Sidor: 1, 2
Bock
Hejsan Allt Folk !

Jag brukar inte lägga mig i men om jag inte är helt ute å cyklar så heter detta forum ( Odla.se ) och då kanske man sa hålla sig till det ämnet och närbesläktade saker istället för att hålla på att kasta skit höger å vänster.....

När jag går in och ska kolla ( nya inlägg ) så är det till 90% bara skit som skrivs här !!! Vill jag läsa om Politik eller något annat som inte berör Odling så googla jag detta ämne!!

Skärpning ! Håller till odling annars kommer de som inte har det intresset att få starta ett nytt forum och där kommer inget annat odling att beröras....
Aqvakul
CITAT (Bock @ 30-05-2012, 12:44) *
Hejsan Allt Folk !

Jag brukar inte lägga mig i men om jag inte är helt ute å cyklar så heter detta forum ( Odla.se ) och då kanske man sa hålla sig till det ämnet och närbesläktade saker istället för att hålla på att kasta skit höger å vänster.....

När jag går in och ska kolla ( nya inlägg ) så är det till 90% bara skit som skrivs här !!! Vill jag läsa om Politik eller något annat som inte berör Odling så googla jag detta ämne!!

Skärpning ! Håller till odling annars kommer de som inte har det intresset att få starta ett nytt forum och där kommer inget annat odling att beröras....

Skärpning själv! Detta är en avdelning för småprat, ej trädgårdsrelaterat. Så ämnesvalet är faktiskt helt OK. Att allt inte är vederhäftigt, precis som din kritik, får man ta!
malarmaster
jag har full förståelse för att man kan bli konfunderad över vissa trådar på Odla.
det stämmer att det kastas mycket skit mellan vissa individer men har man hängt med lite så vet man vilka som brukar träta och mitt råd är att låta dem hållas och inte lägga sig i.
de trådarna går att undvika,de förekommer mest just i småprat,ej trädgårdsrelaterat.man behöver inte gå in där utan hålla sig till de övriga rubrikerna gällande trädgård.
personligen tycker jag det är roande att vissa gillar att avreagera sig,likaså att en del gillar att provocera.
själv försöker jag hålla en saklig ton och ignorera personangrepp(vilket kan vara svårt) men jag har senare tid sett det ur humoristisk vinkel,en del kan verkligen bli frustrerade när argumenten tryter.
Så,Bock(passande namn för att dyka upp i en porrdebatt)undvik småprat så diskuterar vi trädgård i övriga trådar under sansade och sakliga former. Ulf
herkules
Hejsan Allt Folk !

så länge man håller sig i småprat så kan du vara tyst!
Anma
Som sagt. Denna avdelning heter
Småprat
Prat i största allmänhet.
Ej trädgårdrelaterat!
malcolm
Hejsan Allt Folk !

På vilket sätt anser du att ditt inlägg är trådgårds- eller odlarelaterat?
Bock
CITAT (malarmaster @ 30-05-2012, 13:23) *
jag har full förståelse för att man kan bli konfunderad över vissa trådar på Odla.
det stämmer att det kastas mycket skit mellan vissa individer men har man hängt med lite så vet man vilka som brukar träta och mitt råd är att låta dem hållas och inte lägga sig i.
de trådarna går att undvika,de förekommer mest just i småprat,ej trädgårdsrelaterat.man behöver inte gå in där utan hålla sig till de övriga rubrikerna gällande trädgård.
personligen tycker jag det är roande att vissa gillar att avreagera sig,likaså att en del gillar att provocera.
själv försöker jag hålla en saklig ton och ignorera personangrepp(vilket kan vara svårt) men jag har senare tid sett det ur humoristisk vinkel,en del kan verkligen bli frustrerade när argumenten tryter.
Så,Bock(passande namn för att dyka upp i en porrdebatt)undvik småprat så diskuterar vi trädgård i övriga trådar under sansade och sakliga former. Ulf

Jag kunde inte kommenterat detta bättre än du hehe

Sen ang småprat - så måste ju det finnas bättre ställen att vara på än detta forum där vi som använder vissa funktioner till något vettigt som tex ( nya inlägg ) ( se vad jag skrivit tidigare ) !!!!
RitRat
Det är lättast i världen att INTE öppna Småprat. Jag är trädgårdsintresserad, och vill bara läsa om trädgård. Alltså öppnar jag inte Småprat. Nu var det ett undantag eftersom jag såg (i 'Nya inlägg') att någon klagade över samtalsämnen, trots att man sååååå lätt kan unvika dem!!

Det är otroligt bra att Småprat är en egen avdelning, så ingen enda behöver någonsin bli irriterad över något som skrivs där. Bara att hålla sig utanför.

Nöjd o glad, kexchoklad:
RitRat
ryss_борис
Hejsan Allt Folk !

Mr eftertänksam presenterar sig. LOL, vilken fåne rotfl.gif
Ugglemormor
Har lyssnat på nyheterna ang. nätmobbning bland ungdommar, men det verkar ju inte vara endast där det förekommer ....... tur att detta tas upp för det finns ju lite vardans och brukar dokumentera så det finns ju underlag om nu man skulle få för sig att röra i soppan, men anser samtidigt att så lågt tänker jag inte sjunka...
Inte undra på att folk blir sjuka när de kan bemötas så illa ......
Motti
Håller med dig Ugglemor !även om man är härdad av livet så når man en gräns där man vägrar ta skit och vill bli bemött som en individ med respeckt .Många här bejakar inte mångfallden bland människor hugger gärna ner på allt och alla som inte tycker som dom och idiotförklara dom som inte hänger på mobbingen här .Tycker att här på Odla Småprat förekomer det mycket vuxenmobbing och vi är då sannerligen inga förebilder för våra barn i samhället. Vi har ett Gäng här på Odla Småprat som sätter i system att mobba alla som inte tycker som dom och fan ta Bofinken om man är Borgelig.Och de här Människorna påstår vara solidariska och gämlika oavset politisk tillhörighet osv de ska stå för allas rätt oavset ras eller politisk tillhörighet !Tillåt mig gapskratta rotfl.gif De är ju bara här för att bråka och jävlas!de får en kick av det !Någon som hört ordet Progesering !Jag fattar inte att någon här på Odla satt Stopp för internet Trollen !de har ju inte ens fattat att folk lämnar Odlas Småprat för att det blivit "bråkstakarnas Forum " Ser att Biggan nu fått Huvudrollen här .
Fick för mig att titta in i kväll för skojs skull och ser hur Odlas Småprat dras ner av dom som är aggresiva och vill bråka .Och vad fan finns Moderatorerna ?skärp er om ni vill ha kvar Odla .
*Stintan*
Suck!
Motti
Hade inte väntat mig något annat från dig mer än SUCK !hoppas du får en bra helg.
Azur
CITAT (RitRat @ 30-05-2012, 16:33) *
Det är otroligt bra att Småprat är en egen avdelning, så ingen enda behöver någonsin bli irriterad över något som skrivs där. Bara att hålla sig utanför.

Ännu bättre vore om man kunde lägga Småprat i en ignoreralista så man slapp se inläggen i "Nya Inlägg".
Aqvakul
CITAT (Azur @ 01-06-2012, 08:02) *
Ännu bättre vore om man kunde lägga Småprat i en ignoreralista så man slapp se inläggen i "Nya Inlägg".

Instämmer, liksom man kunde välja att ignorera andra avdelningar som man har mindre intresse för...
fvd
Jag har ställt en fråga till odla som lyder;

Kan jag vara medlem i enbart trädgårdsforumet eller ev själv blockera det allmänna forumet. Jag är med här för att jag tycker att det är fantastiskt roligt att dela trädgårdens glädjeämnen och mödor med medlemmarna. Jag blir glad av att möta så mycket generositet och hjälp med mina bekymmer som uppstår när det inte fungerar för mig av någon anledning. Jag har förståelse för att alla inte tycker/är lika och respekterar det. Däremot har jag inget som helst fördrag med att folk trakasserar varandra inför öppen ridå och svär och förolämpar varandra. Jag blir illa berörd och går och tänker på det jag har läst och det påverkar min sinnesro. Jag vill gå in i forumet glad och förväntansfull och stänga av och fortfarande vara glad. Några har svarat att man kan undvika det genom att inte läsa tråden. Så enkelt är det inte redan i rubriken ser man syftet med tråden provocera bråka diskutera eller något annat. I de flesta fall avstår jag i från att gå in i en diskussion som bara leder till att det blir värre. I enstaka fall känner jag att det är så illa att jag måste för annars blir jag medansvarig. Det är precis så det går till ute i samhället när man mobbar eller trakasserar någon och majoriteten tittar på utan att ingripa. Om det inte går att lösa det här dilemmat på annat tycker jag att odla skall ta bort avdelningen småprat. Jag tänker i varje fall inte varken läsa eller delta i den avdelningen i fortsättningen.
herkules
CITAT (fvd @ 01-06-2012, 08:46) *

Kan jag vara medlem i enbart trädgårdsforumet eller ev själv blockera det allmänna forumet. Jag är med här för att jag tycker att det är fantastiskt roligt att dela trädgårdens glädjeämnen och mödor med medlemmarna. Jag blir glad av att möta så mycket generositet och hjälp med mina bekymmer som uppstår när det inte fungerar för mig av någon anledning. Jag har förståelse för att alla inte tycker/är lika och respekterar det. Däremot har jag inget som helst fördrag med att folk trakasserar varandra inför öppen ridå och svär och förolämpar varandra. Jag blir illa berörd och går och tänker på det jag har läst och det påverkar min sinnesro. Jag vill gå in i forumet glad och förväntansfull och stänga av och fortfarande vara glad. Några har svarat att man kan undvika det genom att inte läsa tråden. Så enkelt är det inte redan i rubriken ser man syftet med tråden provocera bråka diskutera eller något annat. I de flesta fall avstår jag i från att gå in i en diskussion som bara leder till att det blir värre. I enstaka fall känner jag att det är så illa att jag måste för annars blir jag medansvarig. Det är precis så det går till ute i samhället när man mobbar eller trakasserar någon och majoriteten tittar på utan att ingripa. Om det inte går att lösa det här dilemmat på annat tycker jag att odla skall ta bort avdelningen småprat. Jag tänker i varje fall inte varken läsa eller delta i den avdelningen i fortsättningen.

jaha, så om odla inte kan göra så att DU kan vara medlem endast på trädgårdsavdelningarna så tycker DU att småpratsavdelninge, EJ TRÄDGÅRDSRELATERAT, skall tas bort?
DU TYCKER INTE ATT DET SKULLE VARA ENKLARE OCH SCHYSSTARE OM DU BARA HOPPADE DET DU TYCKER VERKAR OINTRESSANT?

vad det gäller samhällsansvar så blandar du äpplen med päron, gott visserligen men onödigt.

tillägg:

att kollektivt bestraffa besökare på ett populärt forum är knappast inte det bästa, vad göra med ordassocieringstråd, middag, väder, meningslösa mfl, de försvinner också?
men det kanske det kan vara värt för att någon (några) vill ta sitt ansvar?
jag har själv suttit och försvarat människor, som i mitt tycke blivit lite väl påhoppade, för att i nästa stund läsa mig till att de påhoppade hoppar på smile.gif
lite ge och ta där.
om vi ska spinna vidare på samhällstråden (vilket ju är så modernt nu för tiden) vad händer när forumet läggs ned, går folk ut och bränner bilar då och vem tar ansvar för det?
juste, det är ju vuxna människor vi talar om ...
Aqvakul
CITAT (fvd @ 01-06-2012, 08:46) *

Alla som varit med ett tag inser att småprat fyller minst två viktiga funktioner på Odla:
1. Det är den populäraste avdelningen mätt i antalet inlägg.
2. Det avlastar trädgårdsavdlningarna en del tjafs och bråk.

Rättat "stavfel"..
malcolm
Hur många sätter på TV:n om de inte vill titta... Inte många antar jag och det är samma med småprat, vill man inte läsa så öppnar man helt enkelt inte de trådarna. Jag tycker småprat är bra och mycket ventileras som inte passar i de odlarelaterade trådarna.
Ugglemormor
Motti,
Håller med dig att det ska inte förnedras och skrivas illa om andra ..... ingen vet ju hur personen som läser det reagerar och det märks hur mycket skada det har gjort och vissa avstår för att lämna detta. ........ tummenupp.gif
Här märks vilken bitterhet, avundsjuka och trångsynthet som vissa spyr ur sig ..... ta och sparka på väggarna där hemma, det skadar ju inte någon som inte mår väl av detta....... giggle.gif inte lämpligt att ut sin skit bland blommor och annat ...... thanks.gif
Lokan
Nää, aldrig hört ordet 'Progesering'..... g.gif ?
*Stintan*
Det kommer just från rätt håll sick.gif Lite självrannsakan skulle inte skada er två!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Lokan @ 01-06-2012, 14:13) *

Inte jag heller......
*Stintan*

Knepigt de kan bli när folk försöker slänga sig med "fina" ord giggle.gif
Gita

Fast du förstod mycket väl vad skribenten menade eller hur? Och gjorde du inte det så är det dig det är att beklaga. Hur som helst, dålig stil är det att göra sig lustig över stavfel , skribenten kanske är dyslektiker eller kanske har ett annat modersmål än svenskan.

När det gäller den här trådens ämne så förstår jag ingenting. Man läser de inlägg man vill läsa och man bemöter de inlägg man vill bemöta. Hur svårt kan det vara?
Gita
Lokan
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 15:40) *
Fast du förstod mycket väl vad skribenten menade eller hur? Och gjorde du inte det så är det dig det är att beklaga. Hur som helst, dålig stil är det att göra sig lustig över stavfel , skribenten kanske är dyslektiker eller kanske har ett annat modersmål än svenskan.

När det gäller den här trådens ämne så förstår jag ingenting. Man läser de inlägg man vill läsa och man bemöter de inlägg man vill bemöta. Hur svårt kan det vara?
Gita

Ja du får gärna beklaga! Jag förstod INTE vad hon menade! Och förstår det inte än....
Gita
CITAT (Lokan @ 01-06-2012, 15:59) *
Ja du får gärna beklaga! Jag förstod INTE vad hon menade! Och förstår det inte än....

I så fall, ditt problem, eller hur?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 16:49) *
I så fall, ditt problem, eller hur?
Gita

Ja inte är det väl ditt iallafall!
Ugglemormor
Oh, det trodde jag.....nästan...hih.
skånepåg
Konstruktivt beteende men passar det inte människan varför kommentera för ett så fritt spridande av information och totalt meningslösa saker ? biggrin.gif
Bengalow
Gita, du allvetande, kan du berätta vad "progesering" betyder? Nu har jag för nyfikenhets skull slagit på både Wikipedia och NE, men inget resultat. Du är tydligen den enda som fattat vad det är...VAD BETYDER DET?
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 01-06-2012, 18:18) *
Gita, du allvetande, kan du berätta vad "progesering" betyder? Nu har jag för nyfikenhets skull slagit på både Wikipedia och NE, men inget resultat. Du är tydligen den enda som fattat vad det är...VAD BETYDER DET?

Ska väl vara "projicering" - när man "projicerar" sina egna tillkortakommanden på någon annan.
Tyvärr var det inslängt utan närmare förklaring i det vanliga malandet om mobbing av´"borgerliga" och det fullkomligt orimliga påståendet att det finns ett gäng här vars enda mål är att göra livet surt för Motti m.fl. Tyvärr Motti, så är det snarare du som mobbar - så var det med den "projiceringen... "suck"...
Rosrup
CITAT (*Stintan* @ 31-05-2012, 23:47) *
Suck!

Denna enkla mening hade räckt som förstasvar och sen hade det inte behövt vara mer med det smile.gif
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 01-06-2012, 17:04) *
Ja inte är det väl ditt iallafall!

bravo.gif
malcolm
HUR kan du säga det Bock, är det du som driver denna sajt?
herkules
vilket fjant, alla här vet vad motti menade.
malcolm
Dessutom hade hon rätt.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 01-06-2012, 19:49) *
vilket fjant, alla här vet vad motti menade.

Är det inte du som brukar säga att man inte ska göra en massa egna tolkningar och läsa mellan raderna...
malcolm
Bror Duktig har talat IGEN!
Rosrup
Ju mer brännvin desto bättre!

Gita
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2012, 19:59) *
Är det inte du som brukar säga att man inte ska göra en massa egna tolkningar och läsa mellan raderna...

Fast inte behövde man läsa mellan några rader för att förstå att Motti menade "projicering". Inte behöver man vara särskilt smart heller. Tycker att det är rejält lågt och fjantigt att använda ett stavfel för att trycka ner någon på det sätt somliga håller på mer. Tänk om ni stället läst vad Motti ville framföra för det låg en hel del sanning i det. Tänk om ni istället bemött på ett sakligt sätt, kan vara så illa att ni inte räcker till för det.
Gita
malcolm
Ehhum.. så här är det tydligen...

http://user.tninet.se/csz433c/homepages/ev...projisering.htm
Rosrup
Poppar popcorn.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 01-06-2012, 20:15) *
Bror Duktig har talat IGEN!

Suck!
Anma
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 20:22) *
Fast inte behövde man läsa mellan några rader för att förstå att Motti menade "projicering". Inte behöver man vara särskilt smart heller. Tycker att det är rejält lågt och fjantigt att använda ett stavfel för att trycka ner någon på det sätt somliga håller på mer. Tänk om ni stället läst vad Motti ville framföra för det låg en hel del sanning i det. Tänk om ni istället bemött på ett sakligt sätt, kan vara så illa att ni inte räcker till för det.
Gita

Men du, det kanske är fler än du som roar sig med att kasta pinnar i brasan och sedan skrattar rått för sig själva?
Gita
CITAT (Anma @ 01-06-2012, 20:47) *
Men du, det kanske är fler än du som roar sig med att kasta pinnar i brasan och sedan skrattar rått för sig själva?

Att kasta en pinne i brasan är något helt annat än att förlöjliga någon för dennes språk, eller hur?
Att provocera är inte alls samma sak som förnedra/ trycka ned, eller hur?
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 22:06) *
Att kasta en pinne i brasan är något helt annat än att förlöjliga någon för dennes språk, eller hur?
Gita

Jag ser ingen skillnad på att förlöjliga någon för språket eller att förlöjliga någon för dennes åsikter. Men för dig är det uppenbarligen skillnad.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 01-06-2012, 22:06) *
Gita

Du ska inte snacka om att trycka ner och förlöjliga!
Biggan_
CITAT (Motti @ 31-05-2012, 23:37) *
Håller med dig Ugglemor !även om man är härdad av livet så når man en gräns där man vägrar ta skit och vill bli bemött som en individ med respeckt .Många här bejakar inte mångfallden bland människor hugger gärna ner på allt och alla som inte tycker som dom och idiotförklara dom som inte hänger på mobbingen här .Tycker att här på Odla Småprat förekomer det mycket vuxenmobbing och vi är då sannerligen inga förebilder för våra barn i samhället. Vi har ett Gäng här på Odla Småprat som sätter i system att mobba alla som inte tycker som dom och fan ta Bofinken om man är Borgelig.Och de här Människorna påstår vara solidariska och gämlika oavset politisk tillhörighet osv de ska stå för allas rätt oavset ras eller politisk tillhörighet !Tillåt mig gapskratta rotfl.gif De är ju bara här för att bråka och jävlas!de får en kick av det !Någon som hört ordet Progesering !Jag fattar inte att någon här på Odla satt Stopp för internet Trollen !de har ju inte ens fattat att folk lämnar Odlas Småprat för att det blivit "bråkstakarnas Forum " Ser att Biggan nu fått Huvudrollen här .
Fick för mig att titta in i kväll för skojs skull och ser hur Odlas Småprat dras ner av dom som är aggresiva och vill bråka .Och vad fan finns Moderatorerna ?skärp er om ni vill ha kvar Odla .

....och vad sjutton menar du Motti????
Blanda inte in mej i detta! Jag har inte ens varit inne i tråden!
Piccante
CITAT (Biggan_ @ 01-06-2012, 22:14) *
....och vad sjutton menar du Motti????
Blanda inte in mej i detta! Jag har inte ens varit inne i tråden!

tror att Motti ville ge ett praktiskt exempel på projicering där...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon