Full version: Fästingarna igen
Sidor: 1, 2, 3
Azur
CITAT (mamamaggan @ 20-01-2012, 10:20) *
Jag har börjat fundera på vad det är som gör att man är så tilldragande för insekter.

Det har gjorts studier på frågan, men så vitt jag vet har de inte hittat orsaken, bara kunnat bekräfta att det är sant att vissa människor är mer "aptitliga" för mygg.

Du kan smörja in dig med myggmedel som innehåller DEET, det är effektivt mot mygg och har viss effekt mot fästingar. Apoteket säljer t.ex. Mygga, ett DEET preparat som inte luktar lika illa som många myggmedel gör (jag minns min barndoms Jungelolja).
Permetrin är mycket effektivare mot fästingar och har dessutom långtidseffekt om det tillåts torka in i kläder, men säljs vad jag vet i Sverige bara till djur (Apoteket har t.ex. Switch spray).
Azur
dublett
mamamaggan
CITAT (Azur @ 20-01-2012, 22:46) *
Det har gjorts studier på frågan, men så vitt jag vet har de inte hittat orsaken, bara kunnat bekräfta att det är sant att vissa människor är mer "aptitliga" för mygg.

Du kan smörja in dig med myggmedel som innehåller DEET, det är effektivt mot mygg och har viss effekt mot fästingar. Apoteket säljer t.ex. Mygga, ett DEET preparat som inte luktar lika illa som många myggmedel gör (jag minns min barndoms Jungelolja).
Permetrin är mycket effektivare mot fästingar och har dessutom långtidseffekt om det tillåts torka in i kläder, men säljs vad jag vet i Sverige bara till djur (Apoteket har t.ex. Switch spray).

Har provat Mygga men då blev jag ännu mer attraktiv för de små liven. Har hört att man ska äta mycket persilja så det får jag prova till sommaren.

Min man och jag kan stå bredvid varandra i solen och han har inga insekter kring sig/på sig medan jag är helt invaderad av dem.

Tyvärr har det gått i arv till vår yngste son så han är också oerhört tilldragande för insekter och han är också pollenallergiker , får ta medicin från februari till september.
sparvuggla
Även när man (=jägare) berättar om ""närgångna"" vargar blir det nästan alltid fel. Jägarens 1 meter är i verkligheten ofta 100-300 m.
Hur kan man få jaga och handskas med jaktvapen med en så dålig syn kan man undra?

http://www.nordulv.se/index.php/component/...20120126avstand
Azur
@sparvuggla: Blev nog fel tråd där, tror jag bestämt... wink.gif
sparvuggla
CITAT (Azur @ 28-01-2012, 16:22) *
@sparvuggla: Blev nog fel tråd där, tror jag bestämt... wink.gif

Ja kanske. Ville bara relatera till diskussionen hur lätt det är att ta fel på vad man ser.
Så att det ofta blir fel även med avståndet.
1 meter är rätt så nära......
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 28-01-2012, 18:09) *
Ja kanske. Ville bara relatera till diskussionen hur lätt det är att ta fel på vad man ser.
Så att det ofta blir fel även med avståndet.
1 meter är rätt så nära......

Mellan trådarna på forumet?
sparvuggla
Att man tar fel på mindre än 1 meters håll är jägare ganska ensamma om, jägare har så stort ego att det enda dom känner igen är sig själv:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hund-bak...tack_910935.svd

Hur ska dom då kunna artbestämma något på 100 meters håll kan man ju undra...........
Azur
CITAT (sparvuggla @ 29-01-2012, 13:35) *
Att man tar fel på mindre än 1 meters håll är jägare ganska ensamma om

Nja, jag tror det har inträffat att folk tagit fel på vilken tråd de skriver i på kortare håll än så.
Detta är fästingtråden. Jägartråden är där uppe ^
sparvuggla
Jag ska inte relatera mer.
Allt är inte bara svart eller vitt. Det finns alla nyanser däremellan.
Om någon startar en tråd som handlar om färgen lila, måste man få skriva om rött och blått också eller hur............
yes.gif
dahla
Jag har kontakt med några som forskar på fåglar som fasaner, rapphöns, vaktel och några andra markhäckare.

När man har undersökt magen på döda kycklingar hittar man till 95% föda som utgörs av insekter. 90% av insekterna är just fästingar vilket kan förklara varför det finns så få fästingar där det finns mycket fasaner och enorma mängder fästingar där det saknas fältfågel.

Föd fram fler fältfåglar!
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 23-02-2012, 21:13) *
Jag har kontakt med några som forskar på fåglar som fasaner, rapphöns, vaktel och några andra markhäckare.

När man har undersökt magen på döda kycklingar hittar man till 95% föda som utgörs av insekter. 90% av insekterna är just fästingar vilket kan förklara varför det finns så få fästingar där det finns mycket fasaner och enorma mängder fästingar där det saknas fältfågel.

Föd fram fler fältfåglar!

Intressant men försök få dina kompisar att inte skjuta fåglarna då. sleep.gif Fästingar är fö inga insekter utan tillhör spindeldjuren men det är en petitess.
EKLO
Man borde alltså skaffa sig några fasaner och rapphöns! Vilken kul idé!
mamamaggan
Var får man tag på dessa fåglar ?

Nu menar jag allvar , kan man köpa och " plantera in " fasaner och/eller rapphöns ?
Azur
CITAT (mamamaggan @ 23-02-2012, 22:35) *
Nu menar jag allvar , kan man köpa och " plantera in " fasaner och/eller rapphöns ?

Ja, det kan man. Kycklingar till vanliga fälthöns brukar annonseras i olika jakttidningar, och jag föreställer mig att det finns på Blocket också, fast det är väl inte riktigt säsong än på nån månad.

Jag känner dock inte till att fälthöns skulle äta särskilt mycket fästingar, och ställer mig rätt tvivlande till den uppgiften.
*Stintan*
Fåglar sprider ju fästingar också så jag tror knappast dom käkar upp alla. Vi hade massor med fasaner där jag bodde tidigare men nog sjutton fanns det gott om fästingar ändå.
Meriona
Hur svårt är det att vaccinera sig?

Verkar ha avskräckande förmåga också, sen vi gjorde det har vi haft max ett par fästingar per år istället för 20. Om det är individuellt vågar jag inte säga, men på oss verkar det funka!
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 23-02-2012, 23:39) *
Hur svårt är det att vaccinera sig?

Verkar ha avskräckande förmåga också, sen vi gjorde det har vi haft max ett par fästingar per år istället för 20. Om det är individuellt vågar jag inte säga, men på oss verkar det funka!

Man får ju inte färre fästingar på sig för att man vaccinerar sig så det beror nog på något annat. Jag har iallafall inte märkt någon skillnad och har bott i fästingrikt område. Borrelia går inte heller att vaccinera sig emot bara TBE.

dahla
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2012, 22:20) *
Intressant men försök få dina kompisar att inte skjuta fåglarna då. sleep.gif

Det sätts ut betydligt fler fasaner än det skjuts och om inte jägarna satte ut fasaner så skulle dom knappast finnas. Biotpoerna som passar fältfågel har ändrats på tok för mycket senaste 30 åren med besprutade fält, täckdikning, fler rovdjur och så vidare.
dahla
CITAT (mamamaggan @ 23-02-2012, 22:35) *
Var får man tag på dessa fåglar ?

Det är nog enklare att skaffa ett litet hönshus på tomten och låta vanliga hönor värpa fram kycklingar. Räven kommer säkert ta en och annat men det kanske man kan stå ut med när man bara vill ha kycklingarna till att äta småkryp.
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 24-02-2012, 05:38) *
Det sätts ut betydligt fler fasaner än det skjuts och om inte jägarna satte ut fasaner så skulle dom knappast finnas. Biotpoerna som passar fältfågel har ändrats på tok för mycket senaste 30 åren med besprutade fält, täckdikning, fler rovdjur och så vidare.

Jo. Frågan är dock om det skulle finnas kvar odling och utsättning om man inte jagade fasanerna?
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2012, 09:41) *
Jo. Frågan är dock om det skulle finnas kvar odling och utsättning om man inte jagade fasanerna?

Naturligtvis inte. Det är inte en svensk art, svenska fasaner är hybrider mellan två arter från himalayaområdet och är utplanterade för jakt. Den är heller inte 100% härdig i Sverige, om man slutar släppa ut fasaner dör de långsamt ut.

Det är f.ö. anledningen till att jag hellre ser att man släpper ut fasaner än förstör genpoolen hos t.ex. tjäder genom att släppa ut inavlade odlade fåglar.
Jan Lindgren
Hej!
Enligt amerikanska uppgifter så är pärlhöns bra på att reducera fästingsbeståndet. Jag har försökt men det går inte här. Det finns för många rovdjur. Pärlhönsen försvinner på ett par dagar. Troligen är det duvhökar som tar dem. Pärlhöns övernattar högt så nattaktiva, marklevande rovdjur har inte så stor chans.
MVH
Jan Lindgren
sparvuggla
Den här vintern har varit bra för fasaner och rapphöns. Men dom finns bara på några få platser.

Tyvärr slogs nästan hela stammen ut dom två föregående riktigt kalla och långa vintrarna.
Vad kostar en fasan/rapphöna? confused.gif
kerstinbern
Fasaner är stora fästingspridare , och de är specifikt de huvudsakliga spridarna av borrelia

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/466809.stm
http://www.nature.com/news/2002/020201/ful...s020128-11.html
http://www.jstor.org/pss/3547727
http://www.akademiai.com/content/u16421686677v6r3/

Fasanerna kan också sprida harpest

http://jama.ama-assn.org/content/131/18/1493.short
mamamaggan
CITAT (kerstinbern @ 24-02-2012, 18:21) *

De här undersökningarna tror jag absolut på men stämmer de hos oss ? Har vi t ex så många fasaner och är de så utbredda ?

En undran bara eftersom man här i landet kommit fram till att t ex rådjur är en stor bärare av fästingar . Har aldrig sett en fasan vid sommarstugan , däremot massor med rådjur och vi har så mycket fästingar så jag kan inte gå ett par meter på gräsmattan utan att få någon/några på mig.

Borrelia har jag haft 6 gånger har jag för mig , har inte hållit exakt räkning , och min man och son har också drabbats men inte lika många gånger.
Azur
CITAT (kerstinbern @ 24-02-2012, 18:21) *
Fasaner är stora fästingspridare , och de är specifikt de huvudsakliga spridarna av borrelia

Nej. Reservoaren för Borrelia afzelii, den i särklass vanligaste borreliabakterien i Sverige, är uteslutande smågnagare, medan den ovanligare B. burgdorferi kan infektera både fåglar och gnagare. Fåglar, framförallt tättingar, men även t.ex. fasaner, misstänks vara reservoar för B. garinii och B. valaisiana. Man kunde helt utrota alla fasaner i Sverige utan att det skulle ha någon effekt på antalet fall av borrelia.

Se t.ex. här och här.

Hjort och rådjur är inte reservoar för Borrelia bakterier, utan deras betydelse är som "fodervärd" åt det sista stadiet av fästing när de äter upp sig för att lägga ägg, dvs de håller uppe storleken på fästingstammen.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2012, 23:48) *
Man får ju inte färre fästingar på sig för att man vaccinerar sig så det beror nog på något annat. Jag har iallafall inte märkt någon skillnad och har bott i fästingrikt område. Borrelia går inte heller att vaccinera sig emot bara TBE.

Nej du har rätt, det kanske är lite förhastade slutsatser att dra den slutsatsen, kanske är det färre fästingar efter de kalla och snörika vintrarna, vad vet man. Men ett liiiiiiiiiiiiiiiiitet litet hopp bor i mig. wink.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 24-02-2012, 21:42) *
Nej du har rätt, det kanske är lite förhastade slutsatser att dra den slutsatsen, kanske är det färre fästingar efter de kalla och snörika vintrarna, vad vet man. Men ett liiiiiiiiiiiiiiiiitet litet hopp bor i mig. wink.gif

Det var sjukt mycket fästingar både i fjol och förfjol. Tror den nuvarande vintern är värre för dem, för det har varit mer tjäle nu.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 24-02-2012, 23:58) *
Det var sjukt mycket fästingar både i fjol och förfjol. Tror den nuvarande vintern är värre för dem, för det har varit mer tjäle nu.

Fast dom har redan vaknat och är på jakt här.
mamamaggan
Har fått rapporter om att de har vaknat så nu får man se upp.
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 25-02-2012, 10:28) *
Har fått rapporter om att de har vaknat så nu får man se upp.

Kanske bättre att se ner. rolleyes.gif
sqrulan
smiley_small_hug.gif vem vill fästa sig med dej?
Meriona
Om det var lika mycket som vanligt här två senaste åren Huggorm (och hund-, katt och hästägare verkar hålla med dig) så kommer jag fortsätta att tro att den nya sortens TBE-vaccin (det som även tar den sibiriska TBE-n eller vad den nu hette) smakar äckligt för fästingar. För vi var då lika mycket ute som vanligt och på samma ställen.
omk
Jaha, nu är de på hugget ... *suck*

Isis Katt kom nyss in med 2 st som satt fast kring öronen. Hittade en till som kröp, men då hade jag redan plåtat.
Gossen Ruda
Den nyheten platsar nästan i vårtråden. laugh.gif
omk
Nja, tycker du verkligen det ?
I Vårtråden ska det bara vara positiva grejer, tycker jag iaf. Dessa kryp är ju, tillsammans med spansk skogssnigel, bland de mest negativa ... angry.gif
Men, visst är de vårtecken !
dahla
Är fästingen verkligen ett så stort problem?

TBE kan man vaccinera mot och man testar nu vaccin mot borrelia på människor. Idag går det ju endast att medicinera mot borrelia i efterhand men oftast med gott resultat. Jag tror vi behöver få större spridning vad gäller information om symptom och liknande när det gäller borrelia... lite info på SVT:s Anslagstavlan kanske vore på sin plats.

Både TBE och borrelia kan ju givetvis ställa till problem för både människa och djur men är man medveten om att man riskerar att få krypen på kroppen när man vistas utomhus så kan man ju vidta åtgärder både före och efter.

Jag använder fästinghalsband på min hund och det funkar riltigt bra på henne. Förra året hittade jag inte en enda fästing på henne som satt fast.

Under den period på året som fästingarna är som mest aktiva har vi ju vad som kallas för hundförbud vilket innebär att i alla fall min hund inte får gå längre ifrån mig än vad kopplet räcker till såvida hon inte är i trädgården. Dom delarna av min trädgård som kan tänkas vara ett paradis för fästingar verkar även vara en välbesökt plats bland traktens fasaner så jag är väl lite förskonad på egen täppa.

Det finns ju medel att applicera på katter i form av droppar eller pulver att strö på maten men det effektivaste är väl att ha katten i koppel.
mamamaggan
Håller inte med dig dahla att fästingarna inte är ett problem för oss människor utan bara för hundar och katter. De har ju sina fästinghalsband och vad jag vet så kan inte vi ha sådana.

Borrelia kan vara nog så besvärligt för den det drabbar , TBE går det att vaccinera mot men du är inte fullt skyddad förrän man tagit flera sprutor och sedan ska det underhållas årligen.

Det är inte alltid så lätt att upptäcka att man fått borrelia heller. Fästingen har släppt , märket sitter någonstans där du inte själv kan se det och läkarna står undrande till vad som drabbat dig. Pencillin skrivs ju inte ut i första taget numera.

Jag säger emot , drabbad av borrelia 5 -6 gånger , att det är faktiskt mer ett problem för oss människor än för våra husdjur som kan ha fästingkragar. Matte/husse brukar också vara mer uppmärksamma på djuren än på sig själva eller varandra.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 19-03-2012, 06:17) *

TBE kan man vaccinera mot och man testar nu vaccin mot borrelia på människor. Idag går det ju endast att medicinera mot borrelia i efterhand men oftast med gott resultat. Jag tror vi behöver få större spridning vad gäller information om symptom och liknande när det gäller borrelia... lite info på SVT:s Anslagstavlan kanske vore på sin plats.

Både TBE och borrelia kan ju givetvis ställa till problem för både människa och djur men är man medveten om att man riskerar att få krypen på kroppen när man vistas utomhus så kan man ju vidta åtgärder både före och efter.

Jag använder fästinghalsband på min hund och det funkar riltigt bra på henne. Förra året hittade jag inte en enda fästing på henne som satt fast.

Under den period på året som fästingarna är som mest aktiva har vi ju vad som kallas för hundförbud vilket innebär att i alla fall min hund inte får gå längre ifrån mig än vad kopplet räcker till såvida hon inte är i trädgården. Dom delarna av min trädgård som kan tänkas vara ett paradis för fästingar verkar även vara en välbesökt plats bland traktens fasaner så jag är väl lite förskonad på egen täppa.

Det finns ju medel att applicera på katter i form av droppar eller pulver att strö på maten men det effektivaste är väl att ha katten i koppel.

Ja fästingar ÄR ett stort problem! Inte så mycket för våra hundar och katter eftersom det finns diverse fästingmedel att använda på dessa men för människor är det ett problem som dessutom kan eskalera. Läs gärna vad det står i denna länk http://www.borreliainformation.se/bakterien.html
Det finns massor på nätet att läsa om detta så ta gärna reda på mer innan du bagatelliserar fästingproblemet.
Gossen Ruda
För mig är inte fästingar något problem. Hittar någon enstaka krypande på mig och ännu färre som bitit sig fast. Har aldrig mig veterligen haft någon fästingburen sjukdom. Ändå rör jag mig ofta i naturen på jakt efter steklar eller bara promenerar. Jag har dock alltid långbyxor och ofta stövlar när det är lite fuktigt. Kanske något att fundera på?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2012, 08:22) *
För mig är inte fästingar något problem. Hittar någon enstaka krypande på mig och ännu färre som bitit sig fast. Har aldrig mig veterligen haft någon fästingburen sjukdom. Ändå rör jag mig ofta i naturen på jakt efter steklar eller bara promenerar. Jag har dock alltid långbyxor och ofta stövlar när det är lite fuktigt. Kanske något att fundera på?

Problemet är ju att man kanske inte märker att man fått borelia förrän efter många år då det visar sig i någon annan besvärlig sjukdom. Dessutom har väl inte fästingar varit särskilt vanligt i din del av landet förrän på senare år. Bor man i fästingrika områden så spelar det ingen roll hur heltäckande man klär sig. Det är ju inte så att odjuret direkt måste hitta bar hud.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2012, 08:37) *
Problemet är ju att man kanske inte märker att man fått borelia förrän efter många år då det visar sig i någon annan besvärlig sjukdom. Dessutom har väl inte fästingar varit särskilt vanligt i din del av landet förrän på senare år. Bor man i fästingrika områden så spelar det ingen roll hur heltäckande man klär sig. Det är ju inte så att odjuret direkt måste hitta bar hud.

Fästingar finns överallt, exakta frekvensen är dock okänd. Med tanke på hur många fästingar som svägerskans katt hittade, eller tvärtom, så är frekvensen ganska stor.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 19-03-2012, 07:58) *
Det finns massor på nätet att läsa om detta så ta gärna reda på mer innan du bagatelliserar fästingproblemet.

Jag gick med borrelia i tre år och började bli förlamad i delar av kroppen så du behöver inte behandla mig som mindre vetande. Alla hanterar vi våra kroppar olika och jag fick väl för mig att det var så man skulle må när man närmade sig 40 bast... jag väntade mig dödsdommen när jag väl kom till läkaren och jag själv trodde det var en gigantisk tumör i huvet pga yrsel och konstant migrän...

Det jag menar är att det behövs mer INFORMATION i relevant media för att människor ska bli uppmärksamma på symptomen som finns vid eventuell smitta. Det är ju försvinnande få som faktiskt dör av borrelia... fast å andra sidan så hjälper det ju inte att berätta att rökning är dödligt heller...
Azur
CITAT (dahla @ 19-03-2012, 06:17) *

Det beror på var man är. Vid vår stuga var fästingarna de första två åren ungefär lika vanliga som mygg, och enligt studier är en hög procent av fästingarna i vårt område Borrelia-bärare.
Borrelia är en rätt obehaglig sjukdom, det är inte alltid den ger de typiska symptomen med en röd ring kring bettet, även när den gör det är det inte alltid man ser det (t.ex. vid bett på ryggen eller ljumsken - varken bettet eller ringen känns), och även om den behandlas med antibiotika får ett par procent av de som smittats permanenta, reumatism-liknande, men.

Så ja, det är ett stort problem.

Som jag har sagt går det att reducera fästingarna genom att ta bort träd och sly och klippa gräs så marken torkar upp; skjuta av rådjur och harar; och framförallt bekämpa smågnagarna som är reservoar för Borrelia-bakterien. Man kan också minska angreppen på sig själv med myggmedel och heltäckande kläder, och på husdjuren med systemiska insektsgifter (som dock vissa hundar & katter kan vara allergiska mot).
Men lätt och enkelt är det inte att bli av med fästingar.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 19-03-2012, 08:52) *
Jag gick med borrelia i tre år och började bli förlamad i delar av kroppen så du behöver inte behandla mig som mindre vetande. Alla hanterar vi våra kroppar olika och jag fick väl för mig att det var så man skulle må när man närmade sig 40 bast... jag väntade mig dödsdommen när jag väl kom till läkaren och jag själv trodde det var en gigantisk tumör i huvet pga yrsel och konstant migrän...

Det jag menar är att det behövs mer INFORMATION i relevant media för att människor ska bli uppmärksamma på symptomen som finns vid eventuell smitta. Det är ju försvinnande få som faktiskt dör av borrelia... fast å andra sidan så hjälper det ju inte att berätta att rökning är dödligt heller...

Ja men då så! Varför frågar du då om fästingen är ett så stort problem? Hur ska man kunna veta att du varit sjuk av borrelia innan du nu sa det?Det lät faktiskt som om du bagatelliserade problemet. Massor av människor blir sjuka efter några år utan att man vet att eller om det är borrelia som ligger bakom och det är väl ett problem även om folk inte dör. Dör man så är problemet ur världen men så länge man lever som handikappad och arbetsoförmögen så är det ett stort problem.

Det behöver forskas mer om eventuella kopplingar mellan olika sjukdomar och borelia och naturligtvis också mer information!
TBE kan man vaccinera sig emot men fler borde nog göra det men borelia finns det inget vaccin mot än.
Gossen Ruda
Kollade lite på en sida om TBE och där fanns även råd för att undvika fästingar som är likadana som hur jag klär mig. Stövlar, långbyxor och skjorta instoppad under byxlinningen. Krypen får lång väg att vandra. Även utan stövlar klarar man sig nog bra med ordentligt långa byxor, krypen sitter en bit upp i vegetationen.

Vad gäller TBE är smittan än så länge ovanlig i större delen av landet. Märkligt nog finns den mest nära vatten, där den kan vara vanlig, trots att man inte funnit att smittade värddjur skulle vara vattenbundna. Det finns fö alldeles för få smittade värddjur och fästingar för att smittan skulle finnas kvar, den borde dö ut. Om det nu inte framkommit andra uppgifter på senare tid.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2012, 08:48) *
Fästingar finns överallt, exakta frekvensen är dock okänd. Med tanke på hur många fästingar som svägerskans katt hittade, eller tvärtom, så är frekvensen ganska stor.

Att katter drabbas av fästingar år ju inte konstigt med tanke på att gnagare och fåglar är värddjur. " Har aldrig mig veterligen haft någon fästingburen sjukdom." skriver du och det är ju just det som är problemet. Många vet inte om att dom blivit smittade förrän efter flera år.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2012, 09:36) *
Kollade lite på en sida om TBE och där fanns även råd för att undvika fästingar som är likadana som hur jag klär mig. Stövlar, långbyxor och skjorta instoppad under byxlinningen. Krypen får lång väg att vandra. Även utan stövlar klarar man sig nog bra med ordentligt långa byxor, krypen sitter en bit upp i vegetationen.

Vad gäller TBE är smittan än så länge ovanlig i större delen av landet. Märkligt nog finns den mest nära vatten, där den kan vara vanlig, trots att man inte funnit att smittade värddjur skulle vara vattenbundna. Det finns fö alldeles för få smittade värddjur och fästingar för att smittan skulle finnas kvar, den borde dö ut. Om det nu inte framkommit andra uppgifter på senare tid.

Det är nog vanligt att folk som vistas i de mest TBE-frekventa områdena vaccinerar sig t.ex. i Mälardalen och Stockholms skärgård. Har också sett uppmaningar om detta i flera lokaltidningar i dessa områden.

Har du ett par fästingar på byxorna kan dessa ramla av hemma på gräsmattan och när du sen går där barfota eller med kortbrallor så vips kan du få krypet på dig. Likaså kan andra små djur släppa fästingar lite överallt som du sen kan få på dig. Din rekommenderade mundering skyddar säkert till en del ute i naturen men absolut inte till 100%.
Gossen Ruda
Jag har aldrig heller nämnt något om skydd till 100%.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon