|
Säker Skog har mängder av instruktions/utbildningsvideos on line, och det är inte meningen att varje enstaka film ska ta upp alla aspekter. Det är heller inte så att man får skogscertifikat för att man sett videorna. Jag skulle inte vilja se ett förspel à la nordamerikanska varningstexter innan jag får se det som videon ska handla om.
Tänk er att man hittat en film om spjälkning på nätet som är precis det man vill kika på, och så får man 15 minuter förvarning om hur man generellt ska jobba med motorsåg, att man ska ha skyddsutrustning och inte låta barn äta upp motorsågen - innan man får se själva spjälkningstemat....
Jag är glad att de generöst lagt ut allt detta material. Mycket lär man sig av och det är enkelt beskrivet utan att ge känsla av att det här kan man göra säkert efter femton minuters inläsning.
I övrigt håller jag med Xerxes. Man har alltid mycket att lära och forum som dessa bidrar till lärdomar.
Säker skog hm ....
En så dålig instruktionsvide som ligger ute till allmän beskådan sänker förtroendet långt er i avgrunden åtminstonde för mig.
En klar miss som omedelbart borde rättas till. Om "säker skog" har ambitioner att leva upp till namnet och ge en säker utbildning så är det en del att göra
Mike R Petersen
11-01-2012, 07:20
Jag har hängt mig lite i den kritik/mistillit som riktas mot yrkesfolk, personligen är inte jag med på något forum för att framstå som bättre än någon annan eller vårda mitt ego på andra sätt!
Men faktum är att jag som flera av de kolleger som yttrat sig i denna tråd har funnit ett yrke som samtidigt är ett stort intresse och som vi därför brinner för att kontinuerligt utbilda oss inom och ser en ära i att sprida kunskap om.
Det är inte många yrken idag där man kan köpa sig lite verktyg för några tusenlapper och sedan titulera sig med en titel utan att kunder och almänhet reagerar negativt, men inom trädgård i almänhet och trädarbeten i synnerhet kan vem som helst ligga runt 10-20000 på en såg och lite runt om verktyg för att sedan kalla sig arborist/trädvårdare/trädfällare eller dylikt och folk lyssnar som att det var gudar. Härtill skall säjas att detta långt ifrån räcker till att betala den utrustning som jag och mina kolleger kommer till en arbetsplats med och absolut inte till att täcka kostnaderna för utbildningar som vi betalat själva.
Jag undrar hur många härinne som skulle lyssna lika blint på någon som förklarade hur de skulle dra elen i huset därför att personen i fråga har gjort det för och det gått bra (dvs inga hus har brunnit och ingen människa dött) även efter att utbildade och certifierade elektrikare hade påpekat fel vid det beskrivna arbetssätt???
Som vissa säjer sig ha sett arborister använda motorsåg med en hand javisst jag med jag har också gjort det själv men jag skulle aldrig säja att det var ok eller hänvisa andra till att kunne göra så.
Jag håller med om att vi alla är vuxna människor men i mitt tycke bär vi också som vuxna människor ett ansvar båda gentemot oss själva och vår familj att inte ta onödiga risker men också mot andra att inte utsätta dem för eller uppmana dem att göra likadant utan att påpeka riskfaktor och vad det kan innebära. Likamycket och i samma anda ser jag det som mitt ansvar mot mig själv att försöka dra lärdom av dem som har större kunskap än jag men det är mer en fråga om inställning än säkerhet.
Gossen Ruda
11-01-2012, 07:45
Min uppfattning om yrkesmän är att de säkert är duktiga men att det ibland också medför ett Bror Duktig-syndrom, man negligerar alla andra som inte har samma utbildning och anser det vara fritt fram att kritisera även småsaker. Ingen här vet vad jag vet men ändå kommer onyanserad kritik vilket givetvis betyder att jag reser ragg direkt, sen är hackandet igång från alla håll. Beträffande filmen om spjälkning så är en del av scenerna tydligt framprovocerade. Kanske nyttigt att visa krafterna men om man genomskådar knepen försvinner budskapet. Att plocka fram enstaka filmer på folk som klantar sig när det på varje sån film går hundratals som inte klantar sig känns inte rätt. Visst är det bra att peka på risker men därmed skall man inte klantförklara ALLA som inte är fullt utbildade. Fö känner jag till fall där utbildade elektriker klantat sig så utbildning hjälper inte.
Mycket redigerande här men det kommer upp saker hela tiden. Mike. Hur tror de det går med din trovärdighet om du klagar på att jag sågar med en hand när du själv gör det och dina kolleger likaså? "Gör som jag säger, inte som jag gör."
Som vanligt fins alltid en grupp yrkesmän som är översittare och klankar på andra. Oj vad trött man blir på dessa som gåt en kurs och tycker de vet bäst och kan bäst. De flesta kör bil men klarar de ett Teoriprov Dessutom tror många att de kan köra bilen till arbetet och i tjänsten! Något kanske borde läsa på lite mer
Förmodligen en dum fråga, men om man är rädd för spjälkning, varför inte dra ett spännband runt trädet? Ett 5 cm brett spännband har en dragstyrka över 4 ton.
Mike R Petersen
11-01-2012, 12:38
CITAT (Azur @ 11-01-2012, 12:24)  Förmodligen en dum fråga, men om man är rädd för spjälkning, varför inte dra ett spännband runt trädet? Ett 5 cm brett spännband har en dragstyrka över 4 ton. Det finns situationer där det inte är tillräckligt, men idéen är absolut inte dum och det finns faktiskt i handeln specialframstillade spännanordningar i band eller kedja till just det ändamålet.
Mike R Petersen
11-01-2012, 12:47
CITAT (jaj-51 @ 11-01-2012, 09:05)  Som vanligt fins alltid en grupp yrkesmän som är översittare och klankar på andra. Oj vad trött man blir på dessa som gåt en kurs och tycker de vet bäst och kan bäst. De flesta kör bil men klarar de ett Teoriprov Dessutom tror många att de kan köra bilen till arbetet och i tjänsten! Något kanske borde läsa på lite mer Nu förstår jag inte ditt resonemang först idiotförklarar du mig genom att säja att jag gått en kurs och därför blir en översittare, sedan refererar du till något som kräver utbildning/skolning och prov för att säja att inte ens alla som gör det kan det och borde studera mera! Jag ser inte vart du vill komma, är folk med utbildning idioter eller bör alla lära sig mera så de klarar grundläggande teoriprov?? Och ja jag tolkar dina och andras utlåtande som att ni anser att utblidade är idioter som ens bemöder sig att gå en utbildning.
Mike R Petersen
11-01-2012, 13:55
Min uppfattning om yrkesmän är att de säkert är duktiga men att det ibland också medför ett Bror Duktig-syndrom, man negligerar alla andra som inte har samma utbildning och anser det vara fritt fram att kritisera även småsaker.
Brorduktigsyndromet är vida kännd i alla sociala lag båda bland hantverkare- statliga tjänstemän- proffesorer- forumstroll mfl. min gamla läromästare i dk förklarde det med att det var en del i den personliga utvecklingen såhär, när man börjar lära sig något nytt är man ganska ödmjuk och håller sina åsikter för sig själva, efter ett tag har man lärt sig så pass mycket att man kan utföra en del uppgifter och har ett bredt kunnande och gärna visar sig på styva linan, efter ännu ett tag börjar man få ett djup i sitt kunnande och därmed lite av nybörjarens ödmjukhet åter dock med skillnaden att nu är man ödmjuk inför sitt lärande och inte andra, denna process är nödvändig för att få grundläggande kunskapar som utvecklas till kunnande och sedermera fördjupning, hur lång tid vi är på varje nivå är individuell och tyvärr är det nog många som stannar på andra nivån och tror sig kunne alla sanningar
Ingen här vet vad jag vet men ändå kommer onyanserad kritik vilket givetvis betyder att jag reser ragg direkt, sen är hackandet igång från alla håll.
Nej jag vet inte så mycket om vad du kan annat än vad jag sett på din film och vad du anser är onyanserat kritik/småsaker ser jag kanske som varande viktiga frågor men jag kanske inte alltid får gett svaren just rätt innebörd på text så de uppfattas mer som klankande kritik än det de är menat som nämligen konstruktiv kritik, men jag diskuterar det gärna oavsett om det är här via pm eller över en kopp kaffe, för min del känns det bland som att kritiken från vissa är mera ett uttryck för ovilja mot att yrkesfolk tillåter sig att delge sitt kunnande än att man försökt läsa och förstå och då resar jag ragg direkt så jag förstår att du också gör det om du känner så.
Beträffande filmen om spjälkning så är en del av scenerna tydligt framprovocerade. Kanske nyttigt att visa krafterna men om man genomskådar knepen försvinner budskapet.
Nu har jag inte gått säker skogs utbildning men jag vet att liknande kritik kom i DK , jag hade dock ingen kritik då vi såg 3 filmar i denna längd och efter det hade 5-10 dagars praktiska övningar under ett kursförlopp, så tagit ur sin helhet kan jag hålla med dig men sett i sin sammanhang på en utbildning tror jag att den faktorn minskar
Att plocka fram enstaka filmer på folk som klantar sig när det på varje sån film går hundratals som inte klantar sig känns inte rätt. Visst är det bra att peka på risker men därmed skall man inte klantförklara ALLA som inte är fullt utbildade.
Visst det finns många filmer där det går bra men nu var det jo riskerna som cilla ville belysa.
Fö känner jag till fall där utbildade elektriker klantat sig så utbildning hjälper inte.
Jag opponerar mig mot ditt resonemang här då den mänskliga faktorn spiller inn och det bör inte vara en ursäkt för att inte vilja lära sig, som jag ser det finns det 4 sätt att göra fel på Medvetet men likgiltig Medvetet men bevisst om att det är fel och en strävan efter att undvika det Obevisst och likgiltig Obevisst men lärande sig av felet Utbildning ändrar inte på att olyckor händer och att folk klantar sig, men utbildning, kunnande och erfarenhet i kombination minskar riskerna avsevärt, varför skulle det annars vara krav på utbildning för att få utföra vissa arbetsuppgifter i hemmen om inte det var för att risken för fel minskade
Mycket redigerande här men det kommer upp saker hela tiden. Mike. Hur tror de det går med din trovärdighet om du klagar på att jag sågar med en hand när du själv gör det och dina kolleger likaså? "Gör som jag säger, inte som jag gör."
Just det "gör som jag säjer och inte som jag gör", för det första är de fallen där jag användt enhandsgrepp ovan mark vid klättring inte på marken, från stege eller skylift ändå är det fel och bör inte förekomma, för det andra var min poäng just det att det är fel och jag aldrig skulle visa upp på ett forum att jag gjort så eller säja till andra att det var ok! just för att det ökar risken för skada. Så jag tror att min trovärdighet skulle vara mindre om jag satt här och sade att jag aldrig gör fel för självklart gör jag det jag är bara människa.
Jag ber redan nu om ursäkt till dem som retar sig på de olika färgerna men jag fick beslutsångest.
Jaj-51 och andra som känner sig otrygga med att såga med skjutande kedja eller göra instick, Gå en utbildning, så skall ni få reda på hur det skall göras för att bli acceptabelt säkert, ganska enkelt, grundnivån (A) i motorsågskörkortet den medger inte ens trädfällning.
malcolm
11-01-2012, 18:59
Det finns två sorters människor, de som faktiskt gör något och de som kommer efter och klagar på hur det är gjort.
CITAT (jaj-51 @ 11-01-2012, 09:05)  Som vanligt fins alltid en grupp yrkesmän som är översittare och klankar på andra. Oj vad trött man blir på dessa som gåt en kurs och tycker de vet bäst och kan bäst. De flesta kör bil men klarar de ett Teoriprov Dessutom tror många att de kan köra bilen till arbetet och i tjänsten! Något kanske borde läsa på lite mer Klanka? i mitt fall är det att förmedla att det finns ett enormt kunnande som kan komma fler till del. En kurs? Jag var ganska "duktig" när jag var 19 och nyskolad Nu 30 år senare, Ödmjukhet är nu en egenskap Teori (?) lagar och regler/ rutiner OK men här är det praktik som gäller -Hands ON det viktigaste när man utbildar på motorsåg (som exempel) är att förmedla ett tankesätt som går ut på att kunna förutse så många risker i varje enskild situation som möjligt och därefter förhålla sig till dessa med hjälp av beprövade tekniker och samlad yrkeserfarenhet. Och JA det skulle vara en inledningstext på klippet med Svante Hansson ; -Använd ingen av de visade teknikerna utan utbildning!
Huggorm
11-01-2012, 19:31
Det hela är ju först och främst en fråga om fysik. Vet man hur tyngdlagen fungerar och hur trä beter sig så har man redan kommit en bra bit på väg. Resten lär man sig snabbt genom trial and error
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2012, 18:41)  Ännu en som tror sig veta hur mycket jag vet och inte vet, hur många finns det? Det var inte tur, det var noggranna beräkningar. GR; det känns olustigt att du känner dig så påhoppad och jag förstår att du noga planerat och bestämt hur du skulle lösa ditt trädproblem utifrån dina unika förutsättningar. Som jag sade innan så har ju vi övriga endast filmen att gå på. Och Jag kan säga att om intentionen var att visa på ett bra sätt att ta ner ett vindfällt träd så får du ett stort ansvar på dina axlar. För jag ser ett antal möjliga skeenden som du tydligen inte förutsåg (och som nu inte var verkliga!) men som kunde förändrat utgången radikalt. Och här var poängen! att förutse även det som är lite mindre troligt, dock fullt möjligt! Jag får även anledning att ifrågasätta "Noggranna beräkningar" Alternativt råda dig att bli Instruktör när det gäller vindfällda träd...( Nu är jag otroligt ironisk.. -ber om ursäkt.) Sannolika antaganden är ett adekvat uttryck som jag ser det. Och Det enda man vet är att man inte kan veta.. jag ställer gärna upp som bollplank eller för rådgivning nästa gång det händer! Eller varför inte en motorsågskurs? Om du eller någon i din omgivning anser att du inte fått till dig något som gör dig till en säkrare sågförare så skall du få den gratis!
CITAT (Huggorm @ 11-01-2012, 19:31)  Det hela är ju först och främst en fråga om fysik. Vet man hur tyngdlagen fungerar och hur trä beter sig så har man redan kommit en bra bit på väg. Resten lär man sig snabbt genom trial and error Förutsätter att man överlever... -Vad är skälen till att avstå efarenheterna av andras Errors, -måste dom vara egna???? att lära sig hur trä beter sig? Jag har nog missat något,, kan du förklara.... för jag VET inte, -tror jag
Gossen Ruda
11-01-2012, 21:12
Jag har funderat på om jag skulle fortsätta debatten här men jag avstår. Det jag ville ha sagt har kommit fram, hoppas jag. Jag vet att jag i mitt fall gjorde rätt, det räcker för mig. Det kanske blri med trädfällningsvideor i framtiden, så se upp.
Xerxses
11-01-2012, 22:05
Idag har har jag klättrat, sågat med skjutande kedja, gjort instick, använt grensåg att såga av träd som satt i spänn under en 80 cm rotvält tall som låg i 45 grader in i en annan tall, använt skogsmaskin för att sära på brötar och dra ur vindfällen ur andra träd, sågat i axelhöjd... Varför? Jo för att riskanalysen jag och min kollega gjorde inför varje situation ledde till de besluten och konstaterades vara det bästa i de situationer som vi löste i dag. Hans T, håller med dig om att kan man inte göra ett instick med svärdet eller såga med skjutande kedja så kommer man lära sig massor av nyttigheter på en kurs! Tom saker man inte visste att man kan ha användning för. Jag gjorde min första "kana på slana"/Sljansnäspulka på en feting som skogsmaskin inte kom åt! Det är skönt med några ess i rockärmen när man gÅr bet med vanliga metoder.
Huggorm
12-01-2012, 14:31
Hur skulle expertisen ta sig an detta träd? Det lutar tungt mot tallen, och har mer eller mindre trasslat in sig i dess grenar. Det är en halvstor gran, ca 20m hög och 30cm i diamter i brösthöjd. Att fälla även tallen är inte tt alternativ.
Mike R Petersen
12-01-2012, 15:28
Egentligen är jag emot att säja sådant på ett forum då det lätt kan bli missförstånd med skador till följd!
Men jag försöker att göra det så enkelt som möjligt (dvs inga långa utläg i texten)
För det första aldrig kapa i det träd som ett annat hänger i aldrig aldrig aldrig det finns inte några undantag på den regeln!
Ställ dig vid granens rotända och se vilken sida om tallen det hänger på, eller vilken sida det lättast faller till, här tyckte jag att det såg ut som vänster.
Gör sedan ett vanligt riktskär pekandes lite åt den sidan trädet hänger (altså förbi tallen).
Sedan har du 2 val på fällsnittet men det säkraste är insticket lämna en något tjockare brytmån än vanligt 5-8 cm bör duga men du kan lämna mer.
Har du tur ramlar trädet av sig självt nu, om inte börjar du kapa bort brytmånen från motsatt sida av där du vill att trädet skall ramla men inte helt lämna ca 5 cm kvar.
Nu kan trädet dreja över den punkten du har kvar, om du har ett brytjärn med krok använd det att dreja med om inte ta en stropp och lägg runt stammen i lämplig höjd och använd en slana eller ett spett som hävstång.
Det du skall försöka är att rulle trädet om det inte ramlar själv, och då det hänger som det gör blir det altså motsols det skall drejas.
Försök när du kapar att undvika stå under trädet och när du kapar sista biten av fällsnittet stå på sidan om lutningen så att ev spjälkning inte går mot dig.
Någonstans har jag enklare ritningar på snitten och tekniken liggandes som jag kan pma dig vid behov!
Var inte ensam när du jobbar se iaf till att ha tfn kontakt före och efter så folk vet att du är ok eller kan kolla, i skogen gäller kontaktintervall vid ensam arbete på 2 timmar om jag inte misminner mig.
Uppskattade förutsättningar: (rätta mig om jag har fel) Frisk eller obetydligt rötskadad gran. Inget ömtåligt i Granens påbörjade fallriktning. Tallen har ej någon grov gren eller klyka som" låser" granen som ligger något till vänster i tallkronan från rotvältan sett. Tänkbar metod 1. Normalt rikt och fällskär med säkert hörn där man siktar c:a 20gr till vänster om tallstammen. Om trädet ligger kvar efter att ha släppt på säkra hörnet, skapar man en tapp i V. sida av brytmånen, sätter i ett lämpligt verktyg typ vändband och vrider trädet åt vänster, (samma metod som vid nedtagning av fastfällt träd med liten lutning) Alternativ metod om det t ex står ett uterum alldeles utanför bild: koppla en lina på minst 60% av trädhöjden (med lämpligt draghjälpmedel) gör Normal fällning rakt "baklänges" drag trädet bort från tallen. framför allt den senare metoden kräver kunskaper viss erfarenhet och en del specialutrustning, men det är så jag hade angripit detta fall. Mike R P , Vindfällda träd, Aldrig ensamarbete heller men det vet du ju..  -Vad lika det blev.. men du är snabbare!
Mike R Petersen
12-01-2012, 15:47
Jag skriver fortsättningen här för enkelhetens skull.
Om det mislyckas att vrida ned trädet så får du försöka dra det.
Börja med att kapa brytmånen helt bort men försök ha rotändan kvar på stubben så slipper du jobba dig förb eller över den.
Antingen tar du ett spel och drar i roten till trädet kommer ned.
Eller också använder du en lång stör som hävstång att jobba roten i zig-zag.
Aldrig kapa bitar av det träd som hänger risken för widowmakers (grenar som lossnar och blir skjutna bakåt mot roten), rotänden slår ut eller att trädet till slut ramlar åt fel hål är stor, av samma anledning så spring 10 snabba steg till sidan när trädet ramlar, då är du ute ur högriskzonen.
Och, spjälkning kan undvikas med säkra hörnet.. (bara förtydligar)
Huggorm
12-01-2012, 16:01
Jag gjorde ungefär som ni beskriver. Trädet gled ju inte av stubben utan blev stående, men jag hade varken lina eller vändband. En timmes kraftigt blåsande fick den inte heller att flytta på sig, så till slut fick jag slå ner det med slägga. Men det föll inte, toppen fortsatte stå rejält fastkilad i tallen och jag kapade stammen igen en dryg meter upp, trädet for ner men stod kvar lutad. Jag gjorde om samma igen fem gånger innan det slutligen föll. Men då fick jag den i alla fall att falla bakåt, upp på berget. Jag avskyr när de står så där och hänger uppe i andra träd.
Intressant faktum är att denna 62-åriga gran växt riktigt bra de sista tjugo åren efter att ha växt väldigt sakta i början. Jag gallrade bland tallarna i fjol, och de hade näst intill stannat av i tillväxt, de hade papperstunna årsringar. Skumt att de har uppfört sig helt motsatt.
Tallens natur är att växa snabbt i början (pionjärträd) Granen tvärt om, kan stå underväxt i många år innan den får rätt förutsättningar och kan då ta fart. sen beror det på beståndets täthet mm mm. Om du investerar i ett vändband (100-250:- ) så behöver du inte leva så farligt.... att lumpa träd enligt beskrivning är inget man gör annat än som sista utväg innan man slutar för dagen OBS Man får ALDRIG lämna ett fällsågat träd utan uppsikt med mindre än att man helsnitslar hela riskområdet. Detta behöver man ha med i planeringen innan så att man har tillräckligt med utrustning till hands. Fy vad jag Moraliserar!! men hälsan är viktigast 6 personer varje år dör i just dessa situationer som då kallas misslyckad nedtagning av fastfällt/ vindfällt träd. Nu har du nog loggat ut....
Huggorm
12-01-2012, 21:34
CITAT (Hans T @ 12-01-2012, 21:10)  Tallens natur är att växa snabbt i början (pionjärträd) Granen tvärt om, kan stå underväxt i många år innan den får rätt förutsättningar och kan då ta fart. sen beror det på beståndets täthet mm mm. Om du investerar i ett vändband (100-250:- ) så behöver du inte leva så farligt.... att lumpa träd enligt beskrivning är inget man gör annat än som sista utväg innan man slutar för dagen OBS Man får ALDRIG lämna ett fällsågat träd utan uppsikt med mindre än att man helsnitslar hela riskområdet. Detta behöver man ha med i planeringen innan så att man har tillräckligt med utrustning till hands. Fy vad jag Moraliserar!! men hälsan är viktigast 6 personer varje år dör i just dessa situationer som då kallas misslyckad nedtagning av fastfällt/ vindfällt träd. Nu har du nog loggat ut.... Smyger man runt min stuga och passerar under ett träd som står och lutar och där det ligger färska sågspån runt om förtjänar man Karl-Oskars öde
Himla intressant fortsättning på diskussionen!
TACK Gossen Ruda för uppslaget, tack Mike och Ruda för fortsättning och Huggorm för nytt bilduppslag. Tack och VÄLKOMNA ATT STANNA KVAR HansT och Xerxes!
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 21:34)  Smyger man runt min stuga och passerar under ett träd som står och lutar och där det ligger färska sågspån runt om förtjänar man Karl-Oskars öde  Jag ser smileyn ....Och tolkar det som att du egentligen vet... Och att alla i omgivningen känner dig...Och att det inte går att komma till din mark från annat håll... och att INGEN t.ex barn, fru, sambo, mor, far, någonsin skulle komma på tanken att gå ut till dig för att överraska t. ex med fika...
Huggorm
14-01-2012, 13:08
Idag skulle jag ta ner en annan gran, visserligen inte något stormfälle men en som stod dumt till inne bland en massa träd som jag ville behålla. Jag har gått och funderat på den i flera år, för man kan inte fälla den åt något håll utan att förstöra något annat träd. Jag tänkte klättra och ta den uppifrån men vågade inte eftersom den var så gles i toppen att jag inte vågade klättra tillräckligt högt. Hur som helst hade jag valt ut ett offer nu, som jag kunde tänka mig att fälla granen på. Men just när den skulle falla kom en kraftig vind från norr och granhelvetet föll åt rakt motsatt håll. Den lade sig i klykan på en tvådelad ek, och jag tänkte att den stackaren välter väll. Men otroligt nog höll en klyka med två decimetergrova stammar för en gran som var tjugo meter hög och 35-40cm grov. Perfekt balans blev det också, så där låg granen horisontellt fyra-fem meter upp
Halaj! Eftersom den här tråden helt har bytt samtalsämne – från att ha handlat om att såga upp en rotvält lärk till det nationella paniksyndromet – så vill jag tipsa om en bok som jag tror många här skulle behöva läsa: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826CITAT Vårt överdrivna behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror gör oss i praktiken bara allt räddare och snart helt livsoförmögna. Psykiatrikern David Eberhard menar att det har gått så långt att själva staten drabbats av panikångest och ger mängder av tankeväckande och provocerande argument för sin teori. Vi förbjuder allt som kan tänkas vara farligt men blir som följd alltmer rädda och oförmögna att hantera krissituationer. CITAT Paniksyndromet på individnivå leder ofta till total handlingsförlamning, och Eberhard menar att man faktiskt kan se de svenska myndigheternas bristande handlingskraft vid tsunamikatastrofen som ett uttryck för det nationella paniksyndromet. Han driver och prövar sin tes och drar fram mängder av exempel, alltifrån säkerhetsbälten och cykelhjälmar till curlingföräldrar och förbud mot djungelolja. //T
CITAT (Tapio @ 14-01-2012, 18:31)  Halaj! Eftersom den här tråden helt har bytt samtalsämne – från att ha handlat om att såga upp en rotvält lärk till det nationella paniksyndromet – så vill jag tipsa om en bok som jag tror många här skulle behöva läsa: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826//T Nationellt paniksyndrom! .... ? Ja det kallar jag Off Topic ....
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 13:08)  Idag skulle jag ta ner en annan gran, visserligen inte något stormfälle men en som stod dumt till inne bland en massa träd som jag ville behålla. Jag har gått och funderat på den i flera år, för man kan inte fälla den åt något håll utan att förstöra något annat träd. Jag tänkte klättra och ta den uppifrån men vågade inte eftersom den var så gles i toppen att jag inte vågade klättra tillräckligt högt. Hur som helst hade jag valt ut ett offer nu, som jag kunde tänka mig att fälla granen på. Men just när den skulle falla kom en kraftig vind från norr och granhelvetet föll åt rakt motsatt håll. Den lade sig i klykan på en tvådelad ek, och jag tänkte att den stackaren välter väll. Men otroligt nog höll en klyka med två decimetergrova stammar för en gran som var tjugo meter hög och 35-40cm grov. Perfekt balans blev det också, så där låg granen horisontellt fyra-fem meter upp  Nu snackar vi! Har du börjat grejja med granen än? Detta är huggarens fasa... Bilder please! hur högt över mark är klykan? kastsågen kan vara ett utmärkt redskap, en kraftig winch för att dra bort granen kan också funka om den inte är för risig eller tung så att eken ger sig ... -Motsatt håll skrev du, brytmånen gick alltså av.....Hur tjock var den och var det frisk ved i den? använde du någon kil eller annat hjälpmedel vid operationen?
Huggorm
15-01-2012, 18:34
CITAT (Hans T @ 15-01-2012, 15:06)  Nu snackar vi! Har du börjat grejja med granen än? Detta är huggarens fasa... Bilder please! hur högt över mark är klykan? kastsågen kan vara ett utmärkt redskap, en kraftig winch för att dra bort granen kan också funka om den inte är för risig eller tung så att eken ger sig ... -Motsatt håll skrev du, brytmånen gick alltså av.....Hur tjock var den och var det frisk ved i den? använde du någon kil eller annat hjälpmedel vid operationen?  Har inga bilder tyvärr. Jag hoppade upp och fick tag på en gren och drog ner toppen. Sedan stod jag på grenänden medan jag kapade av en bra bit av toppen. Då vippade den över åt andra hållet så jag kunde nå att kapa en bit där också. Sedan gjorde jag likadant ett par gånger till, och sedan gick det inte längre. Jag blev tvungen att såga ner eken till slut, men den var ändå ful från början och hade förlorat en massa grenar när granen föll på den. Hade ingen kil eller så, jag trodde den skulle gå åt rätt håll, den hade mest grenar däråt.
Du sågade alltså ner eken med resterna av granen fortfarande hängande i klykan? Och(1) En till tre stora kilar (plast) samt ett slagverktyg är otroligt användbara, jag har dem alltid inom räckhåll när jag sågar! Och(2) Brytmånen?
malcolm
15-01-2012, 20:22
Såg ett inslag om sprängklämma på Landet runt idag, verkar vara en vettig uppfinning vid uppröjning av vindfallna träd och liknande då ingen behöver stå i närheten av trädet. http://svt.se/2.33919/1.2669944/sprangklamman_raddar_l_v
Den är utmärkt men kräver typ sprängarlicens, möjlighet att förvara och transportera sprängämnen mm mm Ytterst rigorösa bestämmelser och ett stort ansvar...Och kostar 1500 / laddning (minst!) + betalning till sprängaren. En stångsåg 6,2m kostar c:a 3000 en kastsåg c:a 2800 och de kan man använda till en massa annat, -speciellt den senare en riktig braatthagrej dessutom kan kastsågen arbeta på höjder uppåt 20 meter med lite träning
Gossen Ruda
15-01-2012, 21:33
Kastsågen kräver väl 2 man?
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2012, 21:33)  Kastsågen kräver väl 2 man? Ja egentligen, men har man tillgång till ett eller två små block att "bryta" linan med så kan man få riktigt bra sågvinkel från säker position även som ensamanvändare, -och så får man ju hela träningseffekten för sig själv..
malcolm
16-01-2012, 13:21
CITAT (Hans T @ 15-01-2012, 20:49)  Den är utmärkt men kräver typ sprängarlicens, möjlighet att förvara och transportera sprängämnen mm mm Ytterst rigorösa bestämmelser och ett stort ansvar...Och kostar 1500 / laddning (minst!) + betalning till sprängaren. En stångsåg 6,2m kostar c:a 3000 en kastsåg c:a 2800 och de kan man använda till en massa annat, -speciellt den senare en riktig braatthagrej dessutom kan kastsågen arbeta på höjder uppåt 20 meter med lite träning Förstår att det är dyrt och att det krävs utbildning för att få använda, inte bara att kvista över till Jula och köpa ett gäng men för uppröjning efter en storm liknande Gudrun måste det vara suveränt.
Mike R Petersen
16-01-2012, 13:57
CITAT (malcolm @ 16-01-2012, 13:21)  Förstår att det är dyrt och att det krävs utbildning för att få använda, inte bara att kvista över till Jula och köpa ett gäng men för uppröjning efter en storm liknande Gudrun måste det vara suveränt. Nu har jag inte personligen jobbat med sprängklämman men båda i DK och England har jag sett den i akton då var det dock vid beskärning för att få oregelbundna brott för ökat biologisk diversitet. Däremot var jag i Småland efter Gudrun och har gått på stormfälld skog efter båda större och mindre stormar sedan 92 och det finns även vid stormfall ett krav på att få så många rummeter virke ut av skogen som möjligt. Just efter Gudrun där så många dog såg jag personligen båda privatpersoner och utlänningar främst från öst (lettland och polen) som inte ens hade en hjälm med sig men åndå kapade loss, vilket gav en känsla av att kunskapen och erfarenheten var väldig liten vid väldigt många och att billig arbetskraft var viktigare, så ärligt talat var jag förvånat över att inte fler dog! När man står i ett parti av skog där det ligger träd som ett plockepinn spel i 8 - 12 meters höjd tror jag att en kombination kan vara bra, gå inn med såg och rädda så mycket virke som går men ha tillgång till sprängklämmor till de riktigt svåra partierna. Har man sett den personliga tragedin det är för små skogsägare att få flera generationera arbete förstörd med konkurs och ev skulder till följd förstår man också behovet av att få ut varje krona som går. Jag tror inte att svaret på dödsfrågan ligger i proccessorer eller sprängklämmor men däremot utbildning och erfarenhet, för vad hjälper det att du kan lära dig att kapa i stormfälld men inte få göra det praktiskt för eller senare står vi där igen och behöver 200 man att rycka ut nu! Kunskap är färskvara och just när det gäller livsviktiga uppdrag är det kunnandet, erfarenheten och känslan som räddar liv.
Jo problemet ligger just här att vem skall stå för att det finns tillräckligt med rätt utbildad personal med färsk erfarenhet när det behövs? en nationell beredskapsorganisation skulle behövas, frågan är om inte till och med ett nordiskt eller nordeuropeiskt samarbete skulle vara bra MEN vem Leder detta??? ett gigantiskt projekt....
Gossen Ruda
16-01-2012, 21:40
När Banverket på sin tid röjde upp efter Gudrun fnattade de inte omkring med löjliga motorsågar. Grävskopor med stödhjul för rälsgåendet använde sina skopor och knäckte och drog undan träden hur lätt som helst.
Naturligtvis används alla tillgängliga maskinresurser vid stormröjning men det går också ut på att få maskinerna effektiva och då krävs en massa motorsågsarbete till grövre dimensioner, klenare dimensioner spridda träd mm mm. En grävmaskin kan vara till god hjälp men kräver då en maskinvikt på bortåt 30ton för att få den styrka och räckvidd som behövs för trädhantering och den storleken är sällan rälsgående.... grävmaskin i övrigt är ett mycket trubbigt redskap när det kommer till att ensamt hantera träd. Och att fnatta omkring med en löjlig motorsåg ligger inte för mig heller
Gossen Ruda
17-01-2012, 10:29
Lite bilder från skribentens kamera. http://gotbild.se/gotbilder2005/gotbild126.htm Här användes även en kraftigare spårgående maskin.
Myosotis
17-01-2012, 12:49
Följer tråden med intresse även om jag inte förstår allt. Tråkig inställning du har gossen, du har säkert en hel del kunskap du med men att få tips direkt från proffsen är väl ett privileg. CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 20:43)  Lärk kanske togs in en gång liksom granen, men den räknas nog som inhemsk idag. Att lärk räknas som inhemsk beror på att man hittat 9000 år gamla lärkkottar i torvlager på två platser i norra Sverige. Sibirisk lärk Det bevisar att skogen i norra Sverige är en del av taigan vilket vi visste innan, men är inget skäl att plantera lärk oavsett art i södra Sverige, här är den inte inhemsk.
Gossen Ruda
17-01-2012, 14:22
CITAT (Myosotis @ 17-01-2012, 12:49)  Följer tråden med intresse även om jag inte förstår allt. Tråkig inställning du har gossen, du har säkert en hel del kunskap du med men att få tips direkt från proffsen är väl ett privileg. Nja, de mesta råd jag ser är att jag gör allt fel och att jag skall låta andra sköta det. Mot betalning.
Mike R Petersen
17-01-2012, 15:08
Kul bilder gossen jag har bara tidigare hört om den ansatsen (vad det nu heter på Svenska ) som Daewoo´n kör på kul att se den också,cdå jag av erfarenhet vet att den typen av grävare kan vara lite "lätta" vid grävning och lyft till sidorna undrar jag om den upplevdes så också vid detta arbete eller om den stod stadigt på rälsen?
Myosotis
17-01-2012, 15:26
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2012, 14:22)  Nja, de mesta råd jag ser är att jag gör allt fel och att jag skall låta andra sköta det. Mot betalning.  Jaha tror du det.
Gossen Ruda
17-01-2012, 16:30
CITAT (Mike R Petersen @ 17-01-2012, 15:08)  Kul bilder gossen jag har bara tidigare hört om den ansatsen (vad det nu heter på Svenska ) som Daewoo´n kör på kul att se den också,cdå jag av erfarenhet vet att den typen av grävare kan vara lite "lätta" vid grävning och lyft till sidorna undrar jag om den upplevdes så också vid detta arbete eller om den stod stadigt på rälsen? Kärt barn har månget namn, stödhjul eller spårföljare är två. Möjligen var grävaren där bara för att gräva hål för de nya utbytta kontaktledningsstolparna, den mesta trädknäckningen stod Transportmotorvagnen(TMV) för.
Jan af Lisö
18-01-2012, 14:36
Spännade diskussion, inte så vanligt att en tråd under "träd och buskar" sträcker ut sig över 5 sidor under midvintern.
Kan inte låta bli att lägga in en video till om att kapa stormfällda träd, som jag nyss såg på Sveriges Arboristförbunds sida. Arbete i stormfälld skog
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|