Sidor: 1, 2, 3, 4
Aqvakul
CITAT (Gita @ 21-11-2012, 19:40) *
Oj, vad duktiga ni är. jag nöjer mig med ostron och champagne som julmat. Och kanske en väl tillagad bit (brasiliansk) oxfilé i mellandagarna
gita
P.s Hade jag tid och ork så skulle det kanske vara kul med en massa hemgjorda korvar och syltor också. D.s

Lite julmat pliktskyldigast på julafton, sen får det gärna bli en orgie i ostron, skumpa och oxfilé.... alt. musslor och rabarberpaj...
Anma
CITAT (Gita @ 21-11-2012, 19:40) *
Oj, vad duktiga ni är. jag nöjer mig med ostron och champagne som julmat. Och kanske en väl tillagad bit (brasiliansk) oxfilé i mellandagarna
gita
P.s Hade jag tid och ork så skulle det kanske vara kul med en massa hemgjorda korvar och syltor också. D.s

Låter väl bättre än det är här. Leverpastejen gör vi varje år sen farmor inte orkar längre. Mina finska lådor gör jag ibland, oftast köper jag färdiga. Leverlåda har jag aldrig gjort själv. Resten fixar de som vi firar jul hos. När vi bodde större och ibland hade jul hemma så var det samma fördelning, resten, utom möjligen potatis, kom våra besökare med. Julskinka brukar vi i för sig köpa. Gör den på mitt vis, in i ugnen. Sköter sig själv. Färdigkokta är för det första inte tillagade i ugn och för det andra inte goda oftast.

Men så länge jag firar jul ska det vara julmat på julbordet. När man inte har barn eller firar med små barn är det ju halva grejen med julfirandet, maten. Andra halvan är gemenskapen med sina nära.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Dessa finska lådor känner jag från en väninna som är finska.Speciell min gubbe tycker att dom är jättegoda
Rosrup
CITAT (Motti @ 18-11-2012, 00:00) *
Jo då de har lever här också fast kanske inte precis i blickfånget och oftast då ungnötsleve aldrig kalvlever ! Själv har vi börjat äta mer kycklinglever som jag gör gryta på det är supergott med lite Bacon lite paprika lök och grädde vitlök svartpeppar kokt potatis till och en slev Lingonsylt till det tummenupp.gif Tror inte det är så många som "älskar"lever nu för tiden .

Haha, kände nästan igen receptet då det är nåt jag brukar göra till mig själv här hemma.
Varken barn eller sambo är speciellt imponerade nämligen.
Däremot brukar jag ha i färska champinjoner istället för paprika , gärna skogschampinjoner ifall det finns på hyllan.
Rosrup
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2012, 06:40) *
Dessa finska lådor känner jag från en väninna som är finska.Speciell min gubbe tycker att dom är jättegoda

Morotslåda är väldigt gott tycker jag.
Provat kålrotslåda med men tror inte den föll lika bra in här, minns lite dåligt.
Sen finns det lika många recept på bägge som det finns finnar smile.gif
Sambon är svenskfödd finne eller vad det kan tänkas heta då wink.gif
Men just morotslådan har kommit för att stanna på julbordet, numera även "påtvingad" resten av släkten.
ryss_борис
Köper ofta brasiliansk oxfilé och njuter extra mycket när det gynnar Brasilien och inte Sverige. Dock är ju transporten ett problem, men det orkar jag faktiskt inte hänga upp mig på.
Gita
CITAT (ryss_бори @ 24-11-2012, 01:55) *
Köper ofta brasiliansk oxfilé och njuter extra mycket när det gynnar Brasilien och inte Sverige. Dock är ju transporten ett problem, men det orkar jag faktiskt inte hänga upp mig på.

Ja, jag köper också ofta brasiliansk oxfilé. Och jag njuter extra därför att det smakar så väldigt bra och passar min plånbok.

Det där med transporterna kompenseras säkerligen att djuren kan gå ute och ha det bra året om och inte behöver stå i energikrävande, trånga och för djuren trista stall.
Gita

Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2012, 21:14) *

Brasilianskt kött är inte särskilt klimatsmart...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2012, 20:49) *

Kanske inte , men jäkligt gott!
Sen är nog inte svensk kött heller särskilt klimatsmart med tanke på behovet av uppstallning och den stor delen importerat foder.
Har du sett någon oberoende lca-beräkning, det vore ganska intressant att ta del av.
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 24-11-2012, 21:02) *
Kanske inte , men jäkligt gott!
Sen är nog inte svensk kött heller särskilt klimatsmart med tanke på behovet av uppstallning och den stor delen importerat foder.
Har du sett någon oberoende lca-beräkning, det vore ganska intressant att ta del av.
Gita

Inte för att upprepa mig men som sagt det foder svenska kor äter är samma foder som de brasilianska köttdjuren får. Brasilien är en av de största exportörerna av sojafoder.
Störst klimatpåverkan av kött är just fodret och den förändrade markanvändning som en ökad användning av kraftfoder leder till. Uppodling av mark som tidigare varit bevuxen med permanent vegetation och intensiv odling ger utsläpp.

CITAT (Aqvakul @ 24-11-2012, 20:49) *

Nä, definitivt inte:
"Ökad export av brasilianskt nötkött leder indirekt till avskogning i Amazonas. Exportköttets klimatpåverkan är mycket större än vad som idag anges, visar ny forskning från Chalmers och SIK som publicerats i Environmental Science och Technology. Forskarna kräver nu att även indirekta markeffekter räknas in när man avgör en produkts klimatavtryck.
(Nyheten hämtad från SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB)

– Tar man inte med det riskerar man att föra fram fel signaler till beslutsfattare och konsumenter. Man gör sig helt enkelt skyldig till att underskatta de klimateffekter som brasilianskt kött ger, säger Sverker Molander, biträdande professor i Miljösystemanalys och en av forskarna bakom artikeln.
"
Motti
Vi har köppt så kallat kött från Brasilien och det köttet är rena rama smörjan !superstressat sladdrigt och fullt av senor och hinnor !köper aldrig mer det kan jag säga .I dag syndade jag och köpte en dansk fläskfile Willys här har öppnat spliter ny affär så de sålde Dansk fläskfile för 30 kr kilot !och mest var det för allt var nytt och man inte hittade och jag och min vännina hade varit typ 7 timmar på A6 ,man ville bara hem.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 24-11-2012, 23:06) *
Vi har köppt så kallat kött från Brasilien och det köttet är rena rama smörjan !superstressat sladdrigt och fullt av senor och hinnor !köper aldrig mer det kan jag säga .I dag syndade jag och köpte en dansk fläskfile Willys här har öppnat spliter ny affär så de sålde Dansk fläskfile för 30 kr kilot !och mest var det för allt var nytt och man inte hittade och jag och min vännina hade varit typ 7 timmar på A6 ,man ville bara hem.

Nu var det ett slag sedan jag köpte brasiliansk oxfilé, men jag har alltid blivit nöjd med kvalitén. Prisvärt är det också i högsta grad. Men invändningarna har ju inte handlat om det, utan om att det är mindre miljösmart.
Dansk fläskfilé går fett bort, klarar inte av att äta det efter att ha sett hur grisar behandlas i Danmark. Intressant Motti att du som så tvärsäkert flera gånger påstått att ni bara äter svenskt kött, så lätt föll för ett lågpriserbjudande.
Dansk fläskfile kommer inte över tröskeln här.

För kanske 10 år sedan såg jag en dansk berätta över deras kött och hur ofta det finns salmoneller, efter detta har vi aldrig köpt dansk kött.

Såg även på tysk TV hur danskarna behandlar sina djur (finns många danska grisbönder som flyttade sina stallar över gränsen till norra tyskland)

Även deras slakterierna (Tulip) i norra Tyskland visade dom. Alla tyska slaktare blev utslängda och folk från öststaaterna under slavliknande förhållande anställd.

Vi har inte en enda Tulip prdukt ätit sen dess.

Elisabeth
Klint
Ajaj jag brukar ju köpa Tulip bacon
Gita
Jag är lite nyfiken på om ni som av klimat/miljöskäl endast köper svenskt kött också av samma skäl enbart köper svensktillverkade kläder.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 28-11-2012, 10:06) *
Jag är lite nyfiken på om ni som av klimat/miljöskäl endast köper svenskt kött också av samma skäl enbart köper svensktillverkade kläder.
Gita

Är det ens möjligt idag?
Piccante
CITAT (Gita @ 28-11-2012, 10:06) *
Gita

När det gäller kläder så är odlingen av bomull oerhört miljöpåfrestande. Nu kommer majoriteten av all bomull från ett fåtal länder så oavsett var kläderna tillverkas är det samma råvara. Inhemskt ullgarn tror jag inte det finns så det räcker heller. Däremot har bland annat H&M börjat med klimatmärkning på delar av sitt sortiment.
herkules
aldrig annat än svenskt kött, vare sig hemma eller på restaurang. det är stor skam att inte skolor/sjukhus/äldreboende mfl håller sig till svenskt kött.
ryss_борис
CITAT (herkules @ 03-12-2012, 20:10) *
aldrig annat än svenskt kött, vare sig hemma eller på restaurang. det är stor skam att inte skolor/sjukhus/äldreboende mfl håller sig till svenskt kött.

Här har vi en riktigt världsvan individ ser jag biggrin.gif

Är väl snarare än stor skandal om man är så trångsynd att man inte kan se längre än näsan räcker.

Kött i skolor och på äldreboende? Var i allsin dar fick du det ifrån?
Gita
CITAT (herkules @ 03-12-2012, 20:10) *

varför i all världen skulle det vara en stor skam att äta det utmärkta irländska eller brasilianska köttet ( för att ta ett par exempel)?
Hur kontrollerar du förresten ursprunget när du äter på restaurang?
Gita
Piccante
CITAT
Cattle ranching is overwhelmingly the biggest driver of deforestation in the Brazilian Amazon: the fate of nearly 80 percent of cleared rainforest land is to serve as forage for livestock. Since 2006 more than 38,600 square miles has been cleared for pasture, bringing the total area occupied by cattle ranches in the Brazilian Amazon to 214,000 square miles, an open space larger than France. The Brazilian Amazon, region consisting of rainforests and a biologically rich wooded grassland known as cerrado, is now home to more than 80 million head of cattle, up from 26.6 million in 1990 and equivalent to more than 85 percent of the total U. S. herd. Brazil is today the world's largest exporter and producer of beef.

Brazilian cattle products end up in a wide array of consumer goods. Fresh beef is converted into burgers sold in fast-food restaurants and grocery stores across Brazil, Russia, Venezuela, and a number of other countries. Processed meat finds its way into canned products in Europe and America, while leather goes to China, Italy, Vietnam, and Hong Kong. But as Brazil's beef industry has grown along with its ties to global conglomerates, so has its vulnerability.
Read more at http://news.mongabay.com/2009/0909-amazon-...24A8TYGuKswU.99

http://news.mongabay.com/2009/0909-amazon-...e-ranching.html
*Stintan*
CITAT (Gita @ 04-12-2012, 13:00) *
varför i all världen skulle det vara en stor skam att äta det utmärkta irländska eller brasilianska köttet ( för att ta ett par exempel)?
Gita

Ska vi inte ha några köttproducenter i Sverige?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2012, 13:44) *
Ska vi inte ha några köttproducenter i Sverige?

Jovisst, men jag är inte beredd att köpa en dyrare och sämre produkt bara för att stödja svensk köttproduktion. Jag känner faktiskt inte större solidaritet med svenska bönder än med de t.ex. irländska.
Och varför är det inte lika viktigt för er att köpa svenskt när det gäller andra produkter.
Gita
CITAT (Gita @ 04-12-2012, 19:15) *
Jovisst, men jag är inte beredd att köpa en dyrare och sämre produkt bara för att stödja svensk köttproduktion. Jag känner faktiskt inte större solidaritet med svenska bönder än med de t.ex. irländska.
Och varför är det inte lika viktigt för er att köpa svenskt när det gäller andra produkter.
Gita

Vill du påstå att det irländska köttet är bättre?

Läser du inte tidningar? När dom t.ex. skriver att irländskt köttfärs fick tas ur handeln p.g.a. salmoneller (inte bara en gång)

Jag känner allt större solidaritet med våra bönder och jag vill också ha ett öppet landskap

Elisabeth
pejori
CITAT (Gita @ 04-12-2012, 19:15) *
Gita

Sant.
ingrid fuxwall
Här har många åsikter delats ut och det orkar jag inte ta år mig men vill ändå skriva att det kan vara väldigt dyrt kött bara man vet att det kommer från lyckliga djur och nu har jag kött i min frys som kommer från nöt som hunden och jag umgåtts med och som vi vet har haft ett bra liv. Äter gärna mindre men kött från djur som levt ett bra liv
Motti
Vi min man och jag köper så mycket svenskt vi bara kommer över plus att min man jagar så jag kan med gott samvete säga att vi äter svenskproducerat kött .Har köppt Irländsk Entrecote det var den sämsta skit jag set bara sletor och sladrigt kött det höll inte ens ihop och på paketet stog det Naturkött ?då köper jag hellre en svensk Entrecote som kostar lite mersom håller ihop på stekpannan utan sletor och senor och som blir mör när man steker den medium rair .
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-12-2012, 21:19) *
Vill du påstå att det irländska köttet är bättre?

Läser du inte tidningar? När dom t.ex. skriver att irländskt köttfärs fick tas ur handeln p.g.a. salmoneller (inte bara en gång)

Jag känner allt större solidaritet med våra bönder och jag vill också ha ett öppet landskap

Elisabeth

Törs du överhuvudtaget äta någonting om du reser i andra länder?
.
Nu dör ju salmonellabakterien vid 70 grader så med omsorgsfull tillagning och god hygien är det nog inget större problem.
Gita
andersen
CITAT (Gita @ 06-12-2012, 15:40) *
.
Nu dör ju salmonellabakterien vid 70 grader så med omsorgsfull tillagning och god hygien är det nog inget större problem.
Gita

Ja Gita, det är ju ett problem om man vill äta råbiff, eller blodig biff, då finns risken att bli sjuk.
Gita
CITAT (andersen @ 06-12-2012, 16:07) *
Ja Gita, det är ju ett problem om man vill äta råbiff, eller blodig biff, då finns risken att bli sjuk.

Fast nu äter jag inte råbiff eller blodiga biffar oberoende var köttet kommer ifrån, så det är lugnt.
Gita
CITAT (Gita @ 06-12-2012, 19:06) *
Fast nu äter jag inte råbiff eller blodiga biffar oberoende var köttet kommer ifrån, så det är lugnt.
Gita

Men många vill inte ha en biff eller entrecote ha genomstekt. En oxfile helt genomstekt blir ju bara torrt.......
Anma
CITAT (Gita @ 06-12-2012, 19:06) *
Gita

Men alla kan inte utgå från vad du gör. Om man nu äter råbiff och blodiga biffar vill man så klart vara trygg (så trygg man nu kan) med att det inte finns salmonella i köttet.
herkules
CITAT (ryss_бори @ 04-12-2012, 01:54) *
Här har vi en riktigt världsvan individ ser jag biggrin.gif
Är väl snarare än stor skandal om man är så trångsynd att man inte kan se längre än näsan räcker.
Kött i skolor och på äldreboende? Var i allsin dar fick du det ifrån?

tänkte inte på det. våra skolbarn, gamla och sjuka är ju tärande, då ska man inte ha kött.
herkules
CITAT (Gita @ 04-12-2012, 13:00) *
Gita

klart att det är skamligt. vi föder upp bra köttdjur, de lever under bra förhållanden (ska göra iaf, det finns tyvärr djurplågare här också) kortare transporter mm.

restauranger i stockholm som jag besöker serverar i stort sett bara svenskt och närodlat. jag har tur då många i bekantskapskretsen jobbar i sthlms krogvärld så jag går på deras rekommendationer, hittills är det ingen som förordat utländskt kött framför svenskt.

visst är det dyrare men svenska bönder måste leva de också.

och - irländskt kött är inte gott. brasilianskt har jag aldrig smakat så det kan jag inte uttala mig om.
Gita
CITAT (herkules @ 07-12-2012, 10:03) *
visst är det dyrare men svenska bönder måste leva de också.

Tja, men leva måste ju irländska och brasilianska bönder också, eller hur?
Gita
Monarda
Visst ska dom det, men det får väl irländarna och brassarna se till att dom gör. Själv handlar jag lokalt så mycket jag kan, i det här fallet Siljans Chark, för att jag vill att dom ska finnas kvar och hålla vår landsbygd levande.
ingrid fuxwall
Här finns många åsikter och alla anser att de har rätt - men så är det ju alltid här på odla wink.gif)
Gita
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-12-2012, 20:45) *
Här finns många åsikter och alla anser att de har rätt - men så är det ju alltid här på odla wink.gif)

Visst är det väl tur att det då finns valmöjligheter, jag har möjlighet att göra mina val och andra får göra sina.
Gita
CITAT (Gita @ 09-12-2012, 18:46) *
Tja, men leva måste ju irländska och brasilianska bönder också, eller hur?
Gita

Och du tycker att svenska konsumenter skall vara rädda om irländska och brasilianska bönder men sk....... i våra egna???????
Piccante
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-12-2012, 07:22) *
Och du tycker att svenska konsumenter skall vara rädda om irländska och brasilianska bönder men sk....... i våra egna???????

Brasilianska bönder är inte speciellt exportberoende då de har en inhemsk köttkonsumtion som bland den högsta i världen/ capita. Sen är det en liten jordägande elit man gynnar och inte småbrukare i Brasilien.
caprifol
Idag lades rapporten
Handelsperspektiv på närproducerade livsmedel ut på Kommerskollegiums hemsida (www.kommers.se)

I sammanfattningen står bl a
"Livsmedlens klimatpåverkan genom transporter är i själva verket relativt liten. I stället är det produktionssättet som har den största klimatpåverkan i ett livsmedels livscykel. I vissa fall kan till och med närproducerade varor ha en högre klimatpåverkan än fjärrproducerade".

I rapporten tittar man förstås också på handelns betydelse för att höja levnadsstandarden i fattiga länder.

edit stavfel
Aqvakul
CITAT (caprifol @ 10-12-2012, 10:23) *
Idag lades rapporten
Handelsperspektiv på närproducerade livsmedel ut på Kommerskollegiums hemsida (www.kommers.se)

"Livsmedlens klimatpåverkan genom transporter är i själva verket relativt liten. I stället är det produktionssättet som har den största klimatpåverkan i ett livsmedels livscykel. I vissa fall kan till och med närproducerade varor ha en högre klimatpåverkan än fjärrproducerade".

I rapporten tittar man förstås också på handelns betydelse för att höja levnadsstandarden i fattiga länder.

edit stavfel

Intressant!
Gita
CITAT (caprifol @ 10-12-2012, 10:23) *
Idag lades rapporten

edit stavfel

Är det inte ganska självklart att djur som kan ströva ute och beta året runt har mindre klimatpåverkan än de djur som måste stallas upp en stor del av året. Och så blir ju köttet så mycket godare från djur som får ströva fritt.
Samma sak med .ex tomater inte är de svenska växthusodlade, oftast med tillskottsvärme, särskilt smakrika och säkerligen inte särskilt klimatsmarta heller.
Gita
Aqvakul
Det finns kor som går ute hela året på naturbete här i Skåne....
CITAT (Gita @ 10-12-2012, 14:03) *
Är det inte ganska självklart att djur som kan ströva ute och beta året runt har mindre klimatpåverkan än de djur som måste stallas upp en stor del av året. Och så blir ju köttet så mycket godare från djur som får ströva fritt.
Samma sak med .ex tomater inte är de svenska växthusodlade, oftast med tillskottsvärme, särskilt smakrika och säkerligen inte särskilt klimatsmarta heller.
Gita

Gita är det något du intalar dig nu för att försvara dina inköp? Jag tror nämligen inte på det att du tänker på vad som har mindre miljöpåverkan.......
Du själv sa ju alltid att du köper brasiliansk kött för att det är billigare
Piccante
Gita

när man skövlar regnskogen som är en kolsänka för att bereda mer mark åt djuren gör man en väldigt stor negativ miljöpåverkan. Det drabbar även den biologiska mångfalden på ett sätt som man inte ens vet om det går att återställa...

Ang svenska tomater så är det ett intressant exempel. På 90-talet sa man att man skulle välja bort svenska tomater och äta holländska växthusodlade istället för de använde hälften så mkt olja pga en längre sommar. Eller allra helst köpa spanska som odlats på friland. Nu är det tvärt om. Svenska växthus värms numera med biobränsle och olja står för ca 1% av uppvärmningen så nu uppväger det utsläppen från transporterna från Spanien.
*Stintan*
Gita

Det finns köttdjur som får gå ute året om i Sverige också!

Beträffande tomaterna så måste du ha märkliga smaklökar om du tycker att de spanska är godare.
[attachment=73861:To_matod...0Spanien.jpg]

"Spanska tomatodlingar under plast (15x25 km) i Almeiria Andalusien. Konstbevattning, konstgödning och kanske gifter för att producera det som vi från dessa monokulturer önskar köpa och som lätt kan transporteras ut till Europas stormarknader. Smalig måltid!"
Gita
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2012, 14:07) *
Det finns kor som går ute hela året på naturbete här i Skåne....

Det är bra och blir säkert också väldigt gott kött.
Gita
hattstugan

Ja den som inte riktigt vet hur den Svenska djuhållningen ser ut köper säkert hellre långväga kött!

De flesta köttdjuren är ute året runt även i det här landet! Läs på!
Motti
Sverige är det enda landet i Eu som har hårda vintrar som gör det svårt för köttdjur att gå ute året runt .I Irland Brasilien Nya Zeland osv där går djuren ute året runt och därför är inte djurhållningskostnaderna lika höga !därav billigare drifft och billigare kostnader .Vi köper aldig impoterat kött .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon