| |
duo2010
27-07-2013, 21:03
CITAT (Preussen @ 13-07-2013, 12:22)  Det börjar bli skördedax. Sabadrome börjar lägga sig precis som cledor och silverwhite (den höstsådda). Den vårsådda dito har satt topplök. Dessutom har lökflugan visat sitt fula tryne. Hur ser lökflugan ut? Hur snabbt kan den ställa till skada? Skall man ta upp lökarna så fort den visar sig. Eftersom mina lökar var väldigt sena i starten verkar de inte vara riktigt klara än men de växer kanske inte så mckt mer? gunilla
Preussen
29-07-2013, 17:56
CITAT (duo2010 @ 27-07-2013, 22:03)  Hur ser lökflugan ut? Hur snabbt kan den ställa till skada? Skall man ta upp lökarna så fort den visar sig. Eftersom mina lökar var väldigt sena i starten verkar de inte vara riktigt klara än men de växer kanske inte så mckt mer? gunilla Googla "lökflugan" och gå in på växteko och läs mer. om din lök ej visar på symtom behöver du inte stressa med skörd utan följ gängse norm att 1/4-3/4 av blast ska vara nervisset. En av mina sabadrome var angripen (ska lägga upp bild på bloggen) resten hade något penicilinum.
Preussen
01-08-2013, 22:12
Nu har leningradskij varit uppe ur jorden en vecka och de överraskade mig rejält. Större än förra året! Får se hur de klarar torkningen, blasten hade röda strimmor vilket kan tyda på någon form av svampangrepp. Tog upp höstsådd silverwhite och de var inte mycket större än sättlöken jag tog klyftor ifrån, dvs liten. Ska bli intressant att se om vårsådden når samma storlek.
Då har jag också skördat alla mina vitlökar här i Uppsala (Vigor, Siberian red och Leningradskij). Bara en halslök, och inga dubbellökar, totalt 63st. Men de ser lite mindre ut än förra året. Ska väga dem och utvärdera nån kväll när jag får tid och se om det hjälpte att klippa av ormlökarna.
Men den stora frågan är hur man ska lyckas göra slut på dem, Måste äta minst en i veckan om de ska ta slut innan nästa skörd. Har fortfarande kvar från förra årets skörd, fast jag gett bort massor och grillat hela. De är fortfarande i fint skick. Vad kan man göra med den gamla vitlöken? Lägga in? Torka till vitlökspulver? Går det, hur gör man? Har ni några tips?
CITAT (Scout @ 08-08-2013, 12:51)  Men den stora frågan är hur man ska lyckas göra slut på dem, Måste äta minst en i veckan om de ska ta slut innan nästa skörd. Har fortfarande kvar från förra årets skörd, fast jag gett bort massor och grillat hela. De är fortfarande i fint skick. Vad kan man göra med den gamla vitlöken? Lägga in? Torka till vitlökspulver? Går det, hur gör man? Har ni några tips? Vad är det jag läser, 63 vitlökar och nästan ett år att äta upp dessa, skall det vara så svårt. Jag äter en hel vitlök varje dag. Vet ni förresten att om man äter en vitlök varje dag, så luktar man inte vitlök längre. Det har fungerat på alla som har testat som jag känner till.
Preussen
08-08-2013, 17:56
CITAT (Scout @ 08-08-2013, 12:51)  Då har jag också skördat alla mina vitlökar här i Uppsala (Vigor, Siberian red och Leningradskij). Bara en halslök, och inga dubbellökar, totalt 63st. Men de ser lite mindre ut än förra året. Ska väga dem och utvärdera nån kväll när jag får tid och se om det hjälpte att klippa av ormlökarna.
Men den stora frågan är hur man ska lyckas göra slut på dem, Måste äta minst en i veckan om de ska ta slut innan nästa skörd. Har fortfarande kvar från förra årets skörd, fast jag gett bort massor och grillat hela. De är fortfarande i fint skick. Vad kan man göra med den gamla vitlöken? Lägga in? Torka till vitlökspulver? Går det, hur gör man? Har ni några tips? Du menar den angenäma frågan? Dessvärre har jag inte samma problem då min odlingsareal är för liten. Däremot bulbillsådde jag i höstas och dessa små lökar med små klyftor kommer jag testa att (än en gång) mjölksyra. Ska bara vänta till mer behagliga temperaturer så inomshustemperaturen blir bättre. Vitlökspulver går att göra med hjälp av mattork eller varmluftsugn. Vigor är den mest stabila sorten av typ 1, artichokelökarna. Testa och se om du får sololök. Några har berättat att satt halslök från sabadrome ger sololök något jag själv måste testa. Flera andra odlare jag haft kontakt med säger oxå att deras lökar blivit mindre i år. Om det beror på den korta våren eller vad är bara spekulationer. Själv fick jag både större och mindre lökar än förra året. De som blivit mindre har troligen någon form av virus, dess blast var riktigt gulstrimmigt jämfört med andra. Det är främst topset som jag kommer att ta ur odlingen, tyvärr gäller detsamma för spanish red. Purple haze blev mindre även den men jag hade ca 50% som fick sätta topplök. Dessa var mindre än de utan. Ormlökarna smakade gott så det var värt arbetsinsatsen.
CITAT (masa @ 08-08-2013, 13:56)  Vad är det jag läser, 63 vitlökar och nästan ett år att äta upp dessa, skall det vara så svårt. Jag äter en hel vitlök varje dag. Vet ni förresten att om man äter en vitlök varje dag, så luktar man inte vitlök längre. Det har fungerat på alla som har testat som jag känner till. En om dagen är sjukt mycket vitlök! Tror inte jag kommer att palla det, brukar få klagomål från flickvännen att jag har för mycket vitlök i maten, det sägs bli för starkt, men vad gör man inte när man vill få åtgång på den. CITAT (Preussen @ 08-08-2013, 18:56)  Du menar den angenäma frågan? Dessvärre har jag inte samma problem då min odlingsareal är för liten. Däremot bulbillsådde jag i höstas och dessa små lökar med små klyftor kommer jag testa att (än en gång) mjölksyra. Ska bara vänta till mer behagliga temperaturer så inomshustemperaturen blir bättre. Vitlökspulver går att göra med hjälp av mattork eller varmluftsugn. För lite areal? Jag hade mindre än 2kvaratmeter med vitlök, nästa år blir det mindre. Tror att en kvadratmeter skulle räcka ypperligt för vår årskonsumtion. Vitlökspulver ska jag prova, jag googlade lite, om man söker på engelska t.ex.: make garlic powder, så får man massa pedagogiska träffar. Tillverkningen verkar gå till som följer: Skala klyftorna och skiva dem tunnt. torka i torkolla eller på lägsta värmen i ugnen. När de är spröda och inte sega längre så smula/mortla/mixa till pulver. Förvara i tät glasburk. Går att göra samma sak med chili, paprika eller vanlig gullök, och att blanda de olika pulvren, även med andra kryddor. Inlagda vitlökar har jag inte heller provat. Googlesökning ger en mängd varianter, enklast verkar vara att koka några minuter, och sen lägga dem i marinad av olja, vinäger och diverse kryddor, och förvara i kylskåp. Ska göra ett försök.
Preussen
09-08-2013, 13:59
CITAT (Scout @ 09-08-2013, 11:01)  En om dagen är sjukt mycket vitlök! Tror inte jag kommer att palla det, brukar få klagomål från flickvännen att jag har för mycket vitlök i maten, det sägs bli för starkt, men vad gör man inte när man vill få åtgång på den. För lite areal? Jag hade mindre än 2kvaratmeter med vitlök, nästa år blir det mindre. Tror att en kvadratmeter skulle räcka ypperligt för vår årskonsumtion.
Vitlökspulver ska jag prova, jag googlade lite, om man söker på engelska t.ex.: make garlic powder, så får man massa pedagogiska träffar. Tillverkningen verkar gå till som följer: Skala klyftorna och skiva dem tunnt. torka i torkolla eller på lägsta värmen i ugnen. När de är spröda och inte sega längre så smula/mortla/mixa till pulver. Förvara i tät glasburk. Går att göra samma sak med chili, paprika eller vanlig gullök, och att blanda de olika pulvren, även med andra kryddor.
Inlagda vitlökar har jag inte heller provat. Googlesökning ger en mängd varianter, enklast verkar vara att koka några minuter, och sen lägga dem i marinad av olja, vinäger och diverse kryddor, och förvara i kylskåp. Ska göra ett försök. Sen går en del av skörden till nytt utsäde så där försvinner en del. Ibland går det åt 3-4st i veckan men igenomsnitt räknar jag 1-2/vecka. Har jamie olivers vitlökspress där halva skivar och halva pressar, perfekt till ändamålet att torka.
Nu har jag vägt skörden och lagt in i excel och analyserat vikterna i skördedatat (ja, man blir arbetsskadad som ingenjör).
Tototal skörd 3,2kg, 63st. Största löken var en Vigor på 83g, dock långt ifrån förra årets rekordlök på 183g. Medelvikter per sort: Leningradskij 38g (70g 2012) Siberian red 54g (94g 2012) Vigor 61g (102g 2012) 1 av 17 fick halslök Medel av alla sorterna 50g (98g 2012)
Medelvikt med ormlökarna kvar 45g Medelvikt då ormlökarna togs bort 48g Alltså marginellt större lökar när jag tog bort ormlökarna.
Leningradskij klart mindre än de båda övriga, Vigor är störst, allt var egetodlat utsäde. Inga dubbellökar alls.
Årets lökar var alltså ungefär hälften så stora som förre året. Klart sämre. Funderar på vad jag kan ha gjort för fel. Hanterade dem ungefär lika som sist. Mystiskt...
Preussen
11-08-2013, 08:23
CITAT (Scout @ 11-08-2013, 01:22)  Nu har jag vägt skörden och lagt in i excel och analyserat vikterna i skördedatat (ja, man blir arbetsskadad som ingenjör).
Tototal skörd 3,2kg, 63st. Största löken var en Vigor på 83g, dock långt ifrån förra årets rekordlök på 183g. Medelvikter per sort: Leningradskij 38g (70g 2012) Siberian red 54g (94g 2012) Vigor 61g (102g 2012) 1 av 17 fick halslök Medel av alla sorterna 50g (98g 2012)
Medelvikt med ormlökarna kvar 45g Medelvikt då ormlökarna togs bort 48g Alltså marginellt större lökar när jag tog bort ormlökarna.
Leningradskij klart mindre än de båda övriga, Vigor är störst, allt var egetodlat utsäde. Inga dubbellökar alls.
Årets lökar var alltså ungefär hälften så stora som förre året. Klart sämre. Funderar på vad jag kan ha gjort för fel. Hanterade dem ungefär lika som sist. Mystiskt... Använde du av ditt eget utsäde eller du köpte nytt i höstas? Samma gödningsmängd? Hur var väderförhållandena denna säsong jämfört med andra säsonger? Förra säsongens nederbördsmängd jämfört med årets (uppskattningsvis)? Skulle vara intressant att se siffror på vikt och storleksskillnad andra år mellan topplök av/på om den i år marginella skillnaden hänger ihop med det generella minskade skördeutfallet? Härligt med siffror :-) Grävde upp min vårsådda silverskin, typ 2, "silverwhite". De låg i samma storleksklass som de höstsådda, dvs blev lika små som utsädet. Inget för mig att odla vidare på men intressant att se att (tidig)vårsådd fungerar tillfredställande bra av typ2-lökar. Ska se om jag upprepar samma försök kommande säsong.
Mina erfarenheter av årets vitlöksskörd: Alla sorter är mindre än förra året. Jag utgår från att växtnäringsförhållandena är samma som förra året, lite mindre nederbörd denna sommar, men inget problem med torka pga täckodling. Orsaken till skördeminskningen hos mig anser jag vara den långa vintern. Mina vitlökar kom inte upp förrän i maj, har aldrig varit med om senare uppkomst. Det var faktiskt tjäle kvar i marken ännu vid mitten av maj. Alltså förlorade jag minst en månad av växtsäsongen under våren. Sedan blev det lite sent med planteringen i höstas, frosten kom 3 dagar efter att jag hade fått de sista klyftorna i jorden. Detta betyder att många sorter inte hann att rota sig under hösten, vilket också förkortar växtsäsongen. Även om växtsäsongen förkortas i början, kompenseras den inte av senare tidpunkt för skörd, mer än i väldigt liten grad, lökarna blir skördemogna ungefär samtidigt oberoende av hur vädret har varit.
Nu är det inte så allvarligt att lökarna är lite mindre i år, det finns fördelar också, mindre storlek ger längre hållbarhet. Årets skörd har mindre svampangrepp än förra årets. Liljebagge och lökbagge har gjort en del skada, dock mindre än i fjol. Första generationen lökmal överraskade mig genom att bara angripa de tidiga kinesiska sorterna och där hade jag inte min kontrollyta. Den andra generationen har kommit nu, men jag sprutar Turex bara på purjolöken, lök och vitlök är ju färdiga för skörd.
Jag är inte färdig med skörden ännu, många sibiriska sorter finns kvar i jorden och även de vårplanterde silverskin-sorterna. De senare ser bra ut trots en mycket trög start och en del luckor i raderna. Elefantlökplantorna ser bättre ut än någonsin tidigare.
Bekymmer är det med artichoke-lökarna (Thermidrome, Sabadrome, Vigor osv). Hos mig tycks de degenerera och blir sämre undan för undan, dvs när jag använder eget utsäde. Jag har 26 olika sorter, men jag skall överge en del av dem och resten skall jag odla mindre av. Intressant är att den så utskällda sorten Casablanca är den tredje bästa artichoken i år, bara Avignon Wight och Provence Wight gav mer. Men så är också dessa sorter de nyaste jag har.
En annan obsevation är att visa storklyftiga sorter såsom Antonnik, Susan Delafield, German Porcelain, har bara 2 eller 3 klyftor vid årets skörd. Normalt skall det finnas 4-6 klyftor. Samma gäller vissa sorter från genbanken i Gatersleben, GL-784, GL-794 mm, även om de är en annan variant. Hos vissa sorter har ca 80% bara 2 klyftor. Detta är ett fenomen som har börjat återkomma med några års mellanrum, och jag har inte lyckats spåra orsaken.
Preussen
12-08-2013, 11:53
CITAT (masa @ 11-08-2013, 10:41)  Mina erfarenheter av årets vitlöksskörd: Alla sorter är mindre än förra året. Jag utgår från att växtnäringsförhållandena är samma som förra året, lite mindre nederbörd denna sommar, men inget problem med torka pga täckodling. Orsaken till skördeminskningen hos mig anser jag vara den långa vintern. Mina vitlökar kom inte upp förrän i maj, har aldrig varit med om senare uppkomst. Det var faktiskt tjäle kvar i marken ännu vid mitten av maj. Alltså förlorade jag minst en månad av växtsäsongen under våren. Sedan blev det lite sent med planteringen i höstas, frosten kom 3 dagar efter att jag hade fått de sista klyftorna i jorden. Detta betyder att många sorter inte hann att rota sig under hösten, vilket också förkortar växtsäsongen. Även om växtsäsongen förkortas i början, kompenseras den inte av senare tidpunkt för skörd, mer än i väldigt liten grad, lökarna blir skördemogna ungefär samtidigt oberoende av hur vädret har varit. Nu är det inte så allvarligt att lökarna är lite mindre i år, det finns fördelar också, mindre storlek ger längre hållbarhet. Årets skörd har mindre svampangrepp än förra årets. Liljebagge och lökbagge har gjort en del skada, dock mindre än i fjol. Första generationen lökmal överraskade mig genom att bara angripa de tidiga kinesiska sorterna och där hade jag inte min kontrollyta. Den andra generationen har kommit nu, men jag sprutar Turex bara på purjolöken, lök och vitlök är ju färdiga för skörd. Jag är inte färdig med skörden ännu, många sibiriska sorter finns kvar i jorden och även de vårplanterde silverskin-sorterna. De senare ser bra ut trots en mycket trög start och en del luckor i raderna. Elefantlökplantorna ser bättre ut än någonsin tidigare. Bekymmer är det med artichoke-lökarna (Thermidrome, Sabadrome, Vigor osv). Hos mig tycks de degenerera och blir sämre undan för undan, dvs när jag använder eget utsäde. Jag har 26 olika sorter, men jag skall överge en del av dem och resten skall jag odla mindre av. Intressant är att den så utskällda sorten Casablanca är den tredje bästa artichoken i år, bara Avignon Wight och Provence Wight gav mer. Men så är också dessa sorter de nyaste jag har. En annan obsevation är att visa storklyftiga sorter såsom Antonnik, Susan Delafield, German Porcelain, har bara 2 eller 3 klyftor vid årets skörd. Normalt skall det finnas 4-6 klyftor. Samma gäller vissa sorter från genbanken i Gatersleben, GL-784, GL-794 mm, även om de är en annan variant. Hos vissa sorter har ca 80% bara 2 klyftor. Detta är ett fenomen som har börjat återkomma med några års mellanrum, och jag har inte lyckats spåra orsaken. Säsongens väder har påverkat väldigt mycket för de flesta som jag pratat med berättar om mindre vitlökar än andra år. Det är framförallt odlare norr om skåne som fått minskad skörd. Odlare i Skåne som jag varit i kontakt med säger att de lyckats väl i år. Själv lyckades jag pricka in plantering väldigt bra, kylan kom ca 2veckor efter plantering och jag la då på ett lövtäcke. Primärt var syftet med lövtäcket att minska näringsläckage och jag hade inte egentligen någon tanke om att jag även lite grann konserverade kylan i jorden. Täcket låg på hela vintern när jag någon gång i april lyfte bort det och vitlökarna tittade upp inom 10 dagar. Därefter kom förvisso stunder av barmarksfrost så lökarna fick det kämpigt men ingen som utvintrade av det. Min säsong har varit försumbart kortare därför fick jag ändå bättre skörd på vissa sorter. De sorter som blev mindre kan ha reagerat på den kalla vintern och våren. Tex cledor (har förvisso ingen referens från föregående år) som var bra utsäde (fransk certifierat) blev väldigt smått i jämförelse. Av spanish red sådde jag två storlekar utsäde men där blev ingen nämnbar skillnad i skörd utan det blev smått. Topset blev mindre än förra året. De två sistnämnda misstänker jag någon forma virus, förslagsvis mosaik, då dess blast var gulstrimmigt tidigt. Att sabadrome blev dåligt har med utsädet att göra. jag köpte monsteriöst stora lökar på plantagen, resultatet blev dubbelklyftor i stor utsträckning. Av skörden blev det mycket halslök och små lökar även av de som inte var dubbellök. Sådde även "morado" från Ica och alla blev sololök vilket jag härleder till svår klimatanpassningsprocess. Den har fungerat bra som vårsådd tidigare år men vintern och våren snurrade nog upp den. Ni kan läsa mer om det på bloggen min Jordmånen de växte i var bra, det var en djupgrävd bädd som varit i gång i 1 säsong. Den gödslades och förberedes väl. Av de svampsjukdomar som härjar hos mig har jag sluppit rost denna säsong. Svartmöglet har inte varit påtagligt märkbart i år även om det förekommit. Uppkomsten var bra och ingen dvärgväxt eller missbildning har förekommit. Jag känner att jag för första gången har en bra säsong på kolonin när det gäller sjukdomar, de är hanterbara. Det som jag haft besvär med även i år är dock lökflugan. I år var det bara en sabadrome som blev skadad och det är försumbart även om jag helt klart hade varit utan. Däremot trodde jag vid en kort stund att jag fått den fruktade vitrötan (white rot). Jag grävde upp några sabadrome som stod vid kanten och fann vitt mycel på mina lökar. Jag kontaktade en känd odlare som inte kunde utesluta vitrötan. Jag började fundera, löken var ju inte rutten eller skadad på något annat sätt som är typiskt för vitrötan utan de bara hade vitt mycel på sig. Förra våren hade jag grävt ner en planka som avgränsare och mot denna växte lökarna. I vitlökslandet hade jag tidigare sett svampar likt de som finns i häxringar. Jag tänkte mest då på att det kunde bli ett kul inlägg i bloggen med hänsyftning till svamp i vitlökslandet. Denna planka hade sporer på sig som i jord utvecklades. På facebookgruppen Köksträdgården-Le potager lade en erfaren användare upp bilder på hur hennes grödor skadats av vitrötan och för mig blev det då klart att det jag hade var inte vitröta, puh! Nu ser jag fram emot nästa säsong. Imorgon skall jag iväg och hämta hästgödsel så att jag kan börja gräva bädden löken skall växa i.
RullRull
12-08-2013, 19:44
CITAT (Preussen @ 12-08-2013, 12:53)  Säsongens väder har påverkat väldigt mycket för de flesta som jag pratat med berättar om mindre vitlökar än andra år. Det är framförallt odlare norr om skåne som fått minskad skörd. Odlare i Skåne som jag varit i kontakt med säger att de lyckats väl i år. Själv lyckades jag pricka in plantering väldigt bra, kylan kom ca 2veckor efter plantering och jag la då på ett lövtäcke. Primärt var syftet med lövtäcket att minska näringsläckage och jag hade inte egentligen någon tanke om att jag även lite grann konserverade kylan i jorden. Täcket låg på hela vintern när jag någon gång i april lyfte bort det och vitlökarna tittade upp inom 10 dagar. Därefter kom förvisso stunder av barmarksfrost så lökarna fick det kämpigt men ingen som utvintrade av det. Min säsong har varit försumbart kortare därför fick jag ändå bättre skörd på vissa sorter. De sorter som blev mindre kan ha reagerat på den kalla vintern och våren. Tex cledor (har förvisso ingen referens från föregående år) som var bra utsäde (fransk certifierat) blev väldigt smått i jämförelse. Av spanish red sådde jag två storlekar utsäde men där blev ingen nämnbar skillnad i skörd utan det blev smått. Topset blev mindre än förra året. De två sistnämnda misstänker jag någon forma virus, förslagsvis mosaik, då dess blast var gulstrimmigt tidigt. Att sabadrome blev dåligt har med utsädet att göra. jag köpte monsteriöst stora lökar på plantagen, resultatet blev dubbelklyftor i stor utsträckning. Av skörden blev det mycket halslök och små lökar även av de som inte var dubbellök. Sådde även "morado" från Ica och alla blev sololök vilket jag härleder till svår klimatanpassningsprocess. Den har fungerat bra som vårsådd tidigare år men vintern och våren snurrade nog upp den. Ni kan läsa mer om det på bloggen min Jordmånen de växte i var bra, det var en djupgrävd bädd som varit i gång i 1 säsong. Den gödslades och förberedes väl. Av de svampsjukdomar som härjar hos mig har jag sluppit rost denna säsong. Svartmöglet har inte varit påtagligt märkbart i år även om det förekommit. Uppkomsten var bra och ingen dvärgväxt eller missbildning har förekommit. Jag känner att jag för första gången har en bra säsong på kolonin när det gäller sjukdomar, de är hanterbara. Det som jag haft besvär med även i år är dock lökflugan. I år var det bara en sabadrome som blev skadad och det är försumbart även om jag helt klart hade varit utan. Däremot trodde jag vid en kort stund att jag fått den fruktade vitrötan (white rot). Jag grävde upp några sabadrome som stod vid kanten och fann vitt mycel på mina lökar. Jag kontaktade en känd odlare som inte kunde utesluta vitrötan. Jag började fundera, löken var ju inte rutten eller skadad på något annat sätt som är typiskt för vitrötan utan de bara hade vitt mycel på sig. Förra våren hade jag grävt ner en planka som avgränsare och mot denna växte lökarna. I vitlökslandet hade jag tidigare sett svampar likt de som finns i häxringar. Jag tänkte mest då på att det kunde bli ett kul inlägg i bloggen med hänsyftning till svamp i vitlökslandet. Denna planka hade sporer på sig som i jord utvecklades. På facebookgruppen Köksträdgården-Le potager lade en erfaren användare upp bilder på hur hennes grödor skadats av vitrötan och för mig blev det då klart att det jag hade var inte vitröta, puh! Nu ser jag fram emot nästa säsong. Imorgon skall jag iväg och hämta hästgödsel så att jag kan börja gräva bädden löken skall växa i. Tack för all info i denna tråd! Nu har jag en (förmodligen) en dum fråga? Att man bör växla odlingsplats oavsett vad man odlar är ju välkänt men innebär detta att man inte bör odla lök (oavsett sort) på samma plats eller går det bra att odla vitlök nästkommande säsong där jag i år odlat gullök eller purjulök? Tacksam för svar, tack på förhand!
Nej, du skall inte odla några lökväxter där du har odlat andra lökväxter året innan. Sjukdomar och ohyra är samma för alla Allium-växter. Dock står purjolök emot sjukdomar något bättre än vitlök och kepalök.
duo2010
14-08-2013, 12:55
Hej Håller med att lökarna generellt blivit mindre i år. Satte i mitten av november och sen kom jätteregnen i Göteborgstrakten i december, trodde att allt drunknat eftersom inget kom upp förrän i början av maj! Bäst blev Hammar från mästerkockens matbutik, 13 av 15 satta kom upp normalstora eller stora. Vigor 9 av 9, stora 5 m halslök. Messidore 10 av 10, stora 7 m halslök, Sabadrome (Plantagen) 7 små av 9, 5 med hals 2 dubbellökar och sämst var de från bondens marknad 16 av 17 som visserligen kom upp men snabbt fick gulstrimmiga blad förmodligen ngn virushistoria och blev små (trots stora klyftor) med 11 halslökar. Summa 56 av 59 men de kunde varit större. Kontentan blir: köp inte okänt utsäde och inte på Plantagen. Nu skall jag tigga björkvedsaska till nästa säsong och sätta lökarna från Åke T i nuvarande tomatsängen. gunilla
Hej alla kunniga! Jag har frågat här något annat år, men NU verkar det äntligen bli kolonilott för min del, inför nästa säsong. Jag ber om tips på någon bra nybörjarsort, någon slags säkert kort och var jag kan köpa den ifrån? Bor i Göteborg, men vad jag förstår beställer många sina? Det handlar ju inte om några stora mängder men jag vill ändå inte ta nån random lök från mataffären, jag vill gärna vilken sort det är jag odlar såklart.  Hoppas att ni kan hjälpa mig!
Preussen
14-08-2013, 21:20
CITAT (PMK @ 14-08-2013, 20:14)  Hej alla kunniga! Jag har frågat här något annat år, men NU verkar det äntligen bli kolonilott för min del, inför nästa säsong. Jag ber om tips på någon bra nybörjarsort, någon slags säkert kort och var jag kan köpa den ifrån? Bor i Göteborg, men vad jag förstår beställer många sina? Det handlar ju inte om några stora mängder men jag vill ändå inte ta nån random lök från mataffären, jag vill gärna vilken sort det är jag odlar såklart.  Hoppas att ni kan hjälpa mig! Beställ från törnvik frö eller fråga masa som skriver här i tråden.
duo2010
15-08-2013, 11:05
CITAT (Preussen @ 14-08-2013, 22:20)  Beställ från törnvik frö eller fråga masa som skriver här i tråden. Om du inte vill ha så många på en gång är Åke Troedsson en säker leverantör men du måste gå med i hans vitlöksklubb för att få en lista på vad som finns kvar de går fort åt. Förslag Hammar och Leningradski t ex de franska är också bra men inte riktigt avpassade för vårt klimat men Vigor och Messidor är väl OK. Gunilla
Så fantastiskt att komma hit och läsa om denna konstiga vitlöksesong. Samma erfarenheter här i Östergötland, lökarna kunde börja sitt liv först i maj och att försöka ge dom lite längre sesong in i augusti gav inget mer resultat. Jag skördade mina i två omgångar, den första ca. 1-2 veckor senare än vanligt och sedan andra hälften en vecka efteråt. Jag vågade inte testa något mer med tanke på sämre hållbarheten under vintern och att klyftorna faller isär.
Nu har jag lärt mig något nytt tack vare er att man ska skörda dom på samma tid varje år oavsätt om de har vuxit till sig eller inte.
Men nu till problemet. Jag brukar sätta a. 100-120 vitlkökar varje höst. Jag tror inte riktigt att årets skörd levererar mig så många stora klyftor, tyvärr.
Det är väl dom största man ska sätta på jorden alltid? Eller kan jag få en bra skörd av mina egna medelmåtta sättklyftor? Vet ni om Åke har gott om vitlökar kvar? Då kan jag gå med på klubben. Annars kollar dom leverantörer ni rekommenderar här annars.
Jag har blivit mer och mer övertygad om att man skall undvika att plantera jättestora klyftor. Man skall ta de största klyftorna från "normalstora" lökar. Sedan är det också sortberoende hur mycket storleken på planteringsklyftan påverkar resultatet. Jag kan avstå en del utsädeslök, ungefär 100 sorter + en del exlusiva, som inte är riktigt anpassade för vårt klimat.
Masa, du har fått mitt pm! Det problematiska just i år är att mina vitlökar är inte medelstora utan snäppet mindre allihopa. Det är ingen katastrof och jag tror att dessa räker nästan till kommande sommaren till oss, jag tvivlar på om de räcker till som bra sättlökar, möjligtvis kan ja pilla loss någon klyfta här och där, men det finns bara 3-4 vettiga normalstora hela vitlökar.
Som så många andra har jag fått dålig vitlöksskörd i år. I år har jag gödslat ovanligt mycket, men det hjälpte inte heller. Alla lökar hade blommor och blasten var väldigt gul i början på augusti. Jag satte mina lökar i mitten på oktober p.g.a. att jag sedan var borta till slutet på november. (bor i norra Stockholm) Jag har förr om åren satt lökarna kring 1 advent, men 2011 blev det alldeles för sent, därav att det blev så tidigt förra året. Nu står jag inför samma dilemma i höst igen. Sätta före 12 oktober eller efter 17 november?
Preussen
17-08-2013, 17:36
CITAT (masa @ 17-08-2013, 11:50)  Jag har blivit mer och mer övertygad om att man skall undvika att plantera jättestora klyftor. Man skall ta de största klyftorna från "normalstora" lökar. Sedan är det också sortberoende hur mycket storleken på planteringsklyftan påverkar resultatet. Jag kan avstå en del utsädeslök, ungefär 100 sorter + en del exlusiva, som inte är riktigt anpassade för vårt klimat. Håller med. Jag gallrar noga ut och har lärt mig i år att även typ 1 lökar kan sätta dubbellök. De största klyftorna passar bäst i köket. Masa är en pålitlig leverantör av både kunskap, erfarenhet och vitlöksutsäde. Rekomenderas varmt!
Preussen
17-08-2013, 17:42
CITAT (Nina H @ 17-08-2013, 13:57)  Som så många andra har jag fått dålig vitlöksskörd i år. I år har jag gödslat ovanligt mycket, men det hjälpte inte heller. Alla lökar hade blommor och blasten var väldigt gul i början på augusti. Jag satte mina lökar i mitten på oktober p.g.a. att jag sedan var borta till slutet på november. (bor i norra Stockholm) Jag har förr om åren satt lökarna kring 1 advent, men 2011 blev det alldeles för sent, därav att det blev så tidigt förra året. Nu står jag inför samma dilemma i höst igen. Sätta före 12 oktober eller efter 17 november? Det är vädret som avgör. Säsongen 2011 satte jag ovanligt tidigt för vintern kom tidigt 2010. Sen kom snötäcket sent det året. Sätter du i början av oktober så går det bra. Vad göder du med?
Preussen
20-08-2013, 20:02
Har sammanfattat lite av årets skörd på min blogg
duo2010
20-08-2013, 20:26
CITAT (Preussen @ 20-08-2013, 21:02)  Har sammanfattat lite av årets skörd på min bloggUnderbar blogg du har och så trevligt du skriver. Vad mckt man lär sig av dig och vilket jätte jobb du lägger ner på vitlöksbädden! Inte undra på att du får så bra skörd! gunilla
Preussen
20-08-2013, 20:49
CITAT (duo2010 @ 20-08-2013, 21:26)  Underbar blogg du har och så trevligt du skriver. Vad mckt man lär sig av dig och vilket jätte jobb du lägger ner på vitlöksbädden! Inte undra på att du får så bra skörd! gunilla Tack så mycket, det värmer att höra. Det är fördelen med odling i liten skala, att man kan göra den arbetsintensiv men ändå hinna med.
Jordgubbe
05-09-2013, 06:59
Är det någon som fått Vitlöksklubbens blad med sorter att beställa än ?. Jag trodde den skulle komma i Augusti.
Eva i Västerås
05-09-2013, 07:12
OK, jag trodde att det var bara jag som fått små vitlökar. Mycket mindre än vanligt, och färre klyftor. jag trodde att det var näringsbrist. Jag hade fyllt på fin köpejord i mina nya grönsakssängar, men bara tunt på vitlöken, för jag ville inte flytta dom. Men tydligen är det mer generellt ett dåligt vitlöksår då. Jag får till utsäde, för jag håller fortfarande på bygga upp så jag har årsförbrukningen av egen vitlök. Därutöver är det inte mycket. Vi har grillat vitlökar några gånger under sommaren, men det blir att handla i butiken. Kanske kollar på bondens marknad om någon säljer fin vitlök.
CITAT (Jordgubbe @ 05-09-2013, 07:59)  Är det någon som fått Vitlöksklubbens blad med sorter att beställa än ?. Jag trodde den skulle komma i Augusti. Det kom för över en månad sedan.
Jordgubbe
05-09-2013, 16:33
CITAT (masa @ 05-09-2013, 10:11)  Det kom för över en månad sedan. OK, jag fick ett utskick i Juli, men jag ser nu att det finns med en lista i häftet, men fick ej med någon beställningslapp. Så det är nog därför som det fallit lite i glömska.
Preussen
06-09-2013, 21:03
Nu har törnviks frö börjat leverera, kanske dax för ny vitlökstråd? ;-)
johanna_zon3
13-09-2013, 16:47
Jag har dabbat mig å det grövsta. Skämsmössa på. Vitlöksskörden blev kvar i landet och ytterbladen har förmulnat.
Kan jag använda vitlöken som utsäde?
(helvetesjävlaskitockså)
Preussen
14-09-2013, 04:46
CITAT (johanna_zon3 @ 13-09-2013, 17:47)  Jag har dabbat mig å det grövsta. Skämsmössa på. Vitlöksskörden blev kvar i landet och ytterbladen har förmulnat.
Kan jag använda vitlöken som utsäde?
(helvetesjävlaskitockså) ja. Så länge där inte är sjukdom eller någon skada på dem går det bra. Tyvärr blir hållbarheten sämre men vi närmar oss andra hälften av september så såtid närmar sig.
johanna_zon3
16-09-2013, 09:21
Bra. Då ska jag göra ett försök att flytta och klyfta utvalda lökar i höst.
Göteborgare på utsädesjakt, se hit. Hittade idag jättefina vitlökar, certifierade för utsäde och virustestade, av sorten Sabadrome på Multikult Handelsträdgård. http://www.multikult.se/Så har du inte hittat något utsäde än så finns det ett gäng fina kvar där i en låda. Det är alltså den sorten jag kommer odla nästa säsong, som nybörjare. Hoppas att det går vägen!
Preussen
24-09-2013, 09:01
CITAT (PMK @ 23-09-2013, 15:07)  Göteborgare på utsädesjakt, se hit. Hittade idag jättefina vitlökar, certifierade för utsäde och virustestade, av sorten Sabadrome på Multikult Handelsträdgård. http://www.multikult.se/Så har du inte hittat något utsäde än så finns det ett gäng fina kvar där i en låda. Det är alltså den sorten jag kommer odla nästa säsong, som nybörjare. Hoppas att det går vägen!  Plantagen säljer samma utsäde för 14:90kr/st. Jag odlade sabadrome denna säsong och resultatet blev nedslående. Otroligt mycket dubbelklyftor. När ni väljer bland utsädeslökarna så ta inte de absolut största utan gå ner en storlek. Utsädeslökarna är troligen odlade intensivt vilket leder till bra storlek men i de största "döljs" dubbelklyftor.
CITAT (Preussen @ 24-09-2013, 10:01)  Plantagen säljer samma utsäde för 14:90kr/st. Jag odlade sabadrome denna säsong och resultatet blev nedslående. Otroligt mycket dubbelklyftor. När ni väljer bland utsädeslökarna så ta inte de absolut största utan gå ner en storlek. Utsädeslökarna är troligen odlade intensivt vilket leder till bra storlek men i de största "döljs" dubbelklyftor. Jaha! Jag stöttar dock hellre en lokal handelsträdgård där utsatta i samhället kan få jobba lite istället för ett megaföretag som Plantagen alla dagar i veckan, allra helst när det bara gäller några kronor!  Ja jag läste det på din blogg! Lyckligtvis har jag läst om precis raka motsatsen och sett fina bilder så, vi får se hur det blir! Tack för tipset om klyftorna.
Preussen
25-09-2013, 17:51
CITAT (PMK @ 25-09-2013, 16:34)  Jaha! Jag stöttar dock hellre en lokal handelsträdgård där utsatta i samhället kan få jobba lite istället för ett megaföretag som Plantagen alla dagar i veckan, allra helst när det bara gäller några kronor!  Ja jag läste det på din blogg! Lyckligtvis har jag läst om precis raka motsatsen och sett fina bilder så, vi får se hur det blir! Tack för tipset om klyftorna. Nobelt och ädelt av dig och bra av handelsträdgården i göteborg. Jag tänkte mer på de som inte har vägarna förbi göteborg och skall inte stå i motsats. Sabadrome är en helt ok sort generellt sätt.
Hej alla vitlöksodlare. Har efter ett antal år med mer eller mindre bra resultat i trädgårdsland bestämt mig för att prova odla min vitlök i pallkragar istället. Ni som odlar i kragar, hur många har ni på höjden? Har idag gjort iordning 1st med två kragar på höjden som jag fyllt 2/3 med brunnen hästgödsel, resten är blomjord/ko på påse. Är det okej? Är det något mer jag bör tänka på för att få så bra resultat som möjligt. Årets resultat vart ju pyttesmå.  ?
Preussen
26-09-2013, 17:29
CITAT (pina81 @ 26-09-2013, 12:44)  Hej alla vitlöksodlare. Har efter ett antal år med mer eller mindre bra resultat i trädgårdsland bestämt mig för att prova odla min vitlök i pallkragar istället. Ni som odlar i kragar, hur många har ni på höjden? Har idag gjort iordning 1st med två kragar på höjden som jag fyllt 2/3 med brunnen hästgödsel, resten är blomjord/ko på påse. Är det okej? Är det något mer jag bör tänka på för att få så bra resultat som möjligt. Årets resultat vart ju pyttesmå.  ? Jag brukar odla i två kragars höjd, har ett sådjup på 8 cm. Har du bra lucker jord under kragen bör det gå med en krage. Din jordblandning verkar bra. Har du lite grus att blanda i för att få struktur hade det varit bra. Aska, benmjöl eller npk hade gjort susen. I år blev vitlöksskörden mindre för de flesta, den långa vintern/korta våren.påverkade negativt.
CITAT (Preussen @ 26-09-2013, 18:29)  Jag brukar odla i två kragars höjd, har ett sådjup på 8 cm. Har du bra lucker jord under kragen bör det gå med en krage. Din jordblandning verkar bra. Har du lite grus att blanda i för att få struktur hade det varit bra. Aska, benmjöl eller npk hade gjort susen. I år blev vitlöksskörden mindre för de flesta, den långa vintern/korta våren.påverkade negativt. Tack för ditt svar. Under pallkragarna har jag gräsmatta, med sten/sandjord under. Då blir det nog bra med 2kragar på höjden. Jag har sandgrus blandning jag kan blanda ner, kan det tänkas fugera? Hur mycket aska bör man ha per krage? och sista frågan, hur många klyftor kan man sätta per krage? blir det alldeles för tätt med 4 rader 10 i varje, bör jag hellre satsa på 3 rader? /Martina
Preussen
30-09-2013, 12:08
CITAT (pina81 @ 30-09-2013, 12:57)  Tack för ditt svar. Under pallkragarna har jag gräsmatta, med sten/sandjord under. Då blir det nog bra med 2kragar på höjden. Jag har sandgrus blandning jag kan blanda ner, kan det tänkas fugera? Hur mycket aska bör man ha per krage? och sista frågan, hur många klyftor kan man sätta per krage? blir det alldeles för tätt med 4 rader 10 i varje, bör jag hellre satsa på 3 rader?
/Martina Sandgrusblandningen blir bra. Aska, en knapp dl/kvm? Jag brukar ha 15cm mellanrum mellan lökarna.
CITAT (Preussen @ 30-09-2013, 13:08)  Aska, en knapp dl/kvm? Jag funderar också på det här med lämplig mängd aska att tillsätta i min lerjord. Vad är egenligen lagom? 1dl/m2 låter ju inte mycket, vad kan hända med vitlökarna om man överdoserar askan. Mina gödningalternativ är aska, urin, vallört, gräs, grönsaksblast, kompost(gräs+vallört). Askan är ju kvävefattig. Vilka näringsämnen är vitlöken storkonsument av? CITAT (Preussen @ 30-09-2013, 13:08)  Jag brukar ha 15cm mellanrum mellan lökarna. Jag brukar också satsa på både 15cm radavstånd och 15cm plantavstånd. En pallkrage (120x80cm) ger då 40lökar eller 20st i en halvpallkrage. En rejäl vitlök är ju typ 10cm i diameter, så är det för tätt mellan lökarna kommer de inte få plats att expandera. Om man vill klämma in mer kan man ju förskjuta raderna lite, ungefär som stjärnorna i amerikanska flaggan så kan man sätta raderna lite tätare, fast avståndet mellan lökarna fortfarande blir 15cm. Kanske blir svårt i en pallkrage, men har man större ytor brukar det löna sig.
Preussen
30-09-2013, 18:00
CITAT (Scout @ 30-09-2013, 15:41)  Jag funderar också på det här med lämplig mängd aska att tillsätta i min lerjord. Vad är egenligen lagom? 1dl/m2 låter ju inte mycket, vad kan hända med vitlökarna om man överdoserar askan.
Mina gödningalternativ är aska, urin, vallört, gräs, grönsaksblast, kompost(gräs+vallört). Askan är ju kvävefattig. Vilka näringsämnen är vitlöken storkonsument av?
Jag brukar också satsa på både 15cm radavstånd och 15cm plantavstånd. En pallkrage (120x80cm) ger då 40lökar eller 20st i en halvpallkrage. En rejäl vitlök är ju typ 10cm i diameter, så är det för tätt mellan lökarna kommer de inte få plats att expandera.
Om man vill klämma in mer kan man ju förskjuta raderna lite, ungefär som stjärnorna i amerikanska flaggan så kan man sätta raderna lite tätare, fast avståndet mellan lökarna fortfarande blir 15cm. Kanske blir svårt i en pallkrage, men har man större ytor brukar det löna sig. Kväve (N) är det som vitlök mest gynnas av. Åke truedsson vill gärna att man ger gödsel på kalium (K) och svavel (S). Ron L Engeland hänvisar till forskning som visar på att kalium, fosfor (P) och zink inte behöver tillföras i vitlöksodling såtillvida nivåerna i jorden är extremt låga. Kväve hämtas bäst från djurriket och täckodling, konstgödning i hög dos ger ökad tillväxt av botrytis och penicillium svamp. Källhänvisningar skriver jag längst ned. Aska är kaliumrikt men aska påverkar ph. Jag som odlar i väldigt kalkrik jord använder inte aska då det lätt blir basiskt. Ett spadtag ner har jag vit lera, nordens största kalkbrott ligger knapp kilometer bort. Odlar man i kalkfattiga jordar, oftast sand, har man motsatt problem. När det gäller gödsel är det även en fråga om när näringen ska tillföras. Här är litteraturen enig, ingen gödning kan ersätta grundgödning och förberedelser av jorden. Däremot behövs mer kväve på våren men den gör ingen verkan om den tillsätts efter att vitlöken börjat sätta till klyftor. När det sker beror på var man odlar, 15 juni är ett fixdatum hos truedsson., dvs en riktlinje att ha koll på. Själv ger jag en giva pelleterad hönsgödsel som myllas ner när vitlöken tittat upp ca 5-10cm. Som Grundgödsling ger jag benmjöl på djupgrävd bädd med hästgödsel och kompost. Här är böckerna: "Growing greate garlic" Ron L. Engeland 1998 Häftet "Vitlök", Åke Truedsson 2012
Chili Linkan
02-10-2013, 14:25
Hur sent kan man sätta sina klyftor? Har glömt av detta och i går kom jag på att jag ska anlägga ett vitlöksland. Bara det är fritt från tjäle så går det bra eller?
Preussen
02-10-2013, 16:38
CITAT (Chili Linkan @ 02-10-2013, 15:25)  Hur sent kan man sätta sina klyftor? Har glömt av detta och i går kom jag på att jag ska anlägga ett vitlöksland. Bara det är fritt från tjäle så går det bra eller? I princip ja. Klyftan ska hinna gro innan tjälen kommer. Ca två veckor innan tjäle brukar det någonstans mellan tummen och pekfingret pratas om.
Chili Linkan
05-10-2013, 12:59
Tackar för svaret, då ska jag beställa utsäde.
RullRull
15-10-2013, 18:54
Jahaja då är det sått för kommande säsong!
Kanske för tidigt men frostiga nätter har det varit så, hoppas på det bästa!
Fem sorter blev det. Sprint, Vigor, Thermidore, Gemidour och Sabadrome.
Köpte tio lökar Sabadrome när jag åkte förbi en Plantagen. De andra sorterna hittade jag på en handelsträdgård jag glömt var det var (jobbar som resande säljare). Detta innebär att jag har kvar en massa sabadrome och lite av övriga sorter. Pm:a mig om du är utan så skickar jag dig överskottet, först till kvarn! Jag odlar på Södertörn/Sorunda/nära Stockholm
Preussen
15-10-2013, 19:13
CITAT (RullRull @ 15-10-2013, 19:54)  Jahaja då är det sått för kommande säsong!
Kanske för tidigt men frostiga nätter har det varit så, hoppas på det bästa!
Fem sorter blev det. Sprint, Vigor, Thermidore, Gemidour och Sabadrome.
Köpte tio lökar Sabadrome när jag åkte förbi en Plantagen. De andra sorterna hittade jag på en handelsträdgård jag glömt var det var (jobbar som resande säljare). Detta innebär att jag har kvar en massa sabadrome och lite av övriga sorter. Pm:a mig om du är utan så skickar jag dig överskottet, först till kvarn! Jag odlar på Södertörn/Sorunda/nära Stockholm Ser ju fint ut. Med tanke på att sådden börjat så är det väl dax att starta vitlökstråden 2013/14. Vem vill ha den äran?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|