|
Full version: Matat katt....
CITAT (Anki på Öland @ 23-02-2013, 12:26)  Ja hon är bra! Börjar med operation "att se katt...."  vilket inte är lätt.... men jag går därute och pratar varje gång jag ställer ut ny mat.... den har i alla fall ätit upp allt så den blev avmaskad. Då lägger h*n förhoppningsvis på sig lite nu också.
CITAT (Anki på Öland @ 23-02-2013, 12:26)  Ja hon är bra!  Börjar med operation "att se katt...."  vilket inte är lätt.... men jag går därute och pratar varje gång jag ställer ut ny mat.... den har i alla fall ätit upp allt så den blev avmaskad.  Att den stannar hos er och äter maten är en bra början! Jag tror också på att ge den ett namn - så när du ställer ut mat/fyller på kan du ju prata med den och berätta för den att nu är det mat, kanske försöka locka lite på den också. Just nu kommer den kanske inte, men rätt som det är så har den vant sig vid dig tillräckligt för att titta fram när du lockar  .Förmodligen kommer den alltid vara lite skygg, men katter är smarta den kommer snart fatta att du är snäll, ger den mat och inte tänker kasta något efter den. Har du gett den något namn än?
Anki på Öland
24-02-2013, 12:40
Det har blivit det originella "kissemissen".... Idag när jag kom hem från hundpromenaden så kom det en stor tjock katt ut från vedbon och slickade sig om munnen.... jodå, den hade ätit upp det jag satt ut innan jag stack... när jag gick in för att hämta skålarna för att fylla på prasslade det bakom några kartonger och där var den lilla. Stod på behörigt avstånd och pratade lite med den och gick sen in för att fylla på. H*n smet iväg över vägen, kanske hann den äta lite innan den stora kom - men hon vet nog att jag ställde ut nytt.... Vet var den stora bor.... hoppas den håller sig hemma...
Anki på Öland
24-02-2013, 13:20
Den nya maten uppäten - undrar av vem??  Synd jag inte kan "spionera" på bon... ser den inte inifrån.
CITAT (Anki på Öland @ 24-02-2013, 13:20)  Den nya maten uppäten - undrar av vem??  Synd jag inte kan "spionera" på bon... ser den inte inifrån. Säger bara en sak: Webbkamera - en sådan man har till fågelholkar  Ang namn - Vad sägs om Vida som betyder liv på spanska. Misen har ju fått ett nytt liv, och ganska könsneutralt.... Och är det en hane kan ni ju ändra det till Vidar om det passar bättre
Spännande tråd detta. Kissemissen är ett utmärkt namn  - vår källarkatt fick heta GK (Gamla Kisse) - men det funkade inte på honom eftersom vi upptäckte efter ett tag att han var döv. Men man kunde vinka till honom. Risken finns att den stora katten lägger beslag på Kissemissens mat - man får väl lägga ut mat flera gånger och hoppas att någon gång att det ska komma i 'rätt' kattmage.
Ajdå, finns det en konkurrent.. Svårt att göra något åt kanske. Bara att mata på och hoppas den fete är borta emellanåt.
Anki på Öland
26-02-2013, 12:22
Hmm.... idag när jag gick in för att hämta skålarna låg tjockis i lådan jag fixat.... Den såg ut att undra varför jag kom och störde....
CITAT (Anki på Öland @ 26-02-2013, 12:22)  Hmm.... idag när jag gick in för att hämta skålarna låg tjockis i lådan jag fixat.... Den såg ut att undra varför jag kom och störde.... Hur kommer katterna in? Kan du täppa igen ingången de använder och fixa en liten "kattlucka" så att inte tjockis kommer in? (Desperat förslag för att kunna vara dej behjälplig....kom nämligen ihåg vad som hände hos min kompis en gång. Hon hade ett kattrum med kattlucka och när hennes hund fick valpar var det en av valparna som kom på att den kunde krypa in genom luckan för att komma åt kattmaten. Valpen växte naturligtvis och en gång när den varit inne och snott kattmaten fastnade den i luckan när den skulle ut igen. Den hade ätit sej proppmätt och den lilla valpmagen hade ökat en hel del i omfång på kuppen. Gissa om det blev ett förskräckligt ylande på valpisen och gissa om den vägrade att någonsin ens närma sej den dörren igen, inte ens om dörren stod vidöppen. F´låt OT.)
Anki på Öland
26-02-2013, 13:16
Hehe... stackars lilla valp  - nej det är ingen dörr över huvud taget in till bon, så alla kan komma ut och in. Får bara hoppas att den lilla vågar sig in ibland så den får i alla fall en del av maten....
Tänk om alla var så omtänksamma som du o matar alla stackars katter som inte har något eget hem
Anki på Öland
26-02-2013, 13:17
CITAT (jermer @ 26-02-2013, 13:16)  Tänk om alla var så omtänksamma som du o matar alla stackars katter som inte har något eget hem  Hehe... fast jag verkar ju mata alla katter vare sig dom har egna hem eller inte.......
CITAT (Anki på Öland @ 26-02-2013, 12:22)  Hmm.... idag när jag gick in för att hämta skålarna låg tjockis i lådan jag fixat.... Den såg ut att undra varför jag kom och störde.... Du får helt enkelt skrämma den rejält....
Anki på Öland
26-02-2013, 20:37
CITAT (KRT @ 26-02-2013, 19:16)  Du får helt enkelt skrämma den rejält.... Gjorde vad jag kunde...
Bra I värsta fall kan du ju ta hjälp av en hund eller två... Förresten, vilka supersöta hundar du har (kikade lite i ditt album), är det Shih tzu? Edit:nu såg jag att det var Tibbar du har
Anki på Öland
26-02-2013, 21:16
CITAT (KRT @ 26-02-2013, 20:39)  Bra I värsta fall kan du ju ta hjälp av en hund eller två... Förresten, vilka supersöta hundar du har (kikade lite i ditt album), är det Shih tzu? Edit:nu såg jag att det var Tibbar du har  Ja mina tibbar skulle nog kunna sätta skräck i tjockisen men det gäller att det är rätt katt här - och bara den - så dom inte skrämmer vettet ur den lilla....
Jag säger somså här som de alltid sagt !vill du ha en katt så mata en .Man ska inte mata andra katter om man inte ser att katten är utmärglad eller svälter ,någon äger katten och kanske letar efterden matar man den i rymarstadiet så bryr sig inte katten om att gå hem igen utan stannar där den får mat .Man ska kolla om katten har halsband eller är chippad .Det händer ju faktiskt att katter rymer fast de ska vara inne .Ta kort på katten sätt upp lappar i din butik och där du bor hör dig för runt kvateret .Sedan har vi ju en annan kategori katter som överges vid flytt tex !Annars skulle jag nog ringa närmaste katthem .
Anki på Öland
27-02-2013, 15:01
Hrm... idag fick jag jaga iväg ytterligare en grannkatt.... hoppas det var "min" lilla plutt som kom och åt senare - ser ju nästan aldrig skymten av vem som äter....
Kan du ställa maten någon annanstans där du har koll - minns när källarkatten bodde hos oss då hade jag bra koll på vilka som 'delade hans bord' - grannkatter så klart men även okända kunde dyka upp - det sprider sig på något märkligt sätt bland katter var 'maten' finns. Hoppas Kissekatten får sig en och annan munsbit.
Anki på Öland
27-02-2013, 15:39
Nej... har ingen annanstans att ställa den om den inte står ute och då lär väl skator och kajorna ta maten....
Anki på Öland
03-03-2013, 12:19
Rapport från vedbon.... maten försvinner men jag har inte sett skymten av lillkissen på flera dagar - har inte sett någon annan katt här heller så den som äter maten gör en riktig smygare....
Jag anser att man ska vara helt övertygad om att katten är hemlös innan man matar den !
CITAT (Motti @ 04-03-2013, 22:06)  Jag anser att man ska vara helt övertygad om att katten är hemlös innan man matar den ! Håller inte med dig Motti. Jag citerar Uppsala Katthem Samvetet. "Det finns en djupt rotad tro att man inte ska mata främmande katter men för våra hemlösingar är det faktiskt en fråga om liv eller död. Ser du en katt du tror är hemlös- mata den! Om du dessutom kan ta in den eller ge den en liten frigolitlåda för att komma undan snö och kyla hjälper det kissen." Det är kattexpertis som har skrivit detta.
Jo men Gunsta man märker ganska väl om en katt är hemlös och undernärd !att mata en katt som du inte vet något om kan bli en katastrof för ägaren då katten säkerligen inte söker sig hem igen eftersom den får mat utan att behöva gå hem . En ansvarsfull kattägare ID-Märker sin katt eller sätter på halsband eller chippar den.Man måste vara klar över att man inte ska mata katter som har hem .Jag har egen erfarenhet av det när min katt satt på lapp på ICA som bortskänkes
CITAT (Motti @ 04-03-2013, 22:20)  Jo men Gunsta man märker ganska väl om en katt är hemlös och undernärd !att mata en katt som du inte vet något om kan bli en katastrof för ägaren då katten säkerligen inte söker sig hem igen eftersom den får mat utan att behöva gå hem . En ansvarsfull kattägare ID-Märker sin katt eller sätter på halsband eller chippar den.Man måste vara klar över att man inte ska mata katter som har hem .Jag har egen erfarenhet av det när min katt satt på lapp på ICA som bortskänkes  Hur kan man veta om en skygg katt har ett hem eller inte?
En katt som är undernärd ser man direkt !en katt som har hull är troligtvis inte hemlös .En hemlös katt ser man direkt på både hull och päls .Man kan inte utgå ifrån att alla katter som vill ha mat är hemlösa ,katter vill alltid äta .Många katter blir hemlösa på grund av att andra matar dom .Som jag skrev innan :vill du ha en katt så mata den för då stannar den också ,och det tycker inte jag är rätt mot den som äger och älskar sin katt .Hittar du inga ID-märkningar Chip eller halsband om katten är mager tovig och glanslös i pälsen full av löss och fästingar då kanske du kan utgå ifrån att den är hemlös .Ser du en frisk katt så ser du det direkt på pälsen och hull .
Hur kan man veta om en skygg katt har ett hem eller inte?
En katt som är utsvulten är inte skygg den tar alla tillfällen i akt att skaffa mat ! En katt som inte mår bra och svälter har en väldigt dålig päls och är oftast väldigt mager av mask och andra sjukdomar .Jag tycker man ser en klar skillnad på en frisk katt eller en uthungrad undernärd katt .
mamamaggan
05-03-2013, 02:58
Skulle inte en hemlös utsvulten katt kunna vara skygg ? Klart den kan !
Finns väl inget som med automatik gör att den kommer fram och låter någon gulla med den .
Har stor erfarenhet av hemlösa hungriga katter , de vill gärna ha mat men inte sjutton får man komma för nära eller klappa dem.
Skulle de däremot tillhöra någon så borde de vara vana med människor och låta någon som ger dem mat komma nära.
Att bygga upp en hemlös skygg katts förtroende för någon människa kan ta lång tid , vem vet vad den varit med om ? Alla är inte snälla mot katter.
Anki på Öland
05-03-2013, 08:53
CITAT (Motti @ 05-03-2013, 00:19)  En katt som är utsvulten är inte skygg den tar alla tillfällen i akt att skaffa mat......... Ja du.... du lever som vanligt i din egen lilla värld...  Har du någonsin hört talas om hur katthem och andra vänliga människor jobbar med stödmatning på ödetomter, byggplatser och andra ödsliga ställen där hemlösa katter håller till i kolonier och sätter ut kattfällor för att lyckas fånga dom.... Om nu någon av grannkatterna får sig ett extra skråvmål må det vara hänt om nu den lilla hinner ta maten någon av gångerna. Stör det grannarna får dom väl hålla sina katter inne.... CITAT (Motti @ 05-03-2013, 00:19)  .........man ser en klar skillnad på en frisk katt eller en uthungrad undernärd katt . Just precis! Och inte bara du kan det!
evelina
05-03-2013, 09:28
Jag tycker det du gör är otroligt fint. Här där jag bor finns det mycket vildkatter som flera matar och flera har blivit tamkatter som dom sedan kastrerat. In till mig kommer dom inte, förmodligen pga hundarna.
Myosotis
05-03-2013, 10:47
Håller verkligen med Motti, man ska aldrig mata en främmande katt bara så där. I det här fallet verkar ju katten verkligen både mager och övergiven och då är det bra (om man samtidigt håller ögonen öppna efter borttappade katter, avmaskar samt tar den till veterinären och kollar märkning). Jag har själv tagit hand om en katt på samma sätt som bara kom, hon var full med mask, skygg, omärkt, okastrerad och helt enkelt bosatte sig i min lada och fick en unge där, så när jag kände mig ganska säker började jag mata, avmaskade och kastrerade henne. Men jag skulle betacka mig för folk som matar mina katter så de flyttar! Mina katter är välnärda, avmaskade och kastrerade men ganska skygga, speciellt den ena. Det här med halsband har jag gett upp, de bara tappar det. Så jag lever i ständig oro för att någon ska skjuta dem. De kan säkert tas för förvildade katter med tanke på skyggheten. Och det finns tyvärr gott om folk som matar alla katter eller har kattmat stående ute. En bekant hade en katt som hade någon sjukdom och fick äta specialfoder från veterinären, men hennes granne ställde alltid ut obegränsat med mat till den så den åt sig mätt där. I ett sånt fall både försämrar man djurets livskvalité och förkortar dess liv, det är väldigt oschysst. Hon pratade med grannen men han tyckte att den stackars katten såg så hungrig ut.
Anki på Öland
06-03-2013, 09:30
Undrar lite vad Motti och Myo menar. Tycker ni att jag ska sluta ställa ut mat till hemlösingen för att en del av grannens katter uppenbarligen kommer och tar maten ibland??
Myosotis
06-03-2013, 16:37
Nej Anki, som jag skrev är det nog rätt att mata i just det här fallet. Fast är det så att andra katter kan komma åt maten? Det hade jag missat. Det hade ju varit bra om du på något sätt kunde se till att just din hittekatt får maten, både för att inte de andra ska få och för att den kanske inte får något alls då om de andra är tuffare. Äter den inte när du tittar på? Med tiden kanske du kan vänja den vid att komma lite närmare huset eller så, och så ställer du ut mat kanske 1-2ggr per dag när du ser att den är där. Någon har ju redan föreslagit att du ger den ett namn eller ropar på ett visst sätt (eller visslar eller ringer i en klocka eller vad som helst, bara den lär sig att det betyder mat). Jag skulle inte ställa ut mat till fritt förfogande och gå därifrån, då blir den aldrig tam. Ropa, ställ fram maten (gärna vid vissa tider i början) och backa så långt det behövs. Sen gäller det att ha tålamod, du kan ju sätta dig på en stol och läsa en bok första gången. Inga hastiga rörelser!! Vågar den inte komma får du backa längre eller så tar du med dig maten in igen och försöker senare. Så skulle jag nog göra om där finns andra katter. Sen kan man ju faktiskt prata med grannarna och förklara vad man håller på med, då får du reda på vad de tycker om ifall deras katt råkar bli matad eller om det finns vissa tider som deras katter alltid är inomhus eller liknande.
Tror inte ni förstår poängen med vad jag vill ha sagt !Man måste vara helt övertygad om att katten svälter och är hemlös innan man börjar mata den annars kan det bli så att katten stannar och inte går hem mer dit den hör hemma och så ska man kolla upp ID-märkning eller chipp och försöka hitta ägaren inte bara tro att en katt som skriker är hungrig . Många katter råkar av olyckshändelser smita ut och ägarna letar förtvivlat sätter upp lappar ringer polisen mm .Därför menar jag att man ska vara helt övertygad själv att katten är hemlös . Vi hade en katt här för två år sedan som strök runt här hos oss, till hösten förstog vi att ingen ägde katten då vi frågat runt i byn ,katten smet in här flera gånger när vi var ute och dörren stog öppen och han kastade i sig våran katts mat ,på hösten började jag mata in honom samma klockslag varje dag och till sist kom jag nämare och såg i vilket dåligt skick han var i med öppna fistelgångar fästingar och hade ett otäckt rosslande när han andades han satte i sig en halv liter vatten på några minuter ,så det var helt klart en katt som var hemlös och led av hunger och sjukdomar,efter två veckor fick jag klappa honom så jag kunde tvätta av fistlarna och smöja in dom det ran var ur dom .ja då tänkte jag att nu är det läge och ringa katthemmet så de kan ta hand om honom när han var så pass lätt att närma sig .Jag satt en hel eftermiddag och ringde runt både till katthem och till polis,inget katthem ville ta honom eftersom han var sjuk och kunde smitta ner andra katter med kattungar ,så till sist fick han avlivas vilket var bäst för han hade inte klarat en vinter i det skicket.Tjejen på katthemet sa att tyvär blir många katter hemlösa på grund av att folk tror de är hemlösa och matar dom och så länge en katt får mat så stannar den .Att mata en katt som helt klart är hemlös och man vet ingen letar efter den så ska man så klart mata katten .Man kan även efterlysa eventuella ägare på tex www.svenska katter.nu
mamamaggan
07-03-2013, 00:16
Och du tror inte att någon annan än du kan se om katten är hemlös ? Om det dyker upp en mager eländig katt så är den nog med största sannolikhet hemlös och har ingen ägare.
Om den hade det och är i så dåligt skick som den här verkar vara enligt beskrivningen så hade väl ägaren tagit den till veterinären ?
Att hemlösa katter dessutom adrig är skygga , var har du fått det ifrån ?
Vi har haft hemlösa katter som vi matat vid sommarstugan i 15 år . De har varit extremt skygga t o m de som en del " trevliga " grannar haft som sommarkatt och sedan åkt ifrån.
Nu har vi lyckats fånga in de sista och de har tagits omhand av ett katthem men det blir nog nya stackare att ta hand om till hösten.
*Stintan*
07-03-2013, 00:39
Ingen har väl påstått att man ska börja mata katter som är vid gott hull och ser ut att må bra. Men om nu grannens katter smyger in och norpar maten utan att man ser det kan man faktiskt inte göra så mycket åt det. Meddela grannen vad man gör kan man ju. Och själklart kollar man upp om katten har någon ägare. Jösses vilket hallå...jag tror Anki fixar det här galant.
CITAT (*Stintan* @ 07-03-2013, 00:39)  Ingen har väl påstått att man ska börja mata katter som är vid gott hull och ser ut att må bra. Men om nu grannens katter smyger in och norpar maten utan att man ser det kan man faktiskt inte göra så mycket åt det. Meddela grannen vad man gör kan man ju. Och själklart kollar man upp om katten har någon ägare. Jösses vilket hallå...jag tror Anki fixar det här galant. T.o.m mer än galant som även tar ansvar för den medicinska biten vad det gäller parasitangrepp och så småningom kastrering. Inte verkar det som om hon har några planer på att göra den hemlös igen heller för den delen. Och dessutom...hade jag haft en katt som av någon anledning "flyttat hemifrån" så hade jag självklart bara blivit glad om någon annan förbarmade sej över den, just för att den skulle få slippa att leva som hemlösing och riskera att svälta ihjäl. I ett sådant här fall så är det för mej givet att man sätter kattens bästa i första rummet och ägarens "saknad" i andra. En kattägare som månar om sin katt ser väl dessutom själv till att "efterlysa" sin katt på alla upptänkliga sätt om man vill ha tillbaka den... Kör på du Anki, man önskar att fler människor hade ett lika gott hjärta som du!
Jubbe063
07-03-2013, 12:14
Har genom åren fångat in många katter, ibland med ägare och ibland övergivna.
Men jag har använt en lite snabbare metod nämligen fällor gillrade med mat. Här i Östersund kan man låna burfälla från miljö och hälsa. Så istället för att mata och locka i flera veckor för att kunna se eventuella märkningar har det gått på en två dygn dom snabbast o upp till två veckor som mest.
För är det sjuka, parasitdrabbade eller annars lidande så är det ju bra om de får veterinärvård så snabbt som möjligt.
Men det är så jag gjort och gör i alla fall.
rosentass i Göteborg
08-03-2013, 01:41
Bra Ankie! Har inte läst alla inlägg men ser att gott råd fr Jubbe063 också. Hur du än gör, försök att få in så att katten kan tas till veterinär för undersökning samt kastrering , var sig hona el hane. En hona behöver en veckas ro och tillsyn efter kastrering (med hane räcker ngt dygn). Finns möjlighet att härbärgera, tillfälligt jourhem? Med fortsatt mat, vatten och skyddad boplats kommer katten att ty sig till dig och bli tam (antar att skyggis nu). Du kan få mkt goda råd och hjälp inne på hittekatter.ifokus.se ! Skriver en ny tråd nu om hemlösa katters situation, och möjligheten att göra en insats - för alla! - gm en enkel namnunderskrift.
Frågan är väl om Anki villa ha en katt ?och lägga ner pengar på ID_märkning och kastrereing =2,000 kr på en katt som inte är hennes .Vi har 4,0000 milijoner katter i sverige som ingen vill ha !
rosentass i Göteborg
09-03-2013, 01:32
Vet inte var du har dina siffror ifrån Motti Men nu är det väl så att Ankie inte planerar att ta hand om ca 100.000 hemlösa katter (som det ibland beräknas till i Sverige). Utan just en individ som sökt sig till henne för hjälp. Och som hon tagit till sitt hjärta. Det är ofta så det fungerar här i livet. Bravo Ankie säger jag igen.  För att inte bara tala om hur mkt man får tillbaka Kastrering, vaccinering och id-märkning av en hona går vanligtvis på ca 1500:-. Under mars månad finns ofta kampanjer från veterinärklinikers sida så att man kan komma ned till ca 1000:- i paketpris. För en hane gäller samma sak fr 1000:- ned till ca 800:-. Vi kanske kan ordna en liten insamling och hjälpas åt?
anne-li i olofstorp
09-03-2013, 10:26
En hel bukett till dig Anki!
*Stintan*
09-03-2013, 14:56
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 00:53)  Frågan är väl om Anki villa ha en katt ?och lägga ner pengar på ID_märkning och kastrereing =2,000 kr på en katt som inte är hennes .Vi har 4,0000 milijoner katter i sverige som ingen vill ha ! Men det är väl ändå inte dina problem. Sen har du tydligen som vanligt inte läst vad Anki skrivit tidigare i tråden. Nu måste jag få fråga: Hur många är 4,0000 milijoner katter? Var har du fått den siffran ifrån.? Jag har hört att det uppskattningsvis finns ca 100.000 (hundratusen) hemlösa katter i Sverige.
CITAT (Cacki @ 07-03-2013, 08:10)  T.o.m mer än galant som även tar ansvar för den medicinska biten vad det gäller parasitangrepp och så småningom kastrering. Inte verkar det som om hon har några planer på att göra den hemlös igen heller för den delen. Och dessutom...hade jag haft en katt som av någon anledning "flyttat hemifrån" så hade jag självklart bara blivit glad om någon annan förbarmade sej över den, just för att den skulle få slippa att leva som hemlösing och riskera att svälta ihjäl. I ett sådant här fall så är det för mej givet att man sätter kattens bästa i första rummet och ägarens "saknad" i andra. En kattägare som månar om sin katt ser väl dessutom själv till att "efterlysa" sin katt på alla upptänkliga sätt om man vill ha tillbaka den... Kör på du Anki, man önskar att fler människor hade ett lika gott hjärta som du! 
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 00:53)  Frågan är väl om Anki villa ha en katt ?och lägga ner pengar på ID_märkning och kastrereing =2,000 kr på en katt som inte är hennes .Vi har 4,0000 milijoner katter i sverige som ingen vill ha ! Dina siffror luktar som ett stort misstag. Och jag har lagt ner bra mycket mer på katter som varit hemlösa och som ingen velat ha eller ta ansvar för. Det verkar gott som om trådskaparen har valt att göra det rätta, ta hand om en katt som många andra valt att sparka på. Att det finns så många hemlösa katter beror på oansvariga mattar och hussar, som inte kastrerar sina katter, som inte bryr sig om dom, och när situationen väl är ett faktum, kickar ut honkatten, gravid, utan att bry sig det minsta om henne. Hankatten efterlyses inte ens. Så är deras status. TACK VARE att merparten fullständigt SKITER i djuren.
Dom siffrorna presenterades i TV för två veckor sedan på lokalnyheterna !bara i Jönköpings län beräknas det finnas fyra tusen hemlösa katter på gator och i katthem .Och hela tiden föds det nya, EN katt kan få upp till tre kulla varje år föds det tre honor i kullen så genererar dom minst 15 innan de är ett år ,det blir minst 20 katter på en honas kull .
CITAT (Motti @ 09-03-2013, 23:10)  Dom siffrorna presenterades i TV för två veckor sedan på lokalnyheterna !bara i Jönköpings län beräknas det finnas fyra tusen hemlösa katter på gator och i katthem .Och hela tiden föds det nya, EN katt kan få upp till tre kulla varje år föds det tre honor i kullen så genererar dom minst 15 innan de är ett år ,det blir minst 20 katter på en honas kull . Jisses Motti, ska det finnas 40.000 miljoner hemlösa katter i Sverige?? Hur är det med räkneverket?
Jubbe063
10-03-2013, 14:37
CITAT (CillaM @ 10-03-2013, 14:30)  Jisses Motti, ska det finnas 40.000 miljoner hemlösa katter i Sverige?? Hur är det med räkneverket? Ja, nåt är fel..... Vi är ca 9 miljoner människor i Sverige, och skulle det finnas 40.000 miljoner katter (40.000.000.000 st) innebär det att det skulle finnas drygt 4.444 katter per person som är hemlösa. Med andra ord skulle vi då snubbla på katter överallt.
CITAT (Jubbe063 @ 10-03-2013, 14:37)  Ja, nåt är fel..... Vi är ca 9 miljoner människor i Sverige, och skulle det finnas 40.000 miljoner katter (40.000.000.000 st) innebär det att det skulle finnas drygt 4.444 katter per person som är hemlösa. Med andra ord skulle vi då snubbla på katter överallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|