|
Piccante
18-10-2013, 19:19
CITAT (mormor mona @ 18-10-2013, 19:58)  Eftersom det tycs vara gansak eftertraktat med "tummen upp", "gilla", osv så borde det kanske ta efter facebooks koncept och införa en klickaknapp så man kan "tumma" inlägg som man gillar. Orkar inte med och se "  " när jag besöker en tråd som fått nytt svar. Jag vill LÄSA inte titta på en jävla smiley som håller tummen upp!  jag tror att en del använder smileys för att förmedla känslor när vi inte ser kroppsspråket på den vi kommunicerar med. Men annars kan man ju ta efter Facebook eller Google+ och lägga in en "gilla" eller "+1" funktion efter inläggen.
Anki på Öland
18-10-2013, 19:28
CITAT (tomas99 @ 18-10-2013, 19:08)  1 Beivra smily missbruk,kan vara ok med en eller två smily.
2 inför trådat forum igen,så som det var i början,och åter använd trådar dvs hänvisa till sökfuntionen. Det var väl ändå inte något som skulle få ett aktivare och trevligare forum!
Piccante
18-10-2013, 19:33
CITAT (pejori @ 18-10-2013, 15:48)  Klart jag kan. Nu menade jag inte mig specifikt utan skribenter i "allmänhet" inkl. dig. Sedan kan man också försöka att inte se allt som skrivs som "surt och elakt" Utan bara försöka se budskapet i inläggen. Att börja tjata om "mobbning och påhopp" så fort tre personer tycker annorlunda, är inte ok. I så fall, finns det många medlemmar som kan ta på sig "offerkoftan" och skrika om "mobbning och drev" Men dom avstår.  Där håller jag med. Tänk så tjatigt det skulle bli, om alla som "håller med" skulle börja skriva identiska inlägg istället för en.  Tycker du tar upp några viktiga saker i ditt inlägg. Jag undrar om det är den svenska konflikträdslan som gör det så svårt att ha meningsfulla diskussioner ibland? I många länder påstår dom att det är uppskattat att ha engagerade diskussioner för då får man testa sina argument och får stå på sig och argumentera för sin sak och måste bemöta andras åsikter. Även om diskussions går hög ibland och man vänder och vrider på alla argument för att se det ur olika vinklar så är man ändå vänner efteråt för det är inte farligt att diskutera. I Sverige verkar det som om någon slänger ur sig ett påstående och andra varken håller med eller förstår hur man kan komma fram till ett så självsäkert påstående utan att ha något konkret att backa upp det med så är det ett "drev" om man ifrågasätter??? Sen som du skriver "att se budskapet i inläggen". Jag tror det hade varit mycket mindre konflikter om alla kunde läsa både sina egna inlägg och även vad folk svarar och försöka begrunda det lite innan man svarar. Ibland känns det som om vissa svarar under någon känslomässig storm och bara för att man inte direkt håller med om en ska så är man plötsligt både det ena och det andra och anklagas för saker man inte ens uttryckt?!
Ja vad ska man säga när man inte ens orkar läsa alla inlägg därför att de alltid spårar ur på ett eller annat sätt ,att det ska dissikeras in till molykyler vad man "igentligen vill säga " osv osv .Kan man inte bara försöka "lyssna " utan att analysera sönder allt som skrivs här. Sedan tycker jag personligen att man ska tänka på att man hör inte skribentens röst ,man hör inte tonlägen glädjen skrattet när man skriver i ett Forum ,därför är det lätt att tycka illa om en del för man har redan bestämt sig för att den personen är ett "Pucko" .Kan ju säga som så att få här vet vilka dom andra här är eller hur de är som människor i verkliga livet !här är vi bara en text som folk kan tolka hur fan de vill !
Jag tycker att smileys är jättebra just för att det ibland kan vara svårt att veta att den känsla jag vill förmedla faktiskt går fram. Jag hör ju i huvudet min ton i det jag skriver och jag tror jag oftast förmedlar det bara genom texten. Men alla tänker ju inte lika och man uppfattar ändå alltid olika beroende på hur duktig man är på att läsa och förstå. Men visst kan det vara jobbigt med inlägg där varje mening slutar med en smiley. Det där med +1 ser i mina ögon bara kaxigt ut men så är jag ingen Facebook-användare heller så jag har kanske missat poängen.
Förresten, finns det inte en inställning där man kan säga att man inte vill se "gubbarna"? Har för mig jag sett det men det kanske inte var här.
Jo, jag ser att man kan välja i Kontrollpanelen -> Foruminställningar -> Vill du se bilder i inläggen, smilies och bifogade bilder? (J/N)
Vad gäller trådat så kan man i alla fall själv välja hur man vill läsa trådarna. Man kan själv ställa in att se dem som trådade. Minns inte var just nu men möjligheten finns i alla fall.
*Stintan*
18-10-2013, 19:43
CITAT (mormor mona @ 18-10-2013, 19:58)  Eftersom det tycs vara gansak eftertraktat med "tummen upp", "gilla", osv så borde det kanske ta efter facebooks koncept och införa en klickaknapp så man kan "tumma" inlägg som man gillar. Orkar inte med och se "  " när jag besöker en tråd som fått nytt svar. Jag vill LÄSA inte titta på en jävla smiley som håller tummen upp! Finns ju ingen anledning att ta efter Facebook när vi har en  . Dessutom har vi en  vilket tyvärr inte Fb har. Vad är förresten dina övriga nick här på Odla? Man får ju enligt reglerna bara ha ett konto. Ska något tas bort så är det dubbelnick. Det där med +1 osv har jag då aldrig sett på Facebook.
Men visst är det väl lite underligt att svara när man inte orkar läsa vad man svarar på
*Stintan*
18-10-2013, 19:51
CITAT (Klint @ 18-10-2013, 20:44)  Men visst är det väl lite underligt att svara när man inte orkar läsa vad man svarar på  Mycket! Tror också att det är just det som ofta bäddar för tjafs.
Så ni vill påstå att ni sitter här och läser igenom 15-20 långa inlägg innan n kan har en åsikt !det har jag inte tid med ,jag har annat att göra .
Jo, jag tar mig nog allt tiden att läsa igenom när det är ett ämne som är så inflammerat. Om jag inte läst igenom är jag noga med att påpeka det i mitt inlägg typ "Nu har jag inte läst igenom allt men jag tycker att..."
Dessutom försöker jag att påpeka att så här uppfattar jag det, så tycker jag, jag anser, jag tror, jag har hört osv.
Är det ett intressant ämne tycker jag inte det är så mycket med 15-20 inlägg. Ibland är det jättelånga trådar då läser jag en del,smart är det då att inleda med "Jag har inte läst hela tråden" Men framför allt om jag deltar i en disskution läser jag ju vad andra skriver efter mitt inlägg innan jag postar ett nytt.
Om man går in här en eller två gånger i veckan så orkar man inte läsa alla trådar utan man skummar dom ,om de dessutom innerhåller en massa påhopp och annan smörja så har jag ingen lust att läsa det .Jag är inte inne här för att älta skitsnack .
Nu svarar varken jag eller du Motti på TS frågeställning. Jag kan disskutera vidare i en annan tråd,men ska snart åka iväg.
Ja där ser du hur det lät blir !och vad är TS ?
hattstugan
18-10-2013, 20:17
TS är Trådstartaren! I det här fallet Forumvärden!!
CITAT (Motti @ 18-10-2013, 20:40)  Ja vad ska man säga när man inte ens orkar läsa alla inlägg därför att de alltid spårar ur på ett eller annat sätt ,att det ska dissikeras in till molykyler vad man "igentligen vill säga " osv osv .Kan man inte bara försöka "lyssna " utan att analysera sönder allt som skrivs här. Sedan tycker jag personligen att man ska tänka på att man hör inte skribentens röst ,man hör inte tonlägen glädjen skrattet när man skriver i ett Forum ,därför är det lätt att tycka illa om en del för man har redan bestämt sig för att den personen är ett "Pucko" .Kan ju säga som så att få här vet vilka dom andra här är eller hur de är som människor i verkliga livet !här är vi bara en text som folk kan tolka hur fan de vill ! Säger du det? Intressant. Here we go again... Vem är det som dömer ut vem?
Eva i Skåne
18-10-2013, 20:22
CITAT (CillaM @ 18-10-2013, 21:19)  Säger du det? Intressant. Here we go again... Vem är det som dömer ut vem? Men Cilla då. Här har det skrivits massor av inlägg de senaste dagarna och Motti har inte skrivit något alls förrän ikväll. Hon måste väl få skriva nåt?
*Stintan*
18-10-2013, 20:23
CITAT (Motti @ 18-10-2013, 20:59)  Så ni vill påstå att ni sitter här och läser igenom 15-20 långa inlägg innan n kan har en åsikt !det har jag inte tid med ,jag har annat att göra . Japp hur ska man annars veta vad det handlar om och vad man ska svara. Dessutom kan ju någon annan redan ha skrivit det man tänkt säga. Det blir ju väldigt konstiga diskussioner om ingen läser inläggen utan bara pladdrar på.
Eva i Skåne
18-10-2013, 20:24
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2013, 21:23)  Japp hur ska man annars veta vad det handlar om och vad man ska svara. Dessutom kan ju någon annan redan ha skrivit det man tänkt säga. Det blir ju väldigt konstiga diskussioner om ingen läser inläggen utan bara pladdrar på. Och då räcker det ju med (Obs, jag försöker skoja lite)
*Stintan*
18-10-2013, 20:28
CITAT (Eva i Skåne @ 18-10-2013, 21:24)  Och då räcker det ju med (Obs, jag försöker skoja lite) Precis
tomas99
18-10-2013, 20:36
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2013, 19:55)  1 Bättre med smilisar än + och - .
2 Varför det? Trådat är ju hopplöst oöverskådligt. Att dra upp gamla trådar är bara irriterande. Jag svarade på TS frågor! och det kan du göra med. . Jag tar en paus från forumet och ser vad forumet tar vägen.
Anser att det är befogat att läsa på ordentligt innan man yttrar sig med en åsikt. Som alltid, i verkliga livet kommer man ingenstans utan att ha läst på heller. Annars ska man hålla tyst då man riskera att göra bort sig ordentligt.
Piccante
18-10-2013, 20:49
CITAT (Motti @ 18-10-2013, 20:59)  Så ni vill påstå att ni sitter här och läser igenom 15-20 långa inlägg innan n kan har en åsikt !det har jag inte tid med ,jag har annat att göra . Hur förstår du annars hur andra människor menar om du aldrig läser deras svar? CITAT (*Stintan* @ 18-10-2013, 20:43)  Finns ju ingen anledning att ta efter Facebook när vi har en  . Dessutom har vi en  vilket tyvärr inte Fb har. Vad är förresten dina övriga nick här på Odla? Man får ju enligt reglerna bara ha ett konto. Ska något tas bort så är det dubbelnick. Det där med +1 osv har jag då aldrig sett på Facebook. +1 är att "gilla" något på Google+
hattstugan
18-10-2013, 20:53
Återgå till ämnet som Forumvärd vill ha svar på! /Moderator
mormor mona
18-10-2013, 20:53
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2013, 20:43)  Finns ju ingen anledning att ta efter Facebook när vi har en  . Dessutom har vi en  vilket tyvärr inte Fb har. Vad är förresten dina övriga nick här på Odla? Man får ju enligt reglerna bara ha ett konto. Ska något tas bort så är det dubbelnick. Det där med +1 osv har jag då aldrig sett på Facebook. Varför tycker du att man ska lyfta fram saker som är dåligt??? din fråga är inte relevant.
*Stintan*
18-10-2013, 20:54
CITAT (tomas99 @ 18-10-2013, 21:36)  Jag svarade på TS frågor! och det kan du göra med.
Jag tar en paus från forumet och ser vad forumet tar vägen. Man får väl svara vem man vill om man har en åsikt, delad eller avvikande. I det här fallet råkade jag svara dig och mitt svar på dina förslag var lika mycket till TS som dina. Hur ska hon annars veta att det finns olika åsikter.
*Stintan*
18-10-2013, 21:00
CITAT (mormor mona @ 18-10-2013, 21:53)  Varför tycker du att man ska lyfta fram saker som är dåligt???
din fråga är inte relevant. Vadå lyfta fram? Folk skriver ibland saker som är mindre bra då är den smilisen bra. Jo jag tycker min fråga är relevant eftersom många irriterar sig på dubbelnick.
1 En viktig funktion för forumets skull är att utse fler moderatorer. Det är inte helt OK att lägga allt detta jobb på bara två personer. Ska några av förslagen med hårdare moderering kunna genomföras, behövs , fler moderatorer. Även fler Adimistratörer behövs. Nu finns bara en, nämligen Fanny.
Helgerna är modereringen ett heltidsjobb och bortplockande av inlägg ska inte komma två dagar senare, för att forumet är obemannat på helgerna.
hattstugan
18-10-2013, 21:13
Nu har jag tagit bort en del inlägg! /Moderator
CITAT (hattstugan @ 18-10-2013, 22:13)  Nu har jag tagit bort en del inlägg! /Moderator
hattstugan
18-10-2013, 21:49
Ang fler Moderatorer så är det inte så enkelt som det låter! Finns det någon av er som vill vara det då? Klart att det kanske kan rekryteras utifrån förstås! Skulle vara bra mycket enklare att ta bort tokiga inlägg om det inte citerades! Det innebär dubbelt jobb vid borttagande av inlägg eller delar av!
Kanske ska "citerafunktionen" tas bort helt? Jag tror det är åtskilliga som skulle kunna tänka sig att bli moderatorer, men övriga medlemmar har alltid åsikter om Odlas val. Alla som vill kanske inte lämpade för jobbet. Du måste hålla med om att du har att göra och "skit" får du, hur du än gör. (Säger du då jag ser att du tar ett jätteansvar för modereringen.)
Anki på Öland
18-10-2013, 23:00
CITAT (hattstugan @ 18-10-2013, 22:49)  ...........Skulle vara bra mycket enklare att ta bort tokiga inlägg om det inte citerades! Det innebär dubbelt jobb vid borttagande av inlägg eller delar av! Fast hur ska man då veta vad personen svarat på om det inte är just det sista inlägget? Vill jag svara på något från förra sidan så är det ju himla svårt att komma ihåg vem som skrivit vad....
"" Anar en viss desperation"" i avsaknad av Admins närvaro. "Hur vill vi ha det," är jättelätt att fråga om man väljer att inte kommentera, utan lämna det, till modsen.  Nu vill jag att Admins och ledningen, ger lite feedback. Innan dess, no comments.  CITAT (Anki på Öland @ 19-10-2013, 00:00)  Fast hur ska man då veta vad personen svarat på om det inte är just det sista inlägget? Vill jag svara på något från förra sidan så är det ju himla svårt att komma ihåg vem som skrivit vad.... Visst är det så, men med tanke på hur mycket som raderat i kväll, förstår jag vad dom menar. Dom får ju radera både dubbelt och tredubbelt, när vi blir griniga . Gissa vad som hänt, om jag kommenterat utan att "citera" nu???
Jag tycker att det är obegripligt hur medlemar ger sig på Moderatorerna här och ger dom skit för att de ingriper .Undrar om detta hände på andra Forum ? har i alla fall aldrig upplevt det förut . Tror det behövs någon slags rensning här .I andra Forum så är Moderatorerna recpeckterade ocg deras beslut accepteras utan att ifrågasättas .Jag har fått en och annan dänga från Moderatorerna här men jag recpecktera deras beslut och tar till mig det .
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:15)  Jag tycker att det är obegripligt hur medlemar ger sig på Moderatorerna här och ger dom skit för att de ingriper .Undrar om detta hände på andra Forum ? har i alla fall aldrig upplevt det förut . Tror det behövs någon slags rensning här .I andra Forum så är Moderatorerna recpeckterade ocg deras beslut accepteras utan att ifrågasättas .Jag har fått en och annan dänga från Moderatorerna här men jag recpecktera deras beslut och tar till mig det . Om du avsåg mitt inlägg, "läste du lite fel" bara.. Jag vill ha fler moderatorer, Motti.
Okej jag missade det  jo fler Moderater är bra som kan bytas vid också ! jag tar gärna till mig kritik om den är befogad ,men i bland känns det som en del Moderater har bindningar till vissa här .Jag anser att en Moderator ska vara som en politiker !oberoende .
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 00:30)  Okej jag missade det  jo fler Moderater är bra som kan bytas vid också ! jag tar gärna till mig kritik om den är befogad ,men i bland känns det som en del Moderater har bindningar till vissa här .Jag anser att en Moderator ska vara som en politiker !oberoende . Håller med i sak, men en "oberoende politiker"...Lycka till min vän.  :smiley_small_h
Ja inte oberonde på det viset ! man ska ha sina egna åsikter naturligtvis
CITAT (Motti @ 19-10-2013, 01:16)  Ja inte oberonde på det viset ! man ska ha sina egna åsikter naturligtvis  Visst är det så ... Vi tycker det vi gör, men ibland Är det rätt skönt att lyssna på andras åsikter också..
*Stintan*
19-10-2013, 07:47
CITAT (Anki på Öland @ 19-10-2013, 00:00)  Fast hur ska man då veta vad personen svarat på om det inte är just det sista inlägget? Vill jag svara på något från förra sidan så är det ju himla svårt att komma ihåg vem som skrivit vad.... Precis och även om det är det sista inlägget jag svarar på så hinner det ibland komma massor med inlägg emellan innan jag är klar att skicka upp mitt eftersom jag läser igenom och kanske behöver ändra någon formulering först. Det skulle förmodligen bli ännu mer missförstånd om inte citerafunktionen fanns.
Anki på Öland
19-10-2013, 08:07
CITAT (pejori @ 19-10-2013, 00:12)  ..........Visst är det så, men med tanke på hur mycket som raderat i kväll, förstår jag vad dom menar. Dom får ju radera både dubbelt och tredubbelt, när vi blir griniga..... Var inte inne under kvällen igår så jag såg inläggen först när det redan var raderat så jag vet inte hur mycket som togs bort. Men jag ser idag på morgonen att vissa trampar på i gamla hjulspår som om sista dagarnas diskussioner inte funnits. Det är synd att inte alla kan lägga manken till och försöka....
Natur liv
19-10-2013, 08:45
CITAT (Forumvärd @ 16-10-2013, 13:51)  Med denna tråd vill jag att ni kommer med konstruktiv kritik på 1. Hur vi kan göra vårt arbete med forumet bättre. 2. Hur forumet och dess utformning kan förbättras. Hur enskilda medlemmar ska skriva (eller inte skriva) har många tyckt till om och det skulle nu vara trevligt att få höra förslag på förbättringar ur andra aspekter. Utformning? Ämnen? Vad kan vi göra mer för att forumet ska bli bättre? Jag undrar också vad trådstartaren tycker om det som har skrivits.
Tyvärr tycker jag att de från Odla varit väldigt frånvarande från forumet sedan i våras, inga aktiviteter eller inlägg direkt. Men det är väl kanske inte deras uppgift att hänga här...
CITAT (CillaM @ 18-10-2013, 21:38)  Anser att det är befogat att läsa på ordentligt innan man yttrar sig med en åsikt. Som alltid, i verkliga livet kommer man ingenstans utan att ha läst på heller. Annars ska man hålla tyst då man riskera att göra bort sig ordentligt. Och det är du som bestämmer det?
För mig måste ett bra forum ha högt till tak. Att lite tjaft inte modereras bort i tid och otid. Det gör ju att ingenting blir utrett och frågorna blir obesvarade medlemmar emellan. Oftast så reder det ju ut sig i slutänden och gör det inte det så får man väl låsa tråden.
*Stintan*
19-10-2013, 10:21
CITAT (silos @ 19-10-2013, 10:33)  Och det är du som bestämmer det? Det är skillnad på att ha en åsikt och bestämma något! CITAT (gnon49 @ 19-10-2013, 11:07)  För mig måste ett bra forum ha högt till tak. Att lite tjaft inte modereras bort i tid och otid. Det gör ju att ingenting blir utrett och frågorna blir obesvarade medlemmar emellan. Oftast så reder det ju ut sig i slutänden och gör det inte det så får man väl låsa tråden. Instämmer.
hattstugan
19-10-2013, 10:43
Det kan vara högt i tak så länge det inte går till rena personangrepp! Många har svårt att skilja på sak och person! Sen är det ju de här som bara är inne på forumet för att ställa till trubbel! Själv gillar jag att disskutera men undvviker det här då det är lätt att det misstolkas det man vill ha fram!
Se nu det här inlägget från mig som hattstugan!!! Inget annat!
CITAT (Peztis @ 19-10-2013, 10:29)  Tyvärr tycker jag att de från Odla varit väldigt frånvarande från forumet sedan i våras, inga aktiviteter eller inlägg direkt. Men det är väl kanske inte deras uppgift att hänga här... Det beror nog på, att alla har lagt av och det är bara Fanny kvar.
CITAT (hattstugan @ 19-10-2013, 11:43)  Det kan vara högt i tak så länge det inte går till rena personangrepp! Många har svårt att skilja på sak och person! Sen är det ju de här som bara är inne på forumet för att ställa till trubbel! Själv gillar jag att disskutera men undvviker det här då det är lätt att det misstolkas det man vill ha fram!
Se nu det här inlägget från mig som hattstugan!!! Inget annat! Du och Huggorm sköter uppgiften med den äran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|