|
Chili Linkan
17-11-2013, 17:02
Hoppas det går bra för mina lökar, fortfarande ingen kyla, igår var det 11grader. Dock är jag väldigt glad över att få uppleva en sån fantastisk vinter, snö fantaster kan åka norrut och semestra.
Preussen
18-11-2013, 09:15
CITAT (Chili Linkan @ 17-11-2013, 17:02)  Hoppas det går bra för mina lökar, fortfarande ingen kyla, igår var det 11grader. Dock är jag väldigt glad över att få uppleva en sån fantastisk vinter, snö fantaster kan åka norrut och semestra.  Skulle dem börja komma upp nu så är det inte lika stor fara, halva november har ju passerat. Jag satte mina sista 32 klyftor i fredags så nu är det vinter
Jag var tidigt ute i år, det verkade så där oroväckande kallt i oktober, med minusgrader, och jag hade ingen is i magen. Så jag satte dem för en månad sen 11 oktober. Två veckor tidigare än förra året. Men sen blev det ju en rätt varm november, så nu känns det ju inte helt optimalt längre. Det blev aningen färre än förra året: 24st Vigor 24st Leningradskij 24st Siberian red 15cm radavstånd och 15cm plantavstånd.
Satte dem i upphöjd bädd med träkant, <2dm hög, i lerjorden, där det växte bondbönor i somras. Den enda gödning jag bjöd dem på var att täcka med gammalt gräs, halvförmultnad vallört och bönblast i lager, totalt 1dm tjockt. Får väl pissa lite på dem i vår så de får sitt kväve.
Förra året satte jag bulbiller av siberian red i hopp om sololökar. De blev cm-stora men oklyftade nu i höst. Alltså jättesmå sololökar. Om jag sätter tillbaka dessa igen, blir det större sololökar till hösten? eller kommer de att bilda klyftor istället?
Eva i Västerås
18-11-2013, 22:23
Citat: "Förra året satte jag bulbiller av siberian red i hopp om sololökar. De blev cm-stora men oklyftade nu i höst. Alltså jättesmå sololökar. Om jag sätter tillbaka dessa igen, blir det större sololökar till hösten? eller kommer de att bilda klyftor istället?"
Absolut! Det blir endera större sololökar, eller om dom orkar så blir det klyftor! det kan ta 2-3 år innan dom orkar klyfta sig.
Preussen
20-11-2013, 08:40
CITAT (Eva i Västerås @ 18-11-2013, 22:23)  Citat: "Förra året satte jag bulbiller av siberian red i hopp om sololökar. De blev cm-stora men oklyftade nu i höst. Alltså jättesmå sololökar. Om jag sätter tillbaka dessa igen, blir det större sololökar till hösten? eller kommer de att bilda klyftor istället?"
Absolut! Det blir endera större sololökar, eller om dom orkar så blir det klyftor! det kan ta 2-3 år innan dom orkar klyfta sig. Vill du snabbare nå fullvuxen lök är det första årets sololök du skall sätta, sätter man klyftlöken av bulbillsådden tar det något år extra. Vet inte om det bara är i min odling men jag har märkt dels att bulbillerna varierar i storlek år från år samt att i år blev ingen bulbillsådd purple haze sololök medan året innan blev hälften sololök. Andra som gjort liknande iaktagelser?
CITAT (Scout @ 18-11-2013, 22:06)  Förra året satte jag bulbiller av siberian red i hopp om sololökar. De blev cm-stora men oklyftade nu i höst. Alltså jättesmå sololökar. Om jag sätter tillbaka dessa igen, blir det större sololökar till hösten? eller kommer de att bilda klyftor istället? Förra året testade jag med klyftor av tidiga kinesiska sorter (Sprint, Primor), planterade i krukor i februari. Temperaturen fick ej gå under +7 grader. När jorden blev varm, planterade jag ut på friland. Resultatet blev hyfsat stora sololökar. Dock är jag inte intresserad av sololökar, man får mera vitlök om man får en delad lök. Jag ville testa om det gick att odla sololök kontrollerat och det tycktes fungera.
Nu var ju min tanke med bulbillerna inte alls att få klyftade lökar utan att få rejäla sololökar. Så då är det ingen större vits att odla vidare på mina pyttesololökar om jag vill ha större sololökar. Det kan alltså lika gärna bli pyttesmå delade lökar. Att sätta bulbiller ute på hösten och skörda stora fina sololökar ett år senare fungerar alltså inte. Sololökar känns som en kul grej att prova, min stora skörd blir ändå av vanliga klyftade lökar.
Menar Masa att jag borde strunta i bulbillerna och istället förodla vitlöksklyftor inne redan på vintern och plantera ut på friland när både jord- och lufttemp är stabilt över +7grader? Blir det sen rejäla sololökar att skörda på hösten?
Fungerar det med alla sorter? eller vilka typer av sorter fungerar det med? Kan Siberian red, Leningradskij eller Vigor fungera (så slipper jag skaffa nytt utsäde)?
Preussen
25-11-2013, 15:49
CITAT (Scout @ 25-11-2013, 13:46)  Nu var ju min tanke med bulbillerna inte alls att få klyftade lökar utan att få rejäla sololökar. Så då är det ingen större vits att odla vidare på mina pyttesololökar om jag vill ha större sololökar. Det kan alltså lika gärna bli pyttesmå delade lökar. Att sätta bulbiller ute på hösten och skörda stora fina sololökar ett år senare fungerar alltså inte. Sololökar känns som en kul grej att prova, min stora skörd blir ändå av vanliga klyftade lökar.
Menar Masa att jag borde strunta i bulbillerna och istället förodla vitlöksklyftor inne redan på vintern och plantera ut på friland när både jord- och lufttemp är stabilt över +7grader? Blir det sen rejäla sololökar att skörda på hösten?
Fungerar det med alla sorter? eller vilka typer av sorter fungerar det med? Kan Siberian red, Leningradskij eller Vigor fungera (så slipper jag skaffa nytt utsäde)? Nu har jag inte själv testat det men väl andra odlare. Det blir tämligen ofta sololök om man sätter stress/hals/pseudolöken från typ1, artichokelökar. De jag pratat med har sått dem direkt i backen höstetid. Jag har bett någon att sätta sådana sololökar för att se vad som blir i nästa stadium.
johanna_zon3
30-11-2013, 18:05
Var förbi kolonilotten i torsdags och kikade på vitlökslandet. Kan väl säga att jag är lättad. Inte en tillstymmelse av blast ovan mark och nu är det nära kung Bore slår tjäle i marken. Regnat har det inte heller gjort i så stor utsträckning de sista veckorna. Bådar för en god start för mina skäggiga klyftor.
Preussen
02-12-2013, 16:13
CITAT (johanna_zon3 @ 30-11-2013, 18:05)  Var förbi kolonilotten i torsdags och kikade på vitlökslandet. Kan väl säga att jag är lättad. Inte en tillstymmelse av blast ovan mark och nu är det nära kung Bore slår tjäle i marken. Regnat har det inte heller gjort i så stor utsträckning de sista veckorna. Bådar för en god start för mina skäggiga klyftor. Ska bli intressant att följa dina skäggiga vitlökar :-) Kylan börjar komma även här så nu får lövtäcket åka på.
CITAT (Scout @ 25-11-2013, 13:46)  Menar Masa att jag borde strunta i bulbillerna och istället förodla vitlöksklyftor inne redan på vintern och plantera ut på friland när både jord- och lufttemp är stabilt över +7grader? Blir det sen rejäla sololökar att skörda på hösten?
Fungerar det med alla sorter? eller vilka typer av sorter fungerar det med? Kan Siberian red, Leningradskij eller Vigor fungera (så slipper jag skaffa nytt utsäde)? Just det. Jag vet inte hur många sorter det fungerar på, men i Kina används de östasiatiska sorterna ( t.ex. Sprint, Primor) i kommersiell odling för att få fram sololökar, och det verkade fungera för mig också. Ingen av metoderna är 100% säker, man kan få delade lökar med bulbiller som utsäde och även om man håller 7-8 plusgrader som lägst kan det bli delade lökar med klyftor som utsäde. Jag tror att det är vettigt att testa med sorter som normalt utsätts för vinterkyla och låta dessa slippa låga temperaturer. Sorter som normalt odlas i varma klimat (t.ex. Creole-lökar) och som där ger klyftade vitlökar kommer att ge delade lökar i både varm och kall jord.
Preussen
29-12-2013, 16:04
Passar på och önskar er ett gott nytt år. Läste i sydsvenskan idag att det varit den varmaste december på 50 år och detta väder är inget som gynnar de flesta vitlöksorter. I mitt land har sprint och en sort som kallas riga hardneck tittat upp. Den sprint jag planterade hade redan börjat skjuta skott när den planterades så det överraskade mig inte. Riga hardneck vet jag inte så mycket om mer än att den inköptes i Riga och är hårdstjälkig. Jag anade dock att det kan vara av samma typ som sprint av klyftformen att dömma och när de nu gror samtidigt så stärks min misstanke. Skönt är i varje fall att ingen annan sort tittat upp.
Passar på och önskar er ett gott nytt år. Läste i sydsvenskan idag att det varit den varmaste december på 50 år och detta väder är inget som gynnar de flesta vitlöksorter. I mitt land har sprint och en sort som kallas riga hardneck tittat upp. Den sprint jag planterade hade redan börjat skjuta skott när den planterades så det överraskade mig inte. Riga hardneck vet jag inte så mycket om mer än att den inköptes i Riga och är hårdstjälkig. Jag anade dock att det kan vara av samma typ som sprint av klyftformen att dömma och när de nu gror samtidigt så stärks min misstanke. Skönt är i varje fall att ingen annan sort tittat upp.
Preussen: Jag blev medlem på Alternativ igår och av en händelse öppnade jag deras vitlökstråd och denna samtidigt.. antar att det är du som är "kraut"?  Rent teoretiskt, skulle man inte kunna sätta vitlök nu? För sent kan det väl knappast vara? Min lott ser väldigt blöt ut dock, rätt lerig jord så frågan är om det hade funkat över vintern hur man än gör. Men här i Göteborg har det ju å andra sidan regnat ovanligt mycket i år.
Lasse Trädgårdsnörd
31-12-2013, 21:57
Gott Nytt Odlingsår önskar jag er alla vitlöksodlare, och andra som funderar - eller inte...
Preussen
03-01-2014, 16:14
CITAT (PMK @ 31-12-2013, 21:27)  Preussen: Jag blev medlem på Alternativ igår och av en händelse öppnade jag deras vitlökstråd och denna samtidigt.. antar att det är du som är "kraut"?  Rent teoretiskt, skulle man inte kunna sätta vitlök nu? För sent kan det väl knappast vara? Min lott ser väldigt blöt ut dock, rätt lerig jord så frågan är om det hade funkat över vintern hur man än gör. Men här i Göteborg har det ju å andra sidan regnat ovanligt mycket i år. Genau tysken skulle ha sagt ;-) Med tanke på den milda vintern så går det bra att plantera vitlök nu. Ett hinder är som du skriver är den blöta jorden. Har du problem med vinterblöt jord gör du all rätt i att dränera den. Börja med att tillföra mycket humusbildande material. Sen kan man alltid gräva dränage mm.
Preussen
03-01-2014, 16:20
CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 31-12-2013, 21:57)  Gott Nytt Odlingsår önskar jag er alla vitlöksodlare, och andra som funderar - eller inte... Det låter heltäckande :-)
Preussen
09-02-2014, 19:49
Märklig eller ska jag säga frånvarande vinter vi haft. Senaste 10dagarna har vädret här nere legat på + efter att i två veckor varit kyla och snö. Den lilla tjäle som varit har nu släppt vilket innebär att det går att vårsätta vitlöken  Jag har lagt undan 2 st moradolökar som är av creoletyp och som växer lika bra vid vår- som höstsådd. De odlas annars på varmare breddgraderså en kall vinter gör de vilsna. Hur bra det går återstår att se
Skruttensmamma
14-02-2014, 10:16
Hej! Jag är helt grön på det här med att odla vitlök, men är sugen på att börja i år. Upptäckte att jag borde ha satt lökarna i höstas. Går det att få tag i utsäde på våren? Ska jag då välja någon särskild sort? När ska jag sätta dem? Jag har tänkt fixa i ordning pallkragar att odla allt möjligt i, det borde väl funka bra för vitlök också? Jag bor i nordvästra Skåne (zon 1).
Preussen
16-02-2014, 09:40
CITAT (Skruttensmamma @ 14-02-2014, 10:16)  Hej! Jag är helt grön på det här med att odla vitlök, men är sugen på att börja i år. Upptäckte att jag borde ha satt lökarna i höstas. Går det att få tag i utsäde på våren? Ska jag då välja någon särskild sort? När ska jag sätta dem? Jag har tänkt fixa i ordning pallkragar att odla allt möjligt i, det borde väl funka bra för vitlök också? Jag bor i nordvästra Skåne (zon 1). Hej. Kul att du vill odla vitlök. Som sagt är hösten en bättre tid att plantera vitlök på men vårplantering kan även det gå bra. I åår har vi tidigt fått milt väder vilket nog ger gynsamma förutsättningar för vårplantering. Vitlök tillhörande typ2 sk silverskins ger oftast bra resultat vid vårplantering. Cledor är en vanligt förekommande sort i handeln men omm den finns att få tag på nu vet jag inte. Kolla med lilla fiskaregatans trädgårdsbutik i lund som säljer via sin hemsida.
Preussen
20-02-2014, 13:27
hej. våren har meteorologiskt kommit till skåne och det märks i vitlökslandet. 3-4 sorter har ej kommit upp men resten har i olika grad sprängt jordytan. näten har jag nu lyft av men jag väntar med att ge gödning då det kan komma en frostknäpp. I tisdags satte jag 8st moradoklyftor så ni som har möjlighet, passa på och ta vara på den tidiga våren och plantera vitlök.
Skruttensmamma
26-02-2014, 11:02
Hittade vitlök på Blomsterlandet, dock av okänd sort. Tänkte sätta ett gäng i en stor kruka. Nu är frågan: hur tätt ska jag sätta dem?
CITAT (Skruttensmamma @ 14-02-2014, 10:16)  Hej! Jag är helt grön på det här med att odla vitlök, men är sugen på att börja i år. Upptäckte att jag borde ha satt lökarna i höstas. Går det att få tag i utsäde på våren? Ska jag då välja någon särskild sort? När ska jag sätta dem? Jag har tänkt fixa i ordning pallkragar att odla allt möjligt i, det borde väl funka bra för vitlök också? Jag bor i nordvästra Skåne (zon 1). Hittar du sorten Morado, som ofta säljs som ekologisk vitlök på ICA, eller Rose de Lautrec, så skall de gå bra att plantera på våren, faktiskt funkar dessa sorter bättre vårplanterade. På friland är de optimala avstånden 11 cm mellan plantorna och 22 cm mellan raderna.
Skruttensmamma
26-02-2014, 11:36
CITAT (Skruttensmamma @ 26-02-2014, 11:02)  Hittade vitlök på Blomsterlandet, dock av okänd sort. Tänkte sätta ett gäng i en stor kruka. Nu är frågan: hur tätt ska jag sätta dem? Sorten är visst White.
Preussen
26-02-2014, 21:11
CITAT (Skruttensmamma @ 26-02-2014, 11:36)  Sorten är visst White. såg den på plantagen idag. det är weibulls som saluför den och jämfört med deras tidigare sorter såg denna stor ut. white, låter som en som silverskin. oavsett så blev jag positivt överraskad.
Skruttensmamma
27-02-2014, 21:39
CITAT (Preussen @ 26-02-2014, 21:11)  såg den på plantagen idag. det är weibulls som saluför den och jämfört med deras tidigare sorter såg denna stor ut. white, låter som en som silverskin. oavsett så blev jag positivt överraskad. Vad bra! Jag satte fyra klyftor i en stor kruka. Trycker nog ner lite fler i pallkragarna när de kommer i ordning. Kan ju vara gott att äta bladen också om de inte hinner bilda lökar.
Preussen
04-03-2014, 08:09
CITAT (Skruttensmamma @ 27-02-2014, 21:39)  Vad bra! Jag satte fyra klyftor i en stor kruka. Trycker nog ner lite fler i pallkragarna när de kommer i ordning. Kan ju vara gott att äta bladen också om de inte hinner bilda lökar. Ska bli intressant att följa din pallkrageodling. Skriv gärna mer om den under säsongen! Om det är fler som odlar "White" får ni mer än gärna berätta om era erfarenheter av den. Tidigare saluförde Weibulls "Casablanca" som inte var mycket att hurra för (om man inte fortsatte att odla den i två säsonger som Masa gjort oss uppmärksamma på).
Preussen
16-03-2014, 08:33
I veckan gödde jag vitlöksodlingen med pelleterad hönsgödsel. Nu stundar kyligare väderlek så nu kan jag pausa i vårarbetet :-)
Preussen
20-03-2014, 16:51
Och igår plockade jag in färsklök. Läs gärna på www.postannelund.chilipeppar.com
Vårvärme i februari/mars har gjort att snön smält bort här i Umeå. Sen kom vintern tillbaka men nu varmare igen. Tittade till landet och såg att vitlökarna skjutit upp ca 3 cm. Täckte över dem. Dags att gödsla nu eller bättre vänta lite?
Preussen
25-03-2014, 21:53
CITAT (johanr @ 25-03-2014, 20:52)  Vårvärme i februari/mars har gjort att snön smält bort här i Umeå. Sen kom vintern tillbaka men nu varmare igen. Tittade till landet och såg att vitlökarna skjutit upp ca 3 cm. Täckte över dem. Dags att gödsla nu eller bättre vänta lite? Det börjar i varje fall bli dax. Är det normal vår för umeå i år?
Vet inte om vi än har kunnat utropa vår, men det har varit ovanligt varmt och en konstig vinter med regn istället för snö ända in i januari.
Preussen
27-03-2014, 07:43
CITAT (johanr @ 25-03-2014, 23:09)  Vet inte om vi än har kunnat utropa vår, men det har varit ovanligt varmt och en konstig vinter med regn istället för snö ända in i januari. Förra året var väderleken tvärtom vilket gav en kort växtsäsong med generellt sätt mindre skörd. Vi får se vad året ger
Preussen
10-04-2014, 08:28
Min vårplanterade morado har kommit upp. Nu inväntar vi juli för att jämföra med den höstplanterade.
Har fått några rader 5-10 cm höga lökblad nu, men några rader har inte alls visat livstecken. Satte lökarna i oktober och sedan var det länge blött innan kylan och tjälen kom. Ska jag vara orolig att sådden delvis ruttnat bort eller kan det skilja mycket mellan olika sorters start på våren? Satte Thermidrome, Sprint och Vigor, men har nu tappat bort lappen med vilken rad som respektive sort sattes i.
Preussen
12-04-2014, 15:14
CITAT (johanr @ 11-04-2014, 22:27)  Har fått några rader 5-10 cm höga lökblad nu, men några rader har inte alls visat livstecken. Satte lökarna i oktober och sedan var det länge blött innan kylan och tjälen kom. Ska jag vara orolig att sådden delvis ruttnat bort eller kan det skilja mycket mellan olika sorters start på våren? Satte Thermidrome, Sprint och Vigor, men har nu tappat bort lappen med vilken rad som respektive sort sattes i. Orolig är en affekt som tar mycket tid från en och som gör att man inte känner sig så väl till mods, det tycker jag inte att du skall vara  Dock kan det vara som du skriver att det föreligger risk för att utsädet ruttnat bort. Å andra sidan är Sprint så tidig att det kan vara den som kommit upp och de andra två väntar. gräv lite försiktigt i raderna och se om där finns klyftor med grodd. hoppas det går bra annars nya tag till hösten.
Smågrävde och hittade mycket riktigt skott som var på väg upp. Får se hur det tar sig om några veckor. En annan sak. Satte klyftor av Thermidrome (kvar från förra årets skörd) i 1literskrukor med 2 klyftor i varje för 1½ månad sedan. Har stått 10-25 grader sedan dess i växthuset och det har kommit upp blast som är runt 20 cm. Kan jag hoppas på att skörda lökar sent i höst eller kommer det enbart bli blast?
Preussen
13-04-2014, 08:28
CITAT (johanr @ 12-04-2014, 19:47)  Smågrävde och hittade mycket riktigt skott som var på väg upp. Får se hur det tar sig om några veckor. En annan sak. Satte klyftor av Thermidrome (kvar från förra årets skörd) i 1literskrukor med 2 klyftor i varje för 1½ månad sedan. Har stått 10-25 grader sedan dess i växthuset och det har kommit upp blast som är runt 20 cm. Kan jag hoppas på att skörda lökar sent i höst eller kommer det enbart bli blast? Då är de på gång, kul. Någon form av lök lär det bli, det är mest en fråga om hur stor. Testa att plantera ut dem på friland så får du förhoppningsvis större lökar till hösten.
Jag låter dem gå kvar i krukorna och ser vad det blir. Har ändå så mycket lök på friland att det räcker till.
Preussen
19-04-2014, 15:55
CITAT (johanr @ 18-04-2014, 20:10)  Jag låter dem gå kvar i krukorna och ser vad det blir. Har ändå så mycket lök på friland att det räcker till. Testa då att gödsla ala eriksson, dvs svag näringslösning vid varje bevattning hela säsongen och jämför sedan med de som inte får?
Tack för att du påminde mig. Har gödslat vitlöken på friland med pelletterad hönsgödsel, men inte de i krukor (mjölkpaket).
johanna_zon3
23-04-2014, 06:33
Var till lotten igår efter en månad lång förkylning och upptäckte till min glädje att mina skäggia vitlökar som jag omplanterade i höstas faktiskt överlevt och frodas som jäklars tillsammans med vetehalmen :-) .
Dålig bild men ändå :-) !
[attachment=80881:Vitl_k_23_april.JPG]
Preussen
23-04-2014, 07:14
CITAT (johanna_zon3 @ 23-04-2014, 07:33)  Var till lotten igår efter en månad lång förkylning och upptäckte till min glädje att mina skäggia vitlökar som jag omplanterade i höstas faktiskt överlevt och frodas som jäklars tillsammans med vetehalmen :-) .
Dålig bild men ändå :-) !
[attachment=80881:Vitl_k_23_april.JPG] Bara att lyfta på kepsen och gratulera! Men en förkyld vitlöksodlare? Det rimmar dåligt :-)
johanna_zon3
23-04-2014, 07:36
Ja, det rimmar dåligt ;-) . Jag tror att det är den milda vintern som jag får tacka och den upphöjda bädden men det är en tröst att veta att man kan dela och omplantera vitlök direkt på hösten och få en bra utdelning på kraftigt skäggiga klyftor. Jag trodde att dom skulle ruttna bort.
Grattis till fin grönska!
Preussen
26-04-2014, 06:56
CITAT (johanna_zon3 @ 23-04-2014, 08:36)  Ja, det rimmar dåligt ;-) . Jag tror att det är den milda vintern som jag får tacka och den upphöjda bädden men det är en tröst att veta att man kan dela och omplantera vitlök direkt på hösten och få en bra utdelning på kraftigt skäggiga klyftor. Jag trodde att dom skulle ruttna bort. tror att de även överlevt en sträng vinter i en upphöjd bädd. Intressant att se att många olika sätt fungerar.
Preussen
30-04-2014, 06:42
Då har jag ogräsrensat och luckrat jorden. Främst var det honungsfacelia, våtarv och vallmo som börjat gro. Vallmo har en pålrot som konkurrerar med vitlöken och våtarv har en jäkla massa rötter. Passade på att vattna, jorden var väldigt torr. Nu ser det bra ut igen och jag är nöjd.
Preussen
19-05-2014, 22:06
Och först ut att sätta ormlök i år är "Sprint".
Är det inte lite tidigt med ormlökar redan? Fast det har ju varit en ovanlig vår hittils. Mätte upp jordtemp 12 grader för en vecka sen, igår var det redan 17 grader i jorden (15cm ner)!
Förra året var det ju en rätt seg vår så det blev ju lite kort säsong och därmed taniga lökar. Den tidiga våren borde ju ge längre odlingssäsong och därmed större lökar. Ser fram emot att slå mina rekord från förrförra året.
Någon ogräsrensning har jag inte behövt göra alls. Täckte med massor av bondbönsblast, gräs och annat smått och gått i höstas så det är bara vitlöken som tagit sig upp igenom det tjocka täcket. Inte har jag tillfört någon näring heller, förutom höstens täckning och fjolårets odling av bondbönor. Underhållsfritt och enkelt.
Preussen
28-05-2014, 16:04
CITAT (Scout @ 26-05-2014, 13:24)  Är det inte lite tidigt med ormlökar redan? Fast det har ju varit en ovanlig vår hittils. Mätte upp jordtemp 12 grader för en vecka sen, igår var det redan 17 grader i jorden (15cm ner)!
Förra året var det ju en rätt seg vår så det blev ju lite kort säsong och därmed taniga lökar. Den tidiga våren borde ju ge längre odlingssäsong och därmed större lökar. Ser fram emot att slå mina rekord från förrförra året.
Någon ogräsrensning har jag inte behövt göra alls. Täckte med massor av bondbönsblast, gräs och annat smått och gått i höstas så det är bara vitlöken som tagit sig upp igenom det tjocka täcket. Inte har jag tillfört någon näring heller, förutom höstens täckning och fjolårets odling av bondbönor. Underhållsfritt och enkelt. Visst är det tidigt, minst en vecka. Inspekterade idag och 5-6 sorter har satt ormlök. Torrt som bara den efter sol, värme och nu två dagars kraftfull blåst. Vattnade och skar av topplöken. I år låter jag dem sitta kvar på sprint och korean red, de ska inte påverkas storleksmässigt av det. Sen så låter jag de sitta kvar på vissa av de andra sorterna så att jag har utsäde att tillhandahålla.
Preussen
22-06-2014, 19:15
Tidigt gäller att fortsätta i år. Både sprint och den jag kallar "riga hardneck" är skördeklar. Dessvärre har jag stora angrepp av rost på några sorter vilket jag observerat fler vitlöksland på koloniområdet. Det sprids via luften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|