Sidor: 1, 2, 3, 4
Anma
CITAT (Motti @ 15-12-2012, 02:25) *
Sverige är det enda landet i Eu som har hårda vintrar som gör det svårt för köttdjur att gå ute året runt .I Irland Brasilien Nya Zeland osv där går djuren ute året runt och därför är inte djurhållningskostnaderna lika höga !därav billigare drifft och billigare kostnader .Vi köper aldig impoterat kött .

Är du alldeles säker på att Sverige är det enda landet i eu med kalla vintrar?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Motti varför tror du att så många åker under vinterhalvåret ner till alperna? Där är det vinter också
*Stintan*
För er som vurmar så för brasilianskt kött och brasisliansk djurhållning kanske detta är något ni borde läsa och titta närmare på.

Falsk bild av brasilianskt importkött
Motti
I alperna har de inte sina köttdjur ute året runt ! Dom länder som inte har hårda vintrar kán ha sina köttdjur ute året runt de behöver inte ha dom kostnaderna som gäller i de kalla länderna där du måste ha djuren stallade på vintern och köpa in foder för att ha något att ge dom .I I Brazilien är det vår väder året runt alltså behöver de inte ha sina djur i ladugård och då blir deras kostnader för att hushålla köttdjur en helt annan kostnad än vad vi här i Norden har .Vi kan också hålla köttdjur utomhus men då måste vi ha en viss standard alltså =tak över huvudet där djuren kan gå in och få skydd .Bara att gå in på Jordbruksverkets hemsida och läsa utantill vad som gäller .Att driva köttdjurs verksamhet här i Sverige när något helt annat än tex på Irland eller i Brazilien .
ryss_борис
Nej, det är inte vårväder i Brasilien året runt. Brasilien är världens 5:e största land och har ett varierande klimat, även om de flesta delarna är tropiska.

Dock skulle jag gärna uppleva tropiskt vårväder här i Sverige, det hade varit enastående trevligt smile.gif
Motti
Men att ha köttdjur där gämfört med Sverige är en helt annan Biff !
ryss_борис
CITAT (Motti @ 16-12-2012, 00:48) *
Men att ha köttdjur där gämfört med Sverige är en helt annan Biff !

Korrekt. Ofta är denna biff både billigare och godare - det är därför vi köper den yahoo.gif
Motti
Nej nej !det ska vara svenskt kött !eller missförstog jag dig ?
ryss_борис
CITAT (Motti @ 16-12-2012, 01:00) *
Nej nej !det ska vara svenskt kött !eller missförstog jag dig ?

Inte vet jag, men det borde framgått att jag föredrar brasilianskt kött biggrin.gif
Motti
Ursäkta ryss men en då har du inte koll på hur kött ska bete sig när du skär i det ! Kolla på Morberg på sjuan .
Aqvakul
CITAT (Motti @ 15-12-2012, 02:25) *
Sverige är det enda landet i Eu som har hårda vintrar som gör det svårt för köttdjur att gå ute året runt .I Irland Brasilien Nya Zeland osv där går djuren ute året runt och därför är inte djurhållningskostnaderna lika höga !därav billigare drifft och billigare kostnader .Vi köper aldig impoterat kött .

CITAT (Motti @ 07-11-2012, 19:42) *
Vilket föredra ni ? själv köper jag i stort set bara svenskt kött med få undantag kan det hända att det blir Dansk fläskfile på sommaren då vi är många .Köpte en vaccumförpackad Entrecote på Willys som det stog Naturkött på det var det sämsta smörja till Entrecote jag set ,när jag öppnat förpackningen var det en stor sleta sladdrig och fyll av hinnor ,fick ut en liten ynka riktig köttbir och den var superseg :(aldrig mer !
Nu har vi hittat en Bonde som vi köper både fläskkött av stämplat och besiktigat och det är att föredra på många vis vi ger 45 kr kilot då är allt styckat och klart för infrysning .
Personligen tycker jag det är viktigt att stötta Svenska Bönder så vi slipper allt impoterat kött !lite vansinigt att impotera från tex Nya Zeland eller Brazilien när vi har bra kött här !

CITAT (Motti @ 24-11-2012, 23:06) *
Vi har köppt så kallat kött från Brasilien och det köttet är rena rama smörjan !superstressat sladdrigt och fullt av senor och hinnor !köper aldrig mer det kan jag säga .I dag syndade jag och köpte en dansk fläskfile Willys här har öppnat spliter ny affär så de sålde Dansk fläskfile för 30 kr kilot !och mest var det för allt var nytt och man inte hittade och jag och min vännina hade varit typ 7 timmar på A6 ,man ville bara hem.

Jag får inte ihop det riktigt!

Motti
Är väl inte så svårt att få ihop Aqva ! importkött är smörja bara sletor och för det mesta sönderstressat .Med undantag för Dansk fläskfile då som vi väldigt sällan köper . Väldigt vilken energi du lagt ner på att samla mina utalanden confused.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 16-12-2012, 03:32) *
Är väl inte så svårt att få ihop Aqva ! importkött är smörja bara sletor och för det mesta sönderstressat .Med undantag för Dansk fläskfile då som vi väldigt sällan köper . Väldigt vilken energi du lagt ner på att samla mina utalanden confused.gif

Krävdes väldigt lite energi, men man bör kanske akta sig för väldigt kategoriska påståenden (särskilt om man dementerar dem på annat håll). naughty.gif
ryss_борис
CITAT (Motti @ 16-12-2012, 01:29) *
Ursäkta ryss men en då har du inte koll på hur kött ska bete sig när du skär i det ! Kolla på Morberg på sjuan .

Vad sjutton grundar du det uttalandet på?

Tro mig, när jag bodde i *** brukade jag äta mer kött på en vecka än du troligen någonsin gjort på en månad, så jag har garanterat bättre koll på än de flesta vad som utmärker gott kött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon