|
Full version: Tråkigt forum
Hejsan! Tycker att detta forum har blivit totalt tråkigt. Inga insperande trådar längre.
andersen
17-08-2012, 16:19
CITAT (Carl @ 17-08-2012, 17:13)  Hejsan! Tycker att detta forum har blivit totalt tråkigt. Inga insperande trådar längre. Håller med, många trevliga har lämnat forumet, pga ingen styrning av forum och massa tjafs,men vi får hoppas att forumet blir bättre, när det blir någon närvarande admin här.
Natur liv
17-08-2012, 16:20
Ibland är det roligare att vara i trädgården och skörda dyrgriperna. Det är kanske där alla andra är ...
hattstugan
17-08-2012, 17:06
Forumet blir vad vi medlemmar gör det till!
Om ALLA tycker att det är bättre på FB så får vi som inte hänger där göra vad vi kan för att hålla ställningarna här tills det vänder igen!
skånepåg
17-08-2012, 17:19
Håller med lite, man för leta vidare på utländska forum och sajter för de bästa trädgårdarna. Borde finnas liknande för i sverige, det görs ju tv-program, har inte letat så mycket men beror vad man är ute efter, men några gamla trontjänare är kvar och kunskapen finns =) När jag blev medlem första gången var i början 2000-talet då var här ju 1000+ nu ska man vara glad om här är 100 Var tog alla vägen vad hände? Men det mesta har sin stund i rampljuset men vad har tagit över? ..... Internet
hattstugan
17-08-2012, 17:56
Mycket är FB felet! Samt att det varit för mycket virusar och tjafs i många trådar!
Men håll ut!
CITAT (Carl @ 17-08-2012, 17:13)  Hejsan! Tycker att detta forum har blivit totalt tråkigt. Inga insperande trådar längre. Halaj! Sådär tänker jag också ibland. Men så tänker jag: men, hallå, vad gör jag själv för att lyfta forumet? Sen blir jag tyst. Man kan inte gnälla för att ingen skriver nåt roligt. Skriv nåt själv! Ett forum är aldrig bättre än vad dess medlemmar gör det till. //T
Anki på Öland
17-08-2012, 19:06
CITAT (hattstugan @ 17-08-2012, 18:56)  Mycket är FB felet! Samt att det varit för mycket virusar och tjafs i många trådar!
Men håll ut! Tjafs kommer och går, det tror jag oftast inte skrämmer bort folk, men viruset gjorde! Speciellt att det tog så lång tid innan det togs på allvar. Många fick allvarliga problem med sina datorer flera gånger.
Hjortronsylt
17-08-2012, 19:08
CITAT (Carl @ 17-08-2012, 17:13)  Hejsan! Tycker att detta forum har blivit totalt tråkigt. Inga insperande trådar längre.
Flemming
17-08-2012, 20:01
Virus,pajkastning och sommar,där har du tre anledningar till att det inte händer något på forumet... Som några redan har skrivit så blir ett forum aldrig bättre än man själv gör det !
Många andra forum som jag besöker har samma dykande siffror på trådar och inlägg,odla.nu är inte ensamma om nedgången.
Facebook tar säkert många men dom övriga kategorierna (trädgårdsdelen) på odla.nu lever och frodas,vad jag kan se...
Om det är något som stör mig,då är det dom gångerna man har gjort ett rejält jobb för att hitta fakta till en frågeställare och vad blir tacken,jo total tystnad... Detta om något kan få folk till att tröttna.
Många bra skribenter har försvunnit och frågan är om dom kommer tillbaka igen ?
CITAT (Flemming @ 17-08-2012, 21:01)  Om det är något som stör mig,då är det dom gångerna man har gjort ett rejält jobb för att hitta fakta till en frågeställare och vad blir tacken,jo total tystnad... Detta om något kan få folk till att tröttna. Halaj! Bra grej du tar upp där. Jag är själv skyldig just nu, men har inte glömt det (krusbär). Men ofta vill jag inte svara med en gång, för att jag tänker att någon kanske har nåt ytterligare att yttra i ämnet jag frågar om, innan jag tackar för alla goda svar. Jag känner att om jag skriver: tack, tack för svar, så känns det som om ämnet är avslutat och då kanske inte den som har en annan synvinkel kommer att skriva det den tänkte på. //T
Flemming
17-08-2012, 21:04
CITAT (Tapio @ 17-08-2012, 21:43)  Halaj!
Bra grej du tar upp där. Jag är själv skyldig just nu, men har inte glömt det (krusbär). Men ofta vill jag inte svara med en gång, för att jag tänker att någon kanske har nåt ytterligare att yttra i ämnet jag frågar om, innan jag tackar för alla goda svar. Jag känner att om jag skriver: tack, tack för svar, så känns det som om ämnet är avslutat och då kanske inte den som har en annan synvinkel kommer att skriva det den tänkte på.
//T Du kan tacka för svaren allt eftersom dom skrivs men ändå hålla det öppet,genom att fråga om det finns fler som kan bidra med fakta/infallsvinklar eller vad det nu kan vara... Låter du bli,då finns en uppenbar risk att man tolkar som om du inte är speciellt intresserad av frågan du själv ställde och helt plötsligt dör tråden ut. Att man glömmer vissa trådar/inlägg är mänskligt men med jämna mellanrum kan man titta i personliga inställningar,där det bl.a. listas vad/var man har frågat/svarat.
hattstugan
17-08-2012, 22:08
Jo det här med VIRUSET var ett stort problem för många här!
Men flera hade gett sig iväg härifrån innan pga det eviga tjafset och en stor del personangrepp som förkommit/förekommer!
Och det är väl tydligt att en moderator måste finnas här så Småprat kan fortsätta tillsammans med de andra avdelningarna!
CITAT (hattstugan @ 17-08-2012, 23:08)  Men flera hade gett sig iväg härifrån innan pga det eviga tjafset och en stor del personangrepp som förkommit/förekommer!
Och det är väl tydligt att en moderator måste finnas här så Småprat kan fortsätta tillsammans med de andra avdelningarna! Instämmer
kerstin z5-6
18-08-2012, 00:09
Vilket virus?
hattstugan
18-08-2012, 00:18
Tja en del blev hårt drabbade av ett virus!
Själv har jag inte märkt av det alls!!!
Krolliljan
18-08-2012, 05:19
Jag försvinner själv i perioder när det tjafsas för mycket. Tyvärr finns det de som inte återkommer utan är trötta på tjafset och söker sig till andra forum. Nu avvaktar jag vad som ska hända när moderatorn kommer igång. Hoppas att "gamla" vänner kommer tillbaka då.
CITAT (Carl @ 17-08-2012, 17:13)  Hejsan! Tycker att detta forum har blivit totalt tråkigt. Inga insperande trådar längre. Jag håller med, "hänger" här enbart för trädgård men det som kallas allmänt forum hör inte hit. Tyvär drar det ner hela intycket på trädgårdsforumet. Verkligheten är att alla dessa på hopp och tjafs läses av många och ger reklampengar till odla.nu Det enda som påverkar är om trädgårdsfolket drar och anonsörerna upptäcker det. En snabbkoll på antal inlägg visar klart att detta forum i första han INTE handlar odlandet och trädgårdar. Trädgård är mindre än en tredjedel av hela forumet ... och i tädgårdsforumet fins många inlägg som borde varit i allmäna forumet. Ett MYCKET stort lyft för odla.nu trädgårdsforum skulle vara att avsluta det allmäna forumet. Men pengarna styr och så länge besökarna kommer lär det forsätta. Utlänska forum med Googles översätning är ett allternativ värt att prova
*Stintan*
18-08-2012, 06:40
Jag har lite svårt att förstå detta klagande på forumet. Varför är man här om det är så dåligt? Folk kommer och går...det är väl helt naturligt. Det har alltid varit upp och ner på forumet, ibland händer inte så mycket och ibland händer det mer. Just nu är det ju lugnt och minimalt med tjafs.... är det inte så ni vill ha det? Sen kan man ju undra hur det kommer sig att tjafstrådar är de mest lästa. Självklart har Småpratsavdelningen en funktion att fylla på Odla, både för forumet som sådant och för oss medlemar. Ingen tvingar någon att skriva i småprat! Beträffande Facebook så är ju det ett helt annat upplägg och det är ju inte bara gamla odlaiter man har kontakt med där utan även ens vänner som inte har samma odlaintresse nås ju av det man skriver och kan vara med i diskussioner. Dessutom kan man vara med i diverse grupper som kanske bara är intressanta för en själv om man vill. En del här verkar helt nojiga i sin aversion mot Facebook trots att ni inte har en aning om hur det fungerar. Mycket märkligt. Man kan faktiskt vara både på Odla och på Facebook! Skillnaden är att på Facebook kan jag själv välja vilka jag vill diskutera med och slipper därmed folk som bara är ute efter att bråka.
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2012, 07:40)  Jag har lite svårt att förstå detta klagande på forumet. Varför är man här om det är så dåligt? Det är enkelt at förstå hit lockas man för odling och växter men tyvärr är det en mindre del av forumet. Klart många vill att det skal förbli ett forum för odlingsglädjen. Som det står längre upp i tråden lämnar flera forumet ...
*Stintan*
18-08-2012, 07:54
CITAT (jaj-51 @ 18-08-2012, 08:02)  Det är enkelt at förstå hit lockas man för odling och växter men tyvärr är det en mindre del av forumet.
Klart många vill att det skal förbli ett forum för odlingsglädjen. Som det står längre upp i tråden lämnar flera forumet ... Ja men i småpratsavdelningen handlar det inte om odling så varför klicka upp den om man inte är road? Att trädgårdsavdelningen skulle vara så tråkig håller jag inte med om och dessutom de flesta som lämnat är nog inte dom som i första hand skrev i den avdelningen om ens nånsin. Många läser ju bara. Så det tror jag inte påverkar den avdelningen särskilt mycket. Sen är det ju faktiskt så att livet är inte statiskt. Det händer saker hela tiden som kan påverka hur aktiv man är och det gäller ju faktiskt även dom som främst håller/höll till i trädgårdsavdelningen Forumet blir vad vi gör det till oavsett avdelning och inte blir det bättre av en massa gnäll. Bevisligen har det virus som florerade på forumet fått många att åtminstone tillfälligt inte gå in på Odla. Jag drabbades själv av det ett antal gånger och höll mig härifrån men hade mailkontakt med Admin. Hur kul är det att få sin dator pajad i ett kör? Nu har jag inte märkt något de senaste veckorna så jag hoppas Odla fick bort det men kommer det tillbaka så är det tack och adjö och då hjälper det inte hur stort mitt odlaintresse än är. Sen att det ska ta ett halvår eller mer att få bort virus ur forumet är ju lite märkligt också.
Krolliljan
18-08-2012, 08:01
Jag känner många sökt sig hit av trädgårdsintresse och som blir trötta på att det är så lite trädgård och så mycket tjafs här. De har lämnat Odla. Alla var aktiva i trädgårdstrådar.
*Stintan*
18-08-2012, 08:07
CITAT (Krolliljan @ 18-08-2012, 09:01)  Jag känner många sökt sig hit av trädgårdsintresse och som blir trötta på att det är så lite trädgård och så mycket tjafs här. De har lämnat Odla. Alla var aktiva i trädgårdstrådar. Det där stämmer inte. Alla var absolut inte aktiva i trädgårdstrådar. Och med aktiv menar jag mer än att man skriver EN fråga eller ger ETT svar. Eller jag kanske missuppfattade ditt inlägg?
Anki på Öland
18-08-2012, 08:07
CITAT (Krolliljan @ 18-08-2012, 09:01)  Jag känner många sökt sig hit av trädgårdsintresse och som blir trötta på att det är så lite trädgård och så mycket tjafs här. De har lämnat Odla. Alla var aktiva i trädgårdstrådar. Nu fattar jag inte... är det tjafsigt i trädgårdstrådarna också?? Om inte, varför är man i småprat om man bara är intresserad av trädgård?? Jag menar jag går ju inte in i trädgårdstrådarna där jag inte är intresserad av ämnet. Skulle se ut om jag skrev ett inlägg i växthusavdelningen och frågade varför ni skriver så mycket om växthus......
Krolliljan
18-08-2012, 08:12
Nej jag har inte märkt ngt tjafs i trädgårdstrådarna men tjafset i ej trädgårdrelaterade trådar "förpestar" forumet och hör inte hemma här, tycker jag. För övrigt tycker jag inte att det är konstigt om man skriver om växthus på ett trädgårdsforum.
*Stintan*
18-08-2012, 08:31
CITAT (Krolliljan @ 18-08-2012, 09:12)  Nej jag har inte märkt ngt tjafs i trädgårdstrådarna men tjafset i ej trädgårdrelaterade trådar "förpestar" forumet och hör inte hemma här, tycker jag. För övrigt tycker jag inte att det är konstigt om man skriver om växthus på ett trädgårdsforum. Hur kan det göra det om man inte går till den avdelningen? Tjafs har förekommit periodvis i alla år på forumet. Det kommer och går. Småprat kom ju till för att man ville ha bort tjafset i trädgårdstrådarna. Så tacka småprat för att vi slipper det!
Krolliljan
18-08-2012, 08:36
Kanske dags att lägga ner småprat nu då och se vad som händer.
Anki på Öland
18-08-2012, 08:41
CITAT (Krolliljan @ 18-08-2012, 09:12)  ..........För övrigt tycker jag inte att det är konstigt om man skriver om växthus på ett trädgårdsforum. Nej och inte om allt mellan himmel och jord på småprat som inte är ett trädgårdsforum! CITAT (Krolliljan @ 18-08-2012, 09:36)  Kanske dags att lägga ner småprat nu då och se vad som händer. Då ska alltså småprat, husdjur, natur, recept, datorfrågor och fotografering också tas bort menar du för det är ju heller inte trädgård. Support och testforum behövs väl inte heller då. Tror det kommer att försvinna ännu mera folk härifrån då!!
*Stintan*
18-08-2012, 09:11
CITAT (Krolliljan @ 18-08-2012, 09:36)  Kanske dags att lägga ner småprat nu då och se vad som händer. Så du vill ha tjafset i trädgårdsavdelningen då alltså? Såklart inte Småpratsavdelningen ska tas bort. Vill du inte vara i den avdelningen så låt bli! Hur svårt kan det vara
Myosotis
18-08-2012, 09:19
CITAT (jaj-51 @ 18-08-2012, 06:37)  ...Ett MYCKET stort lyft för odla.nu trädgårdsforum skulle vara att avsluta det allmäna forumet... Det är ungefär som att förbjuda skidåkning för att du inte gillar att åka skidor. Du kan inte tänka dig att andra får ut mycket av småpratsavdelningen fast den inte ger dig något? Just nu är det heldött här och det är verkligen trist, men jag har skrattat och haft trevligt, fått tröst, hjälp och många vänliga ord under flera år och även fått riktiga IRL-vänner genom odla. Konstig inställning att inte unna folk det
*Stintan*
18-08-2012, 09:40
CITAT (Myosotis @ 18-08-2012, 10:19)  Det är ungefär som att förbjuda skidåkning för att du inte gillar att åka skidor. Du kan inte tänka dig att andra får ut mycket av småpratsavdelningen fast den inte ger dig något? Just nu är det heldött här och det är verkligen trist, men jag har skrattat och haft trevligt, fått tröst, hjälp och många vänliga ord under flera år och även fått riktiga IRL-vänner genom odla. Konstig inställning att inte unna folk det 
Aqvakul
18-08-2012, 10:56
CITAT (Myosotis @ 18-08-2012, 10:19)  Det är ungefär som att förbjuda skidåkning för att du inte gillar att åka skidor. Du kan inte tänka dig att andra får ut mycket av småpratsavdelningen fast den inte ger dig något? Just nu är det heldött här och det är verkligen trist, men jag har skrattat och haft trevligt, fått tröst, hjälp och många vänliga ord under flera år och även fått riktiga IRL-vänner genom odla. Konstig inställning att inte unna folk det  Instämmer med Myo!
Anki på Öland
18-08-2012, 11:25
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2012, 11:56)  Instämmer med Myo!  Absolut!
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2012, 11:56)  Instämmer med Myo!  Me too!
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-08-2012, 13:23
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2012, 11:56)  Instämmer med Myo!  Jag med
Eva i Skåne
18-08-2012, 16:25
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2012, 11:56)  Instämmer med Myo!  Och jag med
mamamaggan
18-08-2012, 17:16
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2012, 11:56)  Instämmer med Myo!  Här är en till som tycker att det blivit så tråkigt här . Varför skulle man behöva ta bort Småprat ? Den som inte är intresserad låter helt enkelt bli att gå in där . As simple as that !!!!
Huggorm
18-08-2012, 17:52
Det känns som att hela forumet går och väntar på förändringarna som är på gång. Men kommer verkligen allt att bli så bra som vissa verkar tro? Förväntningarna på några moderatorer är orimligt höga, jag tro att vissa kan bli besvikna.
*Stintan*
18-08-2012, 17:58
CITAT (Huggorm @ 18-08-2012, 18:52)  Det känns som att hela forumet går och väntar på förändringarna som är på gång. Men kommer verkligen allt att bli så bra som vissa verkar tro? Förväntningarna på några moderatorer är orimligt höga, jag tro att vissa kan bli besvikna. Du har nog helt rätt.
Flemming
18-08-2012, 18:25
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2012, 18:58)  Du har nog helt rätt. Helt klart en övertro,det blir inte bättre än man själv gör det... Vad förväntar sig folket,att moderatorn kastar ut "motståndarna" eller skall moderatorn skapa nya fantastiska trådar ? Nä,vi får helt enkelt komma lite mer överens och göra något bra,istället för att disikera varandras inlägg !!! Upptäckte precis att signaturen Azur har "hoppat av" och står numera som gäst,hur många måste försvinna innan folket är nöjda ? Meriona,Azur,Olle och garanterat fler har försvunnit,visst händer det men här kan vi snart använda termen massflykt...
CITAT (Krolliljan @ 18-08-2012, 09:36)  Kanske dags att lägga ner småprat nu då och se vad som händer. Hmmm... tycker det verkar som om småprat håller på att självdö. Längesedan det var någon intressant diskussion, trams och gullegulltrådar är ju helt ointressanta (enligt mig). Tror att dödsorsaken kan var de drev mot enskilda skribenter som några stycken självgoda besserwissrar höll på med. Lite trist att det blivit så, fast å andra sidan ett internetforum mer eller mindre har väl ingen större betydelse. Gita
Aqvakul
18-08-2012, 18:44
CITAT (Gita @ 18-08-2012, 19:34)  Hmmm... tycker det verkar som om småprat håller på att självdö. Längesedan det var någon intressant diskussion, trams och gullegulltrådar är ju helt ointressanta (enligt mig). Tror att dödsorsaken kan var de drev mot enskilda skribenter som några stycken självgoda besserwissrar höll på med. Lite trist att det blivit så, fast å andra sidan ett internetforum mer eller mindre har väl ingen större betydelse. Gita Tack för ditt bidrag. Det är väl just sådana inspirerande och konstruktiva inlägg som lyfter småprat....
malarmaster
18-08-2012, 18:58
hela sommaren har det varit lugnt på odla,vissa dagar har det endast varit få inlägg totalt,småprat har legat väldigt lågt. semestertider spelar givet in,det var likadant i fjol men jag upplever det som att även trädgårdstrådarna har lågt intresse. själv är jag inne då och då men tycker som många att just dreven i framförallt småprat nog skrämt bort många. mitt eget intresse för odla har sjunkit då jag insett att sakliga inlägg inte bemöts med debatt utan just med olika påhopp. trädgårdstrådarna har också tappat mitt intresse då jag upplever det som att samma frågor dyker upp om och om igen,givetvis är det kul att nybörjare och inte så erfarna får hjälp men när samma fråga dyker upp hela tiden tröttnar i alla fall jag. kanske det blir mer liv i debatterna nu i höst men oroande är att många som tidigare varit tongivande hoppat av. fanns en liknande tråd i fjol och utvecklingen för odla har väl varit negativ? inte så mycket besökare utan det minskar varje år? ulf
Men om man upplever det som tråkigt i trädgårdsdelen så kan man ju själv alltid starta trådar man tycker är av intresse!
Jag tycker att Katarina har gjort ett strålande jobb att starta roliga och intressanta trådar, i alla fall!
mamamaggan
18-08-2012, 19:25
Hur är det med det här om att man får virus om man går in här ?
Upplever folk det fortfarande så ?
Det är inte bara gamla " trotjänare " som är osynliga utan även andra , mera av " gnällspikssorten " , syns /hörs av mindre.
Har alla dessa , " trotjänare " såväl som "gnällspikar " , hittat nya forum att vara på ?
Jag upplever det som att många odlingsintresserade har lämnat forumet. Tyvärr! Själv är jag eg sällan på Småprat men tittar in emellanåt, särskilt när det är lugnt på odlingssidan...
Jag råkade också ut för viruset som härjade och tog ett avbrott/semester på en månad. Har inget märkt sedan jag kom tillbaka (en vecka tillbaka ungefär)
*Stintan*
18-08-2012, 20:08
Jag har inte heller märkt något av viruset på sistone så jag hoppas det räckte med de uppdateringar och den koll som Odla gjorde för ett tag sen. Fick ju datorn sabbad ett par gånger förut och det är inte så kul precis så var tvungen att ta paus härifrån ett tag.
Mamamaggan! Vilka du räknar som "gnällspikar" vet jag inte men jag vet åtminstone 100 odlaiter som är på Facebook men en del av dem är ju fortfarande aktiva här. En del finns väl på Allt om trädgård kan jag tänka mig. Tror nog att fler återkommer framåt hösten.
kerstin z5-6
18-08-2012, 20:49
Många klarar ju av och vill ha fler än ett fora.om man nu tycker det är tråkigt på ett trädgårdsforum bör man väl fundera på vilka trådar man borde starta själv som är intressanta, roliga ,upplysande,jämförande , klimatstudier, vattningsmetoder eller vad tusan som helst eller hur? Förväntar mej massor av sådana nu ..  
Gossen Ruda
18-08-2012, 21:26
Kan ju bara tillägga att Azurs frånfälle är inget jag sörjer, hens personangrepp på mig och min musiksmak var en av anledningarna till att jag tagit deltidssemester från Odla.
mamamaggan
18-08-2012, 21:47
Ingen virusvarning numera alltså.
Jag hoppas trots allt att det är " säsongsstiltje " och att det blir mer fart längre fram.
Vilka som räknas som " gnällspikar " är upp till var och en , jag vet vilka jag räknar dit men det be4håller jag för mig själv.
Förstår inte riktigt ditt inlägg Kerstin , kan du utveckla lite vad du menar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|