Sidor: 1, 2, 3, 4
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-01-2013, 08:39) *
Men Christa om du träffar på en människa som du tycker verkar trevligt, talar du då direkt om din syn på hälsa, politik osv? Tala om vad man tror att man är duktig på? Den andra tycker kanske tvärtom......

Jag skulle aldrig bre ut hela min livsfilosofi så direkt. Vänskapen kan man inte tvinga fram eller tvinga på någon, sånt måste få växa fram. Även en närmare bekanntskap tar sin tid. Inte heller tycker ja att bekannta måste ha samma syn som jag på hälsa, politik, religion osv

Elisabeth

Politik kan man ju ha olika åsikter om men hälsa confused.gif

Hur tänker du då Elisabeth?
Natur liv
Nog finns det olika syn på hälsa. En del har sett ut sig själva som hälsoprofeter och berättar gärna för andra hur de borde leva mer hälsosamt. Rätt trist att prata med dem.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 08:18) *
Nog finns det olika syn på hälsa. En del har sett ut sig själva som hälsoprofeter och berättar gärna för andra hur de borde leva mer hälsosamt. Rätt trist att prata med dem.

Många olika syn t.o.m

Christa det en tycker att det är hälsosamt har kanske någon annan en helt annan syn på. Det finns i allt ett för och emot......

Ja hälsoprofeter är jobbiga och man umgås inte heller med dom.

Inte heller vill jag varje gång jag stoppar nåt i min mun, först behöver titta efter i nån bok eller på internet om jag nu kan äta det eller inte.

Då hinner man aldrig leva och livet är för kort för att man bara skall oroa sig.

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 08:36) *
Många olika syn t.o.m

Christa det en tycker att det är hälsosamt har kanske någon annan en helt annan syn på. Det finns i allt ett för och emot......

Ja hälsoprofeter är jobbiga och man umgås inte heller med dom.

Inte heller vill jag varje gång jag stoppar nåt i min mun, först behöver titta efter i nån bok eller på internet om jag nu kan äta det eller inte.

Då hinner man aldrig leva och livet är för kort för att man bara skall oroa sig.

Elisabeth

Det jag undrade över var sambandet mellan åsikter och hälsa. Vad som är hälsosamt handlar ju inte om åsikter utan om vetenskap. Sedan kan det ju vara svårt ibland att exakt fastställa alla samband när det gäller hälsa men det är ju ändå inte åsikter det är fråga om.

Sedan kan man naturligtvis ha åsikten att man hellre äter läkemedel än ändrar matvanor.
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 08:50) *
Det jag undrade över var sambandet mellan åsikter och hälsa. Vad som är hälsosamt handlar ju inte om åsikter utan om vetenskap. Sedan kan det ju vara svårt ibland att exakt fastställa alla samband när det gäller hälsa men det är ju ändå inte åsikter det är fråga om.

Sedan kan man naturligtvis ha åsikten att man hellre äter läkemedel än ändrar matvanor.

Och vem har nu sagt att man hellre äter läkemedel? Har du aldrig tänkt på det att "din" vetenskap kanske inte är den rätta?
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 08:57) *
Och vem har nu sagt att man hellre äter läkemedel? Har du aldrig tänkt på det att "din" vetenskap kanske inte är den rätta?

Att kosten är viktig för hälsan är ju inte precis något som jag har hittat på...
Natur liv
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 08:59) *
Att kosten är viktig för hälsan är ju inte precis något som jag har hittat på...

Visst är det så, men vilken kost som är bäst är individuellt.
Christa
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 09:05) *
Visst är det så, men vilken kost som är bäst är individuellt.

Kan du utveckla det lite.
Natur liv
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 09:09) *
Kan du utveckla det lite.

Det finns många teorier kring kosten. Vegetariskt, veganskt, lchf, tallriksmodellen, ej rött kött ...
Vad som passar för dig själv beror på hur din ämnesomsättning fungerar, hurpass mycket du använder kroppen under dagen och om du har några sjukdomar. Olika lösningar för olika personer alltså.

Personligen gillar jag mat och tycker att det är tråkigt när samtalsämnet kring matbordet blir om att "det här borde jag inte äta" eller "borde inte du tänka på vikten?". Jag tycker att man ska respektera var och ens egen kost- och motionslösning. När någon vill genomföra en förändring kan man, om den vill, ge det stöd som behövs. Inget moraliserande alltså.

Personligen reglerar jag min diabetes med kosten och om jag skulle följa alla råd jag har fått av andra skulle jag vara tvungen att äta tabletter. Det slipper jag nu när jag har valt en diet som passar mig och som inte hindrar andra att äta vad de vill ha. Matglädje och livsglädje tycker jag hänger ihop, sprid glädje vid matbordet så mår många mycket bättre!
Christa
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 09:18) *
Det finns många teorier kring kosten. Vegetariskt, veganskt, lchf, tallriksmodellen, ej rött kött ...
Vad som passar för dig själv beror på hur din ämnesomsättning fungerar, hurpass mycket du använder kroppen under dagen och om du har några sjukdomar. Olika lösningar för olika personer alltså.

Personligen gillar jag mat och tycker att det är tråkigt när samtalsämnet kring matbordet blir om att "det här borde jag inte äta" eller "borde inte du tänka på vikten?". Jag tycker att man ska respektera var och ens egen kost- och motionslösning. När någon vill genomföra en förändring kan man, om den vill, ge det stöd som behövs. Inget moraliserande alltså.

Personligen reglerar jag min diabetes med kosten och om jag skulle följa alla råd jag har fått av andra skulle jag vara tvungen att äta tabletter. Det slipper jag nu när jag har valt en diet som passar mig och som inte hindrar andra att äta vad de vill ha. Matglädje och livsglädje tycker jag hänger ihop, sprid glädje vid matbordet så mår många mycket bättre!

Ja individuellt i det perspektivet håller jag med om. Då är det ju fortfarande inte åsikter det handlar om utan naturvetenskap.

*Stintan*
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 08:50) *

Nog sjutton handlar det om åsikter också när det gäller vad som är hälsosamt. Särskilt när det gäller kosten.
Natur liv
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 09:22) *
Ja individuellt i det perspektivet håller jag med om. Då är det ju fortfarande inte åsikter det handlar om utan naturvetenskap.

Fast de flesta kostråd vilar på olika vetenskapliga studier och en del motsäger varandra. Alltså får jag själv skaffa mig en egen uppfattning kring kosten utifrån den kunskap jag har. Det finns alltså olika åsikter kring vilka vetenskapliga koststudier man ska luta sig mot.

En del har åsikten att man ska följa socialstyrelsens rekommendationer. Andra att man ska följa andra, som medelhavskost, stenålderskost, lchf osv.
Christa
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 09:37) *
Fast de flesta kostråd vilar på olika vetenskapliga studier och en del motsäger varandra. Alltså får jag själv skaffa mig en egen uppfattning kring kosten utifrån den kunskap jag har. Det finns alltså olika åsikter kring vilka vetenskapliga koststudier man ska luta sig mot.

En del har åsikten att man ska följa socialstyrelsens rekommendationer. Andra att man ska följa andra, som medelhavskost, stenålderskost, lchf osv.

Jag antar att du menar Livsmedelsverkets kostråd. Socialstyrelsen ger väl inga kostråd?

När det gäller Livsmedelsverkets kostråd så är det ganska få som följer dom plus att det är allmänna kostråd till friska människor som också följer rekommendationen om minst 30 minuters rask promenad per dag eller motsvarande fysisk aktivitet.
CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 09:31) *
Nog sjutton handlar det om åsikter också när det gäller vad som är hälsosamt. Särskilt när det gäller kosten.

Ja åsikter och personlig erfarenhet. Alla mår vi bra eller dåligt av olika kosthållning och var och en måste hitta det den mår bäst av.

Aldrig skulle jag äta något som jag blir dåligt av men skall vara bra enligt någon hälsoguru

Christa hur många gånger måste man tala om dör dig att det finns många människor som inte kan ta den där 30 minuters raska promenad????
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 09:58) *
Ja åsikter och personlig erfarenhet. Alla mår vi bra eller dåligt av olika kosthållning och var och en måste hitta det den mår bäst av.

Aldrig skulle jag äta något som jag blir dåligt av men skall vara bra enligt någon hälsoguru

Christa hur många gånger måste man tala om dör dig att det finns många människor som inte kan ta den där 30 minuters raska promenad????

Du har skrivit både att du inte orkar engagera dig i kosten och att då hinner du inte leva och sedan att du aldrig skulle äta något som blir dålig av. Det går inte ihop.

CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 09:31) *

På vilket sätt då menar du? Kroppen är ju ett biologiskt system.
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 10:16) *
Du har skrivit både att du inte orkar engagera dig i kosten och att då hinner du inte leva och sedan att du aldrig skulle äta något som blir dålig av. Det går inte ihop.

nu kommer du igen med dina antaganden.....

Var någonstans har ja skrivit att jag inte orkar engagera mig in min kosthållning?

Tror du att jag har lebt hela livet utan mat? Alla lär sig väl med åren vad man mår bra av.

Och nej jag vill inte se faror överallt som du

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-01-2013, 10:22) *
nu kommer du igen med dina antaganden.....

Var någonstans har ja skrivit att jag inte orkar engagera mig in min kosthållning?

Tror du att jag har lebt hela livet utan mat? Alla lär sig väl med åren vad man mår bra av.

Och nej jag vill inte se faror överallt som du

Elisabeth

Ok, då missförstod jag dig. Jag har dock träffat många som inte engagerar sig i kosten. En kille på mitt förra jobb sa rent ut att han hellre tog läkemedel mot sina höga blodfetter än att han ändrade på sina matvanor.

Det vimlar ju för övrigt av människor i Sverige som har hälsoproblem på grund av kosten så det är ju inte direkt ovanligt.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 10:16) *
.....

Var och en blir salig på sin tro. Det finns inga kostråd som passar alla.

Nu är det väl ganska mycket OT iallafall.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 11:12) *
Var och en blir salig på sin tro. Det finns inga kostråd som passar alla.

Nu är det väl ganska mycket OT iallafall.

Jag har aldrig påstått att det finns en kost som passar alla.
silos
Jag åt LCHF dieten under 6 månader och gick ner i vikten cirka 30 kilo och mådde hur bra som helst.
Nu har jag ätit LCHF dietendå och då och har gått upp 10 i vikten och har åter börjat bli både stel i kroppen och fått värk både här och där....
Jag tycker bara att det är ganska jobbigt att följa den dieten!
Christa
CITAT (silos @ 04-01-2013, 11:41) *
Jag åt LCHF dieten under 6 månader och gick ner i vikten cirka 30 kilo och mådde hur bra som helst.
Nu har jag ätit LCHF dietendå och då och har gått upp 10 i vikten och har åter börjat bli både stel i kroppen och fått värk både här och där....
Jag tycker bara att det är ganska jobbigt att följa den dieten!

Ja då har du ju i alla fall kunnat konstatera att du kan påverka din hälsa.

Den största nackdelen med LCHF är väl att man inte kan äta den dieten "lite då och då" som du skriver.
*Stintan*
Christa! Du kan läsa t.ex. i den här länken (läs även kommentarerna) så ser man lätt att det finns vitt skilda åsikter om kost och hälsa.
http://coltingblogg.com/2013/01/02/fettrad...akar-alzheimer/
Det är bara att konstatera att det kommer nya rön hela tiden. Sen är det upp till var och en att känna efter vad man mår bäst av.

Silos! Är det inte värt besväret för att må bättre och slippa det onda? Du kan ju faktiskt välja! Självklart har det ingen effekt om man frossar i kolhydrater ena veckan och enligt LCHF den andra veckan. Då blir det ju snarare motsatt effekt.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 04-01-2013, 13:03) *
Christa! Du kan läsa t.ex. i den här länken (läs även kommentarerna) så ser man lätt att det finns vitt skilda åsikter om kost och hälsa.
http://coltingblogg.com/2013/01/02/fettrad...akar-alzheimer/
Det är bara att konstatera att det kommer nya rön hela tiden. Sen är det upp till var och en att känna efter vad man mår bäst av.

Silos! Är det inte värt besväret för att må bättre och slippa det onda? Du kan ju faktiskt välja! Självklart har det ingen effekt om man frossar i kolhydrater ena veckan och enligt LCHF den andra veckan. Då blir det ju snarare motsatt effekt.

Människor argumenterar för olika kostsammansättning, det är sant. Vi är ju överens om att samma kost inte passar alla. Jag tycker att Jonas Colting borde vara tydligare med det när han debatterar. Det är ju inte speciellt många människor som springer miltals var och varannan dag som han gör.

Jag lyssnade på ett föredrag av honom i mitten av 90-talet innan jag själv hade så mycket kunskap. Ät mer fett och drick mer kaffe var det jag fick med mig och det resulterade i att jag blandade havregryn och fett till frukost. Det fungerade inte alls. Hans argumentation och kunskap har nog utvecklats mycket sedan dess men han är fortfarande inte tydlig med att han har en helt annan förbränning än dom flesta andra.

Du brukar säga att folk inte så dumma så dom tror att dom kan äta mer fett samtidigt som dom fortsätter att äta mjölmat men så dum var jag...
*Stintan*
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 15:51) *
Människor argumenterar för olika kostsammansättning, det är sant. Vi är ju överens om att samma kost inte passar alla. Jag tycker att Jonas Colting borde vara tydligare med det när han debatterar. Det är ju inte speciellt många människor som springer miltals var och varannan dag som han gör.

Jag lyssnade på ett föredrag av honom i mitten av 90-talet innan jag själv hade så mycket kunskap. Ät mer fett och drick mer kaffe var det jag fick med mig och det resulterade i att jag blandade havregryn och fett till frukost. Det fungerade inte alls. Hans argumentation och kunskap har nog utvecklats mycket sedan dess men han är fortfarande inte tydlig med att han har en helt annan förbränning än dom flesta andra.

Du brukar säga att folk inte så dumma så dom tror att dom kan äta mer fett samtidigt som dom fortsätter att äta mjölmat men så dum var jag...

Men nu gällde ju forskningen han skrev om inte speciellt bara för människor av hans kaliber. Jag tycker iallafall att det var ganska intressant. Fast nu har vi kommit ännu längre från ämnet, sorry.
Natur liv
CITAT (Christa @ 04-01-2013, 09:43) *
Jag antar att du menar Livsmedelsverkets kostråd. Socialstyrelsen ger väl inga kostråd?

Både Livsmedelsverket och Socialstyrelsen ger kostråd.

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-11-7
http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/
Christa
CITAT (Natur liv @ 04-01-2013, 18:39) *

Kostråden du länkade till på Socialstyrelsen gäller diabetiker medan de på slv är allmänna.

Den här på slv är dessutom mer detaljerad
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/

xlxl67
CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2012, 09:06) *
Ja då är jag väl en tragisk figur då.... umgås inte särskilt mycket med släkt, bara barn med fam. i korta perioder när vi är på samma ort - bor 45 mil från varandra..... Har toppengrannar, men orsaken att jag tycker det är att dom hälsar glatt när vi ses men inget mera - har ingen som helst längtan att umgås med dom. Umgås bara med väldigt få personer och då bara i korta stunder i taget....

Detta är toppengrannar för mig med. Trevliga som hälsar, kanske ngn kort fras men det räcker!
Har också en kärna jag känt i 20-30år på 6-7 personer. Det räcker gott.
Motti
Då kan man fråga sig hur ni bor ,villa lägenhet på landet ? Jag bor på landet i en lite by med 13 åretruntboende resten är sommarstugeägare här .Mina eller våra åretruntgrannar är jätteviktiga för oss här vi hjälps vi åt med mycket i byn ger varandra alltid ett handtag om någon behöver hjälp , vi hjälper varandra med att sätta i båtarna på våren och mycket annat lånar varandra verktyg skjuts osv .Det där att ensam är stark är inte sant !alla behöver vi goda grannar och goda vänner .Det där att sköta sig själv håller inte på landsbyggden ,kommer en dag i våra liv då vi kanske behöver hjälp av en granne på något vis .
Anki på Öland
CITAT (xlxl67 @ 04-01-2013, 18:47) *
..........kanske ngn kort fras men det räcker!

Vad sägs om frasen "får jag byta stolparna i ditt stängsel? Dina gamla börjar se väldigt dåliga ut, speciellt i hörnet, och jag har några över..." smile.gif
Christa
CITAT (Motti @ 05-01-2013, 00:44) *
Då kan man fråga sig hur ni bor ,villa lägenhet på landet ? Jag bor på landet i en lite by med 13 åretruntboende resten är sommarstugeägare här .Mina eller våra åretruntgrannar är jätteviktiga för oss här vi hjälps vi åt med mycket i byn ger varandra alltid ett handtag om någon behöver hjälp , vi hjälper varandra med att sätta i båtarna på våren och mycket annat lånar varandra verktyg skjuts osv .Det där att ensam är stark är inte sant !alla behöver vi goda grannar och goda vänner .Det där att sköta sig själv håller inte på landsbyggden ,kommer en dag i våra liv då vi kanske behöver hjälp av en granne på något vis .

Det gäller ju att ha tur om man skall hamna i en så fin gemenskap. Vi letar hus på landet och man har ju inte så stor möjlighet att sondera terrängen i förväg om man inte känner en kotte på platsen.

Ett ställe som vi tittade på hade en granne som min sambo var lite bekant med men vi köpte inte det stället eftersom de planerade vindkraftverk inom 1 km därifrån. Nu har en annan granne ansökt om att få starta en stenkross. Vilken tur att vi inte köpte den gården och satsade allt på det stället fear.gif
*Stintan*
Du verkar ha väldigt höga krav på det mesta Christa. Ibland kanske man får ge avkall på det ena för att få det andra för jag tror inte någon kan få allt eftersom det alltid finns något det är "fel " på.
Christa
Vi är beredda på att kompromissa men syftet med att flytta till landet är att få stillhet och ro. Hittar vi inget sådant ställe så kan vi lika gärna bo kvar här.
*Stintan*
Har man en massa grannar inpå så finns ju inga garantier för det. Vad är det för fel på stället ni bor nu?
aloa
Låg i sängen och funderade över året som gått och vilka vänner som försvunnit ur min bekantskap och vilka som är kvar. Har insett att det är svårare att hitta nya vänner ju äldre jag blir och tror det beror på en kombination av att alla har mer att göra med familjer och redan har sin dos vänner men också på att jag väljer bort människor som jag känner drar mycket energi av olika anledningar. Jag känner att min fritid vill jag spendera med folk som jag verkligen trivs med, efter arbete och resor till och från jobbet är det inte så mycket tid kvar, mest helger. Var lite mer öppen förr men å andra sidan umgicks jag med människor som jag inte hade så trevligt med alla gånger. Om jag skulle beskriva de jag gillar så är det folk som vågar ha åsikter, har humor (gärna mycket) och som är snälla. Har några jag kan prata trädgård med, jobb, nyheter, politik, miljö, åldrade föräldrar, skolor, relationer, ja, det mesta helt enkelt, pratar lite olika med olika vänner men ofta om allt möjligt. Att de vill mig väl är nog det viktigaste i längden och att jag unnar dem allt gott. Gillar inte de som söker status och prestige men de skulle inte välja att umgås med mig heller. Vissa funkar inte att umgås med som par så då träffar jag min "kompis" själv. En kompis är kulturell, en annan kollar jag in trädgårdar tillsammans med. Ni har skrivit mycket om hälsa, och jag som är av typen "lagom" inser att den vännen som försvann var helt inriktad på att vara så smal som möjligt och träna så mcyket som möjligt, hon åt väldigt underliga dieter men mår inte alls speciellt bra. Efter 15 år så umgås vi inte längre, jag blev ärkeless på att bara prata, lyssna på en annans problem, det är klart att det är så ibland men inte konstant. Så just nu har jag inte plats för någon hälsofreak, om än det inte alls var hälsa utan kroppskontroll i det här fallet. Ni har kanske sett artiklarna där man forskat fram resultat att mulliga lever längst :-)
Gunilla T
CITAT (Christa @ 05-01-2013, 13:09) *
Vi är beredda på att kompromissa men syftet med att flytta till landet är att få stillhet och ro. Hittar vi inget sådant ställe så kan vi lika gärna bo kvar här.

Christa, har ni inte reflekterat över att köpa en jordbruksfastighet? Lite eller mycket mark runt bostaden garanterar ju avskildhet. Dessutom kanske markägande kan vara en bra investering i dessa oroliga tider när allt kan förändras väldigt snabbt på den finansiella scenen.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2013, 17:31) *
Christa, har ni inte reflekterat över att köpa en jordbruksfastighet? Lite eller mycket mark runt bostaden garanterar ju avskildhet. Dessutom kanske markägande kan vara en bra investering i dessa oroliga tider när allt kan förändras väldigt snabbt på den finansiella scenen.

Dagens visdomsord tummenupp.gif
Christa
CITAT (Gunilla T @ 05-01-2013, 17:31) *

Det var det som var målet från början och vi har tittat på många sådana. Det har varit mitt livsmål att köpa en lite gård och kunna odla för husbehov och ha lite skog för att få egen ved.

Den där dom kanske skall bygga en stenkross är en gård med 11 ha mark. Tyvärr ingen skog alls och ingen odlingsbar jord runt själva huset.

Även gårdar kan ligga med vägbrus inom hörhåll och vindkraftverk i närheten. Många gårdar har också väldigt många hus att underhålla och ingen odlingsjord i direkt anslutning till huset.

Små fina gårdar har ofta små hus. Hade vi varit unga och haft ork att bygga till och fixa i 10 år framöver hade det varit lättare. Jag har stressat sönder mig en gång och måste inse min begränsning och om 10 år är jag pensionär.

Små gårdar är ofta orimligt dyra också eftersom hästfolket bjuder på dom men det är i avtagande nu.

Många ställen är också i ett förfärligt skick där i princip bara stommen är ok om ens det. Först har en gammal människa bott där långt efter att dom orkar underhålla det och sedan har en hop släktingar ärvt det och inte kommit till skott med att sälja innan huset stått tomt ett antal år och det är ännu ruffligare.

Vi måste kompromissa men inte hur mycket som helst.

Det måste kännas rätt

Det som ställt till störst problem är vindkraftsutbyggnaden. Alla områden häromkring som ligger fridfullt och där det finns fina skogar att vandra i är planerade för vindkraftsutbyggnad.

En mäklare som visade en gård bodde själv i ett otroligt tyst och fint område med tjäderspel inom hörhåll. Där planerades nu en vindkraftspark. När ämnet kom på tal gick han nästan i spinn och glömde nästan tala för objektet vi tittade på. Han var superstressad över att hans boendemiljö skulle förstöras och han och hans fru jobbade stenhårt med opinionsbildning, möten och skrivelser.

Folk blir sjuka av det ständiga oljudet och det kallas wind turbin syndrome.

Vi som flyttar för att slippa en massa motorljud vill naturtligvis inte ha det så.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon