Sidor: 1, 2, 3
Motti
Att plantera ut vissa djurarter kallas för jaktvård !det är för att försöka stoppa utrotning på gund av att jordbruket förändrats att vi fått mer trafik mer bilar som kör ihjäl vilt, tex då Fasane som avlas fram och släpps ut .Varg har funits i tusentals år i Sverige innan den utrotades på grund av vanföreställningar .Om den ska finnas här och nu kan inte jag svara på men den finns .Konstigt att inte fler ylar över den starkt växande Vildsvins stammen som gör mer skada än Vargen i mitt tycke .
Piccante
CITAT (Motti @ 01-11-2012, 23:57) *
Att plantera ut vissa djurarter kallas för jaktvård !det är för att försöka stoppa utrotning på gund av att jordbruket förändrats att vi fått mer trafik mer bilar som kör ihjäl vilt, tex då Fasane som avlas fram och släpps ut .Varg har funits i tusentals år i Sverige innan den utrotades på grund av vanföreställningar .Om den ska finnas här och nu kan inte jag svara på men den finns .Konstigt att inte fler ylar över den starkt växande Vildsvins stammen som gör mer skada än Vargen i mitt tycke .

Att plantera ut djur som "viltvård" är mest en omskrivning för att få fler rörliga måltavlor som man kan skjuta prick på. Erfarenheten visar att utplantering i de flesta fall inte är speciellt lyckad för att öka livskraften i bestånd. Fasanen är enbart för jakt, den som finns i det vilda är inte ens en ren art.
hattstugan

Fasanen är en fältfågel och kommer ursprungligen från Tyskland!
dahla
Finns det en ort i södra asien som heter tyskland eller vad? smile.gif
hattstugan

Hihi! Har aldrig varit bra på geografi!! wacko.gif
dahla
Nu är ju inte wikipedia alltid 100% rätt och riktigt men merparten av det stämmer och jag är ganska övertygad om att informationen om att fasanen skulle komma från tyskland är lite felaktig... fast det kan man ju inte klandra wikipedia för smile.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasan
hattstugan

När det gäller fasanen så har jag inte sökt någon information på nätet!

Vad jag tog det på att Fasanen skulle komma från Tyskland är nog att mitt minne säger nåt om att den kom via Tyskland och hit!

Men jag kan ha fel!
dahla
Vill man vara trovärdig på nätet så måste man dessvärre hålla lite koll på faktan.
Piccante
CITAT (hattstugan @ 03-11-2012, 10:04) *
När det gäller fasanen så har jag inte sökt någon information på nätet!

Vad jag tog det på att Fasanen skulle komma från Tyskland är nog att mitt minne säger nåt om att den kom via Tyskland och hit!

Men jag kan ha fel!

Fasan har introducerats i Sverige i olika omgångar och tyvärr med olika ursprung var gång s det är en ganska blandad stam som finns. Därför kan man nog inte säga att den är en del av en meta-population av europeisk eller asiatisk fasan utan en ganska brokig blandning genetiskt sett även om de är ganska lika nu utseendemässigt.
sparvuggla
Mycket intressant, med tanke på vad den här tråden heter......

http://www.p-t-p.org/?p=712
dahla
CITAT (sparvuggla @ 12-11-2012, 18:20) *
Mycket intressant, med tanke på vad den här tråden heter......

Jadu... den där jonny g med sambon linda b som står bakom ptp har nog käkat några sobril för mycket och svalt ner dom med sprit i vanlig ordning... då brukar det komma sånna påståenden...

Du tror säkert på fullaste allvar att det som står på den sidan är dagens sanning smile.gif
Motti
Ja det visar väl att man inte kan dra alla jägare över samma kam !sådant hör inte hemma här i Småland eftersom vi inte ha Varg här .Min man har jagat i över 45 år och jag känner inte igen ett dugg av den artikeln .Det får stå för Varghatarna uppåt norr det .Låter som värsta deckarboken ju !sådana män ska inte ens få ta i ett vapen och heller inte få gå ut och jaga .Tydligen har det bildats ett slags Varghatar maffian uppåt landet där det inte finns några hämningar vare sig det gäller Vargen eller hur man bär sig åt med Vapen .Dom här gubbarna är ju farliga och borde tas ifrån både vapen och licens .Tyvär håller de varandra om ryggen så Polisen kommer inte åt dom .Tycker dom är en skam i jägarkåren .
dahla
Motti, tror DU på vad som skrivs på ptp???
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 13-11-2012, 05:47) *
Motti, tror DU på vad som skrivs på ptp???

Jag tror inte att polisen var påverkad av alkohol som det står där. Dessutom kan han väl knappast sägas vara jägare om han saknar vapenlicens?
sparvuggla
CITAT (dahla @ 12-11-2012, 22:38) *
Jadu... den där jonny g med sambon linda b som står bakom ptp har nog käkat några sobril för mycket och svalt ner dom med sprit i vanlig ordning... då brukar det komma sånna påståenden...

Du tror säkert på fullaste allvar att det som står på den sidan är dagens sanning smile.gif

Allt dom skrivit hittills HAR varit SANT.
Till skillnad för Jakt&Jägare. Det är väl därför jägare inte är så förtjusta i PTP, det är så mycket som jägare inte vill ska komma fram för att skenet om ""viltvård"" och ""kamratskapet"" ska leva kvar.....

Har jägaren redan begått 4 grova jaktbrott och var asfull även vid det här tillfället gör det mig glad att han fick en smäll och åkte dit!!!!

Sen kan man ju tycka att sättet dom skriver på inte är så bra.
dahla
hahahahahhahaha!!!!! Fan jag garvar läppen av mig!!!

Ja, ALLT ÄR SANT PÅ INTERNET!!!

Man lär ju ha en ganska skev världsuppfattning och noll verklighetsförankring om man ska tro på någonting som skrivs på den sidan...
Gossen Ruda
Dahla, om en person saknar vapenlicens kan han då kallas för jägare?
dahla
Ja, vi har ju ingen riktig titelsjuka här i landet... jag kan ju kalla mig för doktor utan att ha doktorerat eller utan formell utbildning... men jag får ju inte utge mig för att vara praktiserande doktor...

Man får använda fällor utan att ha jägarexamen... vill man kalla sig jägare så gör man väl det även om det bara är en råttfälla man jagar med...

Jag skulle vilja läsa om det där i någon dagspress eller se det på tv... det är nog som mycket annat påhittat i ett rus av sobril och whisky i vanlig ordning. Personerna bakom ptp har dokumenterade problem med både psyke och droger vilket han har berättat om helt öppet på andra forum tidigare innan ptp startades...
hattstugan

mycket ska man både se och höra innan man dör!

ptp verkar inte ha någon verklighetsförankring alls!

vill man tro så gör man det!

men jag gör det inte! har jägarexamen men äger varken vapen eller någon jaktmark!

jägare är där jag bor ansvarsfulla och tar hand om det vilda i första hand! jakten är en bisak!

men sånt förstår inte de sk djurvännerna!
Motti
Vill någon förklara för mig vad PTP är ?
dahla
http://www.p-t-p.org/ du får läsa och komma till en egen uppfattning...
hattstugan

Ja ja! Dårarna anfaller! De här är helt ute i det blå!

Finns folk till allt tyvärr!
Zixten
CITAT (sparvuggla @ 13-11-2012, 13:43) *
Allt dom skrivit hittills HAR varit SANT.
Till skillnad för Jakt&Jägare. Det är väl därför jägare inte är så förtjusta i PTP, det är så mycket som jägare inte vill ska komma fram för att skenet om ""viltvård"" och ""kamratskapet"" ska leva kvar.....

Har jägaren redan begått 4 grova jaktbrott och var asfull även vid det här tillfället gör det mig glad att han fick en smäll och åkte dit!!!!
Sen kan man ju tycka att sättet dom skriver på inte är så bra.

Men det var väl ändå polisen som var "påverkad av alkohol" och anklagad för 4 jaktbrott.

Det som oroar mig mest är att polisen är påverkad under sin tjänsteutövning.

Står så här.... " Den äldre herren fick hämtas av polisen som var påverkad av alkohol och anklagad för 4 grova jaktbrott."

Vidare så var det ju bra att vargen väntade med att spring till skogs tills länsstyrelssen varit där och spårat...

"...nu var det en varg som sprang till skogs igen efter Länsstyrelsen har granskat spåren."

Sen finns det ingen som hittat en tidningsartikel om denna incident, fixa fram det så kan man kanske få det bekräftat att det verkligen hänt...

Läs även kommentarerna på PTPs sida...
Anma
CITAT (Zixten @ 17-11-2012, 00:20) *
Men det var väl ändå polisen som var "påverkad av alkohol" och anklagad för 4 jaktbrott.

Det som oroar mig mest är att polisen är påverkad under sin tjänsteutövning.

Står så här.... " Den äldre herren fick hämtas av polisen som var påverkad av alkohol och anklagad för 4 grova jaktbrott."

Vidare så var det ju bra att vargen väntade med att spring till skogs tills länsstyrelssen varit där och spårat...

"...nu var det en varg som sprang till skogs igen efter Länsstyrelsen har granskat spåren."

Sen finns det ingen som hittat en tidningsartikel om denna incident, fixa fram det så kan man kanske få det bekräftat att det verkligen hänt...

Läs även kommentarerna på PTPs sida...

Förlåt men jag kan inte låta bli.
"P.T.P sympatisören avbröt då det grova jaktbrottet genom att ”blåsa” på gubben som föll som en höstlöv som senare delade ut en smäll mot sympatisören med vapnets kolv. " Vad intressant med höstlöv med vapen. Det har jag aldrig sett faktiskt.
dahla
Jonny som driver den där sidan tillhör inte dom smartaste i Sverige... smile.gif Det brukar bli ganska konstigt när man blandar rohypnol och sprit...
Zixten
Är sidan släckt? Vad bra i så falll

www.p-t-p.org

"This Account Has Been Suspended"
sparvuggla
CITAT (Zixten @ 25-11-2012, 13:06) *
Är sidan släckt? Vad bra i så falll

www.p-t-p.org

"This Account Has Been Suspended"

Sidan är inte släckt. Vad bra i så fall.
Tycker trots allt den är bra motpol till jägarnas hjärntvättbibel Jakt&Jägare
dahla
Första gången jag håller med sparvuggla... den sidan kan man ju skratta sig fördärvad åt så den får inte försvinna... men den lär nog göra det när skaparen åker in på hispan...

Motpol är den nog bara för hjärntvättade...
kerstinbern
Den obefintliga säkerheten vid svensk jakt har skördat ytterligare ett offer, som tur var så var det i alla fall ingen utomstående som drabbades denna gång. Man bör påpeka att tidigare domar visat att det inte är brottsligt att skjuta ihjäl personer under jakt,

http://www.corren.se/ostergotland/kinda/ja...83-artikel.aspx
dahla
CITAT (kerstinbern @ 26-11-2012, 04:30) *
Den obefintliga säkerheten vid svensk jakt har skördat ytterligare ett offer, som tur var så var det i alla fall ingen utomstående som drabbades denna gång. Man bör påpeka att tidigare domar visat att det inte är brottsligt att skjuta ihjäl personer under jakt,

http://www.corren.se/ostergotland/kinda/ja...83-artikel.aspx

/.../... inte nog med att du ljuger i alla dina inlägg, du gottar dig även åt att en människa har dött... fy fan!

Säkerheten i den svenska jakten är väldigt hög, dessvärre sker det olyckor ibland.
sparvuggla
CITAT (dahla @ 26-11-2012, 05:34) *
/../... inte nog med att du ljuger i alla dina inlägg, du gottar dig även åt att en människa har dött... fy fan!

Säkerheten i den svenska jakten är väldigt hög, dessvärre sker det olyckor ibland.

Väldigt hög??????

Ja, du verkar tycka det. Och det är därför ni skjuter även varandra i skogen.

När du tar det så lättvindigt tror jag du också träffat lite vad som helst med dina jjaktvapen....
dahla
Med tanke på att det är cirka 300 000 jägare i Sverige så är det inte många av dem som är inblandade i olyckor där vapnen är inblandade men det har ni kanske för låg IQ för att förstå...

Jämför med vilket annat land som helst och kolla på siffrorna rent procentuellt...
sparvuggla
CITAT (dahla @ 26-11-2012, 09:42) *
Med tanke på att det är cirka 300 000 jägare i Sverige så är det inte många av dem som är inblandade i olyckor där vapnen är inblandade men det har ni kanske för låg IQ för att förstå...

Jämför med vilket annat land som helst och kolla på siffrorna rent procentuellt...

Så här pratas det inte om nolltolerans??

Ni jägare är då speciella. Alltså man får skjuta en viss procent andra jägare, och dessutom helt oskyldiga skidåkare, bärplockare, motionärer...........
dahla
CITAT (sparvuggla @ 26-11-2012, 10:21) *
Så här pratas det inte om nolltolerans??

Ni jägare är då speciella. Alltså man får skjuta en viss procent andra jägare, och dessutom helt oskyldiga skidåkare, bärplockare, motionärer...........

Vad är det du vill få sagt?

Tror du inte att man gör vad man kan för att undvika olyckor?

Är du korkad eller spelar du bara?
gnon49
Tyvärr verkar det finnas jägare som visar sitt fula tryne enl. expressen idag. Rena gangstermetoderna och ett hat till naturens djurarter som jag trodde var mest en myt. Blir man så funtad när man har ett vapen i handen. Plåga djur för sitt nöjes skull. Hoppas dessa jägare är i minoritet annars har vi ett stort problem att ta tag i. Reducera jägarstammen till en acceptabel nivå där dom friskaste får verka. Kanske en lösning. Kanske är det ett lokalt problem i ödebygden där lagen väger lätt. Olämpliga att inneha vapen är skrävlarna förvisso. Jaga är en sak, vålla lidande o fruktan en annan. Sadism kallas det.
Anma
Det är inte ok att spekulera i sina meningsmotståndarnas intelligensnivå. Det drar ner diskussionen på en väldigt låg nivå vilket är olyckligt för en fortsatt diskussion.
Så jag ber vänligt men bestämt att sluta med sådana anspelningar.

/mod
dahla
Det är just förbannat mycket myter också... att man blir dömd för jaktbrott när man har kört över ett djur med skoter eller bil är ju ganska märkligt... i mina ögon så har det INGET med jakt att göra!

Dessvärre tror stadsmänniskor på det som skrivs i tidningar som en ding ding värld, expressen och aftonbladet...
Gossen Ruda
Det är verkligen lågt att svärta ner ett par hundra tusen människor bara för att någon enstaka person har gjort ett fatalt misstag. Snacka om generalisering. Man måste vara obotligt hatisk för att kunna sänka sig dit, avsevärt mer hatisk än alla jägare tillsammans.
malcolm
Det går en serie om jakt på tisdagar på TV4/sport, ger en mer nyanserad och verklig bild av jakt och jägare, jaktlust heter programmet.
dahla
Vem ligger bakom det här då sparvuggla?

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...odshot-1.38793/
kerstinbern
Det är ingen slump att Svenska Jägareförbundet tvingats investera miljoner på säkrare jakt de senaste åren. I stort sett alla jakdokumentärer visar alldeles uppenbara säkerhetsbrister, det skjuts in i dolda täta skogsområden, och det skjuts på djur som passerar vägar, d v s man skjuter i vägens längdriktning. Att ha 25 skottskador per år är inte acceptabelt.
sparvuggla
CITAT (kerstinbern @ 26-11-2012, 16:29) *
Det är ingen slump att Svenska Jägareförbundet tvingats investera miljoner på säkrare jakt de senaste åren. I stort sett alla jakdokumentärer visar alldeles uppenbara säkerhetsbrister, det skjuts in i dolda täta skogsområden, och det skjuts på djur som passerar vägar, d v s man skjuter i vägens längdriktning. Att ha 25 skottskador per år är inte acceptabelt.

Ja, och dessutom blir jägare bara latare och latare. Det händer ofta att dom skjuter sittandes från bilen, hemma genom fönstret osv.
Och nu jagar dom med GPS, får positionerna exakt, det är ingen jakt, det är slakt för att fylla den egna frysen och nöjesdödande när det skjuts djur som inte ätes.

CITAT (dahla @ 26-11-2012, 15:35) *
Vem ligger bakom det här då sparvuggla?

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...odshot-1.38793/

Hur ska jag kunna veta det? Men troligen inte samma som sköt jaktledaren.
Jag är inte polis eller brottsutredare. Dessutom länkar du som vanligt till jägarnas biblar och jag har NOLL förtroende för dom blaskorna.
dahla
CITAT (kerstinbern @ 26-11-2012, 16:29) *

jaha?

2011 var det 1378 personer som tog livet av sig i Sverige... vad gör DU åt det?

Är det acceptabelt?

CITAT (sparvuggla @ 26-11-2012, 16:57) *
Ja, och dessutom blir jägare bara latare och latare. Det händer ofta att dom skjuter sittandes från bilen, hemma genom fönstret osv.
Och nu jagar dom med GPS, får positionerna exakt, det är ingen jakt, det är slakt för att fylla den egna frysen och nöjesdödande när det skjuts djur som inte ätes.
Hur ska jag kunna veta det? Men troligen inte samma som sköt jaktledaren.

Och det har du läst på den trovärdigaste sidan i världen va?... ptp?

Ja, eftersom jag inte får undra över andras IQ så är det väl jag som är helt oförstående och borde betraktas som en idiot... suck!
Gossen Ruda
Det är beklämmande hur mycket lösa rykten, felaktigheter och rena lögnar man får läsa i den här tråden och det inte från jägarhåll det kommer. Hur många skott avlossas det i Sverige på ett år och sätt det i förhållande hur få vådaskjutningar det sker. Våra yrkeskriminella är mycket farligare och VEM gör något åt det?
dahla
Jägarna avlossar årligen cirka drygt en miljon skott i Sverige.

http://dagbladet.se/djurnatur/1.5106312-sj...gare-ar-kvinnor
dahla
Trädgårdsodlare dödar fler djur än jägarna i Sverige... i trädgårdar används alla till buds stående medel för att döda alla djur som odlarna inte vill ha i trädgårdarna och som anses som skadegörare... dom djuren som förgiftas äts upp av ett större djur som med stor chans även de dör av förgiftning. Miljontals småfåglar dör varje år av gift från trädgårdar... hur många sniglar får sätta livet till per år tro? Sniglarna dödas med sax, spade eller salt...
gnon49
CITAT (dahla @ 26-11-2012, 17:22) *
Trädgårdsodlare dödar fler djur än jägarna i Sverige... i trädgårdar används alla till buds stående medel för att döda alla djur som odlarna inte vill ha i trädgårdarna och som anses som skadegörare... dom djuren som förgiftas äts upp av ett större djur som med stor chans även de dör av förgiftning. Miljontals småfåglar dör varje år av gift från trädgårdar... hur många sniglar får sätta livet till per år tro? Sniglarna dödas med sax, spade eller salt...

Ja där har du en poäng även om jag själv försöker hålla trädgården så giftfri som möjligt. Lite roundup har används tyvärr men i övrigt noll. Men i handelsträdgårdar finns ju gifter för det mesta man vill ta bort tyvärr. Fast även sniglarna får vara ifred här eftersom det är den svarta varianten. Skulle tro att både i trädgård och i naturen gäller, ju fler arter desto bättre för jämvikten. Och rovdjuren är bland det viktigaste vi har.
dahla
CITAT (gnon49 @ 26-11-2012, 19:02) *
Och rovdjuren är bland det viktigaste vi har.

Det där får du gärna utveckla och förklara.
gnon49
Friska o lagom stora bytesstammar fordrar rovdjur. Jägare kan ju aldrig ersätta rovdjuren. Rovdjurens inställning till jakt grundar sig ju på helt andra premisser än jägarnas. Naturen är trots allt den bästa att reglera djurlivet i stort o smått. Tänk bara om vildsvinen hade haft en fiende som hållit dom i schack. I dag är det ju bytesdjuren som är det stora problemet, inte rovdjuren.
dahla
Vad har du för belägg för det då? Det där är en vanlig fantasi från bevarandesidan.

Exempelvis vargens nytta i naturen... det är enbart en filosofisk fråga. Vad gör människan för nytta? Människan är enbart egoistisk till sin natur... precis som vargen. Bevarandesidan är egoistisk på så vis att de tycker att mångfalden är bra för naturen... och då i slutändan för mänskligheten men dom flesta förstår inte den filosofiska frågan och då blir allt bara så fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon