|
Generalisera !dumheter jag skriver som det är bara .Om jag upprepa mig hör väl inte hit eller läser du allt flera gånger ?Håll er till seiösa hunduppfödare så får ni bra hundar och friska hundar !
Anki på Öland
27-03-2014, 23:55
CITAT (Motti @ 27-03-2014, 22:43)  Nu får vi lära oss att skilja på Sällskapshundar brukshundar och brukshundar då tänker jag på hårt arbetande som tex Alaskan malamut osv och Jakthundar ! Jakthundar avlas nogrant extriört annars skulle de inte hålla att springa 2 3 4 mil på en dag därför är extrören på en rasren jakthund extremt viktig ,även menthaliteten är i dag minst lika viktig på en jakthund eftersom den ska kunna handskas av många i ett jaktlag och även en domare på utställning .Sällskapshundar är lite annorlunda då de endast avlas på popularitet och då lägger inte alla uppfödare en seriös vikt på rasen alltid utan avlar lite hit som dit för att få in pengar på sina renrasiga valpar ! i dag får du betala mellan 10,000 -15 000 för en renrasig valp med god stamtavla en höfledsröntken kan du inte få gjord för än hunden är 1,5 år menthalt märks inte för än hunden börjar könsmogna .Därför är aveln av stor vikt och att du som hundköpare lägger ner mycket tid på efterforskning och inte köper första bästa valp i en annons .En sak till !seriösa valpuppfödare säljer aldrig sina valpar på Blocket ! Sillos !två raskorsningar kan bli hur bra som helst  då har du koll på båda raserna och deras eventuella rasfel då är det lätt att förstå om något blir fel och man vet vilken ras de ärft deffeckten ifrån !men att sälja valpar med fyra fem korsningar i !jag då hjälper det föga med chippmärkning och vet besiktning då de flesta fel uppenbara sig vid könsmognad eller vid 12-15 månader ,då tror jag inte den valpsäljaren kan ge några som helst garantier om hjärtfel PRA eller magomvridning höftledsfel eller andra ärftliga deffeckter mm .Köper du en renrasig hund har du alltid en garanti av uppfödaren om något skulle gå fel .Att korsa hundar hit och dit mellan vakthundar valhundar kamphundar kan bli skrämande effeckter och ingen hund för en nybörjare .Att bara ha mage att ta 9.500 för en blandras med fyra olika hundar i är en skandal för dom som är seriösa uppfödare . Stinta tror du tänker på Schäffern bla !jo då du har rätt titta på en Schäffer på 50 talet och nu så är det inte samma hund extriört !men då kommer de seriösa uppfödarna in ,som sakt det gäller att ha koll även som köpare !Att en hund har en stamtavla är inte lika med okej du måste själv angarera dig och leta och gå tillbaks till tex far mor föräldrar och se hur de har klarat sig på utställningar,det är inte aoutomatiskt okej bara för det finns en Champion i stamtavlan .alla bör ha flera championat i stamtavlan långt tillbaks gå gärna tillbaks till farfars far osv . Vilket svammel....
*Stintan*
28-03-2014, 06:43
CITAT (Motti @ 27-03-2014, 22:43)  Nu får vi lära oss att skilja på Sällskapshundar brukshundar och brukshundar då tänker jag på hårt arbetande som tex Alaskan malamut osv och Jakthundar ! Jakthundar avlas nogrant extriört annars skulle de inte hålla att springa 2 3 4 mil på en dag därför är extrören på en rasren jakthund extremt viktig ,även menthaliteten är i dag minst lika viktig på en jakthund eftersom den ska kunna handskas av många i ett jaktlag och även en domare på utställning .Sällskapshundar är lite annorlunda då de endast avlas på popularitet och då lägger inte alla uppfödare en seriös vikt på rasen alltid utan avlar lite hit som dit för att få in pengar på sina renrasiga valpar ! i dag får du betala mellan 10,000 -15 000 för en renrasig valp med god stamtavla en höfledsröntken kan du inte få gjord för än hunden är 1,5 år menthalt märks inte för än hunden börjar könsmogna .Därför är aveln av stor vikt och att du som hundköpare lägger ner mycket tid på efterforskning och inte köper första bästa valp i en annons .En sak till !seriösa valpuppfödare säljer aldrig sina valpar på Blocket ! Sillos !två raskorsningar kan bli hur bra som helst  då har du koll på båda raserna och deras eventuella rasfel då är det lätt att förstå om något blir fel och man vet vilken ras de ärft deffeckten ifrån !men att sälja valpar med fyra fem korsningar i !jag då hjälper det föga med chippmärkning och vet besiktning då de flesta fel uppenbara sig vid könsmognad eller vid 12-15 månader ,då tror jag inte den valpsäljaren kan ge några som helst garantier om hjärtfel PRA eller magomvridning höftledsfel eller andra ärftliga deffeckter mm .Köper du en renrasig hund har du alltid en garanti av uppfödaren om något skulle gå fel .Att korsa hundar hit och dit mellan vakthundar valhundar kamphundar kan bli skrämande effeckter och ingen hund för en nybörjare .Att bara ha mage att ta 9.500 för en blandras med fyra olika hundar i är en skandal för dom som är seriösa uppfödare . Stinta tror du tänker på Schäffern bla !jo då du har rätt titta på en Schäffer på 50 talet och nu så är det inte samma hund extriört !men då kommer de seriösa uppfödarna in ,som sakt det gäller att ha koll även som köpare !Att en hund har en stamtavla är inte lika med okej du måste själv angarera dig och leta och gå tillbaks till tex far mor föräldrar och se hur de har klarat sig på utställningar,det är inte aoutomatiskt okej bara för det finns en Champion i stamtavlan .alla bör ha flera championat i stamtavlan långt tillbaks gå gärna tillbaks till farfars far osv . Ja suck.... vilket svammel! Kan du inte svara på frågan hur det visat sig att din tik inte är lämplig att gå i avel?
Hunduppfödare är ännu galnare än katt uppfödare! Hundar går det att manipulera mer med. Man kan ta fram alla möjliga missfoster med avel. Typ för långa ryggar, För korta ben, platta nosar osv. Som ger hunden svårt och smärtsamt att leva med. Allt detta bara för att vi människor tycker att det är roligt.
CITAT (Carl @ 28-03-2014, 07:04)  Hunduppfödare är ännu galnare än katt uppfödare! Hundar går det att manipulera mer med. Man kan ta fram alla möjliga missfoster med avel. Typ för långa ryggar, För korta ben, platta nosar osv. Som ger hunden svårt och smärtsamt att leva med. Allt detta bara för att vi människor tycker att det är roligt. Instämmer flera av "ras hundarna" har genetiska fel och är klarts sämre än kossan Belgien Blue!  Våra tre "SKK" Golden retriever med fina stamtavlor blev väl så där, två med defekter trotts att de skickades med en fin stamtavla ... På senare år har jag stöt på Golden retriever som avlas helt utanför SKK och ofta används till jakt. Dessa hundar har de den fina "Golden" färgen! SKK med sin standard och utställningar premierat den vita golden! Jag tycker det är att fördärvat rasens vackra karakteristika ut seende.
Anki på Öland
28-03-2014, 08:46
CITAT (Carl @ 28-03-2014, 07:04)  Hunduppfödare är ännu galnare än katt uppfödare! Hundar går det att manipulera mer med. Man kan ta fram alla möjliga missfoster med avel. Typ för långa ryggar, För korta ben, platta nosar osv. Som ger hunden svårt och smärtsamt att leva med. Allt detta bara för att vi människor tycker att det är roligt. Jajamensan.... vi sitter alla och gnuggar händerna och funderar ut vilken nästa missbildning är som vi ska hitta på och avla fram... du anar inte hur kul det är  det är väl bäst att tala om att detta är ironi för det verkar finnas många som inte fattar det om man inte talar om det. Carls inlägg var något av det dummaste jag läst....
*Stintan*
28-03-2014, 09:20
CITAT (Carl @ 28-03-2014, 07:04)  Hunduppfödare är ännu galnare än katt uppfödare! Hundar går det att manipulera mer med. Man kan ta fram alla möjliga missfoster med avel. Typ för långa ryggar, För korta ben, platta nosar osv. Som ger hunden svårt och smärtsamt att leva med. Allt detta bara för att vi människor tycker att det är roligt. Du får nog prata för dig själv och inte göra dig till tolk för andra om du tycker att avarter är roligt. Det där är bara dumheter!
*Stintan*
28-03-2014, 09:44
CITAT (jaj-51 @ 28-03-2014, 08:45)  Instämmer flera av "ras hundarna" har genetiska fel och är klarts sämre än kossan Belgien Blue!  Våra tre "SKK" Golden retriever med fina stamtavlor blev väl så där, två med defekter trotts att de skickades med en fin stamtavla ... På senare år har jag stöt på Golden retriever som avlas helt utanför SKK och ofta används till jakt. Dessa hundar har de den fina "Golden" färgen! SKK med sin standard och utställningar premierat den vita golden! Jag tycker det är att fördärvat rasens vackra karakteristika ut seende. Jag vet flera "SKK-uppfödare" av jaktgolden som värnar om rasens karakteristiska utseende och egenskaper. Olika linjer helt enkelt. Det är precis det jag sa tidigare att många raser har en utställningsvariant som inte alltid är av godo. Om man ska ska lägga skulden på SKK kan jag inte uttala mig om eftersom det inte är dom som avlar fram dessa "utställningsideal". Därför betyder inte ett utställningschampionat heller att hunden är t.ex. en bra jakthund eller brukshund. Rasstandarderna bestäms av respektive ursprungsland så SKK kan inte ändra rasstandarden för andra raser än svenska.
CITAT (Motti @ 27-03-2014, 23:04)  Generalisera !dumheter jag skriver som det är bara .Om jag upprepa mig hör väl inte hit eller läser du allt flera gånger ?Håll er till seiösa hunduppfödare så får ni bra hundar och friska hundar ! Som du har gjort då. Ändå lyckades du köpa en hund, som inte duger i avel. En stamtavla och utställningsmeriter är ingen garantisedel. Det är bara en bättre förutsättning för en frisk och bra hund.
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-03-2014, 10:58
Motti varför har vi en avdelning Husdjur? Varför skriver du inte där dina hundtrådar?
*Stintan*
28-03-2014, 11:28
CITAT (pejori @ 28-03-2014, 09:48)  Som du har gjort då. Ändå lyckades du köpa en hund, som inte duger i avel. En stamtavla och utställningsmeriter är ingen garantisedel. Det är bara en bättre förutsättning för en frisk och bra hund.
Jubbe063
28-03-2014, 15:38
CITAT (Carl @ 28-03-2014, 07:04)  Hunduppfödare är ännu galnare än katt uppfödare! Hundar går det att manipulera mer med. Man kan ta fram alla möjliga missfoster med avel. Typ för långa ryggar, För korta ben, platta nosar osv. Som ger hunden svårt och smärtsamt att leva med. Allt detta bara för att vi människor tycker att det är roligt. Delvis sant. I många fall väger "skönhetsidealet" tyngre än "hundens bästa". Många är bra uppfödare medan andra tänker kortsiktigt.
Alla som håller på med avel med djur vill uppnå har ett syfte! När det gäller husdjur så är det i princip en rastandad som är målet! Då kan djuret ifråga få ett pris ett blått band eller kanske bli champion!woow! Alla raser standard kan mätas i cm eventuellt med någon tillägg av päls färg!
För att uppnå dessa uppgjorda standards så fodras det att man inavlar i stor i stor utsträckning. Dessutom struntar man hur hunden mår av dessa standards. Vilket innebär att genetiska variationerna drastiskt minskar. Vilket medför sjukdomar i olika de former.
Inga djur som skulle ställas ut eller bedömas skulle få ha en inavels procent över noll procent i fjärde generationen.
*Stintan*
28-03-2014, 18:19
Är du hunduppfödare Carl? Du låter väldigt insatt måste jag säga......inte!
Anki på Öland
28-03-2014, 22:15
CITAT (Carl @ 28-03-2014, 18:00)  .........Alla raser standard kan mätas i cm eventuellt med någon tillägg av päls färg........ Fel nummer 1 - och resten av dina s.k. slutsatser är fel också...
Bullskit(ursäkta utrycket) att det skulle inavlas hit och ditbland alla rashundar och om det görs så är inte dom hunduppfödarna speciellt seriösa ! ren gissning och har inget underlag överhuvudtaget .I en befintlig ras får man inte inavla hur som helst utan att den parningen är godkänd av avelsrådet i respecktive ras ,att det förekommer kussinavel det vet jag och då i vissa grenar av jakthundar om sällskapshundar vet jag inget i det fallet ,när det gäller jakthundar så vet jag att det förekommer eller har förekommit kussinavel bla i Drever .I den jakthundsrasen som vi har Luzernerstövare så är avelsbasen så trång att det inte får förekomma någon som helst släktavel för rasens välbekommande och fortsatta avel,det impoteras nya hanar o tikar hela tiden för att utöka avelsbasen .Därför har vi stamtavlor och utställningar jaktprover mm för att bevara rasen frisk och stark för jak men även menthalt .Är man intresserad av att skaffa sig en frisk hund med goda anor så är det bara att läsa stamtavlorna där står hela historiken om hunden .Utan rashundar utställningar stamtavlor så skulle hela hundaveln rasa ihop så även rasstandarden !Tyvär finns det för många oseriösa hunduppfödare både med gatukorsningar och så kallat "renrasiga"det förfalskas papper och paras hit och dit utan en tanke på nedärvda sjukdomar eller höffledsfel hjärtsjukdomar mm.Det är upp till köparen att efterforska och ha koll på vad man köper för hund !Bara att läsa stamtavlor långt till baks ringa runt till uppfödare osv.Vi höll på i tre år och forska innan vi köppte vår hund och då med hjälp av folk som jobbar för rasens sundhet ! Stamtavlorna betyder allt när du letar efter en hund som du vill lägga valpar på och då inte bara efter mor och far föräldrar man måste gå långt tillbaks i aveln och titta .
*Stintan*
30-03-2014, 06:18
Motti varför kan du inte använda din hund i avel?
anncharlotte
03-04-2014, 13:08
CITAT (Carl @ 28-03-2014, 08:04)  Hunduppfödare är ännu galnare än katt uppfödare! Hundar går det att manipulera mer med. Man kan ta fram alla möjliga missfoster med avel. Typ för långa ryggar, För korta ben, platta nosar osv. Som ger hunden svårt och smärtsamt att leva med. Allt detta bara för att vi människor tycker att det är roligt. Jag anser ju inte att kattuppfödare är galna, de flesta strävar efter avkommor med bra hälsa och ett utseende som stämmer så bra in på rasstandarden som möjligt. Att vilja följa rasstandarden behöver ju inte vara fel, det gör ju att vi kan bevara dom raser som finns. Då det kan gå fel är ju när vi börjar misstyda den där standarden, då kort börjar betyda minimalt, och när stort blir gigantiskt. Eller när vi börjar korsa raser med oförenliga egenskaper, vissa egenskaper fungerar helt enkelt inte tillsammans. Och just när det gäller det sistnämna kan kanske hundarna vara mer illa ute än katterna, skillnaden mellan olika hundraser är ju betydligt större än mellan kattraserna. Sen kan det ju både när det gäller hund och katt bli problem om selektionen för utseende blir så snäv att avelsbasen får lida av det.
Kan och kan Stintan ! det handlar om att ha koll på genetiken i din hundras som du valt ,nu visste vi att avelsbasen var trång i just den här rasen ,men i Teas kul föddes tre hanar och av dom tre är det bara en hane som båda stenarna gått ner på alltså är två hanar födda med en sten och det är genetiskt ,så om vi lägger på valpar på Tea är risken stor att om det föds hanar i kullen kan de bli födda med en sten !en hund med en sten kan man inte regga i SKK eller ställa ut och heller då inte starta på jaktprov ! detta fenomen kallas Kryptokilder ! och man bör inte avla på hundar som har det i generna om man nu vill få fram en bra hundstam .Nu ska vi på utställning i Örebro i maj om inte fröken Tea tänker gå i löp och där hålls då en genetikföreläsning på lördagen och då hoppas vi får lite mer på fötterna i fråga om hur vida vi kan avla på Tea eller inte ,att lägga på valpar på Tea är inte topp tio för oss vi älskar henne precis som hon är med eller utan valpar !vi får helt enkelt köpa en tik till framöver i så fall om vi vill avla .Att avla kors och tvärs med olika hundraser utan att veta något om genetik ger inga bra hundar i längden oavset raser eftersom de flesta raser har rasdeffeckter som förs vidare i generna .Inom rashundsaveln har man avelsråd som man ringer till för att få bästa hane till sin tik men även dom misslyckas då och då ! DNA = genetik är inget man ska ta lätt på !att köpa hund är som att köpa trisslott man vet inte för än man skrapat =när hunden blivit vuxen vid 12 månaders ålder .
Och föresten på tal om kattavel så vill jag nog påstå att kattavlare är bra mycket galnare än hundavlare ! Det har avlats fram katter som inte sprattlar när barn kånkar på dom det har avlats fram hårlösa katter som du måste bada varje dag det finns katter som har krulliga öron utan svanns osv ! så jag vill nog påstå att där är det 50-50 i galenskap !
CITAT (Motti @ 05-04-2014, 01:22)  Och föresten på tal om kattavel så vill jag nog påstå att kattavlare är bra mycket galnare än hundavlare ! Det har avlats fram katter som inte sprattlar när barn kånkar på dom det har avlats fram hårlösa katter som du måste bada varje dag det finns katter som har krulliga öron utan svanns osv ! så jag vill nog påstå att där är det 50-50 i galenskap ! Ja precis som du skriver det avlas fram katter och hundar som har stora defekter! Skrivs en standard och sen fortsätter det av bara farten, stamtavlor och utställnings meriter radas upp. Anses vara fina och många tjänar pengar på djurens bekostnad. Inavel och "missfoster" är ursprunget till många av de knepiga raser som odlas. Jämför kossan belgian blue som det blev en folkstorm om så borde många av de onödiga inavlade / genetiskt defekta raserna inte odlas över huvud taget.
*Stintan*
05-04-2014, 07:55
Kryptorchism innebär att en eller båda testiklarna inte ramlat ner i pungen utan stannat i bukhålan. Kan vara klokt att inte låta ett helsyskon gå i avel då såklart. Är avelsbasen lika liten i Sverige som i Norge? Tänkte mest för att det finns betydligt färre hundar av din ras i Norge.
Motti du skrev nånstans att hunden måste ha minst en tvåa på utstälning för att få delta i jaktprov. Är det verkligen så? Jag trodde inte det fanns något utställningskrav för det men jag kan ju ha fel. Vet du någonstans man kan läsa om det?
Anki på Öland
05-04-2014, 08:12
CITAT (Motti @ 05-04-2014, 01:16)  ...........en hund med en sten kan man inte regga i SKK....... Orkar inte argumentera med all din hitte-på-kunskap men detta är helt fel. Kryptorchida valpar får visst registreras i SKK - inga valpar har hunnit få sina testiklar när man registrerar valpkullen - däremot får du inte registrera valpar efter en kryptorchid hund, så pappan måste ha 2 normalt belägna testiklar. Försök inte att sitta och undervisa andra om sånt du inte kan själv. CITAT (*Stintan* @ 05-04-2014, 08:55)  ..........Motti du skrev nånstans att hunden måste ha minst en tvåa på utstälning för att få delta i jaktprov. Är det verkligen så? Jag trodde inte det fanns något utställningskrav för det men jag kan ju ha fel. Vet du någonstans man kan läsa om det? Skulle tro att du måste ha ett G (good) på utställning för att kunna bli jakt champion. Det var några år sedan dom ändrade siffersystemet till bokstäver...
Vår bästa jakthund var en blandras, kostade 500kr i slutet av 80-talet. För fem år sedan skulle vi köpa en blandrashund till, då kostade de kring 5000kr. Kan någon förklara varför hundar är så förbålt mycket dyrare idag? Jag säger inte att de inte är värda 5000kr, men jag undrar varför priserna stigit så mycket. Förr fick man ju typ ge bort blandrasvalpar alternativt ha ihjäl dem, ungefär som med kattungar. (Vi har aldrig sålt valpar så jag har ingen erfarenhet av hur mycket det kostar att föda upp en kull)
*Stintan*
05-04-2014, 22:27
CITAT (Pirum @ 05-04-2014, 20:45)  Vår bästa jakthund var en blandras, kostade 500kr i slutet av 80-talet. För fem år sedan skulle vi köpa en blandrashund till, då kostade de kring 5000kr. Kan någon förklara varför hundar är så förbålt mycket dyrare idag? Jag säger inte att de inte är värda 5000kr, men jag undrar varför priserna stigit så mycket. Förr fick man ju typ ge bort blandrasvalpar alternativt ha ihjäl dem, ungefär som med kattungar. (Vi har aldrig sålt valpar så jag har ingen erfarenhet av hur mycket det kostar att föda upp en kull) Antagligen för att det finns en marknad. Varenda kotte ska ju ha hund och ofta fler idag. Så var det inte förr.
Håller med Pirum ! två korsningar kan bli suveräna på många sätt särskillt inom jakthundar så där kan vi vara överns  Men om vi nu ska hålla oss till att bevara renrasiga hundar så måste man koncentrera sig på Genetik vad som nedärvs och vad som händer i aveln,även inom avelsråd görs misstag men det brukar gå att rätta till om man som hundägare är tillgiven till rasen .Men att korsa raser hit och dit utan att förstå vad slutresultatet kan bli då är man ute och cycklar ! Håller med Pirum om att priserna har blivit hutlösa och därför startade jag den här tråden !När man kan korsa fyra raser utan att ha ett uns begrepp om vad som händer i sitt avlande och inte ens ta hänsyn till de olika rasernas problem som tex hjärtproblem ögonproblem höftledsproblem magvridning osv osv och sedan ha mage att begära ett pris på 9,500 då anser jag att det är ren profit och har inget med hundarnas hälsa att gör !om man säljer fyrblandraser för det priset så är man totalt skruppelfri ! och som uppfödare kan du ALLDRIG ge några som helst hälsogarantier ! att sedan annonsera om att valparna är ID_märkta vetbesiktigade och vaccinerade är ju inget garanti för vad för fel som utvecklar sig i valpen under uppväxten !en sådan korsningsvalp kan ju ramla ner och dö av hjärtfel eller måste avlivas på grund av höfleder eller annat .Köper du en rashund av en seriös uppfödare så har du alltid en garanti på eventuella fel !Det är en jäkla skillnad på en seriös uppfödare och en som blandar raser hit och dit för att bara tjäna lätta pengar ! Hon som sålde fyrakorsningar på Blocket för 9,500 skickade jag ett mail och frågade hur hon kunde försvara det priset utan att kunna lämna garantier för eventuella sjukdomar som är rasrelaterade ? svaret jag fick var :sköt du ditt så sköter jag mitt !det svaret säger sig självt .
Tycker nog att Anki från Öland har koll på vad som gäller inom hundaveln och förstår målet med den och hur viktigt det är med seriösa hunduppfödare ! Skk sätter höga mål för aveln och även för hundutställningar . Skulle vilja göra ett tillägg här !hunden väljer inte sitt mål eller vem den parar sig med !Det gör ägaren till hunden ingen annan .
*Stintan*
06-04-2014, 00:17
CITAT (Motti @ 06-04-2014, 00:57)  Tycker nog att Anki från Öland har koll på vad som gäller inom hundaveln och förstår målet med den och hur viktigt det är med seriösa hunduppfödare ! Skk sätter höga mål för aveln och även för hundutställningar . Skulle vilja göra ett tillägg här !hunden väljer inte sitt mål eller vem den parar sig med !Det gör ägaren till hunden ingen annan . Ja Anki sitter inne med betydligt mer kunskap på området än du som bara hittar på en massa. Synd bara att du insett det förrän nu.
CITAT (Motti @ 06-04-2014, 00:57)  Tycker nog att Anki från Öland har koll på vad som gäller inom hundaveln och förstår målet med den och hur viktigt det är med seriösa hunduppfödare ! Skk sätter höga mål för aveln och även för hundutställningar . Skulle vilja göra ett tillägg här !hunden väljer inte sitt mål eller vem den parar sig med !Det gör ägaren till hunden ingen annan . Anki är ju utbildad och har många års erfarenheter, hon vet vad hon talar om!
Eva-Helene
06-04-2014, 14:20
CITAT (Motti @ 06-04-2014, 00:57)  !hunden väljer inte sitt mål eller vem den parar sig med !Det gör ägaren till hunden ingen annan . Jaså??? Säg det till min väninna vars tik (blandras golden/schäfer/hamilton) lyckades få upp ytterdörren, sprang 3 mil(!) till hannen hon hade tjuvparat sig med ett år tidigare (då var det han som hade rymt hemifrån)! Tror inte M håller med dig... Det blev fina friska valpar bägge gånger, yngsta kullen är nu 6 år och ingen av de 18 har någon ärftlig åkomma, varken fysiskt eller mentalt.
Jubbe063
06-04-2014, 18:07
CITAT (Motti @ 06-04-2014, 00:40)  Hon som sålde fyrakorsningar på Blocket för 9,500 skickade jag ett mail och frågade hur hon kunde försvara det priset utan att kunna lämna garantier för eventuella sjukdomar som är rasrelaterade ? svaret jag fick var :sköt du ditt så sköter jag mitt !det svaret säger sig självt . Kan nog hålla med säljaren i det fallet. Prissättningen är fri oavsett om det är renrasigt eller korsning med okänt antal raser. Det är upp till köparen att avgöra om hen är beredd att betala angivet pris eller ej. Tycker man att det är för dyrt vänder man sig till annan säljare. Problemet löst.
CITAT (*Stintan* @ 06-04-2014, 01:17)  Ja Anki sitter inne med betydligt mer kunskap på området än du som bara hittar på en massa. Synd bara att du insett det förrän nu. Visst är det så. Hitta påare finns överallt och dom vägrar att lyssna på andra än sig själva. Stöter dagligern på förståsigpåfolk som kan allt om hundar i allmänhet och min i synnerhet. Dom vet allt om hur missförstådd han är och kommer med ett brett flin på läpparna och säger "Jag kan hundar, mig biter han inte" och ska klappa fast jag sagt nej. Sedan undrar jag, varför denna tråd inte är flyttad till "husdjur" ännu. Den har väl legat i fel forum länge nu????
Men snälla nån 9,500 för en treraskorsning där du inte har några garantier för eventuelle rassjukdommar ! förstår inte hur en del av er tänker ?alla raser har deffeckter i sin ras som tex hjärtfel höftledsfel ögonsjukdomar mm ,om du korsar tre raser utan ett uns kunskap i genetik hur ska du kunna ge valpköparen någon garanti på vad som kan hända den valpen framöver ?att du chippar valpen och vaccinera den är ju absolut ingen garanti för kommande hälsoproblem !alla vi som är hundägare vet ju att vi fäster oss vid våra hundar oavset ras men att då köpa "vilda "korsningar utan tanke bakom eller kunskap i genetik kan ju göra det till ett helvete för en köpare .Köper du en rashund så har du alltid en garanti för rasen genom stamtavlorna och avelsrådet bla .Har man mage att ta 9,500 för en treraskorsning då är man bara ute efter pengarna inget annat !man avlar hej vilt hit och dit utan en tanke på hundens bästa eller ägarna till dom valparna . Skulle vilja utfärda en varning också till er som köper blandisar !köp aldrig en hund som är korsad mellan vakt och vallhund !Det utlåtandet kom frän en veterinär på ett TV-program !em sådan korsning kan vara livsfarlig då hunden inte vet om den ska vackta eller valla ,till sist så snäpper det i hjärnan på den hunden och då kan den bli riktigt farlig .
Piccante
12-04-2014, 01:41
Fast en anledning till att rashundar ofta dras med vissa genetiska problem är ju den smala avelsbasen och att de i regel ofta varit inavlade från början. Får man en treraskorsning så bär den inte på någon inavel och recessiva anlag slår inte igen. Däremot kan de vara olämpliga för fortsatt avel.
Trampendal
12-04-2014, 01:48
CITAT (Motti @ 12-04-2014, 01:56)  Men snälla nån 9,500 för en treraskorsning där du inte har några garantier för eventuelle rassjukdommar ! förstår inte hur en del av er tänker ?alla raser har deffeckter i sin ras som tex hjärtfel höftledsfel ögonsjukdomar mm ,om du korsar tre raser utan ett uns kunskap i genetik hur ska du kunna ge valpköparen någon garanti på vad som kan hända den valpen framöver ?att du chippar valpen och vaccinera den är ju absolut ingen garanti för kommande hälsoproblem !alla vi som är hundägare vet ju att vi fäster oss vid våra hundar oavset ras men att då köpa "vilda "korsningar utan tanke bakom eller kunskap i genetik kan ju göra det till ett helvete för en köpare .Köper du en rashund så har du alltid en garanti för rasen genom stamtavlorna och avelsrådet bla .Har man mage att ta 9,500 för en treraskorsning då är man bara ute efter pengarna inget annat !man avlar hej vilt hit och dit utan en tanke på hundens bästa eller ägarna till dom valparna . Att man har en garanti mot fel, sjukdomar etc om man köper en rashund är ju rent skitsnack ("bullskit"). Ingen kan ju nånsin garantera att en hund kommer att utvecklas till en evigt frisk och "felfri" individ. Det man eventuellt kan garantera för en rashund är ju att den har en viss läggning för jakt, vakt, vallning osv.
Eva-Helene
12-04-2014, 14:03
CITAT (Motti @ 12-04-2014, 01:56)  Skulle vilja utfärda en varning också till er som köper blandisar !köp aldrig en hund som är korsad mellan vakt och vallhund !Det utlåtandet kom frän en veterinär på ett TV-program !em sådan korsning kan vara livsfarlig då hunden inte vet om den ska vackta eller valla ,till sist så snäpper det i hjärnan på den hunden och då kan den bli riktigt farlig . Jaha...alltså ska man aldrig köpa en schäfer då. Eller hur?
Jubbe063
12-04-2014, 17:33
CITAT (Motti @ 12-04-2014, 01:56)  Men snälla nån 9,500 för en treraskorsning där du inte har några garantier för eventuelle rassjukdommar ! förstår inte hur en del av er tänker ?alla raser har deffeckter i sin ras som tex hjärtfel höftledsfel ögonsjukdomar mm ,om du korsar tre raser utan ett uns kunskap i genetik hur ska du kunna ge valpköparen någon garanti på vad som kan hända den valpen framöver ?att du chippar valpen och vaccinera den är ju absolut ingen garanti för kommande hälsoproblem !alla vi som är hundägare vet ju att vi fäster oss vid våra hundar oavset ras men att då köpa "vilda "korsningar utan tanke bakom eller kunskap i genetik kan ju göra det till ett helvete för en köpare .Köper du en rashund så har du alltid en garanti för rasen genom stamtavlorna och avelsrådet bla .Har man mage att ta 9,500 för en treraskorsning då är man bara ute efter pengarna inget annat !man avlar hej vilt hit och dit utan en tanke på hundens bästa eller ägarna till dom valparna . Skulle vilja utfärda en varning också till er som köper blandisar !köp aldrig en hund som är korsad mellan vakt och vallhund !Det utlåtandet kom frän en veterinär på ett TV-program !em sådan korsning kan vara livsfarlig då hunden inte vet om den ska vackta eller valla ,till sist så snäpper det i hjärnan på den hunden och då kan den bli riktigt farlig . Självklart har man inga garantier mot "rassjukdomar" eftersom man inte köper en rashund :-) Dessutom kan du aldrig få garantier ens för renrasiga hundar att de inte har någon ärftlig sjukdom :-) Vad gäller prissättningen så är det fortfarande upp till köparen om hen vill betala det begärda priset. En detalj bara, är det treraskorsning vi pratar om nu, vad hände med fyrraskorsningen du ondgjorde dig över :-)
kerstin z5-6
12-04-2014, 21:12
Det senaste önskemålet på bla FB verkar ju helt sjukt, Pomeranian /Husky .. måste ju vara något knas med de som vill ha en sådan kombination..
Trampendal
12-04-2014, 21:54
CITAT (Jubbe063 @ 12-04-2014, 18:33)  En detalj bara, är det treraskorsning vi pratar om nu, vad hände med fyrraskorsningen du ondgjorde dig över :-) Den dog förstås! Var ju helt verdo från början.
Du kan gå in på tex Agria och hitta varenda renrasig hund där och vilka genetiska sjukdomar de bär på så kom inte och säg att du inte kan läsa på om varje enskilld ras och vilka genetiska sjukdomar de bär på !Vilken som helst som tänker efter och förstå att blandraser i tre fyra korsningar kan bära på hur många ärftliga sjukdomar som helst ! Om du tex tänkt köpa en Golden retriver är det ju bara att gå in och läsa rasstandarden och se vilka sjukdomar som de bär på genetiskt gäller alla renrasiga hundar ! försök och ta reda på det i en blandras ? Det är rent otroligt hur hämminglösa fplk är när det gäller att tjäna pengar på hundar särskillt de små raserna ,ni måste ju förstå att något är väldigt fel när de kan ta 9,500 för en treraskorsning och jag och min man har då betalat för vår hund i svenska kronor 12,000 där det ligger ett långt gediget avelsarbete bakom i många år ,och så kan någon samtidigt sälja blandrashundar med tre olika raser i för 9,500 !är det inget som ni tycker är märkligt i det ?För gavs blandras hundar bort gratis ! då anser jag att det enda syftet med att sälja blandraser för det priset är profit och man bryr sig inte ett skit om hurvida dessa valpar kommer att bli bra och friska hundar inte bryr man sig om ägarna heller då du aldrig kan lämna en hälsogaranti för dessa valpar .Köper du en rashund så har du alltid en garanti om det skulle hända valpen något som tex hjärtfel ögonfel höftleder eplepsi osv ,antingen får du en ny valp i nästa kul eller pengarna tillbaks om det är en seriös upp födare . Försök och få en sådan garanti bland dom som profiterar på att mixa ihop en massa raser utan ett dugg insikt i genetik .Tror inte de bryr sig om om hundarna har infektioner eller nått de bara parar dom hej och hå !
Ett PS !har en före detta vännina som har en korsning Tjihuwawwa (vet inte hur attans det stavas ) och en av de små terrier raserna ,hon lade på valpar på den tiken när hon var 5 år !ingen seriös valpuppfödare lägger på valpar på en 5 årig tik som inte fått valpar tidigare ,hon fick 6000 kr styck för dom inga stamtavlor eller hälsoundersökningar ,hon parade tiken med första bästa hane hon hittade !Aldrig i mitt liv att jag skulle våga lägga på valpar på en tik som är 5 år !hon hade tur tiken överlevde men i mitt tycke så brydde hon sig inte om vilket bara hon fick sälja valpar .
Piccante
15-04-2014, 00:45
CITAT (Motti @ 15-04-2014, 01:02)  Ett PS !har en före detta vännina som har en korsning Tjihuwawwa (vet inte hur attans det stavas ) och en av de små terrier raserna ,hon lade på valpar på den tiken när hon var 5 år !ingen seriös valpuppfödare lägger på valpar på en 5 årig tik som inte fått valpar tidigare ,hon fick 6000 kr styck för dom inga stamtavlor eller hälsoundersökningar ,hon parade tiken med första bästa hane hon hittade !Aldrig i mitt liv att jag skulle våga lägga på valpar på en tik som är 5 år !hon hade tur tiken överlevde men i mitt tycke så brydde hon sig inte om vilket bara hon fick sälja valpar . Fast det har ju inte så mycket med blandrasen i sig att göra utan det är ett förkastligt sätt att avla hundar och sälja av en korkad uppfödare. En blandras kan vara hur frisk som helst och hälsoundersökt och vaccinerad. Det är ju upp till ägaren som föder upp dom att göra rätt för sig och mot hundarna eller ej.
*Stintan*
15-04-2014, 06:12
Får ni pengarna tillbaka för Thea? Ni kan ju inte använda henne i avel eftersom hon bär på defekta anlag. Att Agria skulle ha ett register över varenda renrasig hund och vilka genetiska sjukdomar de bär på är bara nys och påhitt. De listar vilka sjukdomar de inte ger ersättning för hos respektive ras. Det kan skilja mellan olika försäkringsbolag. Alla hundar är ju inte föräkrade hos Agria.
Som sagt så råder det fri prissättning och det är väl upp till var och en hur mycket man vill betala för en hund, renras eller blandras.
Vad jag däremot inte förstår är varför man avlar fram blandraser på en reggad renrasig hund.
Jubbe063
15-04-2014, 19:51
CITAT (Motti @ 15-04-2014, 00:51)  Du kan gå in på tex Agria och hitta varenda renrasig hund där och vilka genetiska sjukdomar de bär på så kom inte och säg att du inte kan läsa på om varje enskilld ras och vilka genetiska sjukdomar de bär på Hmmm, På Agria står det vilka ärftliga sjukdomar och defekter som är vanligare hos respektive ras, inte vilken defekt de bär på. Viss skillnad. CITAT (*Stintan* @ 15-04-2014, 07:12)  Att Agria skulle ha ett register över varenda renrasig hund och vilka genetiska sjukdomar de bär på är bara nys och påhitt. De listar vilka sjukdomar de inte ger ersättning för hos respektive ras. :-)
Ja men gå då in på andra webbsidor och läs på om rasernas genetiska sjukdomar !allt står deklarerat på svart och vitt om vilka problem du kan få i den rasen du väljer och dom problemen är genetiska punkt slut !Att folk håller på att expremitera hit och dit ock korsar olika hundar för olika tänkta uppgifter är ju helt galet !Vi har ju hundar som är uppfödda för vallning vakt jakt sällskap dressyr !man kan inte korsa dom raserna ihop hit och dit utan följder !om man nu ska hålla på med avel så ska man ta mig sjutton ha vetskap om genetik och vad som händer när man tex korsar en vakthund med en vallhund eller en jakthund med en sällskapshund ! Folk avlar ju fram valpar utan tanke bakom bara för profiten utan en tanke på gener eller vad hundarna är avlade för eller vilka genetiska sjukdomar de bär på ! Den som inte förstår hur viktig genetiken är ska inte hålla på med hundavel alls då de inte begriper vad de håller på med !
*Stintan*
17-04-2014, 06:53
Ja det finns mycket skitavel men hur ska man lösa det problemet har du tänkt dig?
Piccante
17-04-2014, 08:30
Höftledsdysplasi HD var intressant att läsa om. Där finns både en genetisk faktor men även en "livsstilsfaktor". Trots att HD-fria hundar paras kan de ändå få valpar med HD då tyngre raser har större tendens att få det speciellt om de utfodras fel. Arvbarheten för HD går därför inte att förutse till 100%. Man har även sett i kartläggningar av raser att det möjligtvis kan vara könsbunden nedärvning då tikar löper större risk i vissa raser att få det. Så trots SKKs kartläggning blir inte alla raser 100% fria. Det enda som en seriös uppfödare kan göra är att röntga båda föräldrarna och även hålla koll på generationen före dom. Men det spelar ju ingen roll om det är tävlingshundar, sällskapshundar eller blandraser så länge man undersöker dom.
Jubbe063
17-04-2014, 11:12
CITAT (Motti @ 17-04-2014, 01:08)  Ja men gå då in på andra webbsidor och läs på om rasernas genetiska sjukdomar !allt står deklarerat på svart och vitt om vilka problem du kan få i den rasen du väljer och dom problemen är genetiska punkt slut !Att folk håller på att expremitera hit och dit ock korsar olika hundar för olika tänkta uppgifter är ju helt galet !Vi har ju hundar som är uppfödda för vallning vakt jakt sällskap dressyr !man kan inte korsa dom raserna ihop hit och dit utan följder !om man nu ska hålla på med avel så ska man ta mig sjutton ha vetskap om genetik och vad som händer när man tex korsar en vakthund med en vallhund eller en jakthund med en sällskapshund ! Folk avlar ju fram valpar utan tanke bakom bara för profiten utan en tanke på gener eller vad hundarna är avlade för eller vilka genetiska sjukdomar de bär på ! Den som inte förstår hur viktig genetiken är ska inte hålla på med hundavel alls då de inte begriper vad de håller på med ! Håller med om att det finns oseriösa hunduppfödare, o dessa bryr sig inte om vad kennelklubben o andra tycker. Sorgligt men sant. Men tyll syvenes och sist finns dessa uppfödare eftersom det finns köpare som vill ha deras korsningar, oavsett om det kostar en krona eller tolvtusen kronor. Enda sättet att motverka detta är om köparna väljer andra uppfödare.
*Stintan*
17-04-2014, 12:29
Grejen är ju att det finns många som vill ha blandraser och många som inte gillar SKK. Det är ju inte hundarna det är fel på, dom är inte sjukare än andra hundar. Knepigt det där för oseriösa människor finns överallt tyvärr. Sen finns det faktiskt också serös blandrasavel, t.ex. prestationsavel.
Jubbe063
17-04-2014, 12:35
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2014, 13:29)  Grejen är ju att det finns många som vill ha blandraser och många som inte gillar SKK. Det är ju inte hundarna det är fel på, dom är inte sjukare än andra hundar. Knepigt det där för oseriösa människor finns överallt tyvärr. Sen finns det faktiskt också serös blandrasavel, t.ex. prestationsavel. Precis :-) och alla hundraser är ju. resultatet av korsningar från första början för att sedan bara avlas inom sin egen grupp :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|