|
Myosotis
04-07-2012, 10:43
CITAT (Aqvakul @ 04-07-2012, 10:29)  Fast då är du i gott sällskap - troligen är ca 95 % av oss mindre lämpliga till just detta uppdrag, fast vi kan vara bra på en massa annat...  Jag menade inte att de som föreslagits nödvändigtvis är olämpliga. Det finns dock säkert fler/andra som också är lämpliga och jag sa bara att jag inte gillade det här kompisutnämnandet riktigt.
Gossen Ruda
04-07-2012, 18:28
Jag kan ställa upp om jag får ha piska och batong.
Aqvakul
04-07-2012, 18:34
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2012, 19:28)  Jag kan ställa upp om jag får ha piska och batong.  betrakta det som ett självmordsuppdrag...
神風
Aqvakul
04-07-2012, 19:30
CITAT (Lokan @ 04-07-2012, 20:23)  神風 
Gossen Ruda
04-07-2012, 21:27
Den gudomliga vinden. Kanske något för mig.
ryss_борис
04-07-2012, 21:45
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2012, 09:19)  Ja om det hade fått stanna vid förslag är det ju inte fel men det verkar ju som om det är omöjligt för precis som du säger så är det obehagligt att bli utpekad som olämplig när man inte ens tänkt tanken.
Vi tycker nog alla att det finns en del personer som är mindre lämpliga , men att peka ut dom är för mig obegripligt. Troligtvis var väl syftet med trådstarten inte att man skulle peka ut folk som olämpliga, men förslag från folk kan väl aldrig skada, och givetvis måste andra få kommentera det. Jag tror att man måste ha så pass mycket skinn på näsan att man tål att få både positiva och negativa kommentarer. Det är ändå inte internetforum vi pratar om, och i princip ingen är älskad av alla. Det enda kravet jag egentligen har på en moderator är att den på ett bra sätt agerar utifrån vad som skrivs, och inte bedömmer efter hur nära h*n redan står personen ifråga.
*Stintan*
04-07-2012, 22:00
CITAT (ryss_бори @ 04-07-2012, 22:45)  Troligtvis var väl syftet med trådstarten inte att man skulle peka ut folk som olämpliga, men förslag från folk kan väl aldrig skada, och givetvis måste andra få kommentera det. Jag tror att man måste ha så pass mycket skinn på näsan att man tål att få både positiva och negativa kommentarer. Det är ändå inte internetforum vi pratar om, och i princip ingen är älskad av alla.
Det enda kravet jag egentligen har på en moderator är att den på ett bra sätt agerar utifrån vad som skrivs, och inte bedömmer efter hur nära h*n redan står personen ifråga. Hade dom velat ha förslag från oss så hade dom nog skrivit det. Förslagen blir ändå partiska och säger ingenting egentligen. Jag tycker inte man ska sitta här och diskutera medlemmars lämplighet/icke lämplighet. Vem känner någon annan medlem tillräckligt bra för att kunna yttra sig om det? Om man inte känner varandra IRL förståss.
ryss_борис
07-07-2012, 18:17
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2012, 23:00)  Hade dom velat ha förslag från oss så hade dom nog skrivit det. Förslagen blir ändå partiska och säger ingenting egentligen. Jag tycker inte man ska sitta här och diskutera medlemmars lämplighet/icke lämplighet. Vem känner någon annan medlem tillräckligt bra för att kunna yttra sig om det? Om man inte känner varandra IRL förståss. Trodde en av grundtankarna med det hela var att välja en person som folk har förtroende för. Känns ju lite mesigt om det inte ens får diskuteras.
Hjortronsylt
07-07-2012, 18:23
Som ny på forumet skulle jag önska en mod som får alla att känna sig välkomna och lika mycket värda. Vet ni om en medlem på forumet såhär på rak arm som matchar den beskrvningen, kan ni nämna vem/vilka det skulle vara isf? Såg att ni hade föreslagit *Stintan* och Huggorm. Hur är de med de när det gäller att vara opartiska? Känner alla sig rättvist behandlade av de i diskussioner med dessa två?
Har inte läst hela tråden så det har säkert skrivits förr men en moderator bör inte efterlysas utan lämplig kandidat ses ut och tillfrågas via pm. Visst det går att gallra bland svaren man får men det har ofta en tendens att skapa otrevlig stämning när folk ska framhålla sig själva medan andra ska tala om varför dom inte är lämpliga.
Har man koll på ett forum är det rätt lätt att se vem som passar.
malcolm
09-07-2012, 17:07
Vad vill man av en moderator egentligen, skall det bara vara att stänga av folk som beter sig olämpligt så är uppdraget lätt eller handlar det om att få folk som beter sig utanför socia normal att föröka sköta sig enligt svensk standard. Tror det blir svårt att hitta någon som vill. vågar och kan.
Det är verkligen inte bara de som är kandidater, ingen har påstått att de ens har sökt rollen.
tomas99
10-07-2012, 11:15
CITAT (abbbe @ 10-07-2012, 12:09)  Det är verkligen inte bara de som är kandidater, ingen har påstått att de ens har sökt rollen. Nej det är riktigt,det är nog bara jag som har sakt öppet att jag vill vara admin här.
CITAT (tomas99 @ 10-07-2012, 12:15)  Nej det är riktigt,det är nog bara jag som har sakt öppet att jag vill vara admin här. Det verkar som att en del anser att moderatorer blir kungar och tar revansch, men jag ser inga sådana fördelar gentemot en vanlig medlem. Jag önskar dig lycka till i alla fall!
Gossen Ruda
10-07-2012, 19:28
Jojo, bocken söker jobb som trädgårdsmästare.
Huggorm
10-07-2012, 22:21
CITAT (Hjortronsylt @ 10-07-2012, 23:02)  Detta fick mig att få förutfattade meningar om att du själv skulle önska att bli vald som mod, stämmer det?  Ingen har väl föreslagit dig så jag antar att chansen är ganska liten att få dig till mod...  Vem som blivit föreslagen saknar betydelse, de som kan tänka sig att bli moderator skall maila Katarina och sedan väljer hon och de ansvariga ut de som verkar passa för uppgiften.
Kryddan03
10-07-2012, 22:25
CITAT (Hjortronsylt @ 10-07-2012, 23:02)  Detta fick mig att få förutfattade meningar om att du själv skulle önska att bli vald som mod, stämmer det?  Ingen har väl föreslagit dig så jag antar att chansen är ganska liten att få dig till mod...  Om du läser TS ser du att Odla inte efterfrågar förslag eller nomineringar av moderatorer. De vill att den som skulle kunna tänka sig att vara moderator vänder sig till dem. Om nu abbbe skulle vilja bli moderator (vilket jag inte har en aning om) kanske h*n redan har vänt sig till den korrekta instansen d v s Katarina, det vet varken du eller jag. De "nomineringar" och den smutskastning som förekommit i den här tråden har säkerligen ingen som helst betydelse för Odla.nu:s val av moderatorer. CITAT (Katarina Odla.nu @ 19-06-2012, 11:13)  Är du en av våra moderatorer?
Arbete pågår med att hitta moderatorer till vårt forum. Vi kommer att ha en huvudmoderator men söker samtidigt flera stycken moderatorer i forumet som ska hjälp varandra och huvudmoderatorn, utvecklas tillsammans och engagerar sig på den nivå de har möjlighet till. Är du kanske en av dem? Mejla mig i så fall och berätta varför just du vill bli moderator och vad du tycker att en moderator ska ha för roll i forumet. När våra moderatorer är valda och ska börja sin nya roll i forumet kommer det att finnas tydliga regler för hur de ska arbeta och vilka befogenheter de har, men naturligtvis kan uppgiften utvecklas efterhand. En moderator kommer inte att moderera trådar och diskussioner som de själva deltar i. Mejla mig och berätta varför just du är en av våra moderatorer! katarina@odla.nu Döp mejlet till "Moderator". Under augusti månad kommer jag att kontakta er som är aktuella att bli moderatorer i vårt forum för att ni sedan så snart som möjligt ska komma igång med uppgiften. Jag önskar er alla en riktigt fin sommar och tackar för ert engagemang, era härliga åsikter, fina kunskaper och stora tålamod här i forumet!
Hälsningar Katarina på redaktionen
Gossen Ruda
11-07-2012, 11:16
CITAT (Red Top @ 11-07-2012, 11:26)  Jag brukar gilla hjortronsylt, men den här nya, ganska infama, medlemmen får mig att vilja byta namn på sylten. Märkligt, att komma som ny medlem och börja elda under en debatt, som överhuvud taget inte borde uppstått. Tycker mig känna igen taktiken från tidigare/nuvarande medlemmar.  Inget är som gamla bekanta. http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1561927
Piccante
11-07-2012, 11:31
CITAT (Hjortronsylt @ 07-07-2012, 19:23)  Som ny på forumet skulle jag önska en mod som får alla att känna sig välkomna och lika mycket värda. Vet ni om en medlem på forumet såhär på rak arm som matchar den beskrvningen, kan ni nämna vem/vilka det skulle vara isf? Såg att ni hade föreslagit *Stintan* och Huggorm. Hur är de med de när det gäller att vara opartiska? Känner alla sig rättvist behandlade av de i diskussioner med dessa två? De som inte känner sig rättvist behandlade kanske har förtjänat det? Man får svar som man ropar.... Jag tycker det är lite förmätet att recensera andra medlemmars förmåga att samtala med andra.
Misstänker att inlägg med svordomar tillhör kategorin olämpliga inlägg. Ja jäklar anamma.
Piccante
11-07-2012, 15:34
CITAT (Hjortronsylt @ 11-07-2012, 14:04)  Här kommer jag in och såg fram emot att läsa nya inlägg. Men likt förbannat möts jag av pajkastning utan att ens veta vad fan jag gjort.  Nåväl, diskutera mods och admins hur bäst fan ni vill. Jag försökte bara skapa lite ordning i det som skrivits. Och varför ha en sådan här tråd öppen, den är som gjord för att diskutera i! Är det så jädrans tabubelagt att diskutera lämpliga/olämpliga moderatorer, så borde tråden blivit låst från start!!! Nu var det inte intentionen med tråden att det skulle diskuteras personers lämplighet utan om det behövs någon moderator alls och den som känner sig hugad kan anmäla intresse själv. Du började med att "skapa lite ordning" genom att förolämpa....
CITAT (Hjortronsylt @ 11-07-2012, 14:04)  Här kommer jag in och såg fram emot att läsa nya inlägg. Men likt förbannat möts jag av pajkastning utan att ens veta vad fan jag gjort.  Nåväl, diskutera mods och admins hur bäst fan ni vill. Jag försökte bara skapa lite ordning i det som skrivits. Och varför ha en sådan här tråd öppen, den är som gjord för att diskutera i! Är det så jädrans tabubelagt att diskutera lämpliga/olämpliga moderatorer, så borde tråden blivit låst från start!!! Det är väldigt lågt till tak här, så du får ducka! Det är inte som familjeliv eller ett annat forum där man kan komma in hej vilt och slänga nytt ved till brasan. Här måste nya medlemmar hålla låg profil, speciellt här på småprat, annars misstänks de, oskyldiga eller ej Välkommen ändå!
Hjortronsylt
11-07-2012, 16:13
CITAT (abbbe @ 11-07-2012, 16:50)  Det är väldigt lågt till tak här, så du får ducka! Det är inte som familjeliv eller ett annat forum där man kan komma in hej vilt och slänga nytt ved till brasan. Här måste nya medlemmar hålla låg profil, speciellt här på småprat, annars misstänks de, oskyldiga eller ej Välkommen ändå!  Tråkigt att jag hamnat på ett sådant inskränkt forum. Inte kontsigt ni har behov av mods i och för sig. Någon frisk fläkt behöver verkligen styra upp det här! Jag tycker ytligt sagt att folket här gillar att vara partiska, det är liksom uppdelat i olika gäng. Som enskild person har man inte mycket att komma med utan att med risk bli dömd för både ditten och datten. Jag hoppas att de väljer en moderator som är trevlig och som inte är med i något av dessa gängen som figurerar här! Tack för ditt välkommande, det värmde
CITAT (Hjortronsylt @ 11-07-2012, 17:13)  Tråkigt att jag hamnat på ett sådant inskränkt forum. Inte kontsigt ni har behov av mods i och för sig. Någon frisk fläkt behöver verkligen styra upp det här! Jag tycker ytligt sagt att folket här gillar att vara partiska, det är liksom uppdelat i olika gäng. Som enskild person har man inte mycket att komma med utan att med risk bli dömd för både ditten och datten. Jag hoppas att de väljer en moderator som är trevlig och som inte är med i något av dessa gängen som figurerar här! Tack för ditt välkommande, det värmde  Även de som stöttar "de utsatta" löper en liten risk att bli dömd, men den risken vågar jag ta i alla fall
Hjortronsylt
11-07-2012, 16:19
CITAT (abbbe @ 11-07-2012, 17:18)  Även de som stöttar "de utsatta" löper en liten risk att bli dömd, men den risken vågar jag ta i alla fall  Om du nu talar sanning så ligger du bra till som mod! Lycka till!
Gossen Ruda
11-07-2012, 16:35
En av moderatorns huvuduppgifter måste ändå vara att stoppa redan avstängda personer att återkomma. Håller inte gossarna med om detta?
CITAT (Hjortronsylt @ 11-07-2012, 17:19)  Om du nu talar sanning så ligger du bra till som mod! Lycka till!  Mod? Jag? Nä, jag kommer inte orka stoppa om dessa busiga odlaiter om kvällarna  Det får någon annan göra!
ryss_борис
12-07-2012, 17:31
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2012, 17:35)  En av moderatorns huvuduppgifter måste ändå vara att stoppa redan avstängda personer att återkomma. Håller inte gossarna med om detta? Verkligen inte. Det som är intressant är väl att folk sköter sig, inte att de som blivit avstängda absolut inte ska få återvända. Kan hålla med om att det kan vara olämpligt att en person som blivit avstängd flera gånger återvänder och spammar gång på gång, men om nån blivit avstängd, sen kommer tillbaka och är trevlig, så ser jag inte problemet. En moderator bör eftersträva att försöka hålla koll i forumet, så det blir trevligt för alla, samt rensa bort spam, och vara allmänt hjälpsam. Missköter man sig skall man givetvis varnas eller stängas av, men moderatorns prio måste alltid vara det ovan nämnda, och inte att till varje pris se till att avstängda medlemmar inte återvänder. Man måste ge folk en chans att visa att de bättrat sig, annars kommer det så klart få motsatt effekt. Att hålla på och systematiskt kontrollera ip-nummer för att att till varje pris hejda folk från att återvända/ha flera nick med mera låter ju inte klokt
Gossen Ruda
12-07-2012, 17:52
Det var ett riktat inlägg.
tomas99
13-07-2012, 07:26
CITAT (ryss_бори @ 12-07-2012, 18:31)  Verkligen inte. Det som är intressant är väl att folk sköter sig, inte att de som blivit avstängda absolut inte ska få återvända. Kan hålla med om att det kan vara olämpligt att en person som blivit avstängd flera gånger återvänder och spammar gång på gång, men om nån blivit avstängd, sen kommer tillbaka och är trevlig, så ser jag inte problemet. En moderator bör eftersträva att försöka hålla koll i forumet, så det blir trevligt för alla, samt rensa bort spam, och vara allmänt hjälpsam. Missköter man sig skall man givetvis varnas eller stängas av, men moderatorns prio måste alltid vara det ovan nämnda, och inte att till varje pris se till att avstängda medlemmar inte återvänder. Man måste ge folk en chans att visa att de bättrat sig, annars kommer det så klart få motsatt effekt. Att hålla på och systematiskt kontrollera ip-nummer för att att till varje pris hejda folk från att återvända/ha flera nick med mera låter ju inte klokt  +1
Ugglemormor
13-07-2012, 11:11
Så synd, Hjortronsylt, för mig är du så välkommen.... men här verkar det finnas någon oskriven lag vem som får säga vad...... De kommer nog bli rätt så ensamma om någon av dem tänker som moderator att stänga ute alla oliktänkande....... men då får de ju bråka med varandra istället.
Det finns bättre forum för den som vill veta om växter och slippa tjafset här. Jag har inte sett de "osynliga" reglerna skrivna någonstans, och bry mig just inte om det heller, men den saken är jag nog säker på att mobbarna vill inte ha med och göra dem de inte gillar..... Ofta undrar jag på att hur i katten kan de skrivaq så mycket osanningar om en, men vaddå? det är väl ens lags hobby kanske för dem som inte har annat att göra, för de flesta som jagar andra är ju här för jämnan...
Hjortronsylt
13-07-2012, 17:16
CITAT (Ugglemormor @ 13-07-2012, 12:11)  Så synd, Hjortronsylt, för mig är du så välkommen.... men här verkar det finnas någon oskriven lag vem som får säga vad...... De kommer nog bli rätt så ensamma om någon av dem tänker som moderator att stänga ute alla oliktänkande....... men då får de ju bråka med varandra istället.
Det finns bättre forum för den som vill veta om växter och slippa tjafset här. Jag har inte sett de "osynliga" reglerna skrivna någonstans, och bry mig just inte om det heller, men den saken är jag nog säker på att mobbarna vill inte ha med och göra dem de inte gillar..... Ofta undrar jag på att hur i katten kan de skrivaq så mycket osanningar om en, men vaddå? det är väl ens lags hobby kanske för dem som inte har annat att göra, för de flesta som jagar andra är ju här för jämnan... Tack för ditt välkommande, Dagens ros till dig Ugglemormor.
Piccante
13-07-2012, 19:34
Ugglemormor
13-07-2012, 19:44
Hjortronsylt, Det är nog du som ska ha rosen .......  det har varit flera här i forumet som till slut blivit så illa behandlade att de fått söka hjälp att kunna gå vidare i livet, så det är så det går till här. Har man råkat trampa någon på tårna eller haft olika tankar om något så, ett enda fel kan göra någons liv till ett helvete ..... frågan är bara om det är värt det, tycker inte jag......... Du ska veta att det finns väldigt lååååångsinta personer och det kan göra vad som helst, verkar det som. Jag har fått rena hot i min PM, de är insparade hos mig, men detta cär ju ett forum av så många, så det ligger nog under min värdighet att sänka mig i den mentaliteten, men har fått begräftat av våra advokater att det var rena personangrepp, men man kan ju undvika att lägga större vikt på dem, annars kommer man inte ur smetet och fastar i en sandlådenivå. Dock vill jag framhålla att på trädgårdssidan finns mycket kunniga och hjälpsamma medlemmar och de överväger de enstaka "stollarna" om man väljer att undvika dem helt. Livet är så mycket mer och har fått härifrån goa kontakter till ett privat plan, så jag menar att ser man om sig så i det stora hela är forumet väldigt lärorikt och intressant så jag hoppas att det i framtiden finns mindre av den sämre typen.... Hoppas att du hittar din plats även här .....
CITAT (Hjortronsylt @ 11-07-2012, 17:13)  Tråkigt att jag hamnat på ett sådant inskränkt forum. Inte kontsigt ni har behov av mods i och för sig. Någon frisk fläkt behöver verkligen styra upp det här! Jag tycker ytligt sagt att folket här gillar att vara partiska, det är liksom uppdelat i olika gäng. Som enskild person har man inte mycket att komma med utan att med risk bli dömd för både ditten och datten. Jag hoppas att de väljer en moderator som är trevlig och som inte är med i något av dessa gängen som figurerar här! Tack för ditt välkommande, det värmde  Synd att du på så kort tid fått så många negativa uppfattningar om forumet.
Har aldrig själv haft problem på odla men läser ju en hel del även om jag inte skriver i alla trådar och kan inte annat än att hålla med om att det är ett otroligt inskränkt forum. Trodde det skulle vara vara bättre på ett forum med högre medelåldern men jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Har aldrig varit på ett forum med så låg tolerans medlemmar emellan. Trivs dock bra
Piccante
13-07-2012, 21:47
att skicka otrevliga och hotfulla PM är ett oskick. Jag minns när F****** var i farten som värst, då drabbades många av det.
CITAT (Markus_H @ 13-07-2012, 22:47)  att skicka otrevliga och hotfulla PM är ett oskick. Jag minns när F****** var i farten som värst, då drabbades många av det.  Jasså?
Men snälla nån !det här är väl ingen skälltråd ?det är väl meningen att vi ska få en Moderator som är Diplomat !tror aldrig någon får ordning här för alla bits ingen vill vara Diplomat här inte .ja käre nån ni bråkar ju till och med i denna tråde där Forumet frågar efter en Moderator
Ugglemormor
14-07-2012, 09:38
Hoppas att man ska se upp på dom hämndlystna personer i forumet, de som ska rensas med piskan i högsta hugget........ Hoppas att man hittar någon som kan se upp med det o stoppa sådana trådar i tid. Det finns ju många åsikter, det har man rätt till, bara läsa de politiska delen, men där kan det vara tuffare och har man inget att komma med eller inget intresse så låter man bli det, enkelt?
Gossen Ruda
14-07-2012, 09:47
Hoppas man kan stoppa alla pladdrare också som bara skiver för att se sitt alster på pränt. Återvändarna har jag redan berört, personer som kommer tillbaka efter en avstängning för att fortsätta det man blev avstängd för.
Ugglemormor
14-07-2012, 09:55
Rena översittarfasoner, inte ens förvånad längre....
Hjortronsylt
14-07-2012, 10:37
CITAT (Alba @ 13-07-2012, 20:45)  Synd att du på så kort tid fått så många negativa uppfattningar om forumet.  För att du ska få det svart på vitt: CITAT (abbbe @ 11-07-2012, 16:50)  Det är väldigt lågt till tak här, så du får ducka! Det är inte som familjeliv eller ett annat forum där man kan komma in hej vilt och slänga nytt ved till brasan. Här måste nya medlemmar hålla låg profil, speciellt här på småprat, annars misstänks de, oskyldiga eller ej Välkommen ändå!  Och detta kommer trots allt från en av veteranerna. Och det värsta av allt är att det stämmer! (Jag har upplevt så iaf). Jag tycker det är fegt att hänga ut enskilda personer, men jag tycker samtidigt att man ska kunna ha öppna dialoger om lämpliga/olämpliga moderatorer. Förr eller senare kommer det väl fram ändå?
Ugglemormor
14-07-2012, 10:43
Alba,
Blir väldigt fundersam av ditt inlägg, men nu förstår jag. Det är så att datumet i min panel är när jag kopplade på antingen min iPod, eller den lilla datorn, därför har det blivit ändrad antagligen.........inte undra på att man undrar???????
Huggorm
14-07-2012, 10:53
Den här tråden visar varför det kommer bli ett helvete för en moderator att försöka hålla ordning i "småprat". Hela tiden gnatande och småbråk, men sällan någon som verkligen går över gränsen. Och oavsett hur moderatorn väljer att göra så kommer någon bli missnöjd och noga basunera ut det över forumet.
Anki på Öland
14-07-2012, 11:57
Kan inte riktigt förstå varför man alls är inne på småprat om man tycker så illa om det och bara skriver negativt gnäll i trådarna. Småprat är som småprat alltid har varit, ibland upp och ibland ner. Är det inte bättre att leta reda på ett, sitt tycke, trevligare forum så man slipper slösa energi på något man tycker är otrevligt.
Ugglemormor
14-07-2012, 12:10
Småprat ska ju vara småprat med sina olikheter vi alla har i en balanserad form så att ingen ska fara illa i onödan.
Anki på Öland
14-07-2012, 14:01
Att "fara illa" av något som skrivs av främlingar i ett forum är något man väljer själv. Man väljer att gå i svaromål och man väljer den ton man själv anger i sina inlägg och man väljer om man ska ta åt sig personligt av det som skrivs. Far man illa och väljer att fortsätta att delta och besöka forumet är det ju en självvald plåga.
Ugglemormor
14-07-2012, 15:07
Anki, Låter mycket enkelt när du uttrycker det så, det gäller att välja vad man själv orkar med......avstå fr det som är onödigt eller har inget att komma med......förstått det hela...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|