Sidor: 1, 2, 3
Motti
Visst finns det seriösa hundavlare !absolut även när det gäller korsningar ,finns många som kämpar för att avla bort deffeckter som tex inom Schäffer rasen där många försöker få bort "karpryggarna ,min dotter har en av dom ämnena en så kallat Schillo ,en korsning med Schäffer och Leonberger .Skitgo hund men vägen är lång och rasen i sig är inte godkänd då de brottas med vissa genetiska åkommor .Att ta fram en ny ras tar deccenier .Men det är förbaskat viktigt att man är kunnig i just genetik så man vet vad sjutton man sysslar med

Vill lägga in ett PM här ! alla hundar är inte korsningar från början alls ,många raser är som de var från begynelsen och har flera hundra år på nacken som ras däribland jakthundrana !Våran ras Luzernern kan du spåra lång tillbaks tror till 1600 talet !
Piccante
Fast det har ju onekligen börjat med en individ från allra första början och den kan ju inte ha parats med en annan av samma ras.
Däremot har hundraserna olika lång historia. Det är väl Molosser som har rötter ända tillbaka till antiken.
Eva-Helene
Nämn EN hundras som är som den var från begynnelsen om du kan Motti!
Jag har iaf fått lära mig att alla raser härstammar från de ursprungliga, vilda hundraserna... De olika färgerna är mutationer har jag också läst mig till...
*Stintan*
Det där med schäferkorsningen är bara dumheter en uppfödare hittat på och pysslar med och påstår sig vilja avla bort räkryggen. Finns ingen som helst anledning att korsa schäfrar av den anledningen då det finns massor av rakryggade renrasiga schäfrar att avla på. Man kan skylla räkryggarna på "utställningsideal" men inga bruksschäfrar har denna rygg. Dom funkar helt enkelt inte som arbetande hundar.

jaj-51
På tal om knepiga hundar
Tvåbent !
Jubbe063
CITAT (Motti @ 19-04-2014, 01:31) *
vill lägga in ett PM här ! alla hundar är inte korsningar från början alls ,många raser är som de var från begynelsen och har flera hundra år på nacken som ras däribland jakthundrana !Våran ras Luzernern kan du spåra lång tillbaks tror till 1600 talet !

Så en dag under 1600-talet trillade Luzernstövaren ner på jorden från tomma intet helt utan släktskap med andra hundar? Halelujah!
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2014, 03:50) *
Det där med schäferkorsningen är bara dumheter en uppfödare hittat på och pysslar med och påstår sig vilja avla bort räkryggen. Finns ingen som helst anledning att korsa schäfrar av den anledningen då det finns massor av rakryggade renrasiga schäfrar att avla på. Man kan skylla räkryggarna på "utställningsideal" men inga bruksschäfrar har denna rygg. Dom funkar helt enkelt inte som arbetande hundar.

Det är ju knappast rasavel om man korsar schäfer med Leonberberger för att få bort ett anlag. Det lär ju inte hjälpa Schäferstammen när de utkorsas istället för att avla på de som inte har defekten.
Om dessa "schäferberger" skulle korsas med Schäfer för att återkorsa så får man ju en schäferhybrid i flera generationer.
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 19-04-2014, 15:28) *
Det är ju knappast rasavel om man korsar schäfer med Leonberberger för att få bort ett anlag. Det lär ju inte hjälpa Schäferstammen när de utkorsas istället för att avla på de som inte har defekten.
Om dessa "schäferberger" skulle korsas med Schäfer för att återkorsa så får man ju en schäferhybrid i flera generationer.

Vet inte om det ens var leonberger dom korsades med och dessutom har jag för mig att avsikten var att få en hund med stabilare mentalitet än schäferns. Kvinnan ifråga var från början schäferuppfödare i Tyskland som flyttade till USA så hela konceptet låter väldigt märkligt. I Sverige finns inga "renrasiga" shilohs bortsett från ett fåtal importerade från USA. Dessa importer har sen blandats upp med defekta svenska schäfrar bl.a. vit herdehund (numera egen ras) och långhårig schäfer, båda från början defekta schäfrar som inte godkändes av SKK då de inte motsvarade rasstandarden. Mottis dotter kan alltså inte ha något annat än en shilohsblandis. Var hon fått Leonberger ifrån vet jag inte men jag har inte kunnat finna den uppgiften någonstans om man läser om shilohs historia. Skulle just den hunden vara en korsning av schäfer och Leonberger så är den ingen shiloh utan en blandrashund.
Motti
shilos är ju naturligtvis inte rashund då den inte är godkänd som ras ! det här med korsningar och så vidare är en outsinlig källa !Man måste ha koll på genetiken så klart ! Alla hundar har genetiska deffeckter men om du ska avla på dom bör du veta vad fan du håller på med !" ursäkta språket .Såg ett program på TV 9 i går där de framhöll Goldenpoodel och andra blandraser ,men alla deffeckter fans ju kvar !målet måste ju vara att avla bort just deffeckter i raserna !
Jubbe063
Huvudsaken är att man hittar en hund man trivs med, sen spelar det mindre roll om den är renrasig eller inte.
Motti
Klart det spelar roll hur vida vi har rashundar eller inte ! utan avelsråd i olika raser så skulle det råda anarki i hundvärlden ! Bara jusr det och nu upprepar jag mig igen !att ha mage att ta 9,500 för en korsning på tre raser är förbannat skrämande när vi som försöker upprätthålla renraser får betala mellan 10,000 upp till 15,000 för vi vill ha ett finger med i rasens utveckling !Det är väl för sjutton ingen rim och reson att du kan korsa och avla hej vil på småhundar för att åka på "Paris Hilton "raserin ! ett kryp i en väska som aldig få gå ! för att bara tjäna pengar utan en tanke på vad det medför för hundarna ?Det har ju inget som helst med att göra att du är en så kallat djurvän inte ett smack !bara profit inget annat .Sen om man råkar ha en vän vars hund råkat para sig med en grann hund !det är en helst annan sak .Har träffat massor av sådana goa hundar som gör sina ägare lyckliga !
Jubbe063
CITAT (Motti @ 23-04-2014, 01:13) *
Klart det spelar roll hur vida vi har rashundar eller inte ! utan avelsråd i olika raser så skulle det råda anarki i hundvärlden ! Bara jusr det och nu upprepar jag mig igen !att ha mage att ta 9,500 för en korsning på tre raser är förbannat skrämande när vi som försöker upprätthålla renraser får betala mellan 10,000 upp till 15,000 för vi vill ha ett finger med i rasens utveckling !Det är väl för sjutton ingen rim och reson att du kan korsa och avla hej vil på småhundar för att åka på "Paris Hilton "raserin ! ett kryp i en väska som aldig få gå ! för att bara tjäna pengar utan en tanke på vad det medför för hundarna ?Det har ju inget som helst med att göra att du är en så kallat djurvän inte ett smack !bara profit inget annat .Sen om man råkar ha en vän vars hund råkat para sig med en grann hund !det är en helst annan sak .Har träffat massor av sådana goa hundar som gör sina ägare lyckliga !

Ja, man kan ju tycka vad man vill om fenomenet. De oseriösa uppfödarna lyssnar nog inte på vad vi tycker så länge det finns valpköpare som är beredda att betala för deras valpar.
pejori
CITAT (Motti @ 20-04-2014, 01:08) *
shilos är ju naturligtvis inte rashund då den inte är godkänd som ras ! det här med korsningar och så vidare är en outsinlig källa !Man måste ha koll på genetiken så klart ! Alla hundar har genetiska deffeckter men om du ska avla på dom bör du veta vad fan du håller på med !" ursäkta språket .Såg ett program på TV 9 i går där de framhöll Goldenpoodel och andra blandraser ,men alla deffeckter fans ju kvar !målet måste ju vara att avla bort just deffeckter i raserna !

Hittat på nätet om Luzenstövare:

"Luzernerstövare är en av de fem största stövarraserna i Sverige. Ett år av betydelse för luzernern i Sverige är år 1967, då infördes de första hundarna som kom att utgöra grunden för rasen i landet. Det hade visserligen tidigare förekommit i enstaka exemplar men som icke avsatt något spår i avelshänseende.

Luzernerstövare är en av hundraser som har lite problem med HD. De fel som visats är C-höfter eller grad 1. Krav på avelshundar i Sverige är att de skall erhållit minst 2:a unghundsklass, öppenklass eller jaktklass på en officiell utställning. Genom efterforskningar har man kunnat konstatera att luzernerstövarna i Sverige och i Norge är i mycket hög grad släkt med varandra. Även de schweiziska stammarna finns till stor del i Sverige och Norge. Att hitta importer i dessa länder som tillför avelsbasen något är därmed mycket svårt.."

"Hålla koll på generna" var det ja. dunno.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 23-04-2014, 01:13) *

Tror inte det finns så många Paris Hiltontyper som inte låter sina hundar gå i Sverige faktiskt. Att ibland av praktiska och skyddande skäl använda en väska betyder ju inte att hunden aldrig får gå. Det är bara myter som du sprider. Sen är det ju fortfarande upp till var och en vad man är beredd att betala för en blandrashund och det är inget som varken du eller någon annan kan göra något åt eller har med att göra.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2014, 22:32) *
Tror inte det finns så många Paris Hiltontyper som inte låter sina hundar gå i Sverige faktiskt. Att ibland av praktiska och skyddande skäl använda en väska betyder ju inte att hunden aldrig får gå. Det är bara myter som du sprider. Sen är det ju fortfarande upp till var och en vad man är beredd att betala för en blandrashund och det är inget som varken du eller någon annan kan göra något åt eller har med att göra.

Jag håller med dig.
Jag börjar intressera mig för en ras som heter, Boerboel.
Inte godkänd i Sverige dock utan går som blandras.
Pris 15.ooo sek.
Smakar det, så kostar det. dunno.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 26-04-2014, 22:49) *
Jag håller med dig.
Jag börjar intressera mig för en ras som heter, Boerboel.
Inte godkänd i Sverige dock utan går som blandras.
Pris 15.ooo sek.
Smakar det, så kostar det. dunno.gif

Försök bära den i en väska hihihi
pejori
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2014, 23:08) *

thanks.gif rotfl.gif
Monaxe
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2014, 23:08) *

Haha! Ja den får du i så fall köra på en litn vagn om du inte vill att han skall gå wink.gif Maffig bitar, fina!
Motti
Myter om hundar som inte får gå !då är det ju bara att titta på tex Hollywoodfruar alla bär sina hundar plus att stackarna har kläder på sig i Miammi i 30 graders värme ,så nog finns det folk som struntar i hundens behov .Ser många här i stan där vi bor som har pyttesmå hundar som de bär eller har i väskor ! Tyvär så har det gåt mode i pyttesmå hundar de används i många fall som en Accesoar .
Motti
Om vi säger så här då !om du har en tik och en hane som båda har höfledsfel hjärtfel ögonfel epplepsi tex så parar man ju inte dom två för då ärver ju valparna samma fel till 80 % hur ska du då kunna sälja dom valparna med gott samvete ? Samma gäller raskatter då ägaren väljer hane att para med !man måste ha koll på genetik om man ska hålla på med avel så enkelt är det annars får vi ju bara fram en massa sjuka djur och vem vill köpa en hund eller en katt som har hjärtfel epplepsi ögonfel osv ? Har du tex en rasund får du inte para den för än hunden har höfledsröntkats eller är ögonlyst och vetbesiktigad !den garanien kan du aldrig få om du köper en blandrashund med tre fyra korsningar i ,samma med raskatter .Tamkatten har inprogramerat i sig att inte para sig med dåligt dna för det mesta det finns undantag om inaveln är hög men då brukar inte kattungarna överleva .
Piccante
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:38) *
Om vi säger så här då !om du har en tik och en hane som båda har höfledsfel hjärtfel ögonfel epplepsi tex så parar man ju inte dom två för då ärver ju valparna samma fel till 80 % hur ska du då kunna sälja dom valparna med gott samvete ? Samma gäller raskatter då ägaren väljer hane att para med !man måste ha koll på genetik om man ska hålla på med avel så enkelt är det annars får vi ju bara fram en massa sjuka djur och vem vill köpa en hund eller en katt som har hjärtfel epplepsi ögonfel osv ? Har du tex en rasund får du inte para den för än hunden har höfledsröntkats eller är ögonlyst och vetbesiktigad !den garanien kan du aldrig få om du köper en blandrashund med tre fyra korsningar i ,samma med raskatter .Tamkatten har inprogramerat i sig att inte para sig med dåligt dna för det mesta det finns undantag om inaveln är hög men då brukar inte kattungarna överleva .

HD nedärvs inte helt linjärt utan kan "hoppa" över generationer eller orsakas av andra faktorer än genetik men de övriga defekterna du räknar upp borde rimligtvis ärvas till 100% om båda föräldrarna har det och inte till 80%. Den genetiken får jag inte ihop?

Sen är det faktiskt inget som hindrar att en ansvarsfull hundägare som har en tjuvbetäckt tik röntgar och undersöker ögon på sina valpar heller och känner man tiken och hanens genetik sedan tidigare så kan man ju beräkna risken för ev genetiska sjukdomar. Jag tycker du dömer ut blandraser väldigt lättvindigt när det är oansvarig avel du inte gillar men med alla problem rashundar har dragits med så är oansvarig avel ingen fenomen som någon går fri ifrån.

Motti
Det är din åsikt !genetiskt set så ärvs höftledsfel och sådana hundar ska det inte avlas på ! det vet alla som är insatta i genetik .Hundar med deffeckter avlar man absolut inte på om man är seriös .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 22:25) *
Myter om hundar som inte får gå !då är det ju bara att titta på tex Hollywoodfruar alla bär sina hundar plus att stackarna har kläder på sig i Miammi i 30 graders värme ,så nog finns det folk som struntar i hundens behov .Ser många här i stan där vi bor som har pyttesmå hundar som de bär eller har i väskor ! Tyvär så har det gåt mode i pyttesmå hundar de används i många fall som en Accesoar .

Jag skrev i Sverige! Dessutom är jag övertygad om att du bara hittar på när du säger att du ser många i stan där ni bor. Du bor ju inte ens i stan. Hur ofta är du där? Jag bor mitt i stan och här använder en del väska när de åker buss eller går i affärer o shopar. Vem vill ha sin lilla hund nertrampad? Du kollar nog på för många amerikanska skitprogram. Min 2-kiloshund sitter också i väska men bara när vi ska iväg på cykeln nånstans. Då stoppar jag väskan med hunden i cykelkorgen. Ja det är skitsnack att det skulle vara vanligt att småhundar används som accessoarer och bärs runt väskor i Sverige. Undantag finns nog men vanligt är det inte.

*Stintan*

Vem sjutton skulle para så sjuka hundar? Då är man nog sjuk själv om man gör det. Genetik är inte alls så enkelt som du verkar tro. Alla raser har inte heller samma krav på hälsotester. Dessutom finns inga belägg för att blandraser skulle vara sjukare än renraser.

Det där med katter är ju bara nys och påhitt.

Piccante
CITAT (Motti @ 28-04-2014, 23:04) *
Det är din åsikt !genetiskt set så ärvs höftledsfel och sådana hundar ska det inte avlas på ! det vet alla som är insatta i genetik .Hundar med deffeckter avlar man absolut inte på om man är seriös .

Jag postade ett tidigare inlägg i tråden om just HD. Att trots ansträngningar att avla bort HD så är det inte 100% genetiskt betingat utan kräver dessutom kunskap från uppfödarna då det till viss del är miljöbetingat. Där kommer både foder och motion in i bilden. Det är ingen åsikt utan ett faktum.

Sen skrev jag faktiskt inte att HD inte nedärv,s utan att det inte alltid nedärvs linjärt så att alla avkommor alltid får det. Det finns misstankar om att det ibland är könsbunden nedärvning t.ex.
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 28-04-2014, 22:44) *
HD nedärvs inte helt linjärt utan kan "hoppa" över generationer eller orsakas av andra faktorer än genetik men de övriga defekterna du räknar upp borde rimligtvis ärvas till 100% om båda föräldrarna har det och inte till 80%. Den genetiken får jag inte ihop?

Sen är det faktiskt inget som hindrar att en ansvarsfull hundägare som har en tjuvbetäckt tik röntgar och undersöker ögon på sina valpar heller och känner man tiken och hanens genetik sedan tidigare så kan man ju beräkna risken för ev genetiska sjukdomar. Jag tycker du dömer ut blandraser väldigt lättvindigt när det är oansvarig avel du inte gillar men med alla problem rashundar har dragits med så är oansvarig avel ingen fenomen som någon går fri ifrån.

Nja man röntgar och ögonlyser inte små valpar utan det görs när dom blivit lite äldre. Men Motti genetiska kunskaper ger jag inte mycket för.
Jubbe063
Tamkatten har inprogramerat i sig att inte para sig med dåligt dna för det mesta det finns undantag om inaveln är hög men då brukar inte kattungarna överleva .

Det har hundar med :-) ja alla djur undviker i största mån att para sig med en svag partner.

Men när det gäller avel så är det människan som väljer vilka individer som får föröka sig. Skule hundar få springa fritt och sköta parningen själv skulle den genetiska variationen öka mellan individerna och därmed minskar risken med rasrelaterade problem.

Men, nu vill människan ha speciella raser på kor, grisar, hundar och katter och då får vi hantera det utifrån den ramen :-)
pejori
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2014, 23:28) *
Jag skrev i Sverige! Dessutom är jag övertygad om att du bara hittar på när du säger att du ser många i stan där ni bor. Du bor ju inte ens i stan. Hur ofta är du där? Jag bor mitt i stan och här använder en del väska när de åker buss eller går i affärer o shopar. Vem vill ha sin lilla hund nertrampad? Du kollar nog på för många amerikanska skitprogram. Min 2-kiloshund sitter också i väska men bara när vi ska iväg på cykeln nånstans. Då stoppar jag väskan med hunden i cykelkorgen. Ja det är skitsnack att det skulle vara vanligt att småhundar används som accessoarer och bärs runt väskor i Sverige. Undantag finns nog men vanligt är det inte.

Dessutom har den ena hollywoodfruns hund Alopecia (Den saknar päls) och har kläder för att inte bränna sig i solen. dunno.gif
Hon har sex hundar och det är bara en hon klär på. (den sjuka)
mullkärringen
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2014, 23:44) *
Vem sjutton skulle para så sjuka hundar? Då är man nog sjuk själv om man gör det. Genetik är inte alls så enkelt som du verkar tro. Alla raser har inte heller samma krav på hälsotester. Dessutom finns inga belägg för att blandraser skulle vara sjukare än renraser.

Det där med katter är ju bara nys och påhitt.

Fast nog 17 är det väldigt vanligt med "köksavel" på helt oundersökta hundar! Många parar ju även väldigt unga hundar där många sjukdomar inte visat sig tex PRA, Hd/ed.
Har faktiskt aldrig träffat på en blandrasuppfödare som har koll på hälsan bakåt i leden och gjort dom vanligaste undersökningarna som ögonlysning och röntgen förutom inom prestationsaveln.
Whiskuchi
CITAT (pejori @ 15-03-2014, 12:15) *
Ja.
Hittade annonsen och priset gällde för en hane. Tikarna skulle dom ha 8000 för.
Som jag misstänkte var det något. Dom var inte inom rasstandarden (dom var för stora) och därför inte godkända för avel eller utställning.

Otroligt sent svar (eller inte så sent tidsmässigt men i en tråd som går i denna rasande farten...) men det är inget som hindrar en från att avla på eller ställa ut för stora hundar så länge de är renrasiga. Däremot är det ju inget som önskas föras vidare inom rasen, om det inte är så att hunden ifråga har andra extremt goda kvalitéer som gör det lönt att avla på den och sedan ta itu med storleken i andra hand.
*Stintan*
CITAT (mullkärringen @ 30-04-2014, 12:21) *
Fast nog 17 är det väldigt vanligt med "köksavel" på helt oundersökta hundar! Många parar ju även väldigt unga hundar där många sjukdomar inte visat sig tex PRA, Hd/ed.
Har faktiskt aldrig träffat på en blandrasuppfödare som har koll på hälsan bakåt i leden och gjort dom vanligaste undersökningarna som ögonlysning och röntgen förutom inom prestationsaveln.

Jodå visst är det så men det finns ändå inget belägg för att blandrashundar skulle vara sjukare än renrashundar. men visst finns det mycket skitavel. Jag är absolut ingen förespråkare av blandrasavel men man kan inte komma ifrån att det finns många både friska och trevliga blandrashundar.
mullkärringen
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2014, 13:19) *
Jodå visst är det så men det finns ändå inget belägg för att blandrashundar skulle vara sjukare än renrashundar. men visst finns det mycket skitavel. Jag är absolut ingen förespråkare av blandrasavel men man kan inte komma ifrån att det finns många både friska och trevliga blandrashundar.

Jag är inte insatt i genetik men om man parar tex pudel och cocker som i dag är en otroligt populär mix så har ju båda raserna samma rasbundna defekter och då borde det ju bli dubbelt upp av sjukdomarna dvs större risk att valparna ärver det än att det skulle bli friskare individer eller tänker jag fel?

Om man skulle ta två raser med helt olika rasbunda defekter kan jag förstå att vissa valpar blir friskare men risken måste väl även finnas att vissa ärver båda rasernas sjukdomar ?
Piccante
CITAT (mullkärringen @ 30-04-2014, 19:08) *
Jag är inte insatt i genetik men om man parar tex pudel och cocker som i dag är en otroligt populär mix så har ju båda raserna samma rasbundna defekter och då borde det ju bli dubbelt upp av sjukdomarna dvs större risk att valparna ärver det än att det skulle bli friskare individer eller tänker jag fel?

Om man skulle ta två raser med helt olika rasbunda defekter kan jag förstå att vissa valpar blir friskare men risken måste väl även finnas att vissa ärver båda rasernas sjukdomar ?

Nu är jag inte insatt i genetiken bakom varje defekt men i regel är defekter recessiva (dvs ickedominant). Eftersom en individ får hälften av sitt genom från fader resp moder så innebär det att en recessiv gen som ärvs från en förälder inte får något genomslag men individen blir bärare av anlaget.
Att rashundar dras med ärftliga defekter beror ofta på att de har varit så få individer ursprungligen att även "dåliga" gener finns hos väldigt många av individerna och då många är bärare riskerar man att de förs vidare hela tiden om man inte medvetet selekterar bort bärarna.

Om man korsar två obesläktade linjer så bryts däremot inaveln och inavelsgraden sjunker. Finns inget som säger att blandrashundar skulle ha fler defekter än andra däremot är det ju svårt att veta om ursprunget om det inte finns stamtavlor.
mullkärringen
CITAT (Piccante @ 30-04-2014, 21:38) *
Nu är jag inte insatt i genetiken bakom varje defekt men i regel är defekter recessiva (dvs ickedominant). Eftersom en individ får hälften av sitt genom från fader resp moder så innebär det att en recessiv gen som ärvs från en förälder inte får något genomslag men individen blir bärare av anlaget.
Att rashundar dras med ärftliga defekter beror ofta på att de har varit så få individer ursprungligen att även "dåliga" gener finns hos väldigt många av individerna och då många är bärare riskerar man att de förs vidare hela tiden om man inte medvetet selekterar bort bärarna.

Om man korsar två obesläktade linjer så bryts däremot inaveln och inavelsgraden sjunker. Finns inget som säger att blandrashundar skulle ha fler defekter än andra däremot är det ju svårt att veta om ursprunget om det inte finns stamtavlor.

Men om båda hundarna är bärare så drabbas alltså valparna? Då borde ju blandraser mellan raser med samma defekter löpa större risk att ärva defekterna?
*Stintan*
CITAT (mullkärringen @ 30-04-2014, 19:08) *

Vad jag vet är dom som avlar fram cockerpoo väldigt noga och för register och gör alla hälsoundersökningar och tester. Dom avlar ju heller inte vidare utan tar bara fram en förstageneration. Så håller dom ordentlig koll på föräldradjuren och bakåt så är ju inte sjukdomsrisken större än vid renrasavel. Har båda föräldrarna samma sjukdom tror jag inte att dom avlar på dom. Efterfrågan är betydligt större än tillgången efter vad jag hört av folk som sysslar med den aveln och dom strävar inte heller efter att producera så många som möjligt.

Tror den risken är väldigt liten att valparna skulle ärva båda föräldrarnas olika sjukdomar. Genetiken är mer invecklad än så.
kerstin z5-6
Återkommer med kommentar , genetik är rätt komplicerat och behöver mer tid , än jag har just nu.
Piccante
CITAT (mullkärringen @ 30-04-2014, 22:30) *
Men om båda hundarna är bärare så drabbas alltså valparna? Då borde ju blandraser mellan raser med samma defekter löpa större risk att ärva defekterna?

Om båda föräldrarna är bärare, ja då blir avkomman homozygot och får defekten.
Men, bara för att två raser ofta har en defekt så måste ju inte alla i rasen bära på defekten.

Sen är genetik ibland mer komplicerad. Den man lär sig i skolan när man gör korsningstabellen på tavlan och räknar på ärtor eller tomater är klassisk mendelsk genetik bygger på enkla antaganden att anlag alltid styrs av ett par gener och att de antingen är recessiva eller dominanta. I verkligheten är det mkt mer komplicerat att förutse ibland hur egenskaper nedärvs om de är könsbundna eller autosomalt.
Motti
Om man säger så här då !inga raser i världen är befriade från sjukdomar verken genetiska eller andra ,men dom genetiska är vi ansvariga för som avlar .Vad mer förstå ni inte ? man avlar väl inte på deffeckter ? man försöker väl avla bort deffeckter inte avla PÅ dom !Allvarligt så undrar man om inte hundar och katter klarade av aveln bättre själv utan vår inblandning !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 01-05-2014, 01:36) *
Om man säger så här då !inga raser i världen är befriade från sjukdomar verken genetiska eller andra ,men dom genetiska är vi ansvariga för som avlar .Vad mer förstå ni inte ? man avlar väl inte på deffeckter ? man försöker väl avla bort deffeckter inte avla PÅ dom !Allvarligt så undrar man om inte hundar och katter klarade av aveln bättre själv utan vår inblandning !

Vem förstår inte vad?
mullkärringen
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2014, 23:23) *
Vad jag vet är dom som avlar fram cockerpoo väldigt noga och för register och gör alla hälsoundersökningar och tester. Dom avlar ju heller inte vidare utan tar bara fram en förstageneration. Så håller dom ordentlig koll på föräldradjuren och bakåt så är ju inte sjukdomsrisken större än vid renrasavel. Har båda föräldrarna samma sjukdom tror jag inte att dom avlar på dom. Efterfrågan är betydligt större än tillgången efter vad jag hört av folk som sysslar med den aveln och dom strävar inte heller efter att producera så många som möjligt.

Tror den risken är väldigt liten att valparna skulle ärva båda föräldrarnas olika sjukdomar. Genetiken är mer invecklad än så.

Jo, jag vet att det finns en klick uppfödare som avlar cockerpoo seriösare än andra men det är ju bara ca 25-30 st i hela landet och med tanke på hur många valpar som föds så är dom flesta uppfödare inte intresserade av nån registrering eller medlemskap i nån förening med hälsoregister osv.

*Stintan*
CITAT (mullkärringen @ 01-05-2014, 14:17) *
Jo, jag vet att det finns en klick uppfödare som avlar cockerpoo seriösare än andra men det är ju bara ca 25-30 st i hela landet och med tanke på hur många valpar som föds så är dom flesta uppfödare inte intresserade av nån registrering eller medlemskap i nån förening med hälsoregister osv.

Det är inte så jag har hört att det är. Har du koll på hur många cockerpoovalpar det föds? Det låter konstigt att så många med renrasiga reggade cockrar och pudlar skulle avla fram blandraser utanför föreningen. I så fall är det ju vanlig köksavel på kanske defekta hundar som inte skulle godkännas. Men som sagt jag har inte hört att det skulle vara vanligt. Får dom ens kalla valparna cockerpoo?
mullkärringen
CITAT (*Stintan* @ 01-05-2014, 18:31) *
Det är inte så jag har hört att det är. Har du koll på hur många cockerpoovalpar det föds? Det låter konstigt att så många med renrasiga reggade cockrar och pudlar skulle avla fram blandraser utanför föreningen. I så fall är det ju vanlig köksavel på kanske defekta hundar som inte skulle godkännas. Men som sagt jag har inte hört att det skulle vara vanligt. Får dom ens kalla valparna cockerpoo?

Nej, eftersom det är blandraser och inte reggas är det omöjligt att kolla men Blocket brukar ha annonser hela tiden och jag ser dessa hundar hela tiden, dom har blivit otroligt populära eftersom dom inte fäller och sägs vara allerivänliga.
Vet flera som avlar utan att vara med i nåt register och det blandas hej vilt mellan amerikansk/engelsk/ king charles cocker och dvärg/mellanpudlar som inte är undersökta alls.

Eftersom det är blandraser får man väl kalla dom vad man vill antar jag.

http://www.cockerpoosverige.se/
*Stintan*
CITAT (mullkärringen @ 01-05-2014, 19:00) *
Nej, eftersom det är blandraser och inte reggas är det omöjligt att kolla men Blocket brukar ha annonser hela tiden och jag ser dessa hundar hela tiden, dom har blivit otroligt populära eftersom dom inte fäller och sägs vara allerivänliga.
Vet flera som avlar utan att vara med i nåt register och det blandas hej vilt mellan amerikansk/engelsk/ king charles cocker och dvärg/mellanpudlar som inte är undersökta alls.

Eftersom det är blandraser får man väl kalla dom vad man vill antar jag.

http://www.cockerpoosverige.se/

Då kunde man ju lika gärna ha renrasig pudel. Finns ju inga allergivänliga raser men raser som inte fäller kan ibland funka. ja jag har också sett att man ibland blandar king charles med andra spaniels och där var väl avsikten att få bort hjärtsjukdomar som king charles ofta drabbas av har jag för mig. Dvärg/mellanpudlar får man väl blanda fast man kan ju undra varför dom inte hälsokollar hundarna. Jaja mycke konstig avel finns det.
anncharlotte
CITAT (Piccante @ 30-04-2014, 21:38) *

Det finns ju fördelar hälsomässigt med raskorsning, just för den skull att många sjukdomsanlag är rasbundna, eller i alla fall vanligare i vissa raser.
Handlar det om dominanta anlag så spelar det ju ingen roll, antingen går anlaget vidare och djuret blir sjukt eller också gör det inte det. Om det är en rasren parning eller om det är två olika raser spelar ju då ingen roll.

Dominanta anlag är ju lite lättare att hanskas med eftersom man ju oftast kan se om djuret är sjukt, problemet är ju om det är en sjukdom som dyker upp förhållandevis sent i livet, som tex vissa hjärtproblem, då har ofta en hel del avkommor redan fötts när man kan se föräldradjurets sjukdom.

Recessiva anlag däremot är ju värre, dom kan man ju inte se om djuret inte fått dubbel upplaga av dom och därmed är sjukt. Men finns det ett anlag så går det vidare till vissa av barnen.

Men parar man då ett djur av en ras med det recessiva sjukdomsanlaget X med ett djur med det recessiva anlaget Y med varandra så får man bara friska djur angående sjukdommarna X och Y.
Men någon av avkommorna kan ha fått bägge anlagen och är alltså bärare av bägge sjukdommarna.
Gör man ytterligare en utparning med en annan ras så kan kanske även det recessiva sjukdomsanlaget Z tillkomma.
Och allteftersom blir det mer och mer ett spel på lotteri att göra en parning, när ska dom här sjukdomsanlagen stöta på varandra och istället resultera i sjuka avkommor.

Med några oregistrerade utparningar i bakgrunden så har man ju förlorat all kontroll, man kan inte längre veta vilka sjukdomsgener djuret kan bära på och även om man vet så skulle en ansvarsfull avel innebära så mycket tester (om dom nu finns att få) att det inte är rimligt längre.
Jubbe063
Ska man se till genetiskt mest fördelaktigt i längden utan att nu ta hänsyn till bevarandet och utvecklandet av specifika raser blir diskussionen en annan.

Då har man allt att vinna på att bredda det genetiska materialet i varje individ genom att korsa individer som är så lite släkt som möjligt. Ju bredare spektrum av genetiska skillnader ju bättre för evolutionen av arten :-)
Motti
Nu var det inte det jag antydde ! alla som har läst på i genetik vet att man inte para två hundar där båda har höftfel tex eller andra sjukdomar därför är det viktigt att ha kunskap i just genetik för att se till att de valpar som föds är friska !Ska själv på en genetikföreläsning i Örebro i slutet på maj som gäller vår ras .Att avla hit och dit utan att begripa följderna eller förstå vad man håller på med är ju enligt mig ren dumdristighet !då har du ju inget intresse av att få fram friska bra hundar som slipper operationer och avlivning osv .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:57) *
Ska själv på en genetikföreläsning i Örebro i slutet på maj som gäller vår ras .

Hoppas det blir riktigt lärorikt för dig då :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon