|
mamamaggan
28-08-2013, 18:24
Såg alldeles nyss på TV om Lundsberg. Nu var det så synd om eleverna , enligt elever och föräldrar , som måste hitta en annan skola under de 6 månader som skolan ska vara stängd.
Någon hade t o m skyllt stängningen på media !
Jag blir ganska upprörd. Ingen pratade om de elever som blivit misshandlade den här gången. Det är ju inte första gången det sker på den skolan.
Hur i hela friden kan det vara " ett misstag " att elever blev brända av styrkjärn ? Är det vanligt förekommande att man har heta strykjärn framme om man inte ska stryka kläder ?
Heta strykjärn borde väl ändå inte finnas ens i närheten av några elever vid " nollning " ?!
De som går där har ganska så rika föräldrar , det kostar ju trots allt en del , så vad har de för problem ? De borde väl inte ha så svårt att hitta en annan skola för att få lärandet tillgodosett .
Men är det det som är deras problem ?
Visst , Lundsberg är internat men det borde också gå att ordna . Finns andra elever i Sverige som måste bo på internat för att de bor " fel " t ex på en ö och inte kan pendla.
För en del är nog problemet att de inte får gå ihop med andra bättre bemedlade ungdomar samt att det inom vissa kretsar anses " fint " att ha gått där.
För mig så får " dinosaurien " Lundsberg gärna gå i graven eftersom man inte kan visa att man ändrar sig.
Rebecca
28-08-2013, 19:59
Jag är nog benägen att hålla med dig. Det känns som att de har haft så många chanser att bättra sig men att den här "kamratskapen" fortfarande lever kvar.
Huggorm
28-08-2013, 21:01
Nog har det varit en mediadrev, vilket förmodligen beror på att journalister sällan har föräldrar som sänder dem på sådana skolor
Kryddan03
28-08-2013, 21:11
CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 22:01)  Nog har det varit en mediadrev, vilket förmodligen beror på att journalister sällan har föräldrar som sänder dem på sådana skolor Ett drev av tonande klusiler?
*Stintan*
28-08-2013, 21:45
CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 22:01)  Nog har det varit en mediadrev, vilket förmodligen beror på att journalister sällan har föräldrar som sänder dem på sådana skolor Ett fjuttigt mediadrev i så fall. Det är väl utmärkt att det uppmärksammas när ingen bättring skett. Men du kanske tycker att misshälligheterna skulle tigits ihjäl?
Huggorm
28-08-2013, 22:06
Det händer grejer på alla skolor men långt ifrån allt slås upp stort i media
Jubbe063
28-08-2013, 22:14
CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 23:06)  Det händer grejer på alla skolor men långt ifrån allt slås upp stort i media Visst är det så. Men det mest fachinerande med Lundsberg är att "kamratfostran" är en kultur som hållits högt i generationer. Sen när denna fostran ifrågasätts och alla avarter belyses uppstår nåt intressant. Trots flera granskningar och flera påtryckningar mot ledningen, så står vuxendelen av skolan alltid som fågelholkar och påstår att de inte känt till pennalismen på skolan. Rätt intressant att välutbildade vuxna människor inte klarar av att hålla koll på barnen....
Nu finns risken att föräldrarna blir tvungna att uppfostra sina barn själva, istället för att lägga det på "kamraterna" Inte en dag för tidigt att klappa igen stället.
Huggorm
28-08-2013, 22:28
Hur är studieresultaten på Lundsberg jämfört med vanliga kommunala skolor då?
Bengalow
28-08-2013, 22:39
Det jäkligaste är, att föräldrarna vet om vad som försiggår, men håller klaffen, och är stolta över den "uppfostran" som ges. Det ger mig tillbakablickar på "Oliver Twist" och Fagin. Barnen får lida, för visst är det väl barn, inte bara skitungar? Och sådana skall leda Sverige i framtiden...dom hade gjort sig bra i Hitler-jugend! Typen av skola är hämtad från England, och 17-1800-talet, där aristokratin sände bort sina barn till internatskolor redan vid 5-årsåldern. Det finns en bra bok, och kanske även film, som heter "Tom Browns skolliv", där det beskrivs på ett mycket bra sätt, vad som föregår. Vi har ju också en bra svensk film om eländet - "Hets", även om det i tilfället handlar om en lärares maktutövning. Att man i Sverige, som betraktas som upplyst, har sådana antika inrättningar är väl bara för att högreståndsbarn skall slippa blanda sig med dräggen. Hur hade Carl Gustaf eller Carl Philip klarat sig i en normal skola? Kungen fick ju sin studentmössa trots ett C i matematik. Ingen annan kunde få det... Lägg ner dessa skolor, eller slopa åtminstone de saftiga bidrag dom får, för att låta barnen gå där. Dom borde betraktas som vanliga friskolor - som JB-skolan t.ex. CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 23:28)  Hur är studieresultaten på Lundsberg jämfört med vanliga kommunala skolor då? Tror du att det är jämförbart med vanliga skolor? Jag inbillar mig, att man bara behöver visa ett betyg från Lundsberg, så har man en given plats i arbetslivet efter skolan. Jag tror att det ligger skyhögt över medelvärdet, men kan man mer än elever från Katrineholm eller Köping för det? Jo, brännmärka folk...en specialitet på Riksinternat.
Skolan vile behålla sin värdegrund och hittade väl en lämplig rektor för jobbet. lundsbergs-ex-rektor-valkomnar-beskedetHar själv gåt i "vanlig" skola där lärare mobbade de som mest behövde stöd! Elever följde lärarnas dåliga exempel och strödde salt i såren eftersom de ansågs dumma. Två självmord före avslutad grundskola i min årskull, båda mobbade och behandlade som dumma av lärarna. Känns helt rätt att skolinspektionen äntligen sätter ner foten och med kraft agerar. P.S. Min skola hade en egen tandläkare som grundlade tandläkarskräcken den sitter i. Fortfarande mins jag utskällningen för att jag svimmade i tandläkarstolen.
mamamaggan
29-08-2013, 05:15
CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 23:28)  Hur är studieresultaten på Lundsberg jämfört med vanliga kommunala skolor då? De är nog som det var på en annan liknande skola , Solbacka , dit de bemedlade skickade sina barn som de inte kunde få pli på och samtidigt var de garanterade bra betyg. Men jag tycker nog inte att denna pennalism som förekommit , och fortfarande förekommer på Lundsberg , berättigas av bra betyg. Det kan väl inte vara så att det inte finns " vanliga " skolor med lika bra betyg men där det inte förekommer samma misshandel som på Lundsberg ? Tror heller inte att du behöver ha ett bra betyg från Lundsberg för att få ett bra jobb. En av de " bra " sakerna med Lundsberg , för de som gått där alltså , är dels att eleverna knyter " bra " kontakter dels att det " fina " folket gärna anställer någon som de vet har fått " rätt " uppfostran. Tror det mera har att göra med kontakter och att veta hur man ska uppföra sig än andra djupa kunskaper för att man ska få ett bra jobb hos ens föräldrars bekanta.
*Stintan*
29-08-2013, 05:35
Det skulle inte förvåna mig om elevernas betyg är mer eller mindre köpta. Sen får de flesta säkert ändå jobb genom föräldrakontakter.
Aqvakul
29-08-2013, 07:05
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2013, 06:35)  Det skulle inte förvåna mig om elevernas betyg är mer eller mindre köpta. Sen får de flesta säkert ändå jobb genom föräldrakontakter. "livrem och hängslen"
Hasse_h
29-08-2013, 07:54
Det som hänt på Lundsberg är illa, riktigt illa. Helt rätt att stänga skolan när det visar sig att ledningen inte klarar att bryta mönstren med en 100-årig tradition av pennalism och förnedrande nollningar. Tråkigt för de elever som skött sig och nu "tvingas" över till andra troligen kommunala och kanske friskolor, hemska tanke, de måste nu ut i verkligheten och dela sin vardag med medel- och underklassens barn... jag kan dock tycka att man från skolinspektionen borde haft en plan för denna omställning innan man tog beslut om stängning.
MEN! Varför just Lundsberg? Varför tas inga krafttag i de kommunala skolorna i städernas förorter där mobbing, övergrepp och trakasserier är många elevers vardag? Varför stängs inte skolor när elever t.o.m. begår självmord pga detta? Jo, visst förekommer det artiklar om detta i media, men inte på denna nivån.
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-08-2013, 07:57
CITAT (Hasse_h @ 29-08-2013, 08:54)  MEN! Varför just Lundsberg? Varför tas inga krafttag i de kommunala skolorna i städernas förorter där mobbing, övergrepp och trakasserier är många elevers vardag? Varför stängs inte skolor när elever t.o.m. begår självmord pga detta? Jo, visst förekommer det artiklar om detta i media, men inte på denna nivån. Skulle man stänga alla kommunala skolor där det förekommer mobbing då finns inte många kvar sedan.
Min erfarenhet av barn med rika föräldrar är att de brukar få nästan vad de vill av sina föräldrar under ultimatum att de studerar hårt, samt att det är statushöjande inom deras kretsar att vara bra i skolan. Så jag tror inte det finns något behov att köpa betyg åt sina barn på Lundsberg.
Att det skulle vara värre på Lundsberg än i andra skolor har jag svårt att tro, i min kommunala högstadieskola hade vi flera fall av misshandel och mobbing. Min gamla lärare i matematik blev till och med misshandlad när han tillrättavisade några stökiga elever. Tyvärr så hamnade inget i tidningen förutom när rektorn hyrde in ett vaktbolag för att komma till rätta med alla falska brandlarm som någon/några elever utlöste.
Sen tycker jag inte vi ska ha annat än kommunala skolor i Sverige skolan får gärna stänga enligt mig.
Hasse_h
29-08-2013, 08:14
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-08-2013, 08:57)  Skulle man stänga alla kommunala skolor där det förekommer mobbing då finns inte många kvar sedan. Precis. Det är så utbrett att ingen på hög nivå vågar/orkar/vill ta tag i det. Under tiden lider våra barn. Och de barn som inte orkar stå emot kan det gå riktigt illa för. Vi har skolor i vår kommun som stoltserar med fina antimobbningsprogram och utmärkelser på temat. Men lik förbannat pågår trakasserierna på skolgården, glåporden haglar i luften och många elever mår dåligt. Skolledningen och politikerna lutar sig bara tillbaka och klappar varandra på ryggen.
Huggorm
29-08-2013, 08:19
Det var precis detta jag menade i mitt inlägg högre upp. Det händer dåliga grejer på alla skolor, men just Lundsberg har media fått upp ögonen för och antagligen satt de bara och spejade och väntade på något att sätta på förstasidan i tidningen. Anledningen är förstås att de som går på skolan är samhällets överklass och därmed vänstervriden medias gamla arvfiende.
Aqvakul
29-08-2013, 09:07
CITAT (Huggorm @ 29-08-2013, 09:19)  Det var precis detta jag menade i mitt inlägg högre upp. Det händer dåliga grejer på alla skolor, men just Lundsberg har media fått upp ögonen för och antagligen satt de bara och spejade och väntade på något att sätta på förstasidan i tidningen. Anledningen är förstås att de som går på skolan är samhällets överklass och därmed vänstervriden medias gamla arvfiende. Skillnaden mellan internat och andra skolor är att eleverna faktiskt bor här. De kan inte gå hem och få tröst om det blir jobbigt. Observera att övergreppen skedde på fritiden och är sanktionerade av skolan. Angående vänstervriden press, så är det ju väldigt få tidningar som är "vänster". I detta fall upptäcker jag ingen större skillnad i hur SvD rapporterar jämfört med AB. Det är heller knappast något "mediadrev2 utan ett ingripande från tillsynsmyndigheten. Ledningen på Lundsberg tycks ha levt i sin egen bubbla. Efter flera påpekande om "kamratuppfostran" godkänner rektorn "nollning" utan att själv övervaka det hela, då han farit på ripjakt i fjällen...
*Stintan*
29-08-2013, 09:08
Tror inte att det i kommunala skolor förekommer s.k. kamratuppfostran på samma sätt plus att det i kommunala skolor inte finns samma gamla traditioner och maktstrukturer. Internatskolor är speciella så det är svårt att jämföra dem med kommunala skolor Visst förkommer det mobbning i andra skolor, tyvärr, och det har faktiskt också uppmärksammats rätt mycket i media. Det anmärkningsvärda med Lundsberg är ju att man inte ens verkar försökt komma tillrätta med avarterna, trots rektorsbyten och flertalet påpekanden från skolinspektionen. Tvärtom verkar ju t.ex. nollningen ha sanktionerats av ledningen. Skrev visst nästan samma sak och samtidigt som Akvakul
Det här var väl övergrepp pojkar emellan? Hur gör flickorna vid såna här tillfällen? Kanske att fler elever nu vågar träda fram och anmäla sina "kamrater"?
Att detta skedde på fritiden är väl nästan självklart? Eller finns det andra tider på såna här skolor än lektionstid och fritid?
*Stintan*
29-08-2013, 09:42
Ja raster och håltimmar är ju schemalagda under skoltid så jag vet inte om såna kan räknas som fritid.
Tror inte tjejerna kommer undan nollning där sådan förekommer.
theseraphim
29-08-2013, 09:49
Mobbning osv förekommer på alla skolor och kommer nog tyvärr alltid göra det i viss mängd men skillnaden på Lundsberg är att där är den sanktionerad av skolan i dig och är en del av en 100årig tradition. I kommunala skolor jobbar man i regel för att aktivt motverka detta och gör så mycket man kan(dock så kan man bara jobba med det som händer på skoltid)för att lösa dessa problem. På Lundsberg kallar man det pojkstreck osv och klappar de inblandade lite tröstande på axeln. Har inget emot privatskolor osv om nu folk vill betala så låt dem men sådant här ska inte få förekomma oavsett om det är rikeman eller svenssonbarn.
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2013, 10:07)  Skillnaden mellan internat och andra skolor är att eleverna faktiskt bor här. De kan inte gå hem och få tröst om det blir jobbigt. Observera att övergreppen skedde på fritiden och är sanktionerade av skolan.
Angående vänstervriden press, så är det ju väldigt få tidningar som är "vänster". I detta fall upptäcker jag ingen större skillnad i hur SvD rapporterar jämfört med AB. Det är heller knappast något "mediadrev2 utan ett ingripande från tillsynsmyndigheten.
Ledningen på Lundsberg tycks ha levt i sin egen bubbla. Efter flera påpekande om "kamratuppfostran" godkänner rektorn "nollning" utan att själv övervaka det hela, då han farit på ripjakt i fjällen... Sedan tror jag en orsak till att det blir "sådant rabalder" har med pengar att göra. Här betalar föräldrarna dyra terminsavgifter, för att slippa sina ungar. Samt att om Fredrik Reinfeldts unge fick stryk i en komunal skola, skulle skolan agera hårdare, än om det var en vanlig "Svenssonunge" eller en "Muhamad".
CITAT (Hasse_h @ 29-08-2013, 08:54)  ...... MEN! Varför just Lundsberg? Varför tas inga krafttag i de kommunala skolorna i städernas förorter där mobbing, övergrepp och trakasserier är många elevers vardag? Varför stängs inte skolor när elever t.o.m. begår självmord pga detta? Jo, visst förekommer det artiklar om detta i media, men inte på denna nivån.
Aqvakul
29-08-2013, 13:03
Lantadelns gossar är väl företrädda på Lundsberg. Sen fortsätter många på lantmästarutbildningen på Alnarp... Insparken med sexistiska inslag...
Bengalow
29-08-2013, 15:13
Vad är det för mörka, stinkande behov som tillfredsställes med dylika behandlingar? Är det en slags maktfullkomlighet som skall ut i dagern? Att visa att "jag bestämmer -kryp för mig!"? Jag blir heligt förbannad, när jag läser om sådana människor. Dom har knappt kommit ur neanderthalstadiet, och inte ens torra bakom öronen.
Huggorm
29-08-2013, 17:11
På inslaget på nyheterna verkade eleverna inte anse sig ha blivit befriade ur djävulens grepp när skolan stängde i alla fall...
*Stintan*
29-08-2013, 17:32
CITAT (Huggorm @ 29-08-2013, 18:11)  På inslaget på nyheterna verkade eleverna inte anse sig ha blivit befriade ur djävulens grepp när skolan stängde i alla fall... Skulle knappast tro att det var elevernas önskan att skolan skulle stängas så det är klart läget är traumatiskt för dem.
Lundsberg är säkert en bra skola med bra lärare och bra undervisning. Felet är nog att utanför klassrummen saknas vuxnas vakande ögon. Eleverna bor ju på skolan. Mobbning sker ju i varenda skola ofta utan att vuxna ingriper. Att vara annorlunda eller avvika på något sätt är riskfyllt i dagens skola. Det var det nog på min tid också, men då hade lärarna makt att stoppa mobbningen utan att riskera arbetet. Lundsberg fostrar säkert fram bra elever men verkar inte ha klarat av att bryta en dålig och sjuk tradition av pennalism.
Huggorm
29-08-2013, 21:08
Om jag förstår rätt så har en friskola i Jönköping gått med på att ta emot en del elever från Lundsberg så det löser sig i alla fall för några. Hade det inte varit bättre att vänta till läsåret är över innan man stänger skolan? Fast det kanske är fel tid på året för det
ninnisky
29-08-2013, 21:33
Grännaskolan har lovat att ta över eleverna. Frågar mig bara om dom verkligen har resurser till det?? För övrigt har Grännaskolan ett gott rykte.
.......jag vill inte ens tänka på vad tjejerna (och en del killar) kan ha blivit utsatta för under "nollningen". Misshandel är en sak och tas ofta på allvar av rättssamhället. Våldtäkt /sexuella övergrepp hamnar lite mer i "gråzonen". Det är liksom mer "skämmigt" att anmäla och på något sätt lite mer tillåtet om man t.ex. är klädd på ett visst sätt eller om man är...... lite berusad.
En annan fundering jag har är varför Gränna har så många platser över?
/Anki
Bengalow
29-08-2013, 22:20
Grennaskolan har inget gott rykte, ninnyski! Det är precis som Lundsberg, med nollningar och övergrepp på yngre elever. Jag satt och hörde på "Debatt" i kväll, och är förvånad över att föräldrar överhuvudtaget sänder sina barn till en sådan skola. Pennalism á la Englands 1800-tal är ju praxis! Vi har en lag som förbjuder skolaga, vilket även England införde, med EU-hot. Jan Guillou och Ian Wachtmeister diskuterade... Wachtmeisters hat mot medel-Sverige var tydligt. En sådan gammal gubbstrutt skulle inte bara släppas fram i TV. Han är en ynkedom, och hans mening tillhör 1700-talets elittänkande. Att bara sitta och höra på elevernas föräldrar, som jakar till "våldtäkter" med kvastskaft som uppfostring är ju bisarrt! Övergrepp av den slags döms ju dagligen i Haag. Nää, lägg ner de sista resterna av överklass-Sverige, och låt deras ungar klara sig i normal-skola. Där finns nog av mobbing för att dom skall känna sig hemma. Och framförallt - dra in allt vad bidrag heter till sådana centra. Vill föräldrarna bidra till fortsatt existens, så varsågoda!
*Stintan*
29-08-2013, 22:24
CITAT (Anki V @ 29-08-2013, 23:14)  .......jag vill inte ens tänka på vad tjejerna (och en del killar) kan ha blivit utsatta för under "nollningen". Misshandel är en sak och tas ofta på allvar av rättssamhället. Våldtäkt /sexuella övergrepp hamnar lite mer i "gråzonen". Det är liksom mer "skämmigt" att anmäla och på något sätt lite mer tillåtet om man t.ex. är klädd på ett visst sätt eller om man är...... lite berusad.
En annan fundering jag har är varför Gränna har så många platser över?
/Anki Det var en undran jag fick också när jag hörde det.
Huggorm
29-08-2013, 22:26
Det var väll också så att Lundsberg hade ordning och reda under lektionerna och lärde ut på det gamla beprövade sättet som gav goda studieresultat. Detta är något som uppskattas av många elever och deras föräldrar och de kanske inte alls har lust att gå i en vanlig flumskola där det inte är någon disciplin och där eleverna saknar respekt för lärarna och de andra elevernas studiemiljö.
mamamaggan
29-08-2013, 22:33
Förnekar inte att det förekommer mobbning på andra skolor men det är just detta med traditionerna och att det i stort sett är sanktionerat av skolledningen som är värst.
Att det inte skulle ha slagits upp om mobbning på kommunala skolor håller jag inte med om . Dessutom granskar väl Skolinspektionen alla skolor , inte bara Lundsberg ?!
Nu tycker inte jag att det " bara " handlar om mobbning på Lundsberg , det är något mycket allvarligare. Hur många av de som utsätts för pennalism och blir sexuellt förnedrade törs anmäla ?
De vet också att en anmälan mot Lundsberg ofta " sopas under mattan " för ingen törs träda fram och vittna. Då blir de automatiskt uteslutna ur den " fina klicken " och riskerar hela sin framtid.
Förstår inte varför man försöker framställa de som nu inte kan fortsätta på Lundsberg som offer . De som utsatts för pennalism/misshandel eller blivit sexuellt förnedrade är de som är offren.
Skulle det ha blivit samma rabalder om man stängt en kommunal skola , har det aldrig förekommit ?
Varför har man inte framställt de som t ex fått sin skola nerbränd som offer ? Då är det inte synd om de som inte har någon skola att gå till .
Visst , Lundsberg är ett internat men visst har väl större delen av eleverna föräldrar som kan ta hand om dem på direkten ? De har säkert också råd att ordna privatundervisning för sina barn.
*Stintan*
29-08-2013, 22:38
Obegripligt att någon kan sitta och försvara dessa överklasskolor när man vet vad många ungar fått utstå genom åren och ingen vuxen tar ansvar för vad som händer.
Huggorm
29-08-2013, 22:43
CITAT (mamamaggan @ 29-08-2013, 23:33)  Skulle det ha blivit samma rabalder om man stängt en kommunal skola , har det aldrig förekommit ? De stängde en kommunal skola i någon segregerad stockholmsförort, tror det var Rinkeby, för ett tag sedan. Anledningen var de otroligt dåliga resultaten och det var mängder med skriverier i pressen om den saken också men det lades upp på ett helt annat sätt. "Fredens skola" i Göteborg är en annan friskola som fick stänga på grund av kränkningar och våld. Men den skrevs det inte många rader om i riksmedia. Kan det vara för att det inte var överklassens barn som gick där? http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.734996-...ter-fyra-veckor
*Stintan*
29-08-2013, 22:46
CITAT (Huggorm @ 29-08-2013, 23:39)  De stängde en kommunal skola i någon segregerad stockholmsförort, tror det var Rinkeby, för ett tag sedan. Anledningen var de otroligt dåliga resultaten och det var mängder med skriverier i pressen om den saken också men det lades upp på ett helt annat sätt. Såklart.... det var ju faktiskt en helt annan problematik.
theseraphim
29-08-2013, 23:36
Det skrivs allt mycket när andra skolor inte sköter sig tex de religiösa friskolorna har ju varit på tapeten. Varför just lundsberg blir mer omtalat är om inte dess långa historia ang misshandel osv speciellt sen Jan Guillou skrev Ondskan. Sen tycker jag personligen att debatten många gånger tappar fokus när man särskiljer på "rikemansbarn" och "våra hederliga arbetarbarn" för barn är barn oavsett inkomst. Hade Lundsberg bra undervisning? Förmodligen bättre än normen men problemet låg mer på internatbiten. Stäng lundsberg eftersom de inte kan sköta sig.
Är det bara jag som får vibbar av att det hamnar en del ungdomar där med psykopatiska drag där ?ja jag vet inte men att bränna yngre elever med strykjärn verkar inte speciellt mänskligt i mina ögon tvärt om plus allt annat som hänt där det visar väl brist på empati .Finns säkert fina ungdomar där också men att plåga andra kan jag inte se som ett friskhetstecken på något sätt och att det skulle vara en tillgång i samhället .
theseraphim
30-08-2013, 06:01
CITAT (Motti @ 30-08-2013, 00:54)  Är det bara jag som får vibbar av att det hamnar en del ungdomar där med psykopatiska drag där ?ja jag vet inte men att bränna yngre elever med strykjärn verkar inte speciellt mänskligt i mina ögon tvärt om plus allt annat som hänt där det visar väl brist på empati .Finns säkert fina ungdomar där också men att plåga andra kan jag inte se som ett friskhetstecken på något sätt och att det skulle vara en tillgång i samhället . Tyvärr är det så och det har ju testats dessutom att man kan i stort sett ta vilken människa som helst och göra den till en omänsklig sadist. Psykologer har ju testat detta bl.a. för att på svar hur det kunde bli som det blev i hitlertyskland där till synes vanliga människor begick fruktansvärda handlingar. För att korta testet så blev svaret att i stort sett så kan man under "rätt" omständigheter få människor att frivilligt och dessutom att de gör det med någon form av stolthet, begå sadistiska handlingar. Mycket av det hela gick ut på att få til en kontrollerad miljö plus att dela upp människor i olika grupper. Skrämmande men inte direkt förvånande
Gossen Ruda
30-08-2013, 07:41
Grundidén med riksinternaten är att utlandssvenskar skall kunna skicka dit sina barn så de kan gå i en svensk skola. Därför får de också ordentligt med bidrag av staten, över 100 000 per elev. Låter bra men samtidigt är det bara 20% av eleverna på skolorna som tillhör den kategorin. Man kan ju misstänka att statens pengar används till andra elever också.
*Stintan*
30-08-2013, 08:53
Ja Lundsberg hade ju fått alldeles för mycket statsbidrag och blev återbetalningsskyldiga eftersom dom rapporterat för många bidragsberättiga elever. Dom hade helt enkelt inte kollat upp vilka och hur många som verkligen hade båda föräldrarna bosatta utomlands vilket är en förutsättning för bidraget.
Bengalow
30-08-2013, 11:41
Dom har säkert kollat upp vems föräldrar som är bosatta utomlands, men blundar lite med ena ögat! Så har det alltid varit, men SI kanske har blivit lite mer skärpt efter hand, som det växt fram friskolor. Ibland önskar man, att äldrevården/vården också hade haft en Skolinspektion med samma kaliber! Såg ni "Debatt" på TV igår? Det satt en fjolla och försvarade "sitt" Lundsberg, och grät krokodiltårar, men hon fick svar på tal, tyckte jag, men så är jag färgad redan från början.
*Stintan*
30-08-2013, 11:48
Ja den där morsan var ju rent patetisk.
I slutändan kan det ju tyvärr bli att många väljer att studera utomlands. Då dräneras Sverige på den kunskap som andra länder sätter högst i kurs. I och med den s.k flumskolan har ju Sverige rasat i betygsrankningen. Vi behöver sk. elitskolor med bra undervisning till kunskapstörstande elever. Att bara orka sig genom gymnasiet ger ingen hägrande framtid när nu Sverige måste hålla jämna steg med nationer som Kina, Indien, USA mm. Alla skolor skall givetvis ha bidrag oavsett elevers bakgrund, men nu verkar det vara något som gör Lundberg privilegierat i att få extra bidrag eller favörer som nog måste ses över. Sedan skall inte internatskolor ha egen gräddfil utan behandlas som vilken skola som helst med rättigheter till bidrag och skyldighet att följa lagar som gäller.
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-08-2013, 13:13
CITAT (gnon49 @ 30-08-2013, 14:10)  I slutändan kan det ju tyvärr bli att många väljer att studera utomlands. Då dräneras Sverige på den kunskap som andra länder sätter högst i kurs. I och med den s.k flumskolan har ju Sverige rasat i betygsrankningen. Vi behöver sk. elitskolor med bra undervisning till kunskapstörstande elever. Att bara orka sig genom gymnasiet ger ingen hägrande framtid när nu Sverige måste hålla jämna steg med nationer som Kina, Indien, USA mm. Alla skolor skall givetvis ha bidrag oavsett elevers bakgrund, men nu verkar det vara något som gör Lundberg privilegierat i att få extra bidrag eller favörer som nog måste ses över. Sedan skall inte internatskolor ha egen gräddfil utan behandlas som vilken skola som helst med rättigheter till bidrag och skyldighet att följa lagar som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|