Sidor: 1, 2, 3
silos
Något som jag funderar över är detta:varför tycker inte medmänniskorna om när människor berättar om sina liv där det finns gott om pengar? Är det jantelagen som spökar då undrar jag?

Varför lyssnar medmänniskorna utan påpekanden när människor berättar om sina liv i fattigdom?

pejori
CITAT (silos @ 19-10-2012, 16:58) *
Något som jag funderar över är detta:varför tycker inte medmänniskorna om när människor berättar om sina liv där det finns gott om pengar? Är det jantelagen som spökar då undrar jag?

Varför lyssnar medmänniskorna utan påpekanden när människor berättar om sina liv i fattigdom?

Det är inte frågan om NÄR man berättar, utan HUR man berättar.

Det är som att skämta om sex.
Vissa kan göra det, så det blir roligt. giggle.gif
Andra som gör samma sak, får det att krypa av obehag i kroppen. thumbdown.gif
Samma sak, som med ekonomisk välgång.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 19-10-2012, 17:30) *

tummenupp.gif
gnon49
CITAT (silos @ 19-10-2012, 16:58) *

Det vet du väl Silos att prata om pengar är en dödssynd hos dom välbärgade. flirting.gif Om man inte är en uppkomling förstås. Men visst finns jantelagen med många gånger.
silos
CITAT (pejori @ 19-10-2012, 17:30) *

Och samtidigt handlar allting om oss själva och HUR vi ser på världen!
Aqvakul
CITAT (silos @ 19-10-2012, 18:11) *
Och samtidigt handlar allting om oss själva och HUR vi ser på världen!

Men ska man föra ett samtal så är det befruktande om det inte bara blir en självupptagen ständig monolog från någon sida... Då kör det nämligen fast. Handlar det dessutom om rent skryt, blir det ätter värre...
silos
CITAT (Aqvakul @ 19-10-2012, 18:18) *
Men ska man föra ett samtal så är det befruktande om det inte bara blir en självupptagen ständig monolog från någon sida... Då kör det nämligen fast. Handlar det dessutom om rent skryt, blir det ätter värre...

Ja,relationer oss människor emellan är svåra av och till,men samtidigt underbara som oftast och så mycket som vi kan lära om oss själva,till.ex.om våra gränser,tålamod etc....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Aqvakul @ 19-10-2012, 18:18) *

tummenupp.gif
Ugglemormor
Jag undrar hur berättar man om ex sin semester eller annat att det skulle passa in?
Jag har endast berättat det man var med om/om en situation eller vad det månne vara......

Vore det mer accepterande om jag började hitta på historier om hur illa jag bor i en läckande tält ex. ex.
Svårt att hitta fantasier om sådant, men är det ok, så då får man vända blad och säga det man tror ni vill höra om och då kanske det inte känns hotande på något sätt.......... confused.gif
Det kanske vore något att tänka på?????? ...... whistling.gif
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 19-10-2012, 18:38) *
Jag undrar hur berättar man om ex sin semester eller annat att det skulle passa in?
Jag har endast berättat det man var med om/om en situation eller vad det månne vara......

Vore det mer accepterande om jag började hitta på historier om hur illa jag bor i en läckande tält ex. ex.
Svårt att hitta fantasier om sådant, men är det ok, så då får man vända blad och säga det man tror ni vill höra om och då kanske det inte känns hotande på något sätt.......... confused.gif
Det kanske vore något att tänka på?????? ...... whistling.gif

Eller så gör man som jag gör.
Jag väljer att inte berätta om mina semestrar alls. dunno.gif
Möjligen i vilket land jag är, men inte att jag alltid bor i penthousesviten, med privat butler. blush.gif
silos
CITAT (pejori @ 19-10-2012, 18:58) *
Eller så gör man som jag gör.
Jag väljer att inte berätta om mina semestrar alls. dunno.gif
Möjligen i vilket land jag är, men inte att jag alltid bor i penthousesviten, med privat butler. blush.gif

Åååå,jag skulle med STOR inlevelse berätta om jag hade haft semester i en penthousesvit med privat butler,likaväl som jag skulle berätta om en tältsemester!
pejori
CITAT (silos @ 19-10-2012, 19:02) *
Åååå,jag skulle med STOR inlevelse berätta om jag hade haft semester i en penthousesvit med privat butler,likaväl som jag skulle berätta om en tältsemester!

Nopp. Inte jag.
Tror inte någon är intresserad av min butler, men där emot dom härliga oaser som fanns i Abu Dabhi.
Ugglemormor
Ja, då gäller det alltså att dra historien i en läckande tält och mögligt bröd och TBC ex. ex. tummenupp.gif
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 19-10-2012, 19:08) *
Ja, då gäller det alltså att dra historien i en läckande tält och mögligt bröd och TBC ex. ex. tummenupp.gif

Inte alls, men man behöver inte skriva om sina lyxresor i alla trådar heller.
silos
CITAT (pejori @ 19-10-2012, 19:04) *
Nopp. Inte jag.
Tror inte någon är intresserad av min butler, men där emot dom härliga oaser som fanns i Abu Dabhi.

Det beror väl på hurudan din butler var biggrin.gif

CITAT (pejori @ 19-10-2012, 19:10) *
Inte alls, men man behöver inte skriva om sina lyxresor i alla trådar heller.

Men pejori,nu säger du emot dig själv!? Du tycker ju att alla har rätt till sin åsikt!
pejori
CITAT (silos @ 19-10-2012, 19:15) *
Det beror väl på hurudan din butler var biggrin.gif

Men pejori,nu säger du emot dig själv!? Du tycker ju att alla har rätt till sin åsikt!

Han var urläcker... tummenupp.gif
Visst har alla rätt till en åsikt, precis som du säger men man behöver inte alltid uttrycka den överallt.

Lite OT.
Jag röker och har en exman som mässar om ickerökandets välsignelse.
Han har rätt att tycka så, men behöver inte mata MIG med den åsikten, så länge jag inte BER om den.
Är du med?
silos
CITAT (pejori @ 19-10-2012, 19:19) *
Han var urläcker... tummenupp.gif
Visst har alla rätt till en åsikt, precis som du säger men man behöver inte alltid uttrycka den överallt.

Lite OT.
Jag röker och har en exman som mässar om ickerökandets välsignelse.
Han har rätt att tycka så, men behöver inte mata MIG med den åsikten, så länge jag inte BER om den.
Är du med?

Jag förstår dig,men samtidigt behöver i allafall jag har förståelse och tålamod med det olika sätt som mina medmänniskor kan ha.

Om du inte rökte skulle du nog inte bryr dig om vad din ex.make säger och ickerökandets välsignelse,utan ni skulle kanske jubla tillsammans för det friska(?) livet utan rökandet!?

pejori
CITAT (silos @ 19-10-2012, 19:27) *
Jag förstår dig,men samtidigt behöver i allafall jag har förståelse och tålamod med det olika sätt som mina medmänniskor kan ha.

Om du inte rökte skulle du nog inte bryr dig om vad din ex.make säger och ickerökandets välsignelse,utan ni skulle kanske jubla tillsammans för det friska(?) livet utan rökandet!?

Vi tog den diskussionen han och jag.
(Han är F.D. rökare)
Hans svar var " det är som i skolan, man vill visa att man kan svaret på frågan"
Tittade på honom och frågade " ja men då bör väl fröken hunnit ställa en fråga"?
Han "undervisar" inte om rökning längre... giggle.gif

Nu bryr jag mig föga om folk som försöker välsigna mig, men det evinnerliga tjatet är rätt tröttande i längden. crying.gif
*Stintan*
CITAT (silos @ 19-10-2012, 19:27) *

Och då tycker du att det är rätt att tolka in dina egna förutfattade meningar i det människor du inte känner säger/skriver på ett forum. Varför överhuvudtaget läsa in något annat än det folk skriver. Det är sällan dina analyser stämmer vad jag märkt iallafall.
silos
CITAT (*Stintan* @ 19-10-2012, 20:20) *
Och då tycker du att det är rätt att tolka in dina egna förutfattade meningar i det människor du inte känner säger/skriver på ett forum. Varför överhuvudtaget läsa in något annat än det folk skriver. Det är sällan dina analyser stämmer vad jag märkt iallafall.

Rätt och rätt,men jag läser och samtidigt förstår jag det skrivna efter min egen förmåga och förståelse....hur skulle jag kunna göra annorlunda!?
Det vore ju märkligt om alla mina "analyser" stämde!
Rosrup
Semester har man hemma i trädgården.
Där låter man bli att rensa ogräs och dricker vin och trivs samt tar några kort.
När semestern är slut, längtar man till nästa.

Lite smått överdrivet så tror jag många har det så.
*Stintan*
CITAT (Rosrup @ 19-10-2012, 22:17) *
Semester har man hemma i trädgården.
Där låter man bli att rensa ogräs och dricker vin och trivs samt tar några kort.
När semestern är slut, längtar man till nästa.

Lite smått överdrivet så tror jag många har det så.

tummenupp.gif
Ugglemormor
....... tummenupp.gif semester har man hemma, sitter året om i min otäta tält i trädgården .......vad finns det annars att göra för en fattig stackare. brukar stå vid ICA och tigga pengar till vintern bröd .......olika faller livets lotter .......och öden ......
Motti
Silos det är fult att tjäna pengar på ett hederligt sätt !att jobba dyngnet runt och bli miljonär räknas inte ,men att vinna på Lotto eller Bingolotto det är helt okej ! allt annart är bluff och bedrägeri . En orsak till att jag fått ta en del här är just att min man är egen företagare sedan 1999 och att då tjäna pengar på ett hederligt sätt är ju en skam enligt en del tänkande ,plus att jag då är Moderat sedan 40 år !det har rört upp många känslor här .Vi började från NOLL båda två min man och jag vi har inte fått en jäkla krona från någon allt vi har har vi jobbat oss till själva utan hjälp från någon .
Biggan_
CITAT (Motti @ 26-10-2012, 00:49) *
det är fult att tjäna pengar på ett hederligt sätt !

Det är absolut inget fult och ingen skam att tjäna pengar på ett hederligt sätt anser jag. Men det är när man skryter och skrävlar och anser sej förmer än andra som det blir fult.
Observera att jag inte sagt något om dej nu Motti, utan det är min åsikt överlag.
Anki på Öland
CITAT (Biggan_ @ 26-10-2012, 13:18) *
Det är absolut inget fult och ingen skam att tjäna pengar på ett hederligt sätt anser jag. Men det är när man skryter och skrävlar och anser sej förmer än andra som det blir fult.
Observera att jag inte sagt något om dej nu Motti, utan det är min åsikt överlag.

tummenupp.gif
Ugglemormor
Biggan,

Du har helt rätt i det du tycker så, men om det fattas som skryt så beror det på hur man har skrivit om det, och där kan det bli väldigt fel.
Om man lever i vissa omständigheter så hur kan man skriva då om man inte vet så mycket om annat?

Det är ju olika livsöden som är just spesifika för någon, skriver man annat än sin sanning vet ingen mer än den som skriver om det är sant eller inte, så det kvittar då vad man har för åsikter/erfarenheter, så inte vet jag hur man gör då?
Det är ju en tolkning av dem som läser det. ..... och det kanske inte är min sanning .....knepigt det hela.... confused.gif

För mig är skryt något man hittar på, icke existerande liv och att ljuga om ditten och datten och det gillar jag inte...... thumbdown.gif kanske olika sätt att se världen eller fantasier......
Monaxe
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 13:31) *
Biggan,

Du har helt rätt i det du tycker så, men om det fattas som skryt så beror det på hur man har skrivit om det, och där kan det bli väldigt fel.
Om man lever i vissa omständigheter så hur kan man skriva då om man inte vet så mycket om annat?

Det är ju olika livsöden som är just spesifika för någon, skriver man annat än sin sanning vet ingen mer än den som skriver om det är sant eller inte, så det kvittar då vad man har för åsikter/erfarenheter, så inte vet jag hur man gör då?
Det är ju en tolkning av dem som läser det. ..... och det kanske inte är min sanning .....knepigt det hela.... confused.gif

För mig är skryt något man hittar på, icke existerande liv och att ljuga om ditten och datten och det gillar jag inte...... thumbdown.gif kanske olika sätt att se världen eller fantasier......

Enligt min uppfattning skryter man när man ideligen pratar om sej och sitt, hur mycket man har, och hur mycket man kan göra, utan att lyssna på vad andra säger eller har att tillföra.
Att berätta om sina levnadsomständigheter är helt OK om det tillför diskusionen något. Det är skillnad på oss alla, en del har mindre, en del har mer. Men om man hela tiden måste påpeka att man har mer än de flesta, då skryter man, iaf enligt min uppfattning!
Ugglemormor
Ok,

Men då förstår jag det bättre och ska akta mig för att berätta om mitt liv så att det sticker ut eller att läsarna tar illa vid sig, jag är inte överlägsen på något vis och vill inte bli det heller, men det har nog varit lätt att läsa det så som du nämner ........ tummenupp.gif
Jag är endast en liten, glad lax, som en "Emil" i mitt vuxna liv. Hade ju ingen barndom, så barnslig är jag men inte helt dum, det visar mina betyg om inget annat........ angel_not.gif resten tar jag som det kommer.....och antagligen blir jag inte en gammal surkärring när den tiden kommer....... kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 13:31) *
Biggan,

Vadå fattas som skryt? Man behöver väl inte överhuvudtaget nämna något om sina ekonomiska tillgångar eller för den delen hur man använder sina pengar om man nu har några. Skryt kan föralldel innebära att man hittar på, men jag skulle nog definiera ordet skryt som självberöm.

CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 13:42) *
Enligt min uppfattning skryter man när man ideligen pratar om sej och sitt, hur mycket man har, och hur mycket man kan göra, utan att lyssna på vad andra säger eller har att tillföra.
Att berätta om sina levnadsomständigheter är helt OK om det tillför diskusionen något. Det är skillnad på oss alla, en del har mindre, en del har mer. Men om man hela tiden måste påpeka att man har mer än de flesta, då skryter man, iaf enligt min uppfattning!

thanks.gif precis så jag menade!
Biggan_
Vi har ett ordspråk som lyder: Eget beröm luktar illa!
Så sant som det är sagt! yes.gif
Alba
CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 13:42) *

.

CITAT (Biggan_ @ 26-10-2012, 13:57) *
Vadå fattas som skryt? Man behöver väl inte överhuvudtaget nämna något om sina ekonomiska tillgångar eller för den delen hur man använder sina pengar om man nu har några. Skryt kan föralldel innebära att man hittar på, men jag skulle nog definiera ordet skryt som självberöm.
thanks.gif precis så jag menade!

tummenupp.gif till er båda.
Ugglemormor
Biggan,

Aha, du ser det så. ...... men jag har inte ens det behovet, jag vet vem jag är och behöver inte "krydda" min tillvaro på något sätt och jag ser inte något behov att bli något jag inte är.... du kanske kan förstå vad jag menar, men jag har laggt det ni kritiserat mig till minnes och hoppas att det inte behövs nämnas mer.... tummenupp.gif
Även att jag nu är i väntans tider o har ont, så är jag trots allt tillfreds med mitt inre, vem jag är.....
Monaxe
CITAT (Biggan_ @ 26-10-2012, 14:02) *

Kanske inte alla som har ett bra luktsinne flirting.gif
Biggan_
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 14:03) *
Biggan,

Aha, du ser det så. ...... men jag har inte ens det behovet, jag vet vem jag är och behöver inte "krydda" min tillvaro på något sätt och jag ser inte något behov att bli något jag inte är.... du kanske kan förstå vad jag menar, men jag har laggt det ni kritiserat mig till minnes och hoppas att det inte behövs nämnas mer.... tummenupp.gif
Även att jag nu är i väntans tider o har ont, så är jag trots allt tillfreds med mitt inre, vem jag är.....

Nä, jag förstår inte vad du menar!
Jag trodde uppenbart att du hade det behovet eftersom du hela tiden skriver om hur gott ställt du har och om hur ni sätter människor på plats på grund av er ställning i samhället, går i gräddfiler o.s.v

CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 14:04) *
Kanske inte alla som har ett bra luktsinne flirting.gif

giggle.gif Uppenbart är det så!
Ugglemormor
Monaxe,

Då är det en brist hos mig. Har inte hört det innan faktiskt...
Det erkänner jag att vi utnjyttjar det vi har tillgång till, men jag åker med i det, maken har den totala kännedommen om det mesta, samt dottern.
Jag är mer som en konstnärssjäl mitt i mellan och har mitt eget som de inte har, men jag vet att han har en ställning som gör att det blir lättare i olika tillfällen att veta vilken väg leder snabbast till det man söker, det nekar jag inte o har haft nytta av det att kunna få hans hjälp när min ork tryter......
Vi betalar ju att få ha det så ......
Anki på Öland
Jisses den här diskussionen var ju på tapeten redan när du var fuchsian men inte 17 hjälpte det, så varför skulle det hjälpa nu?
Ingela i Segersberg
Det är väl bara så att Ugglemormor/Fuchsian inte kan låta bli att skryta!
Monaxe
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 14:21) *
Monaxe,

Då är det en brist hos mig. Har inte hört det innan faktiskt...
Det erkänner jag att vi utnjyttjar det vi har tillgång till, men jag åker med i det, maken har den totala kännedommen om det mesta, samt dottern.
Jag är mer som en konstnärssjäl mitt i mellan och har mitt eget som de inte har, men jag vet att han har en ställning som gör att det blir lättare i olika tillfällen att veta vilken väg leder snabbast till det man söker, det nekar jag inte o har haft nytta av det att kunna få hans hjälp när min ork tryter......
Vi betalar ju att få ha det så ......

Detta inlägget låter faktiskt skrytsamt i mina öron, vi vet nog alla på forumet vid det här laget att din make har en hög position och sköter det mesta, har mycket att säga till om samt kan betala för att det få det bästa.

Precis det här menar jag att det tillför inte diskussionen något nytt, det är fortfarande vad DU har, vad NI har, och att ni har RÅD ATT BETALA för det. Jag tycker det är skrytsamt som fanken att upprepa detta gång på gång!!!
Ugglemormor
Jag förstår att ni vill uppfatta mig --- ugglemormor --- på ert sätt, så jag har inget mer att säga om mig i fallet och jag är ingen jäkla blomster som ni gör det till.......
Det är inte lönt att förklara något när ni inte vill förstå så att det inte leder till något positivt för någon, men jag är den jag är och har tagit till mig kritiken i positiv anda, så nog om detta ..... tummenupp.gif .
Ugglemormor och ingen annan!
Rosrup
Man blir inte lycklig av pengar men det är roligare att gråta i en Porsche än på bussen.
Ugglemormor
CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 15:38) *
Detta inlägget låter faktiskt skrytsamt i mina öron, vi vet nog alla på forumet vid det här laget att din make har en hög position och sköter det mesta, har mycket att säga till om samt kan betala för att det få det bästa.

Precis det här menar jag att det tillför inte diskussionen något nytt, det är fortfarande vad DU har, vad NI har, och att ni har RÅD ATT BETALA för det. Jag tycker det är skrytsamt som fanken att upprepa detta gång på gång!!!

OK,
Då låter man bli det då. Jag menade att ha råd att betala, så att man inte lever på andras skattepengar, men du får tolka det så som du vill.
Om jag levde på soc, och berättade om det, skulle även det vara att skryta? Jag förstår inte alls att jag det skulle vara bättre alternativ att framföra?
Ugglemormor
CITAT (Rosrup @ 26-10-2012, 15:56) *
Man blir inte lycklig av pengar men det är roligare att gråta i en Porsche än på bussen.

Jag har hört det, men då var det Mercedes kontra Folkaburk, men skit samma, helt rätt att man kan inte köpa lycka hur man än försöker, men det som man har inom sig är ens rikedom = livets skola i både ont och gott.
Jag tror att ingen vill byta med mig i den situationen som jag lever just nu, i smärta o väntan på operation som inte är så enkel sak att jag kan komma på fötter igen........ kompiskram.gif .
Anma
CITAT (Ingela i Segersberg @ 26-10-2012, 15:32) *
Det är väl bara så att Ugglemormor/Fuchsian inte kan låta bli att skryta!

Det är förbjudet att ha dubbla nick i forumet samtidigt.

Fuchsian har senast varit inloggad 17 /03 2011 på forumet.

Ugglemormor registrerade sin användare 17/07 2011

Om dessa två har samma person bakom är totalt irrelevant för att det har inte brutits mot några forumregler då dessa inte varit aktiva samtidigt i forumet.

I egenskap av moderator undanber jag vidare diskussioner i forumet angående dubbla signaturer, oavsett vem det gäller. Det tillför inget egentligt intresse för forumet att komma med sådana insinuationer.

Om man har misstankar om att någon använt olika signaturer samtidigt i forumet blir vi moderatorer tacksamma för tips om det för att kunna kolla upp om så är fallet.

Väl mött i forumet!

/moderator
Monaxe
CITAT (Ugglemormor @ 26-10-2012, 16:18) *
OK,
Då låter man bli det då. Jag menade att ha råd att betala, så att man inte lever på andras skattepengar, men du får tolka det så som du vill.
Om jag levde på soc, och berättade om det, skulle även det vara att skryta? Jag förstår inte alls att jag det skulle vara bättre alternativ att framföra?

Jag upprepar det jag skrev i mitt tidgare inlägg:

Berith
Är det inte så att något bara kan anses som skryt när andra blir avundsjuka? Egentligen?
Gita
CITAT (Biggan_ @ 26-10-2012, 14:02) *
Så sant som det är sagt! yes.gif

Jante rules! Så typiskt svenskt.
Gita
Gita
CITAT (Rosrup @ 26-10-2012, 15:56) *

och om man får välja så är det så klart bättre att vara rik, vacker och frisk än fattig, ful och sjuk
Gita

CITAT (Monaxe @ 26-10-2012, 16:44) *
Jag upprepar det jag skrev i mitt tidgare inlägg:

Att berätta om sina levnadsomständigheter är helt OK om det tillför diskusionen något.

En liten fråga bara, vem avgör vad som tillför eller inte tillför en diskussion något?????
Gita
Monaxe
CITAT (Gita @ 26-10-2012, 16:58) *
En liten fråga bara, vem avgör vad som tillför eller inte tillför en diskussion något?????
Gita

Den eller de man diskuterar med antar jag?
Biggan_
CITAT (Gita @ 26-10-2012, 16:48) *
Jante rules! Så typiskt svenskt.
Gita

Ja det får väl du tycka som du vill, men jag är iallafall trött på skrytet eftersom det upprepas i det oändliga i var och varannan tråd. Man slipper liksom inte undan om man vill vara i småpratsavd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon