Full version: Vädertråden 2018
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Gossen Ruda
Vidrigt. SMHI fick topptempen till 30,6 grader i Göteborg idag. Jag var ute och körde några mil och är glad att bilen har AC. Bilens termometer visade på 32 grader ute men det är tveksamt hur väl kalibrerad den är.
hattstugan

Nu är det en bra temperatur både inne och ute efter att ha varit ca +27 i skuggan och 22-23 inne!
Mjärden
Jag letar skugga, när jag skall parkera, då min bil inte har AC och skulle den ha det kan jag inte använda den, då jag inte tål värme eller kyla producerade av element. Nu tycker tom jag att det är för varmt, så värmeälskare jag är.
Berith
I morse klockan 6 hade vi bara 4 grader. Helkonstigt, när vi dom senaste veckorna haft sommartemp på morgonen. Nu är det 15 grader, får se hur långt det stiger sen. Soligt är det ju, och lugnt efter ett par dagars blåst.
Huggorm
CITAT (Berith @ 06-06-2018, 10:11) *
I morse klockan 6 hade vi bara 4 grader. Helkonstigt, när vi dom senaste veckorna haft sommartemp på morgonen. Nu är det 15 grader, får se hur långt det stiger sen. Soligt är det ju, och lugnt efter ett par dagars blåst.
Järnnatt, det var förväntat och stod beskrivet redan i bondepraktikan.
Mjärden
Det torra vädret har gjort att jag dragit igång vattnandet på allvar. I helgen fick vi visserligen 1,5 mm regn, men det hade dunstat bort nästa dag. Jag har börjat vattna lite annorlunda i år, där jag kan mellan raderna utan stril; lök, morötter, rödbetor, vaxbönor.
Runt plantorna vattnar jag squash, pumpa, tomater, vinranka, bocktörne. Med stril dill. persilja, mangold, ruccola, blomsterland. Vi får inte använda stril direkt på slangen, men jag har fuskat lite genom att strila lite genom att hålla för ett finger; några buskar och soloroskanten samt rabarbern (som dock nog har gjort sitt för säsongen)
Jag har även vattnat i det hål jag grävt upp för omplantering av pumpa och gurka, då bara några har grott och kommit upp.
Frågan är bara hur länge vi får vattna - bevattningsförbund är nog inte långt borta. lMin bror har dock inte det problemet, då bostadsområdet där han bor tar vatten från den närbelägna ån.
Ev. får vi regn på tisdag-onsdag i nästa vecka. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Ett stilla regn faller över Göteborg. Känner lukten av regn på torra gator, uppfriskande.
Mjärden
Det har mulnat på men inte kommit hit än. Det får gärna stanna till lite extra så det blir lite mer den lilla skvätten som kom sist (1 mm) Skall gå ut och svalka av mig, när/om det kommer hit.
Gossen Ruda
3 mm blev det. Bättre än inget men alldeles för lite.
Mjärden
Idag öste det på ganska bra, blev 12 mm totalt. Vilken ansiktslyftning det gav bland växterna i kolonilotten - precis vad som behövdes. smile.gif
Gossen Ruda
Veckans regnväder vid sommarstugan gav minst 15 mm och nu kommer det mer. Tyvärr har sniglarna vaknat, jag gick en sväng och kunde stampa på 13 st stora feta uschlingar. Jag får nog investera i ett paket med små blåa korn.
Huggorm
Ja, detta gör gott. Får vi nu de utlovade 25-30 millimetrarna på söndag också så klarar vi oss ett tag sedan.
Gossen Ruda
Det kom sammanlagt 8 mm under kvällen och natten. Många sniglar rusade glatt omkring innan de blev klippta eller stampade. Jag hade ingen aning om att det fanns SÅ många.
Gunilla T
Första maj föll 5mm regn, sedan dess ingenting. Månadsskiftet maj/juni började björkar och rönnar fälla sina blad. För jordbruket här är det en katastrof, vårsådden gror inte, bönderna tog den första vallskörden redan i maj för att rädda det som går att rädda. Det kommer att bli foderbrist för djuren i vinter.

Får nog acceptera att det inte längre går att ha trädgård i Mälardalen, i år började det torka redan innan säsongen kommit igång.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 15-06-2018, 07:20) *
Första maj föll 5mm regn, sedan dess ingenting. Månadsskiftet maj/juni började björkar och rönnar fälla sina blad. För jordbruket här är det en katastrof, vårsådden gror inte, bönderna tog den första vallskörden redan i maj för att rädda det som går att rädda. Det kommer att bli foderbrist för djuren i vinter.

Får nog acceptera att det inte längre går att ha trädgård i Mälardalen, i år började det torka redan innan säsongen kommit igång.

Medelhavsklimatet med torra somrar har dragit sig norrut
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 15-06-2018, 08:18) *
Medelhavsklimatet med torra somrar har dragit sig norrut

Ja, så är det, vi har knappt något snötäcke längre under vintern. Vi har bott här i 20 år och det är högst påtagligt vilken förändring som har skett under den korta tiden.

Hittade en gammal artikel från 1999 där SMHI genom simulerade klimatmodeller förutspår medelhavsklimat i delar av Skandinavien om 100 år! Då, år 1999 hade gemene man knappast ens hört talas om klimatförändringar, än mindre förstått vad det kommer att innebära. Kusligt träffsäker analys, bara tidsaspekten på 100 år är fel, medelhavsklimatet är redan här.

https://www.nyteknik.se/innovation/medelhav...ndra-ar-6462396
Huggorm
Men vi på västkusten borde ju få brittiskt klimat, optimalt för trädgårdsodling. Fast så bra blir det väl inte i verkligheten...

CITAT
Utifrån SMHIs scenarier kan andra forskare undersöka konsekvenserna av klimatförändringen. Skogsforskarna är först. Vid Lantbruksuniversitetet i Uppsala har man funnit att skogen kommer att växa så det knakar i framtiden; ökningen blir 20-25 procent i södra Sverige.

Tja, man ser redan nu efter denna varma försommar att ädellövträden trivs i alla fall. Ekarna har nog aldrig växt så bra innan. Men det kräver ju att de har djupa rötter så de har tillgång till vatten.
Gunilla T
Träd är nog vinnare i ett varmare klimat och säkert också en del arter som inte varit möjligt att odla här, vegetationsperioden har ju blivit längre vilket gynnar många arter

På minussidan är att trädgränsen kryper allt längre norrut och resulterar i en återkopplingseffekt som vi inte rår över. Ökad beskogning binder värme medan snö och istäckta fjäll reflekterar bort värmen från jorden.
Gossen Ruda
Här har nästa regn just kommit in. Började vid 6-tiden som fint dugg med nu är det kraftigare även om det nog knappast kommit mätbart än. Jag har passat på att pyssla om gräsmattan, ordentlig nerklippning igår och sen gödning idag.

Tillägg: Så istället för att vara ute och påta i träsgården och mata knotten ligger jag i sängen och löser korsord utan att skämmas. laugh.gif
Gossen Ruda
Det kom bara 4 mm. Blir kanske mer om en skur kommer hitåt.
Uggi
Då fick du mer än vi, här kom det 2 mm.
Berith
Dom senaste veckorna har dagstempen legat på 25-30 grader - ibland mer än så - och sol i massor. Och torka.

I natt var tempen nere på 7 grader men det blir säkert hett under dagen sen.
Mjärden
Man kanske skall tänka om vad gäller det som man odlar i trädgårdslandet såg tex att en odlare satsat på majs i år och den verkar trivas i värmen.
Fast de senaste dagarna har det varit svalare med en svalkande vind och tempen har knappt nått upp till 20 gr och då kan man inte klaga på värmen. Men efter veckan då det regnade 2 ggr och sammanlagt ca 20 mm har ju torkan fortsatt och det är nu kruttorrt i marken och vattning är ett måste.
ps. å andra sidan har det varit lugnt på snigelfronten är bara upp i 400 totalt hittills
Gossen Ruda
Japan har andra problem. https://twitter.com/tmtmo0412/status/1015156196712443904 Bilderna går att klicka upp.
Berith
Sol, bara lite vind men den svalkar inte. Hett som attan. *pust*
Gossen Ruda
Just idag var det kallare än normalt, knappt över 20 grader. Men solen var varm som vanligt.
Gossen Ruda
Pang och bom och dunder, ett ordentligt åskväder härjar över Göteborg just nu.
hattstugan
Ännu en sån där het vidrig dag med temperatur över +30!!
Hur kan någon ens tycka det är skönt?

I skuggan kl 14.46 är det +32,4!!!!!
Mjärden
"Vidrig" är väl att ta i iaf sålänge det inte regnar och temperaturen ligger upp mot 30 gr, då blir värmen jobbig. I maj och juni fram till midsommar njöt jag varje dag i den torra och fina värmen och med svala nätter. Nu måste jag medge att det börjar bli lite jobbigt med värmen, då inte skuggan ger svalka och huset blivit uppvärmt. Kallbad före sänggående ger iaf 3-4 tim oavbruten sömn, sen tar svettningen vid och byte av t-shirt ett måste. Jag brukar låta kvällens kallbad stå kvar och kryper ner efter uppstigning och då är det underbart skönt (kvällen kräver dock självdisciplin).

Vad gäller odlingen gäller följande; vattna, vattna, vattna osv
Gunilla T
Häromdagen beklagade sig en dam över värmen, hon gillar att sola och nu var det för varmt för solbadande ohmy.gif

Värden för 900 miljoner kr har brunnit upp de senaste veckorna, myndigheterna har varnat och varnat för brandfaran och vattenbristen men folk fortsätter att kasta fimpar, tända grillar i naturen och vattna sina gräsmattor.

Den bristande krismedvetenheten hos en del människor är obegriplig men så länge det rinner vatten ur den egna kranen och grannens hus inte brunnit ner så lär budskapet och varningarna gå obemärkt förbi.

En tropisk natt där termometern inte sjunkit under 20 grader övergår nu till en dag där temperaturen kan närma sig 35 grader enligt prognosen.
Gossen Ruda
Det är bättre här på Västkusten. Pålandsvinden gör att tempen hålls nere, det har inte varit över 28 grader här idag och nu sjuker tempen ganska snabbt.
Gunilla T
Idag varnar prognoserna om en temperatur som kan stiga till 35 grader i Svealand. Den temperaturen har jag aldrig upplevt i Norden under hela mitt liv.

Veterinärer går nu ut och varnar hund- och kattägare för smältande asfalt som ger sår på djurens tassar.
Gossen Ruda
Man får trösta sig med att det spås regn till helgen och sen lite lägre temperatur. Men detta är vad jag har upptäckt tidigare. Det kan vara varmt ett längre tag men när det skall komma ett väderomslag stiger tempen mer eller mindre kraftigt strax innan omslaget, precis som om värmen pressas samman och stiger. Vet inte om det ÄR så eller att jag fantiserar.
Mjärden
Även om värmen känns än mer betungande i kombination med regn, så slipper vi iaf att vattna, Sen får man hoppas att alla blixtnedslag kombineras med regn, "torrblixtar" lär ju starta fler skogsbränder. Det är det minsta man hoppas på utan i stället att brandbekämparna kan få lite hjälp från ovan i brandbekämpningen samt att regnet minskar risken för nya bränder.
Huggorm
Om det nu blir något regn i helgen, det är mindre och mindre varje gång de uppdaterar prognoserna. Jag tror de lurar oss igen, vi får inget regn.
Gossen Ruda
En sån hetta. Fast nu på kvällen börjar tempen tack och lov närma sig 30 grader. Uppifrån. Vet inte hur mycket jag kan lita på mina termometrar men båda visade 36 när det var som värst.
Huggorm
Fortfarande 25-26 grader ute, kan nog bli en tropisk natt
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 27-07-2018, 22:08) *
Fortfarande 25-26 grader ute, kan nog bli en tropisk natt

Så blev det, som lägst 20,8 grader i Göteborg.
Uggi
Här har det kommit 5 mm i em får hoppas på mer under kvällen.
Gossen Ruda
Det kom upp ett par åskväder från söder och lämnade av 4 mm. Men vad det åskade. Jag har en gammal transistorradio med långvåg och mellanvåg. På dessa band kan man höra knastret från blixtarna. Det knastrade i ett. Jag vet inte räckvidden, kanske 5-10 mil. SMHI:s radarbild var helt röd av blixtar. Men jag tror det var mest snälla blixtar, dvs mellan molnen. Det hördes så, inga skarpa smällar av blixtar mot marken utan mest dovt muller.
Aqvakul
Ännu ett band av åskbyar drog förbi Sölvesborgskusten, utan att lämna minsta hydrologiska avtryck. Vi plägade yvas över vårt solsäkra läge, men nu gråter vi torra tårar.. sad.gif
Gossen Ruda
Det lilla regnet lyckades bara fukta 1 cm av den snustorra marken i potatislandet men var ändå kraftigt nog att locka fram en del djur. På kvällen promenerade en maffig paddmadam omkring, en av de största jag sett. Även tre bruna spanjorer prövade lyckan och sniglade sig fram. Det gick inte så bra, de tappade huvudet helt enkelt.
hattstugan

Äntligen lite regn här! Men åskan har jag kunnat vara utan!
Huggorm
Vi fick väl 0,1mm kanske, det småregnade i runt 10 minuter. Det blev lite svalare men det var också hela behållningen. Nu fortsätter ökenvärmen men de lovar 16,4mm på onsdag som de kommer stryka långt innan dess.
hattstugan

Nu regnar det igen efter ngr timmars uppehåll! Har kommit ca 45 mm idag och verkar som det ska komma ännu mer!
Mjärden
CITAT (hattstugan @ 29-07-2018, 21:11) *
Nu regnar det igen efter ngr timmars uppehåll! Har kommit ca 45 mm idag och verkar som det ska komma ännu mer!

Var är ni så lyckligt lottade att ni fått de regnmängderna, här i södra Småland kom det 2 mm igår och 7 mm 5 km bort. Som vanligt med åska inblandat blir resultatet av regnandet väldigt olika, på vissa ställen vräker det ner, på andra ställen inte en droppe.
Aqvakul
Inte ens ett enda litet stänk i Sölvesborg.. totalt 24 mm på tre månader,,,, mad.gif
Gossen Ruda
Det är vidrigt i Götet just nu. Officiell notering 33,3 grader kl 14. Säkerligen 34 nu. Svalast inne än så länge.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2018, 14:38) *
Det är vidrigt i Götet just nu. Officiell notering 33,3 grader kl 14. Säkerligen 34 nu. Svalast inne än så länge.
Nästan exakt samma här. Men det "svala" inne är ändå över 30 grader.
hattstugan

Inget regn idag! Men varit fuktigt då det totalt kom 54 mm på 1 dygn här! Lider med de områden som ff inte fått regn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon