|
Gossen Ruda
22-02-2012, 21:30
CITAT (Hans T @ 21-02-2012, 13:04)  Sågning med skj. kedja är problematiskt OM sågen ges möjlighet att röra sig så långt mot föraren att svärdstoppen kommer ur sågsömmen då den i de allra flesta fall INTE faller neråt utan istället klättrar uppåt och ger det vi kallar kast. Detta är skälet till att man alltid strävar efter kroppsstöd mot sågen vid sådan sågning. Låg sågvikt har i sig endast till försumlig del med de primära riskerna vid enhandssågning att göra, det är kastrisken och den allmänna sågkontrollen som blir flerfallt sämre. jag har frågat förut o gör det igen På vilket sätt kan du avgöra hur rötterna nere i marken på ena eller andra sidan av stammen har spänst eller inte? Hur kan du tillika avgöra på vilket sätt toppen EFTER att den kapats loss vilar rakt ned och i så fall om den eventuellt vill mot roten eller toppen Eller, om stammarna den vilar på vill försjuta den i någon riktning Höger/Vänster? Jag vill bara veta eftersom jag under en massa år ännu inte kommit fram till hur man kan vara så säker. Varje trädfall är inte det andra likt, här var jag dock säker. HUR jag kom fram till det är svårt att beskriva så jag avstår nog.
Xerxses
23-02-2012, 05:08
CITAT (Cilla @ 23-02-2012, 01:46)  Ja vill man visa upp sig som macho så funkar den... Men det är uppenbart att metoden han valt är helt fel!!! Att utsätta sig för den häftiga rörelsen utan möjlighet att komma undan är direkt korkat. Att plötsligt kastas runt i selen med en motorsåg som är igång... Den här situationen borde markarbetaren löst åt honom med vändband, draglina, winch eller liknande (eller åtminstone att han använt handsågen i stället.)
Angående Klättraren:
Rent säkerhetsmässigt så sitter han i två förankringspunkter, ok (den ena möjligen ngt klen) men hörselskydd...? och har han hakband på hjälmen? Att använda handsågen i stället, -Ja, definitiv säkerhetsfördel, (den sörsta risken är ju att kapa någon av linorna..) En yttreligare risk är att den nedfallande träddelen slår till björken där han har sin lanyard(2:a förankringspunkten) För att göra det säkrast borde han riggat träddelen i det träd vi ser till höger (om detta nu är möjligt, -syns ej klart) och i så fall kunnat fira ned den med kontroll samtidigt som den då styrts från björken med lanyarden, Och för att rädda staketet som nu möjligen trycktes till (syns dåligt)
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2012, 21:30)  Varje trädfall är inte det andra likt, här var jag dock säker. HUR jag kom fram till det är svårt att beskriva så jag avstår nog. Jag håller fullt och fast med dig att varje träd är helt unikt. I övrigt tackar jag ödmjukt för ditt svar som säger det sista som är värt att sägas i denna tråds ursprungsämne.
Hittade en film på en som borde anlitaat någon som kan istället... I filmen Farfar rikerar livet ser man hur "Stålfarfar" ignorerar många "säkerhetslagar" bla, skippar han all personlig säkerhetsutrustning förutom hörselskydd, han spinger i området där trädet förväntas falla. Sen har han nog lite tur att trädet inte går åt fel håll och krossar huset... Frågan i slutet är befogad... "Är du oskadd"
CITAT (Zixten @ 25-02-2012, 11:40)  Hittade en film på en som borde anlitaat någon som kan istället... I filmen Farfar rikerar livet ser ........" Oh !!!!! Vilken gubbe !!!!!!
Sen fins det rejäla motorsågar utöver det vanliga. V8 motorsåg.Snaka går ju men, här är det kraft som gäller En vedklyv som matchar
Gossen Ruda
26-02-2012, 22:03
Dagens eskapader. Träd nr 1.  Träd nr.... Ok, ett tåg först.   Så tar vi träd nr 2.  och nr 3.
Tack Xerxes och Hans T. Jag tyckte det såg lite okontrollerat ut, särskilt som den gick av på fel ställe och det blev en lite oberäknad sving på slutet. Men kunde inte klura ut hur det borde ha gjorts säkrare.
Ruda - är de du som fällt träden du visar bild på?
Jag blir nyfiken på om veden transporteras med båt eller bärs över spårområdet..
Gossen Ruda
29-02-2012, 11:58
CITAT (Cilla @ 28-02-2012, 00:35)  Tack Xerxes och Hans T. Jag tyckte det såg lite okontrollerat ut, särskilt som den gick av på fel ställe och det blev en lite oberäknad sving på slutet. Men kunde inte klura ut hur det borde ha gjorts säkrare.
Ruda - är de du som fällt träden du visar bild på? Japp. Med tillstånd från Trafikverkets konsult för området. CITAT (Hans T @ 29-02-2012, 11:47)  Jag blir nyfiken på om veden transporteras med båt eller bärs över spårområdet.. Hämtas med båt när isen gått upp. Tidigare år har jag ibland hämtat med trädgårdstraktor+släp eller släpat efter bilen men isen är inte tillräckligt tjock för det i år.
Gör att lägga lite ved på brasan om arborister... Här en kritisk betraktelse från en trädintresserad! Till de gamla trädens försvar (om dem och arborister)
Här är ett klipp på stormträd, klippet kallas Farsan leker med motorsåg Jag skulle mer vilja kalla det för "Farssan leker med döden  " Finns bättre teknik för att få ner det lite mer säkert och långsamt...
Gossen Ruda
05-03-2012, 11:33
Mer trädfällning på is. Det sjätte och sista trädet på samma ställe.
CITAT (Zixten @ 03-03-2012, 08:33)  Här är ett klipp på stormträd, klippet kallas Farsan leker med motorsåg Jag skulle mer vilja kalla det för "Farssan leker med döden  " Finns bättre teknik för att få ner det lite mer säkert och långsamt... Jo men tänk utbildning kostar ju pengar!!!! De hade ju säkerhetslina! jag fattar inte vad det var som var farligt?
kerstinbern
10-03-2012, 13:29
Arbetsmiljöverket har kortfattade beskrivningar av arbetsrelaterade dödsolyckor, och det är påfallande ofta just skogsarbete http://www.av.se/statistik/faktarapporter/dodsolyckor.aspx
CITAT (kerstinbern @ 10-03-2012, 13:29)  Arbetsmiljöverket har kortfattade beskrivningar av arbetsrelaterade dödsolyckor, och det är påfallande ofta just skogsarbete http://www.av.se/statistik/faktarapporter/dodsolyckor.aspxJa påfallande var ordet! Hittils i år har 4 st (ev5) omkommit, alla utom möjligen 1 vid trädfällning detta under en tid av 5 veckor och vad minst lika illa är, -På varje dödsolycka sker det 5-8 olyckor (~=30st!) som leder till invalidisering.....
Tyvärr en olycka till... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5022521CITAT Man fick träd över sig - omkom Publicerat: kl 16:49 , Nyheter P4 Väst
En man i 60-årsåldern omkom på söndagsförmiddagen när han fick ett fallande träd över sig, norr om Bengtsfors i Dalsland.
Mannen höll på med att fälla träd på sin tomt, tillsammans med en annan man. Olyckan hände när de fällde ett träd som växt på ett ovanligt sätt.
Trädet föll inte i den riktning männen väntat sig, uppger polisen i Åmål. Inte alltid det går som planerat, alltid tråkigt när det häder!
Min tur att förskräcka proffsen...
Idag skulle jag fälla en gran. Den var ganska liten, bara något grövre än svärdet var långt, och stod så det inte spelade nån roll åt vilket håll den föll, så jag tänkte jag provar "säkra hörnet" tekniken, den har jag aldrig använt. Sagt och gjort, allt gick bra tills jag skulle ta bort "hörnet" - då kommer jag på att jag har glömt kilar. Äsch, det lilla hörnet kan jag säkert kapa utan kil, tänkte jag - och naturligtvis lutade sig trädet bakåt och klämde fast svärdet. Här var jag tvungen att ta en paus tills jag slutade vara arg över min egen dumhet.
Jag försökte putta på trädet med en slana, ingen effekt.
Gick till bilen för att se vad jag hade: gummiklubba, kort kofot, och 50 meter nylonsnöre. Perfekt, jag använder kofoten som kil, tänkte jag. På första slaget gick gummiklubban av. Nu hade det officiellt gått troll i trädet. Försökte bryta med kofoten ändå, men kunde inte vicka över trädet eller få lös motorsågen - trädet lutade bara nån grad mot sågsidan, men det räckte.
Tog snöret och band fast så högt upp i trädet jag nådde, drog det till vägen via en tall (eftersom jag ville fälla vinkelrätt mot vägen), och knöt fast i dragkroken på bilen. Drog tills snöret började knaka, då parkerade jag. Gick tillbaks och försökte med kofoten igen - och NU tippade trädet.
Själva fallet blev perfekt, och jag tror inte jag egentligen nånsin var i fara - men det är ingen tvekan om att det var amatörens julafton. Jag tror inte det är möjligt att göra det svårare för sig att fälla ett rätt litet träd som står rakt pch öppet, en vindstilla dag!
CITAT (Azur @ 24-03-2012, 19:35)  Min tur att förskräcka proffsen...
Idag skulle jag fälla en gran. Den var ganska liten, bara något grövre än svärdet var långt, och stod så det inte spelade nån roll åt vilket håll den föll, så jag tänkte jag provar "säkra hörnet" tekniken, den har jag aldrig använt. Sagt och gjort, allt gick bra tills jag skulle ta bort "hörnet" - då kommer jag på att jag har glömt kilar. Äsch, det lilla hörnet kan jag säkert kapa utan kil, tänkte jag - och naturligtvis lutade sig trädet bakåt och klämde fast svärdet. Här var jag tvungen att ta en paus tills jag slutade vara arg över min egen dumhet.
Gick till bilen för att se vad jag hade: gummiklubba, kort kofot, och 50 meter nylonsnöre. Perfekt, jag använder kofoten som kil, tänkte jag. På första slaget gick gummiklubban av. Nu hade det officiellt gått troll i trädet. Försökte bryta med kofoten ändå, men kunde inte vicka över trädet eller få lös motorsågen - trädet lutade bara nån grad mot sågsidan, men det räckte.
Tog snöret och band fast så högt upp i trädet jag nådde, drog det till vägen via en tall (eftersom jag ville fälla vinkelrätt mot vägen), och knöt fast i dragkroken på bilen. Drog tills snöret började knaka, då parkerade jag. Gick tillbaks och försökte med kofoten igen - och NU tippade trädet.
Själva fallet blev perfekt, och jag tror inte jag egentligen nånsin var i fara - men det är ingen tvekan om att det var amatörens julafton. Jag tror inte det är möjligt att göra det svårare för sig att fälla ett rätt litet träd som står rakt pch öppet, en vindstilla dag! Alla gör vi våra misstag, låter ändå som om du gjorde rätt med brytmånen på trädet, då det höll kvar det även om trädet lutade bakåt. Om du haft ett såg till hade du kunnat göra ett nytt där kilen skulle vaara, över eller under befintligt skär, och på så sätt få in en kil och kunna få ner trädet. Tricket med slana funkar bra det med, lätt spetsad i toppen, tre, fyra meter lång och trycka så långt upp på trädet man kan, man måste vara försiktig bara och tänka sig för så att man inte skadas av slanan om trädet skulle gå baklänges...
CITAT (Azur @ 24-03-2012, 20:35)  Min tur att förskräcka proffsen...
Själva fallet blev perfekt, och jag tror inte jag egentligen nånsin var i fara - men det är ingen tvekan om att det var amatörens julafton. Jag tror inte det är möjligt att göra det svårare för sig att fälla ett rätt litet träd som står rakt pch öppet, en vindstilla dag! Ja -va tusan. det enda lilla misstaget var ju att du glömde att sätta i en kil eller något liknande, (-går ju att såga till av en underväxt gran eller grov grangren) Men det bör göras innan man tar säkra hörnet... Erfarenheten säger att aldrig ta något för givet och att alltid ta det säkra före det osäkra. Du är på rätt väg!
kerstinbern
19-05-2012, 17:03
I fem dagar låg den 78-årige mannen fastklämd under en rotvälta med skadat benhttp://www.dn.se/nyheter/sverige/lag-fastk...trad-i-fem-dygn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|