Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
ingaröbo
Jag odlar helt utan duk, de har kommit långt tycker jag, fin o kraftig blast, ser ut att kunna bli ett bra år igen. odlar Vigor och Cledor. Inga ormlökar än så länge men fick det förra året så vi får väl se hur det blir i år.
Antar att Preussens har kommit längre än mina, jag bor i Stockholmsområdet vid kusten.

Vore kul och ha någon ny sort att sätta ner till hösten men man har ju vissa begränsningar, det finns så mycket annat att odla ju..
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 05-06-2013, 23:22) *
Jag odlar helt utan duk, de har kommit långt tycker jag, fin o kraftig blast, ser ut att kunna bli ett bra år igen. odlar Vigor och Cledor. Inga ormlökar än så länge men fick det förra året så vi får väl se hur det blir i år.
Antar att Preussens har kommit längre än mina, jag bor i Stockholmsområdet vid kusten.

Vore kul och ha någon ny sort att sätta ner till hösten men man har ju vissa begränsningar, det finns så mycket annat att odla ju..

Vigor (typ1, artichoke) och cledor (typ2, silverskin) sätter inte ormlök/blomsterstängel i normala fall. Typ1 lökar kan reagera på snabba väder och temperaturväxlingar genom att sätta halslök/pseudolök. Dessa är även de en form av bulbill/groddknop, tyvärr blir inte blasten så flätningsbar.
Jag har ingen större erfarenhet av typ2, silverskin så ni som vet, sätter de halslök?
ingaröbo
CITAT (Preussen @ 06-06-2013, 06:34) *
Vigor (typ1, artichoke) och cledor (typ2, silverskin) sätter inte ormlök/blomsterstängel i normala fall. Typ1 lökar kan reagera på snabba väder och temperaturväxlingar genom att sätta halslök/pseudolök. Dessa är även de en form av bulbill/groddknop, tyvärr blir inte blasten så flätningsbar.
Jag har ingen större erfarenhet av typ2, silverskin så ni som vet, sätter de halslök?

Aha typ 1 och 2, visste inte att jag hade det!

Vigor gav smålök som satt på stjälken (ormlök?) förra året och Cledor fick blomställning.
Förra året var ju lite speciell i och med att klyftorna hann att växa åtminstone 1 dm innan tjälen kom och det är kanske är en orsak till att det blev som det blev? Skörden blev i alla fall bra och vi har en he del lök kvar att mumsa på.
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 06-06-2013, 09:54) *
Aha typ 1 och 2, visste inte att jag hade det!

Vigor gav smålök som satt på stjälken (ormlök?) förra året och Cledor fick blomställning.
Förra året var ju lite speciell i och med att klyftorna hann att växa åtminstone 1 dm innan tjälen kom och det är kanske är en orsak till att det blev som det blev? Skörden blev i alla fall bra och vi har en he del lök kvar att mumsa på.

Smålök på stjälken kallas halslök eller pseudolök, ormlök kallas blomsterstänglen/topplöken.
Är du säker på att det är cledor du odlar? Mig veterligen sätter inte den topplök, på engelska kallad softneck. Har du bild på dem?
Jordgubbe
En fundering. Löken ska ju sättas i höst, men är det någon som provat att göra det på inglasad balkong ?.

Gör man det riktigt sent, i November-December borde det ju inte vara något problem med att värme som får löken att gro för tidigt. På våren om det sker så skulle man ju kunna ta in dem och ha en fast temperatur.

Jag är lite sugen att prova fast jag inte har någon odlingslott längre.
ingaröbo
CITAT (Preussen @ 06-06-2013, 13:11) *
Smålök på stjälken kallas halslök eller pseudolök, ormlök kallas blomsterstänglen/topplöken.
Är du säker på att det är cledor du odlar? Mig veterligen sätter inte den topplök, på engelska kallad softneck. Har du bild på dem?

Jag köpte utsädet som Cledor och jag skulle tro att det är korrekt namnad eftersom den är köpt av en firma som säljer många vitlökssorter. Här kommer ett foto från förra årets skörd. Det var flera lökar som fick ormlök, inte bara en.
Så vad ska vi tro?

[attachment=76783:800_cledor_3.jpg]
Preussen
CITAT (Jordgubbe @ 07-06-2013, 09:09) *
En fundering. Löken ska ju sättas i höst, men är det någon som provat att göra det på inglasad balkong ?.

Gör man det riktigt sent, i November-December borde det ju inte vara något problem med att värme som får löken att gro för tidigt. På våren om det sker så skulle man ju kunna ta in dem och ha en fast temperatur.

Jag är lite sugen att prova fast jag inte har någon odlingslott längre.

Du planerar att odla i kruka/kärl för att skörda lök? Väl värt att testa men jag tror inte att lökarna blir stora men goda ändå. Skörda dem tidigt på säsongen så kan du käka dem som purjo. Att skörda klippgrönt går alldeles utmärkt på det sätt du tänkt odla.
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 07-06-2013, 09:26) *
Jag köpte utsädet som Cledor och jag skulle tro att det är korrekt namnad eftersom den är köpt av en firma som säljer många vitlökssorter. Här kommer ett foto från förra årets skörd. Det var flera lökar som fick ormlök, inte bara en.
Så vad ska vi tro?

Onekligen är det en ormlök och onekligen går det att lita på denna firma. Jag har aldrig stött på cledor med blomsterstängel men den kanske finns i variant? Får maila och fråga återförsäljaren.
ingaröbo
Cledor blev ju väldigt små jentemot Vigor men blev väldigt fin och god. Om en lök får ormlök blir löken nere i jorden mindre då eller har ormlöken andra nackdelar/fördelar?
Nu är jag inte så påläst vad gäller vitlök och nöjer mig med att kunna skörda så pass att det räcker hushållet och till nytt utsäde, men det vore ju kul att veta mer om hur det fungerar.

Just nu har jag glömt vad företaget heter som jag köpte ifrån men har för mig att någon av mina sorter (Vigor och Cledor) skulle fungera bra att fläta.
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 07-06-2013, 14:45) *
Cledor blev ju väldigt små jentemot Vigor men blev väldigt fin och god. Om en lök får ormlök blir löken nere i jorden mindre då eller har ormlöken andra nackdelar/fördelar?
Nu är jag inte så påläst vad gäller vitlök och nöjer mig med att kunna skörda så pass att det räcker hushållet och till nytt utsäde, men det vore ju kul att veta mer om hur det fungerar.

Just nu har jag glömt vad företaget heter som jag köpte ifrån men har för mig att någon av mina sorter (Vigor och Cledor) skulle fungera bra att fläta.

Jag brukar klippa av ormlök för att inte löken skall minska i tillväxt. All litteratur jag läst mig in på rekomenderar det. Hur mycket mer tillväxt det blir i slutändan har jag däremot ej fått något eg hum om. Jag låter någon ormlök per sort sitta kvar så jag kan dela med mig av mina odlingar. Ormlök använder jag i matlagningen, ju tidigare jag tar dem desto spädare är de. Nackdel är att det blir en snittyta för svampkulturer att växa sig fast på när man klipper av ormlöken. Du kan gå in på min blogg postannelund.chilipeppar.com och läsa mer.
Är det törnvik frö du köpt ifrån?
Jordgubbe
CITAT (Preussen @ 07-06-2013, 11:58) *
Du planerar att odla i kruka/kärl för att skörda lök?

Ja det var så jag tänkte. Köpa utsäde och sätta på vintern riktigt sent. Om vitlökarna blir så stora eller ej spelar inte så stor roll. Bara de blir lökar.
ingaröbo
CITAT (Preussen @ 07-06-2013, 16:26) *
Är det törnvik frö du köpt ifrån?

Visst var det Törnvik
RullRull
Så här ser det ut till dags dato! Tror inte det sett sä här bra ut så tidigt. Sabadrome! Planterade de största lökarna (klyftorna) från vänster sett i fallande ordning till höger. Skillnad?, - ja kanske lite!
Preussen
CITAT (RullRull @ 07-06-2013, 22:41) *
Så här ser det ut till dags dato! Tror inte det sett sä här bra ut så tidigt. Sabadrome! Planterade de största lökarna (klyftorna) från vänster sett i fallande ordning till höger. Skillnad?, - ja kanske lite!

Ser bra ut. Lyfter du bort fiberduken nu eller du låter den vara kvar?
michel021
Jag har aldrig planterat vitlök på hösten. I år testade jag att stoppa ner några klyftor i april bara för att testa. Det växte ganska snabbt i början men nu går det väldigt sakta. Händer inte mycket alls. Min blast består bara av 2st strån. Kan jag göra nått för att dom ska börja växa snabbare?

Anledningen att ja skrev detta inlägg var för att fråga när era vitlökar börjar växa? Jag förstår att det är olika beroende på vart man bor men på ett ungefär?
RullRull
CITAT (Preussen @ 08-06-2013, 11:35) *
Ser bra ut. Lyfter du bort fiberduken nu eller du låter den vara kvar?

Nu har de vi hyr av beslutat att låta hönorna gå fritt ute så duken får vara kvar! crying.gif
Preussen
CITAT (michel021 @ 08-06-2013, 11:50) *
Jag har aldrig planterat vitlök på hösten. I år testade jag att stoppa ner några klyftor i april bara för att testa. Det växte ganska snabbt i början men nu går det väldigt sakta. Händer inte mycket alls. Min blast består bara av 2st strån. Kan jag göra nått för att dom ska börja växa snabbare?

Anledningen att ja skrev detta inlägg var för att fråga när era vitlökar börjar växa? Jag förstår att det är olika beroende på vart man bor men på ett ungefär?

Jag sätter mina i nov/dec och då börjar de växa i mars. De har då fått sin välbehövliga kyla under vintern. I feb/mars i år satte jag en typ2, silverwhite, och den fick även sig kyla efter att den kom i jord. Den växer inte lika bra som den höstsådda silverwhite men kom ganska snabbt upp.
Ja, beroende av var du odlar men lika mycket på vilken sort du odlar. Somliga sorter lämpar sig mer för vårsådd än andra, typ2 silverskinlökar gör det och andra tidiga sorter finns att få tag på. Vad var det för sort du satte? Jag tror inte att du kan göra mer än att ogräsrensa, luckra och göda. Möjligen en fiberduk skulle ge en positiv effekt i form av jämt klimat.
michel021
Det var vitlöken jag hade hemma. Jag testade bara för skojs skull. Ja är 99% säker på att det var ica eco i nät. Vilken sort är bäst för vårsådd och vart kan man köpa den?
ingaröbo
Brukar ni vattna vitlökslandet?
Jag har varit väldigt sparsam med vattning men såg nu i kväll att jorden är väldigt torr. Ska/bör jag vattna eller trivs de med torr jord? Blasten är grön o fin och stjälkarna är kraftiga och fina.

Preussen
CITAT (ingaröbo @ 08-06-2013, 20:49) *
Brukar ni vattna vitlökslandet?
Jag har varit väldigt sparsam med vattning men såg nu i kväll att jorden är väldigt torr. Ska/bör jag vattna eller trivs de med torr jord? Blasten är grön o fin och stjälkarna är kraftiga och fina.

Om jag tvingas vattna gör jag det på morgonen och vattnar med kanna utan stril nere vid jordytan. Detta för att minska luftfuktighet som några av de svampkulturer som finns i min odling trivs i.
Preussen
CITAT (michel021 @ 08-06-2013, 19:53) *
Det var vitlöken jag hade hemma. Jag testade bara för skojs skull. Ja är 99% säker på att det var ica eco i nät. Vilken sort är bäst för vårsådd och vart kan man köpa den?

Jepp, där har vi svaret. Av vårsådd har jag inte alls lika mycket erfarenhet som höstsådd. Av mer erfarna odlare har jag fått rekomendationen att typ2, silverskinlökar, lämpar sig bäst för vårsådd. Andra tidiga sorter går oxå bra. Törnvik frö har en sortlista. Varför inte satsa på höstsådd.
Hoppas det går bra med den lök du satte och att den inte hade med sig några otrevligheter i form av sjukdomar.
Vill du veta mer om vitlöksodling rekomenderar jag att du läser i början av denna tråd och de länkar som finns till äldre vitlökstrådar. Annars finns åke truedsson och hans tomatklubb samt min egen blogg som kan ha något att bidra med.
ingaröbo
Va bra att det kom regn för någon dag sedan, vitlökslandet fick precis vd det behövde, perfekt! Ska bli så spännande hur skörden blir i år.
Läste på Törnvik att mina sorter Vigor och Cledor ska gå bra att fläta, får se om jag provar det i år.
Preussen
Kollade upp om topplök på cledor (typ2, silverskin). Det var som jag misstänkte, de kan vissa år ge topplök. Alltid kul att lära sig något nytt.
ingaröbo
CITAT (Preussen @ 17-06-2013, 17:11) *
Kollade upp om topplök på cledor (typ2, silverskin). Det var som jag misstänkte, de kan vissa år ge topplök. Alltid kul att lära sig något nytt.

Man lär sig nytt hela tiden, kul att inte vara fullärd. Jag tänkte äta upp topplökarna men de var så pilligt små att jag kastade dom. Hade jag kunnat gjort något annat med dom, så dom kanske?
Preussen
CITAT (ingaröbo @ 19-06-2013, 10:42) *
Man lär sig nytt hela tiden, kul att inte vara fullärd. Jag tänkte äta upp topplökarna men de var så pilligt små att jag kastade dom. Hade jag kunnat gjort något annat med dom, så dom kanske?

Olika sorter har olika stora bulbiller, hur stora cledor har vet jag inte. Hammar hade många små och de strödde vi som de var över laxen och satte in i ugnen med lyckat resultat.
Ta dem annars direkt när de kommer på plantan, ju spädare desto bättre. Jag steker/wokar och har som tillbehör, annars i marinad till kött.
EKLO
Herj,

vitlöksklyftorna frös sönder i vintras. Är det någon idé att sätta nya så här sent och hoppas på en höstskörd?

Zon 1-2, södra Bohuslän.
Preussen
CITAT (EKLO @ 19-06-2013, 13:33) *
Herj,

vitlöksklyftorna frös sönder i vintras. Är det någon idé att sätta nya så här sent och hoppas på en höstskörd?

Zon 1-2, södra Bohuslän.

Nej, spara på krutet till i höst istället. Frös sönder? Djup tjäle?
Du kan alltid sätta nu för att få klippgrönt.
Jordgubbe
Någon som också såg Från mull till guld - Camilla Plums kryddväxter ikväll ?. Ikväll handlade det bl a om vitlök.

De planterade dem i små krukor i ett växtus över vintern (pga att det varit så blött en vinter) och planterade ut i April.

Nu har jag tyvärr ingen odlingslott kvar, men sugen på att testa att odla vitlök på detta sätt till nästa år.
Preussen
CITAT (Jordgubbe @ 21-06-2013, 22:16) *
Någon som också såg Från mull till guld - Camilla Plums kryddväxter ikväll ?. Ikväll handlade det bl a om vitlök.

De planterade dem i små krukor i ett växtus över vintern (pga att det varit så blött en vinter) och planterade ut i April.

Nu har jag tyvärr ingen odlingslott kvar, men sugen på att testa att odla vitlök på detta sätt till nästa år.

Tack för tipset, får se programmet på dr.dk.
Ja, odla i kruka över vintern för vårplantering fungerar bra. Om hösten ej lämpar sig för sådd så är detta ett sätt att se till att man kan skörda sin egen vitlök.
Jordgubbe
CITAT (Preussen @ 22-06-2013, 08:40) *
Tack för tipset, får se programmet på dr.dk.

Sändes första gången igår, så går i repris några gånger på SVT. Idag 11.35 t ex på SVT2. Även i SVT2 24/6 01.15 och SVT24 25/6 23.40.
Jordgubbe
Gick med i vitlöksklubben 2013 idag, tog det lilla paketet för 30 kr. Tycker att det kan vara värt att chansa.

Har ju ingen odlingslott kvar längre utan bara en inglasad balkong men då har jag ju fördelen att jag kan sätta dem riktigt sent utan risk för att jorden är frusen. Nackdelen är väl när värmen kan komma på våren, kanske inte att löken vaknar utan mer att det blir för varmt.

johanna_zon3
Vitlökslandet på kolonilotten 2013-06-19

[attachment=77155:12_L_Vitl_k.jpg]

[attachment=77154:17501_10...912869_n.jpg]

Inte många veckor kvar till skörd :-) !
Preussen
CITAT (johanna_zon3 @ 28-06-2013, 09:54) *

Visst kliar det i fingrarna? :-)
Vad är det för sort/sorter?
johanna_zon3
Jo, det kliar :-) .

Sorterna är Hammar, Leningradskij, Tsesar, Moskovoskij, Siberian Red, Nazus, Christo, Arno, Printanor och Sabadrome i rader utan märkpinnar. Vi yvade ner klyftorna i skymningen i slutet på december eller om det var början på januari så jag är väldigt nöjd över resultatet fram till nu, får se hur det slutar ;-) .
Preussen
CITAT (johanna_zon3 @ 28-06-2013, 10:34) *
Jo, det kliar :-) .

Sorterna är Hammar, Leningradskij, Tsesar, Moskovoskij, Siberian Red, Nazus, Christo, Arno, Printanor och Sabadrome i rader utan märkpinnar. Vi yvade ner klyftorna i skymningen i slutet på december eller om det var början på januari så jag är väldigt nöjd över resultatet fram till nu, får se hur det slutar ;-) .

En trevlig uppställning :-) åke truedsson? Har du tagit bort topplöken, ser dem ej på bilden?
johanna_zon3
Japp, Åke Truedsson är hovleverantör ;-) . Jag har inte upptäckt några topplökar ännu, kommer väl senare kan jag tro eller...
michel021

Mina vitlökar är inte lika stora som dina om man kollar på blasten. Hur kommer vitlöken bli om den inte är fullvuxen när jag drar upp den? De känns som att din är 1månad före min och då borde mina vara klara om 2månader

CITAT (michel021 @ 28-06-2013, 13:00) *
Mina vitlökar är inte lika stora som dina om man kollar på blasten. Hur kommer vitlöken bli om den inte är fullvuxen när jag drar upp den? De känns som att din är 1månad före min och då borde mina vara klara om 2månader

Såg den andra bilden nu. Känns som att mina kommer se ut som dom när jag ska skörda
Preussen
CITAT (michel021 @ 28-06-2013, 13:01) *
Såg den andra bilden nu. Känns som att mina kommer se ut som dom när jag ska skörda

Om du skördar vitlök för tidigt har den inte de skyddande skalen och vitlöken torkar snabbt in. Skördar du den riktigt tidigt har den inte bildat klyftor än. Ca 1/4-3/4 av blasten ska vara nervissen, då är den färdig.
michel021
CITAT (Preussen @ 28-06-2013, 16:03) *
Om du skördar vitlök för tidigt har den inte de skyddande skalen och vitlöken torkar snabbt in. Skördar du den riktigt tidigt har den inte bildat klyftor än. Ca 1/4-3/4 av blasten ska vara nervissen, då är den färdig.

Okej. Hoppas den hinner bli klar bara. Mina första dog ju och nu har jag bara 2st kvar så det skulle inte göra så mycket men det hade varit kul med riktiga vitlökar eftersom det första gången jag odlar vitlök
Jordgubbe

Kanonfina bilder. Jag hade också Leningradskij och Sibirian Red det året som jag odlade vitlök. De tog lång tid på sig att titta upp ur jorden men skötte sig i princip själva utomhus. Skördade dem när de fått små "bullbiller" och hängde upp på tork inomhus. Det luktade starkt de första dagarna men hållbarheten är mycket bättre än köpelök.

Gått med i vitlöksklubben iår igen, så köper köpa utsäde till hösten och plantera sent på min balkong tänkte jag. Blev lite inspirerad när jag såg hur Camilla Plum gjorde.
Scout
Har inventerat mina vitlökar, det ser mycket lovande ut, de flesta kom upp:
Leningradskij 21st kom upp av 24st satta
Vigor 19st av 24st
Siberian red 28st av 28st

Alltså i genomsnitt 90% av klyftorna jag satte blivit fina plantor, känns rätt okej. Eller vad borde det vara?

Vigor var eget utsäde från förra året. Ser ut att bli minst lika mycket skörd som förra året. Och jag som inte har ätit upp den på långa vägar än. Blir nog att sätta lite färre införnästa år.

Har täckt med bondbönsblast, jordärtskocksgrenar, vallört, gräs och spritt på lite aska och urin under våren. De ser mycket glada ut.

Såg att både Leningradskij och Siberian red skickat upp ormlök/topplök. Gör det någon märkbar skillnad på lökstorleken att ta bort den? och när bör den kapas i så fall?
Preussen
CITAT (Scout @ 01-07-2013, 01:36) *
Har inventerat mina vitlökar, det ser mycket lovande ut, de flesta kom upp:
Leningradskij 21st kom upp av 24st satta
Vigor 19st av 24st
Siberian red 28st av 28st

Alltså i genomsnitt 90% av klyftorna jag satte blivit fina plantor, känns rätt okej. Eller vad borde det vara?

Vigor var eget utsäde från förra året. Ser ut att bli minst lika mycket skörd som förra året. Och jag som inte har ätit upp den på långa vägar än. Blir nog att sätta lite färre införnästa år.

Har täckt med bondbönsblast, jordärtskocksgrenar, vallört, gräs och spritt på lite aska och urin under våren. De ser mycket glada ut.

Såg att både Leningradskij och Siberian red skickat upp ormlök/topplök. Gör det någon märkbar skillnad på lökstorleken att ta bort den? och när bör den kapas i så fall?

90% är helt ok, det kan du vara nöjd med.
Storleken på löken ska enligt den litteratur jag satt tänderna i bli större samt att löken mognar snabbare om topplök klipps bort. Ju tidigare desto bättre. Har däremot ej sett studie på hur mycket det påverkar. Testa och se, gräv upp lite jord kring en lök och se hur stor den är. Låt topplök sitta kvar och se hur stora lökarna är vid skörd. Är du nöjd med resultatet och inte märker skillnad så fortsätt med det, de får dessutom bättre lagringsegenskaper.
Själv använder jag ormlöken i köket så majoriteten klipps av.
Scout
CITAT (Preussen @ 01-07-2013, 07:43) *
90% är helt ok, det kan du vara nöjd med.
Storleken på löken ska enligt den litteratur jag satt tänderna i bli större samt att löken mognar snabbare om topplök klipps bort. Ju tidigare desto bättre. Har däremot ej sett studie på hur mycket det påverkar. Testa och se, gräv upp lite jord kring en lök och se hur stor den är. Låt topplök sitta kvar och se hur stora lökarna är vid skörd. Är du nöjd med resultatet och inte märker skillnad så fortsätt med det, de får dessutom bättre lagringsegenskaper.
Själv använder jag ormlöken i köket så majoriteten klipps av.

Idag tog jag bort hälften av topplökarna, och lät hälften vara kvar. Så kan jag kontrollväga efter skörd och se hur stor skillnad det blir.

Lagringsdugligheten på mina vigor är ju alldeles fantastisk, äter fortfarande av de jag skördade i höstas och det är massor kvar. Har inte hittat en enda möglig klyfta ännu. Har förvarat dem i en pappkasse i ett köksskåp i rumsvärme sen i höstas. De man köper på mataffären brukar ju börja gro, skrympna ihop eller mögla bara nån månad efter inköp oavsett hur man förvarar dem.
Hoppas Leningradskij och Siberian red fungerar lika bra att lagra.
Preussen
CITAT (Scout @ 02-07-2013, 00:32) *
Idag tog jag bort hälften av topplökarna, och lät hälften vara kvar. Så kan jag kontrollväga efter skörd och se hur stor skillnad det blir.

Lagringsdugligheten på mina vigor är ju alldeles fantastisk, äter fortfarande av de jag skördade i höstas och det är massor kvar. Har inte hittat en enda möglig klyfta ännu. Har förvarat dem i en pappkasse i ett köksskåp i rumsvärme sen i höstas. De man köper på mataffären brukar ju börja gro, skrympna ihop eller mögla bara nån månad efter inköp oavsett hur man förvarar dem.
Hoppas Leningradskij och Siberian red fungerar lika bra att lagra.

Bättre än köpevitlök är det oavsett. 8-10månader i den miljö du förvarar bör de klara av. Lättskalade sorter är bra i köket men färre skal påverkar lagringen negativt. Därför är silverskins, typ 2, ett jämmer i köket med många små och svårskalade klyftor. Däremot har de lång hållbarhet. Köpevitlök har oftast hanterats fel under lagring och transport, dvs frys och kylrum.
Kul med en jämförelse även om vi inte vet utgångsläget. Hur länge har löken haft topplök? I år låter jag fler topplökar, speciellt av de sorter som har stora bulbiller då de är lättare att föröka på detta sätt.
Preussen
CITAT (michel021 @ 29-06-2013, 01:33) *
Okej. Hoppas den hinner bli klar bara. Mina första dog ju och nu har jag bara 2st kvar så det skulle inte göra så mycket men det hade varit kul med riktiga vitlökar eftersom det första gången jag odlar vitlök

Visst är det kul att få egen skörd och hoppas på att dina två kvarvarande skänker dig glädje. Tänk på att när du jämför din odling med andra att olika sorter har olika kraftigt blast och ju bättre utsäde desto bättre skörd. Förbered inför höstsådd och se dig omkring var du kan köpa bra utsäde.

I tisdags grävde jag upp 10 (11 sammanlagt) sololökar. Blasten hade lagt sig (sortspecifikt) och vissnat ner med 1/4 så det var lika bra att gräva upp dem. När jag i höstas satte "morado" som jag köpte på ica hade jag ingen aning att det skulle bli sololök. Få se om jag kan återupprepa det till nästa säsong.
masa
Morado är en vitlök av Creol-typ och passar inte så bra i vårt klimat. Utsädet kan ha varit påverkat av någon sjukdom om det bara har blivit sololökar. Jag har inte råkat ut för detta. Däremot har jag upptäckt att skörden blir bättre om jag planterar på våren.
Preussen
CITAT (masa @ 04-07-2013, 12:20) *
Morado är en vitlök av Creol-typ och passar inte så bra i vårt klimat. Utsädet kan ha varit påverkat av någon sjukdom om det bara har blivit sololökar. Jag har inte råkat ut för detta. Däremot har jag upptäckt att skörden blir bättre om jag planterar på våren.

Ja, en creole är det. Tror tom att det är en turbantyp. De gillar som sagt inte vårt klimat och det tror jag de reagerat på. Det som talar för dålig klimatanpassning är att alla blivit sololökar. Ingen annan miss eller dvärgväxt eller förrutnelse/mycel på lökarna.
För något år sen vårsatte jag morado och då blev det bra resultat.
Jordgubbe
Idag kom vitlöksklubbens medlemsblad, undrade varför det inte var med någon köplista men står i slutet att det kommer ett till utskick i början av Augusti.
Preussen
Det börjar bli skördedax. Sabadrome börjar lägga sig precis som cledor och silverwhite (den höstsådda). Den vårsådda dito har satt topplök.
Dessutom har lökflugan visat sitt fula tryne.
Preussen
Nu har 2/3 skördats med både ris och ros. Estnisk röd är helt utan konkurrens störst, korean red och german extra hardy har ökat i storlek. Dessvärre har topset tappat i storlek r/t virus och kommer nog ej att fortsätta odlas av mig. Detsamma gäller spanish red.
Här på vitlökstrådarna har diskuterats om löken tappar i storlek om man lpåter topplöken sitta kvar. I år lät jag många topplökar vara kvar på purple haze och det är påtagligt att de lökarna blir mindre. Ingen lök med kvarvarande topplök kvalificerar till utsäde.
Kvar att gräva upp ikväll är bulbillsådder och någon rad leningradskij. Vårsådd silverwhite får vänta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon