Sidor: 1, 2, 3, 4
Anma
Nu pluppar det upp en massa minnen från sjukvården.

Gick hos en sjukgymnast i en kurort för en herrans massa år sedan. Min sjukgymnast där skyllde alla mina problem på att jag inte hade jobb. Skulle jag haft jobb så skulle jag må bra. Hen tyckte jag kunde börja på kontor. Problemet var bara att då hade jag fortfarande mitt jobb kvar, men var sjukskriven för att jag inte klarade av det. Gissa vad det var för jobb? -Kontor.
Samma sjg tyckte att jag absolut skulle vicka huvudet fram och till baka och träna styrka, träna, träna, träna! Jag som blev tvungen att ge upp mitt fritidsintresse, styrketräning, efter olyckan. Kunde inte ens använda maskinerna utan vikter.
Nåja, jag blev inte så långvarig hos hen.

En annan skulle testa akupunktur, Efter tre behandlingar var jag stel som en sticka. Hen tyckte jag skulle fortsätta i alla fall, men efter femte behandlingen kom hen på att det kanske inte var så bra. Då var jag så dålig att jag behövde skjuts till sjukgymnastiken, det var ca 3 km. Behandlingarna var en gång i veckan. I efterhand kan man ju undra varför jag inte sa ifrån tidigare, i 5 veckor led jag i onödan.

En läkare tog och klämde lite på min knöl i nacken. När jag skrek till av smärta blev svaret "men så där ont kan du väl inte ha!". Men joho. Det kunde jag, för det hade jag. Sen visade hen hur hårt hen tagit i på mitt lår. Då förstod jag att min reaktion kunde verka lite överdriven... giggle.gif
Men hen började förstå mig så småningom och även om hen aldrig kunde hjälpa mig med smärtorna så blev jag i alla fall trodd. Förresten var det samma läkare som skickade mig till neurokirurgen och på den vägen hamnade jag i denna studie, så indirekt hjälpte hen ju mig. smile.gif
Anma
Jag har varit iväg på ett större projekt 30 mil hemifrån sen i torsdags. Idag har jag fantomsmärtor fast tvärtom. Det känns i kroppen som att jag borde ha sjukt mycket värk och vara stel som en pinne. Men jag har varken ont eller är stel. Känslan är mycket märklig. Som en tomhet fast man inte saknar något.
*Stintan*
Inte så konstigt att du känner så efter så lång tid med plågsamt ont. Det tar tid att vänja sig såklart men jag är glad för din skull att det gått så bra.
kickiej
knapplån

Finns det någon här som vet vart denna studie (av friläggande av nerver på whiplashpatienter med långvarig huvudvärk) gjordes, av vem och hur det gick sedan.

Jag verkligen vädjar om mer information då jag sitter fast med mina läkare som hävdar att det aldrig gjorts en sådan här studie i Sverige. Jag behöver kunna överbevisa dem!

PM.a mig gärna.

Så tacksam för mer hjälp och vägledning.
kerstin z5-6
Tror Ts har lutat skriva , om jag minns rätt var det Lund. Dr Åke Nyström har i mer än 20 år utfört dessa operationer dock i USA, i Sverige är han mest häcklad som oseriös trots goda resultat.
Naturligtvis kallades test operationerna i LUND något helt annat än de han gjorde men operations principerna är helt de samma.

Har arbetat med Åke på RIUM ,Umeå Plastikkirurgen och har egen erfarenhet av wiplashskada.
kickiej
Tack för ditt svar Kerstin. Gissade att det var Lund men det är väldigt svårt att få fram någon information om hur det gick med denna studie. Jag har varit i kontakt med Skånes universitetssjukhus men det går inte att få veta något mer där heller. Och om jag förstått det rätt är Åke Nyström tillbaka i Sverige men socialstyrelsen ser förstås till att han inte får operera. Jag får söka vidare för att finna någon som opererats i Lund eller vet mer om den studien.
kerstin z5-6
Ja tyvärr har du rätt , hoppas du lyckas i sökandet .

Du når Dr Åke Nyström på:

Mobil: 076-789 15 25

Epost: nilsanystrom@gmail.com
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min sambo försökte att komma i kontakt med läkaren i Lund. Husläkaren här sa att han inte får skriva remiss dit men han tyckte att sambon skulle skriva en egenremiss.

Det gjorde han och skickade dit men den kom tillbaka, för att dom hade inget avtal med Västra Götaland hette det.

Värre krångligt och man skall inte bo i Västra Götaland om man är sjuk.

Men TS opererades inte i Lund.
kerstin z5-6
Jag vet inte var hon opererades men det var en pilotstudie enbart..
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-01-2014, 22:11) *
Jag vet inte var hon opererades men det var en pilotstudie enbart..

Och det tog ju flera år innan SUS kom igång.
Ineze
Hej Amna !!!
råkade läsa din artikel nyss när jag sökte på occipital nerven.

Gratulerar..det låter fantastiskt.
Det är ett tag sedan du blev opererad. Mår du fortfarande bra? Var det ett jobbigt ingrepp?
Jag frågar för att jag lider av samma åkomma och försöker hitta en läkare som kan/är villig att operera mig.
Har prövat alla mediciner inklusive Botox injektioner...inget har hjälpt hittills.
Hoppas du vill svara med var Du blev opererad och av vem.

Det skulle vara en oerhörd lättnad att få veta det.

Ser fram emot ditt svar. och tackar på förhand

Bästa hälsningar
Ineze
hattstugan

Anma har tyvärr lämnat forumet!
Skruttis
Hej Ineze

Jag kan tala om det lilla som jag vet ang Anmas operation.

Hon opererades på Akademiska i Uppsala av en läkare från Lund (vet inte namnet) som assisterades av Anders Holtz som i a f då jobbade på neurokirurgen på Akademiska. Om han är kvar där i dag vet jag inte.
Anma ingick i en studie som pågick då och fick operationen därav.

Sökte själv till samma studie men fick avslag och jag har inte hört resultatet av denna, tyvärr.

Lycka till Ineze!
Ineze
Fantastiskt !! Gratulerar.. var fick du denna behandling och a v vem ? jag lider av samma sak men har kört fast.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon