|
duo2010
02-11-2012, 17:06
CITAT (Eva i Västerås @ 02-11-2012, 10:40)  Kan man bada lökarna i Atamon innan man planterar? Det är ju svampmedel.  Hej menar du sånt Atamon som man kan använda när man kokar t ex sylt?? Vilken koncentration i så fall? Ngn som vet, provat? vill ju inte ta död på löken! hälsningar gunilla
Preussen
02-11-2012, 19:11
CITAT (duo2010 @ 02-11-2012, 17:06)  Hej menar du sånt Atamon som man kan använda när man kokar t ex sylt?? Vilken koncentration i så fall? Ngn som vet, provat? vill ju inte ta död på löken! hälsningar gunilla Det finns de som menar att en svag lösning vinäger har samma effekt. Som sagt, jag vet inte då jag själv provat.
duo2010
03-11-2012, 14:05
CITAT (Preussen @ 02-11-2012, 19:11)  Det finns de som menar att en svag lösning vinäger har samma effekt. Som sagt, jag vet inte då jag själv provat. Hm låtersom om jag skulle bada ngr klyftor i Atamon o ngr i vinäger o resten inte alls så får vi se vad som händer!
Jag brukar köpa någon Hammar-lök nästan varje höst när dom finns till salu i livsmedelshandeln. Det är en fin Tjeckisk sort. För mig har det alltid gått bra när jag har planterat klyftor från dessa. Virus behöver man inte oroa sig för, i regel är nästan all vitlök infekterad med flera sorters virus. Det finns några virusarter som är skadliga och drar ned skördenivån kraftigt, men de flesta kan och får man leva med. Det är faktiskt svårt att hålla en vitlöksstam virusfri.
Om man misstänker svampinfektion på planteringslöken kan man låta den simma i en lösning med bikarbonat i vatten, eller bakpulver, eller Binab, som innehåller nyttiga jordsvampstammar. Man kan också låta klyftorna ligga i sprit i några minuter.
I regel fungerar det dåligt om man planterar klyftor som börjar visa grönt. Det har gått i fel ordning, rötterna skall komma först. Jag planterar aldrig klyftor där bladen har börjat komma fram. Vid vårplantering av vitlök kan man påskynda uppkomsten om man flyttar löken till kylskåp ett par veckor före plantering, under förutsättning att löken förvarats i rumstemperatur. Flyttning från varmt till kallt gynnar rotbildning medan flyttning från kallt till varmt gynnar bladbildning.
Man kan "bredså" bulbiller och få sololökar, dom blir dock inte stora. Kineserna använder Östasiatiska sorter, t.ex. Sprint för att få sololökar. Jag har hört att förutsättningen för stora sololökar är att temperaturen i jorden inte får gå under 7-8 plusgrader under vintern. Jag har aldrig testat, men ibland har jag fått enstaka stora odelade lökar av Sprint och Primor när jag odlat på vanligt sätt.
duo2010
04-11-2012, 12:34
CITAT (masa @ 03-11-2012, 17:28)  Jag brukar köpa någon Hammar-lök nästan varje höst när dom finns till salu i livsmedelshandeln. Det är en fin Tjeckisk sort. För mig har det alltid gått bra när jag har planterat klyftor från dessa. Virus behöver man inte oroa sig för, i regel är nästan all vitlök infekterad med flera sorters virus. Det finns några virusarter som är skadliga och drar ned skördenivån kraftigt, men de flesta kan och får man leva med. Det är faktiskt svårt att hålla en vitlöksstam virusfri.
Om man misstänker svampinfektion på planteringslöken kan man låta den simma i en lösning med bikarbonat i vatten, eller bakpulver, eller Binab, som innehåller nyttiga jordsvampstammar. Man kan också låta klyftorna ligga i sprit i några minuter.
I regel fungerar det dåligt om man planterar klyftor som börjar visa grönt. Det har gått i fel ordning, rötterna skall komma först. Jag planterar aldrig klyftor där bladen har börjat komma fram. Vid vårplantering av vitlök kan man påskynda uppkomsten om man flyttar löken till kylskåp ett par veckor före plantering, under förutsättning att löken förvarats i rumstemperatur. Flyttning från varmt till kallt gynnar rotbildning medan flyttning från kallt till varmt gynnar bladbildning.
Man kan "bredså" bulbiller och få sololökar, dom blir dock inte stora. Kineserna använder Östasiatiska sorter, t.ex. Sprint för att få sololökar. Jag har hört att förutsättningen för stora sololökar är att temperaturen i jorden inte får gå under 7-8 plusgrader under vintern. Jag har aldrig testat, men ibland har jag fått enstaka stora odelade lökar av Sprint och Primor när jag odlat på vanligt sätt. Tack Masa! Din kunskap är är oersättlig! Följer allt du skriver och lär mig väl så småningom! Bästa hälsningar Gunilla
Preussen
07-11-2012, 12:44
Då kan man andas ut, lite i varje fall. Nu har bulbillerna kommit i jorden samt Sabadrome och Cledor. Nu väntar jag bara på tillfälle för resterande.
duo2010
13-11-2012, 16:55
Hej Nu får det allt bli kallt här utanför Göteborg för jag kan inte vänta längre så idag har alla 59 kyftorna kommit i jorden som mätte 5-7 grader lite beroende på vilken rabatt jag valde. Gödslade för ett par veckor sen med benmjöl, algomin och den finaste Lappländska björkaska medförd från Björkliden. Det blev 9 Sabadrome, 9 Messidrome, 9 Vigor 15 Hammarlök och 17 st av obestämbar sort, förmodligen fransk sådan inköpt på Bondens marknad. Bonden själv visste inte för han odlar så många olika sorter. Så nu blir det spännande att se vad det resulterar i. Jag orkade ju inte bada lökarna i antisvampmedel (men de såg väldigt fina ut allihop) så jag håller tummarna för att regnandet skall sluta ngn gång (här har ju öst ner vareviga dag senaste månaden) och att det blir kallt. gunilla
duo2010
13-11-2012, 21:00
CITAT (Preussen @ 07-11-2012, 12:44)  Då kan man andas ut, lite i varje fall. Nu har bulbillerna kommit i jorden samt Sabadrome och Cledor. Nu väntar jag bara på tillfälle för resterande. hej Bulbiller ja, glömde fråga hur man gör med dem? Skall de ner som klyftorna eller "sår" man dem ytligare som frön? Hur lång grobarhet har de? Hur kallt kan de stå? Tänkte gräva ner en kruka i lövhögen när det blir vinterkallt. hälsningar gunilla
Preussen
14-11-2012, 10:39
CITAT (duo2010 @ 13-11-2012, 21:00)  hej Bulbiller ja, glömde fråga hur man gör med dem? Skall de ner som klyftorna eller "sår" man dem ytligare som frön? Hur lång grobarhet har de? Hur kallt kan de stå? Tänkte gräva ner en kruka i lövhögen när det blir vinterkallt. hälsningar gunilla  Jag sår mina i rader, som frö. Hur det är med grobarhet över tid vet jag inte men att de även gror vid vårsådd året efter vet jag. Sen kanske det är sortberoende.. Du kan nog sätta dina i lövhögen nu. CITAT (duo2010 @ 13-11-2012, 16:55)  Hej Nu får det allt bli kallt här utanför Göteborg för jag kan inte vänta längre så idag har alla 59 kyftorna kommit i jorden som mätte 5-7 grader lite beroende på vilken rabatt jag valde. Gödslade för ett par veckor sen med benmjöl, algomin och den finaste Lappländska björkaska medförd från Björkliden. Det blev 9 Sabadrome, 9 Messidrome, 9 Vigor 15 Hammarlök och 17 st av obestämbar sort, förmodligen fransk sådan inköpt på Bondens marknad. Bonden själv visste inte för han odlar så många olika sorter. Så nu blir det spännande att se vad det resulterar i. Jag orkade ju inte bada lökarna i antisvampmedel (men de såg väldigt fina ut allihop) så jag håller tummarna för att regnandet skall sluta ngn gång (här har ju öst ner vareviga dag senaste månaden) och att det blir kallt. gunilla Jag hoppas kunna göra dito på fredag. Lite stressad att det inte blivit gjort då några börjat skjuta rötter. Kul att du fått dina i jorden,du får gärna skriva mer om dina "okända" som blir kul att följa.
Preussen
15-11-2012, 12:16
hej. om ni inte har fått tag på utsäde än så finns det en annons på alternativ.nu som säljer rejäla mängder.
Preussen
16-11-2012, 16:29
 Nu är äntligen vitlöken i jorden. Blev väl 116 klyftor ca. får räkna mer exakt när jag så orkar för nu är det äntligen vinter. läs gärna på bloggen min
Preussen
23-11-2012, 08:30
Det kliade för mycket i fingrarna när jag såg vitlöken "Pink" i mataffären. För något år sen testade jag att odla den men ingen av klyftorna kom upp, trots att utsädet såg ut att vara vid god vigör. Andra år har samma sort saluförts men då i väldigt dålig kondition, trolig svamp och dålig hantering i transport och grossistled. I år fann jag två acceptabla lökar som jag tog klyftor ifrån och behandlade mot ev smitta. Får chansa ibland. Sortnamn är eg iberose eller edenrose. Nu är det bara plats för två rader till i landet och för dem har jag utsäde, vårplanterad silverskin.
duo2010
24-11-2012, 20:23
CITAT (Preussen @ 16-11-2012, 16:29)   Nu är äntligen vitlöken i jorden. Blev väl 116 klyftor ca. får räkna mer exakt när jag så orkar för nu är det äntligen vinter. läs gärna på bloggen minHej Lycka till i dessa regnens tider! Hoppas du har väldigt väldrenerade jordar för snart får man väl ägna sig åt risodling i stället här i Gbgstrakten. Hinner Pink gro tror du? Vad behandlade du klyftorna med? Atamon, sprit el vad? skall bli kul att höra om resultatet. Vilken fin blogg du har! gunilla
Preussen
25-11-2012, 22:55
CITAT (duo2010 @ 24-11-2012, 20:23)  Hej Lycka till i dessa regnens tider! Hoppas du har väldigt väldrenerade jordar för snart får man väl ägna sig åt risodling i stället här i Gbgstrakten. Hinner Pink gro tror du? Vad behandlade du klyftorna med? Atamon, sprit el vad? skall bli kul att höra om resultatet. Vilken fin blogg du har! gunilla Kul att du gillar bloggen och hoppas du har något utav att läsa den. Där jag odlar har tidigare varit en mossäng, dessutom ligger det ett stort nedlagt kalkbrott ca 1,5km därifrån som drar mycket vatten. Sommartid är det inte lika uppskattat som nu, efter tre dagars solsken är det snustorrt.. Ska bli spännande att se om Pink tar sig.
CITAT (Preussen @ 23-11-2012, 08:30)  Det kliade för mycket i fingrarna när jag såg vitlöken "Pink" i mataffären. Fick du någon mera info om denna sort. Skall bli spännande att se hur den utvecklas framåt våren. Vad odlar du och ni andra mer? Här en lista över vad jag stoppade i jorden denna höst. Ca 150 klyftor totalt. Den stående favoriten är Antonic men ett par nya i år skall bli skoj att se vad blir av. /Jakob Antonic Sibirian Red Petrovskij Leningradskij Tsezar Bogatyr Psken River Ural 1 Georgian Crystal Georgian Fire Novosibirsk Irkutsk Rysk 4 Rysk 403 Chinese White Chinese Flat Chinese Hong Moskowskij
Preussen
28-11-2012, 22:20
CITAT (Natrix @ 28-11-2012, 17:28)  Fick du någon mera info om denna sort. Skall bli spännande att se hur den utvecklas framåt våren.
Vad odlar du och ni andra mer? Här en lista över vad jag stoppade i jorden denna höst. Ca 150 klyftor totalt. Den stående favoriten är Antonic men ett par nya i år skall bli skoj att se vad blir av.
/Jakob
Antonic Sibirian Red Petrovskij Leningradskij Tsezar Bogatyr Psken River Ural 1 Georgian Crystal Georgian Fire Novosibirsk Irkutsk Rysk 4 Rysk 403 Chinese White Chinese Flat Chinese Hong Moskowskij Pink är antingen Eberose eller Iberose. Läs mer härMycket imponerande sortlista. hur är dina odlingsmöjligheter?
Tackar. Ser vackra ut. Blir nästan sugen på att beställa en 5 kg låda. CITAT (Preussen @ 28-11-2012, 22:20)  Pink är antingen Eberose eller Iberose. Läs mer härMycket imponerande sortlista. hur är dina odlingsmöjligheter? Odlingsmöjligheterna är något begränsade. Ytorna för vitlök är insprängda mellan chili-fälten. /Jakob
Preussen
29-11-2012, 07:08
CITAT (Natrix @ 28-11-2012, 22:25)  Tackar. Ser vackra ut. Blir nästan sugen på att beställa en 5 kg låda. Odlingsmöjligheterna är något begränsade. Ytorna för vitlök är insprängda mellan chili-fälten.
/Jakob Vackra är de, många lager skal borttagna. Sen var klyftorna väldigt lättskalade vilket är en stor fördel. En nackdel var att klyftstorlek varierade. Favorit är typ 2 och 3 som består av en rad klyftor som är jämnstora och lättskalade. Jag menar odlingsförutsättning. Jordmån? Gödning?
Preussen
02-12-2012, 20:52
hej. Här har ni min sortlista för 2012/13.
Preussen
12-12-2012, 09:28
Nu har väl alla förhoppningsvis sått färdigt för säsongen? Då får vi hoppas på att vi får en lång kall vinter med bra isolerande snötäcke. Våren får gärna komma snabbt därefter utan alldeles för många väderskiftningar. Gott nytt år på er!
Preussen
19-12-2012, 21:29
hej. fick via tomatklubbens utskick reda på att Åke Truedsson även startat en vitlöksklubb. gå in på hemsidan hans och läs mer. tomatklubben
Preussen
02-03-2013, 17:15
Först upp var estnisk röd och Purple haze. Avlägsnandet av lövtäcket gjorde nog sitt till i form av att jorden värmdes upp.
Nämen oj, redan! Är det inte risk att de fryser ner i första bästa köldknäpp när de vaknar så tidigt? Ni har väl köldknäppar i skåne med. Är det inte säkrare att försöka få dem att sova ett tag till?
Själv har jag ett par decimeter snö kvar på lotten här i Uppsala. Hoppas att mina väljer att sova en månad till i alla fall.
Preussen
07-03-2013, 13:12
CITAT (Scout @ 07-03-2013, 12:53)  Nämen oj, redan! Är det inte risk att de fryser ner i första bästa köldknäpp när de vaknar så tidigt? Ni har väl köldknäppar i skåne med. Är det inte säkrare att försöka få dem att sova ett tag till?
Själv har jag ett par decimeter snö kvar på lotten här i Uppsala. Hoppas att mina väljer att sova en månad till i alla fall. Tack för visad omtanke men det är tämligen normalt att de kommer upp nu om än att det i år är i tidigaste laget. Vi har fortfarande frostnätter men dagarna är varma. Den frost vi har nu lär de tåla. Ska ut imorgon och får då se om fler kommit upp. Snart dags att önska dem välkomna med en kvävegiva.
Preussen
31-03-2013, 13:29
Nu har snön smällt bort för denna omgång. De vitlökar som kom upp har inte frusit ner, snö isolerar som bekant. Röda i topparna är de däremot vilket ska ses som ett tecken på att de kan ha det bättre. Vädret lär inte bli chockartat varmare närmsta tiden så vi får se hur det går. Inga fler sorter uppkomna.
Chili Linkan
31-03-2013, 13:44
Finns det sorter man kan så på våren eller är det bara att vänta till hösten som gäller för en annan?
Preussen
31-03-2013, 22:36
CITAT (Chili Linkan @ 31-03-2013, 13:44)  Finns det sorter man kan så på våren eller är det bara att vänta till hösten som gäller för en annan? Det beror på hur stor skörd du vill ha och vilken form av skörd du är ute efter. Vill du ha lök är höstsådd att föredra. Finns de som hävdar att silverskinlökar ger bra skörd efter vårsådd, tom bättre än höstsådd. Jag har sått en turbanlök tidigt en vår som gav hygglig skörd men inget som imponerade. Vill du skörda färsk vitlök kan du så vilken som på våren, samma sak gäller skörd av klippgrönt. I år har våren inte varit fördelaktig men om du kan få ner klyftorna i jorden å det snaraste kan du försöka. Var odlar du?
Chili Linkan
01-04-2013, 13:40
Okej kanske skall göra ett försök då! Jag odlar i zon3 men inte långt från gränsen till zon4 så där har man inte de bästa förutsättningarna men det låter som om det inte vore helt bortkastat.
Preussen
01-04-2013, 17:44
CITAT (Chili Linkan @ 01-04-2013, 13:40)  Okej kanske skall göra ett försök då! Jag odlar i zon3 men inte långt från gränsen till zon4 så där har man inte de bästa förutsättningarna men det låter som om det inte vore helt bortkastat. Jag odlar i zon 0-1 och de jag vet som lyckats med vårsådd silverskin har odlat i zon 2. Om du kan hålla dig till tåls eller har gott om utrymme för att hålla växtföljd hade jag väntat till höste, det finns ett mer intressant utbud då. Silverskin har fördelen med lång hållbarhet men nackdelen med många små svårskalade klyftor.
Chili Linkan
02-04-2013, 14:40
Ja små och svårskalade klyftor låter inte så intressant jag är mer intresserad av motsatsen. Jag väntar nog till hösten endå tack för dina svar!
Det verkar som att det kan bli en fin skörd i år!!  håller tummarna... Promising garlic
Preussen
17-04-2013, 12:03
CITAT (Laura @ 16-04-2013, 16:54)  D verkar som att det kan bli en fin skörd i år!!  håller tummarna... Promising garlicSer fint ut. Har du gödslat nu i vår?
CITAT (Preussen @ 17-04-2013, 13:03)  Ser fint ut. Har du gödslat nu i vår? Tack!  Jag är supernöjd.  Har precis varit ut och gett dem en drink med detta: [attachment=75923:algomin_..._300x271.jpg] Som jag egentligen köpt till sparrisbädden. Den är ny och innehåller nämligen något hav-igt, vilket sparris vill helst ha, så jag tänkte testa det i år... Jag tycker det är så svårt att blanda in fast gödsel i bäddarna som redan ha växter i, utan att göra sönder dem, då testar jag med flytande i år. Men annars har jag inte gödslat vitlöken sedan i höstas, om det var kanske frågan, vilket jag gjorde innan jag satte lökarna.
Preussen
17-04-2013, 16:25
CITAT (Laura @ 17-04-2013, 16:42)  Tack!  Jag är supernöjd.  Har precis varit ut och gett dem en drink med detta: [attachment=75923:algomin_..._300x271.jpg] Som jag egentligen köpt till sparrisbädden. Den är ny och innehåller nämligen något hav-igt, vilket sparris vill helst ha, så jag tänkte testa det i år... Jag tycker det är så svårt att blanda in fast gödsel i bäddarna som redan ha växter i, utan att göra sönder dem, då testar jag med flytande i år. Men annars har jag inte gödslat vitlöken sedan i höstas, om det var kanske frågan, vilket jag gjorde innan jag satte lökarna. Har aldrig testat med flytande gödning till vitlök men det blir säkert bra då det är mer lättupptagligt för grödan. Vitlöken behöver en liten start på vårkanten men den viktigaste gödningen är en väl förberedd och välgödslad jord att växa i.
Preussen
18-04-2013, 12:05
så här ser det ut i min odling just nu, postannelund.
Preussen
30-04-2013, 11:18
Nu har mina "vårplanterade" silverwhite börjat titta upp. Planterade dem i feb/mars när vi hade bamark.
Preussen
16-05-2013, 22:27
I år har jag stora problem med dubbellök på sabadrome, typ 1. Dubbelklyftor är annars ovanligt bland dessa sorter. Utsädet köpte jag på plantagen. Har ni andra som oxå köpte utsäde av sabadrome samma problem?
RullRull
18-05-2013, 16:32
Så här ser det ut i vår vitlöksodling i Sorunda! Sabadrome!  [attachment=76365:20130518_145857_1_.jpg]
Preussen
18-05-2013, 21:09
CITAT (RullRull @ 18-05-2013, 17:32)  Så här ser det ut i vår vitlöksodling i Sorunda! Sabadrome!  Ser fint ut. Fiberduken för att slippa lökflugan?
michel021
20-05-2013, 10:35
Mina vitlökar har inte kommit lika långt som dina. På mina sticker det upp 2-4st gröna blad(blast?). Dom har blivit väldigt långa och jag har klippt ner lite. Min blast är även smalare än din men det kanske beror på vilken sort man odlar. När kan man börja se att själva vitlöken börjar växa?
Preussen
20-05-2013, 15:58
CITAT (michel021 @ 20-05-2013, 11:35)  Mina vitlökar har inte kommit lika långt som dina. På mina sticker det upp 2-4st gröna blad(blast?). Dom har blivit väldigt långa och jag har klippt ner lite. Min blast är även smalare än din men det kanske beror på vilken sort man odlar. När kan man börja se att själva vitlöken börjar växa? Vitlöken växer under jord så har du planterat klyftan tillräckligt djupt ser du inte löken förrän du skördar den. Ja, det är sort och klimatberoende hur snabbt det växer. Mest påtagligt är att stammen blir grövre och till viss gräns högre. Vissa sorter sätter blomsterstängel medan andra inte. Klippte du ner dem för att ha i maten?
michel021
20-05-2013, 16:17
Mina ligger också i jorden men jag flytta lite på jorden så jag kunde se lite. Klyftan är borta och det är bara som en stam nu och sen blasten. Jag klippte för att ha till min köttfärssås
Preussen
20-05-2013, 21:53
CITAT (michel021 @ 20-05-2013, 17:17)  Mina ligger också i jorden men jag flytta lite på jorden så jag kunde se lite. Klyftan är borta och det är bara som en stam nu och sen blasten. Jag klippte för att ha till min köttfärssås  Låter helt normalt, dvs som det bör vara. Runt midsommar, en vecka hit eller dit, börjar uppsvällning och klyftbildning.
duo2010
20-05-2013, 22:11
CITAT (Preussen @ 16-05-2013, 23:27)  I år har jag stora problem med dubbellök på sabadrome, typ 1. Dubbelklyftor är annars ovanligt bland dessa sorter. Utsädet köpte jag på plantagen. Har ni andra som oxå köpte utsäde av sabadrome samma problem? Hej jo du, jag har samma erfarenhet, av 9 klyftor kommer 2 upp som dubbellök. Det betyder väl att det blir två små lökar befarar jag? Annars är jag imponerad av att alla satta klyftor, Sabadrome, Messidore, Vigor, Hammar har kommit upp och även "bondens" oidentifierad sort(er) men där ser de lite klena ut än så länge. Jag befarade att alla skulle dö drunkningsdöden så som det öste ner här i nov-dec men de vaknade till liv om än väldigt sent. gunilla
michel021
21-05-2013, 00:20
CITAT (Preussen @ 20-05-2013, 22:53)  Låter helt normalt, dvs som det bör vara. Runt midsommar, en vecka hit eller dit, börjar uppsvällning och klyftbildning.
Preussen
21-05-2013, 11:44
CITAT (duo2010 @ 20-05-2013, 23:11)  Hej jo du, jag har samma erfarenhet, av 9 klyftor kommer 2 upp som dubbellök. Det betyder väl att det blir två små lökar befarar jag? Annars är jag imponerad av att alla satta klyftor, Sabadrome, Messidore, Vigor, Hammar har kommit upp och även "bondens" oidentifierad sort(er) men där ser de lite klena ut än så länge. Jag befarade att alla skulle dö drunkningsdöden så som det öste ner här i nov-dec men de vaknade till liv om än väldigt sent. gunilla Jodå, två lökar blir det och de kan variera i storlek. Lagringsdugligheten kan bli försämrad men här hemma äter vi den så pass snabbt att det inte spelar någon roll.
RullRull
24-05-2013, 18:19
CITAT (Preussen @ 18-05-2013, 22:09)  Ser fint ut. Fiberduken för att slippa lökflugan? Vi har tidigare med bra resultat odlat under duk, som dock tages bort sådär två veckor före skörd. Nu står de dessutom på en dragig plats så jag har täckt med byggplast från norr och ost.
Preussen
25-05-2013, 07:56
CITAT (RullRull @ 24-05-2013, 19:19)  Vi har tidigare med bra resultat odlat under duk, som dock tages bort sådär två veckor före skörd. Nu står de dessutom på en dragig plats så jag har täckt med byggplast från norr och ost.  Det ger ett jämnare klimat som vissa sorter, tex typ 1 som i skandonaviskt snabbt skiftande väderlek sätter halslök, gynnas av. Vilka sorter odlar ni? Har ni testat att odla utan duk som jämförelse?
RullRull
25-05-2013, 13:29
CITAT (Preussen @ 25-05-2013, 08:56)  Det ger ett jämnare klimat som vissa sorter, tex typ 1 som i skandonaviskt snabbt skiftande väderlek sätter halslök, gynnas av. Vilka sorter odlar ni? Har ni testat att odla utan duk som jämförelse? Nej det har vi inte gjort ännu. Dock blir det en rejäl utvidgning till nästkommande säsong med även andra sorter än Sabadrome.  Nu börjar desutom förra årets skörd sina, bara de sista små kvar
Preussen
05-06-2013, 07:11
Nu börjar några av mina sorter sätta ormlök/blomsterstängel. Vad händer i era vitlöksland?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|