Sidor: 1, 2, 3, 4
Motti
Mycket spekulationer här om svenskt kött !undrar just hur många här som varit i närheten av en bondgård och set hur slakt går till i svenskt jordbruk ?verkar vara mest gissningar om hur det fungerar .Min man är uppvuxen på en gård där det föddes upp Charolaise franska köttdjur !jag har haft 80 kilo kött på mitt köksbord att ta vara på många gånger ,vi har styckat gris älg och rådjur .Jag vill nog påstå att vi har den mest övervakade köttproduktionen i världen och även när det gäller kontroll på sjukdomar . Det kommer ofta rapporter om sjukdomar bland nötkreatur impoterade från bla Irland Brazilien ,men aldrig från svenskt Nötkött eller Griskött .
hattstugan

Är sk bonnunge och har tills för ngr år sedan aldrig köpt kött/fläsk! Allt har kommit från egen produktion eller naturen!

Vilket är det enda jag kännt till! Eller inte helt men det är det kött jag helst förtär! Men jag kan inte alltid välja hur jag vill ha det pga förutsättnigarna i mitt liv!

Om man ska göra val ang kött/fläsk så gör valet att det ska vara så närproducerat som det bar finns möjlighet!

Annat alternativ är att bli vegan! Men i min värld nej inte vegan!
Huggorm
Jag är också uppvuxen på landet där slakt var en naturlig del av vardagen. När jag växte upp hade vi allt från kaniner till kor, och det var inget konstigt med det. Men jag tycker inte om att slakta själv, det är ett kladdjobb och luktar äckligt. Fisk är dock inga problem.
hattstugan

Instämmer med dig Huggorm!

Är min uppfattning också!

Men kött/fläsk vill jag fortsätta att äta!
Motti
Jag själv är ju uppvuxen med slakt så för mig är det inget konstigt alls !jag kan var enda köttbit på allt .Lite konstigt att en del tror att kött bara finns i bitar på ICA !skivat styckat osv ,också konstigt att folk inte ens funderar över var köttet kommer ifrån
confused.gif Många barn i dag vet inget om köttets ursprung de tror att det bara är så där wink.gif
Klint
Jag vill helst ha svenskt hemslaktat kött än så länge kan jag få tag på det,ägg är svårare så det får bli ekoägg kanske kan vi själva ha höns så småningom.
jag vill veta vad djuren äter,och hur de behandlas,jag vill även ha öppna landskap och en levande landsbygd.Det finns väl "djurfabriker" båda här och utomlands,men jag vill gynna småskaligheten här hemma.
Att köttet är godare är utom allt tvivel men tror det beror på hur djuren haft det vad de äter och hur de slaktas,mer om var de kommer ifrån,men lite lättare att kontrollera här och som sagt varför ska man köra maten längre än nödvändigt? Jag beundrar även bönderna och vill så länge jag kan köpa svenskt.

[attachment=73452:IMG_0956.JPG]

Mina grannar! (en bild säger mer än tusen ord)
Gita
CITAT (Klint @ 11-11-2012, 07:57) *
Jag vill helst ha svenskt hemslaktat kött än så länge kan jag få tag på det,ägg är svårare så det får bli ekoägg kanske kan vi själva ha höns så småningom.
jag vill veta vad djuren äter,och hur de behandlas,jag vill även ha öppna landskap och en levande landsbygd.Det finns väl "djurfabriker" båda här och utomlands,men jag vill gynna småskaligheten här hemma.
Att köttet är godare är utom allt tvivel men tror det beror på hur djuren haft det vad de äter och hur de slaktas,mer om var de kommer ifrån,men lite lättare att kontrollera här och som sagt varför ska man köra maten längre än nödvändigt? Jag beundrar även bönderna och vill så länge jag kan köpa svenskt.

[attachment=73452:IMG_0956.JPG]

Mina grannar! (en bild säger mer än tusen ord)

Ja, visst är det bra ändå att vi faktiskt har möjlighet att välja mellan grisfilé från svenska djurfabriker eller filé från fritt strövande brasiliansk nötboskap.
De flesta har ju inte möjlighet att köpa hemslaktat från en grannbonde.
Det tar tid om man skall åka flera mil dessutom är nog eventuell miljövinst borta om man åker miltals i bil för att handla sin mat.
Gita
Anma
Visst är valfrihet bra.
Men till viket pris?

Brasilianskt kött har större klimatpåverkan än man tror.

Falsk bild av Brasialianskt kött
Piccante
Kan rekomendera Gita filmen "Home" som finns att se gratis på Youtube. Den visar hur mycket grönbete de brasilianska djuren får och hur regnskogen omkring mår av uppfödningen...
tomas99
jag gillar gotlänskt kött.
badabing
Köper bara "svenskt" kött. Men sen vet man väl aldrig om det verkligen är det? Med tanke på alla skriverier om fuskade med kött osv. så blir man ju osäker sad.gif
Motti
Lyckliga kossor Klint tummenupp.gif ! att djuren vi har ska få vara ute borde det vara lag på alla djur ska ha möjligheten att få vistas ute !det är inte naturligt att djur ska hållas instängda året runt .Vi köper bara svenskt kött och har haft lyckan att hitta en bonde som slaktar besiktiga så vi köper vårt kött där plus viltet min man jagar.Tanken är att vi ska skaffa höns till våren också .
Gita
CITAT (badabing @ 12-11-2012, 18:34) *
Köper bara "svenskt" kött. Men sen vet man väl aldrig om det verkligen är det? Med tanke på alla skriverier om fuskade med kött osv. så blir man ju osäker sad.gif

Nej, speciellt betr. griskött så kan det "svenska" köttet mycket väl komma från djurfabriker i Polen eftersom många av dessa fabriker är just svenskägda. I värsta fall kanske djuren t.o.m. transporteras levande för att slaktas i Sverige.

Betr, nötkött är jag inte säker på att svenskt är bättre än t.ex. brasilianskt om man gör en fullständig LCA-beräkning och inte glömmer bort att man i Sverige måste stalla upp djuren en ganska stor del av året samt det faktum att vi importerar mycket foder.
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 13-11-2012, 07:02) *
Nej, speciellt betr. griskött så kan det "svenska" köttet mycket väl komma från djurfabriker i Polen eftersom många av dessa fabriker är just svenskägda. I värsta fall kanske djuren t.o.m. transporteras levande för att slaktas i Sverige.

Betr, nötkött är jag inte säker på att svenskt är bättre än t.ex. brasilianskt om man gör en fullständig LCA-beräkning och inte glömmer bort att man i Sverige måste stalla upp djuren en ganska stor del av året samt det faktum att vi importerar mycket foder.
Gita

Det är naturligtvis märkligt och fel att importera proteinfoder när man kan föda upp djur helt utan men då får ju konsumenterna också fråga efter naturbeteskött i affärerna. Sen tror jag att själva transporten i sig är minsta problemet med importerat foder då den största miljöbelastningen beror på ändrad markanvändning och markbearbetning. Dessvärre äter både svenska och brasilianska kor samma sojamjöl.
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 13-11-2012, 14:08) *
Det är naturligtvis märkligt och fel att importera proteinfoder när man kan föda upp djur helt utan men då får ju konsumenterna också fråga efter naturbeteskött i affärerna. Sen tror jag att själva transporten i sig är minsta problemet med importerat foder då den största miljöbelastningen beror på ändrad markanvändning och markbearbetning. Dessvärre äter både svenska och brasilianska kor samma sojamjöl.

Jag köper mitt kött från denna producent http://www.skonero.se/index.php?page=start Undar just om dom ger sina djur sojamjöl, det står iallafall att allt deras foder produceras på gården.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 13-11-2012, 14:29) *
Jag köper mitt kött från denna producent http://www.skonero.se/index.php?page=start Undar just om dom ger sina djur sojamjöl, det står iallafall att allt deras foder produceras på gården.

Och vad kostar oxfilén där?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 13-11-2012, 18:05) *
Och vad kostar oxfilén där?
Gita

245:-/halvkilo

Dom har även en webbutik http://www.skonerokott.se/index.php?cPath=...q420suup1054736
dahla
Jag köper inte mycket kött i affären men när jag handlar så ser jag till att det är närproducerat.

Jag är emot bidrag till lantbruket vi har här i Sverige, jag ser gärna att våra djurgårdar kan leva vidare till kommande generatiner och att hagar får fortsätta betas av frigående djur utan antibiotika eller anabola steroideri kroppen.

Den skiten som djuren äter stannar till viss del i köttet och i Sverige har djuren god kvalité på födan. Ska man äta mer ekologiskt så är det bara vilda djur som är mer rätt men alla har inte den förmånen att kunna äta av det vilda.
smuleborg
Köper bara svenskt kött.

Gris och kyckling (inklusive ägg), bara KRAV/ekologiskt. Mejeri, detsamma, med undantag av franska och italienska ostar samt Gruyere (hur ofta äter man det?, kan en ost bli så rackarns god med dålig djurhållning?).

Vi har en KRAV-bonde några kilometer bort, handlar där en del. Ungefär samma kilopris som ICA, skillnaden är att vi får KRAV till samma pris som icke-KRAV. Och kan se hur djuren har det. Djuren slaktas för övrigt på gården, vilket är viktigt för oss.

Vi behöver de öppna landskapen också, flora o.s.v.

Köper vilt direkt från jaktlag.
Motti
Tänk om alla ställde krav på att vi ska ha svenskt kött i våra butiker plus att djuren ska få vistas ute och få äta det foder som är naturligt för dom !Jag kan förstå att barnfamiljer väljer att köpa Irländskt kött då det är bra mycket billigare för dom .Men man kan inte släppa tanken på att om alla köper enbart svenskt kött så måste det ju bli mer prisvärt i längden också .
Vi har våra två frysar fylda med eko gris och vilt .För kunde man köpaköttlådor på ICA vet inte om den möjligheten finns nu ?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Även om alla köper svenskt kött så blir det inte billigare att utfodra kor och grisar.

Jag skulle gärna köpa kött hos en bonde direkt men det finns inte i min närhet. Tills för 15 år sedan kunde man köpa 1/2 gris inte alldeles för långt härifrån. Nu har jag inte heller så stor frys längre.
hattstugan

Har närmaste bra butik i Västerås som säljer bra kött och fläsk från närområdet! De gör även egen korv och isterband som är suverän! De har också eget rökeri!

Dyrare ja men bra och gott fläskkött! (äter inte nötkött)

Finns välan en lag om att nötkreaturen ska vistas utomhus under vår/sommar?

Tycker nog att häromkring går djuren ute året runt med stödutfodring i form av ensilage!
Motti
En del får ha sina kor inne fortfarande på dispanns tror jag ,är inte lika insatt längre då min Svärfar inte bedriver jordbruk längre .
Bengalow
Betr. Gitas inlägg om, att det är svenskägda fabriker i Polen, som skickar hit sitt kött för att slaktas...
Det förhåller sig nog tvärtom, enligt tidningarna häromveckan. Vi skickar oerhört stora mängder levande djur till Polen för stt slaktas och styckas. Sedan märks det som svenskt kött, vilket inte är fel i sig, om man inte blandar in lite poskt kött i leveransen - för prisutjämningens skull. Vi har snart inte ett enda slakteri kvar i Sverige, Kristianstad tror jag. När man sedan skickar kor från Norrland ner till EU-slakteriet på Sicilien (Europas största - byggt för regionstödspengar), så är väl skadan större än man tror. Bönder kan heller inte leva på frisk luft, utan behöver pengar till sin drift. Sälja billigt, när man kan få bidrag?
Motti
Jag vet också att vi expoterar stora mängder Kalvkött till Italien ! visst är det märkligt ?
Bengalow
Nja, små kalvar exporteras till Holland eller Belgien, där de stackars djuren får stå i bås, så små att de inte kan vända sig. Då blir köttet vitt och mört. Dom slaktas också där. Bra kilopris...
Det är väl med dem som med gässen i Frankrike. Dom tvångsmatas med en stör ner i halsen, för att levern skall bli "stor och fin". Gåslever ger bra betalt ...
Motti
Men vi har en stor export till Italien på kalvkött !det vet jag .Ja det är för jäkligt hur vi hushållar med våra djur för vårat eget välbefinnade angry.gif
Bengalow
Javäl, det kanske vi har, men bönder är ju beroende av köpstarka kunder, och finns dessa i Italien, så är det ju bra att vi har, så att vi kan exportera! Värre vore det ju om vi importerade kalvkött därifrån, om vi redan har här hemma!
Motti
Om man tittar i köttdisken i dag så hittar du knappast något Kalvkött alls längre för det går på Export till Italien bla där äter de mycket kalvkött till sina förätter osv .För kunde man ju köpa kalvkött hyffsat billigt här till Kalvfrikasse Kalvstek osv .Nu mer finns bara Nötkött och fläskött tex Lever finns i ett litet hörn i kyldisken och då är det ungnöt ,jag vill ha Kalvlever men då får jag beställa det i affären en veckas innan ?Om man tittar i köttdiskarna i dag så är det ju mest bara färs och grillkött ,den biten med ryggbiff file lövbiff Entrecoet osv är en pytteliten del av kyldiskarna .Då klan man undra vem äter det bästa köttet på kossan eller tjuren ?jo dom bitarna tar restaurangerna .Tror de flesta svenskar äter mest köttfärs nu för tiden .
Kalvkött ser man i köttdisken men aldrig kalvlever. Sambon älskar ju lever och jag letar alltid kalvlever men det finns bara inte.
Likaså med mycket annat. Njure t.ex, smakar gott om man tillagar den på rätt sätt. Vart tar allt detta vägen?

Att många äter köttfärs beror ju på priset och så kan man ju göra mycket av det.
*Stintan*
Motti det måste vara en trist affär du handlar i som har så dåligt utbud av kött. Här finns alltid kalvkött i köttdisken. Beträffande inälvsmat som lever, njure mm så får man ibland beställa så dom ta hem. Det beror helt enkelt på att det inte är någon nämnvärd omsättning på inälvsmat. Affären vill inte ha varor på hyllorna som de tvingas slänga när det inte går att sälja. Inget konstigt alls.
Stintan här i vår närområde tar ingen affär hem kalvlever eller njure eller något annat. Och att åka till varje affär i eller runt stan gör jag bara inte. (det skulle bli dyr lever.....)
Ungnötslever finns det gott om men det är inte samma sak
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 17-11-2012, 00:43) *
...........Tror de flesta svenskar äter mest köttfärs nu för tiden .

Tror jag ju inte.... själv äter jag köttfärs kanske 1 ggn i kvartalet, har aldrig gillat köttfärs särskilt mycket.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-11-2012, 11:19) *
Stintan här i vår närområde tar ingen affär hem kalvlever eller njure eller något annat. Och att åka till varje affär i eller runt stan gör jag bara inte. (det skulle bli dyr lever.....)
Ungnötslever finns det gott om men det är inte samma sak

Menar du att dom inte ens tar hem på beställning? Isåfall skulle jag byta affär. Man kan ju ringa runt och fråga så slipper man åka.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 17-11-2012, 14:04) *
Menar du att dom inte ens tar hem på beställning? Isåfall skulle jag byta affär. Man kan ju ringa runt och fråga så slipper man åka.

Jag tror inte att det är vanligt att affärena tar hem på beställning, numera är det ju ovanligt med manuelchark, och jag har då inte sett vacumförpackad inälvsmat så som njure oxhjärta mm, finns det?
*Stintan*
CITAT (andersen @ 17-11-2012, 14:19) *
Jag tror inte att det är vanligt att affärena tar hem på beställning, numera är det ju ovanligt med manuelchark, och jag har då inte sett vacumförpackad inälvsmat så som njure oxhjärta mm, finns det?

Beror nog på var man handlar.
Bengalow
Har du frågat efter något sådant i din affär, andersen, så att du verkligen vet om dom tar hem, eller är det ett antagande?
andersen
CITAT (Bengalow @ 17-11-2012, 14:40) *
Har du frågat efter något sådant i din affär, andersen, så att du verkligen vet om dom tar hem, eller är det ett antagande?

Nej har inte frågat, utan jag antar att det är så,skall fråga vid tillfälle.
Motti
Trist affär ja kanske det ? vi handlar mest på Willys därför att det är en bra affär och trevlig personal ,nästa vecka öppnar de en helt ny affär här så då kanske utbudet blir större förhoppningsvis ! men det är lite upp till en själv också frågar man om de kan ta hem tex kalvlever så kan de nog det kanske .
pejori
Willys här, har alltid lever inne, utom dom varmaste sommarmånaderna. Ursprunget är kanske inte alltid utmärkt, men gott är det.
Motti
Jo då de har lever här också fast kanske inte precis i blickfånget och oftast då ungnötsleve aldrig kalvlever ! Själv har vi börjat äta mer kycklinglever som jag gör gryta på det är supergott med lite Bacon lite paprika lök och grädde vitlök svartpeppar kokt potatis till och en slev Lingonsylt till det tummenupp.gif Tror inte det är så många som "älskar"lever nu för tiden .
pejori
CITAT (Motti @ 18-11-2012, 00:00) *
Jo då de har lever här också fast kanske inte precis i blickfånget och oftast då ungnötsleve aldrig kalvlever ! Själv har vi börjat äta mer kycklinglever som jag gör gryta på det är supergott med lite Bacon lite paprika lök och grädde vitlök svartpeppar kokt potatis till och en slev Lingonsylt till det tummenupp.gif Tror inte det är så många som "älskar"lever nu för tiden .

Jag gör det. tummenupp.gif
Riktigt gott med kycklinglever. rolleyes.gif
gunsta
CITAT (Motti @ 18-11-2012, 00:00) *

Jag är mycket förtjust i lever i alla former, och kycklinglever är väldigt gott - har gjort paté många gånger på just det.
Motti
Älskar Pate men har aldrig gjort det på Kycklinglever !måste ta och testa det !brukar göra Gäddpate däremot och det är jättegott plus att man slipper äta "nåldyna"då man filear först och sedan kör fisköttet i matberedare !.Det verkar som en del vaknat upp och insett att vi slösar med dom djur vi äter så nu börjar det komma tillbaks att vi ska annvända så mycket som möjligt av djuret ,hörde att Kocklandslaget hade annvänt allt möjligt i år tex skinn .Själv har vi ett par härliga Grisfötter i frysen som vi ska koka till jul tummenupp.gif faktiskt skitgott .
gunsta
CITAT (Motti @ 20-11-2012, 22:53) *
Grisfötter i frysen som vi ska koka till jul tummenupp.gif faktiskt skitgott .

Håller med dig - grisfötter är 'skitgott' smile.gif - men jag har slutat att koka såna - vi är bara två och det är endast jag som äter såna, likadant med tunga, gott men det är bara jag som äter ... Men testa att göra paté på kycklinglever - mycket gott.
Motti
Har en paket Kycklinglever i frysen så jag ska testa det absolut !Bara jag som äter grisfötter här men julafton firar vi med dotterns svärföräldrar bla och dotterns svärmor och jag älskar inkokta grisfötter så vi får ha dom ifred hon och jag giggle.gif Blir lite saltat kokt älgkött och älgsaltrulle till jul här också !sedan lär vi röka en del älg också till jul .
Anma

Vi ska göra hemgjord leverpastej till jul i år. Gott som tusan. Beställde 800g grislever och 600 g späck idag till ändamålet. Gör nu och fryser in. Om man gör den för tätt inpå vill jag inte ha för tillverkningslukten sitter i näsan.
Motti
Har också gjort egen leverpastej en gång och då på Grislever det är några år sedan men barnen gallskrek och tyckte det stank i hela huset !Grislever luktar faktiskt väldigt illa sick.gif Gjorde på nötlever istället och det blev mycket bättre för alla flirting.gif Tänkte faktiskt pröva på att göra ölkorv i år och röka den bara jag hinner med .
Anma
Vår recept är efter makens farmors som hon alltid gjort, så den vågar jag inte byta ut nåt i... giggle.gif
Gita
Oj, vad duktiga ni är. jag nöjer mig med ostron och champagne som julmat. Och kanske en väl tillagad bit (brasiliansk) oxfilé i mellandagarna
gita
P.s Hade jag tid och ork så skulle det kanske vara kul med en massa hemgjorda korvar och syltor också. D.s
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon