|
GOD MORGON PÅ ER ALLA nu är det bara timmar kvar och ja vattnet är fruset!!! så dom som tror att dom behöver gå på toa, ta gärna med lite vatten att spola med, jag kommer att vara där från kl 10 och smälta snö och koka kaffe så ni kommer när ni kommer.
Låter trevligt Bettis! Bussigt du tar dig tid:-)
Gossen Ruda
11-02-2012, 08:58
Tio små negerpojkar... Jag får avboka mig. Haft en dålig natt och vaknade tröttare än i går kväll och med lätt huvudvärk. Händer då och då. Diem perdidi som romaren sa. Inte lätt att vara social när hela dagen är en uppförsbacke. Kanske slipper ni mig dock inte helt för jag har en påse gnag till Meriona som jag vill bli av med och en biltur orkar jag nog med.
Piccante
11-02-2012, 09:31
tar med lite extra vatten och varma kläder för vädret blev ganska bistert igen Ska bli kul att komma men snälla jag har lite fobi för offentlighet på odla sedan förra årets "incident" med en påstridig person som skickad dvs hot mm. Så ni är jättesnälla om ni inte laddar upp bilder på odla o facebook på mig.
Varma kläder? Är lokalen alltså inte uppvärmd? Jag har tyvärr ingen dunk att ta med vatten, detta kom ju lite överraskande... Men OK, jag dunstrar därifrån om jag behöver gå på toa...
F.ö. så ha de jag tänkt att det vore kul med lite kommentarer o bilder på Forumet sedan. Men den som absolut inte vill synas, får tala om det i förväg. Man kan ju ta bilden bakifrån då. t.ex. sittandes med oss andra vid runda bordet.
Piccante
11-02-2012, 15:21
Det var en trevlig träff Jag som sällan vinner i tävlingar har lite nya fröer nu att kolla på och så bytte jag till mig lite med. Alla är välkomna att skicka pm sen om ni undrar över fröer ni köpt/ bytt. Jag har bättre ordning hemma på hur sorterna växer smakar ser ut mm. CITAT (Sylvia @ 11-02-2012, 09:57)  F.ö. så ha de jag tänkt att det vore kul med lite kommentarer o bilder på Forumet sedan. Men den som absolut inte vill synas, får tala om det i förväg. Man kan ju ta bilden bakifrån då. t.ex. sittandes med oss andra vid runda bordet. Japp, jag vill inte vara offentlig på odla längre eller Facebook för den delen. Har tyvärr haft några dåliga erfarenheter...
Alexander-VG-zon3
11-02-2012, 15:31
Tusen tack för en trevlig träff och tack för allt jag fick och fick byta mig till, specillt till Wilmer som jag fick en massa skojjig hemodlad mus mat  ska såklart testa att så också.
anne-li i olofstorp
11-02-2012, 15:35
Ja många tack för en trevlig dag! Så kul att träffas ibland:-)
Gossen Ruda
11-02-2012, 15:42
Jag får hoppas på lite bättre förutsättningar nästa gång. Hitills har jag två dåliga dagar på två försök.  Jag lyckades dock ta mig dit för att bli av med gnaget till Meriona, fast skall jag bli utskälld i fortsättningen också så vete 17...
ninnisky
11-02-2012, 16:15
Tack till alla er som var med på denna härliga träff  och ett särskilt tack till Bettis som - som vanligt fixat lokal och kaffe  (trots ont i foten) Nu undrar jag bara - vad är det som gör odlaiter till ett sådant trevligt folk som man/jag mår så bra av att umgås med???
Tack till alla för en trevlig träff, särskilt till Bettis som grejat och Wilmer som ordnat! Och för alla chilifröna jag fick med mig, nu ska här odlas!
Ninnisky, kanske är vi trevliga för att vi är trädgårdsmänniskor allihopa? Jag minns aldrig att jag skulle träffat en dryg trädgårdsmänniska, alla är så snälla och generösa.
ninnisky
11-02-2012, 16:26
CITAT (Sylvia @ 11-02-2012, 16:18)  Tack till alla för en trevlig träff, särskilt till Bettis som grejat och Wilmer som ordnat! Och för alla chilifröna jag fick med mig, nu ska här odlas!
Ninnisky, kanske är vi trevliga för att vi är trädgårdsmänniskor allihopa? Jag minns aldrig att jag skulle träffat en dryg trädgårdsmänniska, alla är så snälla och generösa. ja, jag instämmer  roligt att träffa dig också!
ninnisky
11-02-2012, 16:35
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2012, 15:42)  Jag får hoppas på lite bättre förutsättningar nästa gång. Hitills har jag två dåliga dagar på två försök.  Jag lyckades dock ta mig dit för att bli av med gnaget till Meriona, fast skall jag bli utskälld i fortsättningen också så vete 17...  Kära Gossen, som vittne till utskällningen kan jag bara tillägga - att tvåbenta odlaiter aldrig skäller - hade inte denne/denna fyra ben??? (den var inte min)
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2012, 15:42)  fast skall jag bli utskälld i fortsättningen också så vete 17...   hmm ja en av dom var ju min, får be om ursäkt men så är det när man kommer sent Tack alla för en jättetrevlig dag och som många av er andra säger så sitter jag också här med en del frön som ska ner i jorden, sedan måste jag tacka Cilla för den fina boken som jag vann precis vad jag behövde
Här är en till som känner att dagen varit riktigt rolig! Tack alla, för roligt tjôt och goa skratt  . Och ett stort tack till Bettis som trots sin fot höll ställning och lokal, jättebra ställe förresten, och till Wilmer som fick tummen ur på oss alla. Roligt att se också var att det var så många som kom och jag hoppas att marknaden i vår kommer vara minst lika stark då. För nu börjar det bli dags att planera för just denna, vårmarknaden! Bilder kommer senare, på en modernare dator.
Det var jättekul att händer lite här på "hemmaplan" och inte alltid bara "långtbortistan"! Så trewligt tyckte både jag och Annikas. Är numera också en lycklig Höya-ägare!
Meriona
11-02-2012, 19:48
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2012, 08:58)  Tio små negerpojkar... Jag får avboka mig. Haft en dålig natt och vaknade tröttare än i går kväll och med lätt huvudvärk. Händer då och då. Diem perdidi som romaren sa. Inte lätt att vara social när hela dagen är en uppförsbacke. Kanske slipper ni mig dock inte helt för jag har en påse gnag till Meriona som jag vill bli av med och en biltur orkar jag nog med. Tack snälla för att du gjorde dig besväret för min skull. Jag förstod inte att du skulle gå igen så väldigt snart bara, jag måste framstått som förfärligt nonchalant.  Förlåt!  CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2012, 15:42)  Jag får hoppas på lite bättre förutsättningar nästa gång. Hitills har jag två dåliga dagar på två försök.  Jag lyckades dock ta mig dit för att bli av med gnaget till Meriona, fast skall jag bli utskälld i fortsättningen också så vete 17...  Det var INTE jag vill jag förtydliga för alla som inte var där. Det var ett par fyrbenta!  CITAT (ninnisky @ 11-02-2012, 16:15)  Tack till alla er som var med på denna härliga träff  och ett särskilt tack till Bettis som - som vanligt fixat lokal och kaffe  (trots ont i foten) Nu undrar jag bara - vad är det som gör odlaiter till ett sådant trevligt folk som man/jag mår så bra av att umgås med??? Säger detsamma. Varför är alla så trevliga? Vad är det för fel på er?  Man blir ju alldeles varm av lycka. Dessutom fick jag 6 fullmatade påsar med gnag, fattar ni? Jag får till och med stuva in i källarn?
ninnisky
11-02-2012, 19:49
CITAT (nevva @ 11-02-2012, 19:20)  Det var jättekul att händer lite här på "hemmaplan" och inte alltid bara "långtbortistan"! Så trewligt tyckte både jag och Annikas. Är numera också en lycklig Höya-ägare! Kul att träffas och lycka till men hoyan
Meriona
11-02-2012, 19:54
Tack förresten till Sylvia som ordnade lotteriet!  Nu har jag en liten pellis att ta hand om.
CITAT (Meriona @ 11-02-2012, 19:54)  Tack förresten till Sylvia som ordnade lotteriet!  Nu har jag en liten pellis att ta hand om. Tack själva, det var ju bara fröpåsarna som var från mig, resten var från er andra.
Några bilder, men vi har många fler! Bernt var flitig med kameran!
[attachment=67845:Semmelkaffe.jpg] Semmelkaffe [attachment=67847:Fr_diskussioner.jpg] Frödiskussioner [attachment=67846:S__h_r_h...blir_den.jpg] Sååå hög blir den
Gossen Ruda
11-02-2012, 20:17
Det var ju inte så farligt med utskällningen.  Jag förstod att alla var upptagna så jag smög iväg när jag fått gjort det jag skulle.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2012, 15:42)  Jag får hoppas på lite bättre förutsättningar nästa gång. Hitills har jag två dåliga dagar på två försök.  Jag lyckades dock ta mig dit för att bli av med gnaget till Meriona, fast skall jag bli utskälld i fortsättningen också så vete 17...  Utskälld!!? Du var den enda som fick uppmärksamhet av dem utan att fjäska ordentligt!
Tack BETTIS för att du ordnar med allt! Underbart  Och jag fick gå på toa trots att jag glömde vattnet hemma  Tack Sylvia för extrabidrag till lotteri och proffsiga lotter  Jag hade fått kludda för hand... Jag själv var bara extra otålig och puffade lite med trådstart... Ni är för goa allihopa! Den som tog andra kaktusen av mig; mamma kommer från grand canaria och är en sådan där som får runda skivliknande delar som växer sig höga som mindre träd emellanåt.. Opuntia sa gossen? Den ska alltså med rätt ljus etc. inte vara långsmal, men jag gör något fel  envisas med att ha kaktusar för pappa var kaktusfantast och råkade kalla mig för kaktus istället för Kickis (som jag kallas) när jag var barn, trots att jag inte har handlaget. Jag blev av med lite fröer och kom hem med färre, vilket var meningen. Kunde inte motstå alla dock...
Gossen Ruda
11-02-2012, 20:29
CITAT (Wilmer @ 11-02-2012, 20:18)  Utskälld!!? Du var den enda som fick uppmärksamhet av dem utan att fjäska ordentligt! Brain and personality, brain and personality.
Animalisk dragningskraft Jag kom hem med två svärmorstunga också, jag hade tagit död på min från för-förra träffen, så det var perfekt! Ja, man KAN ta död på dem...
Kul med foton Sylvia! Tack för titten!
NU är jag äntligen hemma igen ! Det blev en lång dag och en sen kväll, men med en SÅ trevlig inledning ! Tack alla (och speciellt Bettis) !!
Jag måste säga att jag var lite nervös inför att träffa er alla, men det var ju lugnt. T.o.m de fyrfota var glada att träffa just mig ! (Förmodligen för att byxorna luktade katt ...)
När jag åkte in till jobbet och tänkte på alla spännande fynd jag gjort, fick jag en enorm lust att vända och åka hem och börja förgro istället ! Och nu när jag åkte hem, så vräker det ner snö ... *suck* Nåja, var sak har sin tid ...
Rolig träff var det, många fröer blev det, och råd och dåd, och skratt bland goa trädgårdsnördkolleger - tack alla!
pannika
12-02-2012, 13:47
Tack för den trevliga träffen igår, jag kom dit med Margit Nevalainen. Jag har inte varit med på något sånt här förut så jag kom såklart tomhänt dit...hmhm men med en massa fina fröer med mig hem.
Nästa gång, (för jag hoppas verkligen att det blir en nästa gång) då ska jag minsan ha fröer med mig att byta med och annat mé´dessutom har jag i dag gått med i forumet så jag är med på riktigt och kan vara med i diskussioner och annat. Det var verkligen en trevlig träff och så många trevliga människor i detta möte. Tack än en gång att jag fick tillfälle att vara med....
På återseende Annika Svensson
ninnisky
12-02-2012, 14:25
CITAT (pannika @ 12-02-2012, 13:47)  Tack för den trevliga träffen igår, jag kom dit med Margit Nevalainen. Jag har inte varit med på något sånt här förut så jag kom såklart tomhänt dit...hmhm men med en massa fina fröer med mig hem.
Nästa gång, (för jag hoppas verkligen att det blir en nästa gång) då ska jag minsan ha fröer med mig att byta med och annat mé´dessutom har jag i dag gått med i forumet så jag är med på riktigt och kan vara med i diskussioner och annat. Det var verkligen en trevlig träff och så många trevliga människor i detta möte. Tack än en gång att jag fick tillfälle att vara med.... På återseende Annika Svensson Det var väldigt roligt att träffa dig också - säger jag som satt till vänster om dig vid fikat!
Piccante
12-02-2012, 16:18
CITAT (Ugglemormor @ 05-02-2012, 13:07)  Tack wilmer,
Hade ändå tänkt ta med mig det jag dricker o äter för säkerhets skull, i nte för det att det inte skulle duga, men som reserv och att ev. dela med ........ Nu gäller det att kolla med maken när det var han skulle till Göteborg ....... Synd att du inte kunde komma förbi. Vi tappade några som var med förra året men fick å andra sidan nya bekantskaper som pannika, Nevva och OMK  Roligt att vi ändå är såpass många på Sveriges framsida som kan stråla samman. Hur går det förresten för Skåne, Stockholm och Norrland? Fanns det inte planer på fler lokala träffar?
Förra året var inga mängder med deltagare, en del kom andra inte. Men du Markus kom väl inte förra året??? Några få bilder kommer i morgon, jag vet om 3 st. som inte ville vara med på bild, är det flera så måste ni säga till
Piccante
12-02-2012, 16:38
CITAT (CillaM @ 12-02-2012, 16:32)  Förra året var inga mängder med deltagare, en del kom andra inte. Men du Markus kom väl inte förra året??? Några få bilder kommer i morgon, jag vet om 3 st. som inte ville vara med på bild, är det flera så måste ni säga till Jo jag var allt där förra året. Missade vi varandra då? CITAT (CillaM @ 12-02-2012, 16:32)  jag vet om 3 st. som inte ville vara med på bild, är det flera så måste ni säga till du kanske ska säga vilka de tre är, så att inte någon tar för givet att du utelämnar dom fast du inte vet om att de inte vill vara på bild?
Bland annat du och flaxxs var noga med att poängtera men så tror jag att Bettis sa nåt oxå Nu när jag tänker närmare så var det nog jag som inte kom förra året
CITAT (CillaM @ 12-02-2012, 16:32)  Men du Markus kom väl inte förra året??? Marcus var där, eftersom jag räknar in alla  skoja bara men jag kommer ihåg att ni var där, tror bara att CillaM börjar bli lite till åren och glömmer  CITAT (CillaM @ 12-02-2012, 16:55)  Bland annat du och flaxxs var noga med att poängtera men så tror jag att Bettis sa nåt oxå Japp det gjorde hon och jag har PM;at dig!!
CITAT (Bettis @ 12-02-2012, 16:58)  Marcus var där, eftersom jag räknar in alla  skoja bara men jag kommer ihåg att ni var där, tror bara att CillaM börjar bli lite till åren och glömmer  Men så skönt att höra, jag menar då är det inte bara jag som är glömsk.... Så gråhårig jag såg ut då, huga, fel på kameran säkert
Lina och Olav
12-02-2012, 17:20
Hej alla!
Tack för en jättetrevlig träff igår! Nu ska det googlas på lite nya fröer jag har fått och sticklingarna har precis kommit i jorden!
hälsn. Lina
Meriona
12-02-2012, 18:37
Jag har också planterat idag, bl.a. den lilla pellis-pluggen jag vann i lotteriet!  Det är okej om jag är med på bild, bara rynkor och valkar retuscheras.
CITAT (Bettis @ 12-02-2012, 16:59)  Marcus var där, eftersom jag räknar in alla  skoja bara men jag kommer ihåg att ni var där, tror bara att CillaM börjar bli lite till åren och glömmer  Japp det gjorde hon och jag har PM;at dig!! Ja du Bettis, jag har ännu inte fått nåt PM av dig iaf... men jag förstod alltså rätt :-P
Kul med både nya och gamla ansikten. OMK nervös, vi är ju så snälla och oskyldiga frönördar  För er som inte kunde komma så hoppas vi väl på fler träffar?? Är det någon av er som har lust att skriva lite om träffen i går och kanske träffarna som varit, åt Sylvia som artikel till Odla? Jag har inte talang för det...
Här kommer de bilder jag väljer att lägga upp. Ser riktigt trevligt ut
CITAT (CillaM @ 12-02-2012, 16:55)  Bland annat du och flaxxs var noga med att poängtera men så tror jag att Bettis sa nåt oxå Flaxxs sa inget till mig om att inte vara med på bild, däremot Markus och Bettis.... Men ni är ju snygga allihopa, så varför skulle ni inte vara det!! :-)
CITAT (Wilmer @ 12-02-2012, 20:45)  Är det någon av er som har lust att skriva lite om träffen i går och kanske träffarna som varit, åt Sylvia som artikel till Odla? Jag har inte talang för det... Visst har du talang, Wilmer! Det behöver inte vara en roman, bara några rader!! Det vore så roligt om någon annan än jag skrev, jag skriver ju hela tiden så det vore roligare att få kommentarer från er andra! Skriv allihopa, så lägger jag ihop det till en artikel! Mejla mig direkt! sylvia@odla.nu Tack på förhand!
anne-li i olofstorp
13-02-2012, 17:41
kommer om c:a 30 sek!
CITAT (Sylvia @ 13-02-2012, 17:31)  Flaxxs sa inget till mig om att inte vara med på bild, däremot Markus och Bettis.... Men ni är ju snygga allihopa, så varför skulle ni inte vara det!! :-)
CITAT (Sylvia @ 13-02-2012, 17:36)  Skriv allihopa, så lägger jag ihop det till en artikel! Mejla mig direkt! sylvia@odla.nu Åh, vad kul ! Jag ska fila lite på ett mejl till dig Sylvia, om MINA intryck (som 1,5 åring på Forumet). Är det nåt av det som du kan använda, så gör det ! Edit; jag fick till det, tror jag ! Visst är det såhär ? "Jag tror att jag funnit det där "speciella" som gör alla Odlaiter så positiva och generösa med allt från tips, fröer och skott !! Naturen producerar en otrolig mängd fröer, rotskott, revor mm för att föröka och breda ut sig. Odlaiterna tar tillvara på dessa excesser och eftersom man själv inte har plats i sin egen trädgård och DEFINITIVT INTE vill slänga dessa fullt friska plantor, frön, skott o dyl, så ger man bort dem till andra personer som inte heller vill slänga dem, utan vårdar dem lika ömt som man skulle gjort själv, om man hade haft plats !" (mejlat till Sylvia)
Meriona
14-02-2012, 08:37
Bra formulerat omk! HEMSKA bilder - på mej alltså, alla andra är fina.
anne-li i olofstorp
14-02-2012, 09:08
Lördagen den 11 februari 2012 har sedan en tid varit inskrivet i en massa människors kalendrar! Varför då undrar någon…. Jo då slogs dörrarna upp till Partille Brukshundsklubbs stuga i just Partille utanför Göteborg. Där har det numera blivit tradition att ett gäng glada odlaiter träffas för att dricka kaffe, äta semla och byta/ge bort/ sälja-köpa / fröer och sticklingar. Plus naturligtvis överlämna hopsamlat ”gnag” till Meriona. (gnag är bl a tomma toarullar, kartonger mm, allt som hennes gerbiler älskar) Dessutom har vi ett lotteri som Sylvia och hennes man i år förgyllde så att alla, även dom som inte själva haft möjligheter att deltaga med vinster fick chansen att vinna i. Ett mycket uppskattat initiativ. Årets träff drog ett drygt 25-tal personer (+ ett antal hundar som lånade ut lokalen till oss och som var allmänt trivselhöjande – om nu det var möjligt) Betty bryggde kaffe och försökte hålla ordning på alla oss andra….
Detta träffande har formats under ett antal år, från början var det i en lokal som *Ulrica* ordnat, hon ”sådde de frö” som så småningom har utvecklats till denna Semmelträff,,,,, men inte bara det, tillsammans med några andra har hon skapat ”Odla-klubben Väst” som dels varje år har en vår-vinter/semmelätarträff, men även ett event i maj månad i Surte då vi lånar en parkering vid Surte Glasbruksmuseum, och bedriver ett bakluckeloppis,.,,, med TRÄDGÅRD som tema!!! Genom åren har detta artat sig till ett storstilat evenemang och många leenden kan man se i leden bland glada växtälskande fyndare! Naturligtvis är det växter och odlandet som är i fokus, men själv har jag hittat goa vänner och som ninnisky uttryckte det –”Nu undrar jag bara - vad är det som gör odlaiter till ett sådant trevligt folk som man/jag mår så bra av att umgås med???” Med detta vill jag uppmuntra alla att kolla in under Forum/Trädgårdsforum/Resor och Evenemang….. Mer kan dölja sig där än ni någonsin anar!!!
Och.--- välkomna till Surte i maj månad! Håll utsikt i tråden! Anne-Li i Olofstorp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|