|
Full version: Matat katt....
mamamaggan
11-03-2013, 01:13
Var finns alla dessa katter ? Gömmer de sig i Norrlands djupa skogar månntro för inte ser iaf jag drygt 4.000 katter varje gång jag går ut.
Hur stor yta skulle 40. 000 miljoner hemlösa katter uppta ? Hur stor yta tar en katt upp ? Kanske 0,5 kvm om den står still och då skulle 40.000 miljoner täcka 20.000 miljoner kvm om de nu inte står på varandra.
Räcker Sveriges yta till om man bara räknar landytan och räknar bort den yta som hus mm upptar???
Anki på Öland
11-03-2013, 14:19
Nu har jag varit bortrest i 5 dagar så jag vet inte hur läget är riktigt, men jag såg den smyga in i grannens garage - där den verka ha bosatt sig (grannen bor inte där men garagedörren står lite öppen) - i onsdags innan jag åkte. Att vänta ut den innan jag ger mat funkar inte, den kommer över huvud taget inte fram så länge jag syns till. Och med 6 katthatande hundar på andra sidan staketet blir det ännu svårare. Den kommer när den här att det är tyst och tomt inne hos oss. Kanske blir lättare när våren kommer att hålla lite mera koll på den.
Jubbe063
11-03-2013, 14:29
CITAT (Anki på Öland @ 11-03-2013, 14:19)  Nu har jag varit bortrest i 5 dagar så jag vet inte hur läget är riktigt, men jag såg den smyga in i grannens garage - där den verka ha bosatt sig (grannen bor inte där men garagedörren står lite öppen) - i onsdags innan jag åkte. Att vänta ut den innan jag ger mat funkar inte, den kommer över huvud taget inte fram så länge jag syns till. Och med 6 katthatande hundar på andra sidan staketet blir det ännu svårare. Den kommer när den här att det är tyst och tomt inne hos oss. Kanske blir lättare när våren kommer att hålla lite mera koll på den. Du gör så mycket bra och fint, men har du funderat på att testa en burfälla för att fånga in den så du kan ta den till en veterinär eller ett katthem så de verkligen kan kolla upp så den inte är märkt och att den kan kastreras utifall den nu inte redan är det :-)
Anki på Öland
11-03-2013, 14:37
CITAT (Jubbe063 @ 11-03-2013, 14:29)  Du gör så mycket bra och fint, men har du funderat på att testa en burfälla för att fånga in den så du kan ta den till en veterinär eller ett katthem så de verkligen kan kolla upp så den inte är märkt och att den kan kastreras utifall den nu inte redan är det :-) Nej det har jag ärligt talat inte gjort för jag vet inte var man får tag på en.....
Jubbe063
11-03-2013, 14:40
CITAT (Anki på Öland @ 11-03-2013, 14:37)  Nej det har jag ärligt talat inte gjort för jag vet inte var man får tag på en..... Fungerar nog lite olika tror jag. Men i Östersund så får man låna gratis från "miljö och hälsa" på kommunförvaltningen. I min gamla hemort hade katthemmet en man kunde låna. Väldigt smidigt att fånga in katt utan att skada den på något sätt, i o f s kan man ju ibland få vänta i någon vecka eller två på att katten ska gå in i den men ofta tar det bara en två dagar :-)
ENLIGT EN UNDERSÖKNING SÅ FINNS DET JUST NU 4,000 HEMLÖSA KATTER I jÖNKÖPINGS LÄN,DET BERÄKNAS FINNAS 40,000 HEMLÖSA KATTER I HELA sVERIGE OCH DET ANNSES VARA ETT MÖRKERTAL !gå in och läs fakat på Djurens vänner !det värsta är att vi nu har en stor popelation med hemlösa hundar också .Folk dumpar sina husdjur i plastkassar i soprumen ! vad jag säger är att mata inte katter om du inte är säker på att det inte har ett hem innan. Och så vill jag veta om den här katten du mata är ID-märkt .det är en skyldighet att kolla upp Idmärkningar på katter man antar vara hemlösa !hAR KATTEN EN TATUERING I ÖRAT !då kan du hitta ägaren på skk register ,=svenska Kennelklubbens id märkning .
hattstugan
12-03-2013, 06:01
Men Motti! Läs vad Anki skrivit!!! Det går ju inte att närma sig katten och hur 17 ska man då kunna kolla ev ID-märkning i örat! Sen är en katter Chip-märkta!
*Stintan*
12-03-2013, 06:24
CITAT (Jubbe063 @ 11-03-2013, 14:40)  Fungerar nog lite olika tror jag. Men i Östersund så får man låna gratis från "miljö och hälsa" på kommunförvaltningen. I min gamla hemort hade katthemmet en man kunde låna. Väldigt smidigt att fånga in katt utan att skada den på något sätt, i o f s kan man ju ibland få vänta i någon vecka eller två på att katten ska gå in i den men ofta tar det bara en två dagar :-) Men det kan ju vara knepigt när det även finns andra icke hemlösa katter som smyger runt i området.
Jubbe063
12-03-2013, 08:57
CITAT (*Stintan* @ 12-03-2013, 06:24)  Men det kan ju vara knepigt när det även finns andra icke hemlösa katter som smyger runt i området. Varför är det knepigt? Ser du att det är grannens katt du fångat in är det ju bara att släppa ut den igen. Det är ju inte så att du slänger ut fällan lite på måfå och låter den stå obevakad. Vet man med sig att katten du vill åt smyger kring jordkällaren på kvällen så sätter man ut fällan just där vid samma tidpunkt. Kan sen sitta inne eller i bil på säkert avstånd o bevaka så man kan ta hand om katten direkt. Men visst händer det att man får annan katt eller ett helt annat djur i fällan. Därför man måste vara tålmodig. Jag sa ju att det kan ta allt från en dag till ett par veckor beroende på hur hungrig ich skygg just den katten är. Men jag känner inte till något effektivare sätt. Att locka till sig katten kan vara omöjligt, skjuts bedövningspil får bara veterinär göra, så kvar finns ju burfällan som alternativ om man nu vill plocka in katten så den kan få vård.
Anki på Öland
12-03-2013, 09:08
CITAT (Jubbe063 @ 11-03-2013, 14:40)  Fungerar nog lite olika tror jag. Men i Östersund så får man låna gratis från "miljö och hälsa" på kommunförvaltningen. I min gamla hemort hade katthemmet en man kunde låna. Väldigt smidigt att fånga in katt utan att skada den på något sätt, i o f s kan man ju ibland få vänta i någon vecka eller två på att katten ska gå in i den men ofta tar det bara en två dagar :-) Tack, får kolla upp det lite.
mamamaggan
12-03-2013, 09:28
Vi fick låna burar av ett katthem när vi fångade in de hemlösa katterna vid sommarstugan.
Tog ett tag innan vi fick tag på katterna , de är inte dumma precis , men till slut så funkade det.
Myosotis
12-03-2013, 14:47
CITAT (Anki på Öland @ 11-03-2013, 14:37)  Nej det har jag ärligt talat inte gjort för jag vet inte var man får tag på en..... CITAT (Myosotis @ 20-02-2013, 15:06)  ...det bästa varit att fånga in den och kastrera den med en gång. Man brukar få låna fällor, fråga kommunjägaren eller en kattorganisation...
CITAT (Motti @ 12-03-2013, 00:16)  Och så vill jag veta om den här katten du mata är ID-märkt .det är en skyldighet att kolla upp Idmärkningar på katter man antar vara hemlösa !hAR KATTEN EN TATUERING I ÖRAT !då kan du hitta ägaren på skk register ,=svenska Kennelklubbens id märkning . Men Motti, kan du inte försöka läsa infomationen du får innan du skriver dina inlägg!! Katten är ju så skygg så det inte går att komma nära den! CITAT (hattstugan @ 12-03-2013, 06:01)  Sen är en katter Chip-märkta! Mina tre katter är tatuerade i örat, inte lätt att se nummren om inte katten vill visa sej...
CITAT (Motti @ 12-03-2013, 00:16)  ENLIGT EN UNDERSÖKNING SÅ FINNS DET JUST NU 4,000 HEMLÖSA KATTER I jÖNKÖPINGS LÄN,DET BERÄKNAS FINNAS 40,000 HEMLÖSA KATTER I HELA sVERIGE OCH DET ANNSES VARA ETT MÖRKERTAL !gå in och läs fakat på Djurens vänner !det värsta är att vi nu har en stor popelation med hemlösa hundar också .Folk dumpar sina husdjur i plastkassar i soprumen ! vad jag säger är att mata inte katter om du inte är säker på att det inte har ett hem innan. Och så vill jag veta om den här katten du mata är ID-märkt .det är en skyldighet att kolla upp Idmärkningar på katter man antar vara hemlösa !hAR KATTEN EN TATUERING I ÖRAT !då kan du hitta ägaren på skk register ,=svenska Kennelklubbens id märkning . JUST DET, 4,000, inget annat. Men det är en beräkning gjord på hur snabbt katthonorna kan få ungar. Det är inget faktum. Ett korrektur på det man skrivit innan man klickar på "skicka svar" är på plats hos var och en.... Och hur fan ska man kunna veta om en katt är chippad, innan man ens fått tag på den??  Trådskaparen har bett om hjälp här, inte om en massa skit. Hjälp istället för att stjälpa.
CITAT (Motti @ 12-03-2013, 00:16)  ENLIGT EN UNDERSÖKNING SÅ FINNS DET JUST NU 4,000 HEMLÖSA KATTER I jÖNKÖPINGS LÄN,DET BERÄKNAS FINNAS 40,000 HEMLÖSA KATTER I HELA sVERIGE OCH DET ANNSES VARA ETT MÖRKERTAL !gå in och läs fakat på Djurens vänner !det värsta är att vi nu har en stor popelation med hemlösa hundar också .Folk dumpar sina husdjur i plastkassar i soprumen ! vad jag säger är att mata inte katter om du inte är säker på att det inte har ett hem innan. Och så vill jag veta om den här katten du mata är ID-märkt .det är en skyldighet att kolla upp Idmärkningar på katter man antar vara hemlösa !hAR KATTEN EN TATUERING I ÖRAT !då kan du hitta ägaren på skk register ,=svenska Kennelklubbens id märkning . På vems sida står du egentligen Motti? Inte verkar du värna om den här specifika katten i alla fall.... Kan Anki rädda livhanken på den tycker jag att du, som säger dej vara en sann djurvän, borde vara glad för hennes insats istället för att gasta om en massa skyldiheter som enbart grundar sej på dina egna åsikter och vad du själv tycker att folk bör göra. Kommer det någon och anklagar Anki för kattstöld kanske hon rent av är villig att lämna ifrån sej katten alldeles frivilligt, det vet varken du eller jag.
 till dig som värnar om katten Anki. Själv blev vi med med katt utan att vilja det för vi blev adopterade och vi la ut mer än 2000 för det vill jag lova Motti, men nu har kattkraken det bra hos oss hoppas jag. Här kan man också låna kattfällor har jag förstått, det gör en granne en bit bort. Det dräller faktiskt av lösgående mer eller mindre omhändertagna katter på landsbygden, kommer från gårdarna där det går okastrerade katter. Nu har vi bara en som dräller här då hon hävdrar sitt revir
det finns 40,000 hemlösa katter i Sverige alla är inte "hemlösa"många har hem eller har haft men har blivit matade då stannar de där det finns mat och på det sättet blir de hemlösa då de som matar inte vill ta hela annsvaret och ta in katten som husdjur i sina hem .Jag frågade om någon kollat upp ID-Märkning eller chipp på katten ?vilket man alltid ska gör innan man tar för givet att katten är hemlös .Är 60 år och haft katter hela mitt liv så jag vet vad jag talar om .Är katten hemlös till 100% så mata den ! men kolla upp i din omgivning om katten är efterlyst ring polis ! och ta reda på om katten är ID-Märkt.
Ett PS då !min sista katt hämtade jag på katthem han levde med oss i 12 år ,nu ska vi skaffa katt igen i samband med att vi skaffar valp och det blir en katthemskatt igen ,finns inga goare katter och mer tacksamma .Men man måste ha lite distans till katters betende ,man kan inte utgå från att varje katt man ser ute automatiskt är hemlös och börja mata dom ,många katter blir hemlösa av andras välvilja tyvär .
*Stintan*
14-03-2013, 07:15
Undrar varför jag kommer att tänka på den här? http://www.youtube.com/watch?v=S9CuZbwqajA
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2013, 07:15)  Undrar varför jag kommer att tänka på den här? http://www.youtube.com/watch?v=S9CuZbwqajA
CITAT (Motti @ 14-03-2013, 00:53)  det finns 40,000 hemlösa katter i Sverige alla är inte "hemlösa"många har hem eller har haft men har blivit matade då stannar de där det finns mat och på det sättet blir de hemlösa då de som matar inte vill ta hela annsvaret och ta in katten som husdjur i sina hem .Jag frågade om någon kollat upp ID-Märkning eller chipp på katten ?vilket man alltid ska gör innan man tar för givet att katten är hemlös .Är 60 år och haft katter hela mitt liv så jag vet vad jag talar om .Är katten hemlös till 100% så mata den ! men kolla upp i din omgivning om katten är efterlyst ring polis ! och ta reda på om katten är ID-Märkt.
Ett PS då !min sista katt hämtade jag på katthem han levde med oss i 12 år ,nu ska vi skaffa katt igen i samband med att vi skaffar valp och det blir en katthemskatt igen ,finns inga goare katter och mer tacksamma .Men man måste ha lite distans till katters betende ,man kan inte utgå från att varje katt man ser ute automatiskt är hemlös och börja mata dom ,många katter blir hemlösa av andras välvilja tyvär . Men Motti - snälla rara ..... om katten är SKYGG hur ska man då kunna kolla id-märkning och chip och hela 'baletten' - min signaturbild, den svart-vita katten tog det över TRE år innan jag kunde nå, då kunde jag se vilket kön den hade och efter ett halvår ta in henne och kolla det övriga. Hon var mycket skygg - men kom med tiden och tack vare min stora erfarenhet av katter att bli en underbar katt. Det låter kanske snipigt av mig men jag har också haft katter i hela mitt liv...... och gammal är jag också.
Anki på Öland
14-03-2013, 20:14
CITAT (gunsta @ 14-03-2013, 17:22)  Men Motti - snälla rara ..... om katten är SKYGG hur ska man då kunna kolla id-märkning och chip och hela 'baletten' - min signaturbild, den svart-vita katten tog det över TRE år innan jag kunde nå, då kunde jag se vilket kön den hade och efter ett halvår ta in henne och kolla det övriga. Hon var mycket skygg - men kom med tiden och tack vare min stora erfarenhet av katter att bli en underbar katt. Det låter kanske snipigt av mig men jag har också haft katter i hela mitt liv...... och gammal är jag också.  Ingen idé, hon läser ändå inte vad man skriver!
evelina
15-03-2013, 07:10
Anki bad ju bara om hjälp och alltid blir det tjafs SÅ TRÅKIGT!
Motti det finns ett bra ordspråk: Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.
Ja det blev lite för mycket tyckande här så var ju inte tanken :)jo du måste ju mata in den för att kolla id osv !jag säger inte att du gjort fel men bara att man ska tänka över om katten är vilse bara eller utslängd och svälter .Önskar dig och katten lycka till !
*Stintan*
15-03-2013, 19:34
Ändå måste du tjata om samma sak en gång till helt i onödan.
Och !jag tänker på katternas bästa inte på ditt bästa.
rosentass i Göteborg
16-03-2013, 01:53
Så underbart Anki att du tänker på kattens bästa. Guldstjärna i himlen och massor av kärlek kommer du att få, av missen. Hur går det nu då? Inte helt lätt så klart. Hoppas det kan finnas stöd hos no-kill katthem/föreningar på Öland. Säger annars igen att du kan kolla in på forumet hittekatter.ifokus. Där finns massor av kunnigt folk med hjärtat på rätt ställe.
Anki på Öland
16-03-2013, 07:59
CITAT (rosentass i Göteborg @ 16-03-2013, 01:53)  Så underbart Anki att du tänker på kattens bästa. Guldstjärna i himlen och massor av kärlek kommer du att få, av missen. Hur går det nu då? Inte helt lätt så klart. Hoppas det kan finnas stöd hos no-kill katthem/föreningar på Öland. Säger annars igen att du kan kolla in på forumet hittekatter.ifokus. Där finns massor av kunnigt folk med hjärtat på rätt ställe. Tack  Ska kontakta veterinären här som brukar hjälpa hemlösa katter så snart hon kommer hem från semester så får jag höra vad hon kan hjälpa mig med. Katten syns knappt till, jag ser en skymt av den från köksfönstret ett par ggr i veckan så jag vet att den finns kvar i alla fall.
Anki på Öland
03-05-2013, 13:55
Har undrat så var lilla katten tagit vägen. Har inte sett den sen snön försvann men fick höra av min granne att hon sett den springa över ridbanan och smita in i stallet en bit bort där det bor flera stallkatter. Där har den nog hållit till och fått mat men idag kom den och hälsade på mig och jag kunde fota den från köksfönstret vid grannens garage  [attachment=76103:130503_3.jpg]
CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2013, 14:55)  Har undrat så var lilla katten tagit vägen. Har inte sett den sen snön försvann men fick höra av min granne att hon sett den springa över ridbanan och smita in i stallet en bit bort där det bor flera stallkatter. Där har den nog hållit till och fått mat men idag kom den och hälsade på mig och jag kunde fota den från köksfönstret vid grannens garage  [attachment=76103:130503_3.jpg] Å så fin. Har hon varit upptagen med att föda upp småttingar tro?
Oj en sån liten raring
Anki på Öland
03-05-2013, 14:44
CITAT (pejori @ 03-05-2013, 15:23)  Å så fin. Har hon varit upptagen med att föda upp småttingar tro? Har jag också funderat på....
CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2013, 14:55)  Har undrat så var lilla katten tagit vägen. Har inte sett den sen snön försvann men fick höra av min granne att hon sett den springa över ridbanan och smita in i stallet en bit bort där det bor flera stallkatter. Där har den nog hållit till och fått mat men idag kom den och hälsade på mig och jag kunde fota den från köksfönstret vid grannens garage  [attachment=76103:130503_3.jpg] Nä men oj en sån liten snygging!  Förstår att hjärtat smälte när du såg att hen gick och svalt. Du får fortsätta jobba för att bli kompis med henom när hen kommer på visit!
Anki på Öland
03-05-2013, 18:59
Den gjorde bara en snabbvisit - när jag såg den ställde jag ut en skål med torrfoder och rasslade ordentligt med den när jag ställde ner den, men när den suttit där en stund pilade den iväg utan att äta. Maten stod därute några timmar men den hade försvunnit igen.
CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2013, 19:59)  Den gjorde bara en snabbvisit - när jag såg den ställde jag ut en skål med torrfoder och rasslade ordentligt med den när jag ställde ner den, men när den suttit där en stund pilade den iväg utan att äta. Maten stod därute några timmar men den hade försvunnit igen. Tror hon har ungar. Kollar om det fortfarande kommer mat, så snart tar hon med sig dom när hon kommer.
Biggan_
03-05-2013, 22:50
Vilken fin kisse!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|