|
CITAT (Foxley @ 15-12-2012, 15:27)  Det tillhör inte heller mitt tankesätt, men det spelar knappast någon roll. Har man haft en tuff uppväxt så formas man på ett vis som människor med vanligt sunt bondförnuft inte kan sätta sig in i. Jag förstår vad du menar där. Alla kanske inte har "sunt bondförnuft" MEN att ursäkta ett dåligt uppförande, elakheter, missbruk eller kriminalitet på en taskig uppväxt, är att frånsäga sig sitt "egenansvar" Som vuxen kan man aldrig skylla sina tillkortakommanden på andra. Barn kan göra det men som vuxen får man ta ansvar för vad man själv gör. Det är endast en person som kan förändra dig och det är du själv. Sedan om man vill förändra, det är en helt annan fråga.  CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-12-2012, 15:41)  Nej nej nej...
Läste du inte att ugglis skrev att hon driver med oss?
Och säger mig den som inte har något i bagaget som man kunde vara utan.......
Elisabeth
*Stintan*
15-12-2012, 15:50
CITAT (Foxley @ 15-12-2012, 15:27)  Det tillhör inte heller mitt tankesätt, men det spelar knappast någon roll. Har man haft en tuff uppväxt så formas man på ett vis som människor med vanligt sunt bondförnuft inte kan sätta sig in i. Som om inte folk som haft en tuff uppväxt kan ha ett vanligt sunt bondförnuft?  Eller vad menar du?
Gossen Ruda
15-12-2012, 16:14
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2012, 11:40)  Japp, det är därför jag skriver min bok, eller jag bryr mig inte heller om den inte kommer ut heller ..... men det sista som hänt ät inte än nerpräntad pga. operationen och hennes kaos efteråt, men det börjar lugna ner sig, Jag märker det gm. att jag drömmer inte så ofta mardrömmar ur det som hände -09 vilket var det värsta en mor kan göra mot sitt barn.
Denna hypnosterapi var den snabbaste metoden att komma igenom alla spärr jag hade. Hade jag börjat med KPT, så skulle jag behöva hålla på livet ut och till ingen nytta. Hur skulle jag få fram det jag gömt i mitt undermedvetna? Inte en chans, fick jag reda på. Gick hos psykolog och vi kunde tiga tillsammans den timmen utan ett ord, så vad i helskota skulle jag tala med henne om????
Efter terapin fick jag många fina år och har upplevt mycket och lärt mig mer än man kan begära och jobbat och skött en del av företaget osv. osv .... Som Cacki nämner, finns det förmildrande omständigheter och det verkar lösa sig en bit i taget, men om man åtminstone var frisk i kroppen, så kunde man orka med det andra bättre och snabbare...... det hjälper ingen att ösa skit över mig, för jag vill upp ur detta och ut o fara och få annat att stirra på sängtaket...... detta är så olikt mitt normala liv än man kan ens tänka på ......... Ugglis, kan du förklara det jag rödmarkerat? Det du skriver om dig själv, har det hänt eller är det uppdiktat?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-12-2012, 15:41)  Nej nej nej...
Läste du inte att ugglis skrev att hon driver med oss?
Och säger mig den som inte har något i bagaget som man kunde vara utan.......
Elisabeth Oj, jag missade det. Ber om ursäkt för det  CITAT (*Stintan* @ 15-12-2012, 15:50)  Som om inte folk som haft en tuff uppväxt kan ha ett vanligt sunt bondförnuft?  Eller vad menar du? Vad jag menade var att sunt bondförnuft borde vara förståelse för att alla har olika bakgrund och olika svårigheter att klara av att handskas med svåra saker i sitt förflutna. Men jag missade helt att tråden bara var på skoj. Ber om ursäkt för att jag missade det.
CITAT (Foxley @ 15-12-2012, 16:44)  Oj, jag missade det. Ber om ursäkt för det  Vad jag menade var att sunt bondförnuft borde vara förståelse för att alla har olika bakgrund och olika svårigheter att klara av att handskas med svåra saker i sitt förflutna. Men jag missade helt att tråden bara var på skoj. Ber om ursäkt för att jag missade det. Denna min tråd är INTE för skoj!!!
CITAT (Foxley @ 15-12-2012, 16:44)  Oj, jag missade det. Ber om ursäkt för det Vad jag menade var att sunt bondförnuft borde vara förståelse för att alla har olika bakgrund och olika svårigheter att klara av att handskas med svåra saker i sitt förflutna. Men jag missade helt att tråden bara var på skoj. Ber om ursäkt för att jag missade det. Jag tycker inte du behöver be om ursäkt. Inte alltid så lätt att veta, vad som avses med det som skrivs. Sedan går det mesta att diskutera, även det som skrivs "på skoj"
Nu skall jag ut med vovvarna så att vi kan bearbeta dagen hittills!
Ugglemormor
15-12-2012, 18:56
Gossen Ruda,
Hur/vad vill du veta om det du strukit under? Något bevis på äktheteh eller annat?
Att läsa denna tråden får en att inse att jag inte är den ende som har haft det jobbigt och det tycker jag är nyttigt !att leva i självömkan är inget bra alls ,att se att andra också haft det svårt gör en ödmjuk och får en att inse att allt inte handlar om bara "mig" .Allt ont som hänt en kommer alltid ifatt en för eller senare men lär man sig att hantera det ta itu med det för stunden så blir livet mycket lättare  Tror man måste lära sig att se allt bra som har hänt en och leva i nuet men som sakt trollen tittar fram då och då men man får ta dom i hampan och se framåt och leva i nuet så gott man kan :)Att leva och vara lycklig är ingen skam
Gossen Ruda
15-12-2012, 21:29
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2012, 18:56)  Gossen Ruda,
Hur/vad vill du veta om det du strukit under? Något bevis på äktheteh eller annat? Vad är det för bok du pratar om och varför talar du om någon i tredje person, "henne"? Du själv eller morsan?
Bra att du bearbeta ditt förflutna Ugglemor !men fastna inte i det försök att gå vidare inget bra att det gammla håller en tillbaks från livet ,vi ska leva i nuet och glädjas åt det vi har NU .Kör på och va glad åt det som är bra !
CITAT (Motti @ 15-12-2012, 22:51)  Bra att du bearbeta ditt förflutna Ugglemor !men fastna inte i det försök att gå vidare inget bra att det gammla håller en tillbaks från livet ,vi ska leva i nuet och glädjas åt det vi har NU .Kör på och va glad åt det som är bra !
Ugglemormor
16-12-2012, 10:14
Gossen ruda + andra
Jag började skriva redan på -80-talet de minnen jag fick upp och varför det blev så. Så halva boken o lite mer är skriven på färskt minne då det kom upp. Den skulle komma ut på -90-talet, men profersson som stod det vetenskapliga delen av det dog hastigt -94 och sedan har det legat nere, men jag fick alla hans analyser och annat till mig innan han gick bort, så material har jag. Jag spelade massor av klassisk musik på piano under mina dåliga stunder och det hjälpte, men sedan har man fått ta andra metoder att orka med ---- oftast har det gällt enbart nån/några veckors perioder o sen har allt varit gott..... Jag har lyssnat på tjatet här hemma att skriva boken färdigt och i våras började jag med det. Sedan kom mors bortfall och efterföljande arbete och ensam gjorde jag det hela, de andra ville inte och det fanns inte tid för tjafs i det läget...... Samtidigt började mina ben vika sig lite hur som helst och fick en inferfalisk värk, så hur orkade man egentligen? Tydligen rätt så bra i stort sett, men det sista ska också ut och det hoppas jag att jag hinner innan det börjar blekna bort. Det är mitt sätt att lämna även det sista bakom mig och under de senare åren har jag haft kontakt med mina kära mostrar/morbröder, men tyvärr, den sista i den generationen dog i februari. Så alla banden blir automatiskt kapade åt det hållet men visst saknar jag de goa mostrar, men det är ju naturligt......
Jag önskar att andra också skrev om sina metoder att bearbeta det förflutna!
Ugglemormor
16-12-2012, 14:18
Silos, Ytterst få har den tanken, troligen av rädslan att bli stämplad eller att de är för svaga, lata att ta itu med sig själva och de har inte vetskapen om hur bra man kan må sedan även att det kan göra jäkligt ont för tillfället, men vi svenskar är mästare på att stoppa huvudet i sanden o tro att ingen ser DET. .......
CITAT (Ugglemormor @ 16-12-2012, 14:18)  Silos, Ytterst få har den tanken, troligen av rädslan att bli stämplad eller att de är för svaga, lata att ta itu med sig själva och de har inte vetskapen om hur bra man kan må sedan även att det kan göra jäkligt ont för tillfället, men vi svenskar är mästare på att stoppa huvudet i sanden o tro att ingen ser DET. .......  Det ligger en hel del sanning i det som du skriver!
*Stintan*
16-12-2012, 15:08
CITAT (Ugglemormor @ 16-12-2012, 14:18)  Silos, Ytterst få har den tanken, troligen av rädslan att bli stämplad eller att de är för svaga, lata att ta itu med sig själva och de har inte vetskapen om hur bra man kan må sedan även att det kan göra jäkligt ont för tillfället, men vi svenskar är mästare på att stoppa huvudet i sanden o tro att ingen ser DET. .......  Det tror jag faktiskt inte att du har en aning om. Man stoppar väl inte huvudet i sanden bara för att man inte ventilerar innehållet i sin ryggsäck med kreti och pleti på ett trädgårdsforum. Var och en har sitt eget sätt att bearbeta det som behöver bearbetas. Det finns proffshjälp att få, t.ex. KBT, för den som behöver det. Jag tycker att det vore väldigt bra om du slutade uttala dig om andra människor på det sätt du gör. Ditt eget sätt att bearbeta ditt förflutna har ju uppenbarligen inte hjälpt det minsta.
Dom flesta kanske inte har nånting att bearbeta!
CITAT (*Stintan* @ 16-12-2012, 15:08)  Det tror jag faktiskt inte att du har en aning om. Man stoppar väl inte huvudet i sanden bara för att man inte ventilerar innehållet i sin ryggsäck med kreti och pleti på ett trädgårdsforum. Var och en har sitt eget sätt att bearbeta det som behöver bearbetas. Det finns proffshjälp att få, t.ex. KBT, för den som behöver det.
Jag tycker att det vore väldigt bra om du slutade uttala dig om andra människor på det sätt du gör. Ditt eget sätt att bearbeta ditt förflutna har ju uppenbarligen inte hjälpt det minsta. Jag har i alla fall träffat IRL många människor som ej har velat bearbeta sitt förflutna,både från barndomstiden och från här och nu. Alla har inte ens en aning om att de skulle behöva bearbeta det som varit,de har så att säga inte "nycklarna" det vill säga kunskapen om sådant.... Min mamma,min pappa,mina bröder och min syster hade behövt göra det,men de visste ingenting om sådant och tyvärr fick inte heller hjälp med att ta reda på om de kunde få hjälp... Mycket sorgligt! Och det finns faktiskt människor som stoppar huvudet i sanden och påstår.jag har inga problem fastän deras liv väl visar vilka enorma problem de har! Och det finns människor som till.ex.vågar absolut inte söka hjälp från psykvården av rädslan att bli stämplade,jag har träffat många sådana! Så inte vet du Stintan heller helt och hållet hur andra människor har det,lika lite som jag vet....vi kan inte dra alla över samma kamm! Jag tycker att det vore ju bra om flera vågade berätta om sina problem för "kreti och pleti" så flera kunde förstår att de inte är ensamma!Och varför skall man inte kunna ventilera innehållet i sin ryggsäck på en trädgårdsforum,denna forum är ju inte avskiljt från resten av samhället!? CITAT (Lokan @ 16-12-2012, 15:17)  Dom flesta kanske inte har nånting att bearbeta! Titta på hur det är i världen så ser du att du har fel där!Barn och ungdomar tar sina liv och det är fruktansvärt!!!
*Stintan*
16-12-2012, 15:57
Ja du Silos man kan leta och skapa problem som inte finns också.
Var och en väljer hur man vill förhålla sig till sitt förflutna.
CITAT (*Stintan* @ 16-12-2012, 15:57)  Ja du Silos man kan leta och skapa problem som inte finns också.
Var och en väljer hur man vill förhålla sig till sitt förflutna. Visst kan det vara so,men det finns många som behöver hjälp i våran värld!
Jubbe063
16-12-2012, 16:06
CITAT (silos @ 16-12-2012, 16:02)  Visst kan det vara so,men det finns många som behöver hjälp i våran värld! Visst är det så, men svårt att hjälpa någon som inte ber om hjälp.
CITAT (Jubbe063 @ 16-12-2012, 16:06)  Visst är det så, men svårt att hjälpa någon som inte ber om hjälp. Alldeles sant!
Ugglemormor
16-12-2012, 17:59
Jag är inte i behov av det allmänna hjälp (eller själp) den processen har jag gått igenom länge sedan och inget ska få rivas i mig mera, allt enligt teamet som behandlade mig då. Har man gått igenom den verkligen den tuffaste sättet att få ur sig, att förstå sig varför --- så är man klar med det och de vill inte heller att någon glåpare skulle börja riva i mig, då skulle de se på fa...n själv, för som familjen min här säger --- make och mor --- det du har gått igenom och nu skrivit så våga bara peta mer efter detta i det gamla. Efter hypnosbeh. var jag frisk och mindes varje sak ändå till 3 -års ålder vad som hade hänt mig och vad jag skrev ner undan för undan och tur det, som dottern sade, bra att veta allt om dig mamma, för att kunna i sin tur lärs av det och se att livet är inte bara det ytliga livet bland de rika, utan det är en enorm gåva, mamma som du fått och alla sorters begåvningar som slumrat innom lilla mor....... har inte en enda väninna vars mor har hunnit/kunnat så mycket...........mammma, kommer att bära med din berättelse o det fina i det till egna barn o barnbarn ....... Professorn hade mitt fall i flera läkarkonferenser runt om världen under den tiden .......och något diagnos kunde man inte ge till de som blev friska. De som var tuffa och fixade den behandlingen, IQ-testates och de ligger över 150 och uppåt. Jag blev också testad, grundligt.........det gav svaret att vad jag än gjorde, blev jag bra på det .........
Bara nu ryggen blir bättre så hinner ni inte ens se hälarna på mig ......... Nu tar jag fritt härifrån, fortsätt att träta bäst ni vill..........
Aqvakul
16-12-2012, 20:52
CITAT (Ugglemormor @ 16-12-2012, 17:59)  Jag är inte i behov av det allmänna hjälp (eller själp) den processen har jag gått igenom länge sedan och inget ska få rivas i mig mera, allt enligt teamet som behandlade mig då. Har man gått igenom den verkligen den tuffaste sättet att få ur sig, att förstå sig varför --- så är man klar med det och de vill inte heller att någon glåpare skulle börja riva i mig, då skulle de se på fa...n själv, för som familjen min här säger --- make och mor --- det du har gått igenom och nu skrivit så våga bara peta mer efter detta i det gamla. Efter hypnosbeh. var jag frisk och mindes varje sak ändå till 3 -års ålder vad som hade hänt mig och vad jag skrev ner undan för undan och tur det, som dottern sade, bra att veta allt om dig mamma, för att kunna i sin tur lärs av det och se att livet är inte bara det ytliga livet bland de rika, utan det är en enorm gåva, mamma som du fått och alla sorters begåvningar som slumrat innom lilla mor....... har inte en enda väninna vars mor har hunnit/kunnat så mycket...........mammma, kommer att bära med din berättelse o det fina i det till egna barn o barnbarn ....... Professorn hade mitt fall i flera läkarkonferenser runt om världen under den tiden .......och något diagnos kunde man inte ge till de som blev friska. De som var tuffa och fixade den behandlingen, IQ-testates och de ligger över 150 och uppåt. Jag blev också testad, grundligt.........det gav svaret att vad jag än gjorde, blev jag bra på det .........
Bara nu ryggen blir bättre så hinner ni inte ens se hälarna på mig ......... Nu tar jag fritt härifrån, fortsätt att träta bäst ni vill.......... Tyvärr, jag fatt ingenting av detta..
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2012, 20:52)  Tyvärr, jag fatt ingenting av detta..  Vem gör det.
Gossen Ruda
16-12-2012, 21:11
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2012, 20:52)  Tyvärr, jag fatt ingenting av detta..  Möjligen går det att begripa om lägger ihop allt som denna person skrivit men att skriva vad detta betyder bryter mot forumets regler. Jag hoppas dock att sista meningen är sann men jag har mina tvivel.
mamamaggan
16-12-2012, 21:31
Ett litet personligt inlägg bara är att när jag behövt ventilera händelser i mitt liv så har jag vänt mig till en kurator.
De som jag tyckt bäst om har varit de som varit riktigt riktigt provokativa.
Varför ? De har fått mig att tänka till ordentligt .
Tror att det är det bästa , att man måste inse att man måste göra något radikalt för att komma ur sin jobbiga situation oberoende av hur den uppstått.
Aqvakul
16-12-2012, 21:33
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2012, 21:11)  Möjligen går det att begripa om lägger ihop allt som denna person skrivit men att skriva vad detta betyder bryter mot forumets regler. Jag hoppas dock att sista meningen är sann men jag har mina tvivel. Tror inte att du ska hoppas för mycket... CITAT (mamamaggan @ 16-12-2012, 21:31)  Ett litet personligt inlägg bara är att när jag behövt ventilera händelser i mitt liv så har jag vänt mig till en kurator.
De som jag tyckt bäst om har varit de som varit riktigt riktigt provokativa.
Varför ? De har fått mig att tänka till ordentligt .
Tror att det är det bästa , att man måste inse att man måste göra något radikalt för att komma ur sin jobbiga situation oberoende av hur den uppstått. Ligger mycket i detta!
Piccante
16-12-2012, 21:41
Jag känner personer som talat ganska öppet om mobbning som de gick i genom som barn från låg- till högstadiet. I dag ägnar sig inte den personen åt att bearbeta något som ligger bakåt i tiden för det som hämmade hen då som individ är inte ett problem idag och det som känslomässigt skadade hen då ger inga symptom idag. Vissa saker bör man kanske bearbeta som om man har panikångest eller andra problem pga psykisk eller fysisk misshandel men vissa saker ska man nog inte rota i och fastna i ett ältande utan bara gå vidare ifrån.
Rensat inlägg. Om moderatorer"Det är inte tillåtet att i forumet ropa på moderator. Sådana inlägg raderas utan förklaring eller motivering." /mod
Gossen Ruda
17-12-2012, 14:03
Tack för mig
Jag har rensat lite i tråden igen.
Det är inget personligt om ni upptäcker att något som just ni skrivit är borttaget, det kan vara så enkelt att det är ett svar på något olämligt och då blir obegripligt om det ligger kvar då det andra är borta.
Ha en alldeles fantastisk dag!
Mod
CITAT (Anma @ 17-12-2012, 15:01)  Jag har rensat lite i tråden igen.
Det är inget personligt om ni upptäcker att något som just ni skrivit är borttaget, det kan vara så enkelt att det är ett svar på något olämligt och då blir obegripligt om det ligger kvar då det andra är borta.
Mod Tänkte precis att det måste vara på det viset! Ha en fin-fin dag!
*Stintan*
17-12-2012, 15:35
Mod Snart finns inget förflutet att rensa
CITAT (*Stintan* @ 17-12-2012, 15:35)  Snart finns inget förflutet att rensa  Det är som terapi!  Lev i nuet.
Aqvakul
17-12-2012, 15:46
CITAT (Anma @ 17-12-2012, 15:44)  Det är som terapi!  Lev i nuet.  Visst, ute med PA nu och inne med KBT..
CITAT (Anma @ 17-12-2012, 15:44)  Det är som terapi!  Lev i nuet.  En sak är säkert att här inne finns det fantastiska terapeuter,bara man är villig att se det!  Utan denna forum hade jag inte kunnat utvecklas som människa,eftersom jag här mötte min största räddsla som jag hade sedan tidiga barndomen!Och allting var helt GRATIS!!!
Mod Rensa på du, mig stör det inte om något inlägg jag skrivit försvinner. Jag anser att ni rensar bort det som är mot reglerna eller på annat sätt olämpligt. Skulle jag ha citerat till ett sådant inlägg, bör naturligtvis mitt också bort. No big deal tycker jag.
CITAT (silos @ 17-12-2012, 15:52)  En sak är säkert att här inne finns det fantastiska terapeuter,bara man är villig att se det!  Utan denna forum hade jag inte kunnat utvecklas som människa,eftersom jag här mötte min största rädsla som jag hade sedan tidiga barndomen!Och allting var helt GRATIS!!!  Så kan man ju också se det. Tror att det går hand i hand med bekräftelse. Att få bli bekräftad även när det är svårt i livet, är nog så bra terapi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|