Sidor: 1, 2, 3, 4
Peztis
CITAT (pejori @ 19-10-2013, 11:48) *
Det beror nog på, att alla har lagt av och det är bara Fanny kvar. crying.gif

Va!? Har Katarina slutat? Helene skulle ju ändra på sina arbetsuppgifter men hon är inte heller kvar...?
Har jag helt missat.

Trist.
Berith
Jag vill bara säga att jag tycker att Eva är bäst. tummenupp.gif Och nån mer kanske. Säkert nån mer.

Jag saknar IngemarochGöranOdla, och en massa annat från då. crying.gif
Forumvärd
Hej,

Ber om ursäkt över att jag inte varit närvarande, mer än att jag varit inne och läst allt ni skrivit. Jag tänkte att jag ska skriva ner en sammanställning på det som ni tycker, men det lär ta sin lilla tid. Varken jag eller moderatorerna arbetar heltid med forumet och därför blir det således lite eftersatt, tyvärr.
Frågeställningen som jag frågade efter var följande:

1. Hur vi kan göra vårt arbete med forumet bättre.
2. Hur forumet och dess utformning kan förbättras.

Många av er har kommit med bra åsikter och kommentarer kring detta och mycket annat, jag tackar ödmjukast!! Våra två moderatorer är fantastiska och gör ett toppenjobb här inne, det är inte lätt att vara moderator, men det har ni ju förstått vid det här laget. De är inne när jag inte är det och jag jobbar ju varken kvällar eller helger eller ens sena eftermiddagar egentligen.

Ha det gott allesammans!

/Fanny, forumvärd
Biggan_
CITAT (tomas99 @ 18-10-2013, 19:08) *
2 inför trådat forum igen,så som det var i början

Det gör du enklast själv genom att gå in på Alternativ (uppe til höger) och klicka på trådad.
hattstugan
r
Har rensat bort OT!
Forumvärd har skrivit under Treivselregler om sammanställningen!
Därav öppnas tråden igen!
Men blir det OT låses tråden igen!
/Moderator
pejori
Funderar (spånar) lite runt det här med "moderator."
Kan det vara en idé att ha en "moderatorprofil"?
Den använder moderatorerna när dom måste radera, rensa, låsa eller varna.
Där utöver, skriver dom med sina egna alias.
Då vet alla om det är som moderator eller person någon yttrat sig, samt att ingen vet vem som modererat.
Då slipper dom höra att dom är partiska eller får personlig kritik för sitt jobb.
Kanske kan det öppna för att fler vill bli moderator.
hattstugan
Bra förslag Pejori! Som det är nu skrivs Moderator inläggen i rött!
Men många har ändå svårt att hålla isär oss som medlemmar och Moderatorer!
Iblan förtydligar jag att det är hattstugan som skrivit och inget annat!
Men som förslaget är hjälper det oss alla tror jag!
*Stintan*
Tycker absolut det ska synas vem som modererar. Annars blir det ju fritt fram för moderator att både delta i och moderera en tråd/diskussion och hur skulle det då bli om man vill ta något i PM med moderator om moderatorerna är anonyma?
gunsta
CITAT (pejori @ 25-10-2013, 20:58) *
Då vet alla om det är som moderator eller person någon yttrat sig, samt att ingen vet vem som modererat.
Då slipper dom höra att dom är partiska eller får personlig kritik för sitt jobb.

Ett jättebra förslag Pejori - det stödjer jag tummenupp.gif
hattstugan

Som det är så finns det alldeles för många som inte ser skillnaden!
Har fått påhopp när det modererats både via PM och öppet i forumet!
Det har lett till att jag öht inte deltar i några diskussioner alls oavsett om ämnet interesser eller är bara lite intressant!
För mig personligen innebär det ju att det är tråkigare men men har åtagit mig att vara Moderator men är till syvende och sist även jag medlem som vem som helst av alla här!
Kanske alla måste lära sig att se oss Moderatorer som medlemmar också?
Funderingar bara!
kerstin z5-6
Som jag sagt förut , behövs inga förklaringar sker aldrig på andra fora mer än - "inlägg borttaget / tråd / pga "off topic", personligt angrepp osv. Undertecknat Moderator". Så god idee
Piccante
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-10-2013, 22:19) *
Som jag sagt förut , behövs inga förklaringar sker aldrig på andra fora mer än - "inlägg borttaget / tråd / pga "off topic", personligt angrepp osv. Undertecknat Moderator". Så god idee

Håller med! Ett forum styrs av användarvillkoren och admins samlade bedömning. Deras omdöme får gälla och vi ska inte ha möjlighet att diskutera eller förhandla oss ur avstängningar eller raderade inlägg för då blir det godtycke rakt över.
*Stintan*

OK det var bara en tanke.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2013, 21:39) *
Tycker absolut det ska synas vem som modererar. Annars blir det ju fritt fram för moderator att både delta i och moderera en tråd/diskussion och hur skulle det då bli om man vill ta något i PM med moderator om moderatorerna är anonyma?

Då PM:ar man "moderatorprofilen" tummenupp.gif
M.A.O. precis som man gör nu, fast utan ett "enskilt alias."

Det är ju också en idé att man inte ska kunna tjafsa om moderatorernas beslut. tummenupp.gif
Motti
Personligen tycker jag inte att Moderatorerna ska behöva be om ursäkt när de "modererar" inlägg .Som jag skrivit förut har jag aldrig varit med om att Moderatorer blivit utsatta för ifrågasatta om hur de Modererar ett Forum någon sin ! Tycker det är ynkligt hur Moderatorerna bemöts här av vissa som anser att de har över tag i ord och mening på detta Forum ! alla vet vilka de är men ingen vågar sätta i foten .
Alba
CITAT (pejori @ 25-10-2013, 20:58) *

Det här har varit på förslag förut men fick tyvärr inget gehör.
Jag tycker det vore jättebra att göra så.
mormor mona
Jag röstar för att bara ha EN tupp (moderator)!
Forumvärd
Hej alla i forumet!
Jag har skrivit ihop en kort sammanställning och tagit med det jag tyckt varit relevant och det som de flesta av er håller med om. Mycket av det ni tycker är så bra och precis så som vi alla gärna vill ha forumet.

Hur kan vi göra vårt arbete med forumet bättre?
1. Alla ska ha rätt att uttrycka sig på lika villkor.
2. Stoppa olika typer av påhopp i ett tidigt stadium.
3. Bemöta varandra med respekt – ett forum för alla!
4. Vi vill ha ett levande forum, med högt i tak.
5. Diskutera inte andra medlemmar. Det är helt okej att argumentera mot och diskutera med, men inte om.
6. Tänk efter en extra gång, innan inläggen postas. Förhandsgranska och läs noga.
7. Ringar på vattnet – stämning smittar av sig, både positiv och negativ, tänk på det.
8. Se budskapen i inläggen – Se helheten i trådarna.

Moderatorerna
1. Hårdare moderering
2. Modereringen ska inte ifrågasättas.
3. Skicka anmälningar direkt till moderatorerna, det underlättar för dem.
4. Fler moderatorer var det någon som önskade. Det är dock inte så enkelt.
5. Någon föreslog att moderatorerna ska ha en moderatorprofil, vilket gör det lättare för er att veta när moderatorerna är moderatorer och när de i sin tur är ”sig själva”, så att säga.
6. Jag och moderatorerna kommer föra en dialog, kring deras arbete och så får vi komma fram till det vi anser är den bästa lösningen.

Odla.nu
1. Mer aktivitet från Odla.nu i forumet.
2. Vad vill ni ha för aktivitet från mig? Vill ni att jag tipsar om saker från vår hemsida, tävlingar, små
trådar om hur tankar från mig och min vardag?

Jag önskar er en fortsatt fin dag och att ni i södra delen av landet inte blåser bort!

/Fanny forumvärd
*Stintan*
En fråga bara. Hur går hårdare moderering ihop med högt i tak?
malcolm
Högt i tak innebär väl inte att man får bete sig hur som helst...
pejori
CITAT (Forumvärd @ 28-10-2013, 13:54) *
Hej alla i forumet!
Jag har skrivit ihop en kort sammanställning och tagit med det jag tyckt varit relevant och det som de flesta av er håller med om. Mycket av det ni tycker är så bra och precis så som vi alla gärna vill ha forumet.

Hur kan vi göra vårt arbete med forumet bättre?
1. Alla ska ha rätt att uttrycka sig på lika villkor.
2. Stoppa olika typer av påhopp i ett tidigt stadium.
3. Bemöta varandra med respekt – ett forum för alla!
4. Vi vill ha ett levande forum, med högt i tak.
5. Diskutera inte andra medlemmar. Det är helt okej att argumentera mot och diskutera med, men inte om.
6. Tänk efter en extra gång, innan inläggen postas. Förhandsgranska och läs noga.
7. Ringar på vattnet – stämning smittar av sig, både positiv och negativ, tänk på det.
8. Se budskapen i inläggen – Se helheten i trådarna.

Moderatorerna
1. Hårdare moderering
2. Modereringen ska inte ifrågasättas.
3. Skicka anmälningar direkt till moderatorerna, det underlättar för dem.
4. Fler moderatorer var det någon som önskade. Det är dock inte så enkelt.
5. Någon föreslog att moderatorerna ska ha en moderatorprofil, vilket gör det lättare för er att veta när moderatorerna är moderatorer och när de i sin tur är "sig själva", så att säga.
6. Jag och moderatorerna kommer föra en dialog, kring deras arbete och så får vi komma fram till det vi anser är den bästa lösningen.

Odla.nu
1. Mer aktivitet från Odla.nu i forumet.
2. Vad vill ni ha för aktivitet från mig? Vill ni att jag tipsar om saker från vår hemsida, tävlingar, små
trådar om hur tankar från mig och min vardag?

Jag önskar er en fortsatt fin dag och att ni i södra delen av landet inte blåser bort!

/Fanny forumvärd

Så här långt ser det bra ut, men har ni någon som helst plan på, hur ni ska kunna leva upp till detta?
Eftersom Moderatorerna inte har full befogenhet, vore det önskvärt att "du visade dig" i heta trådar då och då Fanny..
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 28-10-2013, 15:37) *
Högt i tak innebär väl inte att man får bete sig hur som helst...

Det varken sa eller menade jag.
Motti
Ja jag undrar också vad högt i tak innebär ? om det innebär att man kan hacka på medlemar här för de inte har samma åsikter som "du " har så tycker jag inte högt i tak är något att se fram emot . Däremot Respeckt för andras oliktänkande och olika sätt att utrycka sig det ställer jag på smile.gif
pejori
CITAT (Motti @ 01-11-2013, 00:31) *
Ja jag undrar också vad högt i tak innebär ? om det innebär att man kan hacka på medlemar här för de inte har samma åsikter som "du " har så tycker jag inte högt i tak är något att se fram emot . Däremot Respeckt för andras oliktänkande och olika sätt att utrycka sig det ställer jag på smile.gif

Man kan ju försöka se "hackandet" som att det är olika åsikter som framförs, inte att någon "hackar på" en.

I en diskussion böljar svaren fram och tillbaka och åsikterna går isär.

Det innebär att inga svar är "spikade i sten" och innebär inte att någon har rätt.

Däremot måste man hålla sig till fakta och inte ändra på lagar och regler, dom är nämligen spikade i sten...

Högt till tak innebär för mig att ingen ska behöva kallas för nedsättande invektiv eller glåpord angående sin psykiska status, för att man inte håller med någon.
Jubbe063
CITAT (pejori @ 01-11-2013, 10:34) *
Man kan ju försöka se "hackandet" som att det är olika åsikter som framförs, inte att någon "hackar på" en.

Det innebär att inga svar är "spikade i sten" och innebär inte att någon har rätt.

Däremot måste man hålla sig till fakta och inte ändra på lagar och regler, dom är nämligen spikade i sten...

Högt till tak innebär för mig att ingen ska behöva kallas för nedsättande invektiv eller glåpord angående sin psykiska status, för att man inte håller med någon.

bravo.gif
*Stintan*

tummenupp.gif

Jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan ta andras åsikter som hackande bara för att de inte överensstämmer med ens egna.
Huggorm
Det finns olika sätt att framföra att man är av annan åsikt. Gör man det på ett vänligt och respektfullt sätt är det inte att hacka på någon, men det är det kanske om man förföljer en person och skriver irriterade svar på vartenda inlägg den personen gör.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 01-11-2013, 12:17) *
Det finns olika sätt att framföra att man är av annan åsikt. Gör man det på ett vänligt och respektfullt sätt är det inte att hacka på någon, men det är det kanske om man förföljer en person och skriver irriterade svar på vartenda inlägg den personen gör.

Jag är faktiskt väldigt sällan irriterad. Det tar för mycket energi. Man kanske ska skicka sina tänkta inlägg till dig för godkännande innan man postar? Kanske fråga om man får svara också?

Uppriktigt sagt så är väl ditt inlägg ovan varken vänligt eller respektfullt och jag antar att du skrev pekpinnen som privatperson och inte som moderator.
Huggorm
Inlägget var inte riktat mot din person så du behöver inte ta åt dig så.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 01-11-2013, 16:21) *
Inlägget var inte riktat mot din person så du behöver inte ta åt dig så.

OK angel_not.gif
Monaxe
[/b]Däremot måste man hålla sig till fakta och inte ändra på lagar och regler, dom är nämligen spikade i sten...

Detta tycker jag är det viktigaste! Om man ska presentera en massa påståenden, måste man också kunna visa källor, inte bara fabulera fritt av vad man själv tycker!
Peztis
Jo, om man skriver att det är vad JAG tycker så kan man fabulera fritt. biggrin.gif Det är när man säger att "så här är det, minsann", då bör man nog kunna backa upp det med en tillförlitlig källa.

Det var en på jobbet där jag arbetade förut som sa om sin fru att när hon hon kom med påståendet "jamen JAG känner så!", så sa han "ja, då är det ju bara att lägga ned, hur ska man kunna motbevisa det?" biggrin.gif

Man har väl i stort sätt rätt att tycka och tänka vad man vill men man bör påpeka att det är just vad det är, tyckande och tänkande - inte fakta.

Och oavsett ämne så bör man väl alltid kunna hålla en respektfull ton. Men jag tror att de allra flesta egentligen har det när de skriver sitt inlägg men att det mottas på fel sätt av olika orsaker.
Sedan börjar taket sjunka som i den där cellen på "Fångarna på fortet".
Gita
CITAT (Monaxe @ 01-11-2013, 18:02) *
Detta tycker jag är det viktigaste! Om man ska presentera en massa påståenden, måste man också kunna visa källor, inte bara fabulera fritt av vad man själv tycker!

Det som jag tycker är absolut viktigast är precis det jag sagt tidigare dvs. att inte tala om någon i tredje person.
Opponera, bemöt, säg emot, debattera, men tala till och inte om.
Sen tycker jag att det här med att jämt och ständigt kräva källa är lite fånigt och oftast ett sätt att tysta/trycka ner någon. När det gäller påstående, tyckande, personliga åsikter, erfarenheter och värderingar så gäller inga källor. Källor kan man faktiskt endast ta till när det gäller ren fakta.
Gita
pejori
CITAT (Peztis @ 01-11-2013, 20:26) *
Jo, om man skriver att det är vad JAG tycker så kan man fabulera fritt. biggrin.gif Det är när man säger att "så här är det, minsann", då bör man nog kunna backa upp det med en tillförlitlig källa.

Det var en på jobbet där jag arbetade förut som sa om sin fru att när hon hon kom med påståendet "jamen JAG känner så!", så sa han "ja, då är det ju bara att lägga ned, hur ska man kunna motbevisa det?" biggrin.gif

Man har väl i stort sätt rätt att tycka och tänka vad man vill men man bör påpeka att det är just vad det är, tyckande och tänkande - inte fakta.

Och oavsett ämne så bör man väl alltid kunna hålla en respektfull ton. Men jag tror att de allra flesta egentligen har det när de skriver sitt inlägg men att det mottas på fel sätt av olika orsaker.
Sedan börjar taket sjunka som i den där cellen på "Fångarna på fortet".

Ja, jag tror att en del har bestämt sig för att läsa alla inlägg som "snorkiga" och "tillrättavisande"
Då har det ingen betydelse vad som skrivs eller vilken intention man har med sitt inlägg.
Man blir per automatik en "mobbare" eller en som"hackar på andra" om man inte håller med. yes.gif

CITAT (Gita @ 01-11-2013, 20:41) *
Det som jag tycker är absolut viktigast är precis det jag sagt tidigare dvs. att inte tala om någon i tredje person.
Opponera, bemöt, säg emot, debattera, men tala till och inte om.
Sen tycker jag att det här med att jämt och ständigt kräva källa är lite fånigt och oftast ett sätt att tysta/trycka ner någon. När det gäller påstående, tyckande, personliga åsikter, erfarenheter och värderingar så gäller inga källor. Källor kan man faktiskt endast ta till när det gäller ren fakta.
Gita

Det är ju det "vi" säger.
Tyckande och åsikter är just det och ska inte presenteras som vetenskaplig fakta.
Det har tyvärr en tendens att blandas ihop och då kommer kraven att "visa källa på det" när du presenterar ett rent sakfel som vetenskaplig fakta.
Motti
När man går in för att hitta saker att slå ner på i vart enda inlägg för ens eget nöjets skull då tycker jag det är väldigt omoget för det tillför bara bråk och osämja .Som vuxen måste man väl inse att alla är olika och därmed har olika åsikter ! det sägs att Sverige är ett fritt land och här råder demokrati och alla har rätten att tycka olika .
Monaxe
CITAT (Motti @ 02-11-2013, 01:26) *
När man går in för att hitta saker att slå ner på i vart enda inlägg för ens eget nöjets skull då tycker jag det är väldigt omoget för det tillför bara bråk och osämja .Som vuxen måste man väl inse att alla är olika och därmed har olika åsikter ! det sägs att Sverige är ett fritt land och här råder demokrati och alla har rätten att tycka olika .

Naturligtvis har alla rätt att TYCKA olika och att ha en EGEN åsikt, och att uttrycka den i forumet.

Problemet är ju när något framställs som en absolut sanning och ren fakta och alla som tycker något helt annat har FEL.

Då tycker jag att man gott kan be om källa.
Klint
Ja Motti det här du rätt i. Men tänker du så när du skriver om hunduppfostran, hundmat, jakt , religion mfl.ämnen? Jag upplever att du utgår att på det sätt du och de preferenser du har är de enda rätta.Jag upplever att du i princip idiotförklarar många som har en annan inställning.Många skriver här och ibland kan man komma överens om att man inte är överens!! Trevlig ton kan man ha ändå och att lyssna på vad andra säjer istället för att tala om hur gammal man är i vår och varannan tråd skulle kanske göra klimatet här lite bättre? Kan det vara nåt tror du?
Monaxe
CITAT (Klint @ 02-11-2013, 08:51) *
Ja Motti det här du rätt i. Men tänker du så när du skriver om hunduppfostran, hundmat, jakt , religion mfl.ämnen? Jag upplever att du utgår att på det sätt du och de preferenser du har är de enda rätta.Jag upplever att du i princip idiotförklarar många som har en annan inställning.Många skriver här och ibland kan man komma överens om att man inte är överens!! Trevlig ton kan man ha ändå och att lyssna på vad andra säjer istället för att tala om hur gammal man är i vår och varannan tråd skulle kanske göra klimatet här lite bättre? Kan det vara nåt tror du?

tummenupp.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Klint @ 02-11-2013, 08:51) *

tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 02-11-2013, 01:26) *
.......Som vuxen måste man väl inse att alla är olika och därmed har olika åsikter ! det sägs att Sverige är ett fritt land och här råder demokrati och alla har rätten att tycka olika .

Du tycks ha glömt att detta gäller även dig!
Motti
Har man den attityden Anki så skaffar man sig inga vänner ,även jag har rätt att yttra mig och tycka och tänka,det är det som är demokrati och som Sverige är känt för i hela världen .
Anki på Öland
Åh f*n är det därför jag inte har några vänner..... tack för att jag fick veta det!
Forumvärd
Högt i tak och hårdare moderering är två helt skilda saker. Givetvis ska det kunna diskuteras, samtalas och argumenteras och såklart har man all rätt att tycka och tänka olika - DET får gärna bli högt i tak.
MEN jag tänker hårdare moderering vid eventuella personpåhopp etc. För DET är inte tillåtet.

Eftersom Moderatorerna inte har full befogenhet, vore det önskvärt att "du visade dig" i heta trådar då och då Fanny..

Angående detta här ovan, så visar jag mig gärna i heta trådar, om det är önskvärt. Moderatorerna har befogenheter att sköta forumet på bästa sätt. De kan göra i stort sett allt, utom att ta bort användare från forumet. De är ofta också inne här mer än vad jag är och de är inne vid sådana tidpunkter då jag inte arbetar.
Jag är gärna mer aktiv, om det är önskvärt, i den mån jag hinner.

Jag önskar er en fin måndag!

/Fanny, forumvärd
pejori
Låter bra Fanny. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 04-11-2013, 13:21) *
Låter bra Fanny. tummenupp.gif

Instämmer. Då bör alltså diskussioner tillåtas att ibland svaja lite hit och dit och kanske bli lite OT så länge det inte förekommer personpåhopp etc.? Annars blir det inte högt i tak. Diskussioner kan ju utvecklas åt olika håll och bör så få vara utan utan personliga påhopp.

Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Peztis
CITAT (*Stintan* @ 04-11-2013, 15:16) *
Instämmer. Då bör alltså diskussioner tillåtas att ibland svaja lite hit och dit och kanske bli lite OT så länge det inte förekommer personpåhopp etc.? Annars blir det inte högt i tak. Diskussioner kan ju utvecklas åt olika håll och bör så få vara utan utan personliga påhopp.

Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Jag tycker också att det är OK om diskussionen förs vidare och svajar, precis som det görs när man pratar kring ett bord. Men ibland tar något annat helt tar över utan det ursprungliga är slutdiskuterat eller att man har kommit fram till något, det gillar jag nog mindre. När jag tänker efter så gillar jag det inte när jag pratar kring bordet heller, vill nog gärna avklara den första punkten innan vi tar nästa på agendan, så att säga.
Huggorm
CITAT (Peztis @ 04-11-2013, 16:16) *
Jag tycker också att det är OK om diskussionen förs vidare och svajar, precis som det görs när man pratar kring ett bord. Men ibland tar något annat helt tar över utan det ursprungliga är slutdiskuterat eller att man har kommit fram till något, det gillar jag nog mindre. När jag tänker efter så gillar jag det inte när jag pratar kring bordet heller, vill nog gärna avklara den första punkten innan vi tar nästa på agendan, så att säga.

Precis, ibland är det så att en intressant diskussion försvinner i pladder om annat som är mindre intressant. Som moderator försöker jag vara överseende med OT så länge det inte kväver en diskussion som är mera angelägen. Det är en avvägning som inte alltid är helt enkel, men jag och Hattstugan gör så gott vi kan.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-11-2013, 16:57) *
Precis, ibland är det så att en intressant diskussion försvinner i pladder om annat som är mindre intressant. Som moderator försöker jag vara överseende med OT så länge det inte kväver en diskussion som är mera angelägen. Det är en avvägning som inte alltid är helt enkel, men jag och Hattstugan gör så gott vi kan.

Vet att ni gör så gott ni kan även om det inte är lätt alla gånger och det är bra.
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 04-11-2013, 16:16) *

Det kan jag hålla med om men min känsla är att vi själva är i alla fall ganska bra på att styra tillbaka om vi känner att det ursprungliga inte är slutdiskuterat. Det går ju jättebra att skriva t.ex. "för att återgå till ämnet" och så skriva det man vill tillföra det ursprungliga. Men ibland ger det ena det andra och man kanske vill fortsätta diskussionen även om det blivit lite OT men om det inte är ok så stryps ju fortsatt diskussion. Då känns det oftast inte heller så kul att starta en ny tråd om samma sak för man missar sammanhanget.

Vet inte om nån begriper vad jag menar giggle.gif
pejori
Jodå.. *Stintan* tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon