|
Gossen Ruda
16-06-2015, 10:12
Nu känner jag inte till någon som har tveksam könstillhörighet, jag misstänker det är få, men min uppfattning är att de största tillskyndarna av hönan är genustalibaner som vill sudda ut könsskillnaderna. Eftersom dessa så gott som uteslutande tillhör kvinnosidan kan man dra vissa slutsatser, jag håller mina för mig själv.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2015, 11:12)  Nu känner jag inte till någon som har tveksam könstillhörighet, jag misstänker det är få, men min uppfattning är att de största tillskyndarna av hönan är genustalibaner som vill sudda ut könsskillnaderna. Eftersom dessa så gott som uteslutande tillhör kvinnosidan kan man dra vissa slutsatser, jag håller mina för mig själv. Halaj! Jag delar din analys (och antagligen också dina slutsatser ). I övrigt känner jag inte mycket alls för ordet. Det finns ett gäng skitnödiga hipsters på södermalm i Sthlm som sitter och hittar på såna här grejer. Eftersom de har stora kontaktytor mot mediasverige kan de prångla ut sin bullshit till övriga Sverige. Men en sak kan jag säga: den jävel som kommer och kallar mig för ett hen kommer att få sina fiskar varma snabbare än en gris blinkar! //T
anncharlotte
16-06-2015, 17:20
Fantastiskt att ett litet ord som ingen tvingar oss att använda kan uppröra vissa så mycket.
Jag har själv inte vant mej vid att använda det men kan klart se fördelar. I en beskrivande text tex där det kan ersätta användaren, brukaren, deltagaren mm. Det kan bli lite tjatigt att gång på gång både skriva och läsa deltagaren att då kunna använda hen i bland lättar ju upp texten. Ibland vet man ju heller inte vilket kön det är på personen man pratar om, hen i stället för hon/han är ju utan tvekan smidigt.
Någon som inte har idetifierbar könstillhörighet kanske inte så många av oss har i sin bekantskapskrets men eftersom dom faktiskt finns så är det väl bra att ett lämpligt ord finns att använda.
Att jämföra detta ordet med nedsättande benämningar på diskriminerade folkgrupper tycker jag är rena dumheten.
johan1983
16-06-2015, 22:20
CITAT (anncharlotte @ 16-06-2015, 18:20)  Fantastiskt att ett litet ord som ingen tvingar oss att använda kan uppröra vissa så mycket.
Jag har själv inte vant mej vid att använda det men kan klart se fördelar. I en beskrivande text tex där det kan ersätta användaren, brukaren, deltagaren mm. Det kan bli lite tjatigt att gång på gång både skriva och läsa deltagaren att då kunna använda hen i bland lättar ju upp texten. Ibland vet man ju heller inte vilket kön det är på personen man pratar om, hen i stället för hon/han är ju utan tvekan smidigt.
Någon som inte har idetifierbar könstillhörighet kanske inte så många av oss har i sin bekantskapskrets men eftersom dom faktiskt finns så är det väl bra att ett lämpligt ord finns att använda.
Att jämföra detta ordet med nedsättande benämningar på diskriminerade folkgrupper tycker jag är rena dumheten. Läs den här artikeln. Du lär sätta kaffet i vrångstrupen och första bästa samtal på din mobil i morgon lär gå till Expo eller någon aftonbladetjournalist boende på Södermalm. http://nyheter24.se/noje/kronika/757377-vi...-inga-javla-henNeger och zigenare är förövrigt också könsneutrala ord. I Spanien använder man "Negro" för mörkhyad. det finns ingen som tar illa upp av det eftersom det helt enkelt bara betyder svart. Därmed så är det egentligen inte mer nedsättande än vad man gör det till. Jag står på mig att om 10-20 år så kommer hen att vara ett lika nedsättande benämning som man idag anser om ovanstående ord. Hen är engelska och betyder höna. Ordet är som gjort för att kränka andra människor även om någon kanske var välvillig från första början. Samma som zigenare som man skulle säga istället för tattare. Om 10-20 år får vi inte säga "rom" heller.
kolonista
17-06-2015, 09:47
Eftersom den här diskussionen har hamnat långt från den ursprungliga frågan om vad man tycker om ordet "hen" så har jag en fundering om en blomma som jag har. Den är av släktet Tradescantia, på svenska Vandrande jude, får man fortfarande säga det svenska namnet eller är det någon som tar illa upp? Vad ska man i så fall kalla den?
Om ordet hen tycker jag ingenting. Har hittills aldrigt ansett det motiverat att använda i något sammanhang. Det finns ju könsneutrala den och det redan. Personen, den...., barnet det.... osv. Riktigt fånigt blir det dock när (som man kan läsa då och då) man talar om könet och sedan använder ordet hen. Ex. min dotter, hen eller pojken, hen..... Gita
Gossen Ruda
17-06-2015, 10:23
Bengalow
17-06-2015, 11:01
CITAT (kolonista @ 17-06-2015, 10:47)  Eftersom den här diskussionen har hamnat långt från den ursprungliga frågan om vad man tycker om ordet "hen" så har jag en fundering om en blomma som jag har. Den är av släktet Tradescantia, på svenska Vandrande jude, får man fortfarande säga det svenska namnet eller är det någon som tar illa upp? Vad ska man i så fall kalla den? Mig veterligen, så har aldrig ordet "jude" blivit nedsättande benämning, så som de andra exemplen, med undantag från en era i Tysklands historia. Det är bara att fortsätta att kalla växten vid dess svenska namn.
Jubbe063
17-06-2015, 12:44
CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 23:20)  Läs den här artikeln. Du lär sätta kaffet i vrångstrupen och första bästa samtal på din mobil i morgon lär gå till Expo eller någon aftonbladetjournalist boende på Södermalm. http://nyheter24.se/noje/kronika/757377-vi...-inga-javla-henNeger och zigenare är förövrigt också könsneutrala ord. I Spanien använder man "Negro" för mörkhyad. det finns ingen som tar illa upp av det eftersom det helt enkelt bara betyder svart. Därmed så är det egentligen inte mer nedsättande än vad man gör det till. Jag står på mig att om 10-20 år så kommer hen att vara ett lika nedsättande benämning som man idag anser om ovanstående ord. Hen är engelska och betyder höna. Ordet är som gjort för att kränka andra människor även om någon kanske var välvillig från första början. Samma som zigenare som man skulle säga istället för tattare. Om 10-20 år får vi inte säga "rom" heller. Artikeln var för mig ett skämt, delar inte samma mening och ser inte det problem som författaren ser. Det är skit samma om never betyder svart på spanska. Om gruppen afrikaner inte tycker om att kallas niger så är det lätt att låta bli. Zigenare är ett ord som romer inte vill kallas, utan de vill kallas romer, alltså heter det romer. Vad du eller jag som tycker spelar ingen roll. Allt handlar om att respektera respektive folkgrupp önskan, dvs vanligt folkvett, artighet och social anpassning till den tid vi lever i.
johan1983
19-06-2015, 08:50
CITAT (Jubbe063 @ 17-06-2015, 13:44)  Artikeln var för mig ett skämt, delar inte samma mening och ser inte det problem som författaren ser.
Det är skit samma om never betyder svart på spanska. Om gruppen afrikaner inte tycker om att kallas niger så är det lätt att låta bli. Zigenare är ett ord som romer inte vill kallas, utan de vill kallas romer, alltså heter det romer. Vad du eller jag som tycker spelar ingen roll. Allt handlar om att respektera respektive folkgrupp önskan, dvs vanligt folkvett, artighet och social anpassning till den tid vi lever i. Zigenare är inget nedsättande. Det är grekiska och betyder ordagrant att det är ett folkslag som inte skakar hand i och med att dom hade ett annat sätt att hälsa. Det har bara blivit känsligt eftersom de själva har gett ordet dåligt rykte genom kriminalitet och ovilja att integreras i det svenska samhället. Rom betyder helt enkelt bara människa på deras eget språk. Blanda inte ihop nigger (jag gissar att du menar det när du säger niger) och neger. Nigger är ett begrepp som utvecklades av rasister och för rasister om svarta slavar i södra USA. Neger är en försvenskning av det latinska ordet.. Här har vi förövrigt en riktig "hen": http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle20992033.ab
Natur liv
19-06-2015, 09:09
CITAT (johan1983 @ 19-06-2015, 09:50)  Zigenare är inget nedsättande. Det är grekiska och betyder ordagrant att det är ett folkslag som inte skakar hand i och med att dom hade ett annat sätt att hälsa. Det har bara blivit känsligt eftersom de själva har gett ordet dåligt rykte genom kriminalitet och ovilja att integreras i det svenska samhället. Det här uttalandet visar tydligt din uppfattning om människor och jag är glad att jag inte delar den. Skällsord skapas sällan av människorna som drabbas, utan av dem som vill förtrycka eller misskreditera en annan grupp.
*Stintan*
19-06-2015, 13:05
CITAT (johan1983 @ 19-06-2015, 09:50)  Zigenare är inget nedsättande. Det är grekiska och betyder ordagrant att det är ett folkslag som inte skakar hand i och med att dom hade ett annat sätt att hälsa. Det har bara blivit känsligt eftersom de själva har gett ordet dåligt rykte genom kriminalitet och ovilja att integreras i det svenska samhället. Rom betyder helt enkelt bara människa på deras eget språk. Blanda inte ihop nigger (jag gissar att du menar det när du säger niger) och neger. Nigger är ett begrepp som utvecklades av rasister och för rasister om svarta slavar i södra USA. Neger är en försvenskning av det latinska ordet.. Här har vi förövrigt en riktig "hen": http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle20992033.abHur gammal är du egentligen som har en sån människosyn?
Bengalow
19-06-2015, 13:22
"Tsiganos" har fått betydelsen "zigenare" på grekiska. "Atsiganos" är grekiska och betyder inte bara, att man inte vill ta i hand, men att man inte vill ha kontakt, "att hålla sig utanför", eller på modern svenska "att inte integreras". Det har romer gjort i alla tider, men man kan ju också fråga sig varför - av egen vilja, eller vara diskriminerad? För mig är det inte ett skällsord, eller nedsättande, men upplever dom det själv på det viset, så bör vi andra ta hänsyn. Vi bodde i flera år grannar med ett romskt par, och första gången som deras son hälsade på, så beskrev han sig själv. "-Hej, jag heter David och är zigenare!". Kära föräldrar, kära barn, som dessvärre flyttade. Några på vår gata vägrade hälsa på dom, utan att veta ett smack. Bara en slags demonstration. Sådant tåler inte jag. Fördommar heter det...och förtäljer mer om "demonstranten" och dennes intellektuella nivå än man anar. Detta om "hen", helt utanför ämnet.
Huggorm
19-06-2015, 13:25
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2015, 14:05)  Hur gammal är du egentligen som har en sån människosyn? Sannolikt född 1983.
Jubbe063
19-06-2015, 13:38
CITAT (johan1983 @ 19-06-2015, 09:50)  Zigenare är inget nedsättande. Det är grekiska och betyder ordagrant att det är ett folkslag som inte skakar hand i och med att dom hade ett annat sätt att hälsa. Det har bara blivit känsligt eftersom de själva har gett ordet dåligt rykte genom kriminalitet och ovilja att integreras i det svenska samhället. Rom betyder helt enkelt bara människa på deras eget språk. Blanda inte ihop nigger (jag gissar att du menar det när du säger niger) och neger. Nigger är ett begrepp som utvecklades av rasister och för rasister om svarta slavar i södra USA. Neger är en försvenskning av det latinska ordet.. Här har vi förövrigt en riktig "hen": http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle20992033.abSom sagt, spelar ingen roll vad du tycker om ordet Zigenare. Om romer vill kallas romer då är det romer som gäller. Respekt. Det var du som började prata om Neger. Och det är samma sak där. Om de med afrikanskt ursprung inte vill kallas Neger, så låt bli att säga Neger, visa respekt. Det fyller inte någon praktisk betydelse att gräva ner sig i en intellektuell diskussion om ordens ursprung. Det är ordens inneboende betydelse i samtiden som gäller. Och vad som är kränkande eller nedsättande bestäms av de som utsätts. Dvs tolkningsföreträdet ligger hos offren.
*Stintan*
19-06-2015, 15:09
CITAT (Jubbe063 @ 19-06-2015, 14:38)  Som sagt, spelar ingen roll vad du tycker om ordet Zigenare. Om romer vill kallas romer då är det romer som gäller. Respekt.
Det var du som började prata om Neger. Och det är samma sak där. Om de med afrikanskt ursprung inte vill kallas Neger, så låt bli att säga Neger, visa respekt.
Det fyller inte någon praktisk betydelse att gräva ner sig i en intellektuell diskussion om ordens ursprung. Det är ordens inneboende betydelse i samtiden som gäller. Och vad som är kränkande eller nedsättande bestäms av de som utsätts. Dvs tolkningsföreträdet ligger hos offren.
Huggorm
19-06-2015, 22:35
CITAT (Jubbe063 @ 19-06-2015, 14:38)  Som sagt, spelar ingen roll vad du tycker om ordet Zigenare. Om romer vill kallas romer då är det romer som gäller. Respekt. Om man inte vill kallas "hen", slipper man det av respekt också då?
johan1983
20-06-2015, 09:48
CITAT (Natur liv @ 19-06-2015, 10:09)  Det här uttalandet visar tydligt din uppfattning om människor och jag är glad att jag inte delar den. Skällsord skapas sällan av människorna som drabbas, utan av dem som vill förtrycka eller misskreditera en annan grupp. Jag presenterar bara fakta. Anledningen till att dom ville byta från zigenare till rom är eftersom ordet zigenare är laddat på grund utav deras kriminella handlingar. Det är inget hemligt, det är inget nytt att den folkgruppen historiskt sett har varit inblandade i stölder och bedrägerier och gett sig själva dåligt rykte. Jag är en modern människa. Jag tycker absolut att de bör assimileras i det svenska samhället. deras barn bör gå i skola och man borde ta fasta på att lära sig svenska språket och ha tillit i det svenska rättsystemet. Inte utveckla ett helt eget rättssystem vid sidan av det svenska samhället med egna domstolar som det ser ut idag. Då kommer vi inte ens att behöva diskutera ord som romer eller zigenare. då kommer dom bara att svara svenskar. CITAT (Jubbe063 @ 19-06-2015, 14:38)  Som sagt, spelar ingen roll vad du tycker om ordet Zigenare. Om romer vill kallas romer då är det romer som gäller. Respekt.
Det var du som började prata om Neger. Och det är samma sak där. Om de med afrikanskt ursprung inte vill kallas Neger, så låt bli att säga Neger, visa respekt.
Det fyller inte någon praktisk betydelse att gräva ner sig i en intellektuell diskussion om ordens ursprung. Det är ordens inneboende betydelse i samtiden som gäller. Och vad som är kränkande eller nedsättande bestäms av de som utsätts. Dvs tolkningsföreträdet ligger hos offren. Sanningen är att det är inte vi svenskar i Sverige som har gett ordet den laddning som det är idag. Det är enbart på grund av närbesläktade ordet i USA. När man uppmanades att sluta använda ordet i USA så sållade sig Sverige snabbt till skaran som då började förbjuda det svenska ordet. Ute i Europa är tonläget annorlunda. I latinska länder betyder som sagt ordet bara svart och är totalt neutralt.
johan1983
20-06-2015, 09:54
CITAT (Bengalow @ 19-06-2015, 14:22)  "Tsiganos" har fått betydelsen "zigenare" på grekiska. "Atsiganos" är grekiska och betyder inte bara, att man inte vill ta i hand, men att man inte vill ha kontakt, "att hålla sig utanför", eller på modern svenska "att inte integreras". Det har romer gjort i alla tider, men man kan ju också fråga sig varför - av egen vilja, eller vara diskriminerad? För mig är det inte ett skällsord, eller nedsättande, men upplever dom det själv på det viset, så bör vi andra ta hänsyn. Vi bodde i flera år grannar med ett romskt par, och första gången som deras son hälsade på, så beskrev han sig själv. "-Hej, jag heter David och är zigenare!". Kära föräldrar, kära barn, som dessvärre flyttade. Några på vår gata vägrade hälsa på dom, utan att veta ett smack. Bara en slags demonstration. Sådant tåler inte jag. Fördommar heter det...och förtäljer mer om "demonstranten" och dennes intellektuella nivå än man anar. Detta om "hen", helt utanför ämnet. Det finns givetvis bra resande. Det är tråkigt för familjen i ditt exempel att det finns andra som ger namnet zigenare dåligt rykte. så pass att dom nu har bestämt sig för att ordet är kränkande. Vad jag menar egentligen är att nu är "rom" ett fräscht och modernt ord. om ett antal ord så kommer det också att anses vara ett nedsättande begrepp. Det vi kan göra nu är att behandla andra människor som medmänniskor. Inte gå efter hudfärg eller haka upp sig på ord som hen, zigenare och neger. En rasist är inte en person som säger zigenare. en rasist är någon som låser ytterdörren så fort det går förbi en kvinna i traditionella zigenarkläder och säger till sin partner "fy fan, ring polisen! hämta mitt hagelgevär! nu såg jag en jävla rom igen!". Det beror på människosyn, inte på val av ord.
Jag tror att allt som lyfter debatten såsom "säg rom, inte zigenare" och "du får inte säga ditt" och "du får inte säga datt" samt "använd ordet hen" bara polariserar samhället och ställer folkgrupper mot varandra. det är totalt kontraproduktivt
*Stintan*
20-06-2015, 10:07
CITAT (Huggorm @ 19-06-2015, 23:35)  Om man inte vill kallas "hen", slipper man det av respekt också då? Om någon skulle kalla dig för hen så lär du inte veta om det för i såfall vet personen ifråga inte när hen är relevant att använda.
Jubbe063
20-06-2015, 12:40
CITAT (johan1983 @ 20-06-2015, 10:48)  Sanningen är att det är inte vi svenskar i Sverige som har gett ordet den laddning som det är idag. Det är enbart på grund av närbesläktade ordet i USA. När man uppmanades att sluta använda ordet i USA så sållade sig Sverige snabbt till skaran som då började förbjuda det svenska ordet.
Ute i Europa är tonläget annorlunda. I latinska länder betyder som sagt ordet bara svart och är totalt neutralt. Är du seriös eller vill du bara vara provokativ? Om nu afroamerikaner i USA sa ifrån och sen svenska dito hakade på har ingen betydelse. Det som betyder nåt är huruvida "offren" tar illa upp eller inte. Vad orden har för ursprung eller innebörd från begynnelsen är helt orelaterat. Och det sista om hur det är i latinska länder har du totalt fel. Självklart är ordet för färgen svart neutralt, men innebörden av att applicera detta på folk från Afrika är lika där som på alla andra ställen. Jämför gärna med ordet "fikus" på svenska. Ordet är helt neutralt och ingår i namn på flertal tränare. Men applicera ordet på en homosexuell man och det uppfattas oftast väldigt kränkande och nedsättande av "offret". Tänk även på om man i japan skulle diskutera som du. Då skulle de kunna hävda att ett väldigt nedsättande ord hos dem är helt oproblematiskt i Sverige, eftersom "kålrot" bara betyder en rotfrukt och därför inte kan ses som kränkande eller nedsättande. Så snälla, sluta prata om Etymologin kring orden, och börja se den innebörd och inneboende problem i den samtid vi lever i.
Jubbe063
20-06-2015, 12:48
CITAT (Huggorm @ 19-06-2015, 23:35)  Om man inte vill kallas "hen", slipper man det av respekt också då? Är det ett problem? Pratar man med dig och inte kan avgöra ditt kön så frågar man väl vad du heter och tilltalar dig med ditt namn. Hen används enligt mig bara för: 1) för att anonymitet som synonym till den, personen etc 2) där kön är orelevant som synonym till svaranden, kunden, respondenten etc 3) där personen i fråga själv inte vill definiera sig i termer av man, kvinna, hon, han etc.
johan1983
20-06-2015, 20:40
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2015, 11:07)  Om någon skulle kalla dig för hen så lär du inte veta om det för i såfall vet personen ifråga inte när hen är relevant att använda. Ofta kallar man ju de radikalfeminister som tvingar på oss ordet för "hen". Därmed, ja, det går att kalla folk för hen. CITAT (Jubbe063 @ 20-06-2015, 13:48)  Är det ett problem? Pratar man med dig och inte kan avgöra ditt kön så frågar man väl vad du heter och tilltalar dig med ditt namn.
Hen används enligt mig bara för: 1) för att anonymitet som synonym till den, personen etc 2) där kön är orelevant som synonym till svaranden, kunden, respondenten etc 3) där personen i fråga själv inte vill definiera sig i termer av man, kvinna, hon, han etc. Ang din 3. Dom kan dra ner sina byxor och granska sin utrustning. Sedan kan dom utgå ifrån denna. Då är problemet löst Eller 1. En kvinna med kort hår 2. En man med långt år 3. En man \ kvinna som har en tvivelaktig status på sitt kön 4. En radikalfeminist 5. En höna Så. varför ställa folkgrupper mot varandra?
*Stintan*
20-06-2015, 20:50
Du är ju riktigt otäck och vill antagligen enbart provocerra. Hoppas du inte är likadan i verkliga livet johan1983
Jag är halv zigenare och det är jag stolt över men för att gå till toppfrågan så så tycker jag att pressen kan skriva hen för att dölja identiteten på den artikeln gäller
johan1983
21-06-2015, 09:34
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2015, 21:50)  Du är ju riktigt otäck och vill antagligen enbart provocerra. Hoppas du inte är likadan i verkliga livet johan1983 Det som är otäckt är dessa radikalfeminister boende på Södermalm som kräver att hela Sverige skall anpassa sitt språkbruk. Samt att det finns fruktansvärda personer som startar genusdagis och tror att man kan sudda ut könsroller och använda uttryck som "hen". Det är otäckt. Välkommen ut i verkligheten Stintan när du känner för att krypa ut från din trygga garderob i aftonbladets redaktion
Jubbe063
21-06-2015, 10:24
CITAT (johan1983 @ 20-06-2015, 21:40)  Ang din 3. Dom kan dra ner sina byxor och granska sin utrustning. Sedan kan dom utgå ifrån denna. Då är problemet löst O ja store profet. Du har rätt. Alla människor föds med det fysiska könet som stämmer överens med sitt psykiska jaget. Alla som påstår sig vara född med fel kropp bara svamlar och hittar på bara för att göra sig märkvärdiga. Det är ju synd att dessa inte kan inse att könsuttryck, könsidentitet och fysiskt kön är samma sak..... ******* OBS, IRONI OVAN******** CITAT (johan1983 @ 21-06-2015, 10:34)  Det som är otäckt är dessa radikalfeminister boende på Södermalm som kräver att hela Sverige skall anpassa sitt språkbruk. Samt att det finns fruktansvärda personer som startar genusdagis och tror att man kan sudda ut könsroller och använda uttryck som "hen". Det är otäckt. Välkommen ut i verkligheten Stintan när du känner för att krypa ut från din trygga garderob i aftonbladets redaktion  Du är lika otäck själv som vill förneka att var och en har rätt att definiera sig som man själv vill och förnekar etniska gruppers rätt att definiera sin egen identitet och formulera vad som är kränkande eller ej.
anncharlotte
21-06-2015, 14:08
CITAT (johan1983 @ 21-06-2015, 10:34)  Samt att det finns fruktansvärda personer som startar genusdagis och tror att man kan sudda ut könsroller och använda uttryck som "hen". Varför är det fruktansvärt att sudda ut förlegade gamla könsroller tycker du ? Är det inte bra att barn får veta att det är helt ok att vara bra på många olika saker, både traditionella manliga sysslor och kvinnliga sysslor om dom så skulle vilja ?
*Stintan*
21-06-2015, 15:59
CITAT (johan1983 @ 21-06-2015, 10:34)  Det som är otäckt är dessa radikalfeminister boende på Södermalm som kräver att hela Sverige skall anpassa sitt språkbruk. Samt att det finns fruktansvärda personer som startar genusdagis och tror att man kan sudda ut könsroller och använda uttryck som "hen". Det är otäckt. Välkommen ut i verkligheten Stintan när du känner för att krypa ut från din trygga garderob i aftonbladets redaktion  Tror att du missat något på vägen för så är det ju inte alls. Någon garderob i aftonbladets redaktion har jag då aldrig haft!
Huggorm
23-06-2015, 11:46
I Fagersta kommun har man nu röstat igenom att ordet "hen" skall användas i kommunfullmäktiges arbetsordning. Det är V, S och det vänsterliberala FP som röstat igenom detta mot de övriga, mera sansade, partiernas vilja. Viktiga argument för att införa ordet är enligt artikeln att man säger på det viset i arabiska och persiska. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=6193945
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-06-2015, 12:22
CITAT (anncharlotte @ 21-06-2015, 15:08)  Varför är det fruktansvärt att sudda ut förlegade gamla könsroller tycker du ? Är det inte bra att barn får veta att det är helt ok att vara bra på många olika saker, både traditionella manliga sysslor och kvinnliga sysslor om dom så skulle vilja ? Anncharlotte vad har ordet hen med att göra med manliga eller kvinnliga sysslor? Min sambo och jag har ihop 12 Barnbarn. Alla olika, olika sysslor och olika egenskaper osv. Har flickor i min familj som aldrig lekte med dockor utan hellre med bila<r. Och sen????? Har även ett barnbarn som jobbar i ett manligt yrke men jag skulle aldrig kalla henne en "hen".
Gossen Ruda
23-06-2015, 13:13
En del fattar inte skillnaden mellan könsroller och språk.
*Stintan*
23-06-2015, 13:51
Man kallar inte någon man vet köne på för hen, möjligen kan man omtala någon med hen om man inte vill avslöja könet på vederbörande för någon som inte känner till om man pratar om en hon eller han. Hen har inget med könsroller att göra.
Hade ordet behöves så hade det tillkommit för 100 årsen ! Ordet beskriver knappast en ny händelse som typ googla! Kan inte tänka mig en situation som jag skulle kunna ha glädje av ordet hen!
anncharlotte
23-06-2015, 14:31
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-06-2015, 13:22)  Anncharlotte vad har ordet hen med att göra med manliga eller kvinnliga sysslor?
Min sambo och jag har ihop 12 Barnbarn. Alla olika, olika sysslor och olika egenskaper osv.
Har flickor i min familj som aldrig lekte med dockor utan hellre med bila<r. Och sen????? Har även ett barnbarn som jobbar i ett manligt yrke men jag skulle aldrig kalla henne en "hen". Det var ett svar till den personen vars inlägg jag citerade. Fast hen har lite med könsroller att göra, även om många barn klarar av och vill gå mot strömmen och välja den väg dom själva vill så är det också många som påverkas av sin omgivning och av vad dom läser och ser. Att man då på ett dagis (det var det det handlade om i detta fallet ) sträva efter att i böcker och sånger inte markera könet på personen tycker jag kan vara bra. Det är ju i sånna sammanhang hen används tex på dagis. Inte att dom kallar barnen som vistas där för hen, eller personalen. Naturligtvis skulle du inte kalla din barnbarn för hen, jag skulle heller inte kalla mina barn det.
Gossen Ruda
23-06-2015, 14:38
Jo, det är ju fruktansvärt om en flicka vill leka med dockor och ha kjol anternativt en pojke vill leka med bilar och vägrar ta på sig kjol. Är det dags att bygga korrektionsanstalter?
anncharlotte
23-06-2015, 15:00
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2015, 15:38)  Jo, det är ju fruktansvärt om en flicka vill leka med dockor och ha kjol anternativt en pojke vill leka med bilar och vägrar ta på sig kjol. Är det dags att bygga korrektionsanstalter? Jag trodde det var rätt lätt att förstå att min tanke inte var det, men visst alla kanske inte förstår så lätt. Det förskräckliga är ju om en flicka tror att hon måste leka med dockor och bli sjuksköterska när hon blir stor fast hon hellre hade blivit lokförare. Eller när en pojke tror att han måste leka med bilar och bli lokförare när han hellre vill leka med dockor och bli sjuksköterska. Förstår du nu ?
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-06-2015, 15:06
CITAT (anncharlotte @ 23-06-2015, 16:00)  Jag trodde det var rätt lätt att förstå att min tanke inte var det, men visst alla kanske inte förstår så lätt.
Det förskräckliga är ju om en flicka tror att hon måste leka med dockor och bli sjuksköterska när hon blir stor fast hon hellre hade blivit lokförare. Eller när en pojke tror att han måste leka med bilar och bli lokförare när han hellre vill leka med dockor och bli sjuksköterska.
Förstår du nu ? Aldrig någonsin ha<r någon i vår familj försökt att styra va barnen vill leka med och inte heller deras yrkesval. Det var helt och hållet upp till dom själva. Men ändå är jag väldigt tveksam till ordet "hen"
Gossen Ruda
23-06-2015, 15:17
CITAT (anncharlotte @ 23-06-2015, 16:00)  Jag trodde det var rätt lätt att förstå att min tanke inte var det, men visst alla kanske inte förstår så lätt.
Det förskräckliga är ju om en flicka tror att hon måste leka med dockor och bli sjuksköterska när hon blir stor fast hon hellre hade blivit lokförare. Eller när en pojke tror att han måste leka med bilar och bli lokförare när han hellre vill leka med dockor och bli sjuksköterska.
Förstår du nu ? Det lät inte så från början.
anncharlotte
23-06-2015, 15:25
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-06-2015, 16:06)  Aldrig någonsin ha<r någon i vår familj försökt att styra va barnen vill leka med och inte heller deras yrkesval. Det var helt och hållet upp till dom själva. Men ändå är jag väldigt tveksam till ordet "hen" Jag tycker hen är ett bra ord iband, när det används i sammanhang där det kan vara till nytta. Till exempel i en barnbok där man ibland kan använda det för att inte markera könsroller. Eller i en text där könet är okänt eller orelevant, och också i en frågeställning där könet kan påverka svaret. Däremot kan jag tycka att det kan bli fånigt när det används genomgående i alla sammanhang och där man mycket väl vet könet på personen det handlar om.
*Stintan*
23-06-2015, 17:03
Känns som om man vill indoktrinera barnen. Skitlöjligt att använda i sagoböcker. Det är väl verkligen att pådyvla ungarna vuxnas värderingar.
Jubbe063
23-06-2015, 18:36
CITAT (Jubbe063 @ 20-06-2015, 13:48)  Hen används enligt mig bara för: 1) för att anonymitet som synonym till den, personen etc 2) där kön är orelevant som synonym till svaranden, kunden, respondenten etc 3) där personen i fråga själv inte vill definiera sig i termer av man, kvinna, hon, han etc. Som sagt, vari ligger problemet? Ser inga fel i att ha flera synonymer att variera sig med i tal och skrift. Det är ju dessutom helt frivilligt vilka ord man använder. Gillar man inte ordet "hen" så låter man bli, problemet löst. Finns ingen som tvingar er att använda ordet.
Gossen Ruda
23-06-2015, 19:15
Läste du om Fagersta kommun?
*Stintan*
23-06-2015, 19:32
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2015, 20:15)  Läste du om Fagersta kommun? Spelar väl ingen roll om dom använder hen i sina stereotypa protokoll.
CITAT (*Stintan* @ 23-06-2015, 20:32)  Spelar väl ingen roll om dom använder hen i sina stereotypa protokoll. Halaj! Näe, men man kan fundera på vad Fagersta kommuns skattebetalare tycker. Är det detta deras skattepengar går till? Har kommunpolitikerna haft tunga nattmanglingar angående hur en, han, hon, hen, den, det, person skall benämnas i deras protokoll? Fick de OB-tillägg? Man kan ju också vända på myntet: är detta det tyngsta problemet de har i Fagersta så måste de ha det bra där. Rena Bullerbyidyllen. Och eftersom alla olikheter mellan könen nu har utsuddats i Fagersta, med detta beslut, så råder ju full jämlikhet där! //T
Huggorm
23-06-2015, 20:22
Fagersta är det närmaste en egen kommun vänsterpartiet har i Sverige. Nu har de 30% men de hade faktiskt egen majoritet under förra mandatperioden.
Såg ett tv program där dom slängde in bilar och dockor till unga schimpanser ! Märkligt nog så valde tjejerna till 85% att leka med dockorna och 85% av pojkarna valde bilarna! Att det är skillnader mellan könen är väl bara bra! Så länge inte det ena är bättre än det andra ! Ordet hen lär inte ändra på detta faktum!
Jubbe063
24-06-2015, 09:07
CITAT (Carl @ 24-06-2015, 07:19)  Såg ett tv program där dom slängde in bilar och dockor till unga schimpanser ! Märkligt nog så valde tjejerna till 85% att leka med dockorna och 85% av pojkarna valde bilarna! Att det är skillnader mellan könen är väl bara bra! Så länge inte det ena är bättre än det andra ! Ordet hen lär inte ändra på detta faktum! Det du tar upp har inget med "hen" att göra. Hen används som man använder "den" där kön är orelevant eller de fall en person väljer att definiera sig själv som en "hen"
Jag är närmare 40år. Hen är ett ord sen förra året va? Jag kan tycka vad jag vill om det! Men det är ändå de unga i samhället som avgör framtiden för ordet. Språket utvecklas, så har det varit i alla tider. Ofta till de äldres förskräckelse.... Personligen vill jag inte vara hen, lika lite som jag vill vara ett nummer tex. Jag är jag och jag är en hon. Jag är en tjej! Jag tycker om att laga mat, baka och blommor  Jag är en tjej! Jag kan skärande bearbetning, svarv, fräs, CNC  Det reder sig med tiden, något vi får jobba med. Allt händer inte generation 1 bara för att man vill det. Förändring tar tid och kräver medvetenhet. Klart att vi är mer jämnställda idag. Det finns tex mjölkersättning och arbetena är inte lika tunga idag som för 150 år sedan. Vet man inte könet på tex inbrottstjuven så varför inte?! Förenklar ju, är kortare att använda sig av hen än inbrottstjuven. Inte heller något som gör nyansen i det svenska språket fattigare. Men jag är ingen som hetsar upp mig heller....
Halaj! Alltså, det verkar som om många här öht inte fattar vad det här ordet handlar om. Enligt rådande queerfeminismteori har vi en ojämlik könsmaktordning. Och eftersom man anser att könet bara är en social konstruktion, och alltså bara är inpräntad i våra huvuden kan den också präglas bort. Ett led i detta är att vi slutar att kalla varandra för han och hon och använder ordet hen istället. Det här handlar inte alls om att aftonblaskan eller sexpressen vill mörka någons kön genom att kalla någon hen för att dölja en identitet. Det handlar om att genustalibanerna på Södermalm vill utplåna könen. Ett könlöst samhälle är ett jämlikt samhälle! Ni tror att jag svamlar? Läs själv: https://sv.wikipedia.org/wiki/Queerfeminism//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|