|
heinrich_stubel
27-04-2012, 21:07
Om man rådfrågar folk angående ett valnötsträd så är det lämpligt att fråga i just ett trädgårsforum. Du kan alltså inte fråga hur du ska vattna din julgran på ett båtmotorforum och förvänta dig vettiga svar...
Skeppsråttan
27-04-2012, 21:31
CITAT (heinrich_stubel @ 27-04-2012, 22:07)  Om man rådfrågar folk angående ett valnötsträd så är det lämpligt att fråga i just ett trädgårsforum. Du kan alltså inte fråga hur du ska vattna din julgran på ett båtmotorforum och förvänta dig vettiga svar... Är du polítiker till yrket? Sällan ser man inlägg med så lågt meningsinnehåll men till så stort ordinnehåll.
*Stintan*
27-04-2012, 21:59
CITAT (heinrich_stubel @ 27-04-2012, 22:07)  Om man rådfrågar folk angående ett valnötsträd så är det lämpligt att fråga i just ett trädgårsforum. Du kan alltså inte fråga hur du ska vattna din julgran på ett båtmotorforum och förvänta dig vettiga svar... Ja din fråga om valnötsträdet var ju väldigt seriös,  Tror du nån går på att det var orsaken?
heinrich_stubel
27-04-2012, 22:13
CITAT (*Stintan* @ 27-04-2012, 22:59)  Ja din fråga om valnötsträdet var ju väldigt seriös,  Tror du nån går på att det var orsaken? Om du inte förstod inlägget så antydde det att jag registrerade mig på ett trädgårdsforum för att kunna skoja om ett valnötstärd. Varför jag valde att skoja om just ett valnötsträd och inte en hamburgare är en ren slump. För övrigt har jag bidragit och bidrar till seriösa diskussioner också, samt så LÄSER jag en del i trädgårdsforumet. CITAT (Skeppsråttan @ 27-04-2012, 22:31)  Är du polítiker till yrket? Sällan ser man inlägg med så lågt meningsinnehåll men till så stort ordinnehåll. Nej, jag använder mig alltid av principen "less is more", men dumma långa inlägg förtjänar dumma långa svar.
Skeppsråttan
27-04-2012, 22:22
CITAT (heinrich_stubel @ 27-04-2012, 23:13)  .... Nej, jag använder mig alltid av principen "less is more", men dumma långa inlägg förtjänar dumma långa svar. Jaså är det därför du svarar på dina egna inlägg.
Biggan_
27-04-2012, 22:25
CITAT (Skeppsråttan @ 27-04-2012, 23:22)  Jaså är det därför du svarar på dina egna inlägg. Dagens tiopoängare!
heinrich_stubel
27-04-2012, 22:32
CITAT (Skeppsråttan @ 27-04-2012, 23:22)  Jaså är det därför du svarar på dina egna inlägg. Var gör jag det? Eller har du också drabbats av dubbelseende? CITAT (Biggan_ @ 27-04-2012, 23:25)  Dagens tiopoängare! Ja, är det sant så var det ganska roligt  Dock troligare att råttan velat bort sig igen. Jag kan iaf inte hitta något sånt inlägg på den senaste sidan...
Skeppsråttan
27-04-2012, 22:36
Älta rotvälta. Råttor har nästan lika bra inbyggd kompass som duvor, de vet de flesta.  Om man pluggat....
heinrich_stubel
27-04-2012, 23:13
CITAT (Skeppsråttan @ 27-04-2012, 23:36)  Älta rotvälta. Råttor har nästan lika bra inbyggd kompass som duvor, de vet de flesta.  Om man pluggat.... Varför hitta på saker som inte stämmer då?
*Stintan*
28-04-2012, 01:16
Det brukar bara få plats en uppsättning Bill och Bull på samma gård men här har vi tydligen fler
Gossen Ruda
28-04-2012, 06:14
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2012, 02:16)  Det brukar bara få plats en uppsättning Bill och Bull på samma gård men här har vi tydligen fler  Ja, och så länge de får den uppmärksamhet de eftersträvar kommer småungarna att stanna kvar och skriva mer meningslös skit. Strunta i strunet.
heinrich_stubel
28-04-2012, 14:18
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2012, 07:14)  Ja, och så länge de får den uppmärksamhet de eftersträvar kommer småungarna att stanna kvar och skriva mer meningslös skit. Strunta i strunet. Det komiska är att "med mer än en uppsättning", så menar hon även dig och Malcolm. Kände att jag var tvungen att förtydliga det... Dessutom skulle en tredje uppsättning kunna vara Stintan och Råttan  För övrigt har jag inte sympatiserat med Benny en endaste gång vad jag minns. Mer han som brukar hålla med mig.
*Stintan*
28-04-2012, 14:37
CITAT (heinrich_stubel @ 28-04-2012, 15:18)  Det komiska är att "med mer än en uppsättning", så menar hon även dig och Malcolm. Kände att jag var tvungen att förtydliga det... Dessutom skulle en tredje uppsättning kunna vara Stintan och Råttan För övrigt har jag inte sympatiserat med Benny en endaste gång vad jag minns. Mer han som brukar hålla med mig. Absolut inte! Kvinnfolk kan inte heta Bill och Bull så ska det vara något så är det i så fall Gullan från Arkadien och Maja Gräddnos
Gossen Ruda
28-04-2012, 17:21
Bara ett litet påpekande om funktionen som unge hr Besserwisser försökte glänsa med tidigare. Gör en sökning på nätet så ser ni att den är otroligt vanlig i olika undervisningssammanhang, så det säger inte ett dugg om skribentens intelligensnivå. Att ståta med lånta fjädrar brukar straffa sig.
heinrich_stubel
28-04-2012, 18:37
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2012, 18:21)  Bara ett litet påpekande om funktionen som unge hr Besserwisser försökte glänsa med tidigare. Gör en sökning på nätet så ser ni att den är otroligt vanlig i olika undervisningssammanhang, så det säger inte ett dugg om skribentens intelligensnivå. Att ståta med lånta fjädrar brukar straffa sig. Haha. Du har gjort det igen Jag skrev "här kommer några ENKLA uppgifter för att se hur allmänbildad man är" Valde därför just ENKLA grejer, och jag har klargjort att ingen av matten som omnämnts är högre än matematik b (och att det tidigare behandlats i årskurs 8). Dvs saker som är så pass enkla att de kan ingå i allmänbildning. Ingen har påstått att man är intelligent för man kan lösa den typen av uppgifter. Förstår inte riktigt HUR du bär dig åt för att misstolka precis allting. Jag menar Stintan framstår som Stephen Hawking i jämförelse med dig, och då tror jag ändå inte hon kan så mycket om matematik och fysik. Snälla, om du ska försöka förolämpa/kritisera andra etc, så kan du väl nån gång göra det på ett sånt sätt att det inte går ut över dig själv istället pga diverse missuppfattningar/feltolkningar
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2012, 07:14)  Ja, och så länge de får den uppmärksamhet de eftersträvar kommer småungarna att stanna kvar och skriva mer meningslös skit. Strunta i strunet. Halaj! jamen, varför fortsätter du att mata trollet? //T
Gossen Ruda
28-04-2012, 20:50
CITAT (Tapio @ 28-04-2012, 20:10)  Halaj!
jamen, varför fortsätter du att mata trollet?
//T Jag matar inga troll. Jag ville bara dementera vissa påståenden från olika personer att trollet skulle vara bra på matte men han har bara knyckt en uppgift nånstans. Som definitivt inte är så enkel som det påstås. Den hade nog platsat i mina analyskompendier från den tiden jag läste matematik på universitet. Lyckligtvis har jag glömt nästan allt från den tiden och böckerna har jag slängt. Onödig barlast när jag började använda händerna istället.
heinrich_stubel
28-04-2012, 21:17
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2012, 21:50)  Jag matar inga troll. Jag ville bara dementera vissa påståenden från olika personer att trollet skulle vara bra på matte men han har bara knyckt en uppgift nånstans. Som definitivt inte är så enkel som det påstås. Den hade nog platsat i mina analyskompendier från den tiden jag läste matematik på universitet. Lyckligtvis har jag glömt nästan allt från den tiden och böckerna har jag slängt. Onödig barlast när jag började använda händerna istället.  Som vanligt häver du ur dig dynga. Jo uppgiften är väldigt enkel, och nej, jag har inte snott den, jag konstruerade den. Bevis för att den är enkel: Kvadreringsregeln (a+b)^2 = a^2 +2ab +b^2 används på så sätt att en ekvation av typen x^2 + bx + c = 0 kan skrivas som (x+b/2)^2 - (b/2)^2 + c = 0. Du har enbart använt dig av en enkel omskrivning. Här ser man att (x+b/2)^2 alltid är positivt, och du kan därefter se på uttrycket (b/2)^2 + c om den antar ett största eller minsta värde, och i så fall vilket det värdet är. Nej, har aldrig påstått att ajg är bra på matte, och gör jag det använder jag definitivt inte någon sån här enkel uppgift. Att du sen tror att jag automatiskt snott den bevisar ju hur dåligt insatt du är. Har du verkligen läst analys vid något universitet? Skulle jag försöka nämna någon "svår" (nej det jag kan kan itne betraktas som svårt), så skullejag försöka med någon typ av topologisk uppgift, alternativt något från komplex analys.
*Stintan*
28-04-2012, 21:57
CITAT (heinrich_stubel @ 28-04-2012, 22:17)  Som vanligt häver du ur dig dynga.
Jo uppgiften är väldigt enkel, och nej, jag har inte snott den, jag konstruerade den.
Bevis för att den är enkel: Kvadreringsregeln (a+b)^2 = a^2 +2ab +b^2 används på så sätt att en ekvation av typen x^2 + bx + c = 0 kan skrivas som (x+b/2)^2 - (b/2)^2 + c = 0. Du har enbart använt dig av en enkel omskrivning. Här ser man att (x+b/2)^2 alltid är positivt, och du kan därefter se på uttrycket (b/2)^2 + c om den antar ett största eller minsta värde, och i så fall vilket det värdet är.
Nej, har aldrig påstått att ajg är bra på matte, och gör jag det använder jag definitivt inte någon sån här enkel uppgift. Att du sen tror att jag automatiskt snott den bevisar ju hur dåligt insatt du är. Har du verkligen läst analys vid något universitet?
Skulle jag försöka nämna någon "svår" (nej det jag kan kan itne betraktas som svårt), så skullejag försöka med någon typ av topologisk uppgift, alternativt något från komplex analys. Upplysningsvis läser man inte om kvadreringsregeln ens i gymnasiets första mattekurs som är obligatorisk för alla gymnasieprogrammen. Det kommer först i den andra mattekursen och då lite beroende på vilket program man går. Så ditt snack om att man räknar det där i åttan på högstadiet är alltså rent nys. http://www.naturvetenskap.org/matematik-2Det enda du är ute efter är att förminska andras kunskaper och framställa ditt eget kunnande som överlägset andras. En ganska otrevlig och omogen egenskap om jag får säga vad jag tycker.
heinrich_stubel
28-04-2012, 22:01
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2012, 22:57)  Upplysningsvis läser man inte om kvadreringsregeln ens i gymnasiets första mattekurs som är obligatorisk för alla gymnasieprogrammen. Det kommer först i den andra mattekursen och då lite beroende på vilket program man går. Så ditt snack om att man räknar det där i åttan på högstadiet är alltså rent nys. http://www.naturvetenskap.org/matematik-2Det enda du är ute efter är att förminska andras kunskaper och framställa ditt eget kunnande som överlägset andras. En ganska otrevlig och omogen egenskap om jag får säga vad jag tycker. Har hela tiden sagt att man läser det i matte b, men tidigare (för mer än 20 år sedan) så ingick detta i årskurs 8. Förstår inte vad du gnäller över. Tror du mig inte att detta har ingått i årskurs 8, så var god kolla upp det. Nej, jag försöker inte framhäva mig själv med hjälp av uppgifter som vem som helst (som sätter sig in i det) kan förstå. Ville bara visa ett antal personer som antyder om hur dåliga kunskaper dagens unga har att de minsann själva inte är bättre när det kommer rena skolämnen. Något som ni uppenbarligen inte klarade av då ni gick i taket när ni inte klarade uppgifterna och beskyllde dem för att vara avancerade, istället för att erkänna att ni är precis som de flesta, varken är intresserade eller insatta alls i ämnena, och i ni är många fall sämre än dagens ungdom ni beklagar er över, eftersom ni glömt bort allting. Den här matten är på så pass låg nivå att precis alla kan lära sig den, vare sig man har talang eller inte. Det gäller bara att angripa det på rätt sätt, och ha rätt förkusnkaper. Patetiskt att ni tror jag försöker framhäva mig själv när jag postade några vanliga skoluppgifter för att jämföra hur bra ni är gentemot dagens ungdom.
*Stintan*
28-04-2012, 22:43
Vi tycker bara inte att det per automatik tillhör allmänbildningen att kunna just sånt du tar upp exempel på. Du får tycka vad du vill men det betyder inte att du har rätt och andra fel.
Varför ska jag leta efter dina påstådda fakta? Du får väl lägga fram bevis för dina påståenden själv om du ska bli trodd.
Dessutom är nog alla överens om att kunskapsnivån i skolorna sjunkit de senaste årtiondena. Det kanske faktiskt också är så att dagens unga har en del andra andra kunskaper än de som gick i skolan för 20, 30, 40 år sen men till viss del saknar kunskap om det som ansågs viktigt att kunna på den tiden. En ganska naturlig utveckling som jag ser det.
*Stintan*
28-04-2012, 22:59
CITAT (Bennys trädgård @ 28-04-2012, 23:33)  Jaså, det är alltså där skon klämmer. Jag tycker visserligen att det är en ganska bra egenskap att man visar vad man kan och är bra på. Ännu bättre är när man rättar ngt som är fel. Sen att folk väljer att vinkla det negativt, som ett slags mindevärdskomplex som de har, det kan tyvärr HS inte göra ngt åt. Vissa är bättre i matematik än andra, det är bara att bita i det sura äpplet och inse det. Personligen har jag läst högst matte B, men ändå tycker jag att vissa delar är ganska svåra. Inget jag skäms över direkt. Jag tycker att du Stintan och gossen ruda har mer omogen attityd än vad HS har i sådanafall. Speciellt om man ska gå efter ålder. HS pratar så bra för sig själv så honom behöver du inte svara för men du kanske har behov av att springa efter som en svans och strö superlativer över honom och spy galla över andra. Svara på varför du reggade dig på forumet istället! Visst kan man visa vad man kan men inte genom att trycka ner andra! Själv har jag aldrig påstått att jag är bra i matte men jag har ändå klarat mig bra med den kunskap jag har och har inte haft behov eller intresse av att förkovra mig ytterligare i det ämnet.
Jag minns tyvärr inte så mycket av den matte jag läste för över 20 år sedan, så förlåt, men jag kan inte lösa matteuppgiften. Inte utan att läsa på om hur man löser sådana uppgifter, men det anser jag vara fusk och jag är ingen fuskare.
Anki på Öland
29-04-2012, 08:44
Att en del har mycket goda kunskaper i specifika skolämnen är ju bra - men det ger ju inte en god allmänbildning särskilt som den sociala kompetensen ligger på minus
Ugglemormor
29-04-2012, 10:42
.....
heinrich_stubel
29-04-2012, 13:08
CITAT (Anma @ 29-04-2012, 00:39)  Jag minns tyvärr inte så mycket av den matte jag läste för över 20 år sedan, så förlåt, men jag kan inte lösa matteuppgiften. Inte utan att läsa på om hur man löser sådana uppgifter, men det anser jag vara fusk och jag är ingen fuskare. Spelar ingen roll. Du har ingen större nytta av att kunna lösa den heller. Ville bara visa ett antal personer att de inte är så duktiga som de påstår (inom matte, engelska etc) genom att visa att de inte als är mycket bättre än dagens ungdom, vilket de antydde. CITAT (Anki på Öland @ 29-04-2012, 09:44)  Att en del har mycket goda kunskaper i specifika skolämnen är ju bra - men det ger ju inte en god allmänbildning särskilt som den sociala kompetensen ligger på minus  Allmänbildning är överskattat, social kompetens är allt, i princip :/ CITAT (*Stintan* @ 28-04-2012, 23:59)  HS pratar så bra för sig själv så honom behöver du inte svara för men du kanske har behov av att springa efter som en svans och strö superlativer över honom och spy galla över andra. Svara på varför du reggade dig på forumet istället!
Visst kan man visa vad man kan men inte genom att trycka ner andra! Själv har jag aldrig påstått att jag är bra i matte men jag har ändå klarat mig bra med den kunskap jag har och har inte haft behov eller intresse av att förkovra mig ytterligare i det ämnet. Har aldrig haft som mål att trycka ner andra. Det blir så när de ger dumma svar om att uppgiften är felformulerad/den är snodd/den är extremt anvancerad osv. Hade folk bara hållt sig på en rimlig nivå, så hade de sluppit bita i gruset.
Ugglemormor
29-04-2012, 13:17
.... håller med dig, vi är ju olika så acceptera det som den verkligheten det är. .......
*Stintan*
29-04-2012, 13:53
CITAT (heinrich_stubel @ 29-04-2012, 14:08)  Spelar ingen roll. Du har ingen större nytta av att kunna lösa den heller. Ville bara visa ett antal personer att de inte är så duktiga som de påstår (inom matte, engelska etc) genom att visa att de inte als är mycket bättre än dagens ungdom, vilket de antydde.
Allmänbildning är överskattat, social kompetens är allt, i princip :/
Har aldrig haft som mål att trycka ner andra. Det blir så när de ger dumma svar om att uppgiften är felformulerad/den är snodd/den är extremt anvancerad osv. Hade folk bara hållt sig på en rimlig nivå, så hade de sluppit bita i gruset. Det säger ju allt om din sociala kompetens  Ganska omoget att skylla sitt eget provokativa agerande på andras i ditt tycke dumma svar. Du vet ju faktiskt inte ett skvatt om vilka kunskaper andra människor här har. Vad får du ut av visa folk att dom inte är duktiga och varför har du behov av att visa det? Gör man en entré på det sätt du gjort i forumet så får du nog finna sig i att bli kritiskt bemött. Den rimliga nivån har du själv passerat med råge så du är nog inte den rätte att sätta ribban för var nivån ska ligga.
herkules
29-04-2012, 14:22
CITAT (heinrich_stubel @ 29-04-2012, 14:08)  /..../Allmänbildning är överskattat, social kompetens är allt, i princip :/ /.../ absolut inte! spelar ingen roll hur många sociala skills man har, är man dum i huvudet är man rökt.
heinrich_stubel
29-04-2012, 14:58
CITAT (*Stintan* @ 29-04-2012, 14:53)  Det säger ju allt om din sociala kompetens  Ganska omoget att skylla sitt eget provokativa agerande på andras i ditt tycke dumma svar. Du vet ju faktiskt inte ett skvatt om vilka kunskaper andra människor här har. Vad får du ut av visa folk att dom inte är duktiga och varför har du behov av att visa det? Gör man en entré på det sätt du gjort i forumet så får du nog finna sig i att bli kritiskt bemött. Den rimliga nivån har du själv passerat med råge så du är nog inte den rätte att sätta ribban för var nivån ska ligga. Därför att det finns en attityd på detta forumet om att hela situationen med ungdomasarbetslöshet bottnar i för dåliga utbildning, och just ett sånt synsätt är fruktansvärt skadligt för hela landet. Det är just såna absurda resonemang som minskar jämställdhet och leder till att vi itne inför 6 timmars arbetsdag, vilket skulle gynna hela situationen. Ungefär som när bonden Åke får för sig att varenda muslim är terrorist och hatar svenskar. Dumheter skall motbevisas helt enkelt. CITAT (herkules @ 29-04-2012, 15:22)  absolut inte! spelar ingen roll hur många sociala skills man har, är man dum i huvudet är man rökt. Fel. Jag vet folk som är suttit i fängelse för diverse brott (och alla i deras omgivning känner till det), de har ingen utbildning alls, men är ändå sociala, och de har och får ändå massa vänner, blir anställda etc. Vet också personer (som är snälla och givmilda) med bra examen, men i princip utan vänner, så klart misslyckas dessa på alla plan, både med jobb och annat. Ibland känns livet så rättvist Tyvärr, social kompetens, vilket delvis bottnar i självkänsla/självförtroende är nästan allt. Sorgligt är vad det är. Därmed inte sagt att utbildning inte skulle hjälpa alls. Det hjälper mycket, men det är långt ifrån allt.
Ugglemormor
29-04-2012, 16:27
Det sociala livet under ens uppväxt osv. kan ge nästan vad som helst och även om man skulle ändå vara den bästa eleven så haltar man fram i livet om man inte kan vända på det eller få hjälp....... En del inser det och en del inte, så om grundstenarna fattas/varas svaga, kan hela "bygget" rasa, halta fram eller leda till andra beskymmer ........  det gäller att se och förstå det själv och göra något åt det, ingen annan gör det jobbet ....... (men hur lätt är det?)
Man behöver inte veta så mycket, det viktiga är att man är intresserad!
Skeppsråttan
29-04-2012, 18:59
CITAT (xlxl67 @ 29-04-2012, 19:44)  Man behöver inte veta så mycket, det viktiga är att man är intresserad! 
CITAT (xlxl67 @ 29-04-2012, 19:44)  Man behöver inte veta så mycket, det viktiga är att man är intresserad!  Halaj! Man behöver inte vara intresserad heller. Man kan ju Googla. //T Halaj! Fast å andra sidan... //T
Ugglemormor
30-04-2012, 09:36
Menade endast att när det inte funkar i ens liv och man vet/känner till om tidigare svårigheter, så kan man ju ta ställning till hur man vänder på den spiralen ........ resten är ju igårdagens och bortsorterade skit, ingen ide att gräva i det om man accepterar, förlåter det. Men man glömmer det inte.
*Stintan*
30-04-2012, 09:53
CITAT (Ugglemormor @ 30-04-2012, 10:36)  Menade endast att när det inte funkar i ens liv och man vet/känner till om tidigare svårigheter, så kan man ju ta ställning till hur man vänder på den spiralen ........ resten är ju igårdagens och bortsorterade skit, ingen ide att gräva i det om man accepterar, förlåter det. Men man glömmer det inte. Vad har det med allmänbildning och kunskap att göra?
Ugglemormor
30-04-2012, 13:29
Jo, det ger en bättre bild och känsla i ens egen allmänbildning att kunna ta del i andras tankar/ord och tänka ut själv hur det kommer sig att man tycker att någon tänker si eller så ......  det ger mer info om det komplicerade spelet som pågår om man är någorlunda hemma hur/varför/kanske en del reagerar som de gör och ha överseende med det ......... Den delvisa tanken som jag har om detta .....
heinrich_stubel
30-04-2012, 14:32
Om jag ska bidra med något kreativt till tråden, så är det att man med omdelbar verkan bör införa ett specialämnde i skolan som framför allt behandlar evolutionsbiologi, men tar upp grundläggande psykologi, biologi, matematik med inriktningen logik, och vetenskapsteori.
Själva ämnet ska bestå av att det förklarar hur evolutionen ligger bakom de flesta mänskliga beteenden, men ska även förklara varför vissa ej överlevandsgynnade beteenden kan uppstå sporadiskt, och därför återkomma gång på gång genom historien.
Det ska även ta upp hur man bör dra slutsatser utifrån olika grejer, att bara för att det ena implicerar det andra, så behöver ej ekvivalens gälla. Exempelvis, alla som rökt en viss sorts cigarett x fick cancer, medför inte att alla som fick cancer rökt cigaretten x. Eller ett enklare matematiskt exempel: x=2 ---> (pilen utläses medför) x^2 = 4, men x^2 = 4 medför inte x = 2 (det kan lika gärna vara x = -2)
För att överhuvudtaget få lära ut i detta ämne ska man kräva en sorts examen som garanterar att läraren förstått själva taneken bakom ämnet, och principerna det behandlar. Detta är viktigt för att man ser dagligen exempel på hur folk gör absurda uttalanden om t.ex. mänskligt beteende etc. Männiksan ÄR ett djur, men jävligt många har svårt att inse detta, och tror att beteenden som är helt logiska sett från ett evolutionsperspektiv, inte alls är det, pga att människan är ju mycket intelligentare än djur, vilket är helt irrelevant i sammanhanget då just detta beteende ändå kan vara gynsamt. Ämnet är även viktigt för det lär folk att dra slutsatser om saker överlag, inte bara beteende.
Ett sånt här ämne skulle motverka många fördomar, och även få folk att kunna sätta sig in i andras situation bättre, och bli humanare överlag.
*Stintan*
30-04-2012, 14:34
För mig låter det där som rena spekulationer vilket tyvärr många använder sig av alltför ofta när det saknas fakta.
Huvudfrågan, läs den och trådens första sida, var ju om det finns ett kunskapsförakt, om kunskap är viktigt, om en allmänbildad person är en snobb. Man blir knappast allmänbildad av att man tror sig kunna det sociala spelet. Det finns många som bara tror sig kunna spelet men inte kan det.
Mitt svar var till Ugglemormor!
Ugglemormor
30-04-2012, 17:17
Stintan, Du uttalar dig på ditt sätt om mig och det accepterar jag , för att du vet inget om vad jag har för kunskaper bakom mig och vad som finns att kunna i många olika fack...... men jag visar inte det här, endast i irl. så jag bryr mig inte om det hela och ger här en rätt lam bild av mig som inte stämmer med min verklighet pga privata orsaker.... Delar gärna med mig om växter på ett korrekt sätt, inget annat ......
*Stintan*
30-04-2012, 18:10
CITAT (Ugglemormor @ 30-04-2012, 18:17)  Stintan, Du uttalar dig på ditt sätt om mig och det accepterar jag , för att du vet inget om vad jag har för kunskaper bakom mig och vad som finns att kunna i många olika fack...... men jag visar inte det här, endast i irl. så jag bryr mig inte om det hela och ger här en rätt lam bild av mig som inte stämmer med min verklighet pga privata orsaker.... Delar gärna med mig om växter på ett korrekt sätt, inget annat ......  Jag uttalade mig inte om dig utan det var ett svar på ditt påstående om allmänbildning. Jag tycker alltså fortfarande inte att det du pratar om har med allmänbildning och kunskap att göra i den mening vi diskuterar i tråden. Allt handlar inte om dig personligen!
Ugglemormor
01-05-2012, 10:40
Fel, det handlar inte alls om mig utan mina tankar om det hela, så missförstå mig nu inte helt .... Det är intressant att läsa om vad olika man tycker om kunskapen, den teoretiska och det förvärvade, så inget mer konstigt i det hela, endast en intresse om hur andra tänker om ämnet ....... Tror säkert att det finns mycket mer att tillföra till dagens ungar och även till vuxna, men då kanske man får medverka att dom tankarna kommer till nytta i verkligheten och inte enbart som önskemål, ideer .....
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2012, 21:50)  Jag matar inga troll. Tro mig, du matar ett troll.
*Stintan*
01-05-2012, 12:03
CITAT (Ugglemormor @ 01-05-2012, 11:40)  Fel, det handlar inte alls om mig utan mina tankar om det hela, så missförstå mig nu inte helt .... Det är intressant att läsa om vad olika man tycker om kunskapen, den teoretiska och det förvärvade, så inget mer konstigt i det hela, endast en intresse om hur andra tänker om ämnet ....... Tror säkert att det finns mycket mer att tillföra till dagens ungar och även till vuxna, men då kanske man får medverka att dom tankarna kommer till nytta i verkligheten och inte enbart som önskemål, ideer .....  Du påstod ju att jag uttalade mig om dig och så började du babbla om dig själv! Vet du inte vad själv skriver? Citerar det du skrev! "Du uttalar dig på ditt sätt om mig och det accepterar jag , för att du vet inget om vad jag har för kunskaper bakom mig och vad som finns att kunna i många olika fack...... men jag visar inte det här, endast i irl. så jag bryr mig inte om det hela och ger här en rätt lam bild av mig som inte stämmer med min verklighet pga privata orsaker.... Delar gärna med mig om växter på ett korrekt sätt, inget annat ...... " Hur ska man kunna missförstå det?
heinrich_stubel
01-05-2012, 16:17
CITAT (Azur @ 01-05-2012, 12:22)  Tro mig, du matar ett troll. Varför ta upp ett avslutat kapitel? Ruda drog sig ur tråden därför att han (förhoppningsvis) förstod att det han skrev var rena rama smörjan, och då han dessutom feltolkade flera inlägg på raken insåg han väl att det var bäst att dra sig ur. Har för övrigt bidragit med en massa intressant i tråden.
Gossen Ruda
01-05-2012, 16:58
CITAT (Azur @ 01-05-2012, 12:22)  Tro mig, du matar ett troll. Saken kan diskuteras men det hela är numera hypotetiskt, jag har för att kunna bevara min sinnesfrid blockerat inlägg från vissa håll.  Orkade inte med allt egotrippat skryt.
heinrich_stubel
01-05-2012, 17:27
CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2012, 17:58)  Saken kan diskuteras men det hela är numera hypotetiskt, jag har för att kunna bevara min sinnesfrid blockerat inlägg från vissa håll.  Orkade inte med allt egotrippat skryt. Att blockera sig själv är en bedrift
CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2012, 17:58)  jag har för att kunna bevara min sinnesfrid blockerat inlägg från vissa håll Finns det blockeringsfunktion här på odla? Var finns den? EDIT: Det är lugnt, hittade den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|