|
Full version: Tråkigt forum
*Stintan*
06-09-2012, 22:20
CITAT (herkules @ 06-09-2012, 22:42)  alltså elisabeth, jag håller helt och hållet med dig, man kan välja själv om man vill läsa småprat eller inte. jag tänkte bara att en extra inloggning kan hjälpa de här på forumet som tycker illa om småprat och det som skrivs där men ändå inte kan hålla sig därifrån typ stängsel med taggtråd överst 
Ugglemormor
07-09-2012, 10:02
Jaha, men då får man väl skaffa sig en sån där "manick", bulltavbitare, eller vad det nu heter .....
CITAT (herkules @ 06-09-2012, 22:42)  alltså elisabeth, jag håller helt och hållet med dig, man kan välja själv om man vill läsa småprat eller inte. jag tänkte bara att en extra inloggning kan hjälpa de här på forumet som tycker illa om småprat och det som skrivs där men ändå inte kan hålla sig därifrån typ stängsel med taggtråd överst  Tycker det är ett helt utmärkt förslag. De som inte vill läsa, kanske tänker en eller två gånger, innan dom loggar in, då man vet att det kan tjafsas. CITAT (Bengalow @ 06-09-2012, 15:35)  Jag måste bara säga, att denna tråden (Tråkigt forum) har dragit ner Odla till ett absolut bottenrekord. Jag har aldrig upplevt så mycket gnäll någonsin på något annat forum. Om man inte har något att skriva om, varför då skriva något alls? Där ser man, hur olika man uppfattar saker. Det du uppfattar som gnäll, uppfattar jag som en diskussion...
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2012, 22:27)  Tror du verkligen att de som inte klarar dylika diskussioner skulle hålla sig därifrån bara för att de låg i en egen underavdelning? Det märkliga är ju att dessa diskussioner är som någon sorts magneter. Att trådar där vågorna går lite höga drar flest läsare vet vi ju alla vid det här laget så jag är väldigt tveksamt till att en underavdelning "Samhällsfrågor" skulle hålla "känsliga" medlemmar därifrån. Jag tycker att det känns onödigt för man ser ju ändå på rubrikerna vad det handlar om. Det är jag som fetmarkerat. Tråden "bilförsäkringar" är ett typexempel på, varför det synsättet inte fungerar. En fem år gammal tråd. (efterlyser att låsa gamla inaktiva trådar) Väcks och utvecklas till en Tjafstråd.
Hjortronsylt
07-09-2012, 12:46
Förstår inte känsligheten när ngn väcker liv i gamla trådar. Tjafset börjar där första klagomålet kommer upp. Retar man sig på återuppståndelsen så kanske man kan sansa sig och låta bli att skriva ngt alls.
*Stintan*
07-09-2012, 12:52
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 13:23)  Det är jag som fetmarkerat.
Tråden "bilförsäkringar" är ett typexempel på, varför det synsättet inte fungerar. En fem år gammal tråd. (efterlyser att låsa gamla inaktiva trådar) Väcks och utvecklas till en Tjafstråd. Ja precis, lås gärna gamla trådar det inte skrivits i på länge (hur lång tid?). I ditt typexempel ser man dessutom nackdelen med olåsta gamla trådar i dubbel bemärkelse eftersom både den som drog upp tråden och den senaste skribenten i tråden antar jag googlade sig dit.
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 13:52)  Ja precis, lås gärna gamla trådar det inte skrivits i på länge (hur lång tid?). I ditt typexempel ser man dessutom nackdelen med olåsta gamla trådar i dubbel bemärkelse eftersom både den som drog upp tråden och den senaste skribenten i tråden antar jag googlade sig dit. Vet att någon medlem tycker man ska använda gamla trådar och hänvisar till ett inlägg av Ingemar. Men jag tror att avsikten med det inlägget var, att du kan hitta svar i en gammal tråd, men inte nödvändigtvis starta upp den ingen med ett nytt inlägg. Så att låsa gamla inaktiva trådar, så man bara kan läsa dom tror jag på.
*Stintan*
07-09-2012, 12:58
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 13:46)  Förstår inte känsligheten när ngn väcker liv i gamla trådar. Tjafset börjar där första klagomålet kommer upp. Retar man sig på återuppståndelsen så kanske man kan sansa sig och låta bli att skriva ngt alls.  Du kan väl föregå med gott exempel och sluta klaga på allt och alla då.
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 13:46)  Förstår inte känsligheten när ngn väcker liv i gamla trådar. Tjafset börjar där första klagomålet kommer upp. Retar man sig på återuppståndelsen så kanske man kan sansa sig och låta bli att skriva ngt alls.  Som jag ser det, Anledning nr. 1 finns det ingen som helst anledning att väcka en gammal tråd till liv. 90% av de som skrivit i tråden, är inte längre aktiva, så man kan inte förvänta sig svar. Anledning nr 2 är, ska forumet få en nystart, behövs nya trådar. Nu menar jag inte tre-fyra nya trådar om samma sak. nr 3 är, att under åren har utvecklingen gått framåt och det som skrevs för xx antal år sedan, är missledande eller ibland rent felaktigt.
Hjortronsylt
07-09-2012, 15:24
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2012, 13:58)  Du kan väl föregå med gott exempel och sluta klaga på allt och alla då.  Nehe du, där misstar du dig nog allt. Jag har ALDRIG klagat på nån som väcker en gammal tråd på nytt. Däremot har jag klagat på de som klagar på en gammal tråds återuppståndelse. Börjar en klaga så får man räkna med konsekvenserna också.
Hjortronsylt
07-09-2012, 15:36
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 14:08)  Som jag ser det, Anledning nr. 1 finns det ingen som helst anledning att väcka en gammal tråd till liv. 90% av de som skrivit i tråden, är inte längre aktiva, så man kan inte förvänta sig svar.
Anledning nr 2 är, ska forumet få en nystart, behövs nya trådar. Nu menar jag inte tre-fyra nya trådar om samma sak.
nr 3 är, att under åren har utvecklingen gått framåt och det som skrevs för xx antal år sedan, är missledande eller ibland rent felaktigt. Nu kanske jag tar till hårdhandskarna när jag säger att då borde alla gamla trådar låsas för att låta de nya trådarna träda fram istället. Tycker man får välja här mellan gammalt eller nytt. Att öppna en gammal tråd är som att öppna Pandoras box. Så för enkelhetens skull bör ALLA gamla trådar (vilka det nu är som defineras som gamla) låsas. Förstår inte vitsen med att ha öppna trådar som det inte skett ngn aktivitet i på åratal. Och därför är det också helt obegripligt varför man hellre skulle skapa en identiskt liknande tråd än att fortsätta skriva i den redan existerande tråden som behandlar exakt samma ämne. Kopior =
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-09-2012, 15:36
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 14:08)  Som jag ser det, Anledning nr. 1 finns det ingen som helst anledning att väcka en gammal tråd till liv. 90% av de som skrivit i tråden, är inte längre aktiva, så man kan inte förvänta sig svar.
Anledning nr 2 är, ska forumet få en nystart, behövs nya trådar. Nu menar jag inte tre-fyra nya trådar om samma sak.
nr 3 är, att under åren har utvecklingen gått framåt och det som skrevs för xx antal år sedan, är missledande eller ibland rent felaktigt.
Hjortronsylt
07-09-2012, 15:39
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-09-2012, 16:36)  Har fröken inga egna åsikter?
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 16:39)  Har fröken inga egna åsikter?  Vilken dum kommentar. Citat är väl det bästa som finns. Hur skulle det se ut om man upprepar med egna ord något som någon redan sagt.
Gossen Ruda
07-09-2012, 15:49
Beträffande bilförsäkringstråden drogs den upp av en person som reggade sig samtidigt och som bara skrivit detta inlägg, dessutom mitt i natten. Lite trollbeteende.
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 16:36)  Nu kanske jag tar till hårdhandskarna när jag säger att då borde alla gamla trådar låsas för att låta de nya trådarna träda fram istället. Tycker man får välja här mellan gammalt eller nytt. Att öppna en gammal tråd är som att öppna Pandoras box. Så för enkelhetens skull bör ALLA gamla trådar (vilka det nu är som defineras som gamla) låsas. Förstår inte vitsen med att ha öppna trådar som det inte skett ngn aktivitet i på åratal. Och därför är det också helt obegripligt varför man hellre skulle skapa en identiskt liknande tråd än att fortsätta skriva i den redan existerande tråden som behandlar exakt samma ämne. Kopior =  Nu förstod du inte vad jag avsåg. (medvetet eller inte) Som exempel, DU drar du upp en fem - sex år gammal tråd. Du läser och bestämmer dig för att skriva en kommentar. FÖRVÄNTAR du dig då ett svar på det du skriver? Om du hittar något du vill diskutera i en antik tråd, är det då inte bättre att skapa en ny tråd om just den biten du vill diskutera? (OBS!!) menar nu inte en tråd med en identisk rubrik. Jag kan tycka att trådar som inte varit aktiva på låt oss säga 1,5-2 år, bör låsas för kommentarer. CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2012, 16:49)  Beträffande bilförsäkringstråden drogs den upp av en person som reggade sig samtidigt och som bara skrivit detta inlägg, dessutom mitt i natten. Lite trollbeteende. Inte nödvändigtvis ett troll, kanske en googlare som är nattaktiv...
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 16:39)  Har fröken inga egna åsikter?  CITAT (Alba @ 07-09-2012, 16:43)  Vilken dum kommentar. Citat är väl det bästa som finns. Hur skulle det se ut om man upprepar med egna ord något som någon redan sagt. Håller med fullständigt. Sådana svar tillför inte något positivt, varken för att få ett trevligare/roligare forum och inte till sakfrågan heller.
*Stintan*
07-09-2012, 16:23
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 16:24)  Nehe du, där misstar du dig nog allt. Jag har ALDRIG klagat på nån som väcker en gammal tråd på nytt. Däremot har jag klagat på de som klagar på en gammal tråds återuppståndelse. Börjar en klaga så får man räkna med konsekvenserna också. Hur är det med läsförståelsen. Var sa jag att du klagat på någon som väcker liv i en gammal tråd?
Myosotis
07-09-2012, 19:24
Jag tycker INTE att gamla trådar ska låsas automatiskt!! Däremot borde trollen avlägsnas som drar upp gamla trådar bara för att bråka.
CITAT (Myosotis @ 07-09-2012, 20:24)  Jag tycker INTE att gamla trådar ska låsas automatiskt!! Däremot borde trollen avlägsnas som drar upp gamla trådar bara för att bråka. Troll lever ett eget liv, svårt att komma tillrätta med. Medlemmar som blivit avstängda dyker hela tiden upp, under nya nick och ibland två nick. I min värld, är det "lättare" att låsa en T.EX. två år gammal tråd. OM det ska låsas trådar,var ska gränsen gå på trådens ålder, tycker du?
Myosotis
07-09-2012, 19:42
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 20:31)  OM det ska låsas trådar,var ska gränsen gå på trådens ålder, tycker du? Nja jag tycker ju inte ATT de ska låsas så jag kan inte svara på det. Det finns trådar som lika gärna kunde låsas efter några veckor kanske medan jag gärna skulle se att andra blev aktiva igen som är många år gamla. Om man plockar bort trollets inlägg i en gammal tråd sorteras den ju långt ner igen sen.
kerstin z5-6
07-09-2012, 19:54
Mer än två år gamla trådar kan låsas, inte för läsning men för återtag i forum.Yttrar mig mest om trädgårdsrelaterade trådar. Efter 2 år kan -det vetenskapliga namnet på växten ändrats De råd jag ev gav för två år sedan vara föråldrade o det finns bättre metoder nu osv i all oändlighet.
Hjortronsylt
07-09-2012, 19:58
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 16:55)  Nu förstod du inte vad jag avsåg. (medvetet eller inte)
Som exempel, DU drar du upp en fem - sex år gammal tråd. Du läser och bestämmer dig för att skriva en kommentar. FÖRVÄNTAR du dig då ett svar på det du skriver? Ur vilket sammanhang? Som svar på tidigare inlägg eller att jag kommer med en helt färsk kommentar som har att göra med exakt samma ämne som trådskaparen fast det är något jag själv vill ta upp och diskutera igen?? CITAT (pejori @ 07-09-2012, 16:55)  Om du hittar något du vill diskutera i en antik tråd, är det då inte bättre att skapa en ny tråd om just den biten du vill diskutera? (OBS!!) menar nu inte en tråd med en identisk rubrik. Nej, det tycker jag inte då jag anser att det är onödigt med flera liknande trådar. Skulle bara bli rörigt om det fanns t.ex. 8 olika antiktrådar som behandlar exakt samma ämne, även fast rubrikerna inte skulle vara desamma. CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2012, 16:49)  Beträffande bilförsäkringstråden drogs den upp av en person som reggade sig samtidigt och som bara skrivit detta inlägg, dessutom mitt i natten. Lite trollbeteende. Har du fått trollsjukan?
CITAT (Hjortronsylt @ 07-09-2012, 20:58)  Ur vilket sammanhang? Som svar på tidigare inlägg eller att jag kommer med en helt färsk kommentar som har att göra med exakt samma ämne som trådskaparen fast det är något jag själv vill ta upp och diskutera igen?? Nej, det tycker jag inte då jag anser att det är onödigt med flera liknande trådar. Skulle bara bli rörigt om det fanns t.ex. 8 olika antiktrådar som behandlar exakt samma ämne, även fast rubrikerna inte skulle vara desamma. Har du fått trollsjukan?  Håller inte med dig, då om du läser en gammal tråd, t.ex. på sidan tio, men inte kan svara på den kommer inte tråden på förstasidan. Postar du då en likvärdig tråd, kommer den fram, men inte gamla inaktuella inlägg. DÄRFÖR tycker jag inte att det blir "likvärdiga trådar" som blir aktuella. CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2012, 20:54)  Mer än två år gamla trådar kan låsas, inte för läsning men för återtag i forum.Yttrar mig mest om trädgårdsrelaterade trådar. Efter 2 år kan -det vetenskapliga namnet på växten ändrats De råd jag ev gav för två år sedan vara föråldrade o det finns bättre metoder nu osv i all oändlighet. Sant och håller med. Tror på en gräns på två år, för inaktiva trådar.
Kryddan03
07-09-2012, 22:32
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 22:12)  Sant och håller med. Tror på en gräns på två år, för inaktiva trådar.  Inaktiv tror jag är den springande punkten. Vi har ju trådar som är gamla men fortfarande aktiva. Och gamla inaktiva trådar kan fortfarande innehålla kunskap och erfarenheter men kanske behöver "startas om" i en ny tråd.
CITAT (Kryddan03 @ 07-09-2012, 23:32)  Inaktiv tror jag är den springande punkten. Vi har ju trådar som är gamla men fortfarande aktiva. Och gamla inaktiva trådar kan fortfarande innehålla kunskap och erfarenheter men kanske behöver "startas om" i en ny tråd. Tänker "inaktiv= inga nya inlägg"
Kryddan03
07-09-2012, 23:05
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 23:49)  Tänker "inaktiv= inga nya inlägg" Jo, det menade jag också - på ett visst tag alltså. Tänkte nog mer på att det tidigare i tråden bara talades om gamla trådar. Men, det viktigaste är ju egentligen inaktiva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|