Sidor: 1, 2, 3
RullRull
Så här ser det ut på Södertörn, fem sorters vitlök, ormlök på Sprint. Ser nog bättre ut än någonsin! smile.gif

[attachment=81510:20140627_Garlic3.jpg]
Preussen
tjusigt.
RullRull
CITAT (Preussen @ 30-06-2014, 22:14) *
tjusigt.

Tack och så här såg den nyskördade Sprinten ut häromdagen! Är det läge at vattna nu när det fina vädret kommit eller bör man låta dem koma till skör utan vatten typ helst två veckor som vanlig lök?[attachment=81611:Sprint1.jpg]
Piccante
Jag börjar få små vitlökar nu och det är första året jag odlat vitlök på riktigt. Nu blev dom inte så många och jag vill inte äta upp alla utan vill gärna odla fler. Hur gör jag när jag tar upp dom i sommar? Om jag vill ha samma sort nästa år ska jag sparar klyftor hemma till våren och hur ska man förvara dom för att de ska hålla i så fall eller ska jag sätta klyftor på hösten???
Preussen
CITAT (Piccante @ 07-07-2014, 23:43) *
Jag börjar få små vitlökar nu och det är första året jag odlat vitlök på riktigt. Nu blev dom inte så många och jag vill inte äta upp alla utan vill gärna odla fler. Hur gör jag när jag tar upp dom i sommar? Om jag vill ha samma sort nästa år ska jag sparar klyftor hemma till våren och hur ska man förvara dom för att de ska hålla i så fall eller ska jag sätta klyftor på hösten???

Va kul, vitlöksodlingen kommer att sätta guldkant på din tillvaro. Vet du vad det är för sort du odlar? Vårplanterade du din vitlök?
När blasten börjat gulna/vissna från 1/4-3/4 är det dax att skörda genom att gräva upp den och hänga den på tork. Plantera gärna klyftor av din egen lök till hösten. Ställ gärna fler frågor vid behov eller bläddra igenom denna tråds första inlägg för mer information.
Piccante
CITAT (Preussen @ 11-07-2014, 22:01) *
Va kul, vitlöksodlingen kommer att sätta guldkant på din tillvaro. Vet du vad det är för sort du odlar? Vårplanterade du din vitlök?
När blasten börjat gulna/vissna från 1/4-3/4 är det dax att skörda genom att gräva upp den och hänga den på tork. Plantera gärna klyftor av din egen lök till hösten. Ställ gärna fler frågor vid behov eller bläddra igenom denna tråds första inlägg för mer information.

Jag odlar Lettisk röd och Leningradskij.
Preussen
CITAT (Piccante @ 12-07-2014, 00:50) *
Jag odlar Lettisk röd och Leningradskij.

Spännande sorter som brukar ge stor lök med bra klyftstorlek.
Häng dem torrt och låt blasten vissna på löken. När det är helt nervisset om typ 1 månad, klipp av blasten. Förvara dem i normal rumstemperatur så tar du de största klyftorna från de största lökarna. Läs mer om dubbeljkyfta på min blogg så vet du mer.
Preussen
Hur hantera vitlöksskörden? Läs mer på min blogg www.postannelund.chilipeppar.com
Scout
Då var det skördat för i år. Lite för sent dock, Vigor hade nakna klyftor på vissa lökar. Siberian red var det dock precis lagom tid för skörd. Det är också de som imponerar mest med lökarnas storlek. Inga dubbellökar alls tack vare noggrann inspektion vid sådd. Eftersom jag är ingenjör och lite arbetsskadad var jag tvungen att väga dem alla och räkna lite i excel.

Vigor:
Överlevnad 19st av 24st sådda
Maxvikt 110g, minvikt 32g, medelvikt 73g
Inga stresslökar alls. Några pyttesmå lökar, de flesta rejäla.

Leningradskij:
Överlevnad 16st av 24st sådda
Maxvikt 85g, minvikt 23g, medelvikt 51g
Flera pyttesmå lökar, inga riktigt kraftiga alls

Siberian red:
Överlevnad 22st av 24st sådda
Maxvikt 111g, minvikt 37g, medelvikt 75g
Få smålökar, de flesta riktigt rejäla

Gjorde ett experiment för att se hur stor skillnad borttagandet av ormlökarna gör. Sparade 5st ormlökar på Siberian red: medelvikt med ormlök 60,4g, medelvikt utan ormlök 78,8g = 30% tyngre lökar då jag tog dän ormlökarna. Inte helt statistiskt pålitligt ska erkännas, borde ha sparat precis varannan, men det är ändå tillräckligt tydligt för att jag ska ta bort ormlökarna i fortsättningen.

Överlag rätt nöjd, totalt 3,8kg. Bättre än förra året, men inte i närheten av rekordskörden för två år sen (2012) då den största löken vägde 183g (Vigor), men ändå rätt OK. Långt finare än någon vilök på mataffären.

Hur gick det för er andra? Blev det någon rekordskörd?
Eva i Västerås
Mina vitlökar är också skördade.
Istället för snittdiameter på 5cm på lökarna är det små knortar på 2-3cm. De flesta har klyftat sig, så de är mogna i alla fall.
Jag vet inte vad som hänt, men de trivs inte som de gjort i mina tidigare trädgårdar. I fjol skyllde jag på att den sängen hade minst jord och fick minst gödning, men i år har dom växt i kompost och haft det mycket fetare.
Är det brist på näring?
I samma säng växer schalottenlök och rödlök som är fin, fet och kraftig. Jag byter säng varje år (4 sängar).
Är mina gamla fina lökar sjuka? Jag blir orolig.
Finns det någon "förkrympt vitlökssjuka"?
Preussen
CITAT (Scout @ 14-08-2014, 18:42) *
Då var det skördat för i år. Lite för sent dock, Vigor hade nakna klyftor på vissa lökar. Siberian red var det dock precis lagom tid för skörd. Det är också de som imponerar mest med lökarnas storlek. Inga dubbellökar alls tack vare noggrann inspektion vid sådd. Eftersom jag är ingenjör och lite arbetsskadad var jag tvungen att väga dem alla och räkna lite i excel.

Vigor:
Överlevnad 19st av 24st sådda
Maxvikt 110g, minvikt 32g, medelvikt 73g
Inga stresslökar alls. Några pyttesmå lökar, de flesta rejäla.

Leningradskij:
Överlevnad 16st av 24st sådda
Maxvikt 85g, minvikt 23g, medelvikt 51g
Flera pyttesmå lökar, inga riktigt kraftiga alls

Siberian red:
Överlevnad 22st av 24st sådda
Maxvikt 111g, minvikt 37g, medelvikt 75g
Få smålökar, de flesta riktigt rejäla

Gjorde ett experiment för att se hur stor skillnad borttagandet av ormlökarna gör. Sparade 5st ormlökar på Siberian red: medelvikt med ormlök 60,4g, medelvikt utan ormlök 78,8g = 30% tyngre lökar då jag tog dän ormlökarna. Inte helt statistiskt pålitligt ska erkännas, borde ha sparat precis varannan, men det är ändå tillräckligt tydligt för att jag ska ta bort ormlökarna i fortsättningen.

Överlag rätt nöjd, totalt 3,8kg. Bättre än förra året, men inte i närheten av rekordskörden för två år sen (2012) då den största löken vägde 183g (Vigor), men ändå rätt OK. Långt finare än någon vilök på mataffären.

Hur gick det för er andra? Blev det någon rekordskörd?

Nej, någon rekordskörd blev det inte men väl några glädjeämne. Först, jag hde närmare 100% när det gällde uppkomst. De få lökar som inte ville växa var av "uddasorterna" jag fått och odlade för första gången. Sen, min treåriga bulbillsåd av purple haze är nu större än moderlöken. Estnisk röd, som jag odlade i Veberöd, blev regelbundet stor. För mig nya sorten Bavaria blev bra, framförallt smakmässigt.
På lotten blev inte lökarna så bra, två sorter tar jag ur odling då de tappat i storlek under några år.
Preussen
CITAT (Eva i Västerås @ 15-08-2014, 08:19) *
Mina vitlökar är också skördade.
Istället för snittdiameter på 5cm på lökarna är det små knortar på 2-3cm. De flesta har klyftat sig, så de är mogna i alla fall.
Jag vet inte vad som hänt, men de trivs inte som de gjort i mina tidigare trädgårdar. I fjol skyllde jag på att den sängen hade minst jord och fick minst gödning, men i år har dom växt i kompost och haft det mycket fetare.
Är det brist på näring?
I samma säng växer schalottenlök och rödlök som är fin, fet och kraftig. Jag byter säng varje år (4 sängar).
Är mina gamla fina lökar sjuka? Jag blir orolig.
Finns det någon "förkrympt vitlökssjuka"?

Kan vara näringsbrist. Men hur har du haft med nederbörd och bevattning? För lite vatten ger mindre lökar.
Vad har du för utsäde? Det händer att de tappar i storlek.
Eva i Västerås
Nog har dom fått vatten. Alla andra lökar är ju feta och fina. Och jag tycker dom fått näring nog. Det kan ju vara någon brist, fast vad i så fall?
Jag VILL inte att dom bara ska tappa i storlek utan orsak!
Det är ju mina gamla sibiriska vitlökar som är nästan K-märkta.

Är det virus, bakterier, svamp?

Kan man få tillbaka storlek om man sätter bulbillerna och dom får växa till sig?

Jag får prova allt jag kommer att tänka på i höst.

Preussen
CITAT (Eva i Västerås @ 19-08-2014, 08:52) *
Nog har dom fått vatten. Alla andra lökar är ju feta och fina. Och jag tycker dom fått näring nog. Det kan ju vara någon brist, fast vad i så fall?
Jag VILL inte att dom bara ska tappa i storlek utan orsak!
Det är ju mina gamla sibiriska vitlökar som är nästan K-märkta.

Är det virus, bakterier, svamp?

Kan man få tillbaka storlek om man sätter bulbillerna och dom får växa till sig?

Jag får prova allt jag kommer att tänka på i höst.

Är de missväxta på annat sätt än mindre storlek?kortare stjälkar? Hur många av de satta grodde och kom upp? Någon form av röta? Gulnande och tidigt vissnande blad? Ruttna lökar?
Har själv tagit ur två sorter i år för att de minskat i stl. Alla vitlökar har virus men i detta fall var det någon form av virus som påverkade negativt. Troligen variant av mosaikvirus.
Huruvida virus följer med bulbiller är oklart.
Eva i Västerås
Alla utom EN grodde. Det är väl rekord. Stjälkarna var långa och fina, och bulbillerna lika stora som dom brukar vara.
Ett par lökar hade lite vitt, såg ut som mögel, utanpå. Men lökarna är hårda och fina ändå. jag tog dom åt sidan och vi har ätit upp dom.

En åtgärd blir nog ändå att bada dom i Atamonvatten innan jag planterar i höst.

Virus, kommer dom över det, eller är det något man får leva med? Vaccin kanske? unsure.gif
Preussen
CITAT (Eva i Västerås @ 19-08-2014, 10:16) *
Alla utom EN grodde. Det är väl rekord. Stjälkarna var långa och fina, och bulbillerna lika stora som dom brukar vara.
Ett par lökar hade lite vitt, såg ut som mögel, utanpå. Men lökarna är hårda och fina ändå. jag tog dom åt sidan och vi har ätit upp dom.

En åtgärd blir nog ändå att bada dom i Atamonvatten innan jag planterar i höst.

Virus, kommer dom över det, eller är det något man får leva med? Vaccin kanske? unsure.gif

Att bara en inte kommer upp är försumbart (såtillvida du planterade fler än fyra coolgleam.gif ).
Det vita du skriver om har nog inget att göra med storleken på löken. Hade det varit vitröta hade du sett det tidigare i form av färre uppkomna lökar, dvärg och missväxt samt ruttna lökar. Är nog mycel som finns i jorden.
Behandla virus går att göra men det är inget vi amatörer kan göra.
Testa att sätta igen samt bulbillså. Om du är intresserad av bulbiller har jag topplök från olika sorter till salu.
Eva i Västerås
Tack, det är snällt av dig.
Men jag försöker hålla mig till den sorten jag har och hålla den ren.
Jag har så dålig ordning, så jag skulle säkert blanda dom.
Ny odlingssäng, atamonsköljning mot svamp o mögel innan jag planterar, bra med gödning och vatten och hålla tummarna. Det får räcka.
Jo, jag planterar förstås ett gäng bulbiller nån annanstans också.
zarda
...rookie-vitlöksodlaren (jag alltså) undrar om det kommer startas någon 14/15-tråd? smile.gif
Preussen
CITAT (zarda @ 23-10-2014, 11:15) *
...rookie-vitlöksodlaren (jag alltså) undrar om det kommer startas någon 14/15-tråd? smile.gif

Uppskattar intresset men än har jag inte planerat det. Vill någon annan starta 14/15 så var så god.
Mjärden
Jag köpte "Germidour" på Weibulls, men har inte satt den än pga för varmt väder. Men nu har de lovat en övergång till kallare väder och då skall den ner i jorden de närmsta dagarna.
Mjärden
Jag skulle plantera min vitlökar 30/10, men det blev bara en rad, då lökn nr 2 var rutten. Jag åkte till Weibulls och fick ersättningslök av märket "Therador". Egentligen var detta mycket bättre, då jag får chansen att testa två sorter bode vad gäller skörd och smak. Skall försöka komma ihåg att redovisa hur det går nästa år, blir det "Germidour" eller "Therador" som blir vinnare ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon