Full version: Lundsberg
Sidor: 1, 2, 3
gunsta
CITAT (gnon49 @ 30-08-2013, 14:10) *
I slutändan kan det ju tyvärr bli att många väljer att studera utomlands. Då dräneras Sverige på den kunskap som andra länder sätter högst i kurs. I och med den s.k flumskolan har ju Sverige rasat i betygsrankningen. Vi behöver sk. elitskolor med bra undervisning till kunskapstörstande elever. Att bara orka sig genom gymnasiet ger ingen hägrande framtid när nu Sverige måste hålla jämna steg med nationer som Kina, Indien, USA mm. Alla skolor skall givetvis ha bidrag oavsett elevers bakgrund, men nu verkar det vara något som gör Lundberg privilegierat i att få extra bidrag eller favörer som nog måste ses över. Sedan skall inte internatskolor ha egen gräddfil utan behandlas som vilken skola som helst med rättigheter till bidrag och skyldighet att följa lagar som gäller.

tummenupp.gif
Anki på Öland
Jag är mest förvånad att så många här på odla vet exakt vilka som går på internatskolorna, om och hur mycket eleverna lär sig, vad dom gör på sin fritid, hur och vilka jobb dom får och varför dom får jobbet, hur föräldrar, lärare, rektorer och alla knutna till skolorna tanker, fuskar och beter sig........ intressant fenomen....
ninnisky
CITAT (Anki på Öland @ 30-08-2013, 13:01) *
Jag är mest förvånad att så många här på odla vet exakt vilka som går på internatskolorna, om och hur mycket eleverna lär sig, vad dom gör på sin fritid, hur och vilka jobb dom får och varför dom får jobbet, hur föräldrar, lärare, rektorer och alla knutna till skolorna tanker, fuskar och beter sig........ intressant fenomen....

tummenupp.gif
Aqvakul
Lundsberg är väl knappast en skola för elitelever, snarare handlar det väl om en skola för samhällselitens barn.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 30-08-2013, 18:19) *
Lundsberg är väl knappast en skola för elitelever, snarare handlar det väl om en skola för samhällselitens barn.

tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 30-08-2013, 18:19) *

Eller för dom som vill visa att dom har råd att placera sin barn där för att ge dom "rätta" umgänget...
Huggorm
CITAT (Piccante @ 30-08-2013, 21:02) *
Eller för dom som vill visa att dom har råd att placera sin barn där för att ge dom "rätta" umgänget...
Till fattigas stora förtret och avundsjuka.
gunsta
CITAT (Huggorm @ 30-08-2013, 21:22) *

'Pang på rödbetan' biggrin.gif
Bengalow
Det var otroligt dumt uttryckt, huggorm. Det är inte ett enda dugg avundsjuka. Som moderator hade jag avhållit mig från sådana kommentarer - det är över gränsen! Var ser du missunnsamheten - jo i dina egna värderingar...
hattstugan
Skärpning Gott folk!! Alla ha rätt till en åsikt!
/Moderator
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 30-08-2013, 22:00) *
Det var otroligt dumt uttryckt, huggorm. Det är inte ett enda dugg avundsjuka. Som moderator hade jag avhållit mig från sådana kommentarer - det är över gränsen! Var ser du missunnsamheten - jo i dina egna värderingar...

Jag uttalade mig inte i egenskap av moderator, utan som vanlig forummedlem. Och nu tycker jag att vi följer trådens riktiga moderators uppmaning och skärper oss.

Tydligen har Lundsbergs stängning överklagats nu. Skulle inte förvåna mig om den hävs.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-08-2013, 22:32) *
Tydligen har Lundsbergs stängning överklagats nu. Skulle inte förvåna mig om den hävs.

Skulle inte förvåna mig heller, det är mäktiga familjer med goda kontakter överallt i systemet som trampats på tårna...
*Stintan*
Ja men det vore högst olyckligt om beslutet inhiberas.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 30-08-2013, 22:42) *
Skulle inte förvåna mig heller, det är mäktiga familjer med goda kontakter överallt i systemet som trampats på tårna...
Tråkigt att du har den synen på systemet. Tänk om beslutet skulle hävas för att det var felaktigt vid en närmare eftertanke? Det tas fortfarande beslut i det här landet som inte är baserade på korruption
hattstugan

Har tagit bort inlägg som inte är förenliga med Trivselreglerna!
/Moderator
*Stintan*
Det vore ju som att sanktionera mobbning och pennalism men du kanske tycker sånt är OK Huggorm.
Bengalow
Nu när Hattstugan skrivit PM till mig, och sagt, att mitt svar på hennes kompis huggorm, är ett personangrepp, så struntar jag i detta forum. När huggorm kan uttrycka sig som han gör, och jag får skulden, så raderar jag länken, och säger adjö - vila i frid!- icke saknad av mig. Undras om detta publiceras...?
*Stintan*
Det var väl inget personangrepp! I så fall var väl Hugorms inlägg om fattigas avundsjuka mer personagrepp på alla oss som inte tycker som han i denna fråga.
Motti
så synd att jag inte fick veta om hur jag tänkt angående Psykopater !
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-08-2013, 23:14) *
Det var väl inget personangrepp! I så fall var väl Hugorms inlägg om fattigas avundsjuka mer personagrepp på alla oss som inte tycker som han i denna fråga.

Ett personangrepp är ett angrepp på någons person och inte något allmänt angrepp. Möjligen skulle du kunna sätta dit mig för diskriminering av folkgrupp, vad vet jag. Men att hela grejen med Lundsberg är en klassfråga verkar de flesta vara överens om så jag försåt inte problemet med mitt inlägg. Skulle det vara värre än att skriva att eleverna har föräldrar som kanske mutar eller på annat sätt påverkar makthavarna att ändra beslutet?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-08-2013, 23:18) *
Ett personangrepp är ett angrepp på någons person och inte något allmänt angrepp. Möjligen skulle du kunna sätta dit mig för diskriminering av folkgrupp, vad vet jag. Men att hela grejen med Lundsberg är en klassfråga verkar de flesta vara överens om så jag försåt inte problemet med mitt inlägg. Skulle det vara värre än att skriva att eleverna har föräldrar som kanske mutar eller på annat sätt påverkar makthavarna att ändra beslutet?

Jag tycker att ditt inlägg var provocerande (vilket händer ganska ofta eftersom du verkar gilla att tycka tvärtom) och då borde man kunna få svara rakt vad man tycker om det. Men det är tydligen bara du som får skriva vad du vill här.
Motti
Avundsjuk på vad ? som jag ser det så är Lundsberg en skola för psykopater !kanske inte gällande alla elever men en stor del av dom .Hur fan kan man få för sig att bränna elever med stryckjärn ?det är väl i alla fall inget som normala ungdomar ägnar sig åt ! och varför i så fall skulle det ses som normalt ?Skulle det vara något som överkklassen skulle ägnas sig åt i så fall ? och skulle det i så fall forma de nya inom industri och aktsiemarknaden ?Gud bevare mig !om vi ska yngla fram den skiten !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 30-08-2013, 23:28) *
Avundsjuk på vad ? som jag ser det så är Lundsberg en skola för psykopater !kanske inte gällande alla elever men en stor del av dom .Hur fan kan man få för sig att bränna elever med stryckjärn ?det är väl i alla fall inget som normala ungdomar ägnar sig åt ! och varför i så fall skulle det ses som normalt ?Skulle det vara något som överkklassen skulle ägnas sig åt i så fall ? och skulle det i så fall forma de nya inom industri och aktsiemarknaden ?Gud bevare mig !om vi ska yngla fram den skiten !

Du fick svar på ditt tidigare inlägg om psykopater och ungdomarna på Lundsberg är säkert inte mer psykopater än andra ungdomar.
Motti
Jag vill påstå att så är fallet !varför skulle annars eleverna tyckas det är okej att det förekommer mobbing på skolan ?Ingen normal människa skulle tycka det är okej att det förekommer Penalism på en skola .Att förnedra och förtrycka är inget som jag tycker är normalt varken bland vuxna eller barn .Och det är inget vi ska bygga vårt samhälle på heller .
Huggorm
CITAT (Motti @ 30-08-2013, 23:56) *
Jag vill påstå att så är fallet !varför skulle annars eleverna tyckas det är okej att det förekommer mobbing på skolan ?Ingen normal människa skulle tycka det är okej att det förekommer Penalism på en skola .Att förnedra och förtrycka är inget som jag tycker är normalt varken bland vuxna eller barn .Och det är inget vi ska bygga vårt samhälle på heller .

Mobbning förekommer på i princip alla skolor och eleverna tycker nog inte att det är okej varken på Lundsberg eller andra skolor, utom de som håller på med det förstås.
Motti
Så du tycker det är okej att bränna första års elever med stryckjärn bara för sakens skull ? Märkligt hur folk här reagerar ,jag har alltid ståt för att jag är Moderat men nu helt plötsligt tycker alla att det som hänt på Lundsberg är okej och normalt ?hur i all sin da hänger det ihop med erat politiska tänkande ? då ni flesta här verkar vara på vänstersidan ?Är det okej att mobba och trycka ner andra och bränna dom med strykjärn eller ge dom vattenomgången i en toalett ?
Jubbe063
CITAT (Motti @ 30-08-2013, 23:56) *

Du kan tycka att de är slynglar, odågor, huliganer, sadister eller vad du vill. Men du är nog inte rätt person till att ställa psykiatriska diagnoser. Inte ens en välutbildad psykiatriker skulle ställa diagnos utan att träffa personerna i fråga.

Ursäkta att jag reagerar, men ogillar skällsord som CP, psykopat, psykfall, efterbliven etc. Inte juste att slänga sig med vokabulär som antyder psykiska problem.

Iofs är inte psykopati en egen diagnos utan ingår i antisocial personlighetsstörning, som ca 4% av befolkningen lider av. Alltså ett högst verkligt problem som ska hanteras seriöst och med respekt.
Motti
En Psykopat är deffenitivt inte efterbliven !tvärt om så är de väldigt beräknande och kalla ! Många i ledande ställningar är psykopater .De bryr sig bara om sig själva och det de åstakommer och har inte en tanke på andra bara deras eget ego .
*Stintan*
Jisses Motti, LÄS OM OCH LÄS RÄTT!! ALLA ÄR ÖVERENS OM ATT MOBBNING OCH PENALISM ÄR HEMSKT!
Vem har pratat om efterbliven? Och vad har det med saken att göra var man står politiskt? Sen när ingick det i frisörsutbildningen att ställa psykiatriska sjukdomsdiagnoser på okända människor?

theseraphim
CITAT (Motti @ 30-08-2013, 23:28) *

Skrämmande åsikter du har och totalt felaktigt. Som tidigare nämnt är eleverna där i psyket inte annorlunda än någon på tex kommunala skolor utan set är systemet på skolan som är felaktigt. Sen så har väl ledare i alla politiska läger gått eller haft sina barn där så det är inte bara "borgare" som går på internat. Man kan göra "psykopater" av vem som helst om man vill för människan är skapt på sådant sätt att vi är fruktansvärt lätta att omforma till något hemskt.
skånepåg
Här är några utdrag från skolinspektionen om hur det går till på Lundbergs http://www.scribd.com/doc/110595941/Tjanst...november-2011-1
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 31-08-2013, 00:18) *
Du kan tycka att de är slynglar, odågor, huliganer, sadister eller vad du vill. Men du är nog inte rätt person till att ställa psykiatriska diagnoser. Inte ens en välutbildad psykiatriker skulle ställa diagnos utan att träffa personerna i fråga.

Ursäkta att jag reagerar, men ogillar skällsord som CP, psykopat, psykfall, efterbliven etc. Inte juste att slänga sig med vokabulär som antyder psykiska problem.

Iofs är inte psykopati en egen diagnos utan ingår i antisocial personlighetsstörning, som ca 4% av befolkningen lider av. Alltså ett högst verkligt problem som ska hanteras seriöst och med respekt.

bravo.gif bravo.gif
gnon49
Varför skulle föräldrarna till dessa överklassbarn vara annorlunda än andra föräldrar? Kan man sätta sitt barn i en skola med gott rykte, så gör man det. Bara att se på dom kommunala skolorna hur olika dom är i utfall och lärande . T.om här i lilla Uddevalla är skolorna segregerade eftersom man vill att ens barn skall gå i den bästa skolan. Så resonerar nog alla goda förälder oavsett bakgrund. Det är ju ens barns framtid det handlar om och då sållar man bort problemskolor givetvis.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 31-08-2013, 16:32) *
Varför skulle föräldrarna till dessa överklassbarn vara annorlunda än andra föräldrar? Kan man sätta sitt barn i en skola med gott rykte, så gör man det. Bara att se på dom kommunala skolorna hur olika dom är i utfall och lärande . T.om här i lilla Uddevalla är skolorna segregerade eftersom man vill att ens barn skall gå i den bästa skolan. Så resonerar nog alla goda förälder oavsett bakgrund. Det är ju ens barns framtid det handlar om och då sållar man bort problemskolor givetvis.

En skola där systematisk mobbning accepteras är väl just en problemskola, eller?
gnon49
CITAT (Aqvakul @ 31-08-2013, 16:56) *
En skola där systematisk mobbning accepteras är väl just en problemskola, eller?

Visst är det en problemskola vad gäller mobbning men kan ändå vara en skola som lär ut bra. Eftersom mobbning finns i alla skolor så skulle hela skolväsendet behöva stängas ner vilket ju är en omöjlighet. Många skolor blundar och gör inte ett smack när elever trakasseras, både i klassrummet och på skolgården.
Sedan tror jag att bra studieresultat speglar ganska bra atmosfären på skolan. Elever som trivs presterar bättre helt enkelt. Om sedan mobbning ändå förekommer så tror jag alla skulle tjäna på att skolan agerade snabbt och insåg problemen tidigt. Ofta dras det i långbänk där beskyllningarna haglar och den mobbade mår än sämre. Undrar om inte svenska skolan har varit ett problembarn sedan den kommunaliserades.
Eva i Skåne
Ett intressant inlägg i debatten.

Det är skillnad på barn och barn
Piccante
CITAT (Huggorm @ 30-08-2013, 21:22) *

Nä jag är faktiskt inte det mints avundsjuk. Jag klarade min grundskola och gymnasium utan att gå på en skola med"kunglig glans".
pejori
CITAT (gnon49 @ 31-08-2013, 17:34) *
Visst är det en problemskola vad gäller mobbning men kan ändå vara en skola som lär ut bra. Eftersom mobbning finns i alla skolor så skulle hela skolväsendet behöva stängas ner vilket ju är en omöjlighet. Många skolor blundar och gör inte ett smack när elever trakasseras, både i klassrummet och på skolgården.
Sedan tror jag att bra studieresultat speglar ganska bra atmosfären på skolan. Elever som trivs presterar bättre helt enkelt. Om sedan mobbning ändå förekommer så tror jag alla skulle tjäna på att skolan agerade snabbt och insåg problemen tidigt. Ofta dras det i långbänk där beskyllningarna haglar och den mobbade mår än sämre. Undrar om inte svenska skolan har varit ett problembarn sedan den kommunaliserades.

Mobbning är ett problem, oavsett i vilken typ av skola det förekommer.
Men här går det av ohejdad vana då "det är tradition och alltid varit så"

Problemet här är väl att staten bidrar med pengar till mobbningen, som ledningen vägrar att se.
Samt att i normala fall, kan man lämna skolan och gå hem när dagen är slut.
Här bor du på skolan och mobbningen förekommer även/framför allt på "ledig tid"
*Stintan*
Mobbning och kränkande behandling är en ingrediens i den kamratfostran som traditionellt förekommer på internatskolor som Lundsberg. Framför allt sker detta utanför skoltid. Till detta kommer den traditionella nollningen som helt verkar ha spårat ur.
Vad jag förstår så är det ju för att skydda elever mot sådant som Skolinspektionen agerat som dom gjort när nu inte skolledningen tagit till sig den tidigare kritiken och gjort något åt saken utan blundar och bagatelliserar övergreppen. Vem har brytt sig om de drabbade eleverna som mår dåligt?
theseraphim
Tråkigt är att det så fort något viktigt diskuteras så går debatten vilse i politiska synsätt osv från de som debatterar istället för att tala om kärnämnet. Skall lundsberg stängas? Ja, sen får vi se vad som händer senare osv. Är eleverna där bättre eller sämre människor? De är lika mycket värda som vilken annan som helst. Är utbildningen på lundsberg dålig? Förmodligen inte utan snarare tvärtom då de har mycket duktiga lärare. Är det fel på ledning och deras synsätt? Absolut! Här är grundproblemet nämligen att man har ett heltokigt synsätt på uppfostran. Lundsberg skulle inte bli sämre om man var raka motsatsen dvs kärvänlig och kamratlig.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2013, 18:40) *
Mobbning och kränkande behandling är en ingrediens i den kamratfostran som traditionellt förekommer på internatskolor som Lundsberg. Framför allt sker detta utanför skoltid. Till detta kommer den traditionella nollningen som helt verkar ha spårat ur.
Vad jag förstår så är det ju för att skydda elever mot sådant som Skolinspektionen agerat som dom gjort när nu inte skolledningen tagit till sig den tidigare kritiken och gjort något åt saken utan blundar och bagatelliserar övergreppen. Vem har brytt sig om de drabbade eleverna som mår dåligt?

yes.gif
Motti
Mobbing och översitteri hör inte ihop med skolan !det gör inga bra människor . Kan inte låta bli att tänka på Jan Giljou (felstavat) och det han har beskrivit när han gick på internatskola .Han gjorde också en TVserier om Psykopater ,tror en del av eleverna på Lundsberg är just psykopater ,inte alla men en del av dom.Vilket friskt barn skulle tycka det är okej att bränna andra barn med stryckjärn eller att utsätta sina medmänniskor för vattentortyr tex ,eller att kränka andra människor så vida pass att de bryter ihop ,det kan i alla fall inte ses som normalt ! Borde inte en skola som Lundsberg lära ut empati om man tänker på vad dessa ungdomar ska jobba med i framtiden .Tycker det är skrämmande att sådant ens får förekomma på en internatskola .Lägg ner skiten och låt rikemansbarna gå i skolan bland vanliga ungdomar .Skrämmande att sådant händer i dagens upplysta samhälle med Rektorns godkännande .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 01-09-2013, 01:53) *
Mobbing och översitteri hör inte ihop med skolan !det gör inga bra människor . Kan inte låta bli att tänka på Jan Giljou (felstavat) och det han har beskrivit när han gick på internatskola .Han gjorde också en TVserier om Psykopater ,tror en del av eleverna på Lundsberg är just psykopater ,inte alla men en del av dom.Vilket friskt barn skulle tycka det är okej att bränna andra barn med stryckjärn eller att utsätta sina medmänniskor för vattentortyr tex ,eller att kränka andra människor så vida pass att de bryter ihop ,det kan i alla fall inte ses som normalt ! Borde inte en skola som Lundsberg lära ut empati om man tänker på vad dessa ungdomar ska jobba med i framtiden .Tycker det är skrämmande att sådant ens får förekomma på en internatskola .Lägg ner skiten och låt rikemansbarna gå i skolan bland vanliga ungdomar .Skrämmande att sådant händer i dagens upplysta samhälle med Rektorns godkännande .

Ja, ca 4% av befolkningen lider av psykopati och andra antisociala störningar. Inte deras fel att de drabbats, lika lite som psykotiska eller bipolära patienter rår för att de är sjuka. Så vi ska nog inte döma för hårt.

Men nu kan ju varken du, jag eller någon annan här inne ställa diagnosen psykopat. Men skulle själv tro atg det är helt friska sunda barn som drivit varandra för långt utan tanke på konsekvenserna deras offer får utstå.
Trampendal

Och vad är det dessa ungdomar ska jobba med i framtiden, menar du, där de behöver ha empati?

*Stintan*

Hur vet du vad dessa ungdomar kommer att arbeta med i framtiden? Jag tycker att du ska sluta ställa psykiatriska diagnoser för du har inte en susning om elevernas hälsotillstånd. Betänk att det är äldre elever som sysslar med dessa vidriga övergrepp på de yngre och alltså själva tidigare varit utsatta för samma sak. Visst är det bedrövligt att skolledningen låtit detta fortgå trots tidigare kritik och det är ju därför som skolinspektionen stängt skolan tills vidare.
Huggorm
CITAT (Trampendal @ 01-09-2013, 03:07) *
Och vad är det dessa ungdomar ska jobba med i framtiden, menar du, där de behöver ha empati?

Ministerjobb. Nu när de hamnar på vanliga skolor istället får de väll jobba på macdonalds istället
Jubbe063
Nu har uppfostran, psykiska diagnoser, klasstillhörighet etc avhandlats.

Lyfter vi blicken från "ankdammen Sverige" till internationell nivå ser i alla fall jag ett mönster (tror jag, kan ha fel).

Kan det vara internatskolor i kombination med gammal fin tradition av kamratfostran och bristande vuxennärvaro som är boven????

Pennalism och utstuderad grymhet verkar ju förekomma i större omfattning på internatskolor världen över jämfört andra skolformer. Åtskilliga är berättelser från england, usa etc.
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 01-09-2013, 09:51) *

Lyfter vi blicken från "ankdammen Sverige" till internationell nivå ser i alla fall jag ett mönster (tror jag, kan ha fel).

Kan det vara internatskolor i kombination med gammal fin tradition av kamratfostran och bristande vuxennärvaro som är boven????

Pennalism och utstuderad grymhet verkar ju förekomma i större omfattning på internatskolor världen över jämfört andra skolformer. Åtskilliga är berättelser från england, usa etc.

Det är nog så nära sanningen man kan komma. tummenupp.gif
gnon49

Kan mycket väl vara så. Uppstår säkert tuffa hierarkier i en isolerad miljö som internat ju är. Och den drabbade biter ihop och lider eftersom föräldrarna ofta har betalt en skyhög internatavgift, åtminstone i USA.
Piccante

Ligger nog en del i det. Vet att vissa familjer sätter barnen på Lundsberg, Grenna eller Sigtuna för att köpa dom en elitutbildning och låta dom få kontakt med finare kretsar men när de kommer dit så är "nyrika" barn till företagare och uppkomlingar inom olika branscher långt ned i hierarkin då ärvda pengar och titlar är "finare" än nya förmögenheter. Kungahuset och godsägaradeln med slott o herresäten är över nyrika affärsfamiljer utan anor och diplomatbarn och andra från välbeställda hem.
Kamratuppfostran verkar vara accepterad på Lundsberg och har funnit i generationer så det är väl något riddarhusets medlemmar verkar vilja ha kvar för att kunna hävda sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon