|
niklaswik
11-12-2011, 17:26
CITAT (Azur @ 10-12-2011, 17:25)  Jadå. Skulle folk som är för sjuka för att arbeta svälta ihjäl på gatan i din version av anarki? Hur förväntar du dig att brottslighet hanteras i din anarki? Förmodligen inte, men jag skulle inte vilja tvinga någon att hjälpa dem utan hoppas att det fanns tillräckligt många godhjärtade människor. Jag vet inte vad jag ska förvänta mig, men jag hoppas att den hanteras på ett så effektivt sätt som möjligt. Inlåsning tror jag vore väldigt ovanligt och något som bara används på de mest sjuka personerna som verkligen inte kan gå lösa utan att använda våld mot sina medmänniskor. Det skulle troligen fokusera på att återgälda offren snarare än att straffa brottslingen. Men nu vet ju egentligen jag lika lite som du om hur det faktiskt skulle bli om man testade.
CITAT (niklaswik @ 11-12-2011, 17:26)  Förmodligen inte, men jag skulle inte vilja tvinga någon att hjälpa dem utan hoppas att det fanns tillräckligt många godhjärtade människor.
Jag vet inte vad jag ska förvänta mig, men jag hoppas att den hanteras på ett så effektivt sätt som möjligt. Inlåsning tror jag vore väldigt ovanligt och något som bara används på de mest sjuka personerna som verkligen inte kan gå lösa utan att använda våld mot sina medmänniskor. Det skulle troligen fokusera på att återgälda offren snarare än att straffa brottslingen. Men nu vet ju egentligen jag lika lite som du om hur det faktiskt skulle bli om man testade. Förlåt, men HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Fanns det tillräckligt med godhjärtade människor i världen skulle fattigdom vara avskaffad för länge sen. Man skulle inte behöva en anarki till det.
Huggorm
11-12-2011, 18:17
CITAT (niklaswik @ 10-12-2011, 16:34)  Har de verkligen gjort det? Har för mig att jag hört nåt om att det skulle varit på gång men inte mer. Jodå, det har varit igång länge. När jag kom på att det var "Sealand" de kallade det var det lätt att hitta info. http://en.wikipedia.org/wiki/Sealand
niklaswik
11-12-2011, 18:31
CITAT (Anma @ 11-12-2011, 17:34)  Förlåt, men HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Fanns det tillräckligt med godhjärtade människor i världen skulle fattigdom vara avskaffad för länge sen. Man skulle inte behöva en anarki till det. Ditt skratt kommer fastna i halsen när jag påpekar det här faktumet: Minst 90% av röstberättigade svenskar vill hjälpa fattiga människor tillräckligt gärna för att i riksdagsvalet rösta på ett parti som förespråkar att man tar pengar från alla som jobbar för att även fattiga människor ska få skola, sjukvård m.m. 90% alltså, lågt räknat, för det tycker säkert också merparten av de som inte röstar. Svenska folket skänker ungefär fem miljarder kronor per år till välgörenhet. Detta alltså när mer än hälften av deras lön går åt till skatter! Att välviljan skulle sjunka när inkomsterna blir betydligt större och man vet att det inte finns nån "godhjärtad stat" som hjälper dem som har det svårt, det verkar helt bisarrt. Så om du ska skratta, se dig i spegeln när du gör det. CITAT (Huggorm @ 11-12-2011, 18:17)  Jodå, det har varit igång länge. När jag kom på att det var "Sealand" de kallade det var det lätt att hitta info. http://en.wikipedia.org/wiki/SealandCoolt.
CITAT (niklaswik @ 11-12-2011, 18:31)  Ditt skratt kommer fastna i halsen när jag påpekar det här faktumet: Minst 90% av röstberättigade svenskar vill hjälpa fattiga människor tillräckligt gärna för att i riksdagsvalet rösta på ett parti som förespråkar att man tar pengar från alla som jobbar för att även fattiga människor ska få skola, sjukvård m.m. 90% alltså, lågt räknat, för det tycker säkert också merparten av de som inte röstar. Svenska folket skänker ungefär fem miljarder kronor per år till välgörenhet. Detta alltså när mer än hälften av deras lön går åt till skatter! Att välviljan skulle sjunka när inkomsterna blir betydligt större och man vet att det inte finns nån "godhjärtad stat" som hjälper dem som har det svårt, det verkar helt bisarrt. Så om du ska skratta, se dig i spegeln när du gör det. Så du tror på fullt allvar att människor tänker på dessa saker när de röstar? Ja, det är lite sött med din naivitet, faktiskt.  Skulle mänskligheten velat skulle fattigdom inte finnas. Mänskligheten vill inte offra det som krävs. P:S. 5 miljarder, det blir väl dryga 500 kr per person och år.
Om man räknar att bara folk med arbete ger, då blir det en knapp hundring per person och månad. Jojo, så generösa är vi svenskar. (Själv gav jag 500:-/mån fram till juli. Nu blir det bara 300:-, om det nu har någon betydelse)
Huggorm
11-12-2011, 19:37
CITAT (Anma @ 11-12-2011, 19:24)  Om man räknar att bara folk med arbete ger, då blir det en knapp hundring per person och månad. Jojo, så generösa är vi svenskar. (Själv gav jag 500:-/mån fram till juli. Nu blir det bara 300:-, om det nu har någon betydelse) Räknar du in det bistånd vi ger via skattesedeln då? 1% av BNP eller vad det nu är
CITAT (Huggorm @ 11-12-2011, 19:37)  Räknar du in det bistånd vi ger via skattesedeln då? 1% av BNP eller vad det nu är Det kan jag ju inte göra. Det sker ju inte frivilligt.
niklaswik
11-12-2011, 20:23
CITAT (Anma @ 11-12-2011, 18:50)  Så du tror på fullt allvar att människor tänker på dessa saker när de röstar? Ja, det är lite sött med din naivitet, faktiskt.  Skulle mänskligheten velat skulle fattigdom inte finnas. Mänskligheten vill inte offra det som krävs. P:S. 5 miljarder, det blir väl dryga 500 kr per person och år. Vad tror du att de tänker på då? Din hånfullhet är mycket, men inte är den söt. Mänskligheten skulle kunna göra mycket mer för att minska fattigdomen om inte stater skulle sätta upp såna hinder i form av t.ex. handelsbarriärer och förskingrande av det mesta biståndet till sånt det inte borde gå till. Och vad spelar det för roll? Det intressanta är väl hur mycket som går till de som behöver. Ett "drägligt" liv kan en familj med inte alltför många barn få för 150 000kr/år, alltså räcker dagens gåvor till ungefär 33 000 familjer som inte har någon annan inkomst alls, eller fler om vi räknar med att många behövande inte har barn att försörja.
CITAT (niklaswik @ 11-12-2011, 20:23)  Vad tror du att de tänker på då? Din hånfullhet är mycket, men inte är den söt.
Mänskligheten skulle kunna göra mycket mer för att minska fattigdomen om inte stater skulle sätta upp såna hinder i form av t.ex. handelsbarriärer och förskingrande av det mesta biståndet till sånt det inte borde gå till.
Och vad spelar det för roll? Det intressanta är väl hur mycket som går till de som behöver. Ett "drägligt" liv kan en familj med inte alltför många barn få för 150 000kr/år, alltså räcker dagens gåvor till ungefär 33 000 familjer som inte har någon annan inkomst alls, eller fler om vi räknar med att många behövande inte har barn att försörja. Det var inte min mening att verka hånfull. Snarare cynisk. Tänker du på hur mycket partiet vill ge i bistånd när du röstar? I de sammanhang jag hört någon ens nämna det har varit i sammanhang där de gnällt över att biståndet är för stort. 33000 familjer är en piss i oceanen i sammanhanget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|