Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
Det finns nog inget svenskt rovdjur som frivilligt ger sig på ett vildsvin. Möjligen ungarna men med honan i närheten är det ett vågspel. En gammelgalt har bara tvåbenta predatorer.
dahla
Snart har vi ett tiotal olika fällor godkända för vildsvin. Vissa av de fällorna är konstruerade för att fånga en hel grisfamilj och dessa fällorna "jagar" dessutom dygnet runt. Mängden vildsvin kommer minska med tiden.
Peyote
Ibland undrar jag vad det är för folk som jagar egentligen... Det finns inga argument för att gå ut i skogen och jaga djur idag. Har vi människor inte förstört naturen tillräckligt mycket ännu?

"Människor har jagat sedan urminnes tider"
Sant, men idag behöver vi inte de då vi har tekniken samt kunskapen för att föda upp djur eller odla proteinrika växter så som bönor.

"Vargen äter upp våra får"
Hur många får blir uppätna av vargar? Tre per år? Jag tror inte hela fårindustrin kollaps p.g.a. detta. Om inte annars får väl bönderna sätta upp ett bättre stängsel. Hur svårt kan det vara?

"Vargen gör ingen nytta i naturen"
För det gör vi människor eller? slap.gif

Nej, att det finns folk som löper amok när myndigheter försöker skydda ett utrotningshotat djur det förstår jag mig inte på.
Zixten
CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2012, 17:04) *
Det är beklämmande hur mycket lösa rykten, felaktigheter och rena lögnar man får läsa i den här tråden och det inte från jägarhåll det kommer. Hur många skott avlossas det i Sverige på ett år och sätt det i förhållande hur få vådaskjutningar det sker. Våra yrkeskriminella är mycket farligare och VEM gör något åt det?

Det görs "mycket" för att minska tillgången till vapen för yrkeskriminella.
Man försöker få bort så mycket sportskytte som möjligt, genom att försvåra och göra det mer eller mindre omöjligt att få vapenlicenser, att sen dessa vapen är helt ointresanta för de yrkeskriminella spelar mindre roll, man har ju minskat antalet vapen, ja, de legala altså, de illegaala flödar fritt...
Motti
En del av er har inte ett hum om vad jakt innebär eller hur den fungerar !massor av människor har dött i Älgolyckor bara nu i höst ,vi människor tog över naturen för länge sedan därför måste vi hålla undan viltet med jakt också för att undvika inavel och därmed allvarliga genetiska skador .Som jag skrev i en tidigare tråd så borde ni som utalar er om jakt så naivt följa med ett jakt lag en jaktperiod och se vad de gör hur de jagar och vad som händer.Själv är jag uppvuxen med jakt och känner inte igen de nidbilder av jägare som ni utmålar och jag utgår från att det är ren okunskap om vad jakt är .Bor man i städer så är man överbeskyddad från allt sådant .Visst finns det puckon som jägare precis som det finns puckon bland resten av vår befolkning !men en sådan blir sällan långvarig i ett jaktlag kan jag tala om .Jakten är i dag hårdbevakad av bla Länstyrelesn och Polis det inventeras till och med älgspillning för att ha koll på älgstammen .Tro mig inget är en slump när det gäller jakt.
Zixten
CITAT (Peyote @ 26-11-2012, 22:54) *
Ibland undrar jag vad det är för folk som jagar egentligen... Det finns inga argument för att gå ut i skogen och jaga djur idag. Har vi människor inte förstört naturen tillräckligt mycket ännu?

Sant, men idag behöver vi inte de då vi har tekniken samt kunskapen för att föda upp djur eller odla proteinrika växter så som bönor.

Hur många får blir uppätna av vargar? Tre per år? Jag tror inte hela fårindustrin kollaps p.g.a. detta. Om inte annars får väl bönderna sätta upp ett bättre stängsel. Hur svårt kan det vara?

Nej, att det finns folk som löper amok när myndigheter försöker skydda ett utrotningshotat djur det förstår jag mig inte på.

Googlade lite och hittade tre artiklar från 2012, sammanlagt ca 50 får, något mer än dina tre...
Letar man lite mer kan man säkert hitta mer...

Varg dödade 31 får nära Stockholm

Nya får rivna av varg

Varg dödade tio får
dahla

Ja, om du så gärna vill äta kött från djur som är uppväxta i en fabrik så är det väl upp till dig.

Hur många får blir uppätna av vargar? Tre per år?

I Ervalla dryga milen norr om Örebro i början av november i år. 20 tackor har hittats döda och ytterligare 24 får är försvunna.

Ett omfattande vargangrepp där 39 får dödats kunde konstateras i Bröstdalen vid Bjorli i Norge i slutet av oktober.

Länsstyrelsen i Skåne har konstaterat att en varg ligger bakom de tjugo döda fårtackorna utanför Skurup som hittades på onsdagsmorgonen den 10 oktober.

Fem får i Arnaskruv utanför Kosta i Småland dödades av varg i slutet av september.

Jag skulle kunna fortsätta i en evighet... men du får använda google

Du är en av de som inte förstår det filosofiska i det hela...
Motti
Undrar om ni jaktmotståndare ens varit i skogen eller ens försökt sätta er in i vad jakt går ut på och varför det jagas ?Verkar som många av er lever i en glasbubbla och bara gissar hur det är .Jag tror nog att en älg som blir skjuten i skogen är lyckligare än 20 kor i en slaktbil som ska till slakteriet ,de känner blodlukt och dödsångest så fort de kommer till ett slakteri !en Älg eller Rådjur Hare fattar aldrig vad som händer de får sluta sitt liv där de blev födda i skogen utan dödsångest och stress .
gnon49
Har inte det minsta emot jakt. Men jägare som hotar skär, sönder däck mm är inte kapabla att hantera vapen på ett säkert sätt. Mina grannar är stabila o gemytliga jägare som jag har fullt förtroende för. Men att jaga rovdjur, även om det finns tillfällen då man måste, känns medeltida. Våra rovdjur orsakar ju minst ekonomisk skada men tillför så mycket.
dahla
CITAT (gnon49 @ 27-11-2012, 11:44) *
Våra rovdjur orsakar ju minst ekonomisk skada men tillför så mycket.

Va? smile.gif Vad grundar du det på?
gnon49
CITAT (dahla @ 27-11-2012, 12:09) *
Va? smile.gif Vad grundar du det på?

Ren o skär logik. Det vimlar ju inte av större rovdjur i våra skogar. wink.gif
dahla
CITAT (gnon49 @ 27-11-2012, 12:29) *
Ren o skär logik. Det vimlar ju inte av större rovdjur i våra skogar. wink.gif

Cirka 16,5 miljarder kostade vargen i Sverige 2011... och då pratar vi ENBART om vad vargen kostade... för varje år ökar den summan... vilka tror du det är som får betala?
*Stintan*
CITAT (dahla @ 27-11-2012, 12:47) *
Cirka 16,5 miljarder kostade vargen i Sverige 2011... och då pratar vi ENBART om vad vargen kostade... för varje år ökar den summan... vilka tror du det är som får betala?

Och den "faktan " har du hämtat var?

För övrigt tycker jag att det ekar väldigt mycket i den här tråden! Ekon i form av nedlåtande bedömningar av andra skribenters kunskap i frågan, vilket vissa verkar se som sin huvuduppgift att framföra, även om de faktiskt inte har en susning om andras kunskapsnivåer.
dahla
Faktan är hämtad från komplementet från Lars-Erik Liljelund rovdjursutredning.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 27-11-2012, 14:35) *
Faktan är hämtad från komplementet från Lars-Erik Liljelund rovdjursutredning.

Länk? Jag är nämligen nyfiken på vad det är för kostnader som räknats in i den summan.
gnon49
CITAT (dahla @ 27-11-2012, 12:47) *

Du får ursäkta men 16 miljarder kan aldrig vara rätt summa. Jag menar, vad kostar i så fall inte vår stora älgstam. Såg en summa på 150 miljoner om året, även det låter mycket.
Peyote
CITAT (dahla @ 26-11-2012, 23:18) *
Ja, om du så gärna vill äta kött från djur som är uppväxta i en fabrik så är det väl upp till dig.
I Ervalla dryga milen norr om Örebro i början av november i år. 20 tackor har hittats döda och ytterligare 24 får är försvunna.

Ja det är upp till mig, men jag tycker fler folk borde avstå från att äta djur från det vilda. Varför har jag redan förklarat.

Ett omfattande vargangrepp där 39 får dödats kunde konstateras i Bröstdalen vid Bjorli i Norge i slutet av oktober.

Länsstyrelsen i Skåne har konstaterat att en varg ligger bakom de tjugo döda fårtackorna utanför Skurup som hittades på onsdagsmorgonen den 10 oktober.

Fem får i Arnaskruv utanför Kosta i Småland dödades av varg i slutet av september.

Jag skulle kunna fortsätta i en evighet... men du får använda google

Jaha det är ett par hundra får som dör av vargattacker varje år. Känns inte som det spelar någon roll då det finns ett par hundra tusen får i Sverige. Vad tycker du vargarna ska äta då? Rådjur eller älg? Finns ju knappt några kvar då vi människor jagar dessa djur för mycket, klart som att vargarna blir desperata.
Du är en av de som inte förstår det filosofiska i det hela...

Nej precis. Det är jag som inte förstår den filosofiska meningen bakom att döda utrotningshotade djur. slap.gif

Hade i och för sig inte förväntat mig så djupa svar från dig då du i några inlägg över försöker dra in hur mycket pengar vargen kostar. Du ser inga problem med att försöka dra in ekonomisnack inom detta område?
Gossen Ruda
Nu är det så att antingen måste människan hålla ner djurtätheten eller så får människan flytta på sig. Det som i huvudsak begränsar växtätarna är tillgången på föda, sen växer rovdjuren till så långt det går. Jag vågar inte ens tänka på hur stor stammen av älg, rådjur och vildsvin snabbt skulle bli om avskjutningen upphörde. Maten, det är sädesfält, trädgårdar och ungträden i skogen som sen skulle blivit virke. Visserligen kommer antalet trafikdödade djur att stiga snabbt men det kan inte hålla efter expansionen på sikt. Vart vill ni flytta?

Jag har ofta funderat på hur det såg ut här innan människan tog över. Nu växer alla öppna platser snabbt igen när bete, åkrar mm läggs ner. Jag samlar insekter och vet hur känsliga många arter är för igenväxning, hur klarade de sig innan människan började fälla träd? Svaret måste vara att djuren skövlade ganska ordentligt innan och höll markerna öppna. Man har gjort försök med att hägna in delar av hyggen och liknande för att inte älg och rådjur skall komma åt att beta och skillnaden blir snabbt markant även med vår nuvarande låga djurtäthet.

Idealism är en sak men den får inte ta över förståndet.
Motti
Jägare är som ett minisamhälle !det finns dom som är seriösa som jagar för att "komma ut "utan att behöva komma hem med något skjutet som anser att vildtvården är viktig och ska vara seriös ,sedan finns det avarter som i alla samhället dom som hotar och jävlas med sina grannjägare hotar med vapen osv ,men det är synnerligen sällsynt i våra trakter här i Småland .Vargstammen har ju gjort att jägare tjyv och rackartyg på alla vis.Sen har vi dom här jägarna med svindyra vapen och jaktkläder som virrar omkring i våra skogar som igentligen borde hålla sig till Golf istället för jakt .I min mans jaktlag där de är 8 stycken som arrenderar där är det helt annorlunda de kan åka och jaga helg efter helg utan att skjuta något alls kan gå månader ibland ,de har en annan syn på jakt mycket handlar om gemenskap och att ha trevligt att skjuta något är ingen prioritet ,för fyra veckor sedan sköt de två älgar men har fyra kvar på licens tills i slutet på februari ,ingen vet om det blir mer skjutet ,förra året blev det två älgkalvar över .Man kan inte dra alla jägare över samma kam !
gnon49
CITAT (Motti @ 29-11-2012, 01:08) *
Jägare är som ett minisamhälle !det finns dom som är seriösa som jagar för att "komma ut "utan att behöva komma hem med något skjutet som anser att vildtvården är viktig och ska vara seriös ,sedan finns det avarter som i alla samhället dom som hotar och jävlas med sina grannjägare hotar med vapen osv ,men det är synnerligen sällsynt i våra trakter här i Småland .Vargstammen har ju gjort att jägare tjyv och rackartyg på alla vis.Sen har vi dom här jägarna med svindyra vapen och jaktkläder som virrar omkring i våra skogar som igentligen borde hålla sig till Golf istället för jakt .I min mans jaktlag där de är 8 stycken som arrenderar där är det helt annorlunda de kan åka och jaga helg efter helg utan att skjuta något alls kan gå månader ibland ,de har en annan syn på jakt mycket handlar om gemenskap och att ha trevligt att skjuta något är ingen prioritet ,för fyra veckor sedan sköt de två älgar men har fyra kvar på licens tills i slutet på februari ,ingen vet om det blir mer skjutet ,förra året blev det två älgkalvar över .Man kan inte dra alla jägare över samma kam !

Hehe, nej dom flesta jägare har nog alla kulorna i loppet så att säga. I dagsläget måste ju älg o rådjur jagas om inte stammarna skall orsaka alltför mycket ekonomisk skada. Dessutom tar man ju tillvara på köttet som inte är fy skam att äta.
Peyote
CITAT (gnon49 @ 29-11-2012, 21:26) *
Hehe, nej dom flesta jägare har nog alla kulorna i loppet så att säga. I dagsläget måste ju älg o rådjur jagas om inte stammarna skall orsaka alltför mycket ekonomisk skada. Dessutom tar man ju tillvara på köttet som inte är fy skam att äta.

Vad menar du med ekonomisk skada?
Zixten
CITAT (Peyote @ 29-11-2012, 23:26) *
Vad menar du med ekonomisk skada?

Ekonomisk skada borde väl va betesskador på skogen och trafikolyckor...
sparvuggla
CITAT (Zixten @ 30-11-2012, 00:17) *
Ekonomisk skada borde väl va betesskador på skogen och trafikolyckor...

Men balansen sköter naturen bäst
Älg-rådjur är ju vargens huvudföda tex.
Läs om Yellowstone, mycket stort naturområde, hur bra allt fungerar där jakt är totalförbjudet.
dahla
CITAT (sparvuggla @ 30-11-2012, 07:30) *
Men balansen sköter naturen bäst

Du vet fortfarande inte vad du pratar om...

De senaste åren har det fällts ca 90 000 älgar per år i Sverige. Det är mer än i hela Nordamerika, inklusive Alaska och Kanada. Över 90% av sveska älgars dödlighet beror på människan. 200 000 rådjurs skjuts varje år...

I år har det endast skett EN viltolycka i Sverige som har krävt människoliv...

Vad tror DU skulle hända ifall vi inte jagade alls i Sverige?

För övrigt så har ju antalet vargar i yellowstone minskat med 70 individer på kort tid pga skabb... så bra funkar det där... http://www.livescience.com/23048-yellowsto...by-disease.html
gnon49
Just i Yellowstone var väl återinplantering av varg det överlägset bästa för att få den artrikedom man ville ha i området. Ingen art trängde ut den någon annan art. Balansen var uppnådd.
I en nationalpark är det nog det den bästa lösningen eftersom mänsklig påverkan skall vara så liten som möjligt. Rovdjuren sköter balansen helt enkelt precis som dom är skapade att göra.
Gossen Ruda
Att det var problem i Yellowstone med kraftig nerbetning berodde främst på att man inte fick jaga där. Förbudet gäller dock inte för vargen. Man hade kunnat skjuta av en del av de betande djuren med samma effekt men det fick man alltså inte.
Motti
Den jaktmarken som bla min man jagar på hör till ett stort Skogsbolag de har fått så stora skador på på sina nyplanteringar av Älg ,och blir skogen skadad så får ni nöja er med laminat golv i framtiden lika så utsidan på era hus får väl bli plast då .
dahla
Det här med skogsbolagen är faktiskt lite roligt smile.gif Med tanke på att det tar cirka 80 år för en planta att bli till ett vuxet träd som är redo för avverkning så borde skogsbolagen plantera vackra träd istället och skita i avkastningen för om 80 år hoppas jag verkligen att man har uppfunnit helt andra material att bygga av smile.gif

Finns det nånting fulare än ett kalhygge? Dessvärre är ju skogen Sveriges olja om vi jämför oss med Norge... och det är pengar som styr...
Motti
Skogsbolagen lämnar inte ett kalhygge utan att nyplantera !sådan är lagen .
*Stintan*
Tror inte ett dugg på skogsbolagens gnäll. De avverkar mer än som går åt och struntar fullkomligt i naturhänsyn. Det ena sågverket efter det andra går i konkurs medan travarna av virke bara växer.

Vem sjutton vill ha kalhyggen? Det borde vara förbjudet.
Motti
Enligt lagen så får du inte lämna kalhyggen utan att ny plantera !man får allt läsa på innan man gissar .Jag är uppvuxen med både skogsaverkning och nyplantering OCH jakt .
herkules
just nu sprids en bild på facebook, ett fruktansvärt skadeskjutet vildsvin. en riktig jägare tog livet av stackarn till slut. finns det inga krav på hur bra skytt man ska vara innan man får ge sig ut med bössan i högsta hugg? vilket djurplågeri!
Motti
Läs på för sjutton !innan ni kommer med sådana här utalanden .
dahla
CITAT (Motti @ 04-12-2012, 00:40) *
Enligt lagen så får du inte lämna kalhyggen utan att ny plantera !man får allt läsa på innan man gissar .Jag är uppvuxen med både skogsaverkning och nyplantering OCH jakt .

Nu bör du nog läsa på lite smile.gif Du vet säkert att man lämnar frötallar för att dessa ska sprida naturliga frön... under gynnsamma förhållanden behöver man då inte plantera skog. Om det är för få plantor måste man hjälpplantera innan det är för sent. (i monokulturens skogar vill man ju att alla träden blir lika långa tills det är dags för nästa slutavverkning) Om man däremot inte sparar några fröträd måste plantering ske senast tredje året efter avverkningsåret.

Oavsett vilket så är ett kalhygge fult som fan i flera år framöver och det blir knappast vackrare när det börjar växa upp granar med någon meters mellanrum där alla är exakt lika stora.
dahla
CITAT (herkules @ 04-12-2012, 00:56) *
just nu sprids en bild på facebook, ett fruktansvärt skadeskjutet vildsvin. en riktig jägare tog livet av stackarn till slut. finns det inga krav på hur bra skytt man ska vara innan man får ge sig ut med bössan i högsta hugg? vilket djurplågeri!

När man "skjuter upp" för jägarexamen ingår det vissa moment men dessvärre är det precis som med vilken skola som helst... man övar på egen hand och gör ett prov, blir man då godkänd av ren tur så kan man ju inte bli anklagad för fusk.

Det är fortfarande många som är dåliga på att ge sig ut till skjutbanorna för att öva men det blir bättre och bättre. Många jaktlag ställer krav på att skyttarna ska skjuta vissa poäng på en löpande övningsälg för att få vara med på älgjakten. (Jag lovar att det inte finns ett enda jaktlag som vill ägna sig åt eftersök)

Nu finns det även nånting som kallas för björnpasset där man ska skjuta sig vissa poäng på en rörlig pappbjörn och det finns även ett test på prov för löpande vildsvin.
Gossen Ruda
Även om kalhyggen kanske ser fula ut så gillar jag dem. Det slår snabbt upp en markvegetation av hallon, blåbär, lingon, ljung och andra låga växter som har det svårt i storskogen. Dessa drar sen till sig en massa insekter, jag samlade steklar på ett några år gammalt kalhygge och blev förvånad över artrikedomen. Småkrypen behöver öppna ytor.
malcolm
Ikväll är det ett nytt avsnitt i serien jaktlust på TV4/sport.
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2012, 08:34) *
Även om kalhyggen kanske ser fula ut så gillar jag dem. Det slår snabbt upp en markvegetation av hallon, blåbär, lingon, ljung och andra låga växter som har det svårt i storskogen. Dessa drar sen till sig en massa insekter, jag samlade steklar på ett några år gammalt kalhygge och blev förvånad över artrikedomen. Småkrypen behöver öppna ytor.

Samma här! Har du tips på "nyhyggen" får du gärna posta koordinater till mig! smile.gif
dahla
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2012, 08:34) *
Det slår snabbt upp en markvegetation av hallon, blåbär, lingon, ljung och andra låga växter som har det svårt i storskogen.

ehh... va? smile.gif

Att hallon dyker upp snabbt på ett hygge köper jag men blåbär och lingon har jag aldrig sett på ett kalhygge. Blåbär och lingon trivs ju i halvskugga och gärna i gles tallskog... nu planteras det ju enbart gran överallt. Blåbär måste väl för övrigt vara en av Sveriges vanigaste växter med tanke på hur mycket skog vi har här.
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 05-12-2012, 06:32) *
ehh... va? smile.gif

Att hallon dyker upp snabbt på ett hygge köper jag men blåbär och lingon har jag aldrig sett på ett kalhygge. Blåbär och lingon trivs ju i halvskugga och gärna i gles tallskog... nu planteras det ju enbart gran överallt. Blåbär måste väl för övrigt vara en av Sveriges vanigaste växter med tanke på hur mycket skog vi har här.

Lingon riktigt frodas på "mina" kalhyggen, de är de bästa platserna om man vill plocka fina bär på hösten. Det tar några år men sen kommer de. En förutsättning är att det finns lite plantor innan. Blåbär växer också i storskogen men blommor och bär brukar det vara dåligt med. De trivs också med solskenet.
Motti
Kan inte låta bli att undra över hur många av er här som igentligen vet något om jakt och skogsbruk eller hur det fungerar ? Att läsa i böcker och på nätet är inte detsama som att leva det !Tycker mig läsa många gissningar här wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon