|
Fröken E
11-07-2012, 19:03
Jag hörde precis på nyheterna att "jägarna strejkar". Enligt nyheterna vägrar de spåra trafikskadat vilt i protest mot inplantering av varg. Ungefär så sades det. Och när man till sist frågade jägaren som intervjuades vem deras "självvalda strejk" drabbar var ju svaret självklart, dvs. viltet. Alltså det vilt som trafikskadats får ligga och dö i plågor. Vilken attityd, vad! Vilken mentalitet hos jägarna! Och i andra sammanhang säger de att de "värnar om viltet"! Usch!
Robbanp
11-07-2012, 19:35
Nu får det väl vara nog med detta! - Jägarna ställer upp för eftersök på trafikskadat vilt utan ersättning.
- Eftersök kräver oftast lösspringande hund för att vara effektiv.
- Det händer att varg river lösa jakthundar.
Tror sig fan att de inte vill gå ut och släppa sina hundar i områden med inplanterad varg när de inte får något för det. Ta för h-e och informera dig lite grann innan du kommer med sådana uttalanden och om du tvunget ska så håll dig i den tråd som finns för allmänt förtal och hets mot folkgruppen jägare. P.S. Jag är sjäjv inte jägare och umgås inte direkt med några men har i alla fall lite insyn i verkligheten. D.S. EDIT: Och nu har jag uppdaterat mina egna kunskaper lite och insett att det sedan ett och ett halvt år tillbaka utgår någon form av ersättning till eftersöksekipage. Vilken nivå det ligger på hittade jag inte men ingen lär bli rik på det i alla fall.
sparvuggla
11-07-2012, 19:50
CITAT (Fröken E @ 11-07-2012, 20:03)  Jag hörde precis på nyheterna att "jägarna strejkar". Enligt nyheterna vägrar de spåra trafikskadat vilt i protest mot inplantering av varg. Ungefär så sades det. Och när man till sist frågade jägaren som intervjuades vem deras "självvalda strejk" drabbar var ju svaret självklart, dvs. viltet. Alltså det vilt som trafikskadats får ligga och dö i plågor. Vilken attityd, vad! Vilken mentalitet hos jägarna! Och i andra sammanhang säger de att de "värnar om viltet"! Usch! Jägarna är som små förvuxna barn. Dom har aldrig brytt sig om naturen. Mer skjutbar vilt och längre jakttider det är det som gäller. Att få skjuta så mycket som möjligt och oavsett årstid.
Gossen Ruda
11-07-2012, 21:00
En människa som blir överkörd av myndigheterna sätter sig gärna på tvären, detta är det enda vapnet man kan ta till. Fö sparvis, du är nog den mest barnsliga individen på detta forum. Många av dina inlägg ligger på förskolenivå.
Ibland strejkar parkeringsvakterna för att få bättre betalt ... Undra om trängselskattarna kommer att stejka
Huggorm
11-07-2012, 22:22
Det är ju precis som Robbanp skriver så att jägarna inte vill släppa sina eftersökshundar lösa bland vargar, men detta faktum "glömde" det påstått neutrala SVT att upplysa om
Fröken E
12-07-2012, 06:08
När parkeringsvakter strejkar, dör ingen i plågor, snarare tvärtom. Och att kritisera jägare har inget med rasism och hets mot folkgrupp att göra vilket antydds. Mitt inlägg är inte heller ett personligt angrepp à la Gossen Ruda på någon särskilt individ i forumet. Det jag reagerar mot i mitt inlägg handlar snarare om etik och moral. Den som värnar om livet, om naturen, beter sig därefter, punkt slut. Inget konstigt med det. Det är oetiskt låta skadade djur dö i plågor oavsett om det är trafiken som skadat dem eller jägarna som skadeskjutit dem. Inte ens vargen lämnar sitt offer i plågor.
kerstinbern
12-07-2012, 06:24
CITAT (Robbanp @ 11-07-2012, 19:35)  Nu får det väl vara nog med detta! - Jägarna ställer upp för eftersök på trafikskadat vilt utan ersättning.
- Eftersök kräver oftast lösspringande hund för att vara effektiv.
- Det händer att varg river lösa jakthundar.
Tror sig fan att de inte vill gå ut och släppa sina hundar i områden med inplanterad varg när de inte får något för det. Ta för h-e och informera dig lite grann innan du kommer med sådana uttalanden och om du tvunget ska så håll dig i den tråd som finns för allmänt förtal och hets mot folkgruppen jägare. P.S. Jag är sjäjv inte jägare och umgås inte direkt med några men har i alla fall lite insyn i verkligheten. D.S. EDIT: Och nu har jag uppdaterat mina egna kunskaper lite och insett att det sedan ett och ett halvt år tillbaka utgår någon form av ersättning till eftersöksekipage. Vilken nivå det ligger på hittade jag inte men ingen lär bli rik på det i alla fall. Du kanske borde uppdatera dig ännu mera, det utgick ersättning även tidigare.
CITAT SVENLJUNGAGRUPPEN.
Kortfattad information om vad vi står för.
Vi agerar i denna fråga för att vi fått insikt att en vargstam i fri tillväxt är en katastrof, ekonomiskt och socialt för en stor del av landsbygdens befolkning. Vi vill ha en levande landsbygd där människor trivs och utan problem kan bedriva sina näringar som fårskötsel, renskötsel, jakt, hästuppfödning etc.
Vi har följande mål med vårt arbete.
•Ett tak på max 210 vargar i skandinavien och max 160 vargar i Sverige. •Att alla kostnader som vargen orsakar våra gröna näringar täcks av samhället och att finansiering finns för detta. •Att vargen skall göra så lite skada som möjligt på landsbygdsbefolkningen. Vi vidtar följande för att nå målet.
•Vi har startat Svenljunga eftersökstrejk på trafikskadat vilt. Strejken kommer att trappas upp tills vi får igenom våra krav. Vi strejkar för att sätta press på våra beslutsfattare så de tar tag i frågan. ( Utförligare information finns på bildspelet) •Vi är ute och föreläser om vargens extremt stora påverkan på våra gröna näringar och vargens stora tillväxt så att man förstår att det är viktigt att agera nu. •Vi informerar politiker om problemet. •Vi informerar journalister om problemet. •Vi försöker belysa och sammanställa de kostnader som vargen orsakar samhället. •Vi försöker belysa och sammanställa de kostnader som vargen orsakar våra gröna näringar.
Eftersöksjägarna gör ett oavlönat jobb som är värt 74 miljoner kr / år.
Svenljungagruppen har räknat på vad det skulle kosta om eftersöksjägarna tog fullt betalt för det arbete som man gör.
Underlaget till kalkylen är att det sker ca 35 000 viltolyckor per år och att vi lägger ca 3 timmar på varje eftersök. Räknat från att man får samtalet från polisen tills allt är klart. En stor del av viltet blir kvar på plats men då skall man få tag i markägaren så han tar hand om viltet. Större eftersök kan ta hela dagar med flera man inblandade. Rapporteringen tar också en del tid. Vi har räknat på 450 kr/ timma dagtid vilket inkluderar hund och utrustning. Nattetid så har vi räknat på 800 kr/timma. Vi tar 25 kr/mil och har räknat på 30 km i snitt per eftersök. Summan av detta räkneexempel är 74 025 000 kr/år. Om Folkpartiet och Miljöpartiet lyckas driva igenom en okontrollerad vargexplosion på landsbygden så kommer givetvis inte landsbygdens jägare att ställa upp att på att göra denna arbetsinsats gratis längre. Då måste givetvis dessa pengar fram ur statskassan. Vi kan avlöna ca 2100 sjuksköterskor eller ca 2000 poliser för samma pengar. Nu är det skarp läge och vilket innebär att vi bör ställa våra politiker mot väggen och kräva svar på om de verkligen menar att det är de Källa: http://www.vargtak.nu/hem/Man ska inte glömma att det är POLISEN som är ansvarig för att eftersök på trafikskadat vilt utförs... jägarna KAN få betalt men det är långt ifrån alla som verkligen tar betalt eftersom man måste vara ansluten och ha avtal med polisen vilket inte alla har.
Gossen Ruda
12-07-2012, 07:25
CITAT (Fröken E @ 12-07-2012, 07:08)  När parkeringsvakter strejkar, dör ingen i plågor, snarare tvärtom. Och att kritisera jägare har inget med rasism och hets mot folkgrupp att göra vilket antydds. Mitt inlägg är inte heller ett personligt angrepp à la Gossen Ruda på någon särskilt individ i forumet. Det jag reagerar mot i mitt inlägg handlar snarare om etik och moral. Den som värnar om livet, om naturen, beter sig därefter, punkt slut. Inget konstigt med det. Det är oetiskt låta skadade djur dö i plågor oavsett om det är trafiken som skadat dem eller jägarna som skadeskjutit dem. Inte ens vargen lämnar sitt offer i plågor. Om du med personangrepp menar det jag skriver om sparvis så är det bara svar på tal. De flesta av hans inlägg är en enda rad av lågsinnade angrepp på jägare och alla som inte stöder en massiv vargstam i Sverige, mig inbegripet. Skall man snacka etik så är det för de allra flesta djur en mycket snabbare och smärtfriare död att bli fälld av en kula än att hetsas och jagas av en flock upphetsade vargar för att sen bli sliten i stycken levande. Beträffande plågor så är det ofta man får avliva får som blivit skadade men inte dödade av varg.
Robbanp
12-07-2012, 19:34
CITAT (kerstinbern @ 12-07-2012, 07:24)  Du kanske borde uppdatera dig ännu mera, det utgick ersättning även tidigare. Utöver körersättning och eventuellt ersättning av förlorad arbetsinkomst? Inte enligt de uppgifter jag fått. Kan du backa upp det påståendet på något sätt? Att kräva att jägarna gör eftersök på trafikskadat vilt är ungefär lika självklart som att begära att filatelister ska köra ut posten. För djurens bästa borde vi skicka ut jägarna att skjuta bytesdjuren åt rovdjuren. På så sätt behöver ingen lida i onödan och jägarna borde bli nöjda eftersom de ändå bara vill döda.  (Det var den mest ironiska smiley jag kunde hitta.) Fan, jag lyckades låta bli att kommentera i den stora vargtråden men nu sket det sig. Jag som hatar att diskutera med fundamentalister...
hattstugan
12-07-2012, 21:25
En sak till när det gäller trafikskadat vilt!! Du måste finnas till hands dygnets ALLA timmar som jägare! Telefonen ringer mitt i natten oftast! Och då är det bara att ta på paltorna och lufsa iväg sommar som vinter i regn eller snöstorm! Jo just ja jägarna BRYR sig ju inte om det vilda djuret nej det glömde jag ju!
Tror inte att så många här har en J---a aning om hur dessa människor har det! Men ni tror ju på allt som media skriver och ALLT jag menar ALLT är ju jägarnas fel BARA jägarnas! Lev i jägarfamilj i 50 år med allt vad det innebär så kan ni komma och snacka sen!! Det finns bara en kvar här på forumet som har en vettig uppfattning om verkligheten utanför storstäderna! De flesta andra sitter i tryggt förvar i städer eller i välbefolkade samhällen inte där det vilda håller till det är något jag har märkt under låång tid!
Oj då, jag trode att jägare gillar att döda djur i naturen.
hattstugan
12-07-2012, 22:00
Glöm det!!! Gillar soldater att döda människor va?????
kerstinbern
13-07-2012, 06:23
Jakträttsinnehavaren är skyldig att göra eftersök på skottskadat vilt (ca 10% av det skjutna viltet skottskadas, även om det inte alltid behöver utföras ett längre eftersök), naturligtvis borde jakträttsinnehavaren även ha ansvaret för att göra (eller ordna eller betala) eftersök för påkört vilt.
kerstinbern
13-07-2012, 06:31
CITAT (Robbanp @ 12-07-2012, 19:34)  Utöver körersättning och eventuellt ersättning av förlorad arbetsinkomst? Inte enligt de uppgifter jag fått. Kan du backa upp det påståendet på något sätt? Att kräva att jägarna gör eftersök på trafikskadat vilt är ungefär lika självklart som att begära att filatelister ska köra ut posten. För djurens bästa borde vi skicka ut jägarna att skjuta bytesdjuren åt rovdjuren. På så sätt behöver ingen lida i onödan och jägarna borde bli nöjda eftersom de ändå bara vill döda.  (Det var den mest ironiska smiley jag kunde hitta.) Fan, jag lyckades låta bli att kommentera i den stora vargtråden men nu sket det sig. Jag som hatar att diskutera med fundamentalister... Det är du som påstår att det inte utgick någon ersättning tidigare, då borde du också kunna verifiera det: "Eftersöksjägaren får år 2004 100 kr/timme (200 kr/timme för eftersök på björn) och 50 kr/timme för varje eftersökshund som han/hon har med sig. Ersättningen för terrängfordon såsom t.ex. traktor eller fyrhjuling är 200 kr/timme. Man har också som eftersöksjägare rätt till den skattefria delen av statlig bilersättning" http://stud.epsilon.slu.se/2093/1/karlsson_p_102120.pdf
Gossen Ruda
13-07-2012, 06:59
CITAT (kerstinbern @ 13-07-2012, 07:23)  Jakträttsinnehavaren är skyldig att göra eftersök på skottskadat vilt (ca 10% av det skjutna viltet skottskadas, även om det inte alltid behöver utföras ett längre eftersök), naturligtvis borde jakträttsinnehavaren även ha ansvaret för att göra (eller ordna eller betala) eftersök för påkört vilt. Eftersom det är bilisten som kör på markägarens djur borde det vara bilistens skyldighet att eftersöka skadade djur.
Det utgår ingen milersättning om inte vägsträckan enkel väg är mer än 50 kilometer. Sådana är reglerna, men Svenska jägareförbundet arbetar för en översyn av ersättningsnivåerna och framför allt är det bilersättning och ersättning för användning av skoter som måste ses över. Skoter är kanske det viktigaste hjälpmedlet vid eftersök i djup snö då det inte går att använda hund. Uppgiften att söka upp, och många gånger även avliva, ett skadat vilt som råkat illa ut i en kollision är otacksam och ibland även farlig. Många viltolyckor inträffar även efter järnvägen. Eftersök gäller statens vilt: älg, kron- och dovhjort, mufflon, vildsvin, björn, järv, lo och varg samt utter och örn. Vid en renpåkörning ringer polisen till kontaktpersoner i samebyn som får ta hand om eftersöket. ERSÄTTNINGKontaktpersoner: 50 kronor per samtal. Olycksplatsbesök för kontaktpersoner: 100 kronor. Eftersök rådjur: 400 kronor. Eftersök älg: 700 kronor. Eftersök rovdjur: 1900 kronor. Bil: Ersättning per km endast om enkel väg överstiger 50 km. Skoter: Ingen ersättning. Källa: Västerbottenskuriren Jägarna gör det på frivillig basis. Dessvärre har de flesta ett arbete att sköta vilket innebär inkomstbortfall om man behöver åka på ett eftersök under arbetstid. För övrigt så är det polisen som är ansvarig. http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I..._2010-6_T_2.pdf
CITAT (hattstugan @ 12-07-2012, 23:00)  Glöm det!!! Gillar soldater att döda människor va????? Våra Svenska soldater gillar att skapa fred och förhindra mord. Försöker göra värden lite säkrare så alla kan leva tillsammans. Det är därför våra soldater är ute i värden. Jägarna lurar i buskarna och dödar de stackars djuren
CITAT (jaj-51 @ 13-07-2012, 13:26)  Jägarna lurar i buskarna och dödar de stackars djuren Är du vegetarian? (Jag har full respekt för att andra inte äter kött) Om inte en jägare skjuter ett djur så dör det ändå på ett eller annat vis som troligtvis är långt mycket plågsammare än av en gevärskula.
CITAT (dahla @ 13-07-2012, 17:40)  Är du vegetarian? (Jag har full respekt för att andra inte äter kött)
Om inte en jägare skjuter ett djur så dör det ändå på ett eller annat vis som troligtvis är långt mycket plågsammare än av en gevärskula. Oja periodvis lever jag på grönsaker och frukt enbar för att jag mår bra av den nyttiga maten och dessutom smakar redan råvaran jättebra. Kött smakar och luktar dåligt. Men det är bara att fixa till med kryddor så kan det bli riktigt gott men det gäller nog det mesta. Jag tror inte jägarnas kulor är det mest smärtfria sättet som djuren dödas på, snarare är det väl en hel del skadeskjutna djur som lider när hagelskurarna lämnar bössorna.
Det handlar väl även till en viss del aatt man känner sig överkörda...
"Eftersöksstrejken startade efter att Länsstyrelsen sett ut Svenljunga kommun som en tänkbar utsättningsplats för vargar som skulle flyttas. Informationsmöten om de planerade flyttarna genomfördes i Östra Frölunda bygdegård och i Marks Gymnasieskola.
Staten representerades vid mötena endast av Länsstyrelsen. Att Naturvårdsverket inte deltog vid dessa möten uppfattades som mycket kränkande av landsbygdsborna. Efter mötet i Mark så meddelade samtliga eftersöksjägare att de inte längre avser att utföra eftersök på trafikskadat vilt. Strejken sprider sig över landet och eftersöksjägarna vill på detta sätt protestera mot överförmynderi i en levande landsbygd."
Minst ett av mötena hölls efter att beslutet var taget, altså hade man ingen chans att påverka detta beslutet. Ansvariga i frågan dör inte upp på mötena, utan man skickade bara någon "nickerdocka" som inte kunde göra mer än att informera.
Sen kan man ju fråga sig om det är rätt att försöka att söva ner ett djur och plantera ut det på annan plats, man försökte väl i vintras tre eller fyra gånger? Alla med samma resultat, djuret vandrade hem igen. Allt till miljonkosstnader.
CITAT (jaj-51 @ 13-07-2012, 18:08)  Oja periodvis lever jag på grönsaker och frukt enbar för att jag mår bra av den nyttiga maten och dessutom smakar redan råvaran jättebra.
Kött smakar och luktar dåligt. Men det är bara att fixa till med kryddor så kan det bli riktigt gott men det gäller nog det mesta.
Jag tror inte jägarnas kulor är det mest smärtfria sättet som djuren dödas på, snarare är det väl en hel del skadeskjutna djur som lider när hagelskurarna lämnar bössorna. Kött som man köper i affären är ju oftast nöt eller gris som har gått i "köttfabriker" hela sitt liv... dessa är uppfödda på pellets och annan konstgjord föda så att det smakar och doftar olustigt har jag full förståelse för. Jag vet att det köttet jag själv har jagat, styckat och tagit hand om är från djur som hela sitt liv har ätit av vad naturen har att bjuda på.. de har fått frisk luft och sett blå himmel samt fått motion dagarna i ända... det går inte att komma ifrån att det köttet både smakar och doftar helt annorlunda än fabriksproducerat kött... gissa varför jag gärna jagar mitt egna kött...
Tja om du äter kött utan kryddor så är det upp till dig. Men här är det bara hunden som tycker om stanken
sparvuggla
14-07-2012, 17:19
CITAT (dahla @ 14-07-2012, 17:41)  Kött som man köper i affären är ju oftast nöt eller gris som har gått i "köttfabriker" hela sitt liv... dessa är uppfödda på pellets och annan konstgjord föda så att det smakar och doftar olustigt har jag full förståelse för.
Jag vet att det köttet jag själv har jagat, styckat och tagit hand om är från djur som hela sitt liv har ätit av vad naturen har att bjuda på.. de har fått frisk luft och sett blå himmel samt fått motion dagarna i ända... det går inte att komma ifrån att det köttet både smakar och doftar helt annorlunda än fabriksproducerat kött... gissa varför jag gärna jagar mitt egna kött... Doftar och smakar säger du. Det förstår jag. Det smakar och doftar bly. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4736388CITAT (Zixten @ 14-07-2012, 14:22)  Det handlar väl även till en viss del aatt man känner sig överkörda...
"Eftersöksstrejken startade efter att Länsstyrelsen sett ut Svenljunga kommun som en tänkbar utsättningsplats för vargar som skulle flyttas. Informationsmöten om de planerade flyttarna genomfördes i Östra Frölunda bygdegård och i Marks Gymnasieskola.
Staten representerades vid mötena endast av Länsstyrelsen. Att Naturvårdsverket inte deltog vid dessa möten uppfattades som mycket kränkande av landsbygdsborna. Efter mötet i Mark så meddelade samtliga eftersöksjägare att de inte längre avser att utföra eftersök på trafikskadat vilt. Strejken sprider sig över landet och eftersöksjägarna vill på detta sätt protestera mot överförmynderi i en levande landsbygd."
Minst ett av mötena hölls efter att beslutet var taget, altså hade man ingen chans att påverka detta beslutet. Ansvariga i frågan dör inte upp på mötena, utan man skickade bara någon "nickerdocka" som inte kunde göra mer än att informera.
Sen kan man ju fråga sig om det är rätt att försöka att söva ner ett djur och plantera ut det på annan plats, man försökte väl i vintras tre eller fyra gånger? Alla med samma resultat, djuret vandrade hem igen. Allt till miljonkosstnader. Jägarna känner sig alltid överkörda. Dom ska ju få skjuta på allt och året runt. Så länge dom inte får känner dom sig överkörda. Det är inget nytt precis. Om djur och natur har dom aldrig brytt sig ett skvatt om annat än när media är närvarande.
malcolm
14-07-2012, 17:25
CITAT (sparvuggla @ 14-07-2012, 18:19)  Doftar och smakar säger du. Det förstår jag. Det smakar och doftar bly. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4736388Jägarna känner sig alltid överkörda. Dom ska ju få skjuta på allt och året runt. Så länge dom inte får känner dom sig överkörda. Det är inget nytt precis. Om djur och natur har dom aldrig brytt sig ett skvatt om annat än när media är närvarande. Du pratar skit som vanligt sparvis! Jägare är ytterst måna om djur och natur, vilket du inte verkar vara.
hattstugan
14-07-2012, 17:44
Ja du Sparvuggla du skulle behövt gå i lära hos min farfar och min far du!!! De var ca 30 år före sin tid vad det gäller allt vad viltvård heter! Men om viltvård kan du Sparvuggla 0 och intet vilket du bevisar gång på gång!
CITAT (sparvuggla @ 14-07-2012, 18:19)  Doftar och smakar säger du. Det förstår jag. Det smakar och doftar bly. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4736388Jägarna känner sig alltid överkörda. Dom ska ju få skjuta på allt och året runt. Så länge dom inte får känner dom sig överkörda. Det är inget nytt precis. Om djur och natur har dom aldrig brytt sig ett skvatt om annat än när media är närvarande. Ja, det är ju din bild av det hela, jag har en helt annan bild, för de jägare jag känner till är det självklaart att respektera de jakttider på viltet som finns, och att välja vilka djur som skall skjutas så man bevarar en livskraftig stam. De håller ochså inne med skottet om dom inte känner sig säkra på att träffa. För övrigt är det inte bara jägarna som känner sig överkörda, utan djurägare och boende i de området som man sett ut som ett lämpligt utsättningsområde för varg, helt över huvudet på de som bor och verkar i området.
CITAT (sparvuggla @ 14-07-2012, 18:19)  Doftar och smakar säger du. Det förstår jag. Det smakar och doftar bly. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4736388Jägarna känner sig alltid överkörda. Dom ska ju få skjuta på allt och året runt. Så länge dom inte får känner dom sig överkörda. Det är inget nytt precis. Om djur och natur har dom aldrig brytt sig ett skvatt om annat än när media är närvarande. Trodde att jägarna använde miljövänliga kulor när de dödar djuren och slutat med bly?
Anders zon 1
14-07-2012, 23:52
För en gångs skull håller jag med dahla och en del andra här. För de enskilda djuren är det antagligen mycket bättre att leva i frihet och sedan bli skjutna av jägare (eller dödade av rovdjur) än att tvingas till ett helt onaturligt liv i fångenskap, utan möjlighet att få utlopp för många av sina mest basala behov och instinkter. Och sedan ovanpå det få en förmodligen mycket stressande död på ett slakteri, ofta inkluderande långa transporter.
Däremot tycker jag att man kan ha starka invändningar rent ekologiskt och miljömässigt mot den typ av jakt och viltvård som bedrivs idag (OBS! jag tycker inte att dagens "köttfabriker" är ett dugg bättre ur miljösynvinkel - fast de är dåliga på ett annat sätt). Ordet viltvård t ex låter ju fint men har i princip bara som mål att förbättra möjligheterna för jakt på några få eftertraktade arter och innefattar egentligen i grunden inte någon annan typ av omsorg om naturmiljön. Något bredare ekologiskt tänk rör det sig inte om.
När det gäller jägarnas strejk så är det väl ett uttryck för frustration över att inte kunna påverka myndigheternas beslut. Fast strejken verkar ju inte så genomtänkt. Tycker mest att den framstår som rätt barnslig - och man missar dessutom till stor del målgruppen. Istället drabbas oskyldiga djur och kanske delvis också polisen och markägare som ju knappast har särskilt mycket med vargfrågan att göra.
CITAT (jaj-51 @ 14-07-2012, 19:51)  Trodde att jägarna använde miljövänliga kulor när de dödar djuren och slutat med bly? Det finns alternativ till blykulor och det vanligaste är då kopparkulor. Koppar är inte det minsta lilla bättre för miljön än vad bly är men det finns inga beslut om att minska spridningen av koppar i naturen... rätt eller fel? När det gäller hagel så är blyhagel förbjudna över våtmark och sjö. Där finns det fler alternativ att tillgå och det som väl är mest miljövänligt där är nog stålkulor. Stål är hårt och studsar gärna om man träffar en sten eller något annat hårt material. Bly är en ganska mjuk metall och det behövs en mjuk metall som svampar upp när det träffar sitt mål. Man vill ha uppsvampningen för att sårkanalen ska bli så stor som möjligt för att djuret ska blöda ur snabbare. Militära vapen och de kulor man får använda enligt Genèvekonventionerna är homogena och får INTE svampa upp... militära kulor ska inte döda utan enbart såra.
sparvuggla
15-07-2012, 06:32
Jägare vill ju försvara jakten till varje pris. Ingen ödmjukhet eller erkännande att man kan ha fel, nej inte bland jägarkåren inte. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6201293.ab
Det är inte svårt att inse att den jagande människan snabbt fick en hjärna som var överlägsen gräsätarnas hjärnor när det gäller rationellt tänkande...
CITAT (sparvuggla @ 15-07-2012, 07:32)  Jägare vill ju försvara jakten till varje pris. Ingen ödmjukhet eller erkännande att man kan ha fel, nej inte bland jägarkåren inte. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6201293.abJa, tror man allt man läser så... "Dessa djur dör inte omedelbart efter skottet, mellan 15 och 30 procent av djuren skadeskjuts och får utstå ett onödigt lidande. Under älgjakten skadskjuts 14 procent av djuren, mer än 10?000 älgar, varje år. Trots eftersök med hund kan älgen få lida en längre tid innan den avlivas." Kan ju bara relatera till de laget jag känner till, var ett antal årsen en eftersökshund fick sättas in, mest för att älgen gick in i en tät planetring och var svår att hitta, när älgen sen hittades var den redan död och låg ca 100 m från skottplatsen. Så dessa siffror på 14% tar jag med ett paar nypor salt, för det skulle innebära en skadsjutning vart annat / vart tredje år i det lag jag har koll på, och det är långt därifrån... Står även siffror i artiklen på 15 - 30 % skadsjutning, även detta tar jag med ett par nypor salt, mer riktiga sifffror skulle jag gissa på ligger mellan 0 - 5 % Att annat poppulärt argumet mot jakten brukar vara att alla jägare är stupfulla och skjuter på allt som rör sig, även detta är ett argument jag ställer mig frågaande till, de jägare jag känner till är alla rörandde överens om att alkohol och jakten skall man skilja åt, först jakt, sedan alkohol när jakten är avslutad. Har för övrigt sett många jägare stupfulla, men även poliser, brandmän, väktare, lärare, chafförer mm, men bara på fest och fritid. De flesta är även överens om att det bästa skottet är det man håller inne med, altså är man det minsta osäker håller man inne med skottet och låter djuret löpa...
malarmaster
15-07-2012, 15:03
CITAT (sparvuggla @ 15-07-2012, 07:32)  Jägare vill ju försvara jakten till varje pris. Ingen ödmjukhet eller erkännande att man kan ha fel, nej inte bland jägarkåren inte. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6201293.abjag är ingen jägare men jag förstår varför jakt finns. däremot förstår jag inte varför folk okritiskt tror på allt som står i "tidningen". artikeln som det refereras till är ju ingen nyhetsartikel utan ett debattinlägg,författarna är jaktkritiker och därmed partiska,inga referenser avseende siffrorna näms heller utan läsaren skall okritiskt ta detta för sanning.det kanske finns underlag för siffrorna men då skall man hänvisa till aktuell forskning. det är väl näppeligen meningen att läsaren skall behöva bedriva egen efterforskning för att ta reda på sanningshalten. sanningen är väl att jakten behövs för att t.ex hålla älgstammen på en acceptabel nivå samt hålla den frisk.älgjakten är dessutom hårt reglerad. skulle jakt på älg förbjudas som en del uppenbarligen vill skulle det resultera i många fler viltolyckor(många är dödliga även för människor),skogsskadorna skulle öka till men för skogsägare och skogsindustrin. vildsvinen är svårjagade och där ser vi vad ökningen av stammen leder till,svåra skador inom jordbruket och även "vanligt" folk drabbas när trädgården haft påhälsning,de är heller inte ofarliga för svamp och bärplockaren. både jakt och vargfrågan är väl egentligen en fråga som skall hanteras av landsbygdsbefolkningen dvs de som lever med djuren inpå.ut med besluten på lokal nivå,stadsbefolkningen kan ta itu med sina egna problem. Ulf
CITAT (malarmaster @ 15-07-2012, 16:03)  vildsvinen är svårjagade och där ser vi vad ökningen av stammen leder till,svåra skador inom jordbruket och även "vanligt" folk drabbas när trädgården haft påhälsning,de är heller inte ofarliga för svamp och bärplockaren. både jakt och vargfrågan är väl egentligen en fråga som skall hanteras av landsbygdsbefolkningen dvs de som lever med djuren inpå.ut med besluten på lokal nivå,stadsbefolkningen kan ta itu med sina egna problem. Ulf Vildsvinen skulle inte alls vara svårjagade ifall jägarkåren la den etiska delen av jakten åt sidan. Kultingförande suggor är fredade och får absolut inte skjutas och det är nog en punkt som alla kan förstå. Att komma till skott på en kulting i meterhögt vete är verkligen inte enkelt dessvärre och det är där dom är nu om nätterna när vetet är mjölkmoget. Jag har aldrig hört att någon bär eller svampplockare har blivit anfallna av vildsvin i naturen men jag har ju inte koll på allt...  För det mesta är suggorna lite griniga på vårkanten när hon och hennes småkultingar ligger och trycker i sitt lilla bo... där brukar dom dock bara vara de första 14 dagarna av kultingarnas liv. Att det är befolkningen på landsbygen som drabbas spelar ingen roll för dom som bor i städer och dom som bor på landsbygden bryr sig nog knappas om att duvor, kråkor, kajor och måsfåglar bajsar ner och är en sanitär plåga i stadsmiljö... det har tyvärr blivit någon "ni och vi" känsla.
CITAT (Fröken E @ 11-07-2012, 20:03)  Jag hörde precis på nyheterna att "jägarna strejkar". Enligt nyheterna vägrar de spåra trafikskadat vilt i protest mot inplantering av varg. Ungefär så sades det. Och när man till sist frågade jägaren som intervjuades vem deras "självvalda strejk" drabbar var ju svaret självklart, dvs. viltet. Alltså det vilt som trafikskadats får ligga och dö i plågor. Vilken attityd, vad! Vilken mentalitet hos jägarna! Och i andra sammanhang säger de att de "värnar om viltet"! Usch! Värnar du om viltet så kanske du själv ska ge dig ut och leta efter trafikskadade djur mitt i natten... det kanske borde gälla alla som är så negativt inställda till att jägarna vill få gehör för sina åsikter i en infekterad fråga.
sparvuggla
14-10-2012, 06:23
http://www.dn.se/debatt/hur-kan-jagareforb...opartiska-ombudFortsätt kämpa för att dessa 50 miljonerna tas bort och går till nånting bra ist. Varför inte till världens barn eller naturskydd???
ryss_борис
16-10-2012, 20:58
Ja, jägare är oftast ett satans pack. De som blir jägare är i regel medelålders upp till äldre gubbar, som nästan uppnår nirvana av att hålla i ett vapen. Ofta bär de också jägarmössor (vilket i deras värld påminner om cowboy-hattar). Allt för att leka vilda västern med andra ord. Förbannade fjantbönder. Är man så vapenk*t kan man lika gärna spela Counter Strike.
Tor-Björn
17-10-2012, 12:30
Jag brukade vara med far och jaga hjort som liten grabb. Något som jag aldrig fann nöje i. Minns hur farsgubben skröt om sina troféer bestående av halshuggna hjorthuvuden som hängde uppe på väggen i finrummet. Mor min lagade hjortgryta av fars jaktoffer, som alltid bjöds på måndagar.
Idag är jag tack och lov myndig och kan också avstå från det osmakliga blodbadet. Vapen är bara för fega människor som saknar stil och klass.
Tor-Björn
För mig ser det mer ut som att det är IQ-reserven från ekosoferna visar sitt rätta jag här...
Anders zon 1
29-10-2012, 23:18
CITAT (dahla @ 18-10-2012, 17:16)  För mig ser det mer ut som att det är IQ-reserven från ekosoferna visar sitt rätta jag här...  ..och själv är du en hyperintelligent och helt objektiv person utan några som helst särintressen i jägardiskussionen......  Man ska inte kasta sten i glashus var det visst någon klok person som sa.
CITAT (Anders zon 1 @ 29-10-2012, 23:18)  ..och själv är du en hyperintelligent och helt objektiv person utan några som helst särintressen i jägardiskussionen......  Man ska inte kasta sten i glashus var det visst någon klok person som sa. Jag VET vad jag talar om i den här frågan som gäller eftersök på trafikskadat vilt... Jag skulle vilja se alla jakthatare gå ut och leta upp och avliva ett skadat djur i naturen utan att klaga... de flesta människor klagar över skitsaker som mygg och fästingar när dom tvingas ge sig ut i naturen. Om man inte VILL arbeta med eftersök av trafikskadat vilt så ska man inte göra det...
Bästa sätte för er som säger att jägare dödar stakars djur är att följa med ett jaktlag i några veckor och se hur jakten går till .Alltså man blir så upprörd över vissa inlägg så det är inte sant ni som är emot jakt har ju överhuvudtaget ingen insikt i vad ni pratar om ni vet ju inte ett dyfft om hur verkligheten är och hur jakt fungerar och varför vi har jakt !Min man har jagat i 40 år och jag känner inte igen ett dugg av era argument, ni har ingen koll alls om vad ni pratar om ju ! Ni beskriver Jägaren som en mördare ,jägare är viltvårdare .Ni vill ha vargen men inte jägaren hur tänker ni då ?Och hur ska vi kunna reglera viltolyckor utan jägare ?Innan man dömer ut en grupp som mördare borde man skaffa sig lite verklighetsförankring i vad man talar om .Undrar hur många av er här som skriker mördare som någon sinn levt ute på landet eller i kretsen av jägarfamiljer ,skulle tro att de flesta av er är uppvuxna i en lägenhet i en storstad och knapp set vilt på nära håll eller set vad för sjukdommar som kan drabba viltet eller tex inavel när Rådjurstamen blir för stor .Eller när Harar dör av Harpest för de blir för många eller när Räven får skabb och svälter och fryser ihjäl .Men tydligen är det okej när de självdör i svält och plågor hellre än få ett snabbt avslut av en kula från en ansvarsfull jägare .
kerstinbern
01-11-2012, 11:39
Nej naturligtvis dödar inte jägare bara djur, de planterar också ut djur illegalt. För 20 år sedan planterade man ut rådjur på Gotland, och nu har man planterat ut vildsvin där http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleid=6598117http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5330298
Gossen Ruda
01-11-2012, 15:18
CITAT (kerstinbern @ 01-11-2012, 11:39)  Nej naturligtvis dödar inte jägare bara djur, de planterar också ut djur illegalt. För 20 år sedan planterade man ut rådjur på Gotland, och nu har man planterat ut vildsvin där http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleid=6598117http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5330298Vilka bevis har du för att det är jägare som ev har släppt ut vildsvin? Det kan lika gärna vara miljötalibaner.
sparvuggla
01-11-2012, 15:38
Och det är inte enbart jägare som är marodörer i naturen, deras älsklingar jakthundarna gör lika stor skada: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...;artikel=866787Dessutom kan man läsa hur jägarnas egen bibel förvanskar sanningen och fortsätter att hjärntvätta redan psykiskt svaga individer: "Av alla fall som anmäls så väljer jaktmedia att skriva om 98% vargattacker och de övriga överfallen med bla jakthundar får dela på 2% trots att de tillsammans står för 83%avdödade djur." http://www.p-t-p.org/?p=697
kerstinbern
01-11-2012, 19:40
Naturligtvis är det miljötalibaner = jägare som planterat ut dem CITAT Både polisen och Naturskyddsföreningen i Kalmar tror att vildsvinen placeras ut av jaktskäl.
http://www.expressen.se/nyheter/hotet-plan...dsvin-pa-oland/CITAT trots att jägarna själva har planterat in viltet - och att vildsvinen kan jagas året runt - så går det trögt med jakten http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavled...a-vildsvinsjaktCITAT – Det är jägarna som har planterat ut vildsvinen. Det hävdar Lars Björsell, potatisodlare på Värmlandsnäs http://nwt.se/varmland/article973801.ece
Gossen Ruda
01-11-2012, 20:38
Så det är jägarna på Öland och i Dalarna och Värmland som planterar ut vildsvin på Gotland????? Låter lite märkligt faktiskt. Sen kanske du skall fundera på vilka jag menar med miljötalibaner. Fanatiska miljöaktivister är det frågan om.
CITAT (kerstinbern @ 01-11-2012, 11:39)  Nej naturligtvis dödar inte jägare bara djur, de planterar också ut djur illegalt. För 20 år sedan planterade man ut rådjur på Gotland, och nu har man planterat ut vildsvin där http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleid=6598117http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5330298Vad har det med eftersöksstrejken att göra nu då? CITAT (sparvuggla @ 01-11-2012, 15:38)  Och det är inte enbart jägare som är marodörer i naturen, deras älsklingar jakthundarna gör lika stor skada: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...;artikel=866787Dessutom kan man läsa hur jägarnas egen bibel förvanskar sanningen och fortsätter att hjärntvätta redan psykiskt svaga individer: "Av alla fall som anmäls så väljer jaktmedia att skriva om 98% vargattacker och de övriga överfallen med bla jakthundar får dela på 2% trots att de tillsammans står för 83%avdödade djur." http://www.p-t-p.org/?p=697Och det har också med strejkande jägare att göra i xxx förstår jag... hahahaha!!!!! Vad för typ av hjärna har en fågel? Vad för typ av djur är en sparvuggla?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|