Sidor: 1, 2, 3, 4
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2012, 14:22) *
Nja, de mesta råd jag ser är att jag gör allt fel och att jag skall låta andra sköta det. Mot betalning. biggrin.gif

Aborister är en överetablerad samling hantverkare som kämpar om de få jobb som fins.
Det är den största gruppen hantverkare som anonserar efter jobb i pressen.

Kanske därav som de klankar ner på alla andra som sågar själva?
Mia i trädgården
Intressant att se även för en amatör som aldrig kommer att testa detta. wink.gif

Vilka risker det finns men också smarta arbetsmetoder.
Mike R Petersen
CITAT (jaj-51 @ 04-02-2012, 07:23) *
Aborister är en överetablerad samling hantverkare som kämpar om de få jobb som fins.

Hur kom du fram till detta?

Jag är väldigt nyfiken på vilka fakta du grunder ett så generaliserande utlåtande på, speciellt då jag vet att det finns runt 150 utbildade och certifierade arborister i hela sverige!

Och när såg du att det blev klankat ner på ALLA andra som sågar själv?

Om det efter 100 inläg inte har framgått tydligt nog så är sakfrågan och det som jag och mina kolleger reagerade på och som fick oss att skriva, hur lämpligt är det att lägga ut filmar som visar felaktiga och livsfarliga tekniker?

Fakta
Senaste veckan har 2 privatpersoner dött vid trädfällning!
Den ena var en man i 50-årsåldern som skulle hjälpa bekanta med att fälla träd på en tomt i Skara.
Den andra var en 56 årig man i Värmland som skulle ta ned ett träd som kilat sig fast i et annat.

Fundering
Kanske dom sett en film där någon gjort si eller så och lyckats?
kanske hade de levt idag om någon hade ifrågasatt de visade/använda teknikerna??

Vi vet inte och kommer aldrig att få veta, och för dessa 2 spelar det inte så stor roll heller, det kanske är flera som inte bryr sig, jag tycker det är ett tragiskt och onödigt spill av liv som kunnet vara undvikit.
Tapio
CITAT (jaj-51 @ 04-02-2012, 07:23) *

Halaj!

Jag tror att det handlar om att vara macho.
Det finns något fundamentalt manligt med att fälla träd.
Lite som att:
”en riktig karl ska lukta diesel, snusa och kunna backa med släp”.
Så om man framställer trädfällning som att det är så djäääävla farligt framstår man ju själv som en hjälte.

//T
jaj-51
CITAT (Tapio @ 05-02-2012, 12:00) *
Halaj!

Lite som att:
Så om man framställer trädfällning som att det är så djäääävla farligt framstår man ju själv som en hjälte.

//T

Det ligger mycket i det stora kara fäller stora träd.

CITAT (Mike R Petersen @ 05-02-2012, 11:01) *
Hur kom du fram till detta?

Jag är väldigt nyfiken på vilka fakta du grunder ett så generaliserande utlåtande på, speciellt då jag vet att det finns runt 150 utbildade och certifierade arborister i hela sverige!

På helgen brukar jag blädra i dagspressen.
En koll här på forumdet visar också på undersysellsata
Cilla
Marknadsanalyser och psykoanalyser i all ära, men tillbaka till sakfrågan som var om att kapa stormfällda träd: Hur många kunde dessa grundläggande tekniker? Hur många använder sig av andra?

http://www.youtube.com/watch?feature=playe...p;v=y6jEec1e6Gw

Huggorm
Jag använder mig inte av de flesta teknikerna i filmen, och jag klarar mig bra ändå. Jag har provat mig fram till metoder som fungerar bra för mig.
Cilla
Intressant. Jag som inte jobbar med stormfällda träd vill gärna veta. Vilka alternativa tekniker använder du Huggorm? På vilket sätt passar de dig bättre än de som visas t ex i den här filmen?
Mike R Petersen
Halaj!

Lite som att:

//T

Du har fatt i något där, dock uppfattar jag machobeteendet annorlunda än vad du gör, nämligen att en riktig man skiter i risker, utbildade människor är fjollor som det är ok att förlöjliga och som man skall se ned på, fakta är något som fjollorna hittat på riktig kunskap får riktiga MÄN i bastun fredag kväll efter 5 starköl, och en riktig man skulle ALDRIG anlita en hantverkare eller någon som helst form för yrkesperson överhuvudtaget.

Det är kanske så att utbildning och kunskap medför en ödmjukhet och respekt för det arbete man har för handen oavsett om det är trädfällning, byte av bromsar, kirurgska ingrepp, hårklippning mm. ?

Snusa gör jag inte och kommer aldrig att göra heller, lukta diesel gör jag inte heller jag är för snål för att spilla, men backa med släp kan jag då jag är för lat för att knuffa släpet!

Mike R Petersen
CITAT (jaj-51 @ 05-02-2012, 19:16) *
På helgen brukar jag blädra i dagspressen.
En koll här på forumdet visar också på undersysellsata

Så du har dina fakta från din lokala blaska?
Då undrar jag då vad är det för arborister som annonserar där, eller är det företag som reklamerar med trädfällning och du bara per automatik drar alla över en kam??

Hur många arborister är vi här på forumet tror du? eg är det bara 2 eller 3 arborister som svarat i denna tråd och senaste månaden är det 4 eller 5 arborister som varit aktiva på odla, varav några inte ens vart i denna delen.

Och hur får du det till att jag (jag refererar till mig själva då jag är den arborist som varit mest aktiv denna debatt) är undersysselsatt??

Jag börjar förstå varför det är så få yrkesmänniskor på detta forum och varför de som är här antingen är tysta eller inte använder sina egna namn, vad jag inte förstår är vad ni blivit utsatta för sedan ni har sådan mistro ja nästan hat till utbildade!
Hans T
Halaj!

Lite som att:

//T

Jag tänker i samma bana som Mike RP; T: Din logik går alltså ut på att yrkesmän och utbildare skrämmer vanligt folk för att framstå som hjältar "egentligen " är trädfällning inte alls så farligt ...?

Lyssnar du till Läkare, poliser och brandmän med samma typ av inställning???
Om nu vi framställt oss som hjältar, -hur skall vi framställa de tre som under förra veckan miste livet vid trädfällning? Olycksoffer? -var det "olyckor"?? (står iofs i polisrapporterna..) två av fallen var som det verkar resultat av: antingen - medvetet åsidosättande av grundläggande rutiner vid fällning -eller okunskap. Jag rotar inte i dessa fall för att bli hjälte utan för att jag tycker dessa liv spills helt i onödan! Har du en annan uppfattning ?
Hans T
CITAT (Huggorm @ 05-02-2012, 21:07) *
Jag använder mig inte av de flesta teknikerna i filmen, och jag klarar mig bra ändå. Jag har provat mig fram till metoder som fungerar bra för mig.

................Med tanke på tidigare inlägg så funderar jag över hur du definierar "bra" ?
Vilka tekniker har du som är lika bra eller bättre än de som Svante visar i filmen?
Huggorm
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 12:48) *
................Med tanke på tidigare inlägg så funderar jag över hur du definierar "bra" ?
Vilka tekniker har du som är lika bra eller bättre än de som Svante visar i filmen?

Tidsbesparande i första hand flirting.gif
Hans T
CITAT (Huggorm @ 06-02-2012, 13:19) *
Tidsbesparande i första hand flirting.gif

Jag kan tänka mig att någon eller fler av de som dog i veckan hade en tanke att "spara tid"

Det Lyckades!!! Dom hittade evigheten!

Jag är nyfiken på dina metoder att spara tid, referera gärna till Svantes film..
Huggorm
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 13:54) *
Jag kan tänka mig att någon eller fler av de som dog i veckan hade en tanke att "spara tid"

Jag är nyfiken på dina metoder att spara tid, referera gärna till Svantes film..

Svante håller på att greja med en massa specialkap, som exempelvis V-snittet som han kallar det. Min erfarenhet är att det sällan är speciellt mycket spänn i gran, de brukar vara rätt mjuka. Jag sågar därför ett enda litet snitt snitt på ena sidan stammen, och sedan från andra sidan. Det blir ju som en enklare variant av V-snittet. Jag har aldrig haft problem med att någon gran kommit farande när jag gjort så, men är det spänstigare träslag kan jag tänka mig att det gäller att vara försiktigare.

Hans så kallade "stormkap" orkar jag inte heller krångla med.

Vid ett tillfälle lämnar han flera träd åt maskinen för att de ligger i hög och han inte tycker att han har någon reträttväg. Jag hade börjat i utkanten på högen och arbetat mig inåt, då har man alltid reträttväg.

Vid ett tillfälle kapar han en fura som ligger platt på marken. Han kör ju sågen i marken, och det skulle jag aldrig göra. Kedjan blir slö omedelbart. Då kapar jag hellre en bit upp där man kommer åt runt om, och sedan välter upp rotvältan med kanske 1-2m stock sittande kvar. Den kan man sedan fälla som ett vanligt stående träd. Visserligen får man ingen fullängdsstock då, men för mig spelar det ingen roll eftersom jag ändå bara gör ved.

Slutligen orkar jag aldrig slå i kastskyddet så fort jag skall gå några meter, och jag känner ingen annan som gör det heller. Faktum är att jag inte ens har något kastskydd, det är sönder rolleyes.gif
kerstinbern
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 14:54) *

http://nwt.se/arvika/article1049946.ece
http://www.dn.se/sthlm/man-fick-trad-over-sig
http://na.se/nyheter/hallsberg/1.1530699-m...der-skogsarbete
Gossen Ruda
Det talas om att dra alla över en kam men är det inte så att det just vad yrkesmännen gör här, alla som kapar själva slås ihop men såna som förolyckas utan att man vet ett enda dugg om vad som hände. Jag är inte speciellt macho, badar inte bustu och dricker aldrig öl eller intar starkare alkoholdrycker. Med sunt tänkande kommer man långt. Skulle aldrig falla mig in att slå i kastskyddet eftersom jag oftast använder elsåg. biggrin.gif Dessutom är det så jäkla trögt att spänna det igen. Jag betvivlar högeligen att arboristerna här gör det men det är ju bra att ha nånting att slänga på amatörerna.
malcolm
Håller på dig Ruda, eftersom du uppenbarligen överlevt så "vet du vad du gör" och tar det försiktigt.
Hans T
CITAT (Huggorm @ 06-02-2012, 14:43) *
Svante håller på att greja med en massa specialkap, som exempelvis V-snittet som han kallar det. Min erfarenhet är att det sällan är speciellt mycket spänn i gran, de brukar vara rätt mjuka. Jag sågar därför ett enda litet snitt snitt på ena sidan stammen, och sedan från andra sidan. Det blir ju som en enklare variant av V-snittet. Jag har aldrig haft problem med att någon gran kommit farande när jag gjort så, men är det spänstigare träslag kan jag tänka mig att det gäller att vara försiktigare.

Hans så kallade "stormkap" orkar jag inte heller krångla med.

Vid ett tillfälle lämnar han flera träd åt maskinen för att de ligger i hög och han inte tycker att han har någon reträttväg. Jag hade börjat i utkanten på högen och arbetat mig inåt, då har man alltid reträttväg.

Vid ett tillfälle kapar han en fura som ligger platt på marken. Han kör ju sågen i marken, och det skulle jag aldrig göra. Kedjan blir slö omedelbart. Då kapar jag hellre en bit upp där man kommer åt runt om, och sedan välter upp rotvältan med kanske 1-2m stock sittande kvar. Den kan man sedan fälla som ett vanligt stående träd. Visserligen får man ingen fullängdsstock då, men för mig spelar det ingen roll eftersom jag ändå bara gör ved.

Slutligen orkar jag aldrig slå i kastskyddet så fort jag skall gå några meter, och jag känner ingen annan som gör det heller. Faktum är att jag inte ens har något kastskydd, det är sönder rolleyes.gif

Det översta du beskriver kallar vi enkelt motkap fungerar bra vid liten spänning vid stöörrespänning finns betydande spjälkrisk med metoden och risken att sätta fast sågen finns vid minsta missbedömning.

Jag säger att den som avfärdar stormkapet som något krångligt och inte ser vinsten, har mycket stor nytta av en kurs i motorsågning, Om du inte orkar det fattar jag, men Vad i består det krångliga??

Bträffande exemplet med den lilla bröten, -kan vara ett otydligt exempel för den oerfarne kanske hade det varit bättre att visa en bröt med plockepinn på 5-10m höjd över marken.
Är du säker på att han kör sågen i marken? han sågar precis så att kedjan går igenom mantelytan och vänder i insidan på barken med lite träning och en riktigt vass kedja går det bra. ( kräver dock viss barktjocklek och att trädet inte vilar direkt på en vass sten mitt i skäret)

Du har en poäng när du beskriver kapstället! Minst en stocklängd (vilken som passar en själv) upp är för rotvältans skull ett bra ställe förutsatt att man kan stå säkert placerad själv.

Den vanligaste olyckstypen vid arbete i skog är snubbling/halkning om man bär en motorsåg i händerna och faller hur reagerar man då? Att du inte känner någon som använder kedjebromsen är inte förvånande det är nämligen ett smittsamt beteende..
Orkar inte slå i kedjebromsen.. Du sågar med en såg med trasigt kastskydd /kedjebroms, Har du aldrig t.ex. trillat och tänkt att: vilken jäkla tur att jag inte kom åt gasen eller fått kast på sågen och känt att vilken tur att jag inte halkade av bågen med vänsterhanden?? Har det aldrig hänt något så att du blivit lite kallsvettig?
Huggorm
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 19:25) *
Den vanligaste olyckstypen vid arbete i skog är snubbling/halkning om man bär en motorsåg i händerna och faller hur reagerar man då? Att du inte känner någon som använder kedjebromsen är inte förvånande det är nämligen ett smittsamt beteende..
Orkar inte slå i kedjebromsen.. Du sågar med en såg med trasigt kastskydd /kedjebroms, Har du aldrig t.ex. trillat och tänkt att: vilken jäkla tur att jag inte kom åt gasen eller fått kast på sågen och känt att vilken tur att jag inte halkade av bågen med vänsterhanden?? Har det aldrig hänt något så att du blivit lite kallsvettig?

För ett par år sedan sågade jag upp en gran som låg på en brant klippa. När jag kapade vred sig stocken av tyngden och slog till sågen så den bet mig lite i benet. Nu efteråt funderar jag på om jag hade denna såg utan kastskydd då, eller om kastskyddet över huvud taget skulle ha löst ut. Hur som helst har jag aldrig blivit kallsvettig över något sådant. När detta hände sågade jag klart och cyklade sedan 8km hem med röda droppar efter mig hela vägen. Ett antal stygn blev det till slut.
Hans T
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2012, 15:21) *
Det talas om att dra alla över en kam men är det inte så att det just vad yrkesmännen gör här, alla som kapar själva slås ihop men såna som förolyckas utan att man vet ett enda dugg om vad som hände. Jag är inte speciellt macho, badar inte bustu och dricker aldrig öl eller intar starkare alkoholdrycker. Med sunt tänkande kommer man långt. Skulle aldrig falla mig in att slå i kastskyddet eftersom jag oftast använder elsåg. biggrin.gif Dessutom är det så jäkla trögt att spänna det igen. Jag betvivlar högeligen att arboristerna här gör det men det är ju bra att ha nånting att slänga på amatörerna.

Korrekt Gossen Ruda vi drar alla över en kam! De som skadar sig och förolyckas har ett budskap: -så här gjorde jag - detta blev resultatet. Vi ännu levande studerar resultatet och frågar de som kan tala. Vi ser snart sågmönster händelseförlopp mm som är gemensamt för de som numer tystnat . De som ännu talar berättar saker som man har svårt att glömma. Allt detta läggs samman och en sak står väldigt klar, det effektivaste sättet att hålla sig oskadd, överleva och arbeta lättvindigt är att studera andras efarenheter, arbetsmetodik, teknik och tänkesätt, lägga till egen kunskap och erfarenhet och vara ödmjuk.
-Utan att veta ett dugg -Så jag vet inte ett dugg om dem som dog i veckan ....
tragiskt, -jag trodde det, men ack ack ack
Trögt kastskydd.. Smörja, Motionera eller träna upp handen lite..

att du betvivlar det mesta betvivlar jag INTE, -men en sak VET jag: rekommendationerna ang kedjebromsen är inte framtagna för att slänga på någon, -det är en riktigt stor säkerhetsvinst.

Åter till kammen, Jo alla skall dras över samma kam bara för att alla förtjänar tillgång till en bra arbetsmetodik som inte utsätter någon för onödiga risker proffs eller amatör vad är skillnaden???
I min skalle är det ingen skillnad!

Jag har hört och sett för mycket onödigt av ALLA kategorier; Vana, ovana, Försiktiga, oförsiktiga, Utbildade och outbildade Det enda gemensamma för olycksfall är;
medvetet risktagande som gick fel / omedvetet risktagande som gick fel

Det som driver mig är att sprida kunskap som förebygger detta !

jaj-51
CITAT (Xerxses @ 11-01-2012, 22:05) *
Idag har har jag klättrat, sågat med skjutande kedja, gjort instick, använt grensåg att såga av träd som satt i spänn under en 80 cm rotvält tall som låg i 45 grader in i en annan tall, använt skogsmaskin för att sära på brötar och dra ur vindfällen ur andra träd, sågat i axelhöjd... Varför? Det är skönt med några ess i rockärmen när man gÅr bet med vanliga metoder.

En MATCHO som reder sig man blir så impad så
Gossen Ruda
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 20:19) *
Korrekt Gossen Ruda vi drar alla över en kam! De som skadar sig och förolyckas har ett budskap: -så här gjorde jag - detta blev resultatet. Vi ännu levande studerar resultatet och frågar de som kan tala. Vi ser snart sågmönster händelseförlopp mm som är gemensamt för de som numer tystnat . De som ännu talar berättar saker som man har svårt att glömma. Allt detta läggs samman och en sak står väldigt klar, det effektivaste sättet att hålla sig oskadd, överleva och arbeta lättvindigt är att studera andras efarenheter, arbetsmetodik, teknik och tänkesätt, lägga till egen kunskap och erfarenhet och vara ödmjuk.
-Utan att veta ett dugg -Så jag vet inte ett dugg om dem som dog i veckan ....
tragiskt, -jag trodde det, men ack ack ack
Trögt kastskydd.. Smörja, Motionera eller träna upp handen lite..

att du betvivlar det mesta betvivlar jag INTE, -men en sak VET jag: rekommendationerna ang kedjebromsen är inte framtagna för att slänga på någon, -det är en riktigt stor säkerhetsvinst.

Åter till kammen, Jo alla skall dras över samma kam bara för att alla förtjänar tillgång till en bra arbetsmetodik som inte utsätter någon för onödiga risker proffs eller amatör vad är skillnaden???
I min skalle är det ingen skillnad!

Jag har hört och sett för mycket onödigt av ALLA kategorier; Vana, ovana, Försiktiga, oförsiktiga, Utbildade och outbildade Det enda gemensamma för olycksfall är;
medvetet risktagande som gick fel / omedvetet risktagande som gick fel

Det som driver mig är att sprida kunskap som förebygger detta !

Det hjälper inte att smörja, det var så från början. Försäljaren visade det, förmodligen för att slippa onödiga reklamationer. biggrin.gif Det krävs nästan tvåhandsfattning med tummarna runt handtaget. Varför det är så trögt vet jag inte, samtidigt är det väldigt lätt att slå till vilket kanske har samband. Testa en Husqvarna Electric 318 om du kommer åt. För övrigt så krävs det ett dubbelgrepp för att starta sågen så någon ofrivillig start är närmast omöjlig. Elsåg alltså.

För övrigt kommenterar jag inte allt du skriver, det känns i så fall som en upprepning. Du kan dock få en uppgift att tänka ut till nästa gång. Hur kapar man en stock på mitten som ligger på marken hängande mellan två punkter med bara ett snitt uppifrån? Det trolleritricket klarar jag.
Tapio
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 12:21) *
hur skall vi framställa de tre som under förra veckan miste livet vid trädfällning?

Halaj!

Tja, innan vi vet vad som egentligen har hänt kan vi väl kalla dem för idioter och kandidater till Darwin awards. De har uppenbarligen inte betett sig på rätt sätt.

CITAT
Jag rotar inte i dessa fall för att bli hjälte utan för att jag tycker dessa liv spills helt i onödan! Har du en annan uppfattning?

Jag ser vad du fiskar efter här. Du hade helst sett ett totalförbud mot trädfällning av lekmän.

Näe, det jag hakar upp mig på är gaphalsigheten och arrogansen hos vissa proffs i denna tråd, och det är bara därför jag retas.

//T
Mike R Petersen
CITAT
Jag ser vad du fiskar efter här. Du hade helst sett ett totalförbud mot trädfällning av lekmän.

Näe, det jag hakar upp mig på är gaphalsigheten och arrogansen hos vissa proffs i denna tråd, och det är bara därför jag retas.

Jag är ganska övertygat, nej helt säker på att Hans inte vill se ett förbud mot att lekmän fäller träd.
Däremot har han precis som jag en lust och vilja att dela med sig av sin kunskap, att det sedan finns en sådan motvilja att ta det seriöst förstår inte jag, men det är inte bara trädfällning detta händer i det är i stora drag allt inom trädgård och en del bygg där det finns en grupp människor som anse sig kunne bättre än snickaren för att dom installerat ett ikea kök och byggd 15m2 trall!

Vad som går igen är att det är mycket skrik om att hantverkare bara vill tjäna pengar, hantverkarna är nedlåtande och arroganta för att de inte håller med mig, hantverkarna följer inte sina egan regler för jag har sett en som.... osv osv osv

Och jag hakar också upp mig på gaphalsigheten och arrogansen i denna tråd, fast det är din och övriga "amatörers" arrogans som förvånar mig, skulle jag byta tak på huset och en eller flera snickare skulle engagera sig i att påpeka arbetssätt som kan förstöra taket eller att ställningen måste monteras si eller så för att vara säker att jobba från skulle jag personligen ha en annan attityd.

Mike R Petersen
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2012, 21:39) *
Det hjälper inte att smörja, det var så från början. Försäljaren visade det, förmodligen för att slippa onödiga reklamationer. biggrin.gif Det krävs nästan tvåhandsfattning med tummarna runt handtaget. Varför det är så trögt vet jag inte, samtidigt är det väldigt lätt att slå till vilket kanske har samband. Testa en Husqvarna Electric 318 om du kommer åt. För övrigt så krävs det ett dubbelgrepp för att starta sågen så någon ofrivillig start är närmast omöjlig. Elsåg alltså.

Jag har faktiskt användt elsåg att kapa ved med då jag tycker det är mycket behagligare att jobba med, som jag förstått det är kastskyddet lite annorlunda utformat på elsågar än bensindrivna, som du säjer för att det krävs 2handsgrepp för att kedjan skall köra är kastskyddets främsta uppgift att säkra vid just kast, på en del modeller går det att ta bort sidostycket och ställa trögheten på kastskyddet med en skruv, vet ej om det gäller din modell.

Skillnaden på de bensindrivna sågarna är jo uppenbar då motoren är igång även under förflyttning och vid frånställande, bortsett från att hänga i grenar kan tomgångsinställningerna vara olika känsliga för temperatursförändringar, motoren börjar varva vid tom tank vilket orsakar att kedjan börjar gå runt och det har hänt vid flera tillfällen att användare fått skärskador i just dessa lägen, därav blev det också en standard i inlärning att alltid ha kedjebromsen på vid förflyttning och frånställande.

Cilla
Hur kapar man en stock på mitten som ligger på marken hängande mellan två punkter med bara ett snitt uppifrån? Det trolleritricket klarar jag.

Får bara motorsågsproffsen svara på denna? I vilket fall som helst. Vilken mittkapning talar vi om - tvärs eller längs? :-)

Finns något snabbare (och säkrare) än att såga så här menar du?

Kapning!
Hans T

För övrigt kommenterar jag inte allt du skriver, det känns i så fall som en upprepning. Du kan dock få en uppgift att tänka ut till nästa gång. Hur kapar man en stock på mitten som ligger på marken hängande mellan två punkter med bara ett snitt uppifrån? Det trolleritricket klarar jag.

När det gäller elsågen har du ju rätt i det att den har en bättre säkerhet med dubbelreglage för start, Som Mike RP skriver bensinsågen är en helt annan sak det är därifrån rutinen kommer. trögheten på kedjebromsen är en försvårande omständighet,
Kapa ovanifrån på trycksidan? Nä det kan jag inte så här på rak arm (för mig bakvänd metod) jo jag sätter i en kil för att inte nypa sågen.. (och då säger du..)
Hans T
CITAT (Tapio @ 06-02-2012, 22:11) *
Halaj!

Tja, innan vi vet vad som egentligen har hänt kan vi väl kalla dem för idioter och kandidater till Darwin awards. De har uppenbarligen inte betett sig på rätt sätt.

//T

Så du anser att det är rätt att de dör och skadas för att de inte vet bättre? Ja, och lever man ihop med eller är barn till en sådan -då får man skylla sig själv!? (Arrogans och Gapighet, -var har jag läst det??)

Mike RP svarar för mig väldigt bra, men du skriver att " De har uppenbarligen inte betett sig på rätt sätt"..
Då kommer frågan:- Är det mer sannolikt att "rätt sätt" är ett som använts vid tidigare olycksfall, eller ett som framtagits för att vara en säkrare metod?

Om jag hade varit ute efter förbud så hade jag skrivit det direkt.

Nu är det mig du citerar och då kan jag tolka det som att jag ingår i "vissa" ..
Arrogant gaphals.... Ok, att tråden handlade om att lattja runt och slänga käft i största allmänhet -det hade jag faktiskt missat!

Det är så att allas erfarenheter är lika värda, Skillnaderna består i mängden/bredden av erfarenhet och mot vilka kunskaper man refererar den, samt på vilken grund kunskapen vilar.
Gossen Ruda
CITAT (Hans T @ 07-02-2012, 07:07) *
När det gäller elsågen har du ju rätt i det att den har en bättre säkerhet med dubbelreglage för start, Som Mike RP skriver bensinsågen är en helt annan sak det är därifrån rutinen kommer. trögheten på kedjebromsen är en försvårande omständighet,
Kapa ovanifrån på trycksidan? Nä det kan jag inte så här på rak arm (för mig bakvänd metod) jo jag sätter i en kil för att inte nypa sågen.. (och då säger du..)

Nästan rätt, jag använder en bit masonite som jag sätter fast i sågspåret. Sen är det bara att såga rätt ner. Det känns bätte att såga i samma riktning som stammen kommer att falla än att såga mot fallriktningen samtidigt som man sågar med skjutande såg. Samma masonitebit använder jag oftast vid fällning, OM jag skulle missbedömt tyngden av trädet. Mycket lättare att få in kilen då om trädet gått över.

Beträffande det uppskruvade tonläget mellan experter och amatörer så kanske ni skulle fundera över vad ni säger och skriver och hur. Det är ingen bra idé att FÖRST gå ut och idiotförklara alla amatörer direkt och indirekt med hänsyftning till olyckor och sen tala om har ni tycker man skall göra. Amatören går direkt in i försvarsställning och era råd uppfattas som komma från besservissrar.
Hans T
CITAT (Gossen Ruda @ 07-02-2012, 08:47) *
Nästan rätt, jag använder en bit masonite som jag sätter fast i sågspåret. Sen är det bara att såga rätt ner. Det känns bätte att såga i samma riktning som stammen kommer att falla än att såga mot fallriktningen samtidigt som man sågar med skjutande såg. Samma masonitebit använder jag oftast vid fällning, OM jag skulle missbedömt tyngden av trädet. Mycket lättare att få in kilen då om trädet gått över.

Beträffande det uppskruvade tonläget mellan experter och amatörer så kanske ni skulle fundera över vad ni säger och skriver och hur. Det är ingen bra idé att FÖRST gå ut och idiotförklara alla amatörer direkt och indirekt med hänsyftning till olyckor och sen tala om har ni tycker man skall göra. Amatören går direkt in i försvarsställning och era råd uppfattas som komma från besservissrar.

Nu är det mig du citerar.. -Om du känner dig idiotförklarad så beklagar jag det, Tycker du fortfarande att det jag skrivit som råd, tips och motiv till dessa inte är något att ha så beklagar jag även det.

Jag tar gärna emot synpunkter eftersom jag för egen del vet att jag har massor kvar att lära!
Gossen Ruda
CITAT (Hans T @ 07-02-2012, 11:01) *
Nu är det mig du citerar.. -Om du känner dig idiotförklarad så beklagar jag det, Tycker du fortfarande att det jag skrivit som råd, tips och motiv till dessa inte är något att ha så beklagar jag även det.

Jag tar gärna emot synpunkter eftersom jag för egen del vet att jag har massor kvar att lära!

Jag "ni:ar" (andra personen pluralis) inte just dig. smile.gif
Azur
Det var intressant att höra att du är nöjd med din elmotorsåg. Jag köpte en Bosch som är rent skräp, och misstänkte att alla elmotorsågar var ungefär likadana - den är klen och fastnar för minsta lilla, det är svårt att ställa in kedjespänningen och när man väl lyckats så antingen slackar den kedjan eller spänner den så den stannar nästan direkt, den sörplar olja, och behöver öppnas och rengöras efter varje 2-3 kapningar för att inte köra fast i sågspånsgeggan som dras in kring drivhjulet. Tanken var att använda den som vedkap, men den är uppenbart gjord för mycket lätt arbete i en liten trädgård.

Min Meec bensinmotorsåg är långt ifrån nåt kvalitetsverktyg det heller; jag köpte den för att kapa ett enda träd men den har överlevt längre än väntat, och när den bara startar så har den fungerat utan problem. Förutom att den är så djävulskt svårstartad är det största problemet med den att svärdet är alldeles för kort (33 cm) och jag har en tendens att såga korkskruvar när svärdet är mycket kortare än trädet är grovt.
Gossen Ruda
Nöjd och nöjd, den duger. biggrin.gif Den har inte samma kapacitet som min lilla bensinsåg men jag slipper avgaserna. Beträffande kletet. Det var inget problem med att såga tills plötsligt jag fick problem med kedjesmörjningen, hålet i sågklingan sattes igen oupphörligt. Inget hjälpte, ibland fick jag rensa efter varje kapning. Efter mycket grunnande kom jag på felet, oljan. Jag hade bytt till syntetisk kedjeolja och den var för kletig. Efter byte tillbaka till den vegetabiliska oljan blev det bra igen. Det händer då och då fortfarande men inte så det är ett problem. Det är dock viktigt att ha kedjan ordentligt slipad för då blir det större spån som blåser iväg. En slö kedja producerar en massa fint sågpulver som lätt fastnar. Svärdet som följde med duger för det mesta men jag har även köpt ett som är 5 cm längre, har dock inte exakta längden i huvudet.
Huggorm
CITAT (Azur @ 07-02-2012, 13:56) *
Min Meec bensinmotorsåg är långt ifrån nåt kvalitetsverktyg det heller; jag köpte den för att kapa ett enda träd men den har överlevt längre än väntat, och när den bara startar så har den fungerat utan problem. Förutom att den är så djävulskt svårstartad är det största problemet med den att svärdet är alldeles för kort (33 cm) och jag har en tendens att såga korkskruvar när svärdet är mycket kortare än trädet är grovt.

Jag har också 13" svärd, och jag tycker det räcker ganska långt. Visst har man en tendens att missa lite när man sågar från båda håll, men oftast spelar det ingen roll. Jag har sågat ner mängder med träd som är 40-50cm med så kort svärd, och även större.
ett inlägg, aldrig mer..
Oj, jag är nästan mållös...

Tack Mike, Hans T, Xerxes m.fl för att ni bidrar till att höja nivån i denna tråd. Trots det blir man smått mörkrädd.

Den brist på respekt Ruda, Jaj-51 m.fl. visar är häpnadsväckande. Likaså det raljerande som görs över folk som vet någorlunda vad de talar om. Jag vill lova att på det närbesläktade skogsforumet finns det ingen mig veteligen som skulle få för sig att nedvärdera yrkesodlare på liknande sätt. Inte ens om man som skogsmänniska med mer eller mindre tur lyckats driva upp en lyckad planta. Varje skrå förtjänar sin respekt.

För att man lyckats fälla ett stormfällt träd på ett sätt som gör en van skogshuggare förskräckt så är man inte kunnig. Att man överlevde är inget bevis på att man gjort rätt, vilket antytts. Det jag läst är emellanåt ren och skär arrogans och ett hån mot de stackare, kunniga eller okunniga, som mist livet under stormfällning under senare år. Bara härom veckan miste tre personer livet. Jag vill lova att siffran varit mångdubbel om "Rudas" teknik praktiserats oftare.

För din kännedom, Ruda, så finns ditt filmklipp till allmän beskådan på skogsforum. Behöver knappast nämna vad man aser om tekniken. Det hade varit klädsamt om du kunnat ta till dig lite goda råd istället för att, likt en trotsig barnunge, slå från dig och låta som en självutnämnd expert på området.

Fällde mitt första träd under faderns överseende på 70-talet och har fortsatt flitigt därefter. Vet att ödmjukhet är en av de viktigaste egenskaperna för att undvika tillbud i skogen. Ber övriga forumläsare som inte har vana av trädfällning att inte praktisera det som visas i filmen. Ber även om ursäkt om jag klivit på någon öm tå, det här är bara av välmening.

Ev kommentarer kommer ej besvaras. Detta var mitt första, enda och sista inlägg i detta forum.

Lycka till i trädgårdarna.
Kutas
CITAT (ett inlägg, aldrig mer.. @ 13-02-2012, 21:40) *
.......Detta var mitt första, enda och sista inlägg i detta forum.

Det tackar vi för, då jag har mycket större respekt för någon som under drygt 10 år har bidragit med mer än 16 000 (=sexton tusen) inlägg !!! Stå på dig Ruda, för annars gör någon annan det !!!
Gossen Ruda

Tack Mike, Hans T, Xerxes m.fl för att ni bidrar till att höja nivån i denna tråd. Trots det blir man smått mörkrädd.

Den brist på respekt Ruda, Jaj-51 m.fl. visar är häpnadsväckande. Likaså det raljerande som görs över folk som vet någorlunda vad de talar om. Jag vill lova att på det närbesläktade skogsforumet finns det ingen mig veteligen som skulle få för sig att nedvärdera yrkesodlare på liknande sätt. Inte ens om man som skogsmänniska med mer eller mindre tur lyckats driva upp en lyckad planta. Varje skrå förtjänar sin respekt.

För att man lyckats fälla ett stormfällt träd på ett sätt som gör en van skogshuggare förskräckt så är man inte kunnig. Att man överlevde är inget bevis på att man gjort rätt, vilket antytts. Det jag läst är emellanåt ren och skär arrogans och ett hån mot de stackare, kunniga eller okunniga, som mist livet under stormfällning under senare år. Bara härom veckan miste tre personer livet. Jag vill lova att siffran varit mångdubbel om "Rudas" teknik praktiserats oftare.

För din kännedom, Ruda, så finns ditt filmklipp till allmän beskådan på skogsforum. Behöver knappast nämna vad man aser om tekniken. Det hade varit klädsamt om du kunnat ta till dig lite goda råd istället för att, likt en trotsig barnunge, slå från dig och låta som en självutnämnd expert på området.

Fällde mitt första träd under faderns överseende på 70-talet och har fortsatt flitigt därefter. Vet att ödmjukhet är en av de viktigaste egenskaperna för att undvika tillbud i skogen. Ber övriga forumläsare som inte har vana av trädfällning att inte praktisera det som visas i filmen. Ber även om ursäkt om jag klivit på någon öm tå, det här är bara av välmening.

Ev kommentarer kommer ej besvaras. Detta var mitt första, enda och sista inlägg i detta forum.

Lycka till i trädgårdarna.

Aha, det är därför så många puckon har kommenterat. laugh.gif Någon som själv stolt visar upp hur man definitivt inte skall köra bil. rotfl.gif Roligt att jag har fått igång er. Idag tog jag fö ner en ek och igår en fura. Utan problem.
jaj-51

Den brist på respekt Ruda, Jaj-51 m.fl. visar är häpnadsväckande. Likaså det raljerande som görs över folk som vet någorlunda vad de talar om.

Så kan det bli när du försvara en felaktiga arbetsmetod!
Skryter om hur duktig du varit ute i skogen
Tycker jag är trädhatare som fälde 4st 10-meters träd på en liten villa tomt.

Raljerar om hur bra du är, som amatörer behöver jag inte glänsa och vara översittare.

Tror säker du trivs på något annat forum bland gelikar
Hans T
confused.gif
Cilla
Ramlade över denna artikel. Tänker att vi människor är lustiga med våra riskuppfattningar. Stötte igår på en man som anser att hans träd på tomten är farliga för att de är så stora att de kan falla över huset om det vill sig illa. En stor tall hade han tagit ned. Hur han fick ned det utan att han skadades vet jag inte, stubbens snittytor var alldeles för många och inte en säkerhetspinal har han på sig vid fällningsjobb med mycket gammal motorsåg. Trädet var helt utan rötskador.

Att fälla innebar säkert större risk än att trädet skulle falla.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4965965
Zixten
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2012, 08:26) *
Den spännande filmen om lärkträdskapningen finns nu ute. biggrin.gif http://www.youtube.com/watch?v=IDvoee72--Y

Jag får redan nu be TS om ursäkt för att jag inte har samma åsikt som han, då jag sett i tråden att han inte gillar om man har lite annan åsikt om arbete med motorsåg än TS.

Jag håller med, det är verkligen en spännanden film, man väntar spännt på att något skall gå galet, speciellt när killen tar av sig hjälmen och går under trädet, visserligen kanske hjälmen inte hade hjälpt så mycket om trädet gått av där, men ändå...
Ja, jag har sett att träd som stått på lut i månader helt plötsligt har fullit till backen utan någon direkt hjälp...

Sen klättra på stege och såga för att rädda det staketet?? Är det verkligen värt att riskera livet för det?
Att man sen håller i sågen med en hand och inte har riktiga sågskyddsbyxor kan jag tycka är lite dumt.

Ja, jag har gjort samma sak själv, men sen jag snittat ett par vanliga arbetsbyxor med sågen, under ett sånt där "jag skall bara" jobb, och vid ett annat tillfälle satt kjedjan i ett par sågskyddsbyxor ( ja dom funkar och är effektiva) så använer jag personligen aldrig motorsåget utan att ha riktiga sågskydsbyxor på mig...

Sen vill jag att TS förklarar varför man inte skall såga med skjutande kjedja.

Själv har jag fått lära mig att såga med både dragande och skjutande kjedja, det enda man skall undvika är att såga med övre delen av spetsen på värdet, då det innebär stor risk för ett kast.
Mike R Petersen
CITAT (jaj-51 @ 14-02-2012, 05:49) *
Så kan det bli när du försvara en felaktiga arbetsmetod!
Skryter om hur duktig du varit ute i skogen
Tycker jag är trädhatare som fälde 4st 10-meters träd på en liten villa tomt.

Raljerar om hur bra du är, som amatörer behöver jag inte glänsa och vara översittare.

Tror säker du trivs på något annat forum bland gelikar

Rätta mig om jag har fel men det är väl bla du som försvarat en felaktig arbetsmetod, det är väl även ni som försvarar dessa metoder som om och om igen glänser med hur många träd ni fällde idag och igår!
Har någon här ens pratat om trädhatare för att det fälls träd??

Ärligt talat så tycker jag att nivån i denna tråd nu har sjunkit så lågt så det är dax att lägga ned den, för oavsett om man skrivit 1 eller 16000 inläg bör man väl kunne hålla en någorlunda respektfull ton mot andra och inte kalla dem puckon, eller säja att de inte hör hemma på detta forum!

Jag har ställd ett otal frågor till er i denna tråd som inte blivit besvarade, däremot kommer dessa nedlåtande bemärkningar om och om igen jag kan bara gissa varför, men jag accepterar inte när mina barn beter sig så respektlöst mot varandra och därför kommer inte jag att skriva fler inlägg i denna tråd nu, har ni några åsikter om mig, mina åsikter, min person eller min yrkesroll är ni välkomna att ta dem direkt i pm.

Vi syns i andra trådar på ODLA.NU
Gossen Ruda
Beträffande puckon. Som jag skrev så kollade jag kanalerna för de som kommenterat och det var ingen uppbygglig syn. Det var vansinneskörning med bil mm. En kommenterade bara: Lek med döden. Konstruktiv kritik? För att slippa sånt stängde jag kommentörsmöjligheten.

Om jag har uttryckt mig nedlåtande här så är det faktiskt inte något mot vad experterna gjort. Läs igenom vad ni skrivit och fundera sen på hur ni hade reagerat på era egna ord. Läs gärna igenom vad jag skrivit också för jag tänker inte upprepa mig. Jag gjorde många övervägningar före och under kapningen och jag har bara nämnt en del. Beträffande gravitationen så skapades den ganska kort tid efter Big bang för ca 14 miljarder år sen och jag tror inte den plötsligt skulle byta riktning för att jag sågar av ett träd. Beträffande sågningen så är det en helt annan sak att använda en elsåg mot en bensinsåg. Vissa saker går utmärkt att göra med en elsåg men inte med en bensinsåg och tvärtom.
Hans T
Det står några sidor tillbaka "svepande kritik" -detta är ett bra exempel, bemöt och kommentera man mot man så är det enklare att komma framåt. Om det nu inte är så enkelt att grundmeningen var just att endast provocera? Om gravitationen hade varit den enda faktorn så hade vindfällda träd inte varit något större problem, nu är det generellt så att en hel massa olikriktade okända dominerande och undertryckta krafter i det aktuella trädet och det/de där det ligger upp i/på/mellan spelar in vid en losskapning/nedtagning av ett vindfälle. Oförutsägbarhet är ett nyckelord, just att INGEN kan veta.. Elsåg/Förbränningsmotor- är helt olika, -jag är enig! elsågen har låg kedjehastighet vilket ger mycket vibrationer och att den är mycket svår att göra instick med samt kan upplevas som vansklig vid sågning med skjutande kedja, Men att den då skulle vara lämplig att använda med enhandsgrepp på ett sätt som i din film avråder jag på det bestämdaste från.
Gossen Ruda
CITAT (Hans T @ 21-02-2012, 09:01) *
Det står några sidor tillbaka "svepande kritik" -detta är ett bra exempel, bemöt och kommentera man mot man så är det enklare att komma framåt. Om det nu inte är så enkelt att grundmeningen var just att endast provocera? Om gravitationen hade varit den enda faktorn så hade vindfällda träd inte varit något större problem, nu är det generellt så att en hel massa olikriktade okända dominerande och undertryckta krafter i det aktuella trädet och det/de där det ligger upp i/på/mellan spelar in vid en losskapning/nedtagning av ett vindfälle. Oförutsägbarhet är ett nyckelord, just att INGEN kan veta.. Elsåg/Förbränningsmotor- är helt olika, -jag är enig! elsågen har låg kedjehastighet vilket ger mycket vibrationer och att den är mycket svår att göra instick med samt kan upplevas som vansklig vid sågning med skjutande kedja, Men att den då skulle vara lämplig att använda med enhandsgrepp på ett sätt som i din film avråder jag på det bestämdaste från.

Roligt att någon insett skillnaden mellan olika sågar. Den låga kedjehastigheten gör att den gärna hakar tag och drivmomentet överförs till sågen. Sågar man då med skjutande kedja rör sig sågen MOT den sågande. Eftersom den då också pendlar nedåt träder inte kastskyddet i funktion. Enhandssågning funkar ibland pga den låga vikten och är ett bra sätt att komma så långt från sågstället som möjligt. Fö var kapningen helt förutsägbar, trädet var låst i sidled och satt inte i spänn förutom att rotvältan ville tillbaka.
Hans T
Sågning med skj. kedja är problematiskt OM sågen ges möjlighet att röra sig så långt mot föraren att svärdstoppen kommer ur sågsömmen då den i de allra flesta fall INTE faller neråt utan istället klättrar uppåt och ger det vi kallar kast. Detta är skälet till att man alltid strävar efter kroppsstöd mot sågen vid sådan sågning. Låg sågvikt har i sig endast till försumlig del med de primära riskerna vid enhandssågning att göra, det är kastrisken och den allmänna sågkontrollen som blir flerfallt sämre. jag har frågat förut o gör det igen På vilket sätt kan du avgöra hur rötterna nere i marken på ena eller andra sidan av stammen har spänst eller inte? Hur kan du tillika avgöra på vilket sätt toppen EFTER att den kapats loss vilar rakt ned och i så fall om den eventuellt vill mot roten eller toppen Eller, om stammarna den vilar på vill försjuta den i någon riktning Höger/Vänster? Jag vill bara veta eftersom jag under en massa år ännu inte kommit fram till hur man kan vara så säker.
Kutas
Jag hörde från några norrländska vänner jag hade under studietiden att ingen skogshuggare med självaktning går ut i skogen utan en dunk "skogsstjärna".
Stämmer det eller är det bara en fördom? Kan det ha något med olyckorna att göra ?
Hans T
CITAT (Kutas @ 22-02-2012, 20:17) *
Jag hörde från några norrländska vänner jag hade under studietiden att ingen skogshuggare med självaktning går ut i skogen utan en dunk "skogsstjärna".
Stämmer det eller är det bara en fördom? Kan det ha något med olyckorna att göra ?

Ja gör man så, då får man allt akta sig själv.... Alkohol och skogsarbete hör nog till det förgågna, aldrig faktiskt en hört om den olycksorsaken men man kan ju aldrig vara säker..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon