|
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-09-2012, 14:22
Jag håller tummarna, för ett arbete betyder så mycket
hattstugan
10-09-2012, 14:24
Härligt Anma!! Håller också tummarna för dig!!
*Stintan*
10-09-2012, 14:35
åhh va kul. Håller tummarna! har nött ut bokstäverna på tangentbordet så det blir lite fel ibland
Ugglemormor
10-09-2012, 15:24
Anma, Har du blivit av med stygnen? Hur lång blir din rehab. nu efteråt? Kan du även börja jobba lite snart? Eller är det en heltidsjobb som du tänker på? Hoppas att allt går nu bra med dig och ditt "nya liv", ett liv utan smärtor o div. obehag....  . Jag har dragit mitt strå i stacken ---- beställt en bil med den senaste automatiken så att jag inte ska köra på någon och orsaka dessa skador....... (hoppas att den som råkar vara bakom mig, inte kör på mig)
CITAT (Anma @ 10-09-2012, 15:08)  Nu har jag sökt jobb. Spännande tider! Jättespännande. Hoppas du kommer igång med jobb snart. Det är bra för självförtroendet.
*Stintan*
10-09-2012, 15:36
CITAT (Ugglemormor @ 10-09-2012, 16:24)  Anma, Har du blivit av med stygnen? Hur lång blir din rehab. nu efteråt? Kan du även börja jobba lite snart? Eller är det en heltidsjobb som du tänker på? Hoppas att allt går nu bra med dig och ditt "nya liv", ett liv utan smärtor o div. obehag....  . Jag har dragit mitt strå i stacken ---- beställt en bil med den senaste automatiken så att jag inte ska köra på någon och orsaka dessa skador....... (hoppas att den som råkar vara bakom mig, inte kör på mig) den senaste automatiken är det chaufför eller är det autopilot?  F´låt kunde inte låta bli
Ugglemormor
10-09-2012, 15:58
Bilen reagerar oberoende mig om den kommer för nära den framförvarande bilen. Skulle det bli en totalstopp, så innan jag skulle hinna reagera, nitar bilen och stannar. Sedan finns det en monitor där jag kan se hur nära andra bilar är, ex vid parkering (vilket den gör själv, om man väljer det alternativet) Jag som har alltid varit dålig med att fickparkera, så nu skulle jag kunna fixa den också...... Allt detta går ju även ha ur funktion och köra själv, men det är ju en säkerhet mot andra trafikanter ..... och ...... brevlådor.... Mycket snåla med energiförbrukningen, sådeles mer miljövänligare .........
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2012, 16:36)  den senaste automatiken är det chaufför eller är det autopilot?  F´låt kunde inte låta bli  Är hjälpsystem som finns i nyare bilar. Men det hjälper inte mot dåliga bilförare. Som sagt, bara komplement om omdömet sviktar när man kör.
Ugglemormor
11-09-2012, 09:23
Nu fick jag klart hur det är ------ det är sensorer framtill i bilen som gör att den går likt en autopilot, frågade gubben om det. Den är kopplad till farthållaren, sa han. Samma sak om man ska ha bilen att fickparkera själv så sköts den automatiskt på samma sätt.
Nu är det 2 olika bilmärken som vi har på gång, en till mig och en till honom och det skiljer väl något i deras teknik... Det håller jag med att detta är inte lösningen till en dålig bilförare, men jag har kört bil mer än de flesta kvinnor gjorde det ändå till förra sommaren, men vill börja igen efter detta är över, upplever en frihet att kunna sticka iväg när JAG vill.. vi brukar ju avlasta varandra på långresor ex i Europa, USA, England osv.... och maken har kört mer än nog under sin tid så jag brukar köra mer än gärna så fort jag kan/kunde under de resorna.....
När man packar/parkerar själv har man en monitor fram i bilen där man ser hur man ligger till för närvarande bilar, stolpar osv Det är också ur miljösynpunkt rustade mycket bättre än våra nuvarande bilar........
*Stintan*
11-09-2012, 09:33
Antar att du ändå måste styra själv
Ugglemormor
11-09-2012, 09:49
Jadå, det vore inte kul annars  ........ men bra att det finns framåttänkande till kommande bilar.......  .
*Stintan*
11-09-2012, 10:34
Ja bara inte folk blir ännu sämre bilförare än vad många är idag så. Jag skulle inte vilja ha dessa finesser/hjälpmedel liksom jag inte vill ha automatväxel för då vore det inte kul att köra bil. Tycker jag som gammal yrkeschaufför
Ugglemormor
11-09-2012, 10:54
Jadå, Stintan, Förstår dig, för har man haft en vana hela livet så känner man säker i det. Vi har haft alltid automatväxlade bilar, så den vanan ligger inne hos mig och dom förnyades så gott som varje år under de 25 åren maken hade hand om företagets bilpark. Men jag ser ju hur det har blivit i trafiken på de senaste åren i vår medelstora stad, man bör nog snart ha fler ögon än de två man är född med ...........  om inte ens det räcker. Tycker synd om alla de stackare som skadas och får lida och trafiken, den bara ökar..... Den älgen jag krockade med hade inte lärt sig trafikvett!!!!  bara rusa ur skogen som elden var lös, det fanns inte en chans att komma undan ....... OBS - efter massor av år var detta min enda trafikolycka, förrutom brevlådan hemma......
Google har en bil som åker omkring utan chaufför. Den har åkt en himla massa mil utan en enda incident. Annars så har jag varit på intervju idag. Det känns bra, men jag var ringrostig. Massa frågor som jag inte alls hade tänkt mig skulle komma, blev svårt att svara ibland.  Men de vet ju min bakgrund, så kanske finns där en viss förståelse för det.
Anki på Öland
11-09-2012, 20:09
CITAT (Anma @ 10-09-2012, 15:08)  Nu har jag sökt jobb. Spännande tider! Håller tummar att det går bra!
Ugglemormor
13-09-2012, 17:29
Härligt Anma, Det går nu åt rätt håll med ditt liv, dit du velat så länge ........ lycka till att få komma igång som du vill .... Har du blivit helt smärtfri, eller har du fortvarande lite ont i huvudet? "Gamla vanesaker" kan ju ta tid innan allt faller på plats. Vad har du fått för prognos? Jag menar, finns det någon risk att det skulle börja växa pålagringar på operationsstället med tiden och åldern? Har kollat den operationsmetoden fr. USA, men det har inte blivit så suxessfullt som det lät. Om allt går utan några som helst komplikationer, kan man bli bra, men risken för det motsatta är för stor. Det finns en privatklinik här i Sverige som är bekant med det, men rekommenterar det inte ännu. Dock opererar de min rygg "gratis = med landstingsbidrag" om jag inte har fått min operation inom landstinget inom 3 månader. Annars gör de privata operationer med de priser som de har för privat. Glömde fråga vad det skulle kosta, men det blir inte aktuellt för min del. Summan av det hela är dock att det kommer att komma bättre operationer och de kan släppa de gamla sätten och det är ju helt underbart, även för dem som har gamla skador och värk. Jag har varit fri från vanligt arbete så länge att jag kan inte tänka mig att söka jobb, utan jag vill göra det jag är bäst på och trivs med livet.........
kerstin z5-6
13-09-2012, 18:46
Håller tummen Anma!!Lycka till!
Maskrosbarnet
13-09-2012, 21:16
Hej! Skönt att det funkade så bra för dig  Få jag fråga vem du va hos & hur kom du dit? Jag ha krockat men på en truck med en 20 kg hjärnbalk i käken. Så varit 100% sjukskriven i 5 år nu och kronisk huvudvärk och värk i nacke och rygg. Varit i sundsvall på smärtrehab utan framgång mer bakgång.. sen sollefteå smärtmottagning och där med utan framgång och de blev i stort sätt bara värre ha nu 1 gång i vecka självmordshuvudvärk och annars varje dag en tung huvudvärk men inte så jag tappar synen då som jag gör annars.. konstant kramp i myskler i nacke och rygg sned i bäcken mm.. men huvudvärken är ju de jag inte kan leva med mera och fick nu höra i dag om denna operation du pratade om och vill väldigt gärna veta hur man kan komma ikontakt med denne doktor..  Lever själv med ett litet barn så skulle betyda allt om jag kunde få bli lite snällare och mindre ont så jag kan vara den bra mamma jag vill vara  Kram och sååå glad för dig kan inte ens tänka mig hur de skulle kännas! /Maskrosbarnet
Ugglemormor
14-09-2012, 10:17
Maskrosbarnet, Ja, vilket elände du har! smärtklinikerna är ju bra på med smärtor men botar inte själva orsaken till smärtan. Har du gått igenom en ordentlig neuro-ort. undersökning? Om inte den senaste tiden så försök att få remiss från tin vanl. läkare till en sådan. Även nu kan man välja läkare, men efter nyåret kommer det bli en lag på det, så att man kan få den personen som bäst kan just den problematiken som du har. Det är synd att man med kroniska/äldre skador inte tas på allvar på samma sätt som de akuta. Det finns möjlighet för dig att få en justering/operation gjort på vissa privatkliniker om inte din sjukhus kan ta emot dig innom 3 mån. och då får landstinget stå för kalaset. Jag vet nu inte så här på rakt ut att ge dig någon adress, men sök på nätet och kolla, eller kanske någon i forumet vet mer om det.??? Jag står i samma situation och ska nu rtg i morgon och maken har undersökt möjligheter inom landstinget och det privata för att få mig opererad så fort det går, men jag tror att samma team av mikrokirurger tar hand om mig som gjorde den förra op. snart ett år sedan......... Det är lätt att ge upp när man har varit sjuk så länge, men försök med att söka vidare ....... Om jag får veta mer så meddelar jag dig om möjlogheterna..... min egen överläkare är en sympatisk man och han kanske vet mer info att ge, jag ska fråga i alla fall .........
kerstin z5-6
14-09-2012, 14:35
Maskrosbarn : Jag är inte Anma men vet att hon opererades via en grupp som utvärderar metoden i Sverige.Dit antar jag att det är för sent att söka då de redan valt ut patienterna. Den som startade med denna metod finns dock numer tillbaka i Sverige ,du kan läsa mer här Triggerpunkskirurgi Åke Nyström
CITAT (Anma @ 11-09-2012, 19:46)  Google har en bil som åker omkring utan chaufför. Den har åkt en himla massa mil utan en enda incident. Annars så har jag varit på intervju idag. Det känns bra, men jag var ringrostig. Massa frågor som jag inte alls hade tänkt mig skulle komma, blev svårt att svara ibland.  Men de vet ju min bakgrund, så kanske finns där en viss förståelse för det.  Du är en kämpe Anma. Jag håller tummarna för att det går bra med jobbet.
Ugglemormor
14-09-2012, 18:47
Javisst blir det mycket frågor när det finns andra som vill komma till tals och fråga om det hela.
Maskrosbarn; - jag menade inte alls den operationen som Anma gick igenom, utan det vi själva söker efter, finns flera alternativ att ta ställning till.
Har lärt mig av detta att hålla låg ptofil när det gäller vad som kommer fram med mig, (enl. maken)
En bra arbetsgivare ser nog till helheten hos den som skall anställas. Att vara lite ringrostig tror jag inte spelar någon roll. Fortfarande gäller nog devisen att vara sig själv och visa vad man kan o vill under intervjun. Men visst kan det vara tufft att söka arbete.
*Stintan*
14-09-2012, 19:23
CITAT (Alba @ 14-09-2012, 16:25)  Du är en kämpe Anma. Jag håller tummarna för att det går bra med jobbet.  Instämmer!
kerstin z5-6
14-09-2012, 21:07
CITAT (Ugglemormor @ 14-09-2012, 19:47)  Javisst blir det mycket frågor när det finns andra som vill komma till tals och fråga om det hela.
Maskrosbarn; - jag menade inte alls den operationen som Anma gick igenom, utan det vi själva söker efter, finns flera alternativ att ta ställning till.
Har lärt mig av detta att hålla låg ptofil när det gäller vad som kommer fram med mig, (enl. maken) Hur menar du nu?jag förstår inte
Jösses, detta har jag totalt missat ! Anma, jag skickar ett STORT grattis till "ickevärk" och jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka som du ska !
Ugglemormor
15-09-2012, 04:11
Kerstin, Enbart det att nu lägger min make "mungavle" på mig ang. vem/när/hur jag ska opereras. Trodde inte det, för som jag nämnde, skulle jag ha bra möjligheter att fråga mig fram om annat och kanske kunna hjälpa till, vilket är mitt naturliga sätt att tänka, tänka även på andra ------ men jag är nu inte säker på vad han har i sinnet, men kanske kan jag på något vis göra det ändå.. Han har en vattentät intregritet när det gäller oss i familjen, har alltid haft. Men dock håller jag mig informerad, trots det, vill hjälpa andra. Men jag får avstå från att ha en egen tråd om mitt tills vidare.
CITAT (Maskrosbarnet @ 13-09-2012, 22:16)  Hej! Skönt att det funkade så bra för dig  Få jag fråga vem du va hos & hur kom du dit? Jag ha krockat men på en truck med en 20 kg hjärnbalk i käken. Så varit 100% sjukskriven i 5 år nu och kronisk huvudvärk och värk i nacke och rygg. Varit i sundsvall på smärtrehab utan framgång mer bakgång.. sen sollefteå smärtmottagning och där med utan framgång och de blev i stort sätt bara värre ha nu 1 gång i vecka självmordshuvudvärk och annars varje dag en tung huvudvärk men inte så jag tappar synen då som jag gör annars.. konstant kramp i myskler i nacke och rygg sned i bäcken mm.. men huvudvärken är ju de jag inte kan leva med mera och fick nu höra i dag om denna operation du pratade om och vill väldigt gärna veta hur man kan komma ikontakt med denne doktor..  Lever själv med ett litet barn så skulle betyda allt om jag kunde få bli lite snällare och mindre ont så jag kan vara den bra mamma jag vill vara  Kram och sååå glad för dig kan inte ens tänka mig hur de skulle kännas! /Maskrosbarnet Hej! Har varit bortrest fr¨ån datorn ett par dagar, därav sent svar... Jag hoppas verkligen att du får hjälp.. men till dess, stå ut! Släpp kraven. Lyssna till din kropp. Ta ordentliga vilodagar när du gör absolut ingenting annat än du absolut måste. Där ingår inte städning, kamma håret med mera...
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-09-2012, 15:35)  Maskrosbarn : Jag är inte Anma men vet att hon opererades via en grupp som utvärderar metoden i Sverige.Dit antar jag att det är för sent att söka då de redan valt ut patienterna. Den som startade med denna metod finns dock numer tillbaka i Sverige ,du kan läsa mer här Triggerpunkskirurgi Åke NyströmDet är inte riktigt samma metod har jag lärt mig nu. Principen är den samma men denna studie riktar in sig på två olika nerver som går i bakhuvudet, inte triggerpunkter. Jag kom med löpande och jag tror inte att alla är utvalda ännu, eller att platserna i studien är fullsatta. Det som är att hälften ju bara får sjukgymnastik och hälften operation och sjukgymnastik. Jag lottades till sistnämnda gruppen. Men som jag tror (utan att ge några garantier så klart) så kommer detta att bli en etablerad metod för oss skadade. Detta baserar jag på att så många blivit hjälpta. Själv anser jag mig vara frisk nu, är lite öm på ärret och blir trött i musklerna för att de är så otränade, men annars så. Första veckan/veckorna hade jag fortfarande lite (med betoning på lite, med tanke på hur det var innan) besvär med allt möjligt, men undan för undan har min kropp och hjärna förstått att jag inte har någon kronisk värk längre och börjat slappna av. Jag har fått mitt liv tillbaka.
kerstin z5-6
15-09-2012, 18:53
Nej inte exakt ,men principen är den samma,friläggning av nerver.Antar att de var tvungna att ha en egen metod för att öht få pengar till forskningsförsöket. Hur som helst är det så roligt att det fungerade så bra på dej!
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-09-2012, 19:53)  Nej inte exakt ,men principen är den samma,friläggning av nerver.Antar att de var tvungna att ha en egen metod för att öht få pengar till forskningsförsöket. Hur som helst är det så roligt att det fungerade så bra på dej! Som jag förstått det så är det precis tvärt om... angående pengarna. Men egentligen bryr jag mig inte om vilket. Det som betyder något är att över 80% av de opererade, både hos Åke och inom denna studie faktiskt får ett lyckat resultat. Det är viktigt, inget annat. Eller jo, hur man ska hjälpa de andra knappa 20% som inte får lyckad resultat med dessa metoder. Det är också viktigt och något jag bryr mig om.
15-09-2012, 19:39
Jag läste för några dagar sedan en artikel om Åke och hans operationer i en veckotidning.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-09-2012, 20:39)  Jag läste för några dagar sedan en artikel om Åke och hans operationer i en veckotidning. Vilken tidning?
15-09-2012, 20:33
CITAT (Anma @ 15-09-2012, 21:24)  Vilken tidning? Det var i Årent runt nr 37 (6 september) Eftersom jag får veckotidningar efter min svärmor så är dom alltid 1-2 veckor gamla när jag får dom.
kerstin z5-6
15-09-2012, 20:36
Åke N har vägrat pga ifrågasättandet under 20 år av hans metoder.Han vägrade nu med.Man får dra egna slutsatser. Jag op min wiplash för 10 år sedan.Sedan dess kan jag iaf arbeta 50 %.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-09-2012, 21:33)  Det var i Årent runt nr 37 (6 september) Eftersom jag får veckotidningar efter min svärmor så är dom alltid 1-2 veckor gamla när jag får dom. Tack!
Ugglemormor
16-09-2012, 11:08
Det tar verkligen på krafterna att vänta på svaret och inte var rtg så enkel heller........ De gjorde en magnetröntgen i 2 delar, med och utan kontrast och det tog nästan 2 timmar ...... tur att man inte hade koll på tiden i röret ...... Anma, Kroppen har ju cellminne av det du var innan skadan, och att du slapp få andra beskymmer under den svåra tiden, hjälper till att du har de bästa chanserna att bli bra och att livet blir mer rörligt och att du kan göra mer av det du vill ------ tänk vilken gåva du har fått! .......  De minnen som "sjuk" kommer att släppa rätt så fort med den toga som du har innom dig.......
Biggan_
18-09-2012, 08:57
Så härligt Anma att du äntligen fått hjälp och att det har gått så bra! Önskar dej ett stort " Lycka Till" med rehabiliteringen och ditt jobbsökeri! Med din positiva inställning så fixar du det här!
Irene_L
18-09-2012, 10:16
[attachment=72500:smilie_Bukett.gif]
Vad härligt Anma att du fått den efterlängtande operationen och mår så bra nu! Jag blir så glad för din skull!
Lycka till med allt nu!
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-09-2012, 21:33)  Det var i Årent runt nr 37 (6 september) Eftersom jag får veckotidningar efter min svärmor så är dom alltid 1-2 veckor gamla när jag får dom. Hittade den hos farmor. Stod en ruta om denna studie också i artikeln.
18-09-2012, 19:11
CITAT (Anma @ 18-09-2012, 19:10)  Hittade den hos farmor. Stod en ruta om denna studie också i artikeln. Bra
Bengalow
18-09-2012, 20:47
Jag har läst igenom din tråd, och jag blir så glad över, att det gått så bra. Man blir nästan euforisk, när det blir så lyckat. Välkommen till världen Anma!!!
Ja, tack ni, allihopa. Har lite bakslag just nu, men det är inget att oroa sig för, tror jag. Alla har väl lite huvudvärk ibland.
19-09-2012, 07:46
Anma tar det som helt vanligt huvudvärk bara.
Ugglemormor
19-09-2012, 09:21
Anma, Det kan uppkomma lite "cellminnen av det onda" fick jag höra, men nu har du ju en helt annan sorts operation, men ta det lugnt och observera vad som händer utan att "måla fan på väggen". jag tror nog att du kommer undan mycket mer än de som har opererats med äldre metoder. Du är ju en fighter och då kommer det att bli bra när det läkts sig ordentligt...... du hade tur att inte ha fått andra symtom, som fibro eller annat. .......
Myosotis
19-09-2012, 09:33
CITAT (Anma @ 18-09-2012, 23:41)  Har lite bakslag just nu, men det är inget att oroa sig för, tror jag. Alla har väl lite huvudvärk ibland.   Säkert bara vanlig huvudvärk. Bättre idag?
Idag är det bättre, men känner att jag inte riktigt kan sitta här vid datorn, då kommer värken krypande. Min kropp vill röra sig för att motverka smärta. Precis motsatt mot förr med andra ord.
Myosotis
19-09-2012, 11:03
Ut och gå en promenad då!
Utan att på något sätt moralisera men är inte just datorsittandet en påfrestande ställning för kroppen. Det blir ju lätt så att man sitter längre än man tänkt sig och kanske inte vilar musklerna. På arbetet hade vi t.ex handledsstöd vid datorerna, även fotplattor o sittriktiga stolar. Som sagt, bara spånar lite.
CITAT (gnon49 @ 19-09-2012, 12:27)  Utan att på något sätt moralisera men är inte just datorsittandet en påfrestande ställning för kroppen. Det blir ju lätt så att man sitter längre än man tänkt sig och kanske inte vilar musklerna. På arbetet hade vi t.ex handledsstöd vid datorerna, även fotplattor o sittriktiga stolar. Som sagt, bara spånar lite. Helt rätt. Men med en nerv i kläm gäller inga vanliga regler om anatomi och vad som är bra för kroppen med mera med mera. Jag kunde till exempel för allt smör i småland inte hålla min höger axel nere, det gjorde så sjukt ont att sänka den. Satt också alltid med höger handflata uppåt i knäet. Hade jag den nedåt gjorde det sjukt ont och hela armen domnade bort. Jag halvlåg i soffan med datorn framför mig på ett litet fristående bord. Nu är den ställningen helt vansinnig för mig. Men då var det den enda som fungerade längre stunder. Problemet nu för mig är att börja hålla min kropp som om den vore frisk, vilket den ju är mer eller mindre, och inte felbelasta. Det är svårt, för nu får jag hela tiden tänka på att sänka axlarna och hålla huvudet rakt och inte framåtlutat som exempel. Innan op kunde jag inte stå raklång mot väggen och luta huvudet. Jag var tvungen att hålla det lite framåt. Nu fattar jag ju att när jag lutade huvudet bakåt eller ens sträckte det rakt uppåt, som man normalt håller det, så klämdes nerven mer och när jag lutade huvudet svagt framåt så klämdes nerven mindre. Nu har allt blivit så logiskt, det som var ett mysterium innan jag visste orsaken till alla mina problem. CITAT (Myosotis @ 19-09-2012, 12:03)  Ut och gå en promenad då!  Jag har tvättstuga, sen ska jag ut och springa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|