler, gör uppföljningar, och kontraktörer som inte når upp till kraven ekonomiskt och juridiskt ställs till svars. CITAT (Blomstertanten @ 12-11-2011, 11:21)  " Caroline Szyber hänvisar till att vi ser allt fler exempel på våldsamma situationer i samhället. Så kan det vara, våldet ökar sannolikt i ett samhälle där många unga män går utan jobb. Där trångboddheten gör att de måste hänga ute på stan. Våldsbrottslighet minskar sannolikt konstant och sedan lång tid, antalet anmälda brott ökar pga minskande tolerans mot våld - man kan se det på att den enda brottstyp som alltid anmälts, mord, stadigt minskar. När jag var liten var det lagligt att slå barn och ingen skulle nånsin kommit på tanken att polisanmäla ett slagsmål mellan barn, och går man tillbaks till 1800-talet var slagsmål ett stort helgnöje ungefär som sport idag.
Jan Lindgren
12-11-2011, 12:02
Hej! Jag nyttjar sjukvården ofta. Varje vecka besöker jag den privata vårdcentralen. Trevlig personal och bra service. Det var länge sedan jag bytte från landstingets vårdcentral. Där hade man personalproblem så det fungerade inte alltid optimalt. Det är bra att vi kan välja vårdföretag. Det är aldrig bra med en aktör på marknaden.
Mina föräldrar vårdades på kommunala vårdinrättningar. Jag besökte dem på udda tider. Ett bra sätt att se att de fick god omvårdnad. Hade jag sett några problem så hade jag ordnat något annat vårdföretag.
Jag vet att i en socialdemokratiskrt styrd kommun så fick åldringen betala för hemtjänst men personalen dök inte alltid upp. Kommunen tog betalt i alla fall. Det finns inget som säger att kommunal/landstingsvård är bättre än privat vård.
Vad som är viktigt är att vi som konsumerar vård aktivt väljer. Som gammal kanske man inte alltid kan det men då hoppas jag att det finns anhöriga som ingriper. Ju fler valmöjligheter det finns desto bättre. MVH Jan Lindgren
Det finns faktiskt en aspekt till som kanske inte alla tänker på. Det kanske ligger lite före i tid men det kanske vore bra att ligga steget före för en gångs skull (vilket inte är alliansens starkaste sida precis. Tänker närmast på konsekvenserna av deras förda sjukförsäkringspolitik). Risken finns att vi kommer att stå där en dag med ansikten som fågelholkar och undra "vad hände"  om man tänker till lite redan nu. Det handlar om risken för sjunkande personalkompetens i den privatiserade delen av äldrevården. Nästa steg blir sjukvården vilken än så länge ligger lite efter där. Jag vet inte om gemene man brytt sej så mycket om vad vårdpersonal som fått hänga med i kommunernas privatiseringskarusell har att säga, men jag kan intyga att det börjat susa i säven ordentligt där. Förutom att arbetsbelastningen har ökat till orimliga höjder och att de pressas till att börja vanvårda brukarna, så har det även börjat infinna sej ett rejält mått av skam över sina arbetsgivare hos dem. Även de nås av alla skriverier om vanvården som uppdagas i media. Tänk er själva vilka det är som får ta emot missnöjet och klagomålen i första steget. Det är naturligtvis de som jobbar närmast brukaren. De får stå där öga mot öga med förtvivlade anhöriga och försvara sej och givetvis känna att de inte gör ett bra jobb. Själva är de precis lika måna om och beroende som alla andra av en fungerande sjuk- och äldrevård naturligtvis, eftersom de också har ett privatliv och egna anhöriga vid sidan av jobbet. Detta i sin tur leder till att kompetent personal inte orkar jobba under de här förutsättningarna och alltmer kommer att söka sej därifrån. De extra kronor som ev en privat vårdgivare kan erbjuda uppväger verkligen inte allt, vilket man har en känsla av att vissa tycks tro. Med tanke på hur många sökande det finns till varje ledig tjänst och vad dessa personer har för tidigare meriter så slås man av hur många det är som kommer från just den privatiserade delen av äldrevården. Det säger en del och får varningsklockor att ringa. Än så länge ligger som sagt sjukvården efter gällande privatiseringen och än finns det tjänster att söka, men vad händer i nästa steg när det alternativet också försvinner? Ska vi låta kompetensen försvinna ut i tomma intet när folk börjar söka sej från vården helt och hållet? Det känner väl alla till hur obenägna dagens ungdom är att söka sej till vårdyrken och ska vi dessutom låta personalbristen eskalera ännu mer genom att den kompetens vi i dagsläget redan har, så är det inte svårt att räkna ut vart det kommer att barka och vilken vård vi kommer att kunna erbjudas i framtiden. Det arroganta inlägg Gita skrev tidigare i tråden om personalens flathet och att de förväntas riskera sitt jobb och vara villiga att söka nytt jobb om de går i media med missförhållandena inom vården gjorde mej så förbannad att jag blev helt förstummad. Jag hoppas verkligen att inte alla ni som är för privatiseringen är av samma åsikt och har samma inställning till era medmänniskor som hon! Jag hoppas verkligen att ni tänker över era åsikter gällande en fortsatt vårdprivatisering ordentligt och i solidaritet med vårdpersonalen hjälper till att slå näven i bordet mot en fortsatt utökning. Vård personalen behöver hjälp eftersom ingen vill lyssna på dem! Stå upp för er själv och era anhöriga och protestera nu! Sluta förvänta er att andra ska bana vägen för er! Gör något själva!!!!!!
Det positiva i allt elände är förhoppningsvis att det går inte att sopa misshälligheter under mattan, särskilt inte om man bedriver verksamhet i privat regi. Att anhöriga är bästa garanten för att dom gamla får rätt vård visar ju turbulensen kring Carema tydligt. Är kommunerna dåliga på att ställa krav och följ upp kanske. Att kommunerna brister i uppsyn verkar vara helt klart. Privat eller kommunalt är ju ointressant egentligen. Ekonomin styr i båda fallen. Sedan fungerar ju både den privat o kommunala servicen mycket bra i i stort. Upplägget är här för att stanna. Det är upp till kommunerna o landstingen att göra bra o vettiga upphandlingar som säkrar kvaliteten inom vården o omsorgen. Det är också kommunernas skyldighet o ansvar att se till så både den privata o offentliga kommunala servicen fungerar på ett bra sätt. Sköts det rätt så är privata alternativ nog så goda.
Blomstertanten
12-11-2011, 15:47
Sitter och tittar på reprisen av Dokument inifrån: Vi gav dom vår pappa och blir mer och mer upprörd!!!! Allt handlar om att vårdföretagen vill tjäna så mycket pengar som möjligt på bekostnad av våra gamlas hälsa och säkerhet! Fy fan!!! Är det så här vi vill ha det? Tydligen , eftersom vi överlämnar fler och fler områden till MARKNADEN ! En marknad som bara är ute efter att tjäna pengar! Det är dags att vakna nu och säga ifrån!!!
Aqvakul
12-11-2011, 16:17
CITAT (Blomstertanten @ 12-11-2011, 15:47)  Sitter och tittar på reprisen av Dokument inifrån: Vi gav dom vår pappa och blir mer och mer upprörd!!!! Allt handlar om att vårdföretagen vill tjäna så mycket pengar som möjligt på bekostnad av våra gamlas hälsa och säkerhet! Fy fan!!! Är det så här vi vill ha det? Tydligen , eftersom vi överlämnar fler och fler områden till MARKNADEN ! En marknad som bara är ute efter att tjäna pengar! Det är dags att vakna nu och säga ifrån!!!
CITAT (herkules @ 12-11-2011, 10:59)  Vidrig inställning!  CITAT (Blomstertanten @ 12-11-2011, 11:21)  "I Kristdemokraternas värld är det inte riskkapitalet som vill spara på de gamla. Det är personalen som är så feg att den inte vågar skvallra. Maria Larsson vill inte ens införa den meddelarfrihet som skulle underlätta för privatanställda att berätta om vanvård utan att avslöjas. I stället uppmanar hon till – civilkurage. Kristdemokraterna pratar ofta om just vikten av civilkurage. Länge krävde partiet en lag som skulle tvinga medborgarna att visa extra mycket mod. En utredning blev klar i våras, men rättschefen Olle Abrahamsson avrådde från en lag. – Det går inte att tvinga människor att bli goda, menade han. Men Kristdemokraterna framhärdar. De vill tvinga fram den där godheten. I ”Aktuellt” står partiets representant i justitieutskottet, Caroline Szyber, och pläderar för att människor ska tvingas att ingripa i slagsmål, knivattacker och våldtäkter. – Vi måste betvinga likgiltigheten, säger hon, och menar att de som inte ingriper ska kunna dömas till två års fängelse. Caroline Szyber hänvisar till att vi ser allt fler exempel på våldsamma situationer i samhället. Så kan det vara, våldet ökar sannolikt i ett samhälle där många unga män går utan jobb. Där trångboddheten gör att de måste hänga ute på stan. Där klyftorna ökar mellan de som har och de som aldrig kommer att få något. Men det är då Kristdemokraterna väljer att lägga ansvaret på den enskilda människan. Vanvård och knivöverfall blir privatsaker och ingenting samhället behöver ta ansvar för." Ansvaret är tydligen alltid någon annans!  Ja det dummaste jag hört på länge men ingenting förvånar längre med den regeringen. Det är väl samhället/lagar/politiker som skall skapa trygghet för människan. Inte tvärtom. CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2011, 12:02)  ... Det är bra att vi kan välja vårdföretag. Det är aldrig bra med en aktör på marknaden. ... Som synes går det inte att driva "vinstföretag" i "branscher" som vård/omsorg. Det är ju det man ser här i artikeln. Däremot är det bra med konkurrens när man skall sälja kapitalvaror men människor är inga kapitalvaror.
herkules
12-11-2011, 17:48
det är på tiden att vi får bli medborgare i det här landet igen, inte kunder.
CITAT (herkules @ 12-11-2011, 17:48)  det är på tiden att vi får bli medborgare i det här landet igen, inte kunder.
Är ju inte lagarna det är fel på. Dom finns och blir över. Kan inte enskilda, företag o organisationer följa dom så får samhället svara med dom resurser som finns redan idag. Syvenes o sist så är det ju den enskilda människan, företaget eller organisationen som formar samhället, inte staten. Och här är det ju kommunerna som borde bära hundhuvudet tillsammans med Carema. Men det har väl inte kommunerna vett att göra. Det gäller att bli gammal i rätt kommun.
CITAT (gnon49 @ 12-11-2011, 19:01)  Är ju inte lagarna det är fel på. Dom finns och blir över. Kan inte enskilda, företag o organisationer följa dom så får samhället svara med dom resurser som finns redan idag. Syvenes o sist så är det ju den enskilda människan, företaget eller organisationen som formar samhället, inte staten. Och här är det ju kommunerna som borde bära hundhuvudet tillsammans med Carema. Men det har väl inte kommunerna vett att göra. Det gäller att bli gammal i rätt kommun. Med denna publicitet borde väl vara kört för Carema? Och vad säger facket?
Blomstertanten
12-11-2011, 19:47
CITAT (xlxl67 @ 12-11-2011, 19:21)  Med denna publicitet borde väl vara kört för Carema? Och vad säger facket? Dom har nog sett till att det kostar kommunerna massor att bryta kontrakten! Verkar ju som om de som skött upphandlingen har gjort ett uselt jobb.
CITAT (xlxl67 @ 12-11-2011, 19:21)  Med denna publicitet borde väl vara kört för Carema? Och vad säger facket? Hoppas det svider ordentligt för Carema. Viktigt att skicka ut signaler på vad som gäller. Vinst okey, skära guld med täljkniv, nej.
herkules
12-11-2011, 22:34
vinst på vård?  finns ingen anledning.
Borde vara enkelt - inte vinst på människor och välmående. Köpslå om varor istället.
mamamaggan
12-11-2011, 22:41
För mig existerar inte vinst i det här fallet. Jag skulle vilja kalla det stöld av skattepengar.
Som gammal statstjänsteman så vet jag hur det var med anslagen vi fick på den tiden. Vi fick inte gå med vinst , det skulle gå jämnt upp . Vad vi fick till verksamheten skulle räcka och blev det något över lämnades det tillbaka eftersom det var skattebetalarnas pengar.
Varför är det inte likadant i sådana här fall ? Det handlar ju om skattepengar , eller hur ?
herkules
12-11-2011, 22:44
annan ordning nu, kapitalistisk ...
Blomstertanten
12-11-2011, 22:50
CITAT (xlxl67 @ 12-11-2011, 22:37)  Borde vara enkelt - inte vinst på människor och välmående. Köpslå om varor istället. CITAT (mamamaggan @ 12-11-2011, 22:41)  För mig existerar inte vinst i det här fallet. Jag skulle vilja kalla det stöld av skattepengar.
Som gammal statstjänsteman så vet jag hur det var med anslagen vi fick på den tiden. Vi fick inte gå med vinst , det skulle gå jämnt upp . Vad vi fick till verksamheten skulle räcka och blev det något över lämnades det tillbaka eftersom det var skattebetalarnas pengar.
Varför är det inte likadant i sådana här fall ? Det handlar ju om skattepengar , eller hur ? Så borde det naturligtvis vara!
mamamaggan
12-11-2011, 22:57
CITAT (herkules @ 12-11-2011, 22:44)  annan ordning nu, kapitalistisk ... Den var nog ganska kapitalistiskt då med men det har blivit mer av ett " roffa åt sig " samhälle nu. " Roffa åt " dig så mycket du kan utan att ha något som helst samvete. Lurendrejare har i det närmaste blivit en hederstitel. " Roffa åt " dig utan att skämmas över alla äldre som bor på ditt " utmärkta " äldreboende och som får sitta emellan , ligga i redan nerkissade och nerbajsade blöjor flera timmar till bara för att några ska få " stjäla " mer skattepengar. Nej , vet ni vad !!! Varför kan vi inte vara som fransmännen ? Samla ihop så mycket använda blöjor som vi kan och leverera dem till Caremas styrande !!!!
Blomstertanten
13-11-2011, 08:24
CITAT (mamamaggan @ 12-11-2011, 22:57)  Den var nog ganska kapitalistiskt då med men det har blivit mer av ett " roffa åt sig " samhälle nu. " Roffa åt " dig så mycket du kan utan att ha något som helst samvete. Lurendrejare har i det närmaste blivit en hederstitel.
" Roffa åt " dig utan att skämmas över alla äldre som bor på ditt " utmärkta " äldreboende och som får sitta emellan , ligga i redan nerkissade och nerbajsade blöjor flera timmar till bara för att några ska få " stjäla " mer skattepengar. Nej , vet ni vad !!! Varför kan vi inte vara som fransmännen ? Samla ihop så mycket använda blöjor som vi kan och leverera dem till Caremas styrande !!!! Det är inte Caremas styrelse som "behöver" det blöjberget! Riksdagshuset vore lämpligare plats för berget, det är trots allt där lagarna stiftas som gör det möjligt för riskkapitalbolag att tjäna pengar på vården!
Blomstertanten
13-11-2011, 12:02
DN: Carema betalar noll i skatt " Ägarna till det skandaliserade vårdbolaget Carema har maxat sin skatteplanering. Det föga kända svenska riskkapitalbolaget Triton har enligt Dagens Industri använt uppblåsta internräntor för att skapa ett skatteavdrag värt 495 miljoner kronor årligen. Carema ägs av den amerikanska riskkapitaljätten KKR och dess hemlighetsfulla svenska branschkollega Triton. Carema använder sig av precis samma skatteupplägg som många riskkapitalägda bolag använder, nämligen att minimera vinsterna i Sverige genom att ta stora internlån inom koncernerna. Genom att ta ett internt aktieägarlån på drygt 4 miljarder kronor med en ränta på hela 12 procent slussas de svenska vinsterna ut till skatteparadis. Enligt Dagens Industri innbär det att Triton kan sänka bolagsskatten med 495 miljoner per år, vilket betyder att man sparar 140 miljoner kronor. Eftersom man även har andra stora lån så betalar Carema därför noll kronor i skatt samtidigt som man lever på skattemedel, enligt tidningen. Därmed raderas Caremas vinst ut och den svenska staten går miste om skatteintäkter. Luckan i skattelagstiftningen är kritiserad av finansminister Anders Borg. Debatten kring det privata vårdföretaget Carema, som de senaste veckorna kritiserats hårt för vanvård, går just nu het. Carema har dragit på sig mer än 150 anmälningar hos Socialstyrelsen, och nu efterlyser S-ledaren Håkan Juholt och Svenskt Näringsliv i var sin debattartikel kontroll och reglering av den skattefinansierade äldrevården. ”Skälet till att larmrapporterna aldrig tar slut är att politikerna flyr från sitt ansvar och hänvisar till anställda, myndigheter, kommuner och vårdbolag, skriver Håkan Juholt i Dagens Nyheter. Riskkapitalbolag med vinstmaximering som främsta drivkraft ska inte förekomma i den skattefinansierade äldreomsorgen, anser han. En bred politisk uppgörelse krävs för att säkerställa kvaliteten och garantera att medel för äldreomsorgen kommer de äldre till del. "
Är det ett seriöst företag så ser jag inte hinder för vinst. Håller det hög kvalitet genererar det ju arbete o skattekronor tillbaka till samhället. Det går ju faktiskt att generar vinst utan att tumma på kvaliteten för samma anslag som annars kommunerna avsatt. Givetvis skall då företaget skatta i Sverige. Även kommunerna skall ju gå på plus annars blir det nerdragningar. Förutom V så är det väl inget riksdagsparti som är emot vinst i omsorgen. Det är upplägget som kan diskuteras.
CITAT (xlxl67 @ 12-11-2011, 16:47)  Det är väl samhället/lagar/politiker som skall skapa trygghet för människan. Inte tvärtom. Fast jag tror inte att någon regering/samhälle/lag/politiker någonsin kan skapa en trygghet som inte bygger på individens personliga ansvar, civilkurage och integritet. Gita
CITAT (Gita @ 13-11-2011, 13:25)  Fast jag tror inte att någon regering/samhälle/lag/politiker någonsin kan skapa en trygghet som inte bygger på individens personliga ansvar, civilkurage och integritet. Gita Fast hur ska en gammal, sjuk och kanske dement person skapa detta för sig själv? När man inte har möjligheten att längre styra över sitt liv? När man inte längre kan ta sitt personliga ansvar? Berätta gärna för jag förstår inte. Har du ordnat det för dig så att om du blir gammal och sjuk så hamnar du på ett hem där du skulle vara nöjd med vården om du haft förmågan att kunna bestämma? Eller förväntar du dig att dina barn tar hand om dig i det läget?
Blomstertanten
13-11-2011, 17:29
CITAT (Gita @ 13-11-2011, 13:25)  Fast jag tror inte att någon regering/samhälle/lag/politiker någonsin kan skapa en trygghet som inte bygger på individens personliga ansvar, civilkurage och integritet. Gita Säg det till gamlingarna som far illa, att de har ett eget ansvar!!!
Red Top
13-11-2011, 18:12
G. menade nog inte att de gamla skulle ta ansvar. Hon kopierade helt enkelt Maria Larssons uttalande, CITAT (herkules @ 12-11-2011, 10:59)  för att som vanligt irritera och lägga mer ved på brasan. Låt henne hållas. Hennes inlägg är inte värda att bemöta.
Red Top
13-11-2011, 18:31
Det kan tydligen bli värre: Döende lämnades framför tv:n, DN "Carema tog betalt för att ge vård till gamla i Falun – men vilseledde kommunen för att mörka att de inte levde upp till vad de lovat. En anställd anklagar också Carema för att ha struntat i sätta in vakande personal över en döende patient. De sista timmarna i livet sattes patienten i stället ensam i en stol framför tv:n.
Carema Cares två äldreboenden i Falun hade varken sjukgymnast eller dietist. Ändå uppgav man det för kommunen. Inte heller serverade man den avtalade efterrätten och rapporterna till kommunen om avvikelser i verksamheten var ofullständiga.
Det är bara några av de anmärkningar mot Norshöjdens och Korsnäsgårdens äldreboenden i Falun som kommunen hade vid sin årliga inspektion. När man senare kontrollerade om bristerna avhjälpts fick kommuntjänstemännen veta att både sjukgymnast och dietist hade anställts. Men när de kontaktades uppgav båda att de inte hade uppdrag för Carema Care i Falun.
Anna Wikberg, verksamhetschef vid Norshöjdens äldreboende, förklarar det som kan uppfattas som ett försök att vilseleda kommunen beror på att den sjukgymnast som skulle ha börjat vid årsskiftet hoppade av.
– Nu har vi hittat en lösning men det kan bli så när någon hoppar av, säger hon.
Anna Wikberg hävdar att det hela tiden funnits en dietist att tillgå.
– Carema Care centralt hade en dietist i Stockholm som vi anlitade. Senare kom vi fram till att det inte fungerade bra och har nu kontrakt med en dietist i Falun.
En allvarlig incident vid Korsnäsgården i april i år granskas just nu av kommunpolitiker. En elev vid kommunens undersköterskeutbildning som praktiserade där avslöjade för en kommunpolitiker som är kontaktpolitiker inom just äldreomsorgen att ledningen av besparingsskäl vägrat att ta in extrapersonal för att vaka över en döende dement man med svåra smärtor och dödsångest.
I stället rullades han in i dagrummet och sattes framför tv:n. Senare på natten dog den äldre mannen.
– Så får det inte gå till. En människa ska inte behöva dö ensam och ha tv:n som sista sällskap. Det måste sättas in extrapersonal, säger eleven.
– Att dödsfallet kom hastigt och oväntat som ledningen påstår stämmer inte. Man pumpade i honom stora doser morfin och det gör man inte om personen inte är döende, säger eleven.
Reaktionen från ledningen på Korsnäsgården var att anklaga praktikanten för att ha brutit mot tystnadsplikten.
– Jag krävde att de skulle anmäla mig om jag gjort något fel. Jag tror att de ville skrämma mig för att tysta ner händelsen, säger den före detta eleven.
Enligt eleven reagerade även de övriga boende på avdelningen mycket starkt på hur den döende mannen behandlades.
– Det var rena upproret där man krävde att något måste göras för att hjälpa mannen, säger eleven.
Anklagelserna om att ha brutit mot tystnadsplikten gjorde att eleven inte orkade fullfölja en anmälan till patientombudsmannen i Falun. I avtalet mellan Falu kommun och Carema Care är de anställda i det privata vårdbolaget garanterade meddelarfrihet på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet.
Helene Sundgren, verksamhetschef vid Korsnäsgårdens äldreboende, vill inte kommentera händelsen."
Pea Nilsson pea.nilsson@dn.se
Det är förskräckligt och hemskt och vidrigt och oförståeligt och ... orden tar slut!
Men ... det är faktiskt upp till personalen som jobbar med gamlingarna att agera. DE MÅSTE SLÅ LARM OCH VARA VÅRDTAGARNAS (kundernas) RÖST!
Linda Moestam i Luleå vågade! Hon är en kvinna att se upp till!
mamamaggan
13-11-2011, 22:46
CITAT (netha @ 13-11-2011, 22:44)  Det är förskräckligt och hemskt och vidrigt och oförståeligt och ... orden tar slut!
Men ... det är faktiskt upp till personalen som jobbar med gamlingarna att agera. DE MÅSTE SLÅ LARM OCH VARA VÅRDTAGARNAS (kundernas) RÖST!
Linda Moestam i Luleå vågade! Hon är en kvinna att se upp till! Inte så lätt att göra om du är helt beroende av din inkomst . Jag kan mycket väl förstå de som inte slår larm , att bli av med jobbet i dessa tider och dessutom kanske få dåliga vitsord från arbetsgivaren .
CITAT (mamamaggan @ 13-11-2011, 22:46)  Inte så lätt att göra om du är helt beroende av din inkomst . Jag kan mycket väl förstå de som inte slår larm , att bli av med jobbet i dessa tider och dessutom kanske få dåliga vitsord från arbetsgivaren . Då ska man inte jobba inom vården!
Red Top
13-11-2011, 22:51
CITAT (netha @ 13-11-2011, 22:44)  Det är förskräckligt och hemskt och vidrigt och oförståeligt och ... orden tar slut!
Linda Moestam i Luleå vågade! Hon är en kvinna att se upp till! Innan man ställer det kravet på personalen, ser jag det som en självklarhet att alla anställda i offentligt(skattemedel) finansierade verksamheter garanteras meddelarfrihet. Mycket märkligt att det inte ingår i avtalen mellan kommunerna/uppdragsgivarna och riskkapitalbolagen.
CITAT (Red Top @ 13-11-2011, 22:51)  Innan man ställer det kravet på personalen, ser jag det som en självklarhet att alla anställda i offentligt(skattemedel) finansierade verksamheter garanteras meddelarfrihet.
Mycket märkligt att det inte ingår i avtalen mellan kommunerna/uppdragsgivarna och riskkapitalbolagen. Vet inte hur det ligger till med det i alla fall som nu kommit fram... men iaf i fallet med dement åldring i svåra plågor, som sattes framför teve och fick dö... där rådde meddelarfrihet. Och oavsett om meddelarfrihet råder ... en människa med empati låter sig inte styras av pengar! Man larmar kommun och alla myndigheter när man ser såna missförhållanden!
Red Top
13-11-2011, 23:01
Personalen som är anställda av Carema Care har inte meddelarfrihet.
Praktikanten som anmälde fallet om den döende vid TV:n, anklagades för att ha brutit mot tystnadsplikten.
CITAT (Red Top @ 13-11-2011, 23:01)  Personalen som är anställda av Carema Care har inte meddelarfrihet.
Praktikanten som anmälde fallet om den döende vid TV:n, anklagades för att ha brutit mot tystnadsplikten. I avtalet mellan Falu kommun och Carema Care ska dock enligt DN de anställda i det privata vårdbolaget vara garanterade meddelarfrihet på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet. Sedan så tycker jag att det inte spelar någon roll om du har meddelarfrihet eller inte .. är du i besittning av EMPATI så anmäler du ändå alla missförhållanden! Du stannar inte och vanvårdar bara för att få kvittera ut lön varje månad!
CITAT (netha @ 13-11-2011, 23:05)  I avtalet mellan Falu kommun och Carema Care ska dock enligt DN de anställda i det privata vårdbolaget vara garanterade meddelarfrihet på samma sätt som anställda i offentlig verksamhet.
Sedan så tycker jag att det inte spelar någon roll om du har meddelarfrihet eller inte .. är du i besittning av EMPATI så anmäler du ändå alla missförhållanden! Du stannar inte och vanvårdar bara för att få kvittera ut lön varje månad! Jag håller delvis med dig, men jag tycker ändå att ansvaret inte ligger på personerna på golvet. Ansvaret ligger hos de som ger direktiven. Bland annat.
*Stintan*
13-11-2011, 23:26
Det lär ju finnas minst 150 anmälningar mot Carema om missförhållanden så nog finns det folk som anmäler men vad leder det till kan man ju undra. Det har ju även uppdagats att kontrollanter blivit förda bakom ljuset av ansvarig på äldreboende.
CITAT (Anma @ 13-11-2011, 23:22)  Jag håller delvis med dig, men jag tycker ändå att ansvaret inte ligger på personerna på golvet. Ansvaret ligger hos de som ger direktiven. Bland annat. Du kan aldrig som anställd frånsäga dig ansvar! Det är du som jobbar/tar hand om vårdberoende! Vem annan kan föra deras talan? Att skylla på arbetsgivaren är som att gömma sig under täcket och skylla på Trafikverket när man ser en bil köra över grannens barn!
Som anställd i kommun eller landsting förväntas du att vara helt lojal mot arbetsgivaren, är ganska säker på att det även gäller det privata sektorn.
Och att bli utsatt för reprisalier om man skulle "skvallra" är tyvärr inget undantag, det är vanligare än vad gemene man tror. Syns både i lönekuvertet, utbildning inom verksamheten. Men politiskt sett har det faktiskt inte haft någon betydelade ven som suttit vid makten, Spara på de äldres bekostnad är tyvärr inget nytt påfund...
*Stintan*
13-11-2011, 23:40
Men det måste väl ändå vara arbetsgivarens ansvar att se till att de gamla får den vård de har rätt till.
mamamaggan
14-11-2011, 00:15
CITAT (netha @ 13-11-2011, 22:46)  Då ska man inte jobba inom vården! Och någon annan har inget ansvar ? Så som arbetsmarknaden se ut är det nog inte bara att sluta och skaffa nytt jobb.
Blomstertanten
14-11-2011, 05:01
Lägg ansvaret där det hör hemma!!! Inte på personalen som gör allt för att ge de gamla den bästa omsorgen! Inte på personalen som stressar livet ur sig för att hinna med och räcka till! Inte på personalen som riskerar sin försörjning genom att anmäla brister! Ansvaret ligger på våra politiker, för det är de som tillåter företag att göra vinster inom vård, omsorg och skola! Det är politikerna som måste säga stopp!!! Det handlar om människors rätt till trygg omsorg och vård, inte företagens rätt till att tjäna pengar. Jag vill inte leva i ett samhälle där egoism, girighet och omänsklgihet råder!
Red Top
14-11-2011, 06:58
Håller fullständigt med dig, Blomstertanten. Det sägs ju att vi får det samhälle vi förtjänar, men jag röstade definitivt inte för ett sådant här samhälle! Här följer en liten sammanfattning av vad som skett senaste tiden. " Vanvårdskandalen - sagt & gjort av högern Skrivet av Björn Fridén den 14 november 2011 kl. 06:00
TIDSLINJE. Det började med Dagens Nyheters avslöjande om omfattande vanvård på ett privat äldreboende i Stockholm. Före detta anställda vittnade om avsiktlig underbemanning i syfte att öka vinstmarginalerna. Förvaltningen och de borgerliga i stadsdelsnämnden gjorde sitt för att se till att saken inte uppmärksammades.
SVT följde sedan upp med dokumentär som intervjuade före detta anställda på vårdbolaget Caremas äldreboenden i Stockholm. Omfattande missförhållanden avslöjades. Det blev ett jäkla liv. Inte minst när det visade sig att Carema plockade ut hundratals miljoner kronor i vinst och betalade ut enorma bonusar till toppcheferna.
När det dessutom visade sig att bolaget undvek att betala skatt i Sverige exploderade frågan.
Men högern har inte varit passiv medan skandalen pågått. Alla dessa år av privata alternativ är alltid bättre har satt sina spår. Här är vad högern har gjort medan folk upprörts över att döende människor lämnats ensamma framför TV:n för att vinstmarginalerna hotas av att man har full bemanning:
Högertankesmedjan Timbro släppte sin vältajmade rapport Äldreomsorg som tillväxtfaktor, som argumenterade för större vinster i äldrevården. Samma vinster som maximeras genom att man väger blöjor för att se om de kan användas igen.
I SVT satt Stockholms tidigare finansborgarråd Kristina Axén Olin (M) och debatterade Carema, som hon under sin tid i stadshuset sålde vårdinrättningar till. Någon kritik fanns inte att komma med. Sedan visade det sig att hon ansvarar för etiska frågor hos just Carema.
Stockholms biträdande socialborgarråd Ewa Samuelsson (KD) protesterade mot vanvården. Hon förstod inte att det skedde till följd av att man från politiskt håll skapat regler som gör det både lönsamt och lagligt att mjölka ut pengar ut äldreomsorgen. Hon såg inga problem i vare sig vårdföretagens eller samhällets agerande. Hon deklarerade högtidligt i en debattartikel istället att anställda som inte rapporterar missförhållanden ska avskedas. Och vältrade därmed över hela ansvaret på personalen.
Till råga på allt skrev hon debattartikeln tillsammans med arbetsgivarorganisationen Vårdföretagen.
En som också gick på samma linje var äldreminister Maria Larsson (KD). Hon krävde ”civilkurage” från de anställda, trots att de riskerar att avskedas om de rapporterar missförhållanden till exempelvis media. I offentlig verksamhet skyddas rätten att säga ifrån, men inte i privat vård. Några planer på att införa meddelarskydd i privat vård existerar inte, tvärtom har högern blockerat sådana förslag från oppositionen.
Maria Larsson kunde inte svara på vad hon skulle göra, nu när anställda bevisligen har rapporterat missförhållanden. Istället begärde hon att kommunerna måste göra mer. Men äldreomsorgen i Stockholms kommun, där de flesta privata äldreboenden finns, sköts ju av Ewa Samuelsson, som tillsammans med vårdföretagen vältrar över ansvaret på de anställda.
Anställda som avskedas om de berättar om missförhållanden, och som ska avskedas om de inte berättar. Och när saken väl uppmärksammas är det de som ska lösa problemen. Men de får inte röra vinsterna.
Maria Larsson passade samtidigt på att visa på civilkurage. En högt uppsatt chef på Carema fick under veckan nytt jobb som generaldirektör för en av Larssons myndigheter.
Så arbetar högern. Du betalar. Somliga blir rika som troll. Och gamla människor dör ensamma framför TV:n."
Blomstertanten
14-11-2011, 07:35
Jag röstade inte heller för ett sånt samhälle!!!!! Jag röstade för solidaritet och omsorg om de svaga i samhället!!!
Är så upprörd så jag håller på att explodera!
Red Top
14-11-2011, 07:43
CITAT (Blomstertanten @ 14-11-2011, 07:35)  Jag röstade inte heller för ett sånt samhälle!!!!! Jag röstade för solidaritet och omsorg om de svaga i samhället!!!
Är så upprörd så jag håller på att explodera! Du är inte ensam! Fast det är en klen tröst när man ser hur samhället förfaller.
Blomstertanten
14-11-2011, 08:01
" Reinfeldts Sverige sviker de äldre som mer och mer får förlita sig på hjälpsamma släktingar. 14 november 2011 – Äldrevården En majoritet av de allra äldsta får ingen offentlig omsorg över huvud taget. I borgerlighetens nya tuffa Sverige drabbas inte bara sjuka och arbetslösa. Under de senaste decennierna har de riktigt gamlas möjlighet att få hjälp halverats. Det är fackförbundet Kommunal som i dag avslöjar att samhällets kostnader för äldrevården har skurits ner, trots att allt fler blir allt äldre. Minskningen gäller både i faktiska tal och som andel av BNP. Om man till det lägger att privata vårdföretag plockar ut höga vinster inser man snart att det inte blir mycket kvar till de gamla. Får förlita sig på släkten 1980 fick 62 procent av de över 80 år någon form av omsorg, i dag är den siffran nere på 37 procent. 1980 fick 40 procent av de gamla hjälp av någon anhörig som de inte bodde ihop med. I dag får 67 procent förlita sig på släkten. 100 000 personer (läs döttrar) tvingas i dag gå ner i arbetstid eller sluta jobba för att ta hand om sina gamla föräldrar. Det är Fredrik Reinfeldts arbetslinje det. I många kommunala riktlinjer står det i dag att tjänstemännen först ska undersöka om det inte finns anhöriga som kan ta ansvar för de gamla. Och då handlar det inte om att barnen ska komma på kaffebesök, utan om att ta ansvar för omsorg, medicinering, dusch, matlagning, tvätt och städning. Ingen vill ha de gamla I dagens ungdomsfixerade samhälle pratas det mycket om småbarnsfamiljernas livspussel. Få nämner att medelålders kvinnor stressar minst lika mycket mellan jobb och föräldrar. För dem går det dåliga samvetet aldrig över. Men värst är det givetvis för de gamla. Många är multisjuka och i dagens slimmade vårdapparat finns ingen plats för den som har mer än en diagnos. Gamla människor skickas mellan avdelningar där ingen vill ha dem och det blir barnen som får agera vårdkoordinatörer. Vård anpassad för friska I gårdagens ”Dokument inifrån” i SVT fick vi följa barnen till den svårt cancersjuka Florence. Hur de kämpade för att hitta någon som kunde ge henne smärtlindring. Deras kamp är vardag i dag, det vet alla som har sjuka föräldrar. Men i Sverige är det arbetslinjen som gäller. Vården är anpassad till friska människors tillfälliga sjukdomar. När patienterna blir gamla och riktigt sjuka blir de olönsamma. Då skickas de hem och det blir hemtjänsten och släkten som får dela upp dygnets timmar. Det är den verkligen innebörden av Fredrik Reinfeldts arbetslinje, att samhället struntar i de som inte arbetar." Aftonbladet:Reinfeldt struntar i gamla och sjuka
Ett Sverige som Reinfeldt kan få behålla för sig själv! Jag vill då inte ha det i alla fall!
Kommuner har i många fall låtit privata aktörer ta över vården! Varför? Ett är att spara pengar ett annat är att öka valfriheten för vårdtagaren.
Alla privata företags syfte är att känna pengar till ägarna oavsett om det gäller gruvdrift eller vård. Hur ökar man vinsten. Antingen höjer man priset eller sänker man kostnaderna eller både och.
Utan att känna till fakta så kan man nog gissa att kostnaden för löner är den största posten inom vården. Mindre personal högre vinst.Enkel mattematik. Avkastnings kraven ligger runt 10%. Så i princip kunde kommunen sköta på samma verksamhet till 90% av kostnaden.
Om jag kommer rätt så har flera kommunala inrättningar varit i blåsväder tidigare. Så det är nog inte bara en fråga om kommunal vård eller privatvård. Även om det mer lockande för ett privat företag att minska kostnaderna.
Frågan är nog hur kvalitet ska följas upp av huvudmannen ifråga. I upphandlingar. Vad köper man? En lyxig Volvo eller snik utrustad Kia. Man får vad man betalar för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|